abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63105205
quote:
Beeld engel Michaël 'beledigend voor christenen'

ZWOLLE (ANP) - Een beeld van aartsengel Michaël dat op de Grote Markt in Zwolle komt te staan, is beledigend voor christenen. De stichting Levende Stadsgeschiedenis Zwolle is fel gekant tegen de 'eigentijdse weergave' van de engel.

,,Sint Michaël is een triomfantelijke figuur die Zwolle als stadspatroon beschermt tegen het kwaad. Die moet je afbeelden op een manier die hem recht doet, zowel uit historisch als religieus oogpunt'', zei bestuurslid Bert Dijkink van de stichting maandag.

Het werk van de Rotterdamse kunstenaar Herman Lamers moet een eigentijds beeld worden van de aartsengel. ,,Maar als je christelijke figuren gaat afbeelden buiten hun context, kan dat snel beledigend zijn'', aldus Dijkink.

De gemeente Zwolle, opdrachtgever van het ontwerp, meent dat de kunstenaar de opdracht uiterst serieus neemt. ,,Hij maakt er absoluut geen schertsfiguur van'', aldus een zegsvrouw. Bezwaren vanuit religieuze hoek zijn niet bekend bij de gemeente.

Het definitieve ontwerp wordt dinsdag aan het college gepresenteerd. Plan is om het 3 meter hoge kunstwerk volgend jaar op het plein in de binnenstad te plaatsen.
Het beeld:

Hier meer achtergrond over het beeld. Ik vind het mooi en zie de aanstoot niet. Jullie?
  maandag 10 november 2008 @ 16:23:47 #2
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_63105258
God, wát onzinnig weer. Dus zekere Christenen vinden dat een beeld er precies uit moet zien zoals zij het willen.... Lange teentjes...
pi_63105527
Als het beeld nou een snorretje en een foute scheiding had dan viel er nog wat voor te zeggen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  † In Memoriam † maandag 10 november 2008 @ 16:39:08 #4
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_63105538
Hebben er wel christenen geklaagd? De gemeente weet van niets blijkbaar. Of spreekt 'de stichting Levende Stadsgeschiedenis Zwolle' namens de christenen, zoals sommige Britse organisaties namens 'de' moslims menen te weten wat aanstoot zal geven?
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_63105679
Zo.n gedrocht van een beeld vind ik ook beledigend voor mijn ogen.
pi_63105740
Wat dan... Willen ze beweren dat de oude kunst ook niet beïnvloed was door de destijds heersende cultuur?

Dat het gewoon een lelijk beeldje is... daar kan ik me wel in vinden .
pi_63105784
Is dat niet zo'n 3D-puzzel? Lelijk is het wel in ieder geval. Een engel moet sowieso vleugeltjes hebben trouwens
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
  maandag 10 november 2008 @ 16:50:54 #8
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63105804
Zwolle heeft natuurlijk wel een regiofunctie richting Kampen, Staphorst en Genemuiden. Ik kan me voorstellen dat ze het uit commercieel oogpunt moeilijk kunnen maken Christenen voor het hoofd te stoten. Maar verder lijkt me dat het auteursrecht allang verstreken is en er derhalve weinig problemen zijn.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_63106000
Het is sowieso jammer dat Zwolle zijn dure centen besteedt aan een beeld dat feitelijk religieus is. Dure onzin.
pi_63106498
quote:
Op maandag 10 november 2008 16:58 schreef Elfletterig het volgende:
Het is sowieso jammer dat Zwolle zijn dure centen besteedt aan een beeld dat feitelijk religieus is. Dure onzin.
Het is ook gewoon cultuur.
  maandag 10 november 2008 @ 18:26:42 #11
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_63108063
Ik vind het beeld vooral ultiem lelijk, en daarom vanuit esthetisch oogpunt erg aanstootgevend.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_63108192
Lelijk wel maar aanstootgevend nee..
pi_63108346
Heb je het bericht wel gelezen?
quote:
De gemeente Zwolle, opdrachtgever van het ontwerp, meent dat de kunstenaar de opdracht uiterst serieus neemt. ,,Hij maakt er absoluut geen schertsfiguur van'', aldus een zegsvrouw. Bezwaren vanuit religieuze hoek zijn niet bekend bij de gemeente.
Dus er hebben GEEN christenen geklaagd

Ik vind het niet lelijk, maar ook niet echt mooi

Of wil je
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  maandag 10 november 2008 @ 18:43:11 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63108460
Ik vind het niet mooi. Of dat dan aanstootgevend is weet ik niet. Ik herken Michaël er in ieder geval niet in.
The End Times are wild
pi_63108530
quote:
Op maandag 10 november 2008 16:23 schreef pfaf het volgende:
God, wát onzinnig weer. Dus zekere Christenen vinden dat een beeld er precies uit moet zien zoals zij het willen.... Lange teentjes...
Misschien handig om het bericht gewoon even te lezen
quote:
Bezwaren vanuit religieuze hoek zijn niet bekend bij de gemeente.
Het is de invulling van iemand die misschien wel vaker invult over hoe een ander denkt
quote:
,,Maar als je christelijke figuren gaat afbeelden buiten hun context, kan dat snel beledigend zijn'', aldus Dijkink
Ik denk ook niet dat Christenen er een drama van maken. Ja, misschien een enkeling. Ik zie dit soort aannames wel vaker van gelovigen.

Beetje voor dramaqueen spelen is in denk ik

Denk dat SCH gewoon wil weten of jullie het beeld leuk of niet leuk vinden
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_63108608
pi_63108821
quote:
Op maandag 10 november 2008 16:58 schreef Elfletterig het volgende:

Symboliek in kunst wil nog niet zeggen dat het beeld om een religieuze reden is gemaakt.
pi_63109118
Religie
  maandag 10 november 2008 @ 19:22:47 #19
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_63109559
Lelijk beeld lijkt wel van lego gemaakt
Belediging voor het oog verder niks.....
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  maandag 10 november 2008 @ 19:36:39 #20
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_63109993
quote:
Op maandag 10 november 2008 19:22 schreef deedeetee het volgende:
Lelijk beeld lijkt wel van lego gemaakt
Belediging voor het oog verder niks.....
Idd
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 10 november 2008 @ 19:49:57 #21
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_63110422
uit een atiestish oogpunt is het ook beledegent beeld
gewoon spuug lelijk
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_63116900
Ik vind dat beeld niet beledigend, eerder lelijk.
Follow your heart and your dreams won't be far behind
Life is too short to wake up with regrets. So love the people who treat you right. Forget about the ones who don’t. If you get a second chance, grab it!
pi_63118445
Kunnen de mensen die hier bezwaar tegen hebben alsjeblieft even de foto overleggen waaruit blijkt dat hun idee van hoe hij er uit moet zien de juiste is?

Verder wel een mooi beeld maar het lijkt me een vrij massief ding als het drie meter hoog wordt.
There is no love sincerer than the love of food.
  maandag 10 november 2008 @ 23:42:59 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63118571
The End Times are wild
pi_63118694
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  dinsdag 11 november 2008 @ 00:34:05 #26
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63119519
Nee, het moet een lachende engel zijn, niet zo'n agressieve!

Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_63119591
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 00:34 schreef Iblis het volgende:
Nee, het moet een lachende engel zijn, niet zo'n agressieve!

[ afbeelding ]
Die heeft geen neus.
  dinsdag 11 november 2008 @ 00:57:46 #28
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63119832
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 00:38 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Die heeft geen neus.
Zo dan!

pi_63119852
Stuk voor stuk prachtige beelden natuurlijk maar wie zegt dat de beste man engel er zo uit heeft gezien?
  dinsdag 11 november 2008 @ 01:17:39 #30
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63120125
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 00:59 schreef MinderMutsig het volgende:
Stuk voor stuk prachtige beelden natuurlijk maar wie zegt dat de beste man engel er zo uit heeft gezien?
Echte engelen zien er natuurlijk zo uit: ; dat is gewoon vastgelegd op beeld.
pi_63120276
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 01:17 schreef Iblis het volgende:

[..]

Echte engelen zien er natuurlijk zo uit: [ afbeelding ]; dat is gewoon vastgelegd op beeld.
Oja, stom van me.
pi_63120450
Allememaggies wat een gedrocht!
pi_63120462
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
  dinsdag 11 november 2008 @ 07:21:11 #34
3542 Gia
User under construction
pi_63121177
quote:
Op maandag 10 november 2008 16:21 schreef SCH het volgende:

[..]

Het beeld:

[ afbeelding ]

Hier meer achtergrond over het beeld. Ik vind het mooi en zie de aanstoot niet. Jullie?
Ik vind het zeer kunstzinning. Mooi en absoluut niet aanstootgevend.

Maar er hebben dan ook geen Christenen geklaagd, toch?
  dinsdag 11 november 2008 @ 07:23:25 #35
3542 Gia
User under construction
pi_63121187
quote:
Op maandag 10 november 2008 23:36 schreef MinderMutsig het volgende:
Kunnen de mensen die hier bezwaar tegen hebben alsjeblieft even de foto overleggen waaruit blijkt dat hun idee van hoe hij er uit moet zien de juiste is?

Er zijn geen mensen die bezwaar hebben!!
pi_63121641
echt wat is er toch aan de hand met de mensen die geloven altijd maar zeiken dit dat doe niet zo moeilijk ik zie ook elke dag dingen waar ik niet blij van wordt.
daar ga ik toch ook geen ophef over maken.
ik heb zelf het honden geloof (liever het vlees dan het bot) als ik bord zie met verboden voor honden ga ik toch ook niet gek doen?
  dinsdag 11 november 2008 @ 08:37:45 #37
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_63121664
Ik vind het een lelijk ding, maar ook niet aanstootgevend.
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 11 november 2008 @ 09:49:08 #38
3542 Gia
User under construction
pi_63122608
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 08:35 schreef stabas het volgende:
echt wat is er toch aan de hand met de mensen die geloven altijd maar zeiken
Er heeft niemand gezeken. Er heeft iemand geopperd dat gelovigen er misschien wel aanstoot aan zouden kunnen nemen. Dat is dus nog niet gebeurd.

Is net zoiets als in Engeland alle Knorretjes (Winnie de Pooh) uit de winkel halen, voor het geval een moslim zich daaraan zou storen.
pi_63122683
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 09:49 schreef Gia het volgende:

[..]

Is net zoiets als in Engeland alle Knorretjes (Winnie de Pooh) uit de winkel halen, voor het geval een moslim zich daaraan zou storen.
Wel gek dat er dan complete topics (en zelfs reeksen) worden volgeklad waarin het tegendeel beweerd wordt.
  dinsdag 11 november 2008 @ 10:37:01 #40
3542 Gia
User under construction
pi_63123581
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 09:53 schreef gelly het volgende:

[..]

Wel gek dat er dan complete topics (en zelfs reeksen) worden volgeklad waarin het tegendeel beweerd wordt.
Dat is vaak alleen reactie op reactie.

Als iemand beweert dat het begrijpelijk is dat kerstbomen bij luchthavens verboden moeten zijn, om andersgelovigen niet voor het hoofd te stoten, dan komt daar logischerwijs een reactie op.

Zoals hier ook.

Iemand leest de OP niet en reageert op die belachelijke klagers, terwijl er niemand geklaagd heeft. Daar reageren anderen dan weer op.

Tja, forum hè?
pi_63123620
Wat een lelijk beeld, maar gelukkig dat het geen beeld van de Profeet Mohammed moet voorstellen, want anders was er weer terror uitgebroken, want dan had links weer geroepen "discriminatie, racisme, 2de wereldoorlog" en dan hadden die moslims weer geroepen "Jihad jihad".
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  dinsdag 11 november 2008 @ 10:40:10 #42
3542 Gia
User under construction
pi_63123648
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 10:38 schreef JohnDope het volgende:
Wat een lelijk beeld, maar gelukkig dat het geen beeld van de Profeet Mohammed moet voorstellen, want anders was er weer terror uitgebroken, want dan had links weer geroepen "discriminatie, racisme, 2de wereldoorlog" en dan hadden die moslims weer geroepen "Jihad jihad".
Juist, en dan komen topics vanzelf wel vol.
pi_63123840
quote:
Op maandag 10 november 2008 23:36 schreef MinderMutsig het volgende:

Verder wel een mooi beeld maar het lijkt me een vrij massief ding als het drie meter hoog wordt.
Wie had er dan bezwaar tegen? Ik lees geen bezwaar vanuit christenen tenminste. Jij wel? Zou je mij die regel dan willen quoten?

Ik zie wel een TT die het daarover wil hebben, maar het nieuwsbericht spreekt de feiten tegen. Ach, misschien lukt het een volgende keer
Liever leven zonder liefde, dan liefde zonder leven
pi_63123881
quote:
Mooi dat je die aanhaalt, want ook die terror etc zie ik niet hier in Nederland om het beeld. Gekwetst zijn is wel iets anders dan de drama die jij nu over wil laten komen.
Liever leven zonder liefde, dan liefde zonder leven
pi_63123925
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 10:47 schreef Waterwereld het volgende:

[..]

Wie had er dan bezwaar tegen? Ik lees geen bezwaar vanuit christenen tenminste. Jij wel? Zou je mij die regel dan willen quoten?
Bert Dijkink volgens het artikel in de OP.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_63123994
Ik vind het maar een lelijk ding. De kunst zal wel vooral zijn gelegen in het verhaal om dit ding verkocht te krijgen. Ik ben benieuwd wat er voor argumenten aangevoerd worden voor het gepresenteerde verhaal dat christenen door zo'n beeld van een diender beledigd zouden kunnen zijn. Ik verwacht in Zwolle geen spandoeken met het modernisme is de kanker, christendom is het antwoord en geen bedreigingen aan het adres van de kunstenaar en het plaatsingscomité. Hooguit stelt de echte Zwolse Blauwvinger vragen over de kosten van deze leuke dingen voor bevriende mensen uit de ons kent ons kring.
pi_63125567
quote:
Op maandag 10 november 2008 16:38 schreef Monolith het volgende:
Als het beeld nou een snorretje en een foute scheiding had dan viel er nog wat voor te zeggen.

Zoiets?
  dinsdag 11 november 2008 @ 12:20:26 #48
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63126032
quote:
Beelden van de profeet zijn inderdaad vrij zeldzaam, maar het hooggerechtshof van de VS heeft een afbeelding van Mohammed op de noordelijke fries (in het midden, met het zwaard):

Doch Mohammed is van oudsher niet met de stad Zwolle verbonden, terwijl Aartsengel Michaël dat wel is, dus het laatste is een iets logischer keus. Zie hier een stadszegel uit de 13e eeuw:

dinsdag 11 november 2008 @ 12:21:45 #49
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_63126064
quote:
Op maandag 10 november 2008 18:46 schreef paddy het volgende:

[..]

Misschien handig om het bericht gewoon even te lezen
[..]
Blaim Pavlov.
pi_63126468
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 10:51 schreef Monolith het volgende:

[..]

Bert Dijkink volgens het artikel in de OP.
Google eens op die naam
Ik zou haast denken dat er een beslissing is genomen is buiten de kunstenaar Bert Dijkink. Of wat ook nog kan; Gratis reclame voor een vriend?

Bert Dijkink maakt zelf naakttekeningen, dus vreemd dat hij ineens zit met het gevoel van christenen voor een beeld die een engel moet voorstellen, waar ik in de verste verte geen engel in zie. Denk dus dat het een reclamestunt is
pi_63126798
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 12:39 schreef paddy het volgende:

[..]

Google eens op die naam
Ik zou haast denken dat er een beslissing is genomen is buiten de kunstenaar Bert Dijkink. Of wat ook nog kan; Gratis reclame voor een vriend?

Bert Dijkink maakt zelf naakttekeningen, dus vreemd dat hij ineens zit met het gevoel van christenen voor een beeld die een engel moet voorstellen, waar ik in de verste verte geen engel in zie. Denk dus dat het een reclamestunt is
meneer bert Dijkink is hooguit bestuurslid van de stichting die zich tegend e plaatsing van dat beeld nu opeens verzet...

De kunstenaar is de rotterdamse kunstenaar Herman Lamers
http://www.hermanlamers.nl/

Overigens, de stichting die nu bezwaar maakt en 'fel gekant is tegen...' was zelf direkt betrokken bij de keuze voor exact dit beeld en de kunstenaar:
quote:
Grote Markt krijgt transparant beeld van engel Michaël

Datum uitgave persbericht: 22.01.2008

Rond de zomer van 2008 zal waarschijnlijk het nieuwe beeld op de Grote Markt verrijzen. Het college heeft ingestemd met het definitieve ontwerp van de kunstenaar Herman Lamers na een positief advies van de begeleidende werkgroep. Op 5 februari is er van 18.30 tot 19.30 uur een inloopbijeenkomst in het stadhuis met van 19.00 – 19.30 een speciale presentatie door de kunstenaar.

Kunstwerk engel Michaël - kunstenaar: Herman Lamers
Het beeld heeft een lange voorgeschiedenis. In 2005 is een werkgroep gevormd van vertegenwoordigers van de Commissie Beeldende Kunst, de gemeente Zwolle, de bewonersvereniging van de binnenstad en de Stichting Levende Stadsgeschiedenis. De werkgroep heeft de opdracht voor het beeld geformuleerd waarna in januari 2006 meer dan 100 kunstenaars zich meldden voor de opdracht. Na een uitgebreide selectieprocedure is de Rotterdamse kunstenaar Herman Lamers uitgekozen door de werkgroep. De kunstenaar heeft het idee uitgewerkt van een transparant beeld dat geïnspireerd is op de aartsengel Michaël.

Eigentijdse engel

Het ontwerp is een eigentijdse engel met vleugels die tussen de mensen staat en naar ze kijkt. Het massieve glas heeft een groene kleur en het beeld heeft een moderne, digitale uitstraling door de gelaagde opbouw. Het beeld wordt inclusief voetplaat 3.10 meter hoog. Op 5 februari wordt tijdens de inloopbijeenkomst een studie van de kop getoond.

Materiaalonderzoek
De kunstenaar heeft veel tijd gestoken in technisch onderzoek naar de materiaalkeuze voor het beeld dat zowel transparant als vandalismebestendig moet zijn. Het is gelukt hier een oplossing voor te vinden op te bouwen uit aan elkaar verlijmde lagen van 1 cm dik glas met een kabel erdoor.

Werkgroep
De werkgroep was met uitzondering van de afgevaardigde van de Stichting Levende Stadsgeschiedenis enthousiast over het definitieve ontwerp. De Stichting Levende Stadsgeschiedenis was ondanks de waardering voor het werk van de kunstenaar van mening dat de Stichting een andere voorstelling had van de aard van een kunstwerk voor de Grote Markt.
Het valt dus te betwijfelen of het hier gaat om daadwerkelijke levensbeschouwelijke bezwaren... of gewoon onderling gevit tussen lokale stichtingetjes en lokale lobby-groepjes....

[ Bericht 10% gewijzigd door RM-rf op 11-11-2008 13:04:16 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 11 november 2008 @ 12:58:58 #52
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_63126917
Geen mooi beeld, ook niet aanstootgevend.

Eerder weggegooit geld , dat ze daar liever over gaan klagen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_63136082
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 10:49 schreef Waterwereld het volgende:

[..]

Mooi dat je die aanhaalt, want ook die terror etc zie ik niet hier in Nederland om het beeld. Gekwetst zijn is wel iets anders dan de drama die jij nu over wil laten komen.
pssst............ cartoontjes........... vlagverbranding............... ambassades in de fik......... boycot.........

Zegt je dat wat?
pi_63136271
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 18:49 schreef sgeitgeit het volgende:

[..]

pssst............ cartoontjes........... vlagverbranding............... ambassades in de fik......... boycot.........

Zegt je dat wat?
Ja man, in Nederland waren die ambassades niet te blussen, de brandweer heeft het er nog over.
pi_63137016
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 18:56 schreef SCH het volgende:

[..]

Ja man, in Nederland waren die ambassades niet te blussen, de brandweer heeft het er nog over.
Ja, inderdaad. Nederland; middelpunt van het universum, ijkpunt van het heelal.
Ik begrijp ook nooit waarom ze bij het Acht Uur Journaal altijd een blokje Buitenlands Nieuws toevoegen.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_63138199
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 12:54 schreef RM-rf het volgende:

[..]

meneer bert Dijkink is hooguit bestuurslid van de stichting die zich tegend e plaatsing van dat beeld nu opeens verzet...

De kunstenaar is de rotterdamse kunstenaar Herman Lamers
http://www.hermanlamers.nl/

Overigens, de stichting die nu bezwaar maakt en 'fel gekant is tegen...' was zelf direkt betrokken bij de keuze voor exact dit beeld en de kunstenaar:
[..]

Het valt dus te betwijfelen of het hier gaat om daadwerkelijke levensbeschouwelijke bezwaren... of gewoon onderling gevit tussen lokale stichtingetjes en lokale lobby-groepjes....
Bert Dijkink Hij is zelf ook kunstenaar

Heb nog steeds gratis reclame in mijn hoofd. Ik neem toch aan dat die stichting heus wel weet wat het gaat worden toch? Lijkt me toch wel normaal, maar ik weet ook niet hoe dat gaat met een beeld op een belangrijke plek voor een stad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')