Dat zijn wel de bezoekers van die site, dus of dat een representatieve steekproef is, betwijfel ik.quote:Op donderdag 13 november 2008 07:35 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Als ik op sites als security.nl kijk, zie ik dat de 54% (+19% twijfel, daarmee 73%) al aangegeven heeft bezwaar te -gaan- maken.
De drempel om bezwaar te maken wordt ook zo hoog mogelijk gemaakt, want vraag eerst wel je huisarts voor de mogelijke gevolgen van het maken bezwaar (!). Aldus het EPD-foldertje. Hilarisch ook die 'foto-strip' onderin de brochure. Om te huilen eigenlijkquote:Op donderdag 13 november 2008 07:35 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik vind het een grofschandaal dat er niet eens een antwoordenvelop vanaf kon. Aan de kosten kan het niet liggen, het is immers al een antwoordnummer, portokosten worden zodoende al betaald.
licht eens toequote:Op donderdag 13 november 2008 21:02 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ik heb vandaag te horen gekregen hoe de beveiliging van het EPD gaat werken. Maar nu snap ik ook dat artsen niet begrijpen hoe de beveiliging werkt en ze daarmee dus ook vinden dat de beveiliging niet goed is...
Hoe gaat die beveiliging helpen tegen verplegers die ingelogd blijven "omdat het makkelijker is" ?quote:Op donderdag 13 november 2008 21:02 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ik heb vandaag te horen gekregen hoe de beveiliging van het EPD gaat werken. Maar nu snap ik ook dat artsen niet begrijpen hoe de beveiliging werkt en ze daarmee dus ook vinden dat de beveiliging niet goed is...
Door een hele eenvoudige time-out?quote:Op donderdag 13 november 2008 21:13 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Hoe gaat die beveiliging helpen tegen verplegers die ingelogd blijven "omdat het makkelijker is" ?
niet naar een zorgverlener gaan, ever... en ook geen verzekering nemen...quote:Op donderdag 13 november 2008 23:16 schreef Steeven het volgende:
Ik wil gewoon helemaal geen dossier van mij. Dat dat in mijn nadeel is (volgens de overheid), boeit mij niet. Waarom mag ik daar niet voor kiezen.
Die time-out gaat echt niet op 5 minuten ingesteld worden.quote:Op donderdag 13 november 2008 21:37 schreef RealBizkit666 het volgende:
Door een hele eenvoudige time-out?
Volgens mij is die grap al een keer eerder uitgehaald. Zo tussen 1940 en 1945. Ik heb altijd begrepen dat de deportatie van joden in Nederland erg efficient verliep omdat er zo'n goede bevolkingsadministratie was.quote:Op vrijdag 14 november 2008 10:43 schreef MarkzMan_X het volgende:
Als we eens een tiran aan de macht krijgen, en die wil mensen met een bepaalde aandoening oppakken, dan is dat dankzij het EPD geen enkel probleem!
die tiran kan ook alle HA computers confisceren dus da's niet echt moeilijkquote:Op vrijdag 14 november 2008 10:43 schreef MarkzMan_X het volgende:
Aan de andere kant moeten we ook de voordelen zien. Als we eens een tiran aan de macht krijgen, en die wil mensen met een bepaalde aandoening oppakken, dan is dat dankzij het EPD geen enkel probleem!
Maar als hij niet getoont wordt, dan blijft de database wat dat betreft ook leeg lijkt me. Want waar zou een arts de gegevens dan in moeten vullen?quote:Op vrijdag 14 november 2008 12:30 schreef Devrim_ het volgende:
Is het hier overigens al gemeld dat ook al maak je bezwaar tegen het EDP dat je er toch in komt te staan maar dat er slechts een vinkje komt te staan bij "niet tonen" [ afbeelding ]
volgens mij kan dat gewoon jaquote:Op vrijdag 14 november 2008 12:41 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar als hij niet getoont wordt, dan blijft de database wat dat betreft ook leeg lijkt me. Want waar zou een arts de gegevens dan in moeten vullen?
Welke database blijft leeg?quote:Op vrijdag 14 november 2008 12:41 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar als hij niet getoont wordt, dan blijft de database wat dat betreft ook leeg lijkt me. Want waar zou een arts de gegevens dan in moeten vullen?
En dat alles maakt dus geen ene ruk uit, als de gebruikers, artsen, verplegers en weet ik veel wie, niet goed omgaan met de gegevens.quote:Op donderdag 13 november 2008 21:40 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Iets met Certificates, SSL, PKI, CA's...
De centrale waar de koppeling BSN -> Welke arts, welk ziekenhuis, etc. in staat. Die zou leeg moeten blijven, maar dat is dus niet geval, gewoon een vinkje.quote:Op vrijdag 14 november 2008 13:54 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Welke database blijft leeg?
De entry van de mensen die aangegeven hebben niet in het systeem opgenomen te willen worden.quote:Op vrijdag 14 november 2008 13:54 schreef RealBizkit666 het volgende:
Welke database blijft leeg?
De database word wel gevuld.quote:Op vrijdag 14 november 2008 17:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De entry van de mensen die aangegeven hebben niet in het systeem opgenomen te willen worden.
Laat IT-projecten maar aan de overheid overquote:Op vrijdag 14 november 2008 17:52 schreef Iblis het volgende:
Zoals het er nu naar uitziet, is het aan alle kanten een recept om te falen.
Social engineering is veruit de beste mogelijkheid in een relatief grote organisatie om wat gedaan te krijgen; dat wordt ook terecht opgemerkt in één van de stukken die ik las, dat je op regionaal niveau tenminste nog enigszins weet wie waar hoort te zijn en wie wat kan inzien, op landelijk niveau niet meer.quote:Op vrijdag 14 november 2008 18:23 schreef MarkzMan_X het volgende:
Aardig punt daarnaast m.b.t. social engineering. De beste hackers zijn niet die gasten die allemaal maffe scripts uitvoeren vanuit hun kelder, maar die mensen die gewoon een overall aantrekken, binnen komen lopen in b.v. een kantoor, zich aan de receptioniste voorstellen als systeembeheerder, en vervolgens ongestoord de hele dag unauthorized andermans gegevens bekijken en desgewenst stelen.
Als die database gevuld gaat worden zullen ze je toch moeten vragen om ervoor te tekenen lijkt me zo of niet? Er bestaan toch wetten die dat verbieden of niet?quote:Op vrijdag 14 november 2008 17:26 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
De database word wel gevuld.
De pagina word alleen niet getoond als er om gevraagd word.
Hoe kan een arts de database vullen als de pagina van die patient niet getoond wordt?quote:Op vrijdag 14 november 2008 17:26 schreef Devrim_ het volgende:
De database word wel gevuld.
De pagina word alleen niet getoond als er om gevraagd word.
Snap je na 500 keer uitleggen nog steeds niet wat het EPD is?quote:Op vrijdag 14 november 2008 20:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Hoe kan een arts de database vullen als de pagina van die patient niet getoond wordt?
IEDEREEN zal in die database komen. Alleen zal er komen te staan of zorgverleners wel of niet je dossier mogen ophalen via het EPD.quote:Op vrijdag 14 november 2008 17:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De entry van de mensen die aangegeven hebben niet in het systeem opgenomen te willen worden.
dat is anders dat wat ons verteld is bij de uitleg van 't EPD.........quote:Op vrijdag 14 november 2008 23:22 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
IEDEREEN zal in die database komen. Alleen zal er komen te staan of zorgverleners wel of niet je dossier mogen ophalen via het EPD.
Als je de brief leest. Dan staat daar dat je bezwaar kunt maken tegen de uitwisseling van gegevens via het EPD. Er staat niet dat je bezwaar kunt maken tegen het opnemen van je BSN nummer in het EPD.quote:Op vrijdag 14 november 2008 23:29 schreef zquing het volgende:
[..]
dat is anders dat wat ons verteld is bij de uitleg van 't EPD.........
500 keer in 2 topics?quote:Op vrijdag 14 november 2008 23:20 schreef RealBizkit666 het volgende:
Snap je na 500 keer uitleggen nog steeds niet wat het EPD is?
Kennelijk levert een bezwaarschrift tegen deelname aan het EPD een vinkje op dat gegevens niet via het EPD systeem verspreid mogen worden. Dat vinkje voorkomt dus dat er een centraal virtueel dossier van de patiënt ontstaat, daarmee is het dus ook niet mogelijk dat artsen een compleet beeld te zien krijgen van het dossier. Voor een arts is het dus onmogelijk een wijziging aan te brengen in het virtuele dossier omdat dat dossier niet bestaat, de arts zal enkel zijn eigen dossier kunnen bijwerken. Maar goed dat is dan weer weinig nieuws onder de zon.quote:Het EPD is een koppeling tussen alle databases die in het land staan. In het EPD staat GEEN dossier. Het dossier blijft gewoon bij je huisarts in zijn eigen database staan.
Als een arts zijn eigen dossier bijwerkt, dan wordt het virtuele natuurlijk ook bijgewerkt. het enige wat het EPD doet, is opslaan waar gegevens van een patiënt staan. Als een zorgverlener vervolgens je dossier wilt raadplegen, dan zal alle gegevens vanuit die databases worden opgehaald via het EPD en daar wordt een professionele samenvatting van gemaakt. Als je nu bezwaar hebt gemaakt hier tegen, dan zal de zorgverlener alleen de gegevens kunnen in zien die hij in zijn eigen database heeft staan. Maar elke regel die ook over jou wordt opgeslagen ergens, die koppeling zal ALTIJD in het EPD komen te staan, met bezwaar of zonder bezwaar...quote:Op zaterdag 15 november 2008 02:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
500 keer in 2 topics?[ afbeelding ] Goed bezig knul, dan mag je wel eens met een wat meer gestructureerd verhaal op de proppen komen.
[..]
Kennelijk levert een bezwaarschrift tegen deelname aan het EPD een vinkje op dat gegevens niet via het EPD systeem verspreid mogen worden. Dat vinkje voorkomt dus dat er een centraal virtueel dossier van de patiënt ontstaat, daarmee is het dus ook niet mogelijk dat artsen een compleet beeld te zien krijgen van het dossier. Voor een arts is het dus onmogelijk een wijziging aan te brengen in het virtuele dossier omdat dat dossier niet bestaat, de arts zal enkel zijn eigen dossier kunnen bijwerken. Maar goed dat is dan weer weinig nieuws onder de zon.
Haast met bezwaar maken is er niet echt: "Het is mogelijk dat u niet wilt dat zorgverleners die u behandelen uw medische gegevens inzien. Daarom kunt u bezwaar maken tegen de uitwisseling van uw medische gegevens via het landelijk EPD. Dit kan altijd, dus ook na 15 december a.s. Uw huisarts of apotheker kan u vertellen wat de mogelijke gevolgen voor u zijn als u bezwaar maakt. Bron Dat hoorde ik vorige week ook een huisarts op de radio vertellen, volgens mij is die datum dus een bangmakertje...quote:Op woensdag 19 november 2008 15:18 schreef etoz het volgende:
Bezwaar via internet..
http://www.telegraaf.nl/b(...)aar_tegen_EPD__.html
moeten ze wel opschieten..
Ik heb ze geschreven op hun eigen contactsite dat er hier veel vragen leven op dit openbare forum, en of ze daar eens naar willen kijken!quote:Op maandag 10 november 2008 15:55 schreef zquing het volgende:
[..]
ik jammergenoeg nietMaar heb 't forum wel horen vallen in de pauzes
Sowieso maak ik me wat zorgen om een dossier dat door een paar honderdduizend mensen in te zien is. Kun je het nog zo goed beveiligen... bezwaar is gisteren op de bus gedaan.quote:Op donderdag 13 november 2008 21:13 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Hoe gaat die beveiliging helpen tegen verplegers die ingelogd blijven "omdat het makkelijker is" ?
Het college bescherming persoonsgegevens heeft daar een vet rapport over geschreven. Google maar eens.quote:Op zaterdag 22 november 2008 23:30 schreef kless het volgende:
Ik vraag me af of deze vorm van database maken zonder uitdrukkelijke toestemming van de burger wel mag ivm wet bescherming persoons gegevens.
Is dat een mooie essay/scriptie voor iemand die rechten doet?
Bedoeling niet, maar mogenlijk wel!quote:Op zaterdag 22 november 2008 23:54 schreef agter het volgende:
In mijn ogen zit er ook een principieel bezwaar aan:
Iedere zorgeverlener kan straks ook het medische dossier van vrouw/man en kinderen inzien.
Terwijl dit onder het medisch beroepsgeheim valt...
Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
Ja...had ik nog niet eens aan gedacht. Het nieuwe EPD is gewoon ziek...quote:Op zaterdag 22 november 2008 23:57 schreef kless het volgende:
[..]
Bedoeling niet, maar mogenlijk wel!
Even voor een vriend checken of die nieuwe relatie een verleden heeft e.d.
Het wordt dus hoog tijd om mijn rechtsbijstands verzekering te gaan verzilveren.
Dan zou ik je nu al kunnen zeggen wat ze zeggen, want ik ben al een heel tijdje terug geweest. Maar kom daar maar zelf achter.quote:Op zondag 23 november 2008 00:04 schreef agter het volgende:
[..]
Ja...had ik nog niet eens aan gedacht. Het nieuwe EPD is gewoon ziek...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |