mwah, weet niet of het dat is. zo vaak voel ik me niet onheus bejegend/aangevallen/in een hoek gedrukt door andere mensen. en als dat wel het geval is, dan kan ik dat ook gewoon zeggen. geen problemen mee.quote:Op zondag 9 november 2008 13:10 schreef EggsTC het volgende:
Je spaart al je woede op die je (onbewust) ook al hebt tijdens het geduld met die mensen en dat ontploft een keer. De enige manier om dat tegen te gaan is om je emotie (die woede) dus terplekke te uiten of iig vlak erna te uiten. Scheld een keer goed, gebruik die negatieve energie ergens voor, anders stapelt het zich op en krijg je dus dit om de zoveel tijd... gewoon een uitbarsting. Die agressie komt niet naar voren in je "normale staat van doen" omdat je het onder controle hebt, je weet hoe je het moet onderdrukken. Op dit soort momenten verlies je gewoon die manier van onder drukken en komt het eruit.
Je verbaal GOED leren uiten heb ik er neergezet en ook al dat dat niet betekent dat je per se scheldt en vloekt, maar ik wil het nog wel een beetje meer nuanceren.quote:Op zondag 9 november 2008 12:29 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Als je je verbaal uit kun je andere mensen ook heel erg mee kwetsen. Kun je het misschien wel beter ergens anders op afreageren.
nu ga je ervan uit dat die woede voortkomt uit de omgang met andere mensen, alsof ik in sociale situaties mijn plek niet weet te verdedigen, of zoiets. dat is het niet.quote:Op zondag 9 november 2008 13:31 schreef MarMar het volgende:
[..]
Je verbaal GOED leren uiten heb ik er neergezet en ook al dat dat niet betekent dat je per se scheldt en vloekt, maar ik wil het nog wel een beetje meer nuanceren.
Het is namelijk ook mogelijk gewoon in woorden te vertellen wat er in je omgaat zonder dat je meteen kwetsend tegen een ander doet.
Waar zeg ik dat?quote:Op zondag 9 november 2008 13:37 schreef Su-Brosa het volgende:
[..]
nu ga je ervan uit dat die woede voortkomt uit de omgang met andere mensen, alsof ik in sociale situaties mijn plek niet weet te verdedigen, of zoiets. dat is het niet.
Ik kan zo al zeggen dat jij een vrouw bentquote:Op zondag 9 november 2008 13:42 schreef MarMar het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat?
In woorden kunnen uitdrukken wat er in je omgaat, gaat niet per se om andere mensen lijkt me.
Het maakt het alleen voor jezelf misschien ook een stuk makkelijker om met wat je voelt om te gaan zonder dat je uit frustratie iets kapot maakt.
Ik zeg niet dat iedereen dat zomaar even kan leren, maar het lijkt mij ook prettiger voor jezelf.
maar hoe zie je dat dan? dat ik, op zo'n zeldzaam momennt van destructieve woede, heel scherpzinnig in/tegen mezelf ga praten over wat mij nu allemaal beweegt? of dat ik mijn dagboek pak en vrolijk een paar pagina's volschrijf?quote:Op zondag 9 november 2008 13:42 schreef MarMar het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat?
In woorden kunnen uitdrukken wat er in je omgaat, gaat niet per se om andere mensen lijkt me.
Het maakt het alleen voor jezelf misschien ook een stuk makkelijker om met wat je voelt om te gaan zonder dat je uit frustratie iets kapot maakt.
Ik zeg niet dat iedereen dat zomaar even kan leren, maar het lijkt mij ook prettiger voor jezelf.
Je kent geen vrouwen die wel eens servies kapotgooien?quote:Op zondag 9 november 2008 13:49 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik kan zo al zeggen dat jij een vrouw bent
Hmm goed gespeeld. Ik heb een ieder geval nooit een man gehoord over uiten wat er in je omgaat. En ik weet inderdaad niet beter dan dat je soms je agressie ergens op af moet reageren.quote:Op zondag 9 november 2008 13:55 schreef MarMar het volgende:
[..]
Je kent geen vrouwen die wel eens servies kapotgooien?
Of hoor je als man met dingen te smijten?
Misschien wel, wat maar werkt voor jou. Ik denk dat er misschien een betere manier te vinden is dan dingen vernielen. Althans, ik kan me indenken dat je daar achteraf ook niet blij mee bent.quote:Op zondag 9 november 2008 13:52 schreef Su-Brosa het volgende:
[..]
maar hoe zie je dat dan? dat ik, op zo'n zeldzaam momennt van destructieve woede, heel scherpzinnig in/tegen mezelf ga praten over wat mij nu allemaal beweegt? of dat ik mijn dagboek pak en vrolijk een paar pagina's volschrijf?
Ik zou dan zeggen dat je dan zeker wel de capaciteiten hebt om jezelf op een andere manier ermee om te leren gaan toch?quote:ik kan me doorgaans uitstekend uitdrukken en ik ben, geheel los van die spaarzame woede-aanvallen, ook iemand die zijn best doet om zijn 'gevoelens' op papier te zetten, in beeld of in tekst.
dus ik begrijp je tip niet helemaal, om eerlijk te zijn.
nou ja, kwaad word je toch wel, op zo'n moment. iets vernielen is nog een redelijke manier om ermee om te gaan. als je er maar voor zorgt dat het niet te kostbaar is wat je kapot maakt, je laptop of je televisie of je auto. dan heb je toch net iets meer last van dat soort buien.quote:Op zondag 9 november 2008 14:14 schreef MarMar het volgende:
[..]
Misschien wel, wat maar werkt voor jou. Ik denk dat er misschien een betere manier te vinden is dan dingen vernielen. Althans, ik kan me indenken dat je daar achteraf ook niet blij mee bent.
Al is het alleen maar om te proberen te relativeren wat er nou echt aan de hand is en of dat nou echt zo vreselijk is om ervoor door het lint te gaan.
jawel. maar zo eens à twee keer per jaar moet het eruit. heel even maar. en het lucht (eigenlijk) best op.quote:Ik zou dan zeggen dat je dan zeker wel de capaciteiten hebt om jezelf op een andere manier ermee om te leren gaan toch?
is een idee.quote:Nah jah, misschien moet je anders maar een boksbal aanschaffen waar je op kan raggen of iets, scheelt je een hoop kosten aan nieuwe teletoontjes en dergelijke.
Dat wil ik ook al twee jaar ofzo, maar mijn ouders lachen me uit als ik dat zeg. Plus het past niet in mijn kamer.quote:Op zondag 9 november 2008 14:14 schreef MarMar het volgende:
Nah jah, misschien moet je anders maar een boksbal aanschaffen waar je op kan raggen of iets, scheelt je een hoop kosten aan nieuwe teletoontjes en dergelijke.
Volgens mij zijn mensen die in de psychiatrische zorg werken, sowieso 'vrij kalm' omdat ze vrij driftige mensen om zich heen 'kunnen' hebben ... en dan kun je alles wat beter relativeren.quote:Op zondag 9 november 2008 14:14 schreef MarMar het volgende:
[..]
Misschien wel, wat maar werkt voor jou. Ik denk dat er misschien een betere manier te vinden is dan dingen vernielen. Althans, ik kan me indenken dat je daar achteraf ook niet blij mee bent.
Al is het alleen maar om te proberen te relativeren wat er nou echt aan de hand is en of dat nou echt zo vreselijk is om ervoor door het lint te gaan.
[..]
Ik zou dan zeggen dat je dan zeker wel de capaciteiten hebt om jezelf op een andere manier ermee om te leren gaan toch?
Nah jah, misschien moet je anders maar een boksbal aanschaffen waar je op kan raggen of iets, scheelt je een hoop kosten aan nieuwe teletoontjes en dergelijke.
Misschien kan je dat beter omdraaienquote:Op zondag 9 november 2008 14:39 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Volgens mij zijn mensen die in de psychiatrische zorg werken, sowieso 'vrij kalm' omdat ze vrij driftige mensen om zich heen 'kunnen' hebben ... en dan kun je alles wat beter relativeren.
Zo kan je het ook zien inderdaadquote:Op zondag 9 november 2008 15:21 schreef MarMar het volgende:
[..]
Misschien kan je dat beter omdraaienik ben het oa gaan doen omdat ik een boel kan hebben.
En geloof me, echt niet al mijn collegas zijn altijd de kalmheid zelve.
Dit komt mij bekend voor.quote:Op zaterdag 8 november 2008 20:18 schreef Su-Brosa het volgende:
zo heb ik vanmiddag mijn mobiele telefoon op straat aan stukken gegooid. gewoon, omdat ik kwaad was. daarna is het ook gelijk weer over. ik heb de resten van het ding triomfantelijk in de prullenbak gegooid en ben boodschappen gaan doen.
hebben meer mensen last van dit soort 'oprispingen'?
je zit hem wel lekker de les te lezen dat het anders kan, maar hoe doe jij het dan als iets of iemand je het bloed onder de nagels vandaan haalt?quote:Op zondag 9 november 2008 14:14 schreef MarMar het volgende:
[..]
[..]
Ik zou dan zeggen dat je dan zeker wel de capaciteiten hebt om jezelf op een andere manier ermee om te leren gaan toch?
Als ik genoeg om diegene geef om er moeite voor te doen praat ik er gewoon mee.quote:Op maandag 10 november 2008 18:06 schreef Godshand het volgende:
[..]
je zit hem wel lekker de les te lezen dat het anders kan, maar hoe doe jij het dan als iets of iemand je het bloed onder de nagels vandaan haalt?
dan ben je vast een vrij dominant persoon, in de zin dat jij je grenzen al hebt gemarkeerd voordat iemand er überhaupt aan heeft durven tornen. dat dominant bedoel ik trouwens positief. ik ken namelijk genoeg mensen met wie het ook 'moeilijk ruzie maken' is maar dan vooral omdat ze nooit de confrontatie opzoeken. als ze dat wel moeten doen omdat de situatie hen daartoe dwingt dan gaat het al snel de verkeerde kant op, dan worden ze kwaad of juist heel verdrietig.quote:Op maandag 10 november 2008 18:15 schreef MarMar het volgende:
[..]
Als ik genoeg om diegene geef om er moeite voor te doen praat ik er gewoon mee.
Als ik niet genoeg om diegene geef om er moeite voor te doen, kan ik me er sowieso niet over opwinden.
Ik spring iig nooit uit mijn vel op de een of andere manier en heb ook nooit die behoefte. Hooguit dat ik eens mijn stem verhef om even de aandacht te trekken.
Het schijnt erg moeilijk te zijn om ruzie te maken met mij
Ik weet waar mijn grenzen liggen ik laat me daar niet door een ander overheen jagen, dat klopt welquote:Op maandag 10 november 2008 18:50 schreef Su-Brosa het volgende:
[..]
dan ben je vast een vrij dominant persoon, in de zin dat jij je grenzen al hebt gemarkeerd voordat iemand er überhaupt aan heeft durven tornen. dat dominant bedoel ik trouwens positief. ik ken namelijk genoeg mensen met wie het ook 'moeilijk ruzie maken' is maar dan vooral omdat ze nooit de confrontatie opzoeken. als ze dat wel moeten doen omdat de situatie hen daartoe dwingt dan gaat het al snel de verkeerde kant op, dan worden ze kwaad of juist heel verdrietig.
Ik antwoorde alleen maar op de vraag van godshand, en dat ging over wat ik deed als mensen mij het bloed onder de nagels vandaan halen.quote:toch hebben we het over andere dingen. je hebt het de hele tijd over de omgang met andere mensen. de woede die ik in de ot beschrijf, is veel meer innerlijk gericht. omgang met anderen is voor mij juist een trigger om aan die woede te ontkomen, dan vloeit die woede weg als lucht in een band die je leeg laat lopen. mijn woede is (a) heel kort, een soort van blitzkrieg en komt (b) het liefst naar boven als ik alleen ben. en (c) ze heeft meestal betrekking op iets waar anderen geen deel aan hebben, niets mee te maken hebben.
Tsjah, ik weet niet of ik dat ooit helemaal zal kunnen begrijpen, ik kan me er simpelweg niet zo druk over maken als een ding even niet doet wat ik wil ofzo.quote:eigenlijk is het de totale afwezigheid van 'flow', die zich manifesteert. dat moment van samengebalde woede is een soort van laatste poging om de boel met één knal weer aan het draaien te krijgen.
dat lukt meestal wel aardig. vlak erná ben ik licht ontredderd/geamuseerd om wat ik heb gedaan (alnaar gelang de schade) en voelt het alsof er een storm is uitgeraasd. dan is het ook wel tijd om van het moment gebruik te maken en de boel te analyseren: wat ging er nu precies mis? waar ligt dat aan? hoe kan ik het beter doen.
meestal wordt zo'n moment gevolgd door een productieve, 'zinvolle' periode.
nb: let wel dat zo'n telefoon-opdegrond-smijt-moment maar heel zelden voorkomt. maar in het klein (als ik met een pen moet gooien of een paar vellen papier verscheur) is het eigenlijk hetzelfde.
Ik vind haar in een zwart gat gooien, of een test van haar weerstand tegen hoge G- krachten meer bij je passen, Hausquote:Op dinsdag 11 november 2008 08:54 schreef Haushofer het volgende:
En ik heb vorig jaar m'n ex onder een meter beton gestort na een driftbui
hehe, jij hebt vast een telefoonfetisj, dat je er zo panikerend over doet. het is maar een telefoon. niet je schoonmoeder.quote:Op woensdag 12 november 2008 10:18 schreef Syheriat het volgende:
Nee, nooit. En het is ook vrij absurd dat je dingen als een mobiele telefoon kapot maakt, een pen kan ik nog begrijpen, maar voor je mobieltje moet je wel bizar achterlijk en buiten rationaliteit zitten, wil het zover komen. Ik zou er iets aan proberen te doen.
ik heb een hekel aan smilies maar:quote:Op woensdag 12 november 2008 11:52 schreef Ps2K het volgende:
Wat erg goed helpt is een groot jachtmes op je bureau... als je "flipt" ram je dat ding keihard in je bureau.
Och in de afgelopen twee jaar geloof ik nog maar 1x gebeurt... 3,5 uur in de file gestaan en toen ik eindelijk thuis kwam een duif doodgeschoten die weer eens op mijn balkon zat te schijten
Dat dusquote:Op woensdag 12 november 2008 12:10 schreef Re het volgende:
In het verleden is mijn grote teen een paar keer gesneuveld toen ik tegen deurposten trapte uit frustratie.... op een gegeven moment verdwijnt dat gewoon.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |