in een kasboek dus niet. Het saldo van de kas moet actueel zijn, dus wordt het bij de ontvangst/uitgave geboekt.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 09:24 schreef Karina het volgende:
Fakturen boek je in zodra je ze verstuurt of ontvangt, anders kun je toch ook niet zien wat er nog open staat?
Boekhoudprogramma...... !quote:Op donderdag 30 oktober 2008 09:58 schreef Allard88 het volgende:
ik dacht dat je alle transacties in zon excelbestandje moest zetten.. alles wat je binnenkrijgt en uitgeeft... dus facturen, bonnen, automatische incasso's... niet dus?!
Daar heb je gelijk in, als je inderdaad alleen inkomsten en uitgaven die per kas zijn gedaan wilt bijhouden, dan boek je ontvangsten en inkomsten en geen fakturen.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 09:35 schreef Homdeck het volgende:
[..]
in een kasboek dus niet. Het saldo van de kas moet actueel zijn, dus wordt het bij de ontvangst/uitgave geboekt.
Maar je moet gewoon een inkoop- en verkoopboek bij gaan houden en niet alles via het kasboek doen. Kan me niet voorstellen dat je alls van de debiteuren cash ontvangt.
Kasboek = contante uitgaven en inkomstenquote:Op donderdag 30 oktober 2008 10:18 schreef Allard88 het volgende:
nou snap ik er dus geen hol meer van.. moet ik nu een kasboek bijhouden of een inkoop verkoop boek? En wat moet er nu in wat? Ik dacht dus dat ik alleen een kasboek bij hoefde te houden als beginnend zzper..waarin AL mijn in en uitgaven stonden..en dan de facturen en bonnen in een map bijhouden..maar dat is dus niet zo?
Wat heeft dat laatse er mee te maken?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 11:36 schreef Allard88 het volgende:
ik krijg het gevoel dat ik dit beter aan een programma kan overlaten..weten jullie gratis progjes die hier voor geschikt kunnen zijn? Ben dus beginnend zzper...
Als je nu eens begint met het vertellen wat je verwacht wat de omvang van je administratie zal gaan zijn?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 11:47 schreef Allard88 het volgende:
nou omdat het dus niet al te diepgaand hoeft te zijn
Ik krijg het gevoel dat jij de meest elementaire boekhoudkundige kennis mist. Een programma lost dat hiaat niet op, een programma doet bij het inboeken niet veel meer dan vastleggen wat JIJ ingeeft op de plek (het boek) die JIJ bepaalt met een boekdatum die JIJ kiest.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 11:36 schreef Allard88 het volgende:
ik krijg het gevoel dat ik dit beter aan een programma kan overlaten..
Desnoods laat je hun de boel opzetten en hou je het zelf verder bij, met jaarlijkse controle door hun ofzo.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 13:19 schreef RJD het volgende:
Mijn advies: benader eens een administratiekantoor. Die kan jou veel werk uit handen nemen en dan kan jij je gewoon richten op je werk.
Ook een eenmanszaak krijgt te maken met een balans, resultatenrekening, jaarafrekening omzetbelasting, afschrijvingsstaten, etc. etc., daar hoef je geen BV voor te zijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 14:01 schreef miss_sly het volgende:
Als hij eenmanszaak is en geen BV hoeft hij geen jaarrekening te laten opstellen en deponeren. Welhandig om te zien hoe je jaar geweest is, maar dat hoeft dus niet per se dmv een jaarrekening.
balans en resultatenrekening van een erg eenvoudige eenmanszaak is met een beetje basiskennis en een klein programmaatje prima zelf te maken zonder dat een accountant nodig is. OB is inderdaad ook iets dat hij goed ondere de knie moet krijgen, maar dat kan ook met een basiscursus. Afschrijvingen is natuurlijk maar net afhankelijk van wat hij voor bedrijf heeft.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 14:18 schreef r_one het volgende:
[..]
Ook een eenmanszaak krijgt te maken met een balans, resultatenrekening, jaarafrekening omzetbelasting, afschrijvingsstaten, etc. etc., daar hoef je geen BV voor te zijn.
Dat beweerde toch ook niemand?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 14:24 schreef miss_sly het volgende:
Ik bedoelde at het voor een eenmanszaak iig niet verplichtis om een jaarrekening te deponeren en daarvoor heb je wel een accountant nodig.
quote:Op donderdag 30 oktober 2008 12:35 schreef Rekkie het volgende:
Aangezien je echt de elementaire kennis van het boekhouden mist, zou ik je adviseren het uit te besteden.
Een jaarrekening moet je toch op laten stellen, die kosten ben je sowieso kwijt.
Finnova kan je een offerte op maat leveren. http://www.administratiekantoorfinovion.nl/offerte/offerte.asp
Uiteraard is dit maar 1 voorbeeld.
Moet dus helemaal niet, kan wel handig zijnquote:
1. TS mist de basiskennis en 2. de meeste eenmanszaken weten weinig tot niets van b.v. voorafgaande journaalposten dus een correcte jaarrekening en resultatenrekening komt wel iets meer bij kijken dan inboeken en "print overzicht".quote:Op donderdag 30 oktober 2008 14:24 schreef miss_sly het volgende:
balans en resultatenrekening van een erg eenvoudige eenmanszaak is met een beetje basiskennis en een klein programmaatje prima zelf te maken zonder dat een accountant nodig is.
Voor zover ik begrijp is TS werkzaam als reporter oid en heeft ook een topic over de aanschaf van een camera. Zo'n ding ga je toch echt activeren en niet als kostenpost opvoeren.quote:Afschrijvingen is natuurlijk maar net afhankelijk van wat hij voor bedrijf heeft.
Daarom zei ik er ook bij dat hij imo een cursus moet gaan doen.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 14:38 schreef r_one het volgende:
[..]
1. TS mist de basiskennis en 2. de meeste eenmanszaken weten weinig tot niets van b.v. voorafgaande journaalposten dus een correcte jaarrekening en resultatenrekening komt wel iets meer bij kijken dan inboeken en "print overzicht".
Ik beweer nergens een wettelijke verplichting is, maar meer een elementair element voor bedrijfsvoering.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 14:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
[..]
Moet dus helemaal niet, kan wel handig zijn
Dat advies heb ik ook nooit weersprokenquote:Op donderdag 30 oktober 2008 14:40 schreef miss_sly het volgende:
Daarom zei ik er ook bij dat hij imo een cursus moet gaan doen.
In een kasboek moet je de betalingen bij houden. In je grootboekrekeningen kun je ook de ontvangen facturen, nog te ontvangen facturen etcetera bijhouden.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 09:24 schreef Karina het volgende:
Fakturen boek je in zodra je ze verstuurt of ontvangt, anders kun je toch ook niet zien wat er nog open staat?
Je mag hem 100% via de zaak betalen, maar je mag niet 100% BTW aftrekken. Als je kunt aantonen dat je het bijvoorbeeld 20% privé gaat gebruiken mag je maar 80% BTW terug vragen, wat me wel erg moeilijk lijkt aan te tonen in dit geval. Kijk ook maar even op deze link: http://www.belastingdiens(...)3-27.html#P217_27212quote:Op donderdag 30 oktober 2008 09:22 schreef Allard88 het volgende:
Daar zijn we weer.. Ik heb 2 hele simpele vragen over het bijhouden van mijn kasboek (ben net begonnen als zzper)...en ik krijg nergens eenduidig antwoord ...
1) Op welk moment voer je een factuur (uitgaande debiteuren) op in je kasboek? Op moment van versturing (nog niet betaald) of moment van betaling? . En dezelfde vraag voor inkomende facturen.. Voer je die op als je ze ontvangen hebt of als je ze betaald hebt? Het gaat hier dus om het kasboek..
2) Ik heb onderdelen voor mijn pc gehaald om hem sneller te maken..dit heb ik nodig voor de zaak. Ik ga hem wel deels prive gebruiken. Kan ik alle kosten voor deze onderdelen op de zaak (en dus mijn zakelijke rekening) zetten? Zonder dat ik met verhoudingen en zo moet gaan werken, want ik gebruik hem wel prive dus. Mocht het het geval zijn dat ik het dus 100% op zaak kan zetten, dan moet ik een declaratie sturen naar mijn zaak omdat ik de onderdelen met priverekening heb betaald..hoe ziet zon declaratie eruit?!
dankjewel mensen!
Gewoon de factuur in je boekhouding stoppen en het bedrag van zakelijk naar privé overmaken onder vermelding van "terugbetaling factuur XXX" bijvoorbeeld. Je hebt het gewoon even voorgeschoten.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 09:22 schreef Allard88 het volgende:
dan moet ik een declaratie sturen naar mijn zaak omdat ik de onderdelen met priverekening heb betaald..hoe ziet zon declaratie eruit?!
En daar trek je je natuurlijk geen reet van aan; gewoon 100% aftrekken en ook privé gebruikenquote:Op zaterdag 1 november 2008 07:44 schreef Hugo- het volgende:
Je mag hem 100% via de zaak betalen, maar je mag niet 100% BTW aftrekken. Als je kunt aantonen dat je het bijvoorbeeld 20% privé gaat gebruiken mag je maar 80% BTW terug vragen, wat me wel erg moeilijk lijkt aan te tonen in dit geval.
Klopt, wordt in veel gevallen gewoon gedaan. Maar ik geef even aan hoe het eigenlijk hoort.quote:Op zaterdag 1 november 2008 08:39 schreef CraZaay het volgende:
[..]
Gewoon de factuur in je boekhouding stoppen en het bedrag van zakelijk naar privé overmaken onder vermelding van "terugbetaling factuur XXX" bijvoorbeeld. Je hebt het gewoon even voorgeschoten.
[..]
En daar trek je je natuurlijk geen reet van aan; gewoon 100% aftrekken en ook privé gebruiken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |