http://www.volkskrant.nl/(...)t_een_stuk_goedkoperquote:Kantonrechters: ontslag wordt een stuk goedkoper
Van onze verslaggeefster Elsbeth Stoker
gepubliceerd op 31 oktober 2008 09:01, bijgewerkt op 31 oktober 2008 09:18
Amsterdam - Het ontslaan van werknemers wordt goedkoper. Dat hebben de kantonrechters donderdag besloten. In sommige ontslagzaken zullen de werkgevers zelfs de helft goedkoper uit zijn. Vooral 35-minners krijgen minder geld mee. ‘De gedachte hierachter is dat jonge werknemers binnen de kortste keren een nieuwe baan hebben. In hun geval is de ontslagvergoeding een douceurtje’, zegt Kees Wallis, kantonrechter.
In 2007 verloren bijna zestig duizend werknemers hun baan. De helft werd via de goedkope, maar trage route van het Centrum voor Werk en Inkomen ontslagen. De andere dertigduizend belandden bij de ‘snelle, maar dure’ kantonrechter. Deze past een rekenregel toe voor de vergoeding waarop werknemers recht hebben. De regel is een aanbeveling, de rechter kan hiervan afwijken als de werkgever bijvoorbeeld onredelijk was. Tot nu toe gold: een maandsalaris per gewerkt jaar, jaren na je veertigste tellen anderhalve keer mee. Na je vijftigste tellen zij dubbel.
Afgelopen jaren kreeg de formule steeds meer kritiek. Het ontslaan van werknemers zou te duur zijn en de rekenregel te rigide. Vanaf 2009 zullen er daarom andere regels gelden. Dienstjaren tot 35 jaar tellen mee voor een half maandsalaris. De jaren tussen 35 en 45 betekenen één maandsalaris. Tussen 45 en 55 jaar anderhalf en gewerkte jaren na je 55ste tellen dubbel mee. Bijvoorbeeld: iemand van 52 die dertig jaar heeft gewerkt bij één baas, kreeg 37 maandsalarissen mee. Nu worden dat 27 maanden.
De vergoeding wordt gebaseerd op de economische schade die je lijdt door ontslag, aldus Wallis. ‘De positie van ouderen op de arbeidsmarkt is slechter. Zij zullen dus langer zoeken naar iets nieuws. Dus zij krijgen meer mee.’
Bovendien zullen de rechters meer rekening gaan houden met de individuele omstandigheden. Is de ontslagen werknemer actief in een sector met een hoge werkloosheid, dan kan de vergoeding hoger uitvallen. Maar heeft een werknemer goede kansen op nieuw werk, omdat de werkgever hem de kans heeft gegeven cursussen en opleidingen te volgen, dan kan de vergoeding lager uitvallen.
Het ontslagrecht is al jaren een heikel punt voor vakbonden, werkgevers en het kabinet. Afgelopen september sloten werkgevers en werknemers een akkoord dat de vergoeding voor werknemers die meer dan 75 duizend euro verdienen aan banden wordt gelegd. Dit wetsvoorstel is nog niet aan de Tweede Kamer voorgelegd. Wallis: ‘Je weet niet of het met huid en haar door de Kamer komt. Pas dan gaan wij naar de gevolgen kijken.’
Vertel mij eens wat je bijvoorbeeld met 37 maandsalarissen moet?quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 09:57 schreef Klopkoek het volgende:
Achterlijk besluit. Het maakt duidelijk dat dit land wordt geregeerd door het grootkapitaal. Als werknemer ben je tegenwoordig niets meer.
Waarom jij nikk(er) daar zo blij mee bent is me een raadsel
Dat vind ik een behoorlijk onlinkse opmerking van je. Latent Wilders-fan? Maar wel klagen als mensen je een NSB'er noemen zeker. Het is wel een verklaring voor het feit dat je het oude nazi-ontslagrecht ondersteunt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 09:57 schreef Klopkoek het volgende:
nikk
Ah wacht. Wel ageren tegen de gouden handdrukken die bestuurders mee krijgen, maar als een werknemer een aantal jaarsalarissen meeneemt is het opeens wel oke.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 09:57 schreef Klopkoek het volgende:
Achterlijk besluit. Het maakt duidelijk dat dit land wordt geregeerd door het grootkapitaal. Als werknemer ben je tegenwoordig niets meer.
Je kan mensen best ontslaan zonder vergoeding. Als jij als werkgever tegenover een kantonrechter kan aantonen dat iemand niet functioneert en de werkgever wat dat betreft geen blaam treft, is de kantonrechter niet meer zo scheutig met het toewijzen van schadevergoedingen, en kan de vergoeding dus uiteindelijk ook op nul stellen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 10:17 schreef Rublic het volgende:
Achterlijk besluit? Oh...de tekst onder je naam Klopkoek zegt al genoeg. Ik vind het een prima ontwikkeling. Zoals in het artikel staat vermeld kunnen 35 minners redelijk snel weer aan een baan komen. Waarom moet een bedrijf dan zo'n groot bedrag er voor uittrekken om iemand te ontslaan?
Bekijk het eens uit de ogen van een ondernemer, ik ben het met Nikk eens..Prima besluit!
Hier heb je PRECIES de reden te pakken waarom ik dit ongehoord en ongepast vind.quote:Ah wacht. Wel ageren tegen de gouden handdrukken die bestuurders mee krijgen, maar als een werknemer een aantal jaarsalarissen meeneemt is het opeens wel oke.
Meten met 2 maten.
En dus? Buitenshuis werken is ook niks voor vrouwen...quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 10:58 schreef HarryP het volgende:
Dom besluit.
Vooral 30 minners worden als wegwerp werknemers beschouwd en wat te denken van al die zwangere vrouwen die na hun zwangerschap niet terug hoeven te komen. (die zijn ook geen 45 plus maar komen ook minder snel aan een baan)
Dus we schaffen gewoon beiden af? Goed idee, eindelijk ga je eens mensen gelijkwaardig behandelen en niet aan de hoogte van het inkomenquote:Op vrijdag 31 oktober 2008 10:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hier heb je PRECIES de reden te pakken waarom ik dit ongehoord en ongepast vind.
Ehm... de huidige regeling is afkomstig van diezelfde kantonrechters.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 11:09 schreef damian5700 het volgende:
Ik vind niet dat de rol van de rechtelijke macht het bepalen van de arbeidsvoorwaarden moet zijn. Eigenlijk gaat zij hierbij haar boekje te buiten.
De politiek heeft weliswaar maar een matig akkoord afgesloten die enkel de salarissen in een hoger segment aftoppen, maar de deal was, volgens mij, een versoepeling van het ontslagrecht ten overstaan van het aan het werk brengen van langdurig werklozen. Nu gaan de rechters echter over op inhoudelijke uitvoering van wetgeving. Ik zie niet in dat deze regeling meer werklozen aan het werk zou kunnen helpen.
Dit vind ik meer een politieke bezigheid met samenspel van de vakbonden.
Wat betreft de FNV; die laat het ook allemaal gebeuren. Daar heb je als werknemer niet echt veel aan.
Ja, kennelijk is lezen moeilijk. De rechters gaan gewoon meer rekening houden met de feitelijke situatie. Je krijgt de daadwerkelijke schade vergoed en zo is dat altijd al geweest. De oude berekeningswijze was teveel gebaseerd op de zielige werknemer die niet of nauwelijks een nieuwe baan kan krijgen, deze berekeningswijze is gebaseerd op de nieuwe situatie waar er ook werknemers zijn die fluitend een week later een andere baan incasseren.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 09:57 schreef Klopkoek het volgende:
Nee, ze bepalen zelfstandig de hoogte van de schadevergoeding. Dat doen ze op heel veel terreinen en al heel lang.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 11:09 schreef damian5700 het volgende:
Ik vind niet dat de rol van de rechtelijke macht het bepalen van de arbeidsvoorwaarden moet zijn. Eigenlijk gaat zij hierbij haar boekje te buiten.
Jij denkt dat voor CEO's deze regeling niet exact hetzelfde wordt toegepast en CEO's dus zeer waarschijnlijk met deze regeling minder goed af zijn?quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 10:57 schreef Klopkoek het volgende:
Hier heb je PRECIES de reden te pakken waarom ik dit ongehoord en ongepast vind.
Du_ke had het over economisch voordeel en daar heb ik toch niets over gezegd.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 18:34 schreef Klopkoek het volgende:
Juist D$4 moet geen rookgordijn optrekken
Iddquote:Op vrijdag 31 oktober 2008 10:17 schreef Rublic het volgende:
Achterlijk besluit? Oh...de tekst onder je naam Klopkoek zegt al genoeg. Ik vind het een prima ontwikkeling. Zoals in het artikel staat vermeld kunnen 35 minners redelijk snel weer aan een baan komen. Waarom moet een bedrijf dan zo'n groot bedrag er voor uittrekken om iemand te ontslaan?
Bekijk het eens uit de ogen van een ondernemer, ik ben het met Nikk eens..Prima besluit!
Dat gejank van dien MKB-ers ook altijd. Ten eerste zouden ze eens kunnen beginnen met als ze iemand ontslaan eerst een dossier aan te leggen. Ja, dat helpt enorm. Ten tweede zijn ze gewoon belachelijk bezig als ze dit risico in de eerste plaats aangaan. Dit is een keuze die ze zelf maken.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 18:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Du_ke had het over economisch voordeel en daar heb ik toch niets over gezegd.
Ik heb alleen iets gezegd over dat nu meer bij de feitelijke schade wordt aangesloten. Ik vind dat prima.
Misschien dat jij het terecht vindt dat een MKB-er met een inkomen van 25K een ontslagvergoeding van 20K moet ophoesten, ik iig niet.
Als een directeur volgens jou naar prestatie moet worden beloont, moet dit ook het geval zijn voor de werknemer. Goede prestatie: bonus, slechte prestatie: weg (of andere sanctie).quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 09:57 schreef Klopkoek het volgende:
lekker reëelquote:Op vrijdag 31 oktober 2008 11:06 schreef salvadora het volgende:
[..]
En dus? Buitenshuis werken is ook niks voor vrouwen...
Je boterham betalen?quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 10:25 schreef salvadora het volgende:
[..]
Vertel mij eens wat je bijvoorbeeld met 37 maandsalarissen moet?
Voor wanprestaties bestaan andere regelingenquote:Op vrijdag 31 oktober 2008 20:39 schreef waht het volgende:
[..]
Als een directeur volgens jou naar prestatie moet worden beloont, moet dit ook het geval zijn voor de werknemer. Goede prestatie: bonus, slechte prestatie: weg (of andere sanctie).
Het is inderdaad belachelijk als het MKB personeel in dienst neemt. Het zou verboden moeten worden.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 18:53 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dat gejank van dien MKB-ers ook altijd. Ten eerste zouden ze eens kunnen beginnen met als ze iemand ontslaan eerst een dossier aan te leggen. Ja, dat helpt enorm. Ten tweede zijn ze gewoon belachelijk bezig als ze dit risico in de eerste plaats aangaan. Dit is een keuze die ze zelf maken.
Ondanks dat ik het een goede zaak vind dat de ontslagregeling wordt versoberd is het van de zotte dat rechters het beleid gaan bepalen. Trias politica? Welnee, een stelletje ongekozen wereldvreemde idioten gaat het bepalen?quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 09:55 schreef nikk het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)t_een_stuk_goedkoper
Als de politiek stil blijft staan of idiote maatregelen verzint nemen de rechter zelf wel het initiatief. Het is een eerste stap en hopelijk zet de politiek door.
De wetgever heeft het bepalen van de hoogte van de vergoeding aan de rechters overgelaten. Die hebben dan ook in het verleden de kantonrechtersformule opgesteld om tot een uniform beleid te komen. En dat beleid willen ze dus wijzigen. Daar is niets vreemds aan.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 21:35 schreef Napalm het volgende:
[..]
Ondanks dat ik het een goede zaak vind dat de ontslagregeling wordt versoberd is het van de zotte dat rechters het beleid gaan bepalen. Trias politica? Welnee, een stelletje ongekozen wereldvreemde idioten gaat het bepalen?
Hier ben ik het wel mee eens ja.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 20:40 schreef djenneke het volgende:
Op zich een prima besluit, wel vind ik dat de regeling voor ouderen in stand moet blijven. Na je 50/55ste kom je gewoon niet meer aan werk. Dan moet je het maar zien uit te zingen en bouw je ook nog eens geen pensioen op over de laatste jaren. De gevolgen voor ontslag voor oudere werknemers zijn gewoon buitensporig groot.
Je hebt het hier dan wel over iemand die ongeveer 12 jaar voor je gewerkt heeft. De Kantonrechter zal een dergelijke vergoeding alleen toekennen als het ontslag buiten de schuld van de werknemer valt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 18:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Du_ke had het over economisch voordeel en daar heb ik toch niets over gezegd.
Ik heb alleen iets gezegd over dat nu meer bij de feitelijke schade wordt aangesloten. Ik vind dat prima.
Misschien dat jij het terecht vindt dat een MKB-er met een inkomen van 25K een ontslagvergoeding van 20K moet ophoesten, ik iig niet.
Mwa, als je er zo makkelijk uitgegooid kan worden, zal de motivatie om voor kleine werkgevers te gaan werken kleiner worden.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 19:10 schreef kriele het volgende:
Voor de kleine werkgevers is dit een goede beslissing.
Bull. Zulke figuren kregen al niks als de werkgever tenminste zo verstandig was een dossier aan te leggen.quote:Op zaterdag 1 november 2008 09:23 schreef Halcon het volgende:
Goede zaak. Kom je tenminste nog eens op een goedkopere manier af van nutteloze krachten die hun tijd uit zitten, niets presteren en nooit meer weggaan.
1. Als je die rond heb lopen in je bedrijf ben je een slechte manager.quote:Op zaterdag 1 november 2008 09:23 schreef Halcon het volgende:
Goede zaak. Kom je tenminste nog eens op een goedkopere manier af van nutteloze krachten die hun tijd uit zitten, niets presteren en nooit meer weggaan.
Walgelijke VVD-er! Dat is nou typisch dat fascistische gelul weer van rechts. Succes is een keuze. Bah!quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 18:48 schreef Klopkoek het volgende:
Als MKB'er kies je daar zelf voor
Dat is ie weldegelijk. NL kent bijzonder veel ondernemers met een inkomen rond of onder modaal en velen hebben gewoon personeel.quote:Sowieso is jouw situatie erg hypotethisch en niet reeel
Ik weet natuurlijk niets van arbeidsrecht... Net als die rechters. Die hebben er ook de ballen verstand van. Ik begrijp het...quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 18:53 schreef Fastmatti het volgende:
Dat gejank van dien MKB-ers ook altijd. Ten eerste zouden ze eens kunnen beginnen met als ze iemand ontslaan eerst een dossier aan te leggen. Ja, dat helpt enorm. Ten tweede zijn ze gewoon belachelijk bezig als ze dit risico in de eerste plaats aangaan. Dit is een keuze die ze zelf maken.
Natuurlijk, die reserves komen niet ten laste van het inkomen...quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 19:02 schreef Klopkoek het volgende:
Een goede MKB'er heeft reserves aangelegd voor mogelijk ontslagvergoedingen zodat die het niet van zijn eigen inkomen moet betalen.
Precies.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 19:10 schreef kriele het volgende:
Voor de kleine werkgevers is dit een goede beslissing.
Onterecht ontslag kan worden teruggedraaid, maar ook kan dat met deze regeling tot een fikse draai om de oren leiden. En bedenk: er wordt dus rekening gehouden met de kans op een nieuwe baan, dus niets ten koste van de belastingbetaler... voorkomen dat iemand financieel veel beter wordt van een ontslag.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 19:59 schreef ouderejongere het volgende:
In plaats van rijke werkgevers moeten nu arme belastingbetalers opdraaien voor onterechte ontslagen.
Flexwerk wordt niet steeds populairder?quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 20:30 schreef Picchia het volgende:
Het is echt absoluut niet nodig om werknemers makkelijker te kunnen ontslaan. Zoals je in 2007 kon zien werkt de huidige regeling prima, zie de lage werkloosheid. Het hoeft echt niet aantrekkelijker gemaakt te worden om werknemers aan te trekken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |