abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62803273
Daar zijn we weer.. Ik heb 2 hele simpele vragen over het bijhouden van mijn kasboek (ben net begonnen als zzper)...en ik krijg nergens eenduidig antwoord ...

1) Op welk moment voer je een factuur (uitgaande debiteuren) op in je kasboek? Op moment van versturing (nog niet betaald) of moment van betaling? . En dezelfde vraag voor inkomende facturen.. Voer je die op als je ze ontvangen hebt of als je ze betaald hebt? Het gaat hier dus om het kasboek..

2) Ik heb onderdelen voor mijn pc gehaald om hem sneller te maken..dit heb ik nodig voor de zaak. Ik ga hem wel deels prive gebruiken. Kan ik alle kosten voor deze onderdelen op de zaak (en dus mijn zakelijke rekening) zetten? Zonder dat ik met verhoudingen en zo moet gaan werken, want ik gebruik hem wel prive dus. Mocht het het geval zijn dat ik het dus 100% op zaak kan zetten, dan moet ik een declaratie sturen naar mijn zaak omdat ik de onderdelen met priverekening heb betaald..hoe ziet zon declaratie eruit?!

dankjewel mensen!
  Moderator donderdag 30 oktober 2008 @ 09:24:51 #2
9859 crew  Karina
Woman
pi_62803310
Fakturen boek je in zodra je ze verstuurt of ontvangt, anders kun je toch ook niet zien wat er nog open staat?
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_62803470
Je voert een factuur op factuurdatum in. Ik snap alleen niet waarom je een facturen in een kasboek bij houdt....

Of moeten de klanten bij je langs komen om te contact te betalen?
Dan nog zou ik het in het debiteurenboek/verkoopboek bij houden.

Maar als ZZP'er hè.... heb jij geen financieel adviseur, accountant of administratiekantoor waar je met deze vragen terecht kan?
pi_62803521
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 09:24 schreef Karina het volgende:
Fakturen boek je in zodra je ze verstuurt of ontvangt, anders kun je toch ook niet zien wat er nog open staat?
in een kasboek dus niet. Het saldo van de kas moet actueel zijn, dus wordt het bij de ontvangst/uitgave geboekt.
Maar je moet gewoon een inkoop- en verkoopboek bij gaan houden en niet alles via het kasboek doen. Kan me niet voorstellen dat je alls van de debiteuren cash ontvangt.
When I was a child I had a fever.
My hands felt just like two balloons.
pi_62804021
ik dacht dat je alle transacties in zon excelbestandje moest zetten.. alles wat je binnenkrijgt en uitgeeft... dus facturen, bonnen, automatische incasso's... niet dus?!
pi_62804124
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 09:58 schreef Allard88 het volgende:
ik dacht dat je alle transacties in zon excelbestandje moest zetten.. alles wat je binnenkrijgt en uitgeeft... dus facturen, bonnen, automatische incasso's... niet dus?!
Boekhoudprogramma...... !

Excel, volstaat misschien als kasboek, maar niet voor inkomende facturen, uitgaande facturen en automatische incasso's (imo).

Dat moet je lekker via de diverse 'boeken' doen in een boekhoudprogramma.
pi_62804132
Doe je zelf je BTW-aangiften en stel je zelf de jaarstukken op of heb je een accountant?
pi_62804317
http://www.zzp-nederland.nl/artikel/Administratie Misschien een handige link. Op de website staat een hoop interessante informatie voor startende ZZP'ers... Succes!
You know the difference between you and me? I make this look good!
  Moderator donderdag 30 oktober 2008 @ 10:13:16 #9
9859 crew  Karina
Woman
pi_62804338
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 09:35 schreef Homdeck het volgende:

[..]

in een kasboek dus niet. Het saldo van de kas moet actueel zijn, dus wordt het bij de ontvangst/uitgave geboekt.
Maar je moet gewoon een inkoop- en verkoopboek bij gaan houden en niet alles via het kasboek doen. Kan me niet voorstellen dat je alls van de debiteuren cash ontvangt.
Daar heb je gelijk in, als je inderdaad alleen inkomsten en uitgaven die per kas zijn gedaan wilt bijhouden, dan boek je ontvangsten en inkomsten en geen fakturen.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_62804459
nou snap ik er dus geen hol meer van.. moet ik nu een kasboek bijhouden of een inkoop verkoop boek? En wat moet er nu in wat? Ik dacht dus dat ik alleen een kasboek bij hoefde te houden als beginnend zzper..waarin AL mijn in en uitgaven stonden..en dan de facturen en bonnen in een map bijhouden..maar dat is dus niet zo?
pi_62804533
schaf gewoon een simpel boekhoudpakketje aan. Snelstart ofzo. Iedereen kan hiermee boekhouden, ook als je totaal geen ervaring hebt. Kost je een paar honderd euro, maar het loont wel.
pi_62804551
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 10:18 schreef Allard88 het volgende:
nou snap ik er dus geen hol meer van.. moet ik nu een kasboek bijhouden of een inkoop verkoop boek? En wat moet er nu in wat? Ik dacht dus dat ik alleen een kasboek bij hoefde te houden als beginnend zzper..waarin AL mijn in en uitgaven stonden..en dan de facturen en bonnen in een map bijhouden..maar dat is dus niet zo?
Kasboek = contante uitgaven en inkomsten
Verkoopboek = verstuurde verkopen op rekening
Inkoopboek = ontvangen verkopen op rekening

Maak 3 mappen aan en correspondeer deze aan je diverse 'boeken'

Het beste is overigens nog steeds een (simpel) boekhoudprogramma.
pi_62805150
Ik heb ook snelstart. Handig programma en het schilt je een hoop moeite als straks blijkt dat je excel sheet toch niet helemaal voldeed aan de eisen. Als zzper moet je die kosten toch wel kunnen maken.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_62805219
-edit- eerst een kopje koffie voor je wat zegt

[ Bericht 92% gewijzigd door shilizous_88 op 30-10-2008 11:17:00 ]
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
pi_62805304
"In je kasboek verklaar je wat er op je rekening bijkomt en wat er afgeschreven wordt.
(eindsaldo kasboek = gelijk aan je huidig rekeningsaldo)"

maar dat zou betekenen dat je ook je inkomsten en uitgaven die niet contant zijn hier in zou opnemen... als ik bijvoorbeeld 1000 euro uit mijn prive rekening stort op mijn zakelijke rekening..dan voer ik dat toch ook op in mijn kasboek? Of als ik 2000 moet betalen (via factuur) aan een leverancier?
pi_62805362
Als je 1000 euro uit je privé-rekening stort op je zakelijke rekening heeft dit niks te maken met je kasboek, maar wel met je bankboek
pi_62805450
Kasboek = contantgeld
Bankboek = bankrekening mutaties

1000 euro van de rekening halen om te gebruiken voor contante betalingen, resulteert in een mutatie op je bankboek en op je kasboek.

Jouw voorbeeld, muteert alleen de bankboeken.
pi_62805882
-edit- het was nog vroeg
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
pi_62806409
ik krijg het gevoel dat ik dit beter aan een programma kan overlaten..weten jullie gratis progjes die hier voor geschikt kunnen zijn? Ben dus beginnend zzper...
pi_62806486
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:36 schreef Allard88 het volgende:
ik krijg het gevoel dat ik dit beter aan een programma kan overlaten..weten jullie gratis progjes die hier voor geschikt kunnen zijn? Ben dus beginnend zzper...
Wat heeft dat laatse er mee te maken?

Gebruik gewoon snelstart of iets dergelijks...
Of schakel een administratiekantoor, (goedkope) accountant in.

(Met accountant bedoel ik dan niet de KPMG's, Deloitte's of de PWC's)
pi_62806733
nou omdat het dus niet al te diepgaand hoeft te zijn
pi_62806786
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:47 schreef Allard88 het volgende:
nou omdat het dus niet al te diepgaand hoeft te zijn
Als je nu eens begint met het vertellen wat je verwacht wat de omvang van je administratie zal gaan zijn?
Dat scheelt al een hele hoop.

Als je 10 facturen per jaar verwacht, dan moet je niet eens willen kijken naar een boekhoudprogramma.

Verwacht je er juist heel veel (100+ bijvoorbeeld), dan is een basis programma als Snelstart, Unit4 Multiverse Lite o.i.d een aanrader.
pi_62807253
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:36 schreef Allard88 het volgende:
ik krijg het gevoel dat ik dit beter aan een programma kan overlaten..
Ik krijg het gevoel dat jij de meest elementaire boekhoudkundige kennis mist. Een programma lost dat hiaat niet op, een programma doet bij het inboeken niet veel meer dan vastleggen wat JIJ ingeeft op de plek (het boek) die JIJ bepaalt met een boekdatum die JIJ kiest.

Je zult je toch echt eerst meer in het boekhouden zelf moeten verdiepen als zaken als subadministraties, kruisposten, dagboeken, etc. nog abracadabra voor je zijn. Het maakt daarna (behoudens de omvang) weinig verschil of je je boekhouding voert in Excel, Snelstart of bij wijze van spreken op de rand van de krant.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_62807471
Ik verwacht het eerste jaar ongeveer 20 a 30 opdrachten in totaal van een jaar... Dus is niet zo veel nee....
pi_62807915
Aangezien je echt de elementaire kennis van het boekhouden mist, zou ik je adviseren het uit te besteden.
Een jaarrekening moet je toch op laten stellen, die kosten ben je sowieso kwijt.

Finnova kan je een offerte op maat leveren. http://www.administratiekantoorfinovion.nl/offerte/offerte.asp

Uiteraard is dit maar 1 voorbeeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')