Is dat zo, Scaurus? Dat mensen de middeleeuwen afschilderen als bruut en achterlijk?quote:Op zondag 2 november 2008 20:26 schreef Scaurus het volgende:
C&H is zo actief als een lijkenhuis. Ik heb dit topic in WFL geopend omdat men hier in discussie vaak de middeleeuwen op onterechte wijze afschilderen als bruut en achterlijk.
Kennis van de tradities en beschaving is van groot belang. Een samenleving die geen weet heeft van haar wortels, weet niet goed wie zij is. Onwetendheid over die wortels zie je in het publieke debat. Mensen betogen serieus dat zoiets als de scheiding tussen kerk en staat uit de Verlichting komt. Belachelijke onzin.quote:Op zondag 2 november 2008 22:43 schreef barthol het volgende:
Is dat zo, Scaurus? Dat mensen de middeleeuwen afschilderen als bruut en achterlijk?
Het lijkt me niet iets om je druk over te maken als mensen dat doen.
Die generalisering is weer een ander punt. Wegens ruimtetekort kon ik daar niet op ingaan.quote:De middeleeuwen betreffen een heel lange periode zo'n 50 tot 18 generaties geleden.
Te lang om te generaliseren. En de periode blijft een onderdeel van onze culturele
geschiedenis.
In de rest van de geschiedenis is het niet anders. Eigenlijk is het Westen van de laatste honderd jaar het enige oord waar het leven niet per definitie short, nasty and brutish is.quote:Maar of de mensen het zo goed hadden in die verschillende periodes?
Het leven was vaak hard en kort, en dat gold zeker in de vroege middeleeuwen.
Ja, maar dat is ook deels omdat die tijdsperiode zich wil afzetten tegen de voorgaande periode. Ik denk dat veel mensen simpel niet anders wilden denken dan men deed. Boëthius was een van de laatsten die de klassieken nog beheersten, daarna vervallen de middeleeuwen wat dat betreft zeer. Zelfs Karel de Grote kon eigenlijk niet schrijven, en wellicht ook niet lezen. Überhaupt waren er nog weinigen die het schrift beheersten rond die tijd. Wel heeft hij de wetenschap wat dat betreft gestimuleerd door veel scholen op te richten gecombineerd met kloosters, dat leidt tot de Karolingische Renaissance; maar het duurt nog even voordat er weer een netwerk komt van geleerden die met elkaar correspondeerden. De situatie in de 8e eeuw in West-Europa was wat dat betreft treurig. Het Latijn was niet meer de verbindende taal, de volkstaal divergeerde steeds verder in Frankrijk, Italië en Spanje, en analfabetisme was overal.quote:Op dinsdag 4 november 2008 12:21 schreef Triggershot het volgende:
Komt weerzin tegen de middeleeuwen niet door gebrek aan intellectuele vrijheid? Men mocht niet denken zoals men wou, zich niet uiten en niet bewegen zoals men wou? Daarom dat ook de grootste denkers van post middeleeuwen zo negatief terug kijken?
quote:Op maandag 3 november 2008 22:33 schreef Bensel het volgende:
Het grote probleem met de middeleeuwen is vooral dat ontwikkeling stil stond/achteruit ging.
Wat een zootje vooroordelenquote:Je noemt enkele voorbeelden van dingen die gebeurd zijn in de middeleeuwen, maar, vergeleken met andere periodes er voor en er na, is dat erg weinig op een hele lange tijd. Probleem is dat er nauwelijks vooruitgang werd geboekt. Ja, er zijn dingen (her)uitgevonden, maar over de gehele periode genomen is het allemaal heel schamel. Bovendien was er weinig hygiene (romeinen hadden het een stuk beter geregeld), waardoor ziekten als de builenpest, cholera en tyfus vrij spel hadden. Het intense religieuze klimaat speelde ook een rol hierin, omdat als je ziek werd, dat aan je zelf te danken had. Ook de vele oorlogen (al dan niet religieus (kruistochten ed) en de inquisities maakten het leven er niet gemakkelijker op). Veel kennis is is verloren gegaan door de boekverbrandingen, en de jacht op 'hekserij' (als je ook maar iets vreemd deed, of kennis van had(plantenkunde bijv), was je al verdacht)
door machtsmisbruik (door de kerk en de landheren) kon men niet ontsnappen, of boven de rest uitstijgen om er iets aan te doen. De adel en de kerk moesten koste wat kost in stand blijven
De heksenjacht was, in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, vooral na de middeleeuwen. Ook zijn er maar één of twee filosofen ter dood gebracht vanwege hun denken gedurende de hele middeleeuwen.quote:Op maandag 3 november 2008 22:33 schreef Bensel het volgende:
Het grote probleem met de middeleeuwen is vooral dat ontwikkeling stil stond/achteruit ging. Je noemt enkele voorbeelden van dingen die gebeurd zijn in de middeleeuwen, maar, vergeleken met andere periodes er voor en er na, is dat erg weinig op een hele lange tijd. Probleem is dat er nauwelijks vooruitgang werd geboekt. Ja, er zijn dingen (her)uitgevonden, maar over de gehele periode genomen is het allemaal heel schamel. Bovendien was er weinig hygiene (romeinen hadden het een stuk beter geregeld), waardoor ziekten als de builenpest, cholera en tyfus vrij spel hadden. Het intense religieuze klimaat speelde ook een rol hierin, omdat als je ziek werd, dat aan je zelf te danken had. Ook de vele oorlogen (al dan niet religieus (kruistochten ed) en de inquisities maakten het leven er niet gemakkelijker op). Veel kennis is is verloren gegaan door de boekverbrandingen, en de jacht op 'hekserij' (als je ook maar iets vreemd deed, of kennis van had(plantenkunde bijv), was je al verdacht)
door machtsmisbruik (door de kerk en de landheren) kon men niet ontsnappen, of boven de rest uitstijgen om er iets aan te doen. De adel en de kerk moesten koste wat kost in stand blijven
Puur gebaseerd op chronologische geschiedschrijving en ervaring zou men eigenlijk dus kunnen stellen dat de Islam - Het midden oosten - zich in een metaforische middeleeuwen bevindt vergelijkbaar aan de Europese mbt dogmata en weinig waarde voor educatie en wetenschap?quote:Op dinsdag 4 november 2008 12:43 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, maar dat is ook deels omdat die tijdsperiode zich wil afzetten tegen de voorgaande periode. Ik denk dat veel mensen simpel niet anders wilden denken dan men deed. Boëthius was een van de laatsten die de klassieken nog beheersten, daarna vervallen de middeleeuwen wat dat betreft zeer. Zelfs Karel de Grote kon eigenlijk niet schrijven, en wellicht ook niet lezen. Überhaupt waren er nog weinigen die het schrift beheersten rond die tijd. Wel heeft hij de wetenschap wat dat betreft gestimuleerd door veel scholen op te richten gecombineerd met kloosters, dat leidt tot de Karolingische Renaissance; maar het duurt nog even voordat er weer een netwerk komt van geleerden die met elkaar correspondeerden. De situatie in de 8e eeuw in West-Europa was wat dat betreft treurig. Het Latijn was niet meer de verbindende taal, de volkstaal divergeerde steeds verder in Frankrijk, Italië en Spanje, en analfabetisme was overal.
Roger Bacon wordt wel als Europese grondlegger gezien voor de wetenschappelijke methode, geïnspireerd door geschriften uit de Islamtische wereld; maar dat was al weer de 13e eeuw, en dan zie je dat er weer meer grote denkers komen, dat er weer culturele centra in Europa ontstaan; de universiteit van Bologne stamt uit de 11e eeuw. Overigens kende Europa wel Frederik II in de 12e eeuw, maar die ‘was zijn tijd ver vooruit’.
Als dan de wetenschap weer op gang komt, dan krijg je ook dat vastgestelde dogmata meer betwijfeld worden, maar Europa heeft wat dat betreft een impasse gekend. Er waren dus ook geen grote mogelijkheden voor intellectuele ontwikkeling voor een substantiële periode in de middeleeuwen.
Zulke conclusies zijn voor jouw rekening.quote:Op dinsdag 4 november 2008 13:54 schreef Triggershot het volgende:
Puur gebaseerd op chronologische geschiedschrijving en ervaring zou men eigenlijk dus kunnen stellen dat de Islam - Het midden oosten - zich in een metaforische middeleeuwen bevindt vergelijkbaar aan de Europese mbt dogmata en weinig waarde voor educatie en wetenschap?
Oh my, the relativity
Dat was toch precies wat Pim Fortuyn bedoelde toen hij de Islam een achterlijke godsdienst noemde?quote:Op dinsdag 4 november 2008 13:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Puur gebaseerd op chronologische geschiedschrijving en ervaring zou men eigenlijk dus kunnen stellen dat de Islam - Het midden oosten - zich in een metaforische middeleeuwen bevindt vergelijkbaar aan de Europese mbt dogmata en weinig waarde voor educatie en wetenschap?
Oh my, the relativity
Als je zwanger bent, ben je niet ongesteld he.quote:Op dinsdag 4 november 2008 17:53 schreef heartz het volgende:
Hadden ze in de middeleeuwen ook tampons en maandverband?? Zo niet, zou ik liever niet terug in de tijd gaan. En watvoor drankjes hadden ze behalve wijn, bier en thee en koffie(?)????
Hieruit spreekt een teleologisch beeld van de geschiedenis. Jij stelt je de geschiedenis voort als een lineair proces van vooruitgang dat naar een bepaald doel gaat. John Gray heeft al keihard afgerekend met dit geschiedbeeld in zijn Black Mass. De filosoof geeft zijn kritiek op vooruitgang duidelijk weer in een interview.quote:Op maandag 3 november 2008 22:33 schreef Bensel het volgende:
Het grote probleem met de middeleeuwen is vooral dat ontwikkeling stil stond/achteruit ging. Je noemt enkele voorbeelden van dingen die gebeurd zijn in de middeleeuwen, maar, vergeleken met andere periodes er voor en er na, is dat erg weinig op een hele lange tijd. Probleem is dat er nauwelijks vooruitgang werd geboekt.
Vooruitgang als lineair proces is niet aanwezig in de geschiedenis. Eerder kunnen wij stellen dat de geschiedenis in cycli gaat, met vooruitgang én achteruitgang. Voorts is vooruitgang relatief. De late oudheid wordt over het algemeen als een proces van achteruitgang gezien, maar onderzoek toont aan dat het voedingspatroon van de meeste mensen met het instorten van het Romeinse Rijk juist verbeterde. In onze eigen tijd kunnen wij de culturele revolutie voor homoseksuelen een bevrijding noemen, maar voor de kerk luidde zij juist de achteruitgang in.quote:I don't deny that some states of human history are better than other states. Europe in 1990 was better than Europe in 1940. I don't deny that. And I don't deny that some programmes of reform have enhanced the lot of human beings to a considerable extent. And peace is better than war, freedom is better than anarchy, prosperity is better than poverty, pleasure is better than pain, beauty is better than ugliness. But there is a another very specific belief that I would guess you subscribe to: the belief that advances in ethics or politics can in principle become like advances in science in the sense of being cumulative. This is the belief that there is nothing inherent in human life or human nature to prevent cumulative improvement. We'll get to the point where there is no poverty in the world, where there is no anarchy in the world. My view is that all gains in ethics and politics are real but they are all also reversible and all will be reversed and often reversed very easily.
Precies. De betekenis die wij aan het begrip 'barbaar' geven, is in wezen niet anders dan de betekenis die de oude Grieken en Romeinen hanteerden. Als je dan in een boek over 'de barbaren' leest, denk je gelijk aan onbeschaafde krijgers die louter plunderen en verkrachten.quote:Op donderdag 6 november 2008 15:19 schreef RedDevil085 het volgende:
TS heeft volgens mij wel een degelijk punt (iig mbt de verwijzingen naar de middeleeuwen) dat ook door getrokken kan worden naar bijv. "de barbaren" die eigenlijk helemaal niet zo "barbaars" waren als dat ze vandaag de dag worden afgetekend (en naar "barbaars gedrag" word verwezen).
Ook dit getuigt van een teleologisch en progressivistisch geschiedbeeld. Alsof de Islamitische beschaving een paar eeuwen vooruitgang maakte, toen in een donker gat viel en nu weer het pad naar vooruitgang moet vinden.quote:Op dinsdag 4 november 2008 13:54 schreef Triggershot het volgende:
John Grayquote:Op donderdag 6 november 2008 21:44 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Hieruit spreekt een teleologisch beeld van de geschiedenis. Jij stelt je de geschiedenis voort als een lineair proces van vooruitgang dat naar een bepaald doel gaat. John Gray heeft al keihard afgerekend met dit geschiedbeeld in zijn Black Mass. De filosoof geeft zijn kritiek op vooruitgang duidelijk weer in een interview.
[..]
Vooruitgang als lineair proces is niet aanwezig in de geschiedenis. Eerder kunnen wij stellen dat de geschiedenis in cycli gaat, met vooruitgang én achteruitgang. Voorts is vooruitgang relatief. De late oudheid wordt over het algemeen als een proces van achteruitgang gezien, maar onderzoek toont aan dat het voedingspatroon van de meeste mensen met het instorten van het Romeinse Rijk juist verbeterde. In onze eigen tijd kunnen wij de culturele revolutie voor homoseksuelen een bevrijding noemen, maar voor de kerk luidde zij juist de achteruitgang in.
Ik ben een voorstander van 'history of below'. Jarenlang heeft in historisch onderzoek het zwaartepunt gelegen bij politiek, oorlog en ideeën. Pas in de laatste vijftig jaar is men 'history from below' gaan beschrijven. Daarin staan niet de veldslagen en Grote Mannen centraal, maar het leven van gewone mensen, wat zij dachten, wat zij deden. Vanuit dat perspectief was de middeleeuwen niet het donkere gat dat het volgens velen is. Het was zeker niet slechter leven dan in de Romeinse sloppenwijken als slaaf op een Romeins landgoed. Er wordt altijd veel gekankerd op de plaats van vrouwen in het christendom, maar in de christelijke middeleeuwen was het voor vrouwen veel beter leven dan voor seksegenoten in het oude Athene.
Goed punt idd. Maar het lijkt me toch niet prettig. Het hangt denk ik ook van de individuele situatie van een vrouw af (in de middeleeuwen). Maar ik denk dat ze doeken ofzo gebruikten, het kan volgens mij niet anders. Ja of zo vaak mogelijk zwanger worden, zoals jij zegt.....quote:Op donderdag 6 november 2008 17:17 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als je zwanger bent, ben je niet ongesteld he.Net zo gemakkelijk. Koffie is na-middeleeuws. Bier werd heel veel gedronken omdat drinkwater schaars was, bier wordt verhit, dus ook de kinderen dronken bier.
Ik denk dat ze daar heus wel inventieve oplossingen voor hadden. Misschien stopten ze een bepaald soort blad in hun schede, of een speciaal soort wol. Maar zoveel mogelijk zwanger worden, dat deed geen normaal mens. Zwangerschap alleen al bracht grote risico's voor je gezondheid mee. Daarbij moest je ook nog het kind kunnen voeden, niet altijd mogelijk. Je ziet juist dat men allerlei vormen van anticonceptie probeerde, zoals schapenmaag als condoom of coïtus interruptus.quote:Op zaterdag 8 november 2008 19:25 schreef heartz het volgende:
Goed punt idd. Maar het lijkt me toch niet prettig. Het hangt denk ik ook van de individuele situatie van een vrouw af (in de middeleeuwen). Maar ik denk dat ze doeken ofzo gebruikten, het kan volgens mij niet anders. Ja of zo vaak mogelijk zwanger worden, zoals jij zegt.....
Tja het lijkt mij ook niet echt gezond, maar ik weet wel dat ze in de Middeleeuwen meer kinderen hadden (toch?). Maar dat zal wel te maken hebben met anticonceptie.quote:Op zaterdag 8 november 2008 19:30 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ik denk dat ze daar heus wel inventieve oplossingen voor hadden. Misschien stopten ze een bepaald soort blad in hun schede, of een speciaal soort wol. Maar zoveel mogelijk zwanger worden, dat deed geen normaal mens. Zwangerschap alleen al bracht grote risico's voor je gezondheid mee. Daarbij moest je ook nog het kind kunnen voeden, niet altijd mogelijk. Je ziet juist dat men allerlei vormen van anticonceptie probeerde, zoals schapenmaag als condoom of coïtus interruptus.
Nee. Wel, ja, men kreeg meer kinderen, maar ongeveer de helft haalde de achttien niet. De kindersterfte was hoog. Zo had je dus gezinnen waarbij de moeder negen kinderen had gekregen, maar waar er slechts twee volwassen werden.quote:Op zaterdag 8 november 2008 19:36 schreef heartz het volgende:
Tja het lijkt mij ook niet echt gezond, maar ik weet wel dat ze in de Middeleeuwen meer kinderen hadden (toch?). Maar dat zal wel te maken hebben met anticonceptie.
Op één of andere manier lijkt het leven van vrouwen in de middeleeuwen, mij best wel hard.quote:Op zaterdag 8 november 2008 19:40 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Nee. Wel, ja, men kreeg meer kinderen, maar ongeveer de helft haalde de achttien niet. De kindersterfte was hoog. Zo had je dus gezinnen waarbij de moeder negen kinderen had gekregen, maar waar er slechts twee volwassen werden.
Het leven was hard. (Is trouwens nog steeds hard voor 90% van de wereldbevolking.) Het was voor vrouwen echter niet de hel die feministen er graag van maken.quote:Op zaterdag 8 november 2008 19:48 schreef heartz het volgende:
Op één of andere manier lijkt het leven van vrouwen in de middeleeuwen, mij best wel hard.
Behalve de rijkere vrouwen en in de latere middeleeuwen misschien........
Hahaha, ik denk dat ik een beetje verwend ben in deze maatschappij en in deze tijd. Ik vind het toch moeilijk om me in te leven in de situaties, omdat ik er denk ik niet genoeg kennis van heb. Kan je een beeld scheppen van de vrouw (niet de rijke) in de middeleeuwen?quote:Op zaterdag 8 november 2008 19:52 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Het leven was hard. (Is trouwens nog steeds hard voor 90% van de wereldbevolking.) Het was voor vrouwen echter niet de hel die feministen er graag van maken.
Misschien om daarbij te benadrukken. Er was ook enorm veel moedersterfte. Zwangerschappen en bevallingen die niet goed verliepen en die de moeder niet overleefde.quote:Op zaterdag 8 november 2008 19:40 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Nee. Wel, ja, men kreeg meer kinderen, maar ongeveer de helft haalde de achttien niet. De kindersterfte was hoog. Zo had je dus gezinnen waarbij de moeder negen kinderen had gekregen, maar waar er slechts twee volwassen werden.
Nutteloze kick daar Scaurus permanent geband is en waarschijnlijk geen antwoord meer geeft.quote:Op maandag 19 januari 2009 20:39 schreef SpecialK het volgende:
Petrarch had een andere kijk op de geschiedenis dan jij, Scaurus
Here I am, this is me / I come into this world so wild and freequote:Op maandag 19 januari 2009 20:54 schreef Iblis het volgende:
Nutteloze kick daar Scaurus permanent geband is en waarschijnlijk geen antwoord meer geeft.
Scaurus heeft gratie gekregen na bemiddeling.quote:Op maandag 19 januari 2009 20:54 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nutteloze kick daar Scaurus permanent geband is en waarschijnlijk geen antwoord meer geeft.
Ik zie toch hier echt notities van bemiddeling. Maar goed, welkom terug ennuh succes.quote:Op maandag 19 januari 2009 21:00 schreef Scaurus het volgende:
Bemiddeling is een milde uitdrukking. Ik ben vrijgelaten omdat het kerst was. Lijkt wel Swahili, daar laat de koning met feestdagen ook wat gevangenen vrij om zijn goodwill te tonen. Nu plan ik een neo-neoconservatieve revolutie om de politieke orde op FOK omver te werpen.
In de Middeleeuwen zou je zonder pardon zijn geradbraaktquote:Op maandag 19 januari 2009 21:00 schreef Scaurus het volgende:
Bemiddeling is een milde uitdrukking. Ik ben vrijgelaten omdat het kerst was. Lijkt wel Swahili, daar laat de koning met feestdagen ook wat gevangenen vrij om zijn goodwill te tonen. Nu plan ik een neo-neoconservatieve revolutie om de politieke orde op FOK omver te werpen.
Er wordt idd vaak overdreven dat de Middeleeuwen een "erge" perdiode was. Maar wat betreft de taal cultuur, politiek en literatuur ligt de wieg toch echt in de Oudheid,quote:Op zondag 2 november 2008 18:55 schreef Scaurus het volgende:
Zo erg was de middeleeuwen dus niet - tenminste in vergelijking met de oudheid en de moderne tijd. Dat zij als toppunt van bruut geweld en religieuze achterlijkheid gezien werd, doet geen recht aan het feit dat deze periode de wieg van onze taal, cultuur, politiek en literatuur is.
Al de Europese talen zijn in de middeleeuwen ontstaan. Ook onze literatuur heeft in dat tijdperk vorm gegeven, weliswaar enorm beïnvloed door de klassieken, maar toch 'middeleeuws'. De roman komt bijvoorbeeld uit de oudheid.quote:Op maandag 19 januari 2009 23:49 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Er wordt idd vaak overdreven dat de Middeleeuwen een "erge" perdiode was. Maar wat betreft de taal cultuur, politiek en literatuur ligt de wieg toch echt in de Oudheid, m.n. de Griekse en Romeinse Oudheid.
Niet alle kennis ging verloren. Veel wijsheid leefde voort in de christelijke theologie en filosofie. Dat er in de vroege middeleeuwen minder filosofische activiteit was valt niet te ontkennen, maar de overgang van de Atheense filosofie van Plato en Aristoteles naar de Dark Ages is zeer gradueel en speelt zich grotendeels in de late oudheid af. Kortom: toen Constantijn christelijk werd, werd er al niet meer zo heel veel gedacht.quote:Als het christendom Gods favoriete religie was, had het de Gouden Eeuw moeten brengen. Maar de "donkere Middeleeuwen" kwamen en alle kennis werd vergeten.
Complete onzin. Reeds in de 13de eeuw dompelde Thomas van Aquino zich onder in Aristoteles en dichtte Dante met Vergilius in de hand.quote:Pas in de Renaissance kwam Florence die heidense geleerdheid weer terug.
Wederom complete onzin. Plato is nooit verboden geweest, integendeel: hij werd in de middeleeuwen meer gelezen dan in enige periode daarna.quote:Zoals de boeken van Plato die 1000 jaar verboden waren geweest.
Uhm. Als iemand met aids je in je bek hoest heb je geen aids.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:17 schreef luvley het volgende:
En wisten jullie dat het verschil tussen de pest het hiv virus niet zo heel groot is?
Jawel hoor. De pest was zeer besmettelijk en je ging er razendsnel dood aan. Dat geldt allemaal niet voor aids.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:17 schreef luvley het volgende:
En wisten jullie dat het verschil tussen de pest het hiv virus niet zo heel groot is?
Maar helaas wel PMS en ADHD. (denk ik)quote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:40 schreef zhe-devilll het volgende:
Mooie tijd behalve inzake tandarts gebeuren en ziek worden.
Longontsteking ging je gewoon dood aan...
Virusjes idem...![]()
Geen plee geen cv..geen pc...geen fok?
dat werd er toen wel uit geslagen. er word tegenwoordig veel te snel ADHD geconstateerd, als een kind een beetje druk is. En vaak komt die drukte door een slechte opvoeding, door teveel in te geven op de grillen van een kind, die dat onthoud, en elke keer weer druk gaat doen om dingen voor elkaar te krijgen. Dat gecombineerd met een verkeerde voeding (heel veel suiker, kleur geur en smaakstoffen (wat in veel gevallen vies chemisch rommel is, m'n broer werd bijv aggressief van bepaalde kleurstoffen. Je wilt niet weten wat er voor waarschuwingen op flessen kleurstof staat)), wat zorgt voor een zeer snelle stofwisseling (de stofwisseling van een kind is sowieso snel: energie komt bijna direct vrij, kinderen kunnen daadwerkelijk onvermoeibaar zijn), en daarmee een bovengemiddeld druk kind.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:41 schreef cerror het volgende:
[..]
Maar helaas wel PMS en ADHD. (denk ik)
Het lijkt wel een Oost-Afrikaanse Bantu taal?quote:Op maandag 19 januari 2009 21:00 schreef Scaurus het volgende:
Lijkt wel Swahili, daar laat de koning met feestdagen ook wat gevangenen vrij om zijn goodwill te tonen.
Ik bedoelde dat kleine pokkestaatje dat in Zuid-Afrika ligt, waar de koning elk jaar nieuwe vrouwen kiest en de rest van de bevolking aan AIDS lijdt.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 14:07 schreef Zith het volgende:
Het lijkt wel een Oost-Afrikaanse Bantu taal?
Aan de VU ook, 3x moeten herkansen voor ik het haalde.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:16 schreef Knevelt het volgende:
Het eerstejaars tentamen aan de UU was anders wel erg kut, achteraf gezien.
Waarom?quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:51 schreef Scaurus het volgende:
De echte geschiedenis, die begint pas in 1517 met Maarten Luther's 95 stellingen op de kerkdeur van Wittenberg. Al wat daarvoor komt is het bestuderen niet waard.
Daar zeg je wel iets interessants. Ik bedoel, het zou natuurlijk uiterst laf zijn om mijn onvoldoende uitsluitend af te schuiven op het al dan niet zin hebben om feitjes te leren. Maar feitjes leren heb ik een hekel aan. Ik wil ontwikkelingen zien, verbanden leggen en me inleven in een historisch context. Ik wil niet ieder godverlaten lid van dynastieën uit mijn hoofd knallen om ze een maand later alweer vergeten te zijn. Ook wil ik niet de perfecte definitie van een bisschop kunnen geven, zolang ik de grondslagen van zijn betekenis in de Middeleeuwse samenleving maar ken. Ik wil ten slotte ook niet weten in welk jaartal een onbenullig iets heeft plaatsgevonden, zolang ik de chronologie van de grote lijnen ken (daar dient het eerste jaar toch ook toe?!).quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:35 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Aan de VU ook, 3x moeten herkansen voor ik het haalde.![]()
Damn you middeleeuwen!
Ok, misschien zegt dat meer over mijn bereidheid feitjes te stampen, maar toch.![]()
Dat is weer zo'n echte boude Scaurusstelling, waar ik het niet mee eens ben.quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:51 schreef Scaurus het volgende:
De echte geschiedenis, die begint pas in 1517 met Maarten Luther's 95 stellingen op de kerkdeur van Wittenberg. Al wat daarvoor komt is het bestuderen niet waard.
ik ga er maar even vanuit dat dit niet serieus bedoeld is.quote:Op donderdag 22 januari 2009 16:51 schreef Scaurus het volgende:
Onzin natuurlijk, of je moet de parameters erbij noemen die het wel waar maken.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:00 schreef Scaurus het volgende:
Wederom complete onzin. Plato is nooit verboden geweest, integendeel: hij werd in de middeleeuwen meer gelezen dan in enige periode daarna.
De kennis van het Grieks was (tot en met ongeveer 1300) praktisch uitgestorven in Europa, dus het lezen van Plato werd wat moeilijk. Hooguit werden er Latijnse versies en/of commentaren erop gelezen, maar nooit het origineel.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:10 schreef Zith het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk, of je moet de parameters erbij noemen die het wel waar maken.
(scaurus heeft het over alle periodes na de middeleeuwen)quote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:16 schreef Doffy het volgende:
[..]
De kennis van het Grieks was (tot en met ongeveer 1300) praktisch uitgestorven in Europa, dus het lezen van Plato werd wat moeilijk. Hooguit werden er Latijnse versies en/of commentaren erop gelezen, maar nooit het origineel.
Fout, Europa heeft zich na de middeleeuwen (de zgn "late" periode) ontwikkeld tot het machtigste continent van de wereld. Als je zoals veel geschiedkundigen de Middel Eeuwen laat eindigen rond het jaar 1453, dan zijn de meeste ontdekkingen daarna gedaan.quote:Op dinsdag 4 november 2008 12:52 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
In de middeleeuwen is Europa opgeklommen van achterlijke uithoek in Verweggistan tot het machtigste continent op deze aardbol, met een bloeiende (ook stedelijke!) economie. Noem dat maar weinig ontwikkeling...
Welke persoon/tijd?quote:Op donderdag 22 januari 2009 23:02 schreef thabit het volgende:
Uitspraak van een Middeleeuwer, hij was z'n tijd ver vooruit.
He who is ignorant of mathematics cannot know the other sciences and the things of this world . . . Moreover, what is worse, men who arc ignorant of mathematics do not perceive their ignorance, and therefore seek no remedy.
Zou ik nog niet zo zeker van zijn:quote:Op vrijdag 23 januari 2009 13:16 schreef Doffy het volgende:
[..]
De kennis van het Grieks was (tot en met ongeveer 1300) praktisch uitgestorven in Europa, dus het lezen van Plato werd wat moeilijk. Hooguit werden er Latijnse versies en/of commentaren erop gelezen, maar nooit het origineel.
Christelijk Europaquote:Op donderdag 30 december 2010 12:24 schreef ATON het volgende:
[..]
Zou ik nog niet zo zeker van zijn:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Averroes
Ten eerste, dit is een antwoord op volgende bewering:quote:Op donderdag 30 december 2010 12:37 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Christelijk Europa
degene die jij aanhaalt is moeilijk Christen te noemen
Ten tweede, ik doe niet aan vakjes-denken en deze man was een wetenschapper in de eerste plaats. En omdat die klootzakken van het Christendom hem hebben doodgezwegen wil dit nog niet zeggen dat het Grieks en het Platonisch denken niet meer bestond he ! Het is verdomd die katholieke clerus die de middeleeuwen ' donker ' hebben gemaakt.quote:De kennis van het Grieks was (tot en met ongeveer 1300) praktisch uitgestorven in Europa, dus het lezen van Plato werd wat moeilijk. Hooguit werden er Latijnse versies en/of commentaren erop gelezen, maar nooit het origineel.
vergeet niet dat de koningen en andere leiders deden wat ze altijd deden vechten voor eer en macht en niet veel gaven om andere kennisquote:Op donderdag 30 december 2010 13:12 schreef ATON het volgende:
[..]
Ten eerste, dit is een antwoord op volgende bewering:
[..]
Ten tweede, ik doe niet aan vakjes-denken en deze man was een wetenschapper in de eerste plaats. En omdat die klootzakken van het Christendom hem hebben doodgezwegen wil dit nog niet zeggen dat het Grieks en het Platonisch denken niet meer bestond he ! Het is verdomd die katholieke clerus die de middeleeuwen ' donker ' hebben gemaakt.
Maar weer minder kanker, minder stress (denk ik) , minder luchtvervuiling, geen files maar goed alles heeft ook zijn voor en nadelen. Hygiene was slechter, warm stoken van je hut was niet te doen, je had weer zorgen of je oogsten niet mislukten of dat er een inval zou komen van een buurland etc etc.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:40 schreef zhe-devilll het volgende:
Mooie tijd behalve inzake tandarts gebeuren en ziek worden.
Longontsteking ging je gewoon dood aan...
Virusjes idem...![]()
Geen plee geen cv..geen pc...geen fok?
Is dat een persoonlijke visie of heb je daar een bron voor ?quote:Op donderdag 30 december 2010 13:32 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
vergeet niet dat de koningen en andere leiders deden wat ze altijd deden vechten voor eer en macht en niet veel gaven om andere kennis
Er was geen markt voor kennis meer dus de enige filosofen die er nog waren maakte deel uit van de kerk en hielden zich vooral bezig met niet aardse dingen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |