Lara heeft van de Sint een eigen hondenbed gehad en ze vind hem geweldig. Vooral om er met een snoekduik bovenop te springen en de hele huiskamer door te schuiven. Maar inmiddels kan ze ook lekker haar draai vinden en er heerlijk op slapen. Ik kan helaas nog geen foto's laten zien, want de oudste heeft de camera mee naar haar moeder en die komt morgen pas weer deze kant op.
Gisteren les 3 van de gevorderencursus gehad. We leren [ze] nu los volgen, aan de voet gaan zitten, staan [en dan het gebit tonen] en gisteren zijn we begonnen met terug naar de plaats sturen. Lara vind het wel intressant allemaal.
Gisteren wel twee keer achter haar aan moeten sprinten, omdat ze niet onder appel bleef zitten. We stonden de eerste keer in een grote kring, waar iedereen om de beurt een rondje omheen moest lopen. Dat doet ze meestal perfect, totdat er een hond niet luisterde, de hond naast mijn ging uitdagen om te spelen en vervolgens kwamen ze allebei op Lara afstormen. Lara wil altijd wel spelen, dus die sprintte naar het ander eind van het veld.
Trainer riep dat we ze moesten vangen, in hun nekvel grijpen en terug op hun plek moesten zetten. Lara heeft een onwijs goede conditie, dus die andere twee waren al lang terug, maar die van mij bleef lekker in de rondte sprinten. Wel goed voor de conditie van het vrouwtje, die stond de hijgen als een
spurriekoe 
.
De tweede keer was vergelijkbaar, Lara bleef netjes zitten, totdat ze bijna ondersteboven werd gelopen door een hond die niet luisterde, dus die wilde weer spelen. Ik er weer achteraan hollen natuurlijk, ze dook tussen een andere cursist en haar hond in, maar met een snoekduik had ik haar te pakken.
De rest van de les heeft ze niet eens meer geprobeert om weg te lopen en zo hoort het ook. De trainer zei na de les wel dat ze het goed doet, ondanks haar puberale streken. Maar dat hoort erbij zullen we maar denken. "Het is een fase!".
Vlak voor de pauze liet de trainer een beverrat zien. Alle honden op het veld werden er niet wild van, maar Lara werd helemaal gek toen hij dat ding voor haar neus hield. Ze zat te snuiven en luchtjes op te vangen, die vond het geweldig. En de andere baasjes zich maar afvragen waarom hun hond dat niet deed.
Volgende week een semi-vuurwerkles. Omdat er natuurlijk geen vuurwerk afgestoken mag worden [en de school in de kerstvacantie dicht is], neemt de trainer zijn pistool mee om een paar waarschuwingsschoten af te vuren. Hij geeft iedereen tips mee over hoe om te gaan met je hond als hij bang is voor het vuurwerk, maar als hij niet op het schot reageert, dan zal het wel meevallen met het bang zijn voor vuurwerk.
Weltrusten... Tot morgen zonder zorgen.
Oudste,
Jongste en
LaraMijn
mietjesschema in de strijd naar een betere conditie.