ja dat zou natuurlijk kunnen helpen in die gevallen. maar soms (zeg: twee keer per jaar ongeveer) dan moet er iets uit, op zo'n manier. tot tien tellen zou het misschien juist verergeren, of anders alleen maar uitstellen.quote:Op zaterdag 8 november 2008 20:20 schreef Geerd het volgende:
Tel is een keer tot 10.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
Prikkelbaar vanwege oververmoeidheid?quote:Op zaterdag 8 november 2008 21:22 schreef Luxuria het volgende:
En er is geen reden voor dat dat slechte gevoel tot uitbarsting komt?
Ik sluit me hierbij aan.quote:Op zondag 9 november 2008 00:24 schreef Fakkan het volgende:
Ik heb een keer tijdens een driftbui een gat geslagen in de deur van mijn houten kast. Mijn knokkels waren helemaal blauw. Gelukkig heb ik nooit iemand iets aangedaan, hoewel het één keer bijna was gebeurd.
Het is een teken van zwakte. Sommige mensen worden agressief als ze de controle verliezen over wat er gebeurt in hun leven. De ratio is even niet sterk genoeg om de emoties onder controle te krijgen. Dat gebeurt bij vrijwel iedereen weleens.
Ik raad je aan met een psycholoog erover te praten als het vaker dan incidenteel gebeurd of wanneer je anderen in gevaar brengt. Erkenning van je probleem is stap één.
nee niet echt. zo vaak komt het ook weer niet voor en zoals ik al zei, het gaat om spullen en niet om mensen. vaak zijn andere mensen juist de relativerende factor, die gaan lachen of worden bang of staan heel gek te kijken. reacties van anderen brengen me weer terug in mijn gewone doen. het is iets dat juist tot uiting komt als ik alleen ben.quote:Op zondag 9 november 2008 00:26 schreef agter het volgende:
TS, ben je niet bang dat je iemand wat aan kunt doen?
Ik neem aan dat TS een man is..ik ben een vrouw, en als ik ooit een man zo zou zien reageren, dan word ik bang ...en loop ik weg.
dus aan de ene kant heb je er een hekel aan als mensen driftig zijn en dingen slopen, en aan de andere kant zeg je dat ik me misschien teveel inhoud, dat ik me beter verbaal kan uiten 'en daar hoef ik niet per se voor te vloeken of te schelden'.quote:Op zondag 9 november 2008 10:21 schreef MarMar het volgende:
Ik heb er een hekel aan als mensen dingen kapot maken uit driftigheid, get a grip en uit je gewoon in woorden ofzo.
Misschien heb je die uitbarstingen omdat je je op andere momenten teveel inhoudt en te lief blijft als je eigenlijk kwaad bent ofzo?
Je verbaal goed leren uiten lijkt me nog altijd een betere optie en nee, daarvoor hoef je ook niet per se te vloeken of te schelden.
Als jij geen andere manier weet om je "woede" te uiten dan dingen kapot maken vind ik dat inderdaad erg beperkt.quote:Op zondag 9 november 2008 10:35 schreef Su-Brosa het volgende:
[..]
dus aan de ene kant heb je er een hekel aan als mensen driftig zijn en dingen slopen, en aan de andere kant zeg je dat ik me misschien teveel inhoud, dat ik me beter verbaal kan uiten 'en daar hoef ik niet per se voor te vloeken of te schelden'.
je legt me dus eigenlijk de zelfbeperkingen op die me volgens jou zo kwaad maken.
ik weet een hoop andere manieren om mijn woede te uiten. en meestal helpt tot tien tellen heel goed om de woede te sussen.quote:Op zondag 9 november 2008 10:40 schreef MarMar het volgende:
Als jij geen andere manier weet om je "woede" te uiten dan dingen kapot maken vind ik dat inderdaad erg beperkt.
Als je goed leest, vind ik dat je je op een andere manier zou moeten kunnen uiten, dat is niet hetzelfde als je inhouden.
Hoewel op zich het relativeren van de situatie voordat je per se iets stuk moet maken ook niet verkeerd is natuurlijk.
ik vind dit zo makkelijk gezegdquote:Op zondag 9 november 2008 10:40 schreef MarMar het volgende:
[..]
Als jij geen andere manier weet om je "woede" te uiten dan dingen kapot maken vind ik dat inderdaad erg beperkt.
Als je goed leest, vind ik dat je je op een andere manier zou moeten kunnen uiten, dat is niet hetzelfde als je inhouden.
Hoewel op zich het relativeren van de situatie voordat je per se iets stuk moet maken ook niet verkeerd is natuurlijk.
Als je je verbaal uit kun je andere mensen ook heel erg mee kwetsen. Kun je het misschien wel beter ergens anders op afreageren.quote:Op zondag 9 november 2008 10:21 schreef MarMar het volgende:
Ik heb er een hekel aan als mensen dingen kapot maken uit driftigheid, get a grip en uit je gewoon in woorden ofzo.
Misschien heb je die uitbarstingen omdat je je op andere momenten teveel inhoudt en te lief blijft als je eigenlijk kwaad bent ofzo?
Je verbaal goed leren uiten lijkt me nog altijd een betere optie en nee, daarvoor hoef je ook niet per se te vloeken of te schelden.
mwah, weet niet of het dat is. zo vaak voel ik me niet onheus bejegend/aangevallen/in een hoek gedrukt door andere mensen. en als dat wel het geval is, dan kan ik dat ook gewoon zeggen. geen problemen mee.quote:Op zondag 9 november 2008 13:10 schreef EggsTC het volgende:
Je spaart al je woede op die je (onbewust) ook al hebt tijdens het geduld met die mensen en dat ontploft een keer. De enige manier om dat tegen te gaan is om je emotie (die woede) dus terplekke te uiten of iig vlak erna te uiten. Scheld een keer goed, gebruik die negatieve energie ergens voor, anders stapelt het zich op en krijg je dus dit om de zoveel tijd... gewoon een uitbarsting. Die agressie komt niet naar voren in je "normale staat van doen" omdat je het onder controle hebt, je weet hoe je het moet onderdrukken. Op dit soort momenten verlies je gewoon die manier van onder drukken en komt het eruit.
Je verbaal GOED leren uiten heb ik er neergezet en ook al dat dat niet betekent dat je per se scheldt en vloekt, maar ik wil het nog wel een beetje meer nuanceren.quote:Op zondag 9 november 2008 12:29 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Als je je verbaal uit kun je andere mensen ook heel erg mee kwetsen. Kun je het misschien wel beter ergens anders op afreageren.
nu ga je ervan uit dat die woede voortkomt uit de omgang met andere mensen, alsof ik in sociale situaties mijn plek niet weet te verdedigen, of zoiets. dat is het niet.quote:Op zondag 9 november 2008 13:31 schreef MarMar het volgende:
[..]
Je verbaal GOED leren uiten heb ik er neergezet en ook al dat dat niet betekent dat je per se scheldt en vloekt, maar ik wil het nog wel een beetje meer nuanceren.
Het is namelijk ook mogelijk gewoon in woorden te vertellen wat er in je omgaat zonder dat je meteen kwetsend tegen een ander doet.
Waar zeg ik dat?quote:Op zondag 9 november 2008 13:37 schreef Su-Brosa het volgende:
[..]
nu ga je ervan uit dat die woede voortkomt uit de omgang met andere mensen, alsof ik in sociale situaties mijn plek niet weet te verdedigen, of zoiets. dat is het niet.
Ik kan zo al zeggen dat jij een vrouw bentquote:Op zondag 9 november 2008 13:42 schreef MarMar het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat?
In woorden kunnen uitdrukken wat er in je omgaat, gaat niet per se om andere mensen lijkt me.
Het maakt het alleen voor jezelf misschien ook een stuk makkelijker om met wat je voelt om te gaan zonder dat je uit frustratie iets kapot maakt.
Ik zeg niet dat iedereen dat zomaar even kan leren, maar het lijkt mij ook prettiger voor jezelf.
maar hoe zie je dat dan? dat ik, op zo'n zeldzaam momennt van destructieve woede, heel scherpzinnig in/tegen mezelf ga praten over wat mij nu allemaal beweegt? of dat ik mijn dagboek pak en vrolijk een paar pagina's volschrijf?quote:Op zondag 9 november 2008 13:42 schreef MarMar het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat?
In woorden kunnen uitdrukken wat er in je omgaat, gaat niet per se om andere mensen lijkt me.
Het maakt het alleen voor jezelf misschien ook een stuk makkelijker om met wat je voelt om te gaan zonder dat je uit frustratie iets kapot maakt.
Ik zeg niet dat iedereen dat zomaar even kan leren, maar het lijkt mij ook prettiger voor jezelf.
Je kent geen vrouwen die wel eens servies kapotgooien?quote:Op zondag 9 november 2008 13:49 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik kan zo al zeggen dat jij een vrouw bent
Hmm goed gespeeld. Ik heb een ieder geval nooit een man gehoord over uiten wat er in je omgaat. En ik weet inderdaad niet beter dan dat je soms je agressie ergens op af moet reageren.quote:Op zondag 9 november 2008 13:55 schreef MarMar het volgende:
[..]
Je kent geen vrouwen die wel eens servies kapotgooien?
Of hoor je als man met dingen te smijten?
Misschien wel, wat maar werkt voor jou. Ik denk dat er misschien een betere manier te vinden is dan dingen vernielen. Althans, ik kan me indenken dat je daar achteraf ook niet blij mee bent.quote:Op zondag 9 november 2008 13:52 schreef Su-Brosa het volgende:
[..]
maar hoe zie je dat dan? dat ik, op zo'n zeldzaam momennt van destructieve woede, heel scherpzinnig in/tegen mezelf ga praten over wat mij nu allemaal beweegt? of dat ik mijn dagboek pak en vrolijk een paar pagina's volschrijf?
Ik zou dan zeggen dat je dan zeker wel de capaciteiten hebt om jezelf op een andere manier ermee om te leren gaan toch?quote:ik kan me doorgaans uitstekend uitdrukken en ik ben, geheel los van die spaarzame woede-aanvallen, ook iemand die zijn best doet om zijn 'gevoelens' op papier te zetten, in beeld of in tekst.
dus ik begrijp je tip niet helemaal, om eerlijk te zijn.
nou ja, kwaad word je toch wel, op zo'n moment. iets vernielen is nog een redelijke manier om ermee om te gaan. als je er maar voor zorgt dat het niet te kostbaar is wat je kapot maakt, je laptop of je televisie of je auto. dan heb je toch net iets meer last van dat soort buien.quote:Op zondag 9 november 2008 14:14 schreef MarMar het volgende:
[..]
Misschien wel, wat maar werkt voor jou. Ik denk dat er misschien een betere manier te vinden is dan dingen vernielen. Althans, ik kan me indenken dat je daar achteraf ook niet blij mee bent.
Al is het alleen maar om te proberen te relativeren wat er nou echt aan de hand is en of dat nou echt zo vreselijk is om ervoor door het lint te gaan.
jawel. maar zo eens à twee keer per jaar moet het eruit. heel even maar. en het lucht (eigenlijk) best op.quote:Ik zou dan zeggen dat je dan zeker wel de capaciteiten hebt om jezelf op een andere manier ermee om te leren gaan toch?
is een idee.quote:Nah jah, misschien moet je anders maar een boksbal aanschaffen waar je op kan raggen of iets, scheelt je een hoop kosten aan nieuwe teletoontjes en dergelijke.
Dat wil ik ook al twee jaar ofzo, maar mijn ouders lachen me uit als ik dat zeg. Plus het past niet in mijn kamer.quote:Op zondag 9 november 2008 14:14 schreef MarMar het volgende:
Nah jah, misschien moet je anders maar een boksbal aanschaffen waar je op kan raggen of iets, scheelt je een hoop kosten aan nieuwe teletoontjes en dergelijke.
Volgens mij zijn mensen die in de psychiatrische zorg werken, sowieso 'vrij kalm' omdat ze vrij driftige mensen om zich heen 'kunnen' hebben ... en dan kun je alles wat beter relativeren.quote:Op zondag 9 november 2008 14:14 schreef MarMar het volgende:
[..]
Misschien wel, wat maar werkt voor jou. Ik denk dat er misschien een betere manier te vinden is dan dingen vernielen. Althans, ik kan me indenken dat je daar achteraf ook niet blij mee bent.
Al is het alleen maar om te proberen te relativeren wat er nou echt aan de hand is en of dat nou echt zo vreselijk is om ervoor door het lint te gaan.
[..]
Ik zou dan zeggen dat je dan zeker wel de capaciteiten hebt om jezelf op een andere manier ermee om te leren gaan toch?
Nah jah, misschien moet je anders maar een boksbal aanschaffen waar je op kan raggen of iets, scheelt je een hoop kosten aan nieuwe teletoontjes en dergelijke.
Misschien kan je dat beter omdraaienquote:Op zondag 9 november 2008 14:39 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Volgens mij zijn mensen die in de psychiatrische zorg werken, sowieso 'vrij kalm' omdat ze vrij driftige mensen om zich heen 'kunnen' hebben ... en dan kun je alles wat beter relativeren.
Zo kan je het ook zien inderdaadquote:Op zondag 9 november 2008 15:21 schreef MarMar het volgende:
[..]
Misschien kan je dat beter omdraaienik ben het oa gaan doen omdat ik een boel kan hebben.
En geloof me, echt niet al mijn collegas zijn altijd de kalmheid zelve.
Dit komt mij bekend voor.quote:Op zaterdag 8 november 2008 20:18 schreef Su-Brosa het volgende:
zo heb ik vanmiddag mijn mobiele telefoon op straat aan stukken gegooid. gewoon, omdat ik kwaad was. daarna is het ook gelijk weer over. ik heb de resten van het ding triomfantelijk in de prullenbak gegooid en ben boodschappen gaan doen.
hebben meer mensen last van dit soort 'oprispingen'?
je zit hem wel lekker de les te lezen dat het anders kan, maar hoe doe jij het dan als iets of iemand je het bloed onder de nagels vandaan haalt?quote:Op zondag 9 november 2008 14:14 schreef MarMar het volgende:
[..]
[..]
Ik zou dan zeggen dat je dan zeker wel de capaciteiten hebt om jezelf op een andere manier ermee om te leren gaan toch?
Als ik genoeg om diegene geef om er moeite voor te doen praat ik er gewoon mee.quote:Op maandag 10 november 2008 18:06 schreef Godshand het volgende:
[..]
je zit hem wel lekker de les te lezen dat het anders kan, maar hoe doe jij het dan als iets of iemand je het bloed onder de nagels vandaan haalt?
dan ben je vast een vrij dominant persoon, in de zin dat jij je grenzen al hebt gemarkeerd voordat iemand er überhaupt aan heeft durven tornen. dat dominant bedoel ik trouwens positief. ik ken namelijk genoeg mensen met wie het ook 'moeilijk ruzie maken' is maar dan vooral omdat ze nooit de confrontatie opzoeken. als ze dat wel moeten doen omdat de situatie hen daartoe dwingt dan gaat het al snel de verkeerde kant op, dan worden ze kwaad of juist heel verdrietig.quote:Op maandag 10 november 2008 18:15 schreef MarMar het volgende:
[..]
Als ik genoeg om diegene geef om er moeite voor te doen praat ik er gewoon mee.
Als ik niet genoeg om diegene geef om er moeite voor te doen, kan ik me er sowieso niet over opwinden.
Ik spring iig nooit uit mijn vel op de een of andere manier en heb ook nooit die behoefte. Hooguit dat ik eens mijn stem verhef om even de aandacht te trekken.
Het schijnt erg moeilijk te zijn om ruzie te maken met mij
Ik weet waar mijn grenzen liggen ik laat me daar niet door een ander overheen jagen, dat klopt welquote:Op maandag 10 november 2008 18:50 schreef Su-Brosa het volgende:
[..]
dan ben je vast een vrij dominant persoon, in de zin dat jij je grenzen al hebt gemarkeerd voordat iemand er überhaupt aan heeft durven tornen. dat dominant bedoel ik trouwens positief. ik ken namelijk genoeg mensen met wie het ook 'moeilijk ruzie maken' is maar dan vooral omdat ze nooit de confrontatie opzoeken. als ze dat wel moeten doen omdat de situatie hen daartoe dwingt dan gaat het al snel de verkeerde kant op, dan worden ze kwaad of juist heel verdrietig.
Ik antwoorde alleen maar op de vraag van godshand, en dat ging over wat ik deed als mensen mij het bloed onder de nagels vandaan halen.quote:toch hebben we het over andere dingen. je hebt het de hele tijd over de omgang met andere mensen. de woede die ik in de ot beschrijf, is veel meer innerlijk gericht. omgang met anderen is voor mij juist een trigger om aan die woede te ontkomen, dan vloeit die woede weg als lucht in een band die je leeg laat lopen. mijn woede is (a) heel kort, een soort van blitzkrieg en komt (b) het liefst naar boven als ik alleen ben. en (c) ze heeft meestal betrekking op iets waar anderen geen deel aan hebben, niets mee te maken hebben.
Tsjah, ik weet niet of ik dat ooit helemaal zal kunnen begrijpen, ik kan me er simpelweg niet zo druk over maken als een ding even niet doet wat ik wil ofzo.quote:eigenlijk is het de totale afwezigheid van 'flow', die zich manifesteert. dat moment van samengebalde woede is een soort van laatste poging om de boel met één knal weer aan het draaien te krijgen.
dat lukt meestal wel aardig. vlak erná ben ik licht ontredderd/geamuseerd om wat ik heb gedaan (alnaar gelang de schade) en voelt het alsof er een storm is uitgeraasd. dan is het ook wel tijd om van het moment gebruik te maken en de boel te analyseren: wat ging er nu precies mis? waar ligt dat aan? hoe kan ik het beter doen.
meestal wordt zo'n moment gevolgd door een productieve, 'zinvolle' periode.
nb: let wel dat zo'n telefoon-opdegrond-smijt-moment maar heel zelden voorkomt. maar in het klein (als ik met een pen moet gooien of een paar vellen papier verscheur) is het eigenlijk hetzelfde.
Ik vind haar in een zwart gat gooien, of een test van haar weerstand tegen hoge G- krachten meer bij je passen, Hausquote:Op dinsdag 11 november 2008 08:54 schreef Haushofer het volgende:
En ik heb vorig jaar m'n ex onder een meter beton gestort na een driftbui
hehe, jij hebt vast een telefoonfetisj, dat je er zo panikerend over doet. het is maar een telefoon. niet je schoonmoeder.quote:Op woensdag 12 november 2008 10:18 schreef Syheriat het volgende:
Nee, nooit. En het is ook vrij absurd dat je dingen als een mobiele telefoon kapot maakt, een pen kan ik nog begrijpen, maar voor je mobieltje moet je wel bizar achterlijk en buiten rationaliteit zitten, wil het zover komen. Ik zou er iets aan proberen te doen.
ik heb een hekel aan smilies maar:quote:Op woensdag 12 november 2008 11:52 schreef Ps2K het volgende:
Wat erg goed helpt is een groot jachtmes op je bureau... als je "flipt" ram je dat ding keihard in je bureau.
Och in de afgelopen twee jaar geloof ik nog maar 1x gebeurt... 3,5 uur in de file gestaan en toen ik eindelijk thuis kwam een duif doodgeschoten die weer eens op mijn balkon zat te schijten
Dat dusquote:Op woensdag 12 november 2008 12:10 schreef Re het volgende:
In het verleden is mijn grote teen een paar keer gesneuveld toen ik tegen deurposten trapte uit frustratie.... op een gegeven moment verdwijnt dat gewoon.
Mijn schoonmoeder zag ik liever op de grond geworpen worden dan m'n telefoon hoor. Sterker nog, ik zou er veel voor hebben gegeven m'n schoonmoeder te zien clashen met het keiharde cementquote:Op woensdag 12 november 2008 11:45 schreef Su-Brosa het volgende:
[..]
hehe, jij hebt vast een telefoonfetisj, dat je er zo panikerend over doet. het is maar een telefoon. niet je schoonmoeder.
Yep, hier ook, al is er wel een keer een ruit gesneuveld, een deur en nog wat kleine dingen. Ik ben meer een vloeker, vooral wanneer ik iets niet kan vinden en haast heb. Het irritante is juist dat als ik echt pissed of ben me wel eens verbaal af ga reageren op de verkeerde mensen, daar heb ik dan wel weer spijt van achteraf.quote:Op maandag 10 november 2008 16:22 schreef FictionalFenna het volgende:
Af en toe met deuren smijten, dingen kapotgooien...![]()
Net ook even gedaan, lucht lekker op.
Zwakte is een slechte woordkeus.quote:Op woensdag 12 november 2008 22:36 schreef Perruche het volgende:
Heb het ook een tijdj gehad. Iemand zei hier dat het "een teken van zwakte" is.. ben ik het wel meeeens. Heb menig telefoon gesloopt ( mn eigen, maar ok) na gesprekken die niet gingen zoals ik wilde, met vriendjes enzo...!
Maar het gaat wel over als het goed is, iedereen gaat op zn eigen manier met teleurstelling en agressie om, en waarschijnlijk leer je vanzelf om er wat zachtmoediger mee om te gaan
dat is voor jou een slechte woordkeus.quote:Op donderdag 13 november 2008 06:36 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Zwakte is een slechte woordkeus.
Ik word vooral boos om het falen van anderen dat altijd op mijn bordje komt. En als ik boos ben, ben ik boos.
ik heb gekliktquote:je bericht wordt geplaatst, klik hier als je geen geduld hebt
hahahaha! juist als het er zo expliciet staat klik ik natuurlijk niet ;-) hoe ongeduldig ik er ook van wordquote:ik heb geklikt![]()
Dit heb ik vooral in de ochtendspits als ik de trein mis.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:47 schreef Manjana het volgende:
Herken het heel lichtelijk. Als ALLES tegenzit heb ik ook wel eens de neiging om agressief te worden, maar dan niet met de intentie om iets kapot te maken, meer om mijn gressie te uiten. Ik mep nooit op dingen die snel kapot gaan. Heb redelijk hoge pijngrens en dus sla ik meestal aardig hard tegen een muur o.i.d.
Nee, niet absurd hoor. De kosten voor een nieuwe interesseren je op dat moment geen kloo....; hij moet en zal stuk.quote:Op woensdag 12 november 2008 10:18 schreef Syheriat het volgende:
Nee, nooit. En het is ook vrij absurd dat je dingen als een mobiele telefoon kapot maakt, een pen kan ik nog begrijpen, maar voor je mobieltje moet je wel bizar achterlijk en buiten rationaliteit zitten, wil het zover komen. Ik zou er iets aan proberen te doen.
Ahhh dan durven mannen ook niet alleen met mij te zijnquote:Op donderdag 20 november 2008 13:50 schreef BrokenMinds het volgende:
Maar toch is het niet leuk, ik heb het bijvoorbeeld 1 keer gehad toen een goede vriendin bij me was, die durfde een paar weken niet meer alleen met me te zijn, gewoon uit angst dat ik ergere dingen ging doen.
Je hoeft niet gek te zijn, maar het beinvloed je leven wel, dat is denk ik ook waar TS mee zit!
Klopt, vooral wat idealistische pacifisten doen dat.quote:Op donderdag 20 november 2008 13:39 schreef Countess het volgende:
Ik denk dat veel mensen woede als menselijke eigenschap willen ontkennen.
Dat heb ik ook heel erg, ene moment zijn ze bijna bang voor me, en dan opeens komt de huilbui, voel je je ineens zo'n watje...quote:Op donderdag 20 november 2008 15:13 schreef CyclingGirl het volgende:
Zegt degene niks terug dan kom ik ineens in een huibui terecht. Gaat degene erop in is het een knallende ruzie.
Daarna heb ik dan knallende hoofdpijn en weet ik vaak de helft niet eens meer.
Inderdaad, je voelt precies aankomen van dit gaat fout. En op zich is dat dan weer een plus vind ik. Toch een stuk zelfkennis.quote:Op donderdag 20 november 2008 14:20 schreef BrokenMinds het volgende:
Ik herken trouwens wel wanneer het bij mij op begint te komen, ik ga dan onrustig heen en weer lopen en als ik bijvoorbeeld een pen in mn hand heb wil ik die dubbeldrukken.
Ben je ook echt een vrouw?quote:Op donderdag 20 november 2008 15:13 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik heb het wel eens maar naar mensen toe. Vooral mensen die op dat moment dichtbij zijn. Het ene moment is alles koek en ei en dan het andere moment kan ik om het het kleinste dingetje over de zeik gaan. Ik ga niet slaan of zo maar ik word dan zo woedend. Dan gooi ik beschuldigingen naar degene toe die dan zoiets heeft van wat is dit.
Zegt degene niks terug dan kom ik ineens in een huibui terecht. Gaat degene erop in is het een knallende ruzie.
Daarna heb ik dan knallende hoofdpijn en weet ik vaak de helft niet eens meer.
Heeft dat je niet geholpen om er vanaf te komen?quote:Op maandag 24 november 2008 17:51 schreef Fredo55 het volgende:
Ergste was nog wel dat ik de deur keihard dichtdeed maar mijn vinger er nog tussen zat.
Weg nagel.
Het was smorgens vroeg en ik zat met mijn moeder en zusje beneden.quote:Op maandag 24 november 2008 18:04 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Heeft dat je niet geholpen om er vanaf te komen?
Ik denk dat je niet begrijpt dat sommige mensen a) niet weten waarom ze kwaad zijn en/of b) hun woede niet onder woorden kunnen brengen. Dan is geweld al snel de enige overgebleven manier om het te uitenquote:Op donderdag 27 november 2008 07:35 schreef MarMar het volgende:
MAAR waarom dan per se op een primitieve manier uiten en niet proberen te leren om je op een andere, minder destructieve, manier te uiten?
Daarbij mag je in sommige gevallen, inplaats van je in te houden, best wel even jezelf relativeren en jezelf vertellen dat je je niet zo vreselijk moet aanstellen.
Ik denk dat je niet begrijpt dat ik vind dat je dan als mens wel de verantwoordelijkheid hebt om op zijn minst te proberen a) te leren je eigen woede te begrijpen en b) je woede op een gezondere manier dan met geweld te uiten.quote:Op donderdag 27 november 2008 07:46 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet begrijpt dat sommige mensen a) niet begrijpen waarom ze kwaad zijn en/of b) hun woede niet onder woorden kunnen brengen. Dan is geweld al snel de enige overgebleven manier om het te uiten
Bij mij moet je het dan weer niet flikken me op mijn bek te slaan en al helemaal niet als je uiting van woede buiten alle proporties is.quote:Op donderdag 27 november 2008 07:58 schreef beeer het volgende:
Dat ligt niet in ieders persoonlijkheid en ik heb eigenlijk liever dat iemand mij op mijn bek slaat dan dat hij/zij mij uitvoerig gaat zitten uitleggen waarom hij/zij boos is en wat de mogelijke oplossingen zijn en meer van die psychologische onzin
Ik begreep dat jij liever een klap op je bek krijgt, dat je dus een klap op een bek geven goedkeurt als een uiting van woede.quote:Op donderdag 27 november 2008 08:59 schreef beeer het volgende:
Je hebt dus ook nog moeite met begrijpend lezen. Ik zei dat ik liever een klap krijg. Jij hebt liever woorden. Laten we elkaar dan tegemoet komen en afspreken dat jij slap tegen me aan mag lullen terwijl ik een telefoon op de grond kapot smijt
Waarom heeft men die "verantwoordelijkheid" ten opzichte van zichzelf? Bepaal jij dat voor een ander?quote:Op donderdag 27 november 2008 07:48 schreef MarMar het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet begrijpt dat ik vind dat je dan als mens wel de verantwoordelijkheid hebt om op zijn minst te proberen a) te leren je eigen woede te begrijpen en b) je woede op een gezondere manier dan met geweld te uiten.
iemand voor tyfushoer uitschelden is ook niet toegstaan en sociaal wenselijk.quote:Op donderdag 27 november 2008 09:05 schreef MarMar het volgende:
[..]
Ik begreep dat jij liever een klap op je bek krijgt, dat je dus een klap op een bek geven goedkeurt als een uiting van woede.
Ik begrijp ook dat dat onder de noemer geweld valt en wettelijk niet toegestaan is.
Ik begrijp ook dat met een telefoon smijten wat anders is dan iemand op de bek slaan.
Wat begrijp jij daar niet aan?
Nou, ik vind het ook niet triest ofzo van mn foon. Like I care.quote:Op dinsdag 2 december 2008 19:19 schreef Esse_est het volgende:
Mijn ex deed dat ook. Eén keer gooide hij ook met mij. Een volgende geliefde zal dan waarschijnlijk ook niet lang meer mijn geliefde zijn mocht hij in drift met dingen gaan gooien. Ik neem het risico niet nog eens.
Conculsie: het is niet normaal. Ben je ook agressief in het verkeer? Dat schijnt er bij te horen. Er is therapie voor waarin je leert op een andere manier je frustratie kwijt te raken. Misschien is dat iets voor jou? Want al zeg je, ik loop fluitend door naar de supermarkt, écht leuk is het niet om je telefoon kapot te gooien...
En sterker nog, je weet niet eens wat de mensen die zo sterk oordelen over anderen, in het echt zelf allemaal flikken.quote:Op woensdag 3 december 2008 19:11 schreef Angst het volgende:
wat zijn mensen hier lekker oordelend.
iemand anders mishandelen is echt iets anders dan levenloze spullen kapot maken hoor!
Ik doelde op de reactie van Beeer over liever op je bek geslagen worden... niet op de OT an sich.quote:Op vrijdag 28 november 2008 17:13 schreef Ringo het volgende:
[..]
Waarom heeft men die "verantwoordelijkheid" ten opzichte van zichzelf? Bepaal jij dat voor een ander?
En waarom zou geweld niet "gezond" kunnen zijn?
Het zijn allemaal aannames die je doet.
Ik maak ook wel eens iets kapot. Dat doe ik dan heel bewust, en het lucht bijzonder op.
Ik reageerde op de opmerking van Beeer dat hij liever een klap op zijn bek krijgt dan een heel gesprek, kortgezegd.quote:Op vrijdag 28 november 2008 18:09 schreef Angst het volgende:
[..]
iemand voor tyfushoer uitschelden is ook niet toegstaan en sociaal wenselijk.
Dat is toch met woorden.
En ik vind het heel fijn voor je dat je zo weinig testeron en adrenaline in je lijf hebt om ooit iets heftigs te voelen, maar ga alstjeblieft niet aan andere opleggen dat je dat simpelweg moet negeren.
Als ik in paniekraak en ik uit het niet, dan duurt een paniekaanval een paar uur. en als ik het uit (liefst stampen, gillen, slaan, gooien) is het binnen kwartier helemaal over. Adrenaline raak je het best kwijt als je er iets mee doet. Hoewel ik gehoord heb dat een keihard een rondje rennen ook zou moeten werken, maar heb op zo'n moment nog nooit mijn schoenen aangekregen.....
In elk geval, wat voor jou simpel is en lijkt is dat voor een ander niet!
aardig in elkaars verlengde liggen, het is beide een vorm van je agressie niet kunnen reguleren. Of misschien meer: een vorm van je agressie niet kunnen beheersen. Dat denk ik dan, want vrijwel elke poster(m/v) hier die vertelt dat ie het wel eens doet geeft aan dat ná het kapotmaken de gedachte vrij snel op komt dat het misschien toch niet zo heel handig was wat hij deed...quote:een ding stuk gooien is nog heel wat anders dan iemand een klap op zijn bek geven imho.
Het is juist wel je agressie "reguleren", je geeft je agressie vorm.quote:Op donderdag 4 december 2008 21:20 schreef Esse_est het volgende:
En toch MarMar, denk ik dat die twee
[..]
aardig in elkaars verlengde liggen, het is beide een vorm van je agressie niet kunnen reguleren. Of misschien meer: een vorm van je agressie niet kunnen beheersen. Dat denk ik dan, want vrijwel elke poster(m/v) hier die vertelt dat ie het wel eens doet geeft aan dat ná het kapotmaken de gedachte vrij snel op komt dat het misschien toch niet zo heel handig was wat hij deed...
aggressief heeft echt nut!quote:Op zaterdag 6 december 2008 21:32 schreef Esse_est het volgende:
Ok Ringo, als jij dingen stukmaken een acceptabele vorm vindt, dan kun je dat zo benoemen. En zoalgn het je eigen spullen blijven en niet andermans spullen of zelf anderen, én je er voor jezelf geen last van hebt, dan is het okay.
Agressie is zelden goed, zelden positief. Dat is ook de reden dat de meerderheid van de mensheid er bang van is. Wat jij benoemt, creativiteit of nieuwe gedachten, zijn getransformeerde vormen en niet de destructieve oervorm die agressie is.
Wat voor nut heeft het dan volgens jou?quote:Op zondag 7 december 2008 16:14 schreef Angst het volgende:
[..]
aggressief heeft echt nut!
het is niet voor niks dat alle diersoorten deze emotie hebben, terwijl andere minder duidelijk zijn.
Dus het is zeker goed, en positief.
Of vind je dat iedereen zich maar moet laten verkrachten? in mekaar laten slaan en af laten snauwen?
Als ik mn agressie opkrop, komt er juist wel eens iemand die een klap van me krijgt waarschijnlijk.quote:Op zondag 7 december 2008 16:26 schreef Noortje. het volgende:
[..]
Wat voor nut heeft het dan volgens jou?
Als mensen hun agressie etc in bedwang zouden kunnen houden dan zou er überhaupt niemand in elkaar geslagen worden.
En als dat bijvoorbeeld je baas is...?quote:Op maandag 8 december 2008 20:58 schreef lauraah01 het volgende:
Als je af en toe is iemand gewoon stijf scheldt, nemen die driftbuien wel af en voel je je veel opgeluchter.
Yep, vaak genoeg iets helemaal naar de tiefus geschopt en geramd omdat iets niet lukte of omdat ik ruzie had. Lucht op.quote:Op zaterdag 8 november 2008 20:18 schreef Su-Brosa het volgende:
ik lees hier al een tijdje rond en dacht, laat ik zelf eens een topic openen.
hebben meer mensen last van dit soort 'oprispingen'?
Naja je moet wel oppassen wie je voor je hebt natuurlijk, maar ik bedoelde meer dat je gewoon moet zeggen wat je op je hart hebt, ook al is dat niet zo positief. Maar als je gewoon op een normale manier je irritaties uitspreekt hoeft niet alles in 1 keer zo heftig eruit.quote:Op dinsdag 9 december 2008 09:50 schreef Countess het volgende:
[..]
En als dat bijvoorbeeld je baas is...?
quote:Op dinsdag 9 december 2008 13:52 schreef Ringo het volgende:
Ik snap niet dat sommige mensen problemen met het kapotmaken van hun spullen maar er geen punt van maken om af en toe een ander de huid vol te schelden.
Ik heb nooit gezegd dat ik het niet snapte, ik vond alleen je argumentatie nogal vreemd. Maar ik snap je gedachtengang nu wel. Denk alleen niet dat als iemand jou iets aandoet, zoals beroven, dat je dan reageert uit agressie op zich. Dus eigenlijk vind ik het nog steeds een raar argument.quote:Op maandag 8 december 2008 16:28 schreef Angst het volgende:
@noortje
omdat iemand je ook wat kan aandoen uit andere motieven zoals je geld willen hebben etc. en dat heeft nix met aggressie te maken ze gebruiken geweld, aggressie van jou kant beschermd. Daarbij is aggressie in milde vorm ook nodig om ergens tegen in te gaan. Als je dat gevoel nie tzou hebben zou je over je heen laten lopen. En jah dat zouden die andere dan ook niet doen blalbalazo dom ben je toch zelf ook niet?
geweld en aggressie is lostekoppelen natuurlijk...
ik kan best iemand slaan zonder aggressief te zijn, alleen als die persoon daar nie taggressief van wordt slaat die niet terug. Zou nie thandig voor die persoon zijn.
ik wordt er gewoon aggressief van, dat je niet snapt dat aggressie normaal is![]()
![]()
Wie zegt dat die mensen wel schelden dan?quote:Op dinsdag 9 december 2008 13:52 schreef Ringo het volgende:
Ik snap niet dat sommige mensen problemen met het kapotmaken van hun spullen maar er geen punt van maken om af en toe een ander de huid vol te schelden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |