abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62830810
quote:
Kantonrechters: ontslag wordt een stuk goedkoper
Van onze verslaggeefster Elsbeth Stoker
gepubliceerd op 31 oktober 2008 09:01, bijgewerkt op 31 oktober 2008 09:18

Amsterdam - Het ontslaan van werknemers wordt goedkoper. Dat hebben de kantonrechters donderdag besloten. In sommige ontslagzaken zullen de werkgevers zelfs de helft goedkoper uit zijn. Vooral 35-minners krijgen minder geld mee. ‘De gedachte hierachter is dat jonge werknemers binnen de kortste keren een nieuwe baan hebben. In hun geval is de ontslagvergoeding een douceurtje’, zegt Kees Wallis, kantonrechter.

In 2007 verloren bijna zestig duizend werknemers hun baan. De helft werd via de goedkope, maar trage route van het Centrum voor Werk en Inkomen ontslagen. De andere dertigduizend belandden bij de ‘snelle, maar dure’ kantonrechter. Deze past een rekenregel toe voor de vergoeding waarop werknemers recht hebben. De regel is een aanbeveling, de rechter kan hiervan afwijken als de werkgever bijvoorbeeld onredelijk was. Tot nu toe gold: een maandsalaris per gewerkt jaar, jaren na je veertigste tellen anderhalve keer mee. Na je vijftigste tellen zij dubbel.

Afgelopen jaren kreeg de formule steeds meer kritiek. Het ontslaan van werknemers zou te duur zijn en de rekenregel te rigide. Vanaf 2009 zullen er daarom andere regels gelden. Dienstjaren tot 35 jaar tellen mee voor een half maandsalaris. De jaren tussen 35 en 45 betekenen één maandsalaris. Tussen 45 en 55 jaar anderhalf en gewerkte jaren na je 55ste tellen dubbel mee. Bijvoorbeeld: iemand van 52 die dertig jaar heeft gewerkt bij één baas, kreeg 37 maandsalarissen mee. Nu worden dat 27 maanden.

De vergoeding wordt gebaseerd op de economische schade die je lijdt door ontslag, aldus Wallis. ‘De positie van ouderen op de arbeidsmarkt is slechter. Zij zullen dus langer zoeken naar iets nieuws. Dus zij krijgen meer mee.’

Bovendien zullen de rechters meer rekening gaan houden met de individuele omstandigheden. Is de ontslagen werknemer actief in een sector met een hoge werkloosheid, dan kan de vergoeding hoger uitvallen. Maar heeft een werknemer goede kansen op nieuw werk, omdat de werkgever hem de kans heeft gegeven cursussen en opleidingen te volgen, dan kan de vergoeding lager uitvallen.

Het ontslagrecht is al jaren een heikel punt voor vakbonden, werkgevers en het kabinet. Afgelopen september sloten werkgevers en werknemers een akkoord dat de vergoeding voor werknemers die meer dan 75 duizend euro verdienen aan banden wordt gelegd. Dit wetsvoorstel is nog niet aan de Tweede Kamer voorgelegd. Wallis: ‘Je weet niet of het met huid en haar door de Kamer komt. Pas dan gaan wij naar de gevolgen kijken.’
http://www.volkskrant.nl/(...)t_een_stuk_goedkoper

Als de politiek stil blijft staan of idiote maatregelen verzint nemen de rechter zelf wel het initiatief. Het is een eerste stap en hopelijk zet de politiek door.
pi_62830851
Achterlijk besluit. Het maakt duidelijk dat dit land wordt geregeerd door het grootkapitaal. Als werknemer ben je tegenwoordig niets meer.

Waarom jij nikk daar zo blij mee bent is me een raadsel

[ Bericht 19% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 01-11-2008 12:11:35 (lijkt mij niet nodig ) ]
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_62831311
Achterlijk besluit? Oh...de tekst onder je naam Klopkoek zegt al genoeg. Ik vind het een prima ontwikkeling. Zoals in het artikel staat vermeld kunnen 35 minners redelijk snel weer aan een baan komen. Waarom moet een bedrijf dan zo'n groot bedrag er voor uittrekken om iemand te ontslaan?

Bekijk het eens uit de ogen van een ondernemer, ik ben het met Nikk eens..Prima besluit!
You know the difference between you and me? I make this look good!
pi_62831511
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 09:57 schreef Klopkoek het volgende:
Achterlijk besluit. Het maakt duidelijk dat dit land wordt geregeerd door het grootkapitaal. Als werknemer ben je tegenwoordig niets meer.

Waarom jij nikk(er) daar zo blij mee bent is me een raadsel
Vertel mij eens wat je bijvoorbeeld met 37 maandsalarissen moet?
pi_62831698
quote:
nikk
Dat vind ik een behoorlijk onlinkse opmerking van je. Latent Wilders-fan? Maar wel klagen als mensen je een NSB'er noemen zeker. Het is wel een verklaring voor het feit dat je het oude nazi-ontslagrecht ondersteunt.

[ Bericht 9% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 01-11-2008 12:13:21 ]
  † In Memoriam † vrijdag 31 oktober 2008 @ 10:38:43 #6
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_62831842
Het is een stap in de goede richting, maar ik zie niet in waarom er algemene ergels zouden moeten zijn. Eventuele ontslagvergoedingen kunnen werknemer en werkgever prima onderling regelen in het arbeidscontract.
Carpe Libertatem
pi_62831873
quote:

Waarom jij nikk(er) daar zo blij mee bent is me een raadsel
Ah wacht. Wel ageren tegen de gouden handdrukken die bestuurders mee krijgen, maar als een werknemer een aantal jaarsalarissen meeneemt is het opeens wel oke.

Meten met 2 maten.
pi_62832156
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 10:17 schreef Rublic het volgende:
Achterlijk besluit? Oh...de tekst onder je naam Klopkoek zegt al genoeg. Ik vind het een prima ontwikkeling. Zoals in het artikel staat vermeld kunnen 35 minners redelijk snel weer aan een baan komen. Waarom moet een bedrijf dan zo'n groot bedrag er voor uittrekken om iemand te ontslaan?

Bekijk het eens uit de ogen van een ondernemer, ik ben het met Nikk eens..Prima besluit!
Je kan mensen best ontslaan zonder vergoeding. Als jij als werkgever tegenover een kantonrechter kan aantonen dat iemand niet functioneert en de werkgever wat dat betreft geen blaam treft, is de kantonrechter niet meer zo scheutig met het toewijzen van schadevergoedingen, en kan de vergoeding dus uiteindelijk ook op nul stellen.

Maar dan moet je dus wel goed je dossiers bijhouden en niet op een goede dag als er een scheet dwars zit, denken, kom laat ik Pietje er maar uitgooien.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_62832318
quote:
Ah wacht. Wel ageren tegen de gouden handdrukken die bestuurders mee krijgen, maar als een werknemer een aantal jaarsalarissen meeneemt is het opeens wel oke.

Meten met 2 maten.
Hier heb je PRECIES de reden te pakken waarom ik dit ongehoord en ongepast vind.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_62832342
Dom besluit.

Vooral 30 minners worden als wegwerp werknemers beschouwd en wat te denken van al die zwangere vrouwen die na hun zwangerschap niet terug hoeven te komen. (die zijn ook geen 45 plus maar komen ook minder snel aan een baan)
pi_62832561
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 10:58 schreef HarryP het volgende:
Dom besluit.

Vooral 30 minners worden als wegwerp werknemers beschouwd en wat te denken van al die zwangere vrouwen die na hun zwangerschap niet terug hoeven te komen. (die zijn ook geen 45 plus maar komen ook minder snel aan een baan)
En dus? Buitenshuis werken is ook niks voor vrouwen...
pi_62832658
Ik vind niet dat de rol van de rechtelijke macht het bepalen van de arbeidsvoorwaarden moet zijn. Eigenlijk gaat zij hierbij haar boekje te buiten.
De politiek heeft weliswaar maar een matig akkoord afgesloten die enkel de salarissen in een hoger segment aftoppen, maar de deal was, volgens mij, een versoepeling van het ontslagrecht ten overstaan van het aan het werk brengen van langdurig werklozen. Nu gaan de rechters echter over op inhoudelijke uitvoering van wetgeving. Ik zie niet in dat deze regeling meer werklozen aan het werk zou kunnen helpen.
Dit vind ik meer een politieke bezigheid met samenspel van de vakbonden.
Wat betreft de FNV; die laat het ook allemaal gebeuren. Daar heb je als werknemer niet echt veel aan.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_62832753
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 10:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hier heb je PRECIES de reden te pakken waarom ik dit ongehoord en ongepast vind.
Dus we schaffen gewoon beiden af? Goed idee, eindelijk ga je eens mensen gelijkwaardig behandelen en niet aan de hoogte van het inkomen
pi_62834264
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 11:09 schreef damian5700 het volgende:
Ik vind niet dat de rol van de rechtelijke macht het bepalen van de arbeidsvoorwaarden moet zijn. Eigenlijk gaat zij hierbij haar boekje te buiten.
De politiek heeft weliswaar maar een matig akkoord afgesloten die enkel de salarissen in een hoger segment aftoppen, maar de deal was, volgens mij, een versoepeling van het ontslagrecht ten overstaan van het aan het werk brengen van langdurig werklozen. Nu gaan de rechters echter over op inhoudelijke uitvoering van wetgeving. Ik zie niet in dat deze regeling meer werklozen aan het werk zou kunnen helpen.
Dit vind ik meer een politieke bezigheid met samenspel van de vakbonden.
Wat betreft de FNV; die laat het ook allemaal gebeuren. Daar heb je als werknemer niet echt veel aan.
Ehm... de huidige regeling is afkomstig van diezelfde kantonrechters.
pi_62834350
quote:

Ja, kennelijk is lezen moeilijk. De rechters gaan gewoon meer rekening houden met de feitelijke situatie. Je krijgt de daadwerkelijke schade vergoed en zo is dat altijd al geweest. De oude berekeningswijze was teveel gebaseerd op de zielige werknemer die niet of nauwelijks een nieuwe baan kan krijgen, deze berekeningswijze is gebaseerd op de nieuwe situatie waar er ook werknemers zijn die fluitend een week later een andere baan incasseren.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_62834685
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 11:09 schreef damian5700 het volgende:
Nee, ze bepalen zelfstandig de hoogte van de schadevergoeding. Dat doen ze op heel veel terreinen en al heel lang.

De zwakke werknemer gaat er niet op achteruit, alleen de werknemer die zichzelf prima kan redden. Daarnaast kan rekening gehouden worden met de werkgever. Een MKB-er die het hoofd net boven water kan houden moet je niet verplichten om een jaarsalaris op te hoesten. Dat is veel asocialer dan zijn werknemer wat minder geld meegeven, want die werknemer heeft gewoon recht op WW en velen zijn binnen die tijd gewoon weer aan het werk...
pi_62834718
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 10:57 schreef Klopkoek het volgende:

Jij denkt dat voor CEO's deze regeling niet exact hetzelfde wordt toegepast en CEO's dus zeer waarschijnlijk met deze regeling minder goed af zijn?

(wat in hun contract staat, daar hebben deze rechters geen donder mee van doen, dus daar hoef je niets over te melden)
pi_62844361
Denk niet dat dit nou echt zou helpen. Of dat veel soepeler ontslagrecht de economie sowieso zou helpen. Is vooral wishful thinking.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:34:15 #19
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_62844606
Juist D$4 moet geen rookgordijn optrekken
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_62844872
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 18:34 schreef Klopkoek het volgende:
Juist D$4 moet geen rookgordijn optrekken
Du_ke had het over economisch voordeel en daar heb ik toch niets over gezegd.

Ik heb alleen iets gezegd over dat nu meer bij de feitelijke schade wordt aangesloten. Ik vind dat prima.

Misschien dat jij het terecht vindt dat een MKB-er met een inkomen van 25K een ontslagvergoeding van 20K moet ophoesten, ik iig niet.
pi_62844943
Wat een achterlijk besluit. Voor de zoveelste keer wordt over de rug van de jongere generatie de babyboomers weer ontzien. Iemand van 35 kreeg in de huidige situatie al weinig omdat er weinig dienstjaren zijn nu krijg je dus de helft van niets. Bovendien is het natuurlijk weer heel eerlijk om de 'sterkere' in de samenleving weer eens met lege handen te laten staan. Zo iemand heeft zeker gezin om te onderhouden?

Overigens zal dit weer slecht uitpakken voor de zwakkere. Nu wordt het nog duurder om dit soort kwijt te raken dus worden ze helemaal niet meer aangenomen.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:48:12 #22
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_62844967
Als MKB'er kies je daar zelf voor

Sowieso is jouw situatie erg hypotethisch en niet reeel, dat weet je zelf ook wel en daarom laat ik het hierbij.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:52:59 #23
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_62845084
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 10:17 schreef Rublic het volgende:

Idd

Waarom ben je er zo op tegen Klopkoek?

Moet het voor werkgevers onbetaalbaar worden om mensen te ontslaan of zo?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_62845097
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 18:43 schreef DS4 het volgende:

[..]

Du_ke had het over economisch voordeel en daar heb ik toch niets over gezegd.

Ik heb alleen iets gezegd over dat nu meer bij de feitelijke schade wordt aangesloten. Ik vind dat prima.

Misschien dat jij het terecht vindt dat een MKB-er met een inkomen van 25K een ontslagvergoeding van 20K moet ophoesten, ik iig niet.
Dat gejank van dien MKB-ers ook altijd. Ten eerste zouden ze eens kunnen beginnen met als ze iemand ontslaan eerst een dossier aan te leggen. Ja, dat helpt enorm. Ten tweede zijn ze gewoon belachelijk bezig als ze dit risico in de eerste plaats aangaan. Dit is een keuze die ze zelf maken.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 19:02:28 #25
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_62845309
Een goede MKB'er heeft reserves aangelegd voor mogelijk ontslagvergoedingen zodat die het niet van zijn eigen inkomen moet betalen.
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')