Het beeld:quote:Beeld engel Michaël 'beledigend voor christenen'
ZWOLLE (ANP) - Een beeld van aartsengel Michaël dat op de Grote Markt in Zwolle komt te staan, is beledigend voor christenen. De stichting Levende Stadsgeschiedenis Zwolle is fel gekant tegen de 'eigentijdse weergave' van de engel.
,,Sint Michaël is een triomfantelijke figuur die Zwolle als stadspatroon beschermt tegen het kwaad. Die moet je afbeelden op een manier die hem recht doet, zowel uit historisch als religieus oogpunt'', zei bestuurslid Bert Dijkink van de stichting maandag.
Het werk van de Rotterdamse kunstenaar Herman Lamers moet een eigentijds beeld worden van de aartsengel. ,,Maar als je christelijke figuren gaat afbeelden buiten hun context, kan dat snel beledigend zijn'', aldus Dijkink.
De gemeente Zwolle, opdrachtgever van het ontwerp, meent dat de kunstenaar de opdracht uiterst serieus neemt. ,,Hij maakt er absoluut geen schertsfiguur van'', aldus een zegsvrouw. Bezwaren vanuit religieuze hoek zijn niet bekend bij de gemeente.
Het definitieve ontwerp wordt dinsdag aan het college gepresenteerd. Plan is om het 3 meter hoge kunstwerk volgend jaar op het plein in de binnenstad te plaatsen.
Het is ook gewoon cultuur.quote:Op maandag 10 november 2008 16:58 schreef Elfletterig het volgende:
Het is sowieso jammer dat Zwolle zijn dure centen besteedt aan een beeld dat feitelijk religieus is. Dure onzin.
Dus er hebben GEEN christenen geklaagdquote:De gemeente Zwolle, opdrachtgever van het ontwerp, meent dat de kunstenaar de opdracht uiterst serieus neemt. ,,Hij maakt er absoluut geen schertsfiguur van'', aldus een zegsvrouw. Bezwaren vanuit religieuze hoek zijn niet bekend bij de gemeente.
Misschien handig om het bericht gewoon even te lezenquote:Op maandag 10 november 2008 16:23 schreef pfaf het volgende:
God, wát onzinnig weer. Dus zekere Christenen vinden dat een beeld er precies uit moet zien zoals zij het willen.... Lange teentjes...
Het is de invulling van iemand die misschien wel vaker invult over hoe een ander denktquote:Bezwaren vanuit religieuze hoek zijn niet bekend bij de gemeente.
Ik denk ook niet dat Christenen er een drama van maken. Ja, misschien een enkeling. Ik zie dit soort aannames wel vaker van gelovigen.quote:,,Maar als je christelijke figuren gaat afbeelden buiten hun context, kan dat snel beledigend zijn'', aldus Dijkink
quote:Op maandag 10 november 2008 16:58 schreef Elfletterig het volgende:
Het is sowieso jammer dat Zwolle zijn dure centen besteedt aan een beeld dat feitelijk religieus is. Dure onzin.
Iddquote:Op maandag 10 november 2008 19:22 schreef deedeetee het volgende:
Lelijk beeld lijkt wel van lego gemaakt![]()
Belediging voor het oog verder niks.....
Die heeft geen neus.quote:Op dinsdag 11 november 2008 00:34 schreef Iblis het volgende:
Nee, het moet een lachende engel zijn, niet zo'n agressieve!
[ afbeelding ]
Zo dan!quote:
Echte engelen zien er natuurlijk zo uit:quote:Op dinsdag 11 november 2008 00:59 schreef MinderMutsig het volgende:
Stuk voor stuk prachtige beelden natuurlijk maar wie zegt dat de beste man engel er zo uit heeft gezien?
Oja, stom van me.quote:Op dinsdag 11 november 2008 01:17 schreef Iblis het volgende:
[..]
Echte engelen zien er natuurlijk zo uit: [ afbeelding ]; dat is gewoon vastgelegd op beeld.
Ik vind het zeer kunstzinning. Mooi en absoluut niet aanstootgevend.quote:Op maandag 10 november 2008 16:21 schreef SCH het volgende:
[..]
