quote:
Op zaterdag 8 november 2008 13:31 schreef cultheld het volgende:[..]
Zijn resultaat is wat die zaak betreft uitstekend te noemen, maar hij heeft natuurlijk amper serieuze journalistiek bedreven. Uiteraard heeft hij één en ander adequaat onderzocht (tot zover was hij journalistiek bezig), maar aan de uitzendingen op zich is op een dusdanig sensationele wijze invulling gegeven dat zelfs De Telegraaf zich er nog voor zou schamen om iets dergelijks te fabriceren.
Onzin. Hij heeft geloof ik 40 uitzendingen alleen al aan de Puttense moordzaak gewijd. Bij die uitzendingen komt enorm veel research, en dus journalistiek, kijken. Dat hij het een en ander 'spannend' en 'sensationeel' neerzet doet in mijn optiek niet zoveel af aan de journalistieke inhoud van het geheel.
Ik studeer zelf journalistiek en weet dat het de laatste tijd sowieso een trend is om journalistieke inhoud 'hipper' en 'moderner' te brengen, zie ook bijvoorbeeld het Achtuursjournaal. De Vries gaat daar in mee, des te meer omdat in zijn genre spanning en senatie bijna automatisch aanwezig is omdat het over spannende zaken gaat als moord, verkrachting, etc. Ik zie eerlijk gezegd geen bezwaar tegen deze werkwijze.
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 13:31 schreef cultheld het volgende:De gewraakte Holloway-uitzending die leidde tot een Emmy voor Peter is wat dat betreft het summum: "maar WIJ hebben het opgelost" (en dat zo'n 20 keer in de aanloop naar de uitzending en nog eens 5 keer tijdens de uitzending), compleet met foute filmmuziek er onder, tot op het hysterische af inzoomen op moeder Holloway en in de laatste 5 minuten als presentator toch weer even de zelfbeheersing verliezen zodat de schaamteloze zelfbevlekking de vermeende door De Vries ontdekte feiten weer eens overschaduwt.
Tja... dit is vooral een kwestie van smaak. Ik vind het niet erg storend dat hij vaak erop hamert dat zij er voor gezorgd hebben dat er een doorbraak in de zaak is en de zaak heropend is. Dat zijn feiten en dat mag best gezegd worden.
Die Amerikaanse emo-tv met de moeder van Joran is mijn stijl ook niet. Maar als die moeder er geen problemen mee heeft, wat is er dan werkelijk mis mee? Dan is het m.i. weer een kwestie van smaak.
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 13:31 schreef cultheld het volgende:Gisteren in P&W vertoonde De Vries weer dezelfde trekjes (hij was in ieder geval zichzelf, zal ik maar zeggen..) en werd hij bloedlink toen De Jonge hem met
de waarheid confronteerde.
De waarheid? Welke waarheid? Dat De Vries een bangerik is? Dat moordenaars, vrouwenhandelaars en verkrachters eigenlijk 'kruimeldieven' zijn? Dat De Vries over lijken zou gaan?
Het enige waar hij wellicht een punt zou kunnen hebben is dat het niet chique is om met een Emmy boven je hoofd te staan juichen over een uitzending over een moordzaak. Tja... mag Paul Verhoeven ook niet blij zijn als hij een prijs wint voor Zwartboek, een film over de Tweede Wereldoorlog?
Zo'n prijs is simpelweg een bevestiging van iemand zijn vakmanschap, niets meer niets minder.
Ook het punt van De Jonge dat De Vries eigenlijk zijn misdaadverslaggeverwerk niet op TV mag vertonen maar het gewoon bij justitie moet aangeven vind ik wat raar. Wat verwacht De Jonge? Dat Peter en zijn hele redactie verschrikkelijk veel tijd in zo'n zaak investeren en het vervolgens enkel aan de politie doorgeven en er niets mee doen. Hoe naief is De Jonge eigenlijk? En waar ligt de grens, mogen misdaadverslaggevers van de krant er wel over berichten maar iemand op TV niet?
De Jonge verkondigde vooral weer typische, zure en cynische onzin. Hij pleegt in een paar zinnen een soort karaktermoord op De Vries. Ik vond helemaal niet dat hij slechts zijn mening gaf en hem een spiegel voorhield, hij deed vrij absolute absolute uitspraken over de persoon De Vries en zette daarmee ook een persoonlijke aanval in. Het enige dat De Jonge in deze te prijzen valt, is dat hij het recht in het gezicht deed van De Vries en niet achter zijn rug om.
quote:
Een boefje ja. En een niet-integere, over-lijken-gaande, winstbejachte, bangerik.
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 13:31 schreef cultheld het volgende:, zonder overdreven emotioneel te worden), maar werd hij in plaats daarvan witheet en ging hij op de man spelen? Het antwoord is dat De Jonge hem een spiegel voorhield terwijl de camera's snorden.
Nogmaals, volgens mij was het bij De Vries eerder verbazing over de zojuist verkondigde onzin dan dat hij zoiets had van 'shit, hij heeft me door'. Witheet vond ik hem ook niet direct, wel liet hij zich kennen door in elke zin een sneer naar De Jonge te geven. Hij had beter zich rustig kunnen verweren tegen de beschuldigingen en niet telkens een tegenaanval in moeten inzetten.
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 13:31 schreef cultheld het volgende:Hoe crimineel de meeste door De Vries onderzochte verdachten ook zijn;
De Vries is al in staat om een moord te plegen op iemand die hem ook maar tien kijkers ontneemt met een dergelijke confrontatie: alles moet immers wijken ter eer en meerdere glorie van Peter the Salesman.
Dit is natuurlijk nergens op gebaseerd en dan kom je uit bij de crux. Jouw hele post is volgens mij alleen gemotiveerd door een soort persoonlijke afkeer tegen De Vries. Ik geloof niet dat je werkelijk vindt dat De Jonge nou zoveel goede argumenten heeft gegeven. De Jonge zat alleen maar onzin te brallen...