Omdat het bij je leven hoort? Onafhankelijkheid, eigen boontjes doppen, je tegenover niemand te hoeven rechtvaardigen maar wel je eigen verantwoordelijkheden dragen? Zuipen met mensen in het studentenhuis? Je eigen leven beginnen?quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:02 schreef agter het volgende:
Als je ouderlijk huis in de buurt van een grote stad is, is het vaak veel makkelijker om niet op kamers te gaan.
Waarom zou je ook?
Vind het ook wel heel sociaal om gewoon thuis te blijven wonen als het enigsinds kan met de reisafstanden.quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:02 schreef Baasvaak. het volgende:
Als 18 jarige psycholoog student in Utrecht woon ik ook nog thuis. Ik zou wel willen, maar heb er het geld niet voor. Moet alles zelf betalen en dus ook als het gebeurt mijn kamer. Leen al 200 per maand en bespaar liever wat meer geld voor het terug betalen dan nu al op kamers te gaan.
Mijn reistijd is een halfuur fietsen of 45 minuten met OV. Prima te doen. Tevens wonen al mijn vrienden en zijn al mijn dingen in mijn eigen woonplaats. Voor mij is het leven prima zo. Ik heb al genoeg vrijheid van mijn ouders.
Wat is je probleem? Wat maakt jou het uit wat andere mensen doen met betrekking tot wonen? Jij hebt er toch geen last van.quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:03 schreef Syheriat het volgende:
[..]
Omdat het bij je leven hoort? Onafhankelijkheid, eigen boontjes doppen, je tegenover niemand te hoeven rechtvaardigen maar wel je eigen verantwoordelijkheden dragen? Zuipen met mensen in het studentenhuis? Je eigen leven beginnen?
Gemakzucht, gadverdamme.
Als je het geld ervoor niet hebt begrijp ik dat. Ik heb het over mensen die gewoon makkelijk op kamers kunnen, die het zelfs soms 2 uur reistijd zou verkorten, maar het niet doen. Volgens mij hebben die gewoon een achterliggende ontwikkeling.quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:02 schreef Baasvaak. het volgende:
Als 18 jarige psycholoog student in Utrecht woon ik ook nog thuis. Ik zou wel willen, maar heb er het geld niet voor. Moet alles zelf betalen en dus ook als het gebeurd mijn kamer. Leen al 200 per maand en bespaar liever wat meer geld voor het terug betalen dan nu al op kamers te gaan.
Mijn reistijd is een halfuur fietsen of 45 minuten met OV. Prima te doen. Tevens wonen al mijn vrienden en zijn al mijn dingen in mijn eigen woonplaats. Voor mij is het leven prima zo. Ik heb al genoeg vrijheid van mijn ouders.
Heerlijk die bekrompen gedachtengangquote:Op zaterdag 1 november 2008 20:05 schreef Syheriat het volgende:
[..]
Volgens mij hebben die gewoon een achterliggende ontwikkeling.
Je hebt nogal een erg arrogante houding. Je ziet jezelf blijkbaar als enorm superieur omdat jij al op je 17e blijkbaar zelfstandig genoeg bent om op jezelf te wonen. Laat die houding absoluut varen zeg.quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:05 schreef Syheriat het volgende:
Als je het geld ervoor niet hebt begrijp ik dat. Ik heb het over mensen die gewoon makkelijk op kamers kunnen, die het zelfs soms 2 uur reistijd zou verkorten, maar het niet doen. Volgens mij hebben die gewoon een achterliggende ontwikkeling.
Nee, tuurlijk. Iedereen moet doen waar hij/zij gelukkig van wordt. Maar ik vind het gewoon zo opvallend, het zijn er zoveel. Al is Fok! dan ook niet de goede site om het tegendeel te bewijzen, realiseer ik me nuquote:Op zaterdag 1 november 2008 20:04 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Wat is je probleem? Wat maakt jou het uit wat andere mensen doen met betrekking tot wonen? Jij hebt er toch geen last van.
Maar je ziet je eigen houding superieur ten opzichte van die van mijquote:Op zaterdag 1 november 2008 20:07 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Je hebt nogal een erg arrogante houding. Je ziet jezelf blijkbaar als enorm superieur omdat jij al op je 17e blijkbaar zelfstandig genoeg bent om op jezelf te wonen. Laat die houding absoluut varen zeg.
Ik wijs je vanuit een neutrale positie op je arrogantie. Je kijkt blijkbaar echt enorm neer op mensen die niet zo snel op zichzelf willen gaan als jij.quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:09 schreef Syheriat het volgende:
[..]
Maar je ziet je eigen houding superieur ten opzichte van die van mij![]()
Hoe weet ik nou wie arroganter is?
Tenzij er andere redenen voor zijn hoorquote:Op zaterdag 1 november 2008 20:07 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Heerlijk die bekrompen gedachtengang
Hmm, joah, eigenlijk wel. Maar dat basseer ik niet op de manier waarop ze leven, dat komt omdat ik mensen die thuiswonen vaak gewoon suffer vind, minder grappig, minder sociaal, etc. Het is ook gewoon iets wat je terugziet in mensen, als ze met andere studenten in huis wonen gaan je sociale vaardigheden beter ontwikkelen. M'n beste vriend woont nog thuis maar kan niet wachten tot ie weg is, al m'n andere goede vrienden wachten ook af tot hun zaken rond zijn om te vertrekken.quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:10 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Ik wijs je vanuit een neutrale positie op je arrogantie. Je kijkt blijkbaar echt enorm neer op mensen die niet zo snel op zichzelf willen gaan als jij.
*BREAKING NEWS*quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:11 schreef Syheriat het volgende:
[..]
Ik snap het gebrek aan de behoefte gewoon niet.
Woon nog niet op kamers, zelfs. Heb pas laatst in overleg met ons mam haar zegen gekregen. Kan je nagaan hoe erg ik dan wordt!quote:
Ik heb genoeg redenenquote:Op zaterdag 1 november 2008 20:11 schreef Syheriat het volgende:
[..]
Tenzij er andere redenen voor zijn hoor. Bij gebrek aan geld, of als het op een andere manier gewoon heel veel moeite kost/onmogelijk is om op kamers te gaan hoor je mij niks zeggen. Ik snap het gebrek aan de behoefte gewoon niet.
Mensen zijn allemaal hetzelfde. Dat iedereen een individueel persoon is is hippiegelul. Mensen willen allemaal hetzelfde horen, meisjes kunnen allemaal op dezelfde manier versierd worden, niemand is speciaal en iedereen denkt het te zijn.quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:16 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
*BREAKING NEWS*
Veel mensen zijn anders dan jij, hebben andere behoeften en missen behoeften die jij niet hebt.
Waarom zouden wij in hemelsnaam met voordelen moeten komen?quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:17 schreef Syheriat het volgende:
[..]
Woon nog niet op kamers, zelfs. Heb pas laatst in overleg met ons mam haar zegen gekregen. Kan je nagaan hoe erg ik dan wordt!
En ik hoor iedereen wel bitchen over mijn arrogante houding (die ook meer voor het rellen is hoor, thuiswoonboys) maar nog niemand is met echte argumenten gekomen om thuis te wonen. En kom niet met financiële of dergelijke problemen aan, dan heb ik er wel begrip voor. Waarom ZOU je nou niet op kamers gaan, zo makkelijk is mijn vraag. Ik heb de, in mijn ogen, voordelen genoemt, kom nu met jullie voordelen voor het thuiswonen dan?
Tja, waarom neemt de ene appeltaart en de andere slagroomtaart?quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:17 schreef Syheriat het volgende:
[..]
Woon nog niet op kamers, zelfs. Heb pas laatst in overleg met ons mam haar zegen gekregen. Kan je nagaan hoe erg ik dan wordt!
En ik hoor iedereen wel bitchen over mijn arrogante houding (die ook meer voor het rellen is hoor, thuiswoonboys) maar nog niemand is met echte argumenten gekomen om thuis te wonen. En kom niet met financiële of dergelijke problemen aan, dan heb ik er wel begrip voor. Waarom ZOU je nou niet op kamers gaan, zo makkelijk is mijn vraag. Ik heb de, in mijn ogen, voordelen genoemt, kom nu met jullie voordelen voor het thuiswonen dan?
quote:Op zaterdag 1 november 2008 19:58 schreef Syheriat het volgende:
zonder dat je verplichtingen na hoeft te komen tegenover anderen. Er hoeven geen vragen beantwoord te worden als je thuiskomt met een zak vol wodka, een meisje of wiet.
Als je geen verplichtingen nakomt en geen vragen wilt beantwoorden ben je zelf toch gemakzuchtig?quote:je bent een gemakzuchtige saaie lul die comfort boven levensontwikkeling stelt.
Omdat men dat lekkerder vindt? Je zegt dat thuiswonen iets is dat op smaak is gebasseerd? Dat klinkt namelijk helemaal niet zo gek.quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:19 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Tja, waarom neemt de ene appeltaart en de andere slagroomtaart?
Het is dubbelop. Meisjes, drank en drugs mee naar huis kunnen nemen zonder verantwoording afleggen is gemakzucht, je was die wordt gedaan ook. Maar toch vind ik het laatste iets... triester klinken.quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:20 schreef Tamaki het volgende:
[..]
[..]
Als je geen verplichtingen nakomt en geen vragen wilt beantwoorden ben je zelf toch gemakzuchtig?
En thuiskomen met een zak vol wodka of wiet vind ik niet echt levensontwikkeling...
Wat heeft mensen als individuen zien te maken met emotie verkiezen boven ratio?quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:19 schreef Syheriat het volgende:
[..]
Mensen zijn allemaal hetzelfde. Dat iedereen een individueel persoon is is hippiegelul. Mensen willen allemaal hetzelfde horen, meisjes kunnen allemaal op dezelfde manier versierd worden, niemand is speciaal en iedereen denkt het te zijn.
Dat was even een newsflash voor mensen die de wereld nog nooit vanuit pure rationaliteit hebben gezien, maar met die gayseksuele shit die men "gevoelens" noemt oordeelt.
Nee he?quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:21 schreef Syheriat het volgende:
[..]
Omdat men dat lekkerder vindt? Je zegt dat thuiswonen iets is dat op smaak is gebasseerd? Dat klinkt namelijk helemaal niet zo gek.
quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:19 schreef Syheriat het volgende:
[..]
Mensen zijn allemaal hetzelfde. Dat iedereen een individueel persoon is is hippiegelul. Mensen willen allemaal hetzelfde horen, meisjes kunnen allemaal op dezelfde manier versierd worden, niemand is speciaal en iedereen denkt het te zijn.
Dat was even een newsflash voor mensen die de wereld nog nooit vanuit pure rationaliteit hebben gezien, maar met die gayseksuele shit die men "gevoelens" noemt oordeelt.
quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:21 schreef Syheriat het volgende:
[..]
Omdat men dat lekkerder vindt? Je zegt dat thuiswonen iets is dat op smaak is gebasseerd? Dat klinkt namelijk helemaal niet zo gek.
Check z'n fotoboek als je meer wilt weten over z'n mentale toestand, dat verklaard een hoop.quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:23 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
[..]We zijn allemaal hetzelfde maar hebben wel een andere smaak?
Okay TS is gewoon dom.
oh!quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:25 schreef Nee het volgende:
[..]
Check z'n fotoboek als je meer wilt weten over z'n mentale toestand, dat verklaard een hoop.
Wat een vooroordeelquote:Op zaterdag 1 november 2008 20:23 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
[..]We zijn allemaal hetzelfde maar hebben wel een andere smaak?
Okay TS is gewoon dom.
Eindelijk iets constructiefs inplaats van dat permanente gebash. Echt, jongens, mijn hart wat doen julliequote:Op zaterdag 1 november 2008 20:29 schreef Dennis101 het volgende:
Ik woon in Rotterdam bij me ouders en studeer in rotterdam. Waarom zou ik dan op mij zelf gaan wonen en daar mijn zuurverdiende geld aan gaan verspillen. Ik heb momenteel ook weinig met mijn ouders te maken en kan doen en laten wat ik wil. Verder leer ik ook wel gewoon voor mezelf zorgen aangezien ik vaak ook genoeg zelf moet doen in het huishouden. Dus ik heb niet echt een reden om uit huis te gaan.
Fout, maar was zeker mogelijk geweest. Toch fijn om een diagnose te krijgen van een huis-tuin en -keukenpsycholoogquote:Op zaterdag 1 november 2008 20:27 schreef agter het volgende:
Ik denk dat TS psychologie is gaan studeren omdat hij zelf 'zoveel' meegemaakt heeft.
En daarom wil hij ook zo snel mogelijk het huis uit...of zo iets...
Bevestiging.quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:31 schreef Swetsenegger het volgende:
Maar TS oordeelt verder niet
Waarom open je een topic als je al voor jezelf een antwoord hebt?
Nee, stupide.quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:38 schreef Syheriat het volgende:
[..]
Bevestiging.
Dit was trouwens een prima idee geweest om te kijken hoeveel procent van de Fok! populatie nog thuis woont. Ze geïrriteerd laten reageren, terwijl het daadwerkelijke onderzoek anders is. Interessant, nietwaar?
Waarom loop je er zo mee te koop? Ben je dan zo miezerig dat mentale leed het enigste is waar je over kunt opscheppen? Ik wil je natuurlijk niet de grond in boren, je bent tenslotte nog maar 17, ondanks je semi-intellectueel taalgebruik kom je nog steeds over als een 16 jarige.quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:32 schreef Syheriat het volgende:
[..]
Fout, maar was zeker mogelijk geweest. Toch fijn om een diagnose te krijgen van een huis-tuin en -keukenpsycholoogIk ben psychologie gaan studeren omdat pathologie mij tot in het uiterste fascineert, en ik ben dan ook van nature vrij... morbide.
Snuggere ik woon ook niet thuis maar ik vind je aannames ook debiel...quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:38 schreef Syheriat het volgende:
[..]
Bevestiging.
Dit was trouwens een prima idee geweest om te kijken hoeveel procent van de Fok! populatie nog thuis woont. Ze geïrriteerd laten reageren, terwijl het daadwerkelijke onderzoek anders is. Interessant, nietwaar?
Zeg dat nou niet, dadelijk staat genderdysforie in zijn 'mentale toestand' lijstje.quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:40 schreef Sapstengel het volgende:
Ik dacht heel even dat TS een vrouw was, want meisjes van 16 voelen zich altijd zo volwassen en vol met levenservaring. Maar na een inspectie van het fobo bleek het tegendeel waar...
Ik reageer ook geïrriteerd, maar woon op mezelf. Ik walg altijd van mensen die denken dat het voor zich spreekt dat je bepaalde dingen moet doen in je leven die zij zelf ook doen.quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:38 schreef Syheriat het volgende:
[..]
Bevestiging.
Weer zo'n aanname van je...je weet helemaal niet wat ik gestudeerd heb.quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:32 schreef Syheriat het volgende:
[..]
Fout, maar was zeker mogelijk geweest. Toch fijn om een diagnose te krijgen van een huis-tuin en -keukenpsycholoogIk ben psychologie gaan studeren omdat pathologie mij tot in het uiterste fascineert, en ik ben dan ook van nature vrij... morbide.
quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:51 schreef agter het volgende:
[..]
Weer zo'n aanname van je...je weet helemaal niet wat ik gestudeerd heb.
Verders hoop ik dat je een boel bijleert tijdens je studie psychologie.
Want om nou te zeggen dat je een sociaal mens ben... Nee.
True, ik blijf wel lekker op mijn kamer hier.quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:04 schreef agter het volgende:
[..]
Vind het ook wel heel sociaal om gewoon thuis te blijven wonen als het enigsinds kan met de reisafstanden.
Als iedereen opeens op kamers zou willen wonen, zou dat de prijzen nog hoger de lucht in jagen...toch?
Laat me niet lachen. Jij hebt nog heel wat te leren tijdens je opleiding.quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:19 schreef Syheriat het volgende:
[..]
Ik heb jou ook al versierd schatjequote:Op zaterdag 1 november 2008 21:14 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Laat me niet lachen. Jij hebt nog heel wat te leren tijdens je opleiding.
Grapjas.quote:Op zaterdag 1 november 2008 21:44 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Ik heb jou ook al versierd schatje
Heeft ie dan wel weer gelijk inquote:Op zaterdag 1 november 2008 21:14 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Laat me niet lachen. Jij hebt nog heel wat te leren tijdens je opleiding.
Leeftijd speelt volgens mij niet zo'n rol, het is meer je gebrek aan ervaring aan het leven in een studentenhuisquote:Op zaterdag 1 november 2008 20:47 schreef Smart_ass het volgende:
Geen kamer kunnen vinden lijkt me toch ook wel een goede reden. Ik ben ook sinds een tijdje opzoek naar een kamer in Utrecht, maar dat wil ook niet lukken. Bovendien willen ze vaak pas mensen van 20 jaar, en vaak wanneer jij met je studie begint ben je dat nog niet.
En jij bepaalt wat bij het leven van een ander hoort? Wie ben jij om daarover te oordelen? Voel je je soms onzeker over je eigen keuzes?quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:03 schreef Syheriat het volgende:
[..]
Omdat het bij je leven hoort? Onafhankelijkheid, eigen boontjes doppen, je tegenover niemand te hoeven rechtvaardigen maar wel je eigen verantwoordelijkheden dragen? Zuipen met mensen in het studentenhuis? Je eigen leven beginnen?
Gemakzucht, gadverdamme.
Dat is toch precies wat ik bedoel? Daarom nemen ze liever iemand van 20 in huis dan iemand van 18, omdat die voor het eerst komt kijken in de stad. Heeft dus zeker wel met leeftijd te maken, want iemand van 18 is over het algemeen geen 3e jaars of zo. Bovendien snap ik je punt wel, maar kijk maar eens op kamernet.nl en reageer maar eens als je geen 18 bent. Je wordt bijna nergens uitgenodigd hoor. Nu moet ik zeggen dat ik hier ook heerlijk woon en verder geen haast heb. Maar volgens TS zou ik me nu waarschijnlijk dood moeten schamen.quote:Op zaterdag 1 november 2008 22:36 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Leeftijd speelt volgens mij niet zo'n rol, het is meer je gebrek aan ervaring aan het leven in een studentenhuisEerstejaars komen vaak in een nieuwe stad, hebben nog geen leven opgebouwd, en gaan voor het eerst uit huis. En als er één type huisgenoot is die je niet in huis wil hebben, dan is het er wel eentje die bij iedere scheet die die laat terug naar zijn of haar ouders gaat.
Aangezien eerste jaars nog zo onzeker zijn, is het veel moeilijker om in te schatten wat zo iemand gaat doen. In zo'n geval gaat dan je voorkeur uit naar iemand die wat ouder is, en gewoon een leven heeft opgebouwd en wonen in een studentenhuis ziet als onderdeel/ basis van het leven
En TS: In mijn ervaring geldt het volgende: 3 kwart van de eerstejaars zegt dat ze thuis blijven wonen, en aan het eind van het jaar zal 3 kwart van je medestudenten op kamers zijn gegaan
Momentje, ik moet even iets kwijt...quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:19 schreef Syheriat het volgende:
[..]
Alleen het eerste deel gelezen , maar dat gedeelte van het studentenleven is nogal overrated imo. Eerste twee jaar vind je alles nog prachtig en leuk maar daarna is de glans van het drie keer in de week stappen wel verdwenen.quote:Op zaterdag 1 november 2008 19:58 schreef Syheriat het volgende:
Ik vraag me dit best veel af. Ik ben nu zeventien, studeer psychologie en ben op zoek naar een kamer (in Leiden, voor iedereen die wat weet). Ik zie dit als een normale vorm van leven, je doet een vervolgopleiding, dus je gaat op kamers. Ik wil niets liever dan m'n eigen boontjes doppen, m'n eigen plekje hebben, iets dat echt helemaal van jezelf is zonder dat je verplichtingen na hoeft te komen tegenover anderen. Er hoeven geen vragen beantwoord te worden als je thuiskomt met een zak vol wodka, een meisje of wiet. Je hoeft niet voorzichtig meer te zijn, kan uitgaan tot in de kleine uurtjes zonder je zorgen hoeven te maken dat je iemand wakker maakt (want ik mag al wel heel veel, altijd uitgaan tot welke tijd dan ook).
Maar veel mensen komen aan met argumenten om thuis te wonen. Argumenten om hun gebrek aan onafhankelijkheid, hun saaiheid en hun gemakzuchtigheid te rechtvaardigen. Namelijk: "Het is zo lekker makkelijk". Nou, heel fijn, je bent een gemakzuchtige saaie lul die comfort boven levensontwikkeling stelt. Of je hoort "Ik heb er nog geen behoefte aan", wat ik prima vindt, maar sommige mensen weten niet wáárom ze er geen behoefte aan hebben of ze zeggen daarna dat ze het "wel zo makkelijk" vinden, wat technisch hetzelfde is als ik hierboven noemde. Dan zijn er nog mensen die geen kamer kunnen vinden, wat ik begrijp en waar niks tegen te doen is (behalve door blijven zoeken) en mensen die er het geld niet voor hebben, wat ik ook begrijp. Maar waarom zou je, als je er het geld voor zou hebben om een leuk kamertje te kunnen krijgen, thuis blijven wonen? Ik snap het niet, het is een soort gebrekkige levensontwikkeling als je je niet van je ouders af kunt of wilt scheiden. En ik heb hele leuke ouders, alleen mensen moeten wel hun eigen spoor trekken.
Je bent psychologie gaan studeren omdat pathologie je fascineert? Kun je jezelf onderwerpen aan een onderzoek over pathologisch narcismequote:Op zaterdag 1 november 2008 20:32 schreef Syheriat het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:17 schreef Syheriat het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 24 september 2008 18:34 schreef Syheriat het volgende:
[..]
Geld is zó onbelangrijk. Ik kom uit een miljonairsgezin, maar het heeft geen enkel belang. Als een Lamborghini een vereiste voor persoonlijk geluk gaat worden, dan wordt het triest. Ik ben heel tevreden met m'n pauper-kamertje voor 320 de maand, net genoeg om leuk te leven en af en toe goed te eten met m'n medestudenten. Geld is leuk als je het hebt, maar ik ga liever heel veel op vakantie dan dat ik er een 2e huis of auto voor koop. Emigreren voor het geld is wel het meest trieste dat ik ooit heb gehoord. En Amerika stinkt. Maar, als het jou gelukkig maakt is dat toch wel prima. Er zijn ook zulke mensen ja.
Of het is gewoon een ordinaire relkloon. Zou mij niets verbazen.quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:09 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Hehe. TS is een praatjesmaker.
Dat.quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:10 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Of het is gewoon een ordinaire relkloon. Zou mij niets verbazen.
quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:10 schreef E.T. het volgende:
klinkt meer als pathologisch leugenaar
dat verklaart zijn voorliefde voor pathologie
Hoe weet je dat je een stuk zelfstandiger en volwassener bent geworden door uit huis te gaan? In vergelijking met wat heb je dat gemeten? Je kunt eigenlijk niet zeker weten of dat zo is, lijkt mij.quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:16 schreef Fascination het volgende:
Al vind ik je vrij kort door de bocht, ergens snap ik je wel. Persoonlijk vind ik 't ook goed voor je ontwikkeling om op kamers te gaan. Ben zelf na het vwo ook op kamers gegaan. Ben hier ook zeker een stuk zelfstandiger en volwassener door geworden, al mis ik soms de gezelligheid van thuis. Dit is waarschijnlijk anders als je in een studentenhuis woont.
Nou ik heb mezelf heel erg leren kennen toen ik net op kamers zat, zag bv hoe ik soms anderen de schuld gaf van zaken die eigenlijk door mezelf kwamen. Plus dat m'n moeder zei dat ik veel volwassener op bepaalde zaken reageerde.quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:19 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Hoe weet je dat je een stuk zelfstandiger en volwassener bent geworden door uit huis te gaan? In vergelijking met wat heb je dat gemeten? Je kunt eigenlijk niet zeker weten of dat zo is, lijkt mij.
Ik wilde eigenlijk precies hetzelfde reageren toenet, maar deed het toch iets genuanceerder.quote:Op zaterdag 1 november 2008 22:58 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Momentje, ik moet even iets kwijt...
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Sorry, moest even.
Serieus, dit is zo'n ongeloofwaardige troll, daar hapt niemand op.quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:43 schreef Misanthroopia het volgende:
Wow wat een broekpoepers in dit topicAllemaal lekker bij papa en mama blijven wonen. Lekker makkelijk toch! Jezus! Ben je nog geen 20 jaar oud en dan al een kasplantje
![]()
Stelletjes stumpers!
Misschien omdat je je eigen boontjes moet doppenquote:Op zaterdag 1 november 2008 23:19 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Hoe weet je dat je een stuk zelfstandiger en volwassener bent geworden door uit huis te gaan? In vergelijking met wat heb je dat gemeten? Je kunt eigenlijk niet zeker weten of dat zo is, lijkt mij.
Dan nog weet je dat niet zeker. Het is ook aannemelijk te denken dat je door simpelweg ouder worden (de tienerjaren achter je laten zoals Fascination zelf ook al aangeeft), je anders in het leven gaat staan.quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:46 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
Misschien omdat je je eigen boontjes moet doppenLetterlijk? Zelf leren koken? Zelf schrikken van die aanslag van gemeentelijke belastingen waarvan je daarvoor nooit hebt gehoord? Zelf je leven leren in te plannen?
Angst is maar voor even, spijt is voor altijd.
Mên, wat is dit voor een onzin zeg. Als student zijnde krijg je zooooveel voordeeltjes op van alles en nog wat. En je moet er zelf wat van maken he, dat hoort bij het op eigen benen staan.quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:00 schreef cesareborgia het volgende:
[..]
Alleen het eerste deel gelezen , maar dat gedeelte van het studentenleven is nogal overrated imo. Eerste twee jaar vind je alles nog prachtig en leuk maar daarna is de glans van het drie keer in de week stappen wel verdwenen.
Ik denk altijd maar zo: ongenuanceerd geblaat vraagt om ongenuanceerde reactiesquote:Op zaterdag 1 november 2008 23:41 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Ik wilde eigenlijk precies hetzelfde reageren toenet, maar deed het toch iets genuanceerder.
Sterf toch gauw een postmodernistisch dood.quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:52 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dan nog weet je dat niet zeker. Het is ook aannemelijk te denken dat je door simpelweg ouder worden (de tienerjaren achter je laten zoals Fascination zelf ook al aangeeft), je anders in het leven gaat staan.
Ik ben het met je eens dat het logisch is te veronderstellen dat uit huis gaan over het algemeen gepaard gaat met een snellere ontwikkeling op het gebied van zelfstandigheid enzovoort, maar dat is alleen maar een gevoel. Je kunt je namelijk niet met jezelf vergelijken in een alternatieve situatie op hetzelfde moment of bekeken over dezelfde periode.
Wie bepaalt dat dát bij het leven hoort, oh alleswetend wonder?quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:03 schreef Syheriat het volgende:
[..]
Gemakzucht, gadverdamme.
Kerel ik woon thuis en ik heb een eigen keuken en badkamer, wat nou leren koken / wassen / schoonmaken.quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:46 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
Misschien omdat je je eigen boontjes moet doppenLetterlijk? Zelf leren koken? Zelf schrikken van die aanslag van gemeentelijke belastingen waarvan je daarvoor nooit hebt gehoord? Zelf je leven leren in te plannen?
Angst is maar voor even, spijt is voor altijd.
Wat is dat tegenwoordig met die jeugdquote:Op zaterdag 1 november 2008 23:56 schreef IQM het volgende:
[..]
Wie bepaalt dat dát bij het leven hoort, oh alleswetend wonder?
Natuurlijk zou het 'wenselijk' zijn - en worden gevonden door de omgeving - als mensen op een gegeven moment het ouderlijk huis verlaten. Daarom wordt vaak besmuikt gelachen om die 42-jarige kerel uit de buurt die nog bij zijn mammie woont. Maar kom op, we hebben het hier over studenten. Studenten van soms nog maar 17 jaar oud, die zelf nog pas komen kijken in het grote-mensenbestaan. Waarom zouden die per se op kamers moeten? "Omdat het bij het leven hoort?" De studententijd is juist voor veel mensen de overgang tussen het oude, vertrouwde bij de ouders schuilen en het grote, enge, zelfstandige mensenbestaan. Laat iedereen die overgang dan voor zichzelf bepalen in plaats van je ermee te bemoeien, snotneus.
Leef en laat leven.quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:59 schreef Fetai het volgende:
Eens met TS, veel mensen willen gewoon een saai leven leiden zonder risico's.
quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:56 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
Sterf toch gauw een postmodernistisch dood.
Ik ben erg benieuwd naar dat artikel dan. Als je onderzoek doet waarmee je twee groepen vergelijkt dan heb je te kampen met een behoorlijk aantal methodologische problemen. Ik ben benieuwd in hoeverre dat onderzoek daar rekening mee gehouden heeft.quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:56 schreef Misanthroopia het volgende:
Als je alle thuiswonende studenten vergelijkt met uitwonende studenten heb je een aardig goed beeld hoor. Er is zelfs onderzoek naar gedaan, uitwonende studenten halen hogere cijfers en krijgen later betere banen. (Zal ff het artikel opzoeken).
Het feit dat je je persoonlijk aangesproken voelt zegt al genoeg. Kennelijk voel jij je minder dan een uitwonende student. Doet dat pijn?quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:57 schreef Thomass het volgende:
[..]
Kerel ik woon thuis en ik heb een eigen keuken en badkamer, wat nou leren koken / wassen / schoonmaken.
De enige die hier als een bezetene reageert ben jij hoorquote:Op zondag 2 november 2008 00:03 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
Het feit dat je je persoonlijk aangesproken voelt zegt al genoeg. Kennelijk voel jij je minder dan een uitwonende student. Doet dat pijn?
Welk gedeelte van "Laat iedereen die overgang dan voor zichzelf bepalen" snap je niet aan z'n post?quote:Op zondag 2 november 2008 00:00 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
Wat is dat tegenwoordig met die jeugdIs er dan helemaal geen initiatief meer? Moeten papa en mama alles doen? Bovenstaande post is gelijk aan dit:
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 2 november 2008 00:03 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
Het feit dat je je persoonlijk aangesproken voelt zegt al genoeg. Kennelijk voel jij je minder dan een uitwonende student. Doet dat pijn?
Jij mag dan trouwens een rijke papa en mama hebben, die zich meerdere keukens en badkamers kunnen veroorloven, maar dat mag je niet van een gemiddelde Nederlander verwachten.
Hey, het maakt mij geen drol uit wat andere mensen doen met hun leven, moeten zij weten. Ik constateer gewoon dat er een grote groep mensen liever geen initiatief en risico's willen nemen in hun leven.quote:
Lekker makkelijk, iedereen die het niet met je eens is is een troll. Je bent zeker ook Christen, of niet?quote:Op zondag 2 november 2008 00:03 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
![]()
Pardon? Waar slaat dit op? Ik neem de moeite om serieus op jouw post in te gaan en ik krijg deze reactie? Wat ben jij voor een imbeciel? Je bent zeker gewoon zo'n ordinaire troll.
[..]
Mên, nu moet je niet net doen of je de alleswetende wetenschapper bent die net voor de vierde keer is gepromoveerd op Thomas Kuhn. Zo moeilijk is het allemaal echt niet.quote:Ik ben erg benieuwd naar dat artikel dan. Als je onderzoek doet waarmee je twee groepen vergelijkt dan heb je te kampen met een behoorlijk aantal methodologische problemen. Ik ben benieuwd in hoeverre dat onderzoek daar rekening mee gehouden heeft.
Mooi.quote:Op zondag 2 november 2008 00:08 schreef Fetai het volgende:
[..]
Hey, het maakt mij geen drol uit wat andere mensen doen met hun leven, moeten zij weten.
Leer jij eerst nou maar eens begrijpend lezen. Discussiëren we daarna verder, m'kay?quote:Op zondag 2 november 2008 00:00 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
Wat is dat tegenwoordig met die jeugdIs er dan helemaal geen initiatief meer? Moeten papa en mama alles doen? Bovenstaande post is gelijk aan dit:
[ afbeelding ]
Spreek voor jezelf.quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:43 schreef Misanthroopia het volgende:
Wow wat een broekpoepers in dit topicAllemaal lekker bij papa en mama blijven wonen. Lekker makkelijk toch! Jezus! Ben je nog geen 20 jaar oud en dan al een kasplantje
![]()
Stelletjes stumpers!
Waarom? Wat zou jij er om moeten geven als iemand over internet je levensstijl afkeurt?quote:
Dat kun je zeker niet van de gemiddelde kamer zeggen...quote:Op zondag 2 november 2008 00:03 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
[..]
Jij mag dan trouwens een rijke papa en mama hebben, die zich meerdere keukens en badkamers kunnen veroorloven, maar dat mag je niet van een gemiddelde Nederlander verwachten.
Tja. Zo bezien is heel fok triest bezig.quote:Op zondag 2 november 2008 00:13 schreef Fetai het volgende:
[..]
Waarom? Wat zou jij er om moeten geven als iemand over internet je levensstijl afkeurt?
Kan dat stukje over een snellere carriere echter niet vinden...quote:Op zondag 2 november 2008 00:21 schreef Misanthroopia het volgende:
Overigens hier de link naar een artikel over de relatie tussen thuiswonen en het moeilijker vinden van een baan:
Afgestudeerde hbo’ers die nog thuis wonen (een kwart van alle hbo-alumni) doen er 14% langer over om een baan op hun eigen niveau te vinden, voor de relatief kleine groep academici die nog bij de ouders woont (7%) is het effect nog groter, bijna 30%. Dat uitwonenden een kortere zoekduur hebben is op zich aannemelijk: zij voeren een zelfstandige huishouding en kunnen dus minder makkelijk terugvallen op de zorgen van pa en ma.
En waarom zou iemand dat moeten willen?quote:Op zondag 2 november 2008 00:08 schreef Fetai het volgende:
[..]
Hey, het maakt mij geen drol uit wat andere mensen doen met hun leven, moeten zij weten. Ik constateer gewoon dat er een grote groep mensen liever geen initiatief en risico's willen nemen in hun leven.
Opzich klopt het wel wat je zegt. Maar op kamers gaan geeft ook een vorm van vrijheid met je mee. Én dat vind ik eigenlijk nog wel een van de belangrijkste dingen. Want die vrijheid is niet te vergelijken met thuis.quote:Op zondag 2 november 2008 00:20 schreef agter het volgende:
In mijn ogen doen mensen die een kamer bewonen dat uit nood.
Ze kunnen de afstand niet aanreizen vanuit huis.
Of ze kunnen thuis niet meer overweg met hun ouders.
Of ze hebben een dusdanig zware puberteit dat ze zo snel mogelijk uit huis willen.
Dat soort redenen.
En kamer huren ergens, dat is toch geen volwaardige woning?
Anders was het wel als 'gewone' huurwoning op de markt geweest.
Het heet niet voor niet 'een kamer'...dat zegt al genoeg.
Dus je zou ook in een caravan gaan zitten?quote:Op zondag 2 november 2008 00:25 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Opzich klopt het wel wat je zegt. Maar op kamers gaan geeft ook een vorm van vrijheid met je mee. Én dat vind ik eigenlijk nog wel een van de belangrijkste dingen. Want die vrijheid is niet te vergelijken met thuis.
Ja, ben nog aan het zoeken.quote:Op zondag 2 november 2008 00:23 schreef agter het volgende:
[..]
Kan dat stukje over een snellere carriere echter niet vinden...
zoiets schreef je toch ook ergens?
Ik denk dat je wel gelijk hebt dat mensen die op een kamer wonen eerder gedwongen worden om te werken en gewoon geld te verdienen. Er moet immers huur opgehoest worden...quote:Op zondag 2 november 2008 00:26 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
Ja, ben nog aan het zoeken.
Onaannemelijk is het echter niet. Het voeren van een eigen financiele huishouding dwingt je beter na te denken over je eigen financiele situatie en dus ook carriere. Ten tweede doe je tijdens je studie een enorm netwerk op van mensen die je in jouw werkveld verder kunnen helpen.
quote:Op zondag 2 november 2008 00:26 schreef agter het volgende:
[..]
Dus je zou ook in een caravan gaan zitten?
Wat ben jij een ontzettende loser. JIJ begint mij uit te kafferen. Ik reageer normaal op jouw post en jij wenst mij de postmoderne dood. En het feit dat je nu weer op zo'n lage manier reageert versterkt mijn idee dat jij en troll bentquote:Op zondag 2 november 2008 00:09 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
Lekker makkelijk, iedereen die het niet met je eens is is een troll. Je bent zeker ook Christen, of niet?![]()
* Mompelt iets over Jezus, bergrede en balk in oog
Ga jij je eerst dan maar even inlezen in de methodologie van het vergelijken van twee groepen in een quasi-experimentele setting. Mensen zoals jij denken veel te eenvoudig over dergelijke onderzoeken, terwijl het achterhalen van de werkelijke werking der dingen zoveel meer complexer is.quote:Op zondag 2 november 2008 00:09 schreef Misanthroopia het volgende:
Mên, nu moet je niet net doen of je de alleswetende wetenschapper bent die net voor de vierde keer is gepromoveerd op Thomas Kuhn. Zo moeilijk is het allemaal echt niet.
Wanneer je beide groepen tegen over elkaar zet kun je de verschillen behoorlijk uitmiddelen. Hoogstens zou je eventueel voor inkomen kunnen controleren.
Als het beetje fatsoenlijke caravan was die aan mijn normen voldeed wel ja maar een caravan in londen gaat nogal lastigquote:Op zondag 2 november 2008 00:26 schreef agter het volgende:
[..]
Dus je zou ook in een caravan gaan zitten?
Die vrijheid wordt duur betaalt door de woningnoodquote:Op zondag 2 november 2008 00:25 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Opzich klopt het wel wat je zegt. Maar op kamers gaan geeft ook een vorm van vrijheid met je mee. Én dat vind ik eigenlijk nog wel een van de belangrijkste dingen. Want die vrijheid is niet te vergelijken met thuis.
haha, gruwelijkquote:Op zaterdag 1 november 2008 19:58 schreef Syheriat het volgende:
Ik ben nu zeventien, studeer psychologie[..]Ik zie dit als een normale vorm van leven[..]Ik wil niets liever dan m'n eigen boontjes doppen
Dat maakt het nog niet als een 'betere' keuze natuurlijk. Misschien vinden mensen de gezelligheid thuis belangrijker dan een iets soepeler lopende carriere. Laat ze daar vrij in zou ik zeggen. Doe wat je zelf wil.quote:Op zondag 2 november 2008 00:26 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
Ja, ben nog aan het zoeken.
Onaannemelijk is het echter niet. Het voeren van een eigen financiele huishouding dwingt je beter na te denken over je eigen financiele situatie en dus ook carriere. Ten tweede doe je tijdens je studie een enorm netwerk op van mensen die je in jouw werkveld verder kunnen helpen.
Pardon?quote:Op zondag 2 november 2008 00:30 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
Man man, je bent gewoon een stuk verwend nest.
Ik woon in londen, en ik betaal per week voor een kamer, en voor dat bedrag kan ik een kamer in amsterdam krijgen per maand. Tis ook prioriteiten stellen, kost iets veel geld? Moet het ook een goede werking hebben, ipv alleen feesten en ouwe hoeren op je kamer.quote:Op zondag 2 november 2008 00:33 schreef Verluste het volgende:
[..]
Die vrijheid wordt duur betaalt door de woningnood
Jij wilt zeggen dat de student 1200 euro per maand kan ophoesten hier?quote:Op zondag 2 november 2008 00:36 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik woon in londen, en ik betaal per week voor een kamer, en voor dat bedrag kan ik een kamer in amsterdam krijgen per maand. Tis ook prioriteiten stellen, kost iets veel geld? Moet het ook een goede werking hebben, ipv alleen feesten en ouwe hoeren op je kamer.
Inderdaad. En oordeel er mensen dan ook niet om, wat Misanthroopia wel doet. Troll eerste klas.quote:Op zondag 2 november 2008 00:35 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Dat maakt het nog niet als een 'betere' keuze natuurlijk. Misschien vinden mensen de gezelligheid thuis belangrijker dan een iets soepeler lopende carriere. Laat ze daar vrij in zou ik zeggen. Doe wat je zelf wil.
Please don't feed the trollquote:Op zondag 2 november 2008 00:36 schreef agter het volgende:
[..]
Pardon?
Weer van die lekker ongenuanceerde vooraannames...en dat studeert...
Nou nou rijke ouders. Mijn ouders hebben nu 3 jaar studiegeld betaald, dit jaar doe ik dat zelf. Als het nodig was geweest had ik heel mijn schoolcarrière van mijn eigen spaargeld kunnen betalen zonder problemen. En ik heb alles behalve rijke ouders. Woon dan wel zelf nog thuis.quote:Op zondag 2 november 2008 00:31 schreef Verluste het volgende:
Ten tweede is studeren duur, de studiefinanciering is in tientallen jaren nog nooit zo laag geweest en heb je naast je studie een goedverdienende bijbaan nodig anders kom je er niet. Of je moet rijke ouders hebben. Als je studie nou zwaar is dan zit je goed in de penarie omdat je dan tijd tekort komt.
Wist je dat de rente op je lening bij de IB-groep zo laag is dat wanneer je dat wat je leent op een spaarbank zou zetten, je uiteindelijk er geld mee zou verdienen?quote:Op zondag 2 november 2008 00:31 schreef Verluste het volgende:
Ten tweede is studeren duur, de studiefinanciering is in tientallen jaren nog nooit zo laag geweest en heb je naast je studie een goedverdienende bijbaan nodig anders kom je er niet. Of je moet rijke ouders hebben. Als je studie nou zwaar is dan zit je goed in de penarie omdat je dan tijd tekort komt.
Sorry maar ik heb barre weinig zin aan een daghap voor 5 euro (quote:Op zaterdag 1 november 2008 23:53 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
Mên, wat is dit voor een onzin zeg. Als student zijnde krijg je zooooveel voordeeltjes op van alles en nog wat. En je moet er zelf wat van maken he, dat hoort bij het op eigen benen staan.
300.000 feestjes per jaar waar je wordt voor uitgenodigd
in cafe en op de sportclub mensen van je eigen leeftijd (en niveau, itt dit de users in dit topic)
studentes zijn het lekkerste soort vrouwen die er zijn en believe me, Leiden stikt er van.
Daghap? 5 euro
Kapper? 30% kortign
Museum? Gratis
Bioscoop? xx % korting (weet niet meer hoeveel)
ik rust mij koffer.
Nee, hoor. Ik kan het prima met mijn ouders vinden en zo ook 90% van de studenten die ik kende die op kamers gingen.quote:Op zondag 2 november 2008 00:20 schreef agter het volgende:
In mijn ogen doen mensen die een kamer bewonen dat uit nood.
Ze kunnen de afstand niet aanreizen vanuit huis.
Of ze kunnen thuis niet meer overweg met hun ouders.
Of ze hebben een dusdanig zware puberteit dat ze zo snel mogelijk uit huis willen.
Dat soort redenen.
Het is geen volwaardige woning maar het is wel gewoon los van je ouders. En daar gaat het om.quote:En kamer huren ergens, dat is toch geen volwaardige woning?
Anders was het wel als 'gewone' huurwoning op de markt geweest.
Het heet niet voor niet 'een kamer'...dat zegt al genoeg.
Misschien missen wij wel de ontwikkeling die zij doormaken door bij hun ouders te blijven wonen ... wie zal het zeggen.quote:Op zondag 2 november 2008 09:03 schreef Hexagon het volgende:
Wat ik wel een beetje suf vind zijn van die lui die tot ver in hun 20e bij hun pa & ma blijven. Die missen toch iets qua ontwikkeling vaak.
Ik ben alleen benieuwd welkequote:Op zondag 2 november 2008 10:52 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Misschien missen wij wel de ontwikkeling die zij doormaken door bij hun ouders te blijven wonen ... wie zal het zeggen.
Dat dachten vrienden van mij ook. Maar in praktijk is het toch iets minder. Want wat is de volgende stap nadat je afgestudeerd bent? Juist je wilt van die kamer af. Het is toch net iets te klein en je wilt groter wonen. Hoewel die schuld van 25k niet geregistreerd staat, moet je toch elke maand een deel gaan aflossen. Hoe meer je verdient, des te meer je moet aflossen. Dus de komende jaren zit je toch echt wel vastgeketeld aan die kleine kamer.quote:Op zondag 2 november 2008 01:24 schreef Xeanor het volgende:
[..]
Kortom, ik heb straks een schuld van rond de 25.000 euro, maar ik heb daar absoluut geen zorgen over. Wat was ookalweer dat nieuwsbericht van pakweg 2 maanden geleden? Iets van "98.6% van HBO afgestudeerden vindt binnen 1 jaar een baan." Nou, volgens mij is dat bij WO met gemak 99%+. Je moet gewoon afstuderen, dan komt het allemaal wel goed. Heb je MBO af? Ga HBO doen. Je vindt wel een baan hoor.
Ja dat is wel een goede manier om met geld om te gaan... Je kan natuurlijk ook zonder die producten doen, of zorgen dat je zelf wat geld gespaard hebt om jezelf te voorzien. Je kunt na je studie vrolijk teruggaan betalen, nu gaat dat wel naar ratio van wat je verdiend maar toch. En dat je een 32" tv en een home cinema set heb staan is allemaal leuk voor je, kom hier eens in me kamer kijken en je vraagt je af hoe het ik het wel allemaal red zonder enige lening.quote:Op zondag 2 november 2008 01:24 schreef Xeanor het volgende:
[..]
Wist je dat de rente op je lening bij de IB-groep zo laag is dat wanneer je dat wat je leent op een spaarbank zou zetten, je uiteindelijk er geld mee zou verdienen?
Wist je dat je gewoon 890 euro per maand kan krijgen van de IB-groep? (prestatiebeurs + aanvullende beurs + lening + collegegeldkrediet)
Wist je dat je 20 jaar hebt om je studieschuld af te betalen en wanneer deze na 20 jaar nog niet is afbetaald, het wordt kwijtgescholden?
Kortom, ik heb straks een schuld van rond de 25.000 euro, maar ik heb daar absoluut geen zorgen over. Wat was ookalweer dat nieuwsbericht van pakweg 2 maanden geleden? Iets van "98.6% van HBO afgestudeerden vindt binnen 1 jaar een baan." Nou, volgens mij is dat bij WO met gemak 99%+. Je moet gewoon afstuderen, dan komt het allemaal wel goed. Heb je MBO af? Ga HBO doen. Je vindt wel een baan hoor.
Ik heb maar een sporadische bijbaan, en heb met gemak een 32" LCD TV, 500W home cinema set, een leipe computer, een DSLR fotocamera, een kleine collectie single malt whiskys en nog wat meer spul in huis waar ik helemaal geen bijbaan voor had hoeven hebben, in een 18m2 kamertje. Studeren is helemaal niet duur. Ga eens in Amerika kijken, daar is het pas duur. Mijn ouders betalen overigens bijna niets, slechts af en toe wat kleren. Ja, ik had minder kunnen uitgeven en minder luxe kunnen leven, maargoed, net wat meer schuld voor een royale studententijd is iets wat ik ervoor over heb. Ik heb genoeg geld om te leven en meer dan dat. Ik zit heerlijk in m'n vel, en daarom gaat mijn studie (die gewoon een vrij zware beta-studie is) erg soepel.
Mijn mening: geld is geen reden om niet op kamers te gaan.
Nou ik betwijfel hetquote:Op zondag 2 november 2008 11:22 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Dat zullen zij wel weten anders zullen ze het wel niet doen.
Ik moet zeggen dat als je het kan betalen, waarom niet? Vaak zit dit ook in gewoon in de persoon zelf dat ze liever allemaal A-merk spullen willen hebben. Ik ben zelf ook zo, maar ik heb er ook geen problemen mee om als een 'student' te leven. Hangt dus denk ik meer van de persoon af dan van het feit dat ze ze zolang thuis wonen. Het lang thuiswonen is denk ik meer een gevolg van hoe de persoon is.quote:Op zondag 2 november 2008 11:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou ik betwijfel het
Als ik op mijn werk rondkijk zijn er wel een aantal lui die tot tegen hun 30e thuis zijn blijven wonen. Vaak hebben die wel een wat verwendere mentaliteit imo. Minder goed als het gaat om creatieve oplossingen qua tijd/geld te bedenken en ook veel minder snel tevreden met improvisorische oplossingen. Vinden het bijvoorbeeld belachelijk om een goedkope fiets te nemen of om een keer b-merken te eten.
Naar eigen zeggen zouden ze niet kunnen leven in de omstandigheden van een student. Dat wordt dan nog wat als ze onverhoopt ooit in de bijstand komen oid.
Vergat er dan nog bij te zeggen dat diezelfde lui daarna wel zeuren dat ze verder weinig geld overhouden.quote:Op zondag 2 november 2008 11:36 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat als je het kan betalen, waarom niet?
Inderdaad ja, in een studentenmagazine ook gelezen dat het sterk af te raden is ivm de last die je later zal hebben. Die is toch erg flink. En niet iedereen met een academisch niveau verdient meteen veel. Taalstudies en kunststudies doen het namelijk slecht op de arbeidsmarkt qua hoogte van het salaris.quote:Op zondag 2 november 2008 11:16 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Dat dachten vrienden van mij ook. Maar in praktijk is het toch iets minder. Want wat is de volgende stap nadat je afgestudeerd bent? Juist je wilt van die kamer af. Het is toch net iets te klein en je wilt groter wonen. Hoewel die schuld van 25k niet geregistreerd staat, moet je toch elke maand een deel gaan aflossen. Hoe meer je verdient, des te meer je moet aflossen. Dus de komende jaren zit je toch echt wel vastgeketeld aan die kleine kamer.