Het beeld:
[ afbeelding ]
Hier meer achtergrond over het beeld. Ik vind het mooi en zie de aanstoot niet. Jullie?
Er zijn geen mensen die bezwaar hebben!!quote:Op maandag 10 november 2008 23:36 schreef MinderMutsig het volgende:
Kunnen de mensen die hier bezwaar tegen hebben alsjeblieft even de foto overleggen waaruit blijkt dat hun idee van hoe hij er uit moet zien de juiste is?
Er heeft niemand gezeken. Er heeft iemand geopperd dat gelovigen er misschien wel aanstoot aan zouden kunnen nemen. Dat is dus nog niet gebeurd.quote:Op dinsdag 11 november 2008 08:35 schreef stabas het volgende:
echt wat is er toch aan de hand met de mensen die geloven altijd maar zeiken
Wel gek dat er dan complete topics (en zelfs reeksen) worden volgeklad waarin het tegendeel beweerd wordt.quote:Op dinsdag 11 november 2008 09:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Is net zoiets als in Engeland alle Knorretjes (Winnie de Pooh) uit de winkel halen, voor het geval een moslim zich daaraan zou storen.
Dat is vaak alleen reactie op reactie.quote:Op dinsdag 11 november 2008 09:53 schreef gelly het volgende:
[..]
Wel gek dat er dan complete topics (en zelfs reeksen) worden volgeklad waarin het tegendeel beweerd wordt.
Juist, en dan komen topics vanzelf wel vol.quote:Op dinsdag 11 november 2008 10:38 schreef JohnDope het volgende:
Wat een lelijk beeld, maar gelukkig dat het geen beeld van de Profeet Mohammed moet voorstellen, want anders was er weer terror uitgebroken, want dan had links weer geroepen "discriminatie, racisme, 2de wereldoorlog" en dan hadden die moslims weer geroepen "Jihad jihad".
Wie had er dan bezwaar tegen? Ik lees geen bezwaar vanuit christenen tenminste. Jij wel? Zou je mij die regel dan willen quoten?quote:Op maandag 10 november 2008 23:36 schreef MinderMutsig het volgende:
Kunnen de mensen die hier bezwaar tegen hebben alsjeblieft even de foto overleggen waaruit blijkt dat hun idee van hoe hij er uit moet zien de juiste is?
Verder wel een mooi beeld maar het lijkt me een vrij massief ding als het drie meter hoog wordt.
Mooi dat je die aanhaalt, want ook die terror etc zie ik niet hier in Nederland om het beeld. Gekwetst zijn is wel iets anders dan de drama die jij nu over wil laten komen.quote:Op dinsdag 11 november 2008 10:38 schreef JohnDope het volgende:
Wat een lelijk beeld, maar gelukkig dat het geen beeld van de Profeet Mohammed moet voorstellen, want anders was er weer terror uitgebroken, want dan had links weer geroepen "discriminatie, racisme, 2de wereldoorlog" en dan hadden die moslims weer geroepen "Jihad jihad".
Bert Dijkink volgens het artikel in de OP.quote:Op dinsdag 11 november 2008 10:47 schreef Waterwereld het volgende:
[..]
Wie had er dan bezwaar tegen? Ik lees geen bezwaar vanuit christenen tenminste. Jij wel? Zou je mij die regel dan willen quoten?
quote:Op maandag 10 november 2008 16:38 schreef Monolith het volgende:
Als het beeld nou een snorretje en een foute scheiding had dan viel er nog wat voor te zeggen.
Beelden van de profeet zijn inderdaad vrij zeldzaam, maar het hooggerechtshof van de VS heeft een afbeelding van Mohammed op de noordelijke fries (in het midden, met het zwaard):quote:Op dinsdag 11 november 2008 10:38 schreef JohnDope het volgende:
Blaim Pavlov.quote:Op maandag 10 november 2008 18:46 schreef paddy het volgende:
[..]
Misschien handig om het bericht gewoon even te lezen
[..]
Google eens op die naamquote:Op dinsdag 11 november 2008 10:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Bert Dijkink volgens het artikel in de OP.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |