abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63052035
Mensen die gaan schelden en roepen dat ze beledigend zijn als je formeel schrijft.

Ik heb enige tijd geleden een e-mail gestuurd naar twee webshophouders over de mislukte levering van mijn bestelling. Geloof mij, ik heb deze brieven niet geschreven, maar een vriend. Hij kan namelijk prachtige korte formele brieven schrijven (zodoende). Deze webshophouders lopen nu mij te bedreigen (dat zij langs zullen komen, dat ik een schande ben voor de samenleving, dat zij mij gaan aanmelden bij de BKR-instantie (ik heb fucking al betaald)). Kortom, deze mensen zijn echt gestoord.

Het bizarre is gewoon dat de formele zinnen in mijn e-mail waarschijnlijk hun bloed laat koken. Ik denk dat zij geintimideerd voelen of iets dergelijks.

Ik heb een tijd geleden ook een aantal zeer formele brieven gestuurd naar mijn verhuurder. Deze man is een ongelofelijke laagopgeleide (wat in principe niets uitmaakt) tokkie. En ook hij reageert verschrikkelijk agressief op mijn brieven. Als je hun brieven ziet (vol met spelfouten, onlogische zinsformulering, vage woorden)...

Intimidatie? Taal is macht? Ik denk het wel.

Nog een laatste voorbeeld (heeft niets met mijn wezen te maken)... Users zoals Diederik_Duck en Servus_Universitas worden continu aangesproken op hun geyle formele schrijfstijl. Termen als ''pseudo-intellectueel'' e.d. wordt dan gebruikt...

En alweer moet ik concluderen dat deze users (die users aanspreken op hun natuurlijke schrijfstijl) kennelijk niet tegen kunnen dat er bepaalde mensen geyl en formeel hun gedachtes kunnen formuleren. De gemiddelde Nederlander kan dat niet. Zelfs ik heb daar ook veel problemen mee (het is voor mij namelijk niet natuurlijk).

Conclusie: Taal is macht. Formeel taalgebruik wekt aversie op bij paupers. Het intimideert hen.

Herkenbaar voor jullie?
----
Ik had mijn topic eerst gepost in KLB, omdat ik klaag over deze paupers. Maar het is weer gesloten... Kansloos.
pi_63052053
Dit topic past veel beter in TTK aangezien het serieus is.
Maar ik ben het er ongeveer wel mee eens. ^^
gr gr
pi_63052057
Ik wil eerst bewijs zien, laat die brieven eens lezen.
pi_63052135
- Weggehaald -

Het gaat niet om mijn brieven, maar om mijn constatering dat er kennelijk mensen zijn die heel vaag reageren op formele (dus niet persoonlijke) brieven. Dat het kennelijk bedreigingen opwekt, of gezeik dat je een pseudo-intellectueel bent (op fok! dan).

[ Bericht 48% gewijzigd door Louisa.Leka op 08-11-2008 14:27:15 ]
pi_63052153
(Er zijn nog ergere beledigingen geuit.)

Serieus, mijn brieven zijn gewoon formeel, en niet aanvallend (op een persoon gericht). Ik wil mijn geld gewoon terug, omdat dat mijn recht is.
pi_63052189
Ik doe dat wel eens expres, zeer formeel taalgebruik inzetten om te intimideren. Werkt uitstekend en bij veel bedrijven krijg je vaker gelijk of medewerking als je het op die manier aanpakt. Helaas is het nog steeds zo dat veel bedrijven je proberen af te schepen met een onredelijk aanbod als zij iets fout hebben gedaan en het inzetten van zo'n brief werkt dan vaak vrij goed.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_63052208
welk bedrijf is dat? wel handig om te weten
pi_63052212
Ik vind zelf dat mensen die duur en geil taalgebruik hebben zoals TS dat weer formuleert met een irritante y die er niet hoort, zichzelf verheven voelen boven ' normale mensen' en zich dmv hun taalgebruik slim willen doen overkomen. Goedkoop en arrogant truukje, als je het mij vraagt.

Ik ben zelf universitair opgeleid, en ik zal NOOIT iemand scheef aankijken vanwege zijn of haar volkstaal, spellingfouten, whatsoever. Het is niet belangrijk. Belangrijker is dat mensen mij begrijpen en ik hen, in welke taal of op welke manier dan ook.
pi_63052244
Brief is goed. Maar ik zou zoiets niet sturen, het is voor mij net iets te "aanvallend"

[ Bericht 49% gewijzigd door Edwinuss op 08-11-2008 15:25:32 ]
pi_63052273
damn zo formeel leest ook zwaar ongemakkelijk, en dat was alleen nog maar die eerste alinea
gr gr
pi_63052280
Jezus, die reactie.

Hoe kan je een reactie zoals dat nu serieus nemen ?
  Moderator zaterdag 8 november 2008 @ 13:48:53 #12
42184 crew  DaMart
pi_63052393
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 13:35 schreef Leanne het volgende:
Ik vind zelf dat mensen die duur en geil taalgebruik hebben zoals TS dat weer formuleert met een irritante y die er niet hoort, zichzelf verheven voelen boven ' normale mensen' en zich dmv hun taalgebruik slim willen doen overkomen. Goedkoop en arrogant truukje, als je het mij vraagt.

Ik ben zelf universitair opgeleid, en ik zal NOOIT iemand scheef aankijken vanwege zijn of haar volkstaal, spellingfouten, whatsoever. Het is niet belangrijk. Belangrijker is dat mensen mij begrijpen en ik hen, in welke taal of op welke manier dan ook.
Begrijpen is inderdaad belangrijk, maar soms niet voldoende. Als jurist merk ik gewoon dat bedrijven je een stuk serieuzer nemen als je toch een wat formelere toon gebruikt in je brieven. Ik probeer het meestal simpel en zakelijk te houden, maar soms moet het gewoon formeel zijn.

Als een brief die ik ontvang arrogant is opgesteld en men de redelijkheid uit het oog is verloren, dan werkt een formele brief vaak beter om je gelijk te halen dan normaal taalgebruik te bezigen.

Sowieso krijg ik de indruk dat je bij sommige bedrijven meer kunt bereiken met een formele brief dan met een informelere. Alsof ze je ineens wel serieus nemen als je formeel taalgebruik hanteert.
pi_63052458
Ik snap je punt volledig, alleen persoonlijk vind ik de brief die je naar het bedrijf stuurde iets te zwaar. Het leest niet heel prettig maar je maakt wel je punt duidelijk.

De brief die je terugkreeg....
Het scoreverloop was niet in ons voordeel - L. van Gaal
Understatement van de eeuw
  Boks-Chick zaterdag 8 november 2008 @ 13:53:39 #14
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_63052483
Als ik zo eerlijk mag zijn, met de door jou gestuurde brief is taalkundig wellicht niets mis, maar je hebt formeel en zaken onnodig ingewikkeld opstellen... Die brief had minder uitgebreid en nog steeds even formeel opgesteld kunnen worden, waarbij deze veel duidelijker was geweest voor de ontvanger. De reactie had dan wellicht ook veel minder achterlijk geweest (want dat is het wel natuurlijk ).

my two cents....
lolwut
pi_63052762
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 13:53 schreef BrandX het volgende:
Als ik zo eerlijk mag zijn, met de door jou gestuurde brief is taalkundig wellicht niets mis, maar je hebt formeel en zaken onnodig ingewikkeld opstellen... Die brief had minder uitgebreid en nog steeds even formeel opgesteld kunnen worden, waarbij deze veel duidelijker was geweest voor de ontvanger. De reactie had dan wellicht ook veel minder achterlijk geweest (want dat is het wel natuurlijk ).

my two cents....
Zo te zien is dit niet het eerste bericht van de woordenwissling, dus ik kan me zo voorstellen dat je dit soort mensen extra hard met de neus op de feiten wilt drukken. De redelijkheid van een onnodig harde bewoording ligt dan al ver achter je.

Die reactie..
  Donald Duck held zaterdag 8 november 2008 @ 14:15:04 #16
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_63052882
Sommige mensen hier op Fok doen het er wel gewoon expres om hoor, constant de meest mooie zinnen formuleren met niet alledaagse woorden, die ze in normale spreektaal ook nooit zouden gebruiken. Dat dan ook nog constant samen met die smile posticon. Dat doen ze dan wel degelijk expres om een bepaalde irritatie op te wekken
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_63052959
quote:

my two cents....
Nee hoor, mijn brief is een reactie op hun achterlijke brieven. Vandaar dat het zo uitgebreid is.
pi_63052965
quote:

my two cents....
Ben ik het wel mee eens. Als er wat minder tangconstructies in hadden gedaan was het een stuk makkelijker te lezen. Je kunt ook formeel blijven zonder enorm lange zinnen.
  zaterdag 8 november 2008 @ 14:20:41 #19
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63052983
Gezien het bedroevende niveau van je startpost, vind ik formele brieven niet echt bij je passen...
censuur :O
pi_63052994
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 14:15 schreef __Saviour__ het volgende:
Sommige mensen hier op Fok doen het er wel gewoon expres om hoor, constant de meest mooie zinnen formuleren met niet alledaagse woorden, die ze in normale spreektaal ook nooit zouden gebruiken. Dat dan ook nog constant samen met die smile posticon. Dat doen ze dan wel degelijk expres om een bepaalde irritatie op te wekken
Nou, de users die ik hierboven noem... Ik heb vrij vaak gezien dat men loopt te zeiken op hun schrijfwijze. Volgens mij is dat gewoon natuurlijk. Ik spreek zoveel mensen die woorden gebruiken wat de gemiddelde WO'er niet eens gebruikt (en ik ook niet). Volgens mij is het niet expres.
pi_63053002
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 14:20 schreef RemcoDelft het volgende:
Gezien het bedroevende niveau van je startpost, vind ik formele brieven niet echt bij je passen...
Jij kunt niet begrijpend lezen.
pi_63053005
"u bent een schande voor de spirituele wereld".

. . .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_63053048
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 14:21 schreef Litpho het volgende:
"u bent een schande voor de spirituele wereld".

. . .
Bedoel ik.
pi_63053148
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 14:09 schreef Empedocles het volgende:

[..]

Zo te zien is dit niet het eerste bericht van de woordenwissling, dus ik kan me zo voorstellen dat je dit soort mensen extra hard met de neus op de feiten wilt drukken. De redelijkheid van een onnodig harde bewoording ligt dan al ver achter je.

Die reactie..
Hey Empedocles. Lang niet gezien . Maar goed, het klopt wat je zegt.
  zaterdag 8 november 2008 @ 14:42:50 #25
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_63053356
Nou, één ding weet ik wel: er zijn minder goede formele brieven dan mensen die DENKEN dat ze goede formele brieven kunnen schrijven.

Ik heb in een naar verleden wel eens helpdesk gedaan, en de meest bizarre schrijfsels kwamen van mensen die dachten wel even 'nette' of 'juridische' taal te moeten gebruiken... (disproportioneel vaak vrouwen, trouwens.)

Misschien dat simpele figuren er wel door geïntimideerd worden, maar wat mij betreft is het prikbord de beste plek voor neppe formele brieven, en ik ken weinig customer service-volk dat er anders over denkt. Zo gauw je de eerste juridische term verkeerd gebruikt ben je al gereduceerd tot lachvoer en zal je minimale medewerking krijgen. Een gemiste kans dus, want er mag toch aangenomen worden dat je een brief schrijft met een bepaald effectbejag.

Ik laat mijn brandbrieven mooi door mijn advocaat schrijven. Dat zouden meer mensen moeten doen.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zaterdag 8 november 2008 @ 15:00:37 #26
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_63053634
quote:
omjuiste
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_63053767
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 15:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Schandalig idd.
pi_63053785
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 13:39 schreef Edwinuss het volgende:
Jezus, die reactie.

Hoe kan je een reactie zoals dat nu serieus nemen ?
Edwin, zou je de brieven willen verwijderen? Anders gaat mijn topic daarover, terwijl ik het willen hebben over intimidatie en formeel taalgebruik.
pi_63053786
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 15:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

lijkt me meer een typfout..
pi_63054091
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 15:08 schreef Louisa.Leka het volgende:

[..]

Edwin, zou je de brieven willen verwijderen? Anders gaat mijn topic daarover, terwijl ik het willen hebben over intimidatie en formeel taalgebruik.
Done
pi_63054319
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 15:25 schreef Edwinuss het volgende:

[..]

Done
Super. Bedankt.
  zaterdag 8 november 2008 @ 15:47:04 #32
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63054569
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 14:42 schreef soylent het volgende:
Ik heb in een naar verleden wel eens helpdesk gedaan, en de meest bizarre schrijfsels kwamen van mensen die dachten wel even 'nette' of 'juridische' taal te moeten gebruiken... (disproportioneel vaak vrouwen, trouwens.)
...l gereduceerd tot lachvoer en zal je minimale medewerking krijgen.
Hoe zouden helpdesks toch aan dat waardeloze imago komen?
censuur :O
pi_63054837
quote:
Serieus, zoek een leven, of laat jouw kut vanavond echt bevredigen door een man. Frusti.
Fas est et ab hoste doceri.
pi_63054877
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 16:01 schreef Nickolaus.Maximillian het volgende:

[..]
Zucht, ga eens andere topics verkankeren, kneus.
pi_63056052
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 13:48 schreef DaMart het volgende:

[..]

Begrijpen is inderdaad belangrijk, maar soms niet voldoende. Als jurist merk ik gewoon dat bedrijven je een stuk serieuzer nemen als je toch een wat formelere toon gebruikt in je brieven. Ik probeer het meestal simpel en zakelijk te houden, maar soms moet het gewoon formeel zijn.

Als een brief die ik ontvang arrogant is opgesteld en men de redelijkheid uit het oog is verloren, dan werkt een formele brief vaak beter om je gelijk te halen dan normaal taalgebruik te bezigen.

Sowieso krijg ik de indruk dat je bij sommige bedrijven meer kunt bereiken met een formele brief dan met een informelere. Alsof ze je ineens wel serieus nemen als je formeel taalgebruik hanteert.
Ok, om bepaalde dingen gedaan te hebben en in je werk professioneel bezig te zijn ben ik het absoluut eens met formeel taalgebruik. TS stelt hier alleen ook dat het wordt gedaan om mensen van een ' laag' niveau te intimideren, en daar vind ik het absoluut niet op zijn plaats. Ik zou mezelf niet willen verhogen tov anderen door duur taalgebruik te hebben, snap je
  zaterdag 8 november 2008 @ 17:07:32 #36
234232 Insallah
Sensual Seduction
pi_63056093
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:04 schreef Leanne het volgende:

[..]

Ok, om bepaalde dingen gedaan te hebben en in je werk professioneel bezig te zijn ben ik het absoluut eens met formeel taalgebruik. TS stelt hier alleen ook dat het wordt gedaan om mensen van een ' laag' niveau te intimideren, en daar vind ik het absoluut niet op zijn plaats. Ik zou mezelf niet willen verhogen tov anderen door duur taalgebruik te hebben, snap je
Nee, Tokkies reageren vrij agressief op formeel taalgebruik. Dat is wat anders.
  Moderator zaterdag 8 november 2008 @ 17:12:11 #37
42184 crew  DaMart
pi_63056186
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:04 schreef Leanne het volgende:

[..]

Ok, ik las je eerste bericht een beetje verkeerd dus .

Maar ik ben het wel met je eens hoor. Ik stel mezelf normaal gesproken ook niet graag boven anderen. Al ben ik wel één keer bij een zeer vervelend mannetje wat "duurdere" woorden gaan gebruiken toen hij me op het werk voor de zoveelste keer irriteerde. En het werkte wel, want daarna was hij een paar weken poeslief .
  Moderator zaterdag 8 november 2008 @ 17:13:13 #38
42184 crew  DaMart
pi_63056204
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 16:01 schreef Nickolaus.Maximillian het volgende:

[..]
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 16:03 schreef Louisa.Leka het volgende:

[..]

Blijven we wel een beetje aardig voor elkaar hier?
pi_63056349
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 16:03 schreef Louisa.Leka het volgende:

[..]

en het woord ' kanker' in de verkeerde context even achterwege laten, danku
pi_63056542
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:07 schreef Insallah het volgende:

[..]

Nee, Tokkies reageren vrij agressief op formeel taalgebruik. Dat is wat anders.
ik kan me dat voorstellen als formeel taalgebruik niet op zijn plaats is.
  zaterdag 8 november 2008 @ 17:35:23 #41
234232 Insallah
Sensual Seduction
pi_63056621
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:31 schreef Leanne het volgende:

[..]

ik kan me dat voorstellen als formeel taalgebruik niet op zijn plaats is.
Ja, maar bij zakelijke 'contracten' (huur/koopovereenkomsten) wel.
  zaterdag 8 november 2008 @ 17:36:06 #42
234232 Insallah
Sensual Seduction
pi_63056642
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:21 schreef Leanne het volgende:

[..]

Excuses.
pi_63056647
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:35 schreef Insallah het volgende:

[..]

Ja, maar bij zakelijke 'contracten' (huur/koopovereenkomsten) wel.
Mwah. bovenstaande brieven vind ik toch wel wat over de top, sorry.
  zaterdag 8 november 2008 @ 17:37:32 #44
234232 Insallah
Sensual Seduction
pi_63056662
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:36 schreef Leanne het volgende:

[..]

Mwah. bovenstaande brieven vind ik toch wel wat over de top, sorry.
Mwa, meningen verschillen kennelijk.
pi_63056680
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:36 schreef Insallah het volgende:

[..]

Excuses.

Ik had het niet tegen jou, ik had het tegen ons kemphanen hier op FOK!
  zaterdag 8 november 2008 @ 17:39:34 #46
234232 Insallah
Sensual Seduction
pi_63056701
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:38 schreef Leanne het volgende:

[..]

Ik had het niet tegen jou, ik had het tegen ons kemphanen hier op FOK!
Ik ben TS.
pi_63056704
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:21 schreef Leanne het volgende:

[..]

Dat wordt een dagtaak als je dat iedereen gaat vertellen die dat woord gebruikt.
  zaterdag 8 november 2008 @ 17:45:29 #48
234232 Insallah
Sensual Seduction
pi_63056830
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:39 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Dat wordt een dagtaak als je dat iedereen gaat vertellen die dat woord gebruikt.
Ach, hoe vreemd het ook klinkt, en ook al is het anoniem/digitaal... Ik vind het wel walgelijk van mijzelf. Dus wellicht heeft het wel zin om users daar op aan te spreken (zo vaak mogelijk).
pi_63056878
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:45 schreef Insallah het volgende:

[..]

Ach, hoe vreemd het ook klinkt, en ook al is het anoniem/digitaal... Ik vind het wel walgelijk van mijzelf. Dus wellicht heeft het wel zin om users daar op aan te spreken (zo vaak mogelijk).
Ik floep het er soms ook wel uit terwijl ik dat woord liever niet zeg, maargoed. Zoveel fokkers die het doen, als je iedereen daar persoonlijk op aan moet gaan spreken..

Waarom heb jij trouwens 3 accounts?
  zaterdag 8 november 2008 @ 17:49:46 #50
234232 Insallah
Sensual Seduction
pi_63056919
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:47 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Waarom heb jij trouwens 3 accounts?
Ik ben in real life een schizofreen, dus ook op het internet, natuurlijk. Nee, ik vind het leuk, en soms vergeet ik mijn wachtwoord.
pi_63056976
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:49 schreef Insallah het volgende:

[..]

Ik ben in real life een schizofreen, dus ook op het internet, natuurlijk. Nee, ik vind het leuk, en soms vergeet ik mijn wachtwoord.
Schizofreen? Of mps misschien?
  zaterdag 8 november 2008 @ 17:53:58 #52
234232 Insallah
Sensual Seduction
pi_63057000
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:52 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Schizofreen? Of mps misschien?
Combinatie dan. Ik hoor ook stemmen.
pi_63057108
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:53 schreef Insallah het volgende:

[..]

Combinatie dan. Ik hoor ook stemmen.
Dat lijkt me best spannend. Wat zeggen ze dan?
  zondag 9 november 2008 @ 14:46:04 #54
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_63074030
quote:
En dat is nu precies de misvatting die mensen standaard begaan. Akkoord, het zal zo zijn dat er mensen zijn die hun taalgebruik inzetten om zich als verheven te profileren. Maar dat is zeker niet altijd het geval. Voor sommigen is het simpelweg dè natuurlijke manier van schrijven. Deze mensen moeten dezelfde moeite doen om in Jip en Janneke taal te schrijven dan dan dat anderen moeite moeten doen om duur en geyl te schrijven. Feit is dat er altijd heel agressief op wordt gereageerd, ongeacht de reden van het taalgebruik. En ja, ik denk dat de TS een punt heeft wanneer ze dat in verband brengt met het idee dat dergelijke wezens zich geïntimideerd voelen.
quote:
Iemand scheef aankijken vanwege diens taalgebruik is wat anders dan zelf duur en geyl taalgebruik toepassen. Het is niet zo dat in het geval van het tweede het eerste per definitie aan de orde is, hoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')