Nja...en op kamers gaan is nog geen voorwaarde voor een vermenigvuldiging van sociale contacten en netwerken. Het kan net zo goed vanuit je ouderlijk huis, je moet het alleen doen, en als je op kamers bent gaat dat een stuk makkelijker.quote:Op zondag 2 november 2008 15:06 schreef agter het volgende:
Zowiezo vraag ik me af of dat op kamers gaan wel zo handig is met het oog op je vervolgstappen.
Echt lekker sparen lukt vaak niet. En nadat je afgestudeerd bent, en een leuke baan hebt, wil je toch van die kamer af.
Mensen die dan thuis wonen, sparen nog lekker een jaartje en kopen een eigen woning.
Een kamerbewoner heeft echter vaak te veel fin.lasten om nog even wat te sparen.
Die zal dus uitkijken naar een huurwoning...en een koopwoning zit er dan gewoon moeilijk in...
Dat is ook helemaal geen probleem hoor. Een jaar na mijn afstuderen ging ik al naar iets beters (en dan vooral omdat ik in eerste instantie geen zin had mn studentenhuis te verlaten). Je moet alleen niet veel willen.quote:Op zondag 2 november 2008 15:06 schreef agter het volgende:
Zowiezo vraag ik me af of dat op kamers gaan wel zo handig is met het oog op je vervolgstappen.
Echt lekker sparen lukt vaak niet. En nadat je afgestudeerd bent, en een leuke baan hebt, wil je toch van die kamer af.
Tuurlijk, als ik thuis was blijven wonen dan was dat financieel beter voor me geweest. Maar het was mij de ervaring ervan die het me heeft doen besluiten. Het heeft me dingen opgeleverd die imo niet voor dat geld te koop zijn.quote:Mensen die dan thuis wonen, sparen nog lekker een jaartje en kopen een eigen woning.
Een kamerbewoner heeft echter vaak te veel fin.lasten om nog even wat te sparen.
Die zal dus uitkijken naar een huurwoning...en een koopwoning zit er dan gewoon moeilijk in...
Als ik mag gokken, ben je naar een huurwoning vertrokken?quote:Op zondag 2 november 2008 15:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is ook helemaal geen probleem hoor. Een jaar na mijn afstuderen ging ik al naar iets beters (en dan vooral omdat ik in eerste instantie geen zin had mn studentenhuis te verlaten). Je moet alleen niet veel willen.
[..]
Tuurlijk, als ik thuis was blijven wonen dan was dat financieel beter voor me geweest. Maar het was mij de ervaring ervan die het me heeft doen besluiten. Het heeft me dingen opgeleverd die imo niet voor dat geld te koop zijn.
Dat klopt maar dat komt vooral doordat ik geen vaste baan had en die door een baanwissel ook weer niet heb. Dan wil ik niet aan een koophuis vastzitten.quote:Op zondag 2 november 2008 15:34 schreef agter het volgende:
[..]
Als ik mag gokken, ben je naar een huurwoning vertrokken?
dit dusquote:Op zaterdag 1 november 2008 20:03 schreef DutchErrorist het volgende:
Omdat ik het prima met mijn ouders kan vinden en ik geloof in de magische wasmand...
Kamers zijn klein en duur![]()
Ps. Ik woon nu trouwens in een huurhuis van 200 euro per maandKutkamers
Wist je dat je iedere maand een bedrag af moet staan om je schuld af te lossen, ik weet niet hoe hoog dit bedrag is maar je mist het wel iedere maand. En je hebt wel een erg hoge schuld wil je je schuld nog niet afbetaald hebben binnen 20 jaar.quote:Op zondag 2 november 2008 01:24 schreef Xeanor het volgende:
[..]
Wist je dat de rente op je lening bij de IB-groep zo laag is dat wanneer je dat wat je leent op een spaarbank zou zetten, je uiteindelijk er geld mee zou verdienen?
Wist je dat je gewoon 890 euro per maand kan krijgen van de IB-groep? (prestatiebeurs + aanvullende beurs + lening + collegegeldkrediet)
Wist je dat je 20 jaar hebt om je studieschuld af te betalen en wanneer deze na 20 jaar nog niet is afbetaald, het wordt kwijtgescholden?
Ik heb maar een sporadische bijbaan, en heb met gemak een 32" LCD TV, 500W home cinema set, een leipe computer, een DSLR fotocamera, een kleine collectie single malt whiskys en nog wat meer spul in huis waar ik helemaal geen bijbaan voor had hoeven hebben, in een 18m2 kamertje. Studeren is helemaal niet duur. Ga eens in Amerika kijken, daar is het pas duur. Mijn ouders betalen overigens bijna niets, slechts af en toe wat kleren. Ja, ik had minder kunnen uitgeven en minder luxe kunnen leven, maargoed, net wat meer schuld voor een royale studententijd is iets wat ik ervoor over heb. Ik heb genoeg geld om te leven en meer dan dat. Ik zit heerlijk in m'n vel, en daarom gaat mijn studie (die gewoon een vrij zware beta-studie is) erg soepel.
Mijn mening: geld is geen reden om niet op kamers te gaan.
Dat wist ik. Dat is echter zelfs als ik zou gaan promoveren na m'n master (zeg maar, de keuze van het minste salaris), niet echt een probleem. Overigens ga ik steeds meer werken en minder lenen, dus mijn schuld zal uiteindelijk helemaal niet zo groot zijn. De schuld hoeft voor niemand zo groot te zijn, eigenlijk. Zoals ik al zei: geld moet geen reden zijn.quote:Op zondag 2 november 2008 16:36 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Wist je dat je iedere maand een bedrag af moet staan om je schuld af te lossen, ik weet niet hoe hoog dit bedrag is maar je mist het wel iedere maand. En je hebt wel een erg hoge schuld wil je je schuld nog niet afbetaald hebben binnen 20 jaar.
Is een koopwoning zo essentieel dan? Huurwoningen zijn ook plekken waar je in kunt wonen toch? Ik ben nu 26 en alhoewel ik genoeg verdien, ben ik echt nog niet van plan om een woning te kopen. Dat heeft ook te maken met mijn 'vervolgstappen'.quote:Op zondag 2 november 2008 15:06 schreef agter het volgende:
Mensen die dan thuis wonen, sparen nog lekker een jaartje en kopen een eigen woning.
Een koopwoning is heus niet essentieel. Er zijn genoem mensen blij met een huurwoning...(en als straks de crisis echt goed losbarst, dan zijn zij de lachende partij).quote:Op zondag 2 november 2008 19:29 schreef Kontiki het volgende:
[..]
Is een koopwoning zo essentieel dan? Huurwoningen zijn ook plekken waar je in kunt wonen toch? Ik ben nu 26 en alhoewel ik genoeg verdien, ben ik echt nog niet van plan om een woning te kopen. Dat heeft ook te maken met mijn 'vervolgstappen'.
True, maar ik zou studenten niet ontmoedigen om op kamers te gaan, zodat ze dan later gunstiger zitten met het kopen van een woning. Hoeveel studenten zouden zich nou bezig houden met een hypotheek? 'Da's voor later', en gelijk hebben zequote:Op zondag 2 november 2008 19:31 schreef agter het volgende:
Maar een koopwoning is wel de wens van veel mensen op termijn.
Hangt er ook vanaf waar je woon'de .. ik woonde in drenthe, en na mijn examenjaar ging de helft direct op kamers. Als het al niet meer is..quote:Op zondag 2 november 2008 22:57 schreef Chriz2k het volgende:
In mijn omgeving valt het wel mee eigenlijk, ik zie het alleen op FOK! heel vaak langskomen.
Maar hier zitten over het algemeen dan ook de wat minder sociaal bedeelden, bij die groep is de meerwaarde van het op kamers gaan niet zo enorm groot.
Eens.quote:Op zondag 2 november 2008 23:09 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hangt er ook vanaf waar je woon'de .. ik woonde in drenthe, en na mijn examenjaar ging de helft direct op kamers. Als het al niet meer is..
Ik ken maar weinig mensen die uit huis wonen en die mensen die nog thuis wonen zijn sociaal niet minder ontwikkeld dan mensen die uitwonend zijn.quote:Op zondag 2 november 2008 23:22 schreef LoggedIn het volgende:
ik ken eigenlijk idd maar weinig mensen die nog thuis wonen.. En die mensen die nog thuis wonen zijn sociaal idd wat minder ontwikkeld/ succesvol.
quote:Op zondag 2 november 2008 23:11 schreef agter het volgende:
[..]
Eens.
Hier in Utrecht gaat bijna niemand op kamers. Zowel Utrecht als Amsterdam is in 30min. te bereiken.
Begrijpend lezen is ook een vak.quote:Op maandag 3 november 2008 00:13 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
Ja in Utrecht zijn nauw-e-lijks studenten op kamers te vinden. Echt waar, je moet echt heeeeeeeeeeeeeeeel lang zoeken voordat je er een vindt. Je-zus vent, wát een onzin kraam jij uit.
Schrijf ik:quote:Op zondag 2 november 2008 23:09 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hangt er ook vanaf waar je woon'de .. ik woonde in drenthe, en na mijn examenjaar ging de helft direct op kamers. Als het al niet meer is..
Begrijp je het? Of moet ik het voor je spellen...quote:Eens.
Hier in Utrecht gaat bijna niemand op kamers. Zowel Utrecht als Amsterdam is in 30min. te bereiken.
Nee, dan laat je je kont afvegen door papa en mama. Ik snap wel dat je zo praat, je weet namelijk domweg gewoon niet wat je mist.quote:Op maandag 3 november 2008 00:17 schreef agter het volgende:
[..]
Begrijpend lezen is ook een vak.
Als je ouderlijk huis in Utrecht staat...dan ga je niet in Utrecht op kamers, is wat ik schrijf.
[..]
Ik vind het wel grappig om al jouw vooronderstellingen te lezen.quote:Op maandag 3 november 2008 00:32 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
Nee, dan laat je je kont afvegen door papa en mama. Ik snap wel dat je zo praat, je weet namelijk domweg gewoon niet wat je mist.
Loop je straks wel even stil naar boven? Anders maak je mama wakker
1. Dank jequote:Op maandag 3 november 2008 00:34 schreef agter het volgende:
[..]
1) Ik vind het wel grappig om al jouw vooronderstellingen te lezen.
2) Ik zou een kerel zijn...
3) Ik zou nog thuis wonen...
4) Ik weet niet wat ik mis...
Dream on!
Zo te lezen ben ik veel te oud voor je.quote:Op maandag 3 november 2008 00:36 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
1. Dank je
2. PICS (mag via e-mail)
3. Ok
4. Anders zou je wel anders praten
quote:Op maandag 3 november 2008 00:32 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
Nee, dan laat je je kont afvegen door papa en mama. Ik snap wel dat je zo praat, je weet namelijk domweg gewoon niet wat je mist.
Loop je straks wel even stil naar boven? Anders maak je mama wakker
Omdat jij het leuk vind, moeten wij het ook leuk vinden. Waarom respecteer je de wensen van andere mensen gewoon niet...quote:Op maandag 3 november 2008 00:36 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
1. Dank je
2. PICS (mag via e-mail)
3. Ok
4. Anders zou je wel anders praten
Wie zegt dat je per se in de stad moet gaan wonen waar je ouders vlakbij wonen?quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:02 schreef agter het volgende:
Als je ouderlijk huis in de buurt van een grote stad is, is het vaak veel makkelijker om niet op kamers te gaan.
Waarom zou je ook?
quote:Op maandag 3 november 2008 13:09 schreef Sport_Life het volgende:
Geld tekort is ook geen geldige reden, bij de ibg kun je met gemak 500 euro per maand krijgen (incl lening) en met een bijbaantje heb je zo 200 euro erbij.
tja als je per se een verlaagde golf wilt rijden kun je idd beter thuis blijven wonen... Maar dan heb je ook vrij weinig te zoeken in de meeste studentenstedenquote:
Je kunt zelfs wel meer krijgen dan 500 van ibg incl lening. Ik zelf zit op bijna het dubbelequote:Op maandag 3 november 2008 13:23 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
tja als je per se een verlaagde golf wilt rijden kun je idd beter thuis blijven wonen... Maar dan heb je ook vrij weinig te zoeken in de meeste studentensteden.
Het is "sowieso", niet om te flamen maar omdat je het woord vrij vaak gebruiktquote:Op maandag 3 november 2008 00:04 schreef agter het volgende:
Ik begrijp zowiezo niet wat je er nou op vooruit gaat door op je 17e op kamers te gaan
Hij heeft gewoon gelijk. Het is opvallend om te zien hoeveel mensen op Fok! nog thuiswonen, en ook hoe snel jullie je aangevallen voelen als daar commentaar tegen komt. Ik vind de extreme reacties eigenlijk triester dan het ontkennen dat op kamers gaan bijdraagt aan je algemene ontwikkeling.quote:Op maandag 3 november 2008 00:34 schreef agter het volgende:
[..]
Ik vind het wel grappig om al jouw vooronderstellingen te lezen.
Ik zou een kerel zijn...
Ik zou nog thuis wonen...
Ik weet niet wat ik mis...
Dream on!
1 snap ik heel goed, en dat lijkt me ook een geldige reden.quote:Op maandag 3 november 2008 14:26 schreef pieterb het volgende:
Ik zal het eerlijk zeggen. Ik denk er hetzelfde over als jouw, maar toch woon ik nog thuis, terwijl ik het geld er voor heb. Er zijn een aantal redenen dat ik nog niet op kamers zit.
1. Mijn sportclub zit op plaats A., terwijl ik studeer in plaats B. Lastig om de hele tijd heen en weer te gaan. En naar een andere club wil ik niet.
2. Veel vrienden heb ik daar nog niet. En dat zou betekenen minder uitgaan in plaats B.
Daar kom het eigenlijk op neer.
Hoe kan je dat vergelijken, je kent immers maar weinig mensen die uit huis wonen. En dat je daardoor blijkbaar nagenoeg alleen omgaat met mensen die nog thuis zouden wonen zegt niks over hun sociale ontwikkeling. Misschien is die van jou ook wel minder?quote:Op zondag 2 november 2008 23:33 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik ken maar weinig mensen die uit huis wonen en die mensen die nog thuis wonen zijn sociaal niet minder ontwikkeld dan mensen die uitwonend zijn.
Wat is dit nou weer voor geneuzel ? ..quote:Op maandag 3 november 2008 14:57 schreef RozeAnjer het volgende:
Veelal zijn het ook HBO'ers die thuiswonen
quote:Op maandag 3 november 2008 15:25 schreef flyguy het volgende:
Ik woon nog thuis omdat ik zeer lui ben. En daar ben ik best trots op
Ik kreeg genoeg van mijn bijbanen en ouders dus heb nooit hoeven lenen.quote:Op maandag 3 november 2008 14:16 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je kunt zelfs wel meer krijgen dan 500 van ibg incl lening. Ik zelf zit op bijna het dubbele
Helaas zijn dat wel de statistieken ja.. Maargoed is ook wel logisch, hbo'ers zijn (meestal) een jaar jonger, en elke hbo studie is wel overal te doen.quote:Op maandag 3 november 2008 14:57 schreef RozeAnjer het volgende:
Veelal zijn het ook HBO'ers die thuiswonen
Ik moet wel lenen omdat collegeld hier 2.5 keer zo duur is, en een kamer gemiddeld 4 keer zo duurquote:Op maandag 3 november 2008 16:05 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik kreeg genoeg van mijn bijbanen en ouders dus heb nooit hoeven lenen.
quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:02 schreef agter het volgende:
Waarom zou je ook?
Krijg je geen extra buitenlandse beurs dan? OV vergoeding moet je iig wel krijgen!quote:Op maandag 3 november 2008 16:08 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik moet wel lenen omdat collegeld hier 2.5 keer zo duur is, en een kamer gemiddeld 4 keer zo duur
Ik krijg idd een speciale buitenlandse beurs, maar die was zeg maar ook wel noodzakelijk.quote:Op maandag 3 november 2008 16:23 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Krijg je geen extra buitenlandse beurs dan? OV vergoeding moet je iig wel krijgen!
denk niet dat mn ouders gewardeerd zouden hebben als ik vrijdagochtend 5u thuis kom, vervolgens stampend naar boven lopen, trap onderkotsen, verkeerde deur inlopen (oeps huisgenote) en de volgende dag alle colleges missen voor 12uur..quote:
Ja als iedereen het doet zal het wel goed zijn.quote:Op maandag 3 november 2008 16:28 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
denk niet dat mn ouders gewardeerd zouden hebben als ik vrijdagochtend 5u thuis kom, vervolgens stampend naar boven lopen, trap onderkotsen, verkeerde deur inlopen (oeps huisgenote) en de volgende dag alle colleges missen voor 12uur..
Dan werd de geldkraan wel dichtgedraaid bij mn ouders.
Zeg niet dat dat een must is, maar iedereen die ik ken op kamers heeft bovenstaande in het eerste jaar regelmatig meegemaakt....
Jij vindt extreme reacties triest? Moet je horen wie het zegt.quote:Op maandag 3 november 2008 14:52 schreef Syheriat het volgende:
[..]
Hij heeft gewoon gelijk. Het is opvallend om te zien hoeveel mensen op Fok! nog thuiswonen, en ook hoe snel jullie je aangevallen voelen als daar commentaar tegen komt. Ik vind de extreme reacties eigenlijk triester dan het ontkennen dat op kamers gaan bijdraagt aan je algemene ontwikkeling.
Iets met zelfstandigheid?quote:Op maandag 3 november 2008 16:28 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
denk niet dat mn ouders gewardeerd zouden hebben als ik vrijdagochtend 5u thuis kom, vervolgens stampend naar boven lopen, trap onderkotsen, verkeerde deur inlopen (oeps huisgenote) en de volgende dag alle colleges missen voor 12uur.. Dan werd de geldkraan wel dichtgedraaid bij mn ouders.
[..]
idd dat kan ik thuis ook maar dan wordt wel verwacht dat ik het schoonmaakquote:Op maandag 3 november 2008 19:01 schreef agter het volgende:
[..]
Iets met zelfstandigheid?
Eigen verantwoording?
Opgroeien?
Volwassen worden?
Je geeft mooie voorbeelden...
Iets van genieten van het leven en niet in een strak keurslijf zitten? Je wilt me niet vertellen dat je als student zijnde elke avond in je uppie op je kamer blijft bij je ouders tot 22.00 studeert en dan netjes gaat slapen om er om 7 uur weer uit te gaan ? ( al ken ik mensen die dat doen maar die zijn op 2 handen te tellen. )quote:Op maandag 3 november 2008 19:01 schreef agter het volgende:
[..]
Eigen verantwoording?
Opgroeien?
Volwassen worden?
Wie zegt dat mensen die verantwoordelijk zijn niet genieten van het leven?quote:Op dinsdag 4 november 2008 09:44 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Iets van genieten van het leven en niet in een strak keurslijf zitten? Je wilt me niet vertellen dat je als student zijnde elke avond in je uppie op je kamer blijft bij je ouders tot 22.00 studeert en dan netjes gaat slapen om er om 7 uur weer uit te gaan ? ( al ken ik mensen die dat doen maar die zijn op 2 handen te tellen. )
Dat lijkt met toch iets anders dan de trap onderkosten en bij verkeerde mensen naar binnen lopen om 5 uur 's ochtends...en vervolgens de dag erna niet meer naar college's gaan.quote:Op dinsdag 4 november 2008 09:44 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Iets van genieten van het leven en niet in een strak keurslijf zitten? Je wilt me niet vertellen dat je als student zijnde elke avond in je uppie op je kamer blijft bij je ouders tot 22.00 studeert en dan netjes gaat slapen om er om 7 uur weer uit te gaan ? ( al ken ik mensen die dat doen maar die zijn op 2 handen te tellen. )
Daar word je wel zeflstandig van ja.. zodra je in gaat zien dat er met zuipen niet schoongemaakt wordt en al helemaal geen studiepuntjes verzameld worden.quote:Op maandag 3 november 2008 19:01 schreef agter het volgende:
[..]
Eigen verantwoording?
Opgroeien?
Volwassen worden?
quote:Op dinsdag 4 november 2008 10:45 schreef Lucanus het volgende:
Hoewel het niet voor iedereen geldt is de studententijd voor veel mensen meer dan enkel punten halen en af en toe een klein biertje drinken in de sportkantine.
Het is ook een periode van veel nieuwe mensen leren kennen, talloze nieuwe ervaringen op te doen en jezelf op zoveel mogelijk gebieden proberen uit te dagen. Op kamers gaan is wellicht niet de enige stap die hier bij hoort, maar wel een hele belangrijk. Het geeft je de ruimte om je eigen weg op te gaan en paden in te slaan die eerder buiten je bereik lagen.
Natuurlijk is het duur om op je zelf te zitten en natuurlijk heeft niemand er zin in om te gaan lenen of werken om dit te betalen. Maar uiteindelijk gaat dit nog maar om relatief kleine bedragen en hetgeen wat je er voor terug krijgt is duizendmaal waardevoller dan de paar uurtjes moeten afwassen in eetcafe " het blauwe schaap" of een studieschuld waar je net een auto van koopt. Je krijgt namelijk de mogelijkheid om jezelf te ontplooien tot het geweldigde mens dat je bent, om ervaringen op te doen die anders altjd voor je verborgen zouden zijn en te genieten van een vrijheid die je in de rest van je leven niet meer zal tegenkomen.
Thuiszitters, bankhangers en treinscholieren zullen ongetwijfeld ook een " boeiend" leven hebben. Daar niet van, maar op het moment dat mensen van 20-22 " uit verveling" regelmatig op fok, geenstijl, WoW te vinden zijn. denk ik dat ze nog niet het maximale uit hun leven hebben gehaald. Op kamers gaan kan daar een eerste stap toe zijn.
quote:Op dinsdag 4 november 2008 10:52 schreef SuperMocio het volgende:
De meerwaarde zit hem niet zozeer in de vrijheid om onverantwoord rotzooi te trappen, maar in het hebben van een eigen plekje en, met name, het uitbreiden van je sociale netwerk. Stappen met studiegenoten in jullie studiestad, eten met je huisgenoten, vrienden over de vloer, etc. etc. Dat hoeft zeker niet uitlsuitend gepaard te gaan met slechte studieresultaten en vieze huishoudens. Op je zelf gaan is een belangrijke stap in je ontwikkeling, en je studententijd is daar een fantastische periode voor. Je hebt dan volop de ruimte om jezelf te vormen zonder dat je nog vast zit aan de verantwoordelijkheden van een voltijd baan (of koophuis, of kinderen of welk ander burgelijk ideaal). Eenmaal afgestudeerd komt die periode niet meer terug; dan wil je toch het meeste er uit halen?
Dat kloptquote:Op dinsdag 4 november 2008 16:00 schreef Dodecahedron het volgende:
Oh, op jezelf wonen of op kamers wonen is ongetwijfeld in een heleboel gevallen veel beter voor je sociale contacten en je zelfstandigheid. TS vindt het echter niet alleen beter, maar die vindt het ook nog vanzelfsprekend. Dat vind ik eng: mensen die denken dat er een vast plan in je leven bestaat. Ik vind dat mensen zichzelf moeten laten overtuigen wat voor hun het beste is.
Klopt maar ook dat is weer erg leerzaam. Met huisgenoten heb je een heel ander soort band dan met je ouders en dat vergt ook wel enig aanpassingsvermogen en je zult er zelfstandiger in moeten staan.quote:Op dinsdag 4 november 2008 16:11 schreef Fascination het volgende:
Oh trouwens, ik vind in een studentenhuis wonen nou niet echt op jezelf wonen. Dan zit je alsnog in een soort huishouding.
Nee dat is waar, maar je hebt dan wel "altijd" mensen om je heen. Het lastige van op jezelf wonen is voor mij toch echt het vake alleen zijn.quote:Op dinsdag 4 november 2008 16:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Klopt maar ook dat is weer erg leerzaam. Met huisgenoten heb je een heel ander soort band dan met je ouders en dat vergt ook wel enig aanpassingsvermogen en je zult er zelfstandiger in moeten staan.
Verder moet je als studentenhuisbewoner ook je huur betalen, schoonmaken en zorgen dat je s' avonds te eten hebt.
Hier kan ik me volledig bij aansluiten. Het alleen zijn is het lastigste.quote:Op dinsdag 4 november 2008 16:33 schreef Fascination het volgende:
[..]
Nee dat is waar, maar je hebt dan wel "altijd" mensen om je heen. Het lastige van op jezelf wonen is voor mij toch echt het vake alleen zijn.
Maar daar zit hem juist de uitdaging. Je zal moeten zorgen dat je zo'n gat kunt opvullen met nieuwe dingen en nieuwe mensen.quote:Op dinsdag 4 november 2008 16:35 schreef agter het volgende:
[..]
Hier kan ik me volledig bij aansluiten. Het alleen zijn is het lastigste.
Nieuwe dingen, nieuwe mensen kun je ook thuis wel opzoeken.quote:Op dinsdag 4 november 2008 16:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar daar zit hem juist de uitdaging. Je zal moeten zorgen dat je zo'n gat kunt opvullen met nieuwe dingen en nieuwe mensen.
En daarvoor heb je als student mogelijkheden te over. Ik heb weken gehad dat zoveel te doen had dat ik een avondje alleen om mijn kamer een leuke afwisseling vond.
Onmogelijk is het niet hoorquote:Op dinsdag 4 november 2008 17:49 schreef agter het volgende:
[..]
Nieuwe dingen, nieuwe mensen kun je ook thuis wel opzoeken.
Dat ligt gewoon aan je instelling.
Mensen die dat niet kunnen, zullen het ook niet makkelijk hebben als student.
Dat zal dan wel van persoon tot persoon schelen. Want ik heb niet echt veel verschil gemerkt in het op kamers gaan. Vond het ook niet zo heel bijzonder. En qua stappen was het eigenlijk ook hetzelfde als toen ik nog thuis woonde...gewoon 2X per week of zo. Mijn ouderlijk huis stond in Utrecht. En daar is het goed feesten.quote:Op dinsdag 4 november 2008 20:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Onmogelijk is het niet hoor
Maar als ik de kamerbewoners en de treinstudenten in mijn studietijd vergelijk dan ontwikkelden de eersten zich meestal een stuk sneller en hadden deze een diversere agenda. En ik weet ook wel bijna zeker dat mijn studentenleven veel minder spannend was geweest wanneer ik gewoon thuis was gebleven. Zeker ook omdat ik beide ken (in woonde de eerste twee jaar wel bij mijn ouders). Maar toen ik weg ging merkte ik pas duidelijk het verschil. Het werd intenser, uitdagender. Sowieso bouw je dan pas echt een band met je studiestad en het leven daar.
En het is juist die instelling waar je het over hebt die er sterk van verbeterd. Je kunt niet langer lekker saai en veilig bij je ouders thuis gaan zitten. Je wordt veel meer geprikkeld om het allemaal zelf voor elkaar te krijgen. Bovendien begin je dan pas echt je ouders los te laten en dat heeft ook sterke invloed op je denkwijze.
De TS is een beetje extreem en ik zie ook wel de voordelen van thuiswonen, het is makkelijk, veilig en goedkoop. Maar toch ben ik van mening dat het qua ontwikkeling goed voor mensen is wanneer ze niet te lang bij hun ouders blijven plakken en dat de voordelen van op kamers wonen wel degelijk kunnen opwegen tegen thuis blijven. .
Zelfde hier. De overheid MOET wat doen tegen die exorbitante bedragen voor kamers en de gigantisch hoge woningnood (die in mijn ogen vnl de VVD heeft veroorzaakt). Maar de overheid doet niks.quote:Op woensdag 5 november 2008 14:31 schreef katuitdeboom het volgende:
ik wil best op kamers,
maar of de kamers zijn niet te betalen of ze zijn te betalen maar kleiner dan mijn klerenkast
zodra ik een geschikte kamer in mijn handen krijg ben ik de volgende dag nog uit huis
Neequote:Op woensdag 5 november 2008 11:17 schreef Kontiki het volgende:
Heeft TS eigenlijk al gereageerd op het feit dat hij in topic A zegt wel op kamers te wonen, en topic B nog niet?
Zit op werk, dus geen tijd om topic door te spitten
Dat klinkt wel heel erg wanhopigquote:Op woensdag 5 november 2008 09:57 schreef moby92 het volgende:
Oeh ik ga over anderhalf jaartje ook op kamers in Leiden. Niemand wilt hier overigens op kamers behalve ik en een vriend.. ik wil zo snel mogelijk op kamers.
Ah, TS ontmaskerd! Ordinaire rel-kloon die je bent!quote:Op woensdag 5 november 2008 22:12 schreef Fascination het volgende:
Needaar zat ik ook al op te wachten.
Voor je 20e op kamers gaan zou verboden moeten worden.. Krijg je alleen maar kortzichtige randdebielen als jij vanquote:Op dinsdag 11 november 2008 00:48 schreef Ooster het volgende:
Nee, boven je 20ste nog bij je ouders wonen zou verboden moeten worden. Daar krijg je alleen maar zwakke mensen van.
Dan kan je toch nog wel samen in een huis leven, opvoeden is er dan al een tijdje niet echt meer bijquote:Op dinsdag 11 november 2008 09:21 schreef N.icka het volgende:
Hoe zit het egenlijk met de ouders ? Toen ik 18 werd maakten mijn ouders mij duidelijk dat ik nu toch echt volwassen aan het worden was en maar eens moest gaan zoeken voor een eigen plekje
Geef ze eigenlijk wel gelijk , hun taak zat er als ouders wat dat betreft wel op.
Hebben jullie ouders dat niet? Dat ze vinden dat ze wel "klaar" zijn met het opvoeden en dat hun eigen leven nu ook weer door gaat
First of all..quote:Op dinsdag 11 november 2008 09:06 schreef Toeps het volgende:
De mensen die zo ontzettend pro-kamers zijn hebben ook wel een heel bekrompen beeld van hoe het leven er bij ouders uitziet. Misschien hebben ze ook wel gewoon hele bekrompen ouders.En kennelijk kunnen ze pas eigen verantwoordelijkheid nemen als de muizen ondertussen op het aanrecht dansen, en zelfs het krantenpapier om je kont af te vegen op is.
iddquote:Op dinsdag 11 november 2008 09:06 schreef Toeps het volgende:
De mensen die zo ontzettend pro-kamers zijn hebben ook wel een heel bekrompen beeld van hoe het leven er bij ouders uitziet. Misschien hebben ze ook wel gewoon hele bekrompen ouders.En kennelijk kunnen ze pas eigen verantwoordelijkheid nemen als de muizen ondertussen op het aanrecht dansen, en zelfs het krantenpapier om je kont af te vegen op is.
dat ligt dan toch echt aan je ouders bij al mijn thuiswonende vrienden kan dat gewoon zolang het niet elke week isquote:Op dinsdag 11 november 2008 11:04 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
First of all..
er is letterlijk NIKS mis mee om je reet met krantenpapier af te vegen oké ?
Voor de rest zijn er nogal veel gevallen die 'blijven' hangen bij de ouders, dus pas 23/24 uit huis gaan. Je mist dan toch wel heel wat. Ik kan me niet voorstellen dat je feestje thuis kunt houden bij je ouders tot 4 uur in de ochtend .. met veel lawaai en dergelijke.
iddquote:Op dinsdag 11 november 2008 09:06 schreef Toeps het volgende:
Da's prima, iedereen zo z'n eigen keuze.quote:Op dinsdag 11 november 2008 12:25 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik denk voor mezelf de redenen om op kamers te gaan, was toch wel dat ik het makkelijke gedoe thuis, zat was, en ik er van houd om nieuwe mensen te leren kennen. ( ik heb zelf 2 jaar op kamers gezeten in nederland )
Nou nou nou wat een onzinquote:Op dinsdag 11 november 2008 09:06 schreef Toeps het volgende:
De mensen die zo ontzettend pro-kamers zijn hebben ook wel een heel bekrompen beeld van hoe het leven er bij ouders uitziet.
Sja, maar als je kamers gaat .. heb je toch wel degelijke een 'andere' ontwikkelingquote:Op dinsdag 11 november 2008 12:28 schreef Toeps het volgende:
[..]
Da's prima, iedereen zo z'n eigen keuze.
Het gaat mij ook niet om de discussie of je wel of niet op kamers moet, ik vind het alleen zo sneu dat er mensen zijn die beweren dat je, wanneer je het niet doet, je echt iets mist in je ontwikkeling. Alsof iedereen volgens hetzelfde, tevoren vastgelegde levenspad moet leven.
Of je dat nou tijdens je studie doet, of er na, dat maakt dan toch ook niet uit?quote:Op dinsdag 11 november 2008 12:29 schreef The6thgate het volgende:
[..]
Nou nou nou wat een onzin![]()
Toch blijft dit onderwerp ook een eindeloze discussie. Ik was eerst zo'n typische HBO'er..lekker bij de ouders wonen en heen en weer treinen naar de studie. De zin "Ik heb het prima bij m'n ouders en kan toch doen en laten wat ik wil" zie ik hier veelvuldig voorbij komen en ook ik gebruikte die toen veel. Terwijl ik het dus prima had ben ik naar een andere stad gegaan voor een andere studie en daar ook op kamers gaan wonen en het is echt zoveel fijner dan bij je ouders wonen. Gewoon het hele aspect van voor jezelf zorgen. Lekker zelf eens een goeie maaltijd op tafel zetten, de deur uitlopen zonder te zeggen dat je weg gaat, echt je eigen plek. Alles bij elkaar de hele ervaring. Ook al had ik het goed bij m'n ouders, ik zou er nu na 2 jaar echt niet meer kunnen wonen. Ok tuurlijk MOET je niet, maar toch zie ik het ook als toegevoegde waarde.
Alsof je alleen maar sociale contacten opdoet waar je woont?quote:Op dinsdag 11 november 2008 12:34 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Sja, maar als je kamers gaat .. heb je toch wel degelijke een 'andere' ontwikkeling
Je bent immers op jezelf aangekeken, je moet plots uitjezelf alles doen .. + dat je sociaal gezien in een andere omgeving komt, en altijd leuk kunt testen of je daar een beetje goed in bent.
en dat is ook mijn bedoeling als ik straks werk heb ga ik het huis ook uitquote:Op dinsdag 11 november 2008 12:18 schreef dompertje het volgende:
tuurlijk,veel ouders vinden dat prima zolang dat niet elke avond is ,ik denk als je thuis veel vrijheid krijgt de behoefte om het huis te gaan een stuk minder snel zal zijn .
Heeft ook financiele voordelen ,om bv gelijk een huis te kopen
Dat mag dan wel zo zijn, maar als je in lutjebroek woont, en dan elke keer de trein neemt naar amsterdam leer je daar natuurlijk ook wel mensen kennen via het stappen / winkelen / school. Maar als je daadwerkelijk met je hebben en houden naar amsterdam gaat verhuizen kun je mij niet vertellen dat je niet 'meer' mensen gaat leren kennen.quote:Op dinsdag 11 november 2008 12:36 schreef Toeps het volgende:
[..]
Alsof je alleen maar sociale contacten opdoet waar je woont?
Dus nu zijn de mensen uit de grote stad weer beter dan de mensen uit kleine dorpjesquote:Op dinsdag 11 november 2008 12:38 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dat mag dan wel zo zijn, maar als je in lutjebroek woont, en dan elke keer de trein neemt naar amsterdam leer je daar natuurlijk ook wel mensen kennen via het stappen / winkelen / school. Maar als je daadwerkelijk met je hebben en houden naar amsterdam gaat verhuizen kun je mij niet vertellen dat je niet 'meer' mensen gaat leren kennen.
Ergens anders wonen is altijd nieuwe contacten, of je moet zo'n huismus zijn die niet z'n kamer uitkomt.
Maar als iemand uit Lutjebroek een hele leuke groep vrienden heeft daar, een aantal mensen van zijn studie kent, nog mensen met dezelfde hobby e.d., waarom zou ie dan nog nieuwe mensen moeten leren kennen in Amsterdam? Da's dan toch nergens voor nodig? Er wordt hier een beetje gedaan alsof dat on-sociaal zou zijn, maar waarom? De persoon heeft toch al een heel sociaal netwerk? Alleen niet in Amsterdam, nee.quote:Op dinsdag 11 november 2008 12:38 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dat mag dan wel zo zijn, maar als je in lutjebroek woont, en dan elke keer de trein neemt naar amsterdam leer je daar natuurlijk ook wel mensen kennen via het stappen / winkelen / school. Maar als je daadwerkelijk met je hebben en houden naar amsterdam gaat verhuizen kun je mij niet vertellen dat je niet 'meer' mensen gaat leren kennen.
Ergens anders wonen is altijd nieuwe contacten, of je moet zo'n huismus zijn die niet z'n kamer uitkomt.
Mja, je hebt eigenlijk ook wel gelijk. Ik vind het wel wat hebben om zo veel mogelijk mensen te kennen, en mn sociale netwerk te vergroten. Ik was na 2 jaar op kamers dat ook al weer zat en ben toen vertrokken naar Londen om daar te studeren. En vanaf komende zomer woon ik in NY.quote:Op dinsdag 11 november 2008 12:41 schreef Toeps het volgende:
[..]
Maar als iemand uit Lutjebroek een hele leuke groep vrienden heeft daar, een aantal mensen van zijn studie kent, nog mensen met dezelfde hobby e.d., waarom zou ie dan nog nieuwe mensen moeten leren kennen in Amsterdam? Da's dan toch nergens voor nodig? Er wordt hier een beetje gedaan alsof dat on-sociaal zou zijn, maar waarom? De persoon heeft toch al een heel sociaal netwerk? Alleen niet in Amsterdam, nee.
Kijk, als je nou in Amsterdam wil wonen en werken later, ja, dan lijkt het me slim dat je er vast op kamers gaat. Maar anders, why?!
Maar hoe kan je dan echte vriendschap onderhouden als je steeds weer ergens anders vrienden gaat 'zoeken' ?quote:Op dinsdag 11 november 2008 12:48 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Mja, je hebt eigenlijk ook wel gelijk. Ik vind het wel wat hebben om zo veel mogelijk mensen te kennen, en mn sociale netwerk te vergroten. Ik was na 2 jaar op kamers dat ook al weer zat en ben toen vertrokken naar Londen om daar te studeren. En vanaf komende zomer woon ik in NY.
Maar zo heb ik ook nog vrienden van mn basischool, die nog steeds in het zelfde dorp wonen als toen, mja .. opzich moeten ze dat ook allemaal zelf weten.. maar ik heb moeite er mee om me in hunnie te verplaatsen en me dan gelukkig te voelen.
Je reist heel veel, en ik merk sinds dat ik in londen woon, de wereld een stuk kleiner is geworden, ik ken plots mensen die overal vandaan komen, zo ben ik uitgenodigd om oud en nieuw in Italie te gaan vieren.quote:Op dinsdag 11 november 2008 12:51 schreef Miss_S het volgende:
[..]
Maar hoe kan je dan echte vriendschap onderhouden als je steeds weer ergens anders vrienden gaat 'zoeken' ?
Ow ja jij was die figuur die 400+ per week betaalde voor je woonruimte. Totaal niet realistisch voor de gemiddelde student. Wat doe je in dit topic?quote:Op dinsdag 11 november 2008 12:57 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je reist heel veel, en ik merk sinds dat ik in londen woon, de wereld een stuk kleiner is geworden, ik ken plots mensen die overal vandaan komen, zo ben ik uitgenodigd om oud en nieuw in Italie te gaan vieren.
Je pakt gewoon even het vliegtuig .. en je bent er. Zo ga ik dat ook doen met wat vrienden die ik hier heb leren kennen in Amerika. Gewoon even langsgaan, in het economische werk komen we elkaar toch nog vaak genoeg tegen.
Tis denk ik ook niet alleen voor puur vrienden, maar ook sociaal netwerkje opbouwen (ik studeer economics)
17 vind ik zelf dan ook weer wat jong, maar vanaf 21/22 vind ik het toch echt wel tijd. Zag het in een dorp waar mn ex vandaag kwam veel. Die bleven tot hun 25e thuis wonen en dan meteen een koophuis. Vind ik dan ook weer een flinke overstap vanaf je ouders.quote:Op dinsdag 11 november 2008 12:35 schreef Toeps het volgende:
[..]
Of je dat nou tijdens je studie doet, of er na, dat maakt dan toch ook niet uit?
Ik woon zelf vanaf mijn 17e op mezelf (ben nu 24, heb juli en augustus dit jaar echt even op "kamers" gewoond, verder meer appartementjes en studio's, zelfs een tijd een koophuis), dus ik heb er ervaring mee. Het is idd fijn om wat voor jezelf te hebben, ben ik helemaal mee eens. Maar ik had het liever wat later gedaan dan 17. Goed, ieder zijn ding.
Maar die opmerkingen hier, zo neerbuigend over thuiswoners... Dat vind ik onzin.
1. Ik heb geen zin om in een hondenhok te zitten. Ik wil minimaal een studio-appartement. Anders gezegt, ik heb geen zin om pauper te zitten op een paar m2.quote:Op zaterdag 1 november 2008 19:58 schreef Syheriat het volgende:
Ik vraag me dit best veel af. Ik ben nu zeventien, studeer psychologie en ben op zoek naar een kamer (in Leiden, voor iedereen die wat weet). Ik zie dit als een normale vorm van leven, je doet een vervolgopleiding, dus je gaat op kamers. Ik wil niets liever dan m'n eigen boontjes doppen, m'n eigen plekje hebben, iets dat echt helemaal van jezelf is zonder dat je verplichtingen na hoeft te komen tegenover anderen. Er hoeven geen vragen beantwoord te worden als je thuiskomt met een zak vol wodka, een meisje of wiet. Je hoeft niet voorzichtig meer te zijn, kan uitgaan tot in de kleine uurtjes zonder je zorgen hoeven te maken dat je iemand wakker maakt (want ik mag al wel heel veel, altijd uitgaan tot welke tijd dan ook).
Maar veel mensen komen aan met argumenten om thuis te wonen. Argumenten om hun gebrek aan onafhankelijkheid, hun saaiheid en hun gemakzuchtigheid te rechtvaardigen. Namelijk: "Het is zo lekker makkelijk". Nou, heel fijn, je bent een gemakzuchtige saaie lul die comfort boven levensontwikkeling stelt. Of je hoort "Ik heb er nog geen behoefte aan", wat ik prima vindt, maar sommige mensen weten niet wáárom ze er geen behoefte aan hebben of ze zeggen daarna dat ze het "wel zo makkelijk" vinden, wat technisch hetzelfde is als ik hierboven noemde. Dan zijn er nog mensen die geen kamer kunnen vinden, wat ik begrijp en waar niks tegen te doen is (behalve door blijven zoeken) en mensen die er het geld niet voor hebben, wat ik ook begrijp. Maar waarom zou je, als je er het geld voor zou hebben om een leuk kamertje te kunnen krijgen, thuis blijven wonen? Ik snap het niet, het is een soort gebrekkige levensontwikkeling als je je niet van je ouders af kunt of wilt scheiden. En ik heb hele leuke ouders, alleen mensen moeten wel hun eigen spoor trekken.
Ach cijfers wat dat betreft zegt niks. Als jij een persoon bent die goed netwerkt, veel werkt en goede stageplekken heeft kan jij gewoon een dikke baan krijgen. Het is niet alsof je huisgenoten de directeuren van bedrijven zijn. Laat dat nou precies de visitekaartjes zijn die je nodig hebt.quote:Op zondag 2 november 2008 00:21 schreef Misanthroopia het volgende:
Overigens hier de link naar een artikel over de relatie tussen thuiswonen en het moeilijker vinden van een baan:
Afgestudeerde hbo’ers die nog thuis wonen (een kwart van alle hbo-alumni) doen er 14% langer over om een baan op hun eigen niveau te vinden, voor de relatief kleine groep academici die nog bij de ouders woont (7%) is het effect nog groter, bijna 30%. Dat uitwonenden een kortere zoekduur hebben is op zich aannemelijk: zij voeren een zelfstandige huishouding en kunnen dus minder makkelijk terugvallen op de zorgen van pa en ma.
Er zullen altijd uitzonderingen zijn op de regel .. maar over het algemeen!! klopt het dus wel.quote:Op dinsdag 11 november 2008 17:38 schreef -Jean- het volgende:
[..]
Ach cijfers wat dat betreft zegt niks. Als jij een persoon bent die goed netwerkt, veel werkt en goede stageplekken heeft kan jij gewoon een dikke baan krijgen. Het is niet alsof je huisgenoten de directeuren van bedrijven zijn. Laat dat nou precies de visitekaartjes zijn die je nodig hebt.
Jij hebt dat altijd als MOETEN gezien?quote:Op dinsdag 11 november 2008 00:48 schreef Ooster het volgende:
@l3laster. Ja hallo, mogen is ook het punt niet. MOETEN is het punt. Was het maar zo'n feest. Nee, boven je 20ste nog bij je ouders wonen zou verboden moeten worden. Daar krijg je alleen maar zwakke mensen van. Leren leven is ook iets wat erbij hoort, tot je 18de doen je ouders dat, daarna moet je het zelf doen.
Vind dit een hele goede.quote:Op dinsdag 11 november 2008 12:41 schreef Toeps het volgende:
[..]
Maar als iemand uit Lutjebroek een hele leuke groep vrienden heeft daar, een aantal mensen van zijn studie kent, nog mensen met dezelfde hobby e.d., waarom zou ie dan nog nieuwe mensen moeten leren kennen in Amsterdam? Da's dan toch nergens voor nodig? Er wordt hier een beetje gedaan alsof dat on-sociaal zou zijn, maar waarom? De persoon heeft toch al een heel sociaal netwerk? Alleen niet in Amsterdam, nee.
Kijk, als je nou in Amsterdam wil wonen en werken later, ja, dan lijkt het me slim dat je er vast op kamers gaat. Maar anders, why?!
In welk dorp is het zo goedkoop? Voor een appartement betaal ik al 450,-quote:Op zaterdag 1 november 2008 20:03 schreef DutchErrorist het volgende:
Omdat ik het prima met mijn ouders kan vinden en ik geloof in de magische wasmand...
Kamers zijn klein en duur![]()
Ps. Ik woon nu trouwens in een huurhuis van 200 euro per maandKutkamers
Wat een debiel ben je dan, met dat wereldbeeld. Mijn god.quote:Op dinsdag 11 november 2008 10:41 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik ben het met de TS eens. Hoort gewoon bij je ontwikkeling dat je op een gegeven moment op kamers gaat. Het zijn over het algemeen ook een bepaald soort mensen dat nog thuis blijft wonen. Dat zijn meestal niet de mensen die ik de leukste types vind.
Maar goed, je moet het verder lekker zelf uitmaken natuurlijk.
Mijn ouders willen dat ik ook op kamers ga als ik ga studeren. Niet omdat de band slecht is, integendeel. Ik ben dan 18 en ze vinden het tijd dat ik een plek voor mezelf ga zoeken.quote:Op dinsdag 11 november 2008 09:21 schreef N.icka het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de ouders? Toen ik 18 werd maakten mijn ouders mij duidelijk dat ik nu toch echt volwassen aan het worden was en maar eens moest gaan zoeken voor een eigen plekje
Geef ze eigenlijk wel gelijk , hun taak zat er als ouders wat dat betreft wel op.
Hebben jullie ouders dat niet? Dat ze vinden dat ze wel "klaar" zijn met het opvoeden en dat hun eigen leven nu ook weer door gaat
100% mee eens.quote:Op dinsdag 11 november 2008 12:41 schreef Toeps het volgende:
[..]
Idd dat laatste wat je zegt, dat zwakke persoon gedoe, begrijp ik niet. Alsof je als je thuis woont als student zijnde alleen opgesloten zit en niet buiten komt oidquote:Op donderdag 20 november 2008 21:06 schreef Trusten het volgende:
Ik ben (bijna) 22 en woon nog steeds thuis. Heb ook totaal de behoefte niet (gehad) om op kamers te gaan. Ik heb geen plannen om tot mijn 30e bij mijn vader te blijven wonen, sta wel ingeschreven bij de woningbouw e.d. De hoofdreden? Ik heb er geen geld voor. Ik betaal vrijwel alles zelf van mijn studiefinanciering en bijbaantje maar red het allemaal maar net. Ik zou het wel kunnen betalen als ik zou gaan lenen maar ik blijf liever thuis wonen dan dat ik geld leen. Het scheelt denk ik ook wel dat ik alleen maar met mijn vader in 1 huis woon. Mijn broertje en zusje wonen bij mijn moeder en soms als ik daar ben wordt ik na een paar uur al gestoord. Hier thuis kan ik lekker mijn gang gaan, word niet in mijn vrijheid beperkt, mag zelf weten hoe laat ik thuis kom of ik mee eet enz. Ik vind het ook weinig te maken hebben met een zwak persoon worden eigenlijk....ik zie niet in waarom dat zo zou zijn.
Smildequote:Op donderdag 20 november 2008 10:55 schreef Hardrebel het volgende:
[..]
In welk dorp is het zo goedkoop? Voor een appartement betaal ik al 450,-
Idd, ik studeer gewoon (HBO), ik loop stage, heb werk, heb genoeg vrienden & leuke collega's e.d, ik ben degene die thuis de boodschappen doet en kookt dus 'voor je eigen prak' zorgen enzquote:Op donderdag 20 november 2008 21:10 schreef Niconigger het volgende:
Idd dat laatste wat je zegt, dat zwakke persoon gedoe, begrijp ik niet. Alsof je als je thuis woont als student zijnde alleen opgesloten zit en niet buiten komt oid
Idd, ik studeer gewoon (HBO), ik loop stage, heb werk, heb genoeg vrienden & leuke collega's e.d, ik ben degene die thuis de boodschappen doet en kookt dus 'voor je eigen prak' zorgen enz is ook niet van toepassing.quote:Op donderdag 20 november 2008 21:10 schreef Niconigger het volgende:
Idd dat laatste wat je zegt, dat zwakke persoon gedoe, begrijp ik niet. Alsof je als je thuis woont als student zijnde alleen opgesloten zit en niet buiten komt oid
Dan ben ik tevreden over mijn suffe levenquote:Op donderdag 20 november 2008 21:15 schreef Ringo het volgende:
Cool doen over je privileges helpt niet. Thuis blijven wonen is gewoon suf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |