abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62797605

Dit topic is bedoeld voor Gitaarspelend Fok!, Elke gitarist is welkom!! Het maakt niet uit of je akoestisch of elektrisch speelt, jazz of metal , snel of langzaam. Samples zijn erg welkom, het is leuk om elkaar te beluisteren. Respecteer elkaars smaak en mening.

Rock on!

De vaste klanten ?

Gitaarmerken ?

BC Rich | Bo~El | Dean Guitars | Epiphone | ESP | Fender | Gibson | Gretsch | Hofner Ibanez | Jackson | Line 6 | Martin & Co | Maverick | Music Man Parker | PRS | Squier | Taylor

Versterkers ?

Fender | Laney | Line6 | Marshall | Mesa Boogie | Peavey | Randall | Vox

Effecten ?

Boss | Dunlop | Electro-Harmonix | Digitech | Line 6 | Zoom

Tabs ?

Mxtabs | OLGA | Harmony Central | Guitar Tabs | Tabsrus | Ultimate Guitar All Guitar Tabs | Tabster | Taborama | My Songbook Powertabs | Guitar Tab Universe

Winkels ?

Feedback | Groove Factory | Music Partner | Dirk Witte | Haar Guitars | Music Store | Kees Dee | Musik Produktiv | Lord of the Strings | Guitar Center in Wierden | Thomann | Guitarbox

Overige ?

Gitaar.net | Gitaarnet.nl | Harmony Central | Cyberfret Maak je eigen gitaar | Het afstellen van je gitaar | Het afstellen van je gitaar 2 Gear Acquisition Syndrome (gas)

De OP vindt men hier.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  woensdag 29 oktober 2008 @ 22:59:41 #3
151527 KaMo
Boem, zei de bas
  FOK!fotograaf woensdag 29 oktober 2008 @ 23:07:34 #4
159915 -Menn0-
MNO
pi_62798226
Yo
,,/
pi_62798264
Ben niet voor niks tekstdichter... .
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  Redactie Frontpage woensdag 29 oktober 2008 @ 23:15:04 #6
197197 Moozze
Plugged
pi_62798468
Hoi
pi_62799270
Ik ben een complete beginner op het gebied van gitaren, ik ben ook geen echte fan van gitaar muziek. Echter zijn er wel genoeg nummers die ik mooi vind. Nu zag ik dus die aanbieding in de Lidl folder, en ik wilde altijd eigenlijk wel een keer een instrument bespelen, dus begint het een beetje te kriebelen . Iemand zei in dit topic dat je dan beter ergens anders kan halen dan bij de Lidl, i.v.m. garantie enzo.... Is dit geen mooi setje: http://www.thomann.de/nl/thomann_gitarren_set_g13.htm ?
Zit ook een lesboek en cd bij.... kan ik wel gebruiken haha.

Of kan ik dan beter zoiets halen, en dan zo'n lesboek apart:
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbstset_2_black.htm
Scheelt niet veel in prijs, maar ik heb geen idee van kwaliteit etc. Is zo'n gitaar een beetje goed?
Denken jullie dat ik, als geen echte gitaarmuziek luisteraar/liefhebber, goed aan zou doen een gitaar te kopen, of moet je dan echt een rocker zijn ? Ach, als het niks is kan ik het natuurlijk ook weer verkopen op marktplaats ofzo.
pi_62799286
Ik heb wel 4 regels tekst toegevoegd aan m'n gitaarkoopnijdnummer

Heb ook al een bassloop en wat akkoorden

Nu oogjes dicht en versterkertjes toe
pi_62799549
SingleCoil, ten eerste heb je gelijk, en dat ontken ik zeker niet. Ten tweede hebben we beide gelijk eigenlijk. Als je (uitersten genomen) 16 ohm cab aan 4 ohm versterker hangt moet je je versterker 4 keer zo hard zetten voor hetzelfde geluidsnivo (frequentie afwijkingen daargelaten). Iemand die zoekt naar een tone weet waar hij mee bezig is (hoop ik). Een leek die dat niet weet mist volume en jakkert zijn versterker telkens verder open waardoor op een gegeven moment de versterker aan zijn limiet zit te werken en de eindtrappen vol op de sodemieter krijgen en te heet worden.
Daarom dat ik zei dat het thuis wel mee zou vallen omdat je daar sowieso op lagere volumes speelt.

Daarom, als je niet weet wat je doet, match dan gewoon je ohms.
Wil je wel experimenteren, weet dan wat je doet en besef je goed hoe het zit/werkt met je apparatuur.
Sometimes the journey is the goal
I don't care about my soul
Sometimes life is just pure rock 'n roll!!
pi_62799892
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 22:50 schreef Witchfynder het volgende:
Ik heb een 8 ohm speaker aangesloten op een 4 ohm versterker, maar mijn versterker heeft geen 4 ohm uitgang, maar alleen 2 x 8 ohm. Op 4 ohm is mijn versterker 350W en op 1 x 8 ohm 240W.
Maar als ik een 4 ohm speaker wil aansluiten op zo'n 8 ohm poort, levert mijn versterker dan alsnog 4 ohm of 8 ohm of gaat mijn versterker kapot?
Dat snap ik even niet. Je versterker heeft alleen een 2x8 ohm uitgang...waarom denk je dan dat he teen 4 ohm versterker is?

Mag ik trouwens gokken dat het een transistor versterker is?

Wat is het merk/type?

Je moet iig zeker niet een 4 omh speaker op een 8 ohm uitgang aansluiten. Maar als je versterker idd 4 ohm aankan is het natuurlijk geen probleem, dan moet je je wel afvragen of de info die je hier geeft wel correct is.
Mu!
pi_62799982
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 23:56 schreef The_Dean het volgende:
SingleCoil, ten eerste heb je gelijk, en dat ontken ik zeker niet. Ten tweede hebben we beide gelijk eigenlijk. Als je (uitersten genomen) 16 ohm cab aan 4 ohm versterker hangt moet je je versterker 4 keer zo hard zetten voor hetzelfde geluidsnivo (frequentie afwijkingen daargelaten). Iemand die zoekt naar een tone weet waar hij mee bezig is (hoop ik). Een leek die dat niet weet mist volume en jakkert zijn versterker telkens verder open waardoor op een gegeven moment de versterker aan zijn limiet zit te werken en de eindtrappen vol op de sodemieter krijgen en te heet worden.
Daarom dat ik zei dat het thuis wel mee zou vallen omdat je daar sowieso op lagere volumes speelt.

Daarom, als je niet weet wat je doet, match dan gewoon je ohms.
Wil je wel experimenteren, weet dan wat je doet en besef je goed hoe het zit/werkt met je apparatuur.
Sorry, maar wat je zegt is echt niet waar.

Als je een speaker met een hogere impedantie aansluit levert je versterker gewoon minder vermogen. Als je 'm dus voluit aan zet wordt 'ie met een hogere impedantie speaker dus minder warm dan met een lagere.

Verder is het neit zo dat eindtrappen "op hun sodemieter krijgen" als ze voluit gebruikt worden, Gewoonlijk kan een versterker veel meer vermogen leveren dan waar hij op verkocht wordt. Als je versterker voluit staat te stampen dan is dat niet 'op het randje af' maar gewoon het vermogen waar 'ie voor gemaakt is. Daarbij treed ook de voorziene warmte-dissipatie op, er wordt dus ook niks 'te heet'.

Een hogere impedantie speaker is gewoon nooit een probleem, net als een gloeilamp die voor 220V gemaakt is in een 110V lamp draaien: hij geeft gewoon minder licht, en er gaat niks kapot.

En ja, ik vind het leuk om gelijk te hebben
Mu!
pi_62800511
Tussen het daadwerkelijk gelijk hebben en het graag willen krijgen zit verschil

Wat betreft het versterker vermogen zit je fout. Als je er een zwaardere speaker aanhangt geeft hij niet minder vermogen. Een versterker geeft altijd evenveel vermogen, alleen is het rendement ten opzichte van de speaker veel lager.
Hij klinkt zachter waardoor je denkt dat hij minder vermogen geeft. Dat zachter klinken komt omdat een hogere impendantie speaker meer vermogen nodig heeft om optimaal kunnen presteren.
En een versterker heeft wel wat headroom, maar die is ook niet heel groot hoor. Als je je amp lang genoeg op vol vermogen draait geeft er echt wel hier en daar iets de geest, alleen al om de natuurlijke (harmonische) vervorming/oversturing die dan optreed.

[ Bericht 12% gewijzigd door The_Dean op 30-10-2008 00:53:45 ]
  FOK!fotograaf donderdag 30 oktober 2008 @ 00:51:32 #13
159915 -Menn0-
MNO
pi_62800566
* Menno voorspelt dat de volgende post van SingleCoil ook begint met ik heb lekker toch gelijk

Ik heb er trouwens geen verstand van, ik hou wijs mn mond
,,/
pi_62800827
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 00:51 schreef -Menn0- het volgende:
* Menno voorspelt dat de volgende post van SingleCoil ook begint met ik heb lekker toch gelijk

Ik heb er trouwens geen verstand van, ik hou wijs mn mond
Zoals bewezen geef ik het hem van harte als hij echt gelijk heeft.
pi_62800868
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 00:48 schreef The_Dean het volgende:
Tussen het daadwerkelijk gelijk hebben en het graag willen krijgen zit verschil

Wat betreft het versterker vermogen zit je fout. Als je er een zwaardere speaker aanhangt geeft hij niet minder vermogen. Een versterker geeft altijd evenveel vermogen, alleen is het rendement ten opzichte van de speaker veel lager.
En een versterker heeft wel wat headroom, maar die is ook niet heel groot hoor. Als je je amp lang genoeg op vol vermogen draait geeft er echt wel hier en daar iets de geest, alleen al om de natuurlijke (harmonische) vervorming/oversturing die dan optreed.
*menno heeft het mis, maar dan meer in woordkeuze dan in strekking*
Soory, again, maar je hebt het echt mis hoor. Het rendement van de speaker heeft niets te maken met het opgenomen vermogen maar met de hoeveelheid geluidsdruk die die speaker bij een bepaald vermogen produceert. Zoal je bijvoorbeeld bij de vraag hierboven kunt zien, is het afgegeven vermogen afhankelijk van de impedantie (ook wel 'load' of 'belasting' genoemd) van de aangesloten speakers. Hoewel dat regeltje niet helemaal kopt (het is tenslotte geen weerstand maar impedantie) kun je grofweg aanhouden dat twee keer zo lage impedantie een twee keer zo hoog vermogen oplevert (=uit de versterker trekt). De eindtrap die hierboven beschreven wordt levert 350 W aan 4 ohm en 200 w aan 8 ohm. Dat heeft verder niets te maken met de efficiency van die spreakers (= hoe hard dat gaat, bij hetzelfde vermogen).
Waar je rekening mee zou kunnen houden is dat een hogere impedantie er ook voor zorgt dat de anodespanning in de eindbuizen wat hoger wordt. Dat effect is niet heel groot, en de meest buizen kunnen een veel hogere spanning aan dan waar ze op gebruikt worden, maar theoretisch zou je, als je een heel groot verschil maakt (bijv. een 32 ohms speaker op een 2 ohm versterker) de levensduur van de eindbuizen kunnen verkorten. Dat is echter zuiver theoretisch, in de praktijk merk je daar niks van, tenzij je echt rare dingen gaat doen.

Zeker kleine verschillen, 4 op 5,3 of 4 op 8 heeft echt geen enkele invloed, anders dan, zoals gezegd, het geluid: een speaker die een lagere impedantie heeft dan de versterker geeft minder hoge tonen. Of je dat erg vindt is een kwestie van smaak.

Waarom een versterker die je lang op volledig vermogen draait 'hier en daar iets de geest zou geven' roep je nu iedere keer, zonder daarbij aan te geven waarom je dat denkt. Ik gaf al eerder aan, dat is onzin. Een gloelamp die gemaakt is voor 220 V kan dat gewoon aan, die hoef je ook echt niet op een lagere spanning te draaien omdat er ander 'hier en daar iets de geest zou geven' (wat, met alle respect, dus weer mickey mouse taal is. Als je argumenteert, doe dat dan met steekhoudende argumenten, niet met vaagheden.)

Wat je zegt over harmonsiche vervorming heeft al helemaal niets met dit onderwerp te maken, je hebt er duidelijk minder verstand van dan je laat blijken (of misschien wel denkt). Dat geeft niks, maar ga dan anderen niet onjuist voorlichten.

edit: mocht je meer over speaker en impedantie willen weten, dan is dit http://www.peavey.com/support/technotes/concepts/impedance.cfm een goed beginpunt

[ Bericht 3% gewijzigd door SingleCoil op 30-10-2008 01:32:02 ]
Mu!
pi_62801130
Mag ik aannemen dat je een HBO achtergrond hebt? Komen namelijk nogal veel uit het boek geleerde regeltjes voorbij. Durf je dat in de praktijk te verantwoorden? Ik doe het mijn apparatuur niet aan.
pi_62801283
Verder houd ik op met deze discussie. We geven elkaar toch geen gelijk en die arrogante en denigrerende opmerkingen aan moeten horen heb ik ook weinig zin in.
pi_62801790
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 00:11 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Dat snap ik even niet. Je versterker heeft alleen een 2x8 ohm uitgang...waarom denk je dan dat he teen 4 ohm versterker is?
Omdat het er op staat natuurlijk...
pi_62801858
zozo, gister nieuw effectje gemaakt...
pitch shifter een octaaf lager, en vervolgens door me loop heennaar de warp factor, resultaat: een bas achtig geluid met een vieze laag distortion
nadeel: mijn versterker is denk ik niet geheel op die lage tonen ontwikkelt
pi_62801902
ik zal vandaag eens op mijn versterker en cabs kijken hoe het precies zit. Ik weet dat mijn versterker een schakelaar heeft voor 8-16 ohm, ik weet alleen even niet wat op mijn cabs staat. Maar het maakt neem ik aan wel verschil wanneer je 2 cabs op je top aansluit ipv 1?
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
pi_62801937
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 07:24 schreef Aresdreams het volgende:
zozo, gister nieuw effectje gemaakt...
pitch shifter een octaaf lager, en vervolgens door me loop heennaar de warp factor, resultaat: een bas achtig geluid met een vieze laag distortion
nadeel: mijn versterker is denk ik niet geheel op die lage tonen ontwikkelt
En zo leert men... . .
pi_62802016
tvp
pi_62802129
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 07:43 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

En zo leert men... . .
Het lijkt me in ieder geval niet een heel praktisch effect om live mee aan de slag te gaan voor langere stukken. Vooral als je een bassist hebt.
Wel toffe effecten voor de slaapkamer, daar zit mijn digitech ook vol mee
It has to mean something
pi_62802138
En dan bedoel ik "voor in de slaapkamer" niet op de MTV-Cribs manier (this is where the magic happens)
It has to mean something
  donderdag 30 oktober 2008 @ 08:09:41 #25
232730 Vincpod
Occasional Seafarer
pi_62802146
tvp
pi_62802207
Trouwens Menno, jij hebt deze gitaar toch?

http://www.thomann.de/nl/washburn_x50_profetb.htm

Die kost nieuw tegenwoordig ¤690
It has to mean something
pi_62802225
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 08:08 schreef Cynic het volgende:

[..]

Het lijkt me in ieder geval niet een heel praktisch effect om live mee aan de slag te gaan voor langere stukken. Vooral als je een bassist hebt.
Waarom niet? Fijn lage "drone"-stukken spelen terwijl je eigenlijke bassist er Peter Hook-achtige lijntjes omheen speelt. Moet prima gaan.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  donderdag 30 oktober 2008 @ 08:24:00 #28
232730 Vincpod
Occasional Seafarer
pi_62802316
woah, ineens eerste 3 uur vrij op school :| ken ik weer ff op mijn gitaartje spelen
pi_62802321
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 08:16 schreef Litpho het volgende:

[..]

Waarom niet? Fijn lage "drone"-stukken spelen terwijl je eigenlijke bassist er Peter Hook-achtige lijntjes omheen speelt. Moet prima gaan.
Ach ja, uiteindelijk is er altijd wel een toepassing voor te vinden natuurlijk.
It has to mean something
pi_62802370
gewoon een cleane bas stuk, en dan een lekker lage vieze noten vanuit mij er overheen spelen, das gewoon leuk om mee te expirimenteren
maar dat is dan voor korte stukjes idd, intro's orso...
pi_62803698
Ik ben een nitwit wat electronica betreft maar een paar dingen vallen me op.
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 01:14 schreef SingleCoil het volgende:

*menno heeft het mis, maar dan meer in woordkeuze dan in strekking*
Soory, again, maar je hebt het echt mis hoor. Het rendement van de speaker heeft niets te maken met het opgenomen vermogen maar met de hoeveelheid geluidsdruk die die speaker bij een bepaald vermogen produceert. Zoal je bijvoorbeeld bij de vraag hierboven kunt zien, is het afgegeven vermogen afhankelijk van de impedantie (ook wel 'load' of 'belasting' genoemd) van de aangesloten speakers. Hoewel dat regeltje niet helemaal kopt (het is tenslotte geen weerstand maar impedantie) kun je grofweg aanhouden dat twee keer zo lage impedantie een twee keer zo hoog vermogen oplevert (=uit de versterker trekt). De eindtrap die hierboven beschreven wordt levert 350 W aan 4 ohm en 200 w aan 8 ohm. Dat heeft verder niets te maken met de efficiency van die spreakers (= hoe hard dat gaat, bij hetzelfde vermogen).
Als ik het dikgedrukte goed lees, bepaalt de speaker dus hoeveel vermogen een versterker afgeeft.
Lijkt me niet logisch, een speaker is een passief ding wat verder helemaal niets bepaalt. Een versterker geeft een signaal af en de speaker moet het daar maar mee doen.
quote:
Waar je rekening mee zou kunnen houden is dat een hogere impedantie er ook voor zorgt dat de anodespanning in de eindbuizen wat hoger wordt. Dat effect is niet heel groot, en de meest buizen kunnen een veel hogere spanning aan dan waar ze op gebruikt worden, maar theoretisch zou je, als je een heel groot verschil maakt (bijv. een 32 ohms speaker op een 2 ohm versterker) de levensduur van de eindbuizen kunnen verkorten. Dat is echter zuiver theoretisch, in de praktijk merk je daar niks van, tenzij je echt rare dingen gaat doen.

Zeker kleine verschillen, 4 op 5,3 of 4 op 8 heeft echt geen enkele invloed, anders dan, zoals gezegd, het geluid: een speaker die een lagere impedantie heeft dan de versterker geeft minder hoge tonen. Of je dat erg vindt is een kwestie van smaak.
Dus het zou niet veel uitmaken of je een 8 of 16 ohm cab aansluit op een 4 ohm versterker. Waarom kun je dan op de meeste tops kiezen tussen 4, 8 en 16 ohm? Het lijkt mij dat de fabrikanten dat niet voor niets doen.
quote:
Waarom een versterker die je lang op volledig vermogen draait 'hier en daar iets de geest zou geven' roep je nu iedere keer, zonder daarbij aan te geven waarom je dat denkt. Ik gaf al eerder aan, dat is onzin. Een gloelamp die gemaakt is voor 220 V kan dat gewoon aan, die hoef je ook echt niet op een lagere spanning te draaien omdat er ander 'hier en daar iets de geest zou geven' (wat, met alle respect, dus weer mickey mouse taal is. Als je argumenteert, doe dat dan met steekhoudende argumenten, niet met vaagheden.)
Om even een andere vergelijking te maken, wat je hier zegt betekent dus dat je je auto continu hoog toerental kunt laten draaien (lees: in het rood) want de motoren zijn er op gebouwd
quote:
Wat je zegt over harmonsiche vervorming heeft al helemaal niets met dit onderwerp te maken, je hebt er duidelijk minder verstand van dan je laat blijken (of misschien wel denkt). Dat geeft niks, maar ga dan anderen niet onjuist voorlichten.

edit: mocht je meer over speaker en impedantie willen weten, dan is dit http://www.peavey.com/support/technotes/concepts/impedance.cfm een goed beginpunt
Het hele verhaal komt dus absoluut niet logisch over.

Ik ben eerder geneigd iemand te geloven van wie ik weet dat hij een versterker kan repareren dan iemand die ellenlange verhalen typt die niet logisch overkomen.

Oh, en Mickey Mouse taal is okay want dan snap ik ten minste ook waar het over gaat.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
pi_62804084
en dat was juist de bedoeling hier leek mij...
dingen zo verwoorden dat men ze logisch en gemakkelijk kunnen volgen, zonder al te veel vak jargon, dus het zogeheten jip-en-janneke woordgebruik, niks mis mee dus
als je diepgaand er op in wilt gaan in technische taal zijn er genoeg andere subfora denk ik zo
maar goed... wat doet een fullstack eigenlijk met je versterker?
ik heb er nu 1 rechtstreeks vanuit mijn versterker aangesloten (8 ohm op 8 ohm als het goed is) en dan 1tje doorgelust (ook op 8 ohm, dus dat zou goed moeten zitten).
ben wel benieuwd wat ik als antwoord krijg
het geeft iig genoeg herrie
pi_62804342
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 10:01 schreef Aresdreams het volgende:
wat doet een fullstack eigenlijk met je versterker?
ik heb er nu 1 rechtstreeks vanuit mijn versterker aangesloten (8 ohm op 8 ohm als het goed is) en dan 1tje doorgelust (ook op 8 ohm, dus dat zou goed moeten zitten).
ben wel benieuwd wat ik als antwoord krijg
het geeft iig genoeg herrie
Correct me if I'm wrong, maar als je 2 cabs van 8 ohm doorlust, dan moet je de uitgang op je versterker op 4 ohm zetten. want de cabs zijn dan in serie geschakeld.
Ik zal vanavond even kijken of het linkje nog heb met een redelijke onderbouwing.
pi_62804411
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 09:43 schreef brother52 het volgende:
Oh, en Mickey Mouse taal is okay want dan snap ik ten minste ook waar het over gaat.
Nou ja, dat was dus duidelijk niet het doel .
pi_62804610
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 01:42 schreef The_Dean het volgende:
Mag ik aannemen dat je een HBO achtergrond hebt? Komen namelijk nogal veel uit het boek geleerde regeltjes voorbij. Durf je dat in de praktijk te verantwoorden? Ik doe het mijn apparatuur niet aan.
Nee, ik heb twee universitaire titels, in de economie en in de bedrijfskunde, en ik studeer op dit moment psychologie. Waarom dat relevant is zie ik niet.
Ik speel trouwens ook al bijna 40 jaar gitaar, stond op mijn 17de met mijn punkbandje in Paradiso en heb sindsdien meer podia gezien dan jij je voor kunt stellen En, zoals gezegd, bij mijn laatste tour heb ik de hele tour een 16 ohm speaker op een 8 ohm versterker gehad. Dat maakt het geluid wat donkerder (wat ik wel mooi vind) en er is niks kapot gegaan. Dus zowel in theoretische zin als in praktische zin heb je geen gelijk.

De reden dat ik hier wat dieper op inga is dat ik het van belang vind dat als je informatie verstrekt deze ook juist is. Ik kan aan jouw antwoorden wel zien dat je er gewoon niet het fijne van weet. Dat geeft op zich niks. maar zeg dan gewoon niks, als je het niet precies weet. Internet staat so-wie-so al bol van de mis-informatie, het zou helpen als je daar niet aan mee zou werken.
Mu!
pi_62804639
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 07:07 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Omdat het er op staat natuurlijk...
Ik snap het nog steeds niet...je zegt dat het een 2 x 8 ohm uitgang is maar er staat 4 ohm op...? Wat voor versterker is het, welke merk/type ? Dan kan ik wel even voor je nakijken of wat jij wilt een probleem is of niet.
Mu!
pi_62804703
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 07:35 schreef Cynic het volgende:
ik zal vandaag eens op mijn versterker en cabs kijken hoe het precies zit. Ik weet dat mijn versterker een schakelaar heeft voor 8-16 ohm, ik weet alleen even niet wat op mijn cabs staat. Maar het maakt neem ik aan wel verschil wanneer je 2 cabs op je top aansluit ipv 1?
Ja, dat maakt uit. Welke impedantie hebben je cabs ?
Mu!
pi_62804779
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 10:13 schreef brother52 het volgende:

[..]

Correct me if I'm wrong, maar als je 2 cabs van 8 ohm doorlust, dan moet je de uitgang op je versterker op 4 ohm zetten. want de cabs zijn dan in serie geschakeld.
Ik zal vanavond even kijken of het linkje nog heb met een redelijke onderbouwing.
er zitten 2 uitgangne achterop en het is niet duidelijk welke nu op 4 of op 8 ohm werkt, maar goed, kwa geluid hoor ik ook niet echt verschil... misschien selecteert ie zelf de juiste waarde somehow?
en anders maar eens de andere aansluiting pakken...
pi_62805053
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 09:43 schreef brother52 het volgende:
Ik ben een nitwit wat electronica betreft
ik niet
quote:
maar een paar dingen vallen me op.
[..]

Als ik het dikgedrukte goed lees, bepaalt de speaker dus hoeveel vermogen een versterker afgeeft.
Lijkt me niet logisch, een speaker is een passief ding wat verder helemaal niets bepaalt. Een versterker geeft een signaal af en de speaker moet het daar maar mee doen.
Nee, de combinatie van speaker en versterker bepalen hoeveel vermogen de versterker afgeeft. Vergelijk het een beetje met een kraan. Hoeveel water er uit komt wordt bepaald door de druk in de leiding (de versterker) en hoe ver de kraan open staat (de impedantie van de speaker). De impedantie van een speaker kun je vergelijken met "hoe ver de kraan open staat". Ze je de kraan verder open dan komt er meer water uit, maar het maximum wordt bepaald door wat de waterdruk is. Overigens is een versterker net zo 'passief' als een speaker , het zijn gewoon electronica compenenten die hun eigen karakterstiek in in een schakeling hebben. Als je het precies wil weten kan ik het wel uitleggen, anders moet je maar aannemen dat dat zo is.
quote:
Dus het zou niet veel uitmaken of je een 8 of 16 ohm cab aansluit op een 4 ohm versterker. Waarom kun je dan op de meeste tops kiezen tussen 4, 8 en 16 ohm? Het lijkt mij dat de fabrikanten dat niet voor niets doen.
Zoals gezegd, het maakt wél wat uit, alleen er gaat niks kapot als je een cab met een hogere impedantie aansluit (zolang je niet in de extremen gaat). ALs jij een 4 ohm cab hebt mag je blij zijn dat je versterker niet hardwired op 8 of 16 ohm staat want daar krijg je dus wél brokken van.
quote:

Om even een andere vergelijking te maken, wat je hier zegt betekent dus dat je je auto continu hoog toerental kunt laten draaien (lees: in het rood) want de motoren zijn er op gebouwd
Nik sin het rod. Een versterker die gemaakt is om 120 W te leveren kan dat honderden uren achter elkaar doen zonder dat er iets stuk gaat. Buizentechnologie is nu eenmaal vrij betrouwbaar. Uiteraard zijn er kwaliteitsverschillen, maar als jij een 120 w eindtrap 1000 uur achter alkaar voluit aanzet zul je hooguit merken dat je eindbuizen wat achteruit gaan, hetgeen normaal is. Zoals je overigens ook een automotor 1000 uur achter elkaar op vol vermogen kunt laten draaien zonder dat er iets stuk gaat.
quote:
Het hele verhaal komt dus absoluut niet logisch over.
Tja...
quote:
Ik ben eerder geneigd iemand te geloven van wie ik weet dat hij een versterker kan repareren dan iemand die ellenlange verhalen typt die niet logisch overkomen.
Geloof is mooi. Je moet vooral geloven wat je wilt. Sommige mensen geloven in God, of in UFO's. Je moet alleen niet denken dat het ieets met kennis te maken heeft
quote:
Ik noem dat Mickey Mouse taal omdat het misinformatie is. Harmonische vervorming heeft echt helemaal niks te maken met of er iets in je versterker kapot gaat bijv. Klok en klepel, onzin en flauwekul. Als iemand zich daar persoonlijk door aangevallen voelt: jammer. Moet je maar geen onzin verkondigen.

Jip-en-janneke taal daarentegen vind ik wel prima. En in jip-en-janneke taal: als de ohms van je cabs gelijk of hoger zijn dan de ohms van je versterker, en het verschil is niet extreem groot, dan is het OK.
Mu!
pi_62805056
SPEAKER OUTPUTS:
Serial (combo): Designed to connect an auxiliary
cabinet with a minimum impedance of 4 ohms.
Unless of course you want to use the WARP 7™
one last time as a hot air grill, barbecuing it in the
process. That’s an option we can’t advocate...
Parallel (heads): Designed to connect to the
included 4x12" cabinet and another auxiliary
cabinet with a rating of at least 8 ohms. The
minimum permissible impedance is 4 ohms. This
means if you connect cabinets to both outs, each
cabinet’s impedance may be no lower than
4 ohms! Unless of course…(see above)

als ik dit zo lees uit de handleiding, maakt het dus niet uit hoe ik het aansluit
pi_62805140
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 10:44 schreef SingleCoil het volgende:
heel verhaal
maar zit er ook niet zoiets als de formule i=r*u orso in?
als ik de formule fout heb: sorry, natuurkunde is al weer lang geleden voor me...
pi_62805220
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 10:44 schreef Aresdreams het volgende:
SPEAKER OUTPUTS:
Serial (combo): Designed to connect an auxiliary
cabinet with a minimum impedance of 4 ohms.
Unless of course you want to use the WARP 7™
one last time as a hot air grill, barbecuing it in the
process. That’s an option we can’t advocate...
Parallel (heads): Designed to connect to the
included 4x12" cabinet and another auxiliary
cabinet with a rating of at least 8 ohms. The
minimum permissible impedance is 4 ohms. This
means if you connect cabinets to both outs, each
cabinet’s impedance may be no lower than
4 ohms! Unless of course…(see above)

als ik dit zo lees uit de handleiding, maakt het dus niet uit hoe ik het aansluit
Klopt. Zoals je ziet zegt H&K (ik neem aan dat je een H&K Warp7 hebt ?) hier ook dat de totale impedantie best hoger mag zijn dan de impedantie van de versterker, niet lager. Dus als je je maar aan die regel houdt is er geen probleem (anders dan 'ander geluid, minder vermogen'.
De karakteristiek van een transistorversterker zoals de Warp7 is trouwens weer iets anders dan een buizenamp, daardoor zul je bij een transistorversterker nog minder effect ondervinden van een hogere impedantie van de speakers.
Mu!
pi_62805526
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 10:47 schreef Aresdreams het volgende:

[..]

maar zit er ook niet zoiets als de formule i=r*u orso in?
als ik de formule fout heb: sorry, natuurkunde is al weer lang geleden voor me...
u = i * r
Ja, die heeft er wel iets mee te maken, maar denk er om dat het hier niet gaat over weerstand (r) maar over impedantie. Impedantie is, losjes gezegd, de frequentie-afhankelijke weerstand die een stoom ondervind als hij door een component loopt. EIgenlijk is een impedantie van 8Ohm ook onzin, want impedantie wordt uitgedrukt in Henri.
Maar grofweg is u = i * r wel bruikbaar want het gaat uiteindelijk wel om hetzelfde electrische principe. Dus als je een cab aansluit met de helft van de impedantie en de spanning blijft gelijk dan trekt die weerstand dus twee keer zoveel stroom. Een andere formule is die van het vermogen: P=u*i. Daarin zie je dus dat gelijkblijvende spanning met een hogere stroom meer vermogen oplevert.

De spanning wordt (kortgezegd) bepaalt door de voedingsspanning, en is voor de meeste schakelingen een gegeven. De enige variabele in het verhaal is dus uiteindelijk de impedantie van de speaker.

Nog iets anders gezegd: een 4 ohm versterker uitgang bestaat niet Wel een uitgang die gemaakt is om er een 4 ohm speaker op aan te sluiten.
Mu!
pi_62806840
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 10:50 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Klopt. Zoals je ziet zegt H&K (ik neem aan dat je een H&K Warp7 hebt ?) hier ook dat de totale impedantie best hoger mag zijn dan de impedantie van de versterker, niet lager. Dus als je je maar aan die regel houdt is er geen probleem (anders dan 'ander geluid, minder vermogen'.
De karakteristiek van een transistorversterker zoals de Warp7 is trouwens weer iets anders dan een buizenamp, daardoor zul je bij een transistorversterker nog minder effect ondervinden van een hogere impedantie van de speakers.
het is idd een warp 7. hangt de originele cabinet aan en een atrix serrie straight cabinet, een lekkere muur van geluid (en hij zou echt heel wat harder kunnen)
en ja, niet iedereen heeft helaas geld voor een buizenbakje
pi_62807199
Ik heb sinds kort 'n Vox AC15CC1x buizenversterker. Ik zie aan beide kanten 2 buizen in de versterker... als ik 'm aanzet wordt alleen de linkerkant warm/licht op. De andere twee zitten in een metalen omhulsel en worden niet warm en lichten ook niet op (zit wel een ventilatie rooster boven).

Zijn deze reserve? Of zouden ze ook mee moeten werken? Of werken ze mee alleen worden ze niet zo zwaar gebruikt?
kaasboer
  donderdag 30 oktober 2008 @ 12:14:28 #46
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_62807370
hoi
pi_62807607
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:52 schreef Aresdreams het volgende:

[..]

het is idd een warp 7. hangt de originele cabinet aan en een atrix serrie straight cabinet, een lekkere muur van geluid (en hij zou echt heel wat harder kunnen)
en ja, niet iedereen heeft helaas geld voor een buizenbakje
...gelukkig zijn de meeste transistor amps, zeker icm modeling, even goed bruikbaar als buizenversterkers
Mu!
  donderdag 30 oktober 2008 @ 12:24:05 #48
125915 Dribbel_
pi_62807627
Ja hallo, ehh dit is het gitaristentopic, kunnen jullie niet ergens anders over gitaren praten ofzo
pi_62807644
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:23 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

...gelukkig zijn de meeste transistor amps, zeker icm modeling, even goed bruikbaar als buizenversterkers
Je begeeft je hier in het kamp van de buizenfetisjisten. Ze proberen te verwarren met feiten is zinloos .
  donderdag 30 oktober 2008 @ 12:25:59 #50
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_62807681
Ik heb veel moeite om vloeiend van het G akkoord naar het D akkoord te gaan, er zit altijd een seconde tussen en dan gaat nog altijd mn ringvinger niet goed. Tips?
Dasvidanja
  donderdag 30 oktober 2008 @ 12:26:54 #51
125915 Dribbel_
pi_62807700
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:25 schreef Verluste het volgende:
Ik heb veel moeite om vloeiend van het G akkoord naar het D akkoord te gaan, er zit altijd een seconde tussen en dan gaat nog altijd mn ringvinger niet goed. Tips?
Oefenen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_62807732
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:23 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

daarom hangt er een boss GT-8 er aan, ga ik nog het een en ander van line 6 testen
quote:
meer oefenen
  donderdag 30 oktober 2008 @ 12:29:43 #53
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_62807773
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:28 schreef Aresdreams het volgende:

[..]

daarom hangt er een boss GT-8 er aan, ga ik nog het een en ander van line 6 testen
[..]

meer oefenen
Grrr
Is er geen andere manier om het sneller te pakken?
Wie heeft er hier ook moeite mee gehad?
Dasvidanja
  donderdag 30 oktober 2008 @ 12:31:59 #54
125915 Dribbel_
pi_62807821
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:29 schreef Verluste het volgende:

[..]

Grrr
Je kan akkoorden op veel verschillende manieren pakken. En iedereen heeft daar moeite mee gehad in het begin Als je het eenmaal door hebt den kje ook van " waarom lukte dat in godsnaam eerst niet"
pi_62808242
quote:
Ehrm... vaak oefenen lijkt me . Misschien als je het oefent door overdreven je vingers allemaal van de hals af te halen. Dus: G > vingers allemaal tegelijk optillen > proberen in een beweging D neer te zetten.
Denk niet dat je er veel aan hebt maar je weet maar nooit
kaasboer
pi_62808279
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:29 schreef Verluste het volgende:

[..]

Grrr
Grungebands pakten er een Cadd9 tussendoor .
pi_62808454
Op mijn beurt zie ik niet in hoeveel jaar gitaarspelen of hoeveel podia je hebt gezien of hoeveel universitaire titels je hebt iets te maken zou moeten hebben met praktische technische kennis en ervaring.
De reden dat ik naar je achtergrond vroeg is omdat ik veel theoretische kennis voorbij zie komen die in de praktijk eigenlijk weinig stand houden.

Een motorblok is in theorie misschien gemaakt om lang op vol vermogen te draaien, maar als je niet in kan zien dat een motorblok echt geen 1000 uur op volle toeren kan draaien zonder kapot te gaan ben je redelijk naïef.
Wellicht in ideale condities [waar ze in boeken vanuit gaan], maar in de praktijk is dat toch echt anders.

Verder haal je het voorbeeld van een waterkraan erbij.
"Vergelijk het een beetje met een kraan. Hoeveel water er uit komt wordt bepaald door de druk in de leiding (de versterker) en hoe ver de kraan open staat (de impedantie van de speaker). De impedantie van een speaker kun je vergelijken met "hoe ver de kraan open staat". Ze je de kraan verder open dan komt er meer water uit, maar het maximum wordt bepaald door wat de waterdruk is."
Hierbij kom ik weer terug op mijn eerdere bewering dat een versterker [de druk in de waterleiding] je bepaald hoeveel water eruitkomt slechts door hoever je de kraan open zet [de impendantie van de speaker].
Het maximum word inderdaad bepaald door wat de waterdruk [de versterker] is. Dat is eindvermogen van de versterker, en die veranderd niet door er een andere speaker aan te hangen. Als je een andere kraan op je leiding aansluit veranderd echt de druk in de waterleiding niet hoor. Als dat bij jou wel zo is zou ik eens met je huisbaas/waterbedrijf bellen.

Ook zie ik een aantal formules/regels voorbijkomen waarover je zegt: "Er is een regel voor, maar... eigenlijk is die niet van toepassing/ligt het net anders." Mijn vraag is daarop waarom je dan met die regels komt.

En ja, ik voel me persoonlijk aangevallen. Nadat ik je in zoverre gelijk heb gegeven dat je een hogere impendantie best aan kan sluiten, als je maar bepaalde dingen in acht houd en als ik je mijn argumenten vertel, en vraag naar onderbouwing van de jouwe word je ronduit arrogant en denigrerend. Als ik ergens een hekel aan heb zijn het mensen die een van beide trekjes hebben.

Ik daag je uit je bewering eens in de praktijk te testen: als jij het motorblok van je auto of je versterker 1000 uur op vol vermogen hebt laten lopen praten we weer
Ik doe het mijn auto/versterker niet aan in ieder geval.

[ Bericht 2% gewijzigd door The_Dean op 30-10-2008 13:01:09 ]
  donderdag 30 oktober 2008 @ 13:06:02 #58
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
pi_62808784
Pfff, wat een discussie... als je het zelf beter weet, dan is dat toch goed genoeg... Los daarvan Dean, je zult niet zomaar gelijk krijgen van Dhr. de Jong.
pi_62808843
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 13:06 schreef TeleluvR het volgende:
Pfff, wat een discussie... als je het zelf beter weet, dan is dat toch goed genoeg... Los daarvan Dean, je zult niet zomaar gelijk krijgen van Dhr. de Jong.
Haha nee, ik heb het in de gaten
Nja, hoef dan ook niet zo nodig gelijk te krijgen zoals hij dat zo graag wil, maar hij loopt op dit moment onwaarheden en onsamenhangende dingen te verkondigen.

Maar, als hij gelijk heeft krijgt hij het van me, zo ben ik dan ook
Hij heeft het zelfs al paar keer gekregen
pi_62809594
Niet heel erg gitaar-related, maar ik ben een harmonica in C en een nieuw stemapparaat/metronoom rijker .
pi_62809811
quote:
uh...meer oefenen ?
Mu!
pi_62809957
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 13:07 schreef The_Dean het volgende:

[..]

Haha nee, ik heb het in de gaten
Nja, hoef dan ook niet zo nodig gelijk te krijgen zoals hij dat zo graag wil, maar hij loopt op dit moment onwaarheden en onsamenhangende dingen te verkondigen.

Maar, als hij gelijk heeft krijgt hij het van me, zo ben ik dan ook
Hij heeft het zelfs al paar keer gekregen
Ach jee...we zijn er klaar mee geloof ik. Als je echt wilt weten hoe het zit kun je dat altijd nog eens nalezen. Overigens zal er niks mis gaan als je jouw stelregel (amp impedantie=cab impedantie) volgt, je beperkt je hooguit een beetje in je mogelijkheden, en je hebt natuurlijk een probleem als je toevallig een cab hebt met een andere impedantie dan je amp. In die situatie vind ik het wel aardig om te weten wat er dan kan, maar voor jou is het dan in ieder geval beter om de boel uit te laten staan

Mochten er nog mensen zijn die willen weten of je iets veilig aankunt sluiten of niet dan mag je dat wat mij betreft wel gewoon vragen hoor...
Mu!
pi_62810014
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 13:06 schreef TeleluvR het volgende:
alleen als ik geen gelijk heb. Dat komt in de praktijk niet vaak voor. Het duurt soms wel wat langer voor mensen dat ook begirjpen.

Oh ja: ik ben idd arrogant, betweterig, denigrerend, neerbuigend, kleinerend en die dingen. Leuk hè, internet? Kom je nog eens iemand tegen
Mu!
pi_62810191
Ha mensen!

Iemand hier ervaring met Ukelele spelen? Ik wil er een kopen, ben al redelijk ervaren gitarist, maar ik wil er iets bijdoen...

Is 't een beetje te doen, wat kost zo'n ding? (ik heb er eentje gezien voor 17,50, zou dat wat zijn?)
't Is een goed jaar voor de tijd van het weer...
pi_62810649
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:54 schreef The_Dean het volgende:

Ook zie ik een aantal formules/regels voorbijkomen waarover je zegt: "Er is een regel voor, maar... eigenlijk is die niet van toepassing/ligt het net anders." Mijn vraag is daarop waarom je dan met die regels komt.
de formules waren mijn schuld dean
pi_62810703
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:09 schreef Aresdreams het volgende:

[..]

de formules waren mijn schuld dean
Tja, en voor wie niet wil begrijpen schiet iedere uitleg tekort...
Mu!
pi_62810843
maar voor diegene die het wil begrijpen heb je soms meerdere uitlech methodes nodig
maar goed... wat voor volgorde is het beste? eerst delay, dan distortion, of eerst distortion en dan delay?
  FOK!fotograaf donderdag 30 oktober 2008 @ 14:18:26 #68
159915 -Menn0-
MNO
pi_62810935
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 08:15 schreef Cynic het volgende:
Trouwens Menno, jij hebt deze gitaar toch?

http://www.thomann.de/nl/washburn_x50_profetb.htm

Die kost nieuw tegenwoordig ¤690

,,/
pi_62811021
menno is screwed
  FOK!fotograaf donderdag 30 oktober 2008 @ 14:27:25 #70
159915 -Menn0-
MNO
pi_62811200
550 dan ?!
,,/
  FOK!fotograaf donderdag 30 oktober 2008 @ 14:29:33 #71
159915 -Menn0-
MNO
pi_62811268
Cheap ass gitaar
,,/
pi_62811321
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:15 schreef Aresdreams het volgende:
maar voor diegene die het wil begrijpen heb je soms meerdere uitlech methodes nodig
maar goed... wat voor volgorde is het beste? eerst delay, dan distortion, of eerst distortion en dan delay?
Er is geen beste volgorde. Als je eerst distortion gebruikt en daarna delay dan blijft je geluid wat cleaner dan andersom. Of je dat mooi vindt is een kwestie van smaak, en of het veel uitmaakt is afhankelijk van hoeveel overlap er tussen de tail(s) en de repeat(s) zit.
Mu!
  donderdag 30 oktober 2008 @ 14:31:37 #73
98135 TeleluvR
pi_62811323
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 13:48 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

alleen als ik geen gelijk heb. Dat komt in de praktijk niet vaak voor. Het duurt soms wel wat langer voor mensen dat ook begirjpen.

Oh ja: ik ben idd arrogant, betweterig, denigrerend, neerbuigend, kleinerend en die dingen. Leuk hè, internet? Kom je nog eens iemand tegen
Dat bedoel ik... fijn he, het masker dat Internet heet... veel plezier!
pi_62811451
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:31 schreef TeleluvR het volgende:

[..]

Dat bedoel ik... fijn he, het masker dat Internet heet... veel plezier!
Ach, masker...ik gebruik tegenwoordig altijd mijn eigen naam en mijn eigen kop op de foto, en ik lieg haast nooit, ik overdrijf hooguit wel eens een beetje, net een mens, hè?
Mu!
  Redactie Frontpage donderdag 30 oktober 2008 @ 14:49:10 #75
197197 Moozze
Plugged
pi_62811848
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 13:53 schreef RicknRoll het volgende:
Ha mensen!

Iemand hier ervaring met Ukelele spelen? Ik wil er een kopen, ben al redelijk ervaren gitarist, maar ik wil er iets bijdoen...

Is 't een beetje te doen, wat kost zo'n ding? (ik heb er eentje gezien voor 17,50, zou dat wat zijn?)
Kan je beter in het Ukuleletopic vragen.
pi_62811851
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 10:44 schreef SingleCoil het volgende:

ik niet

Nee, de combinatie van speaker en versterker bepalen hoeveel vermogen de versterker afgeeft. Vergelijk het een beetje met een kraan. Hoeveel water er uit komt wordt bepaald door de druk in de leiding (de versterker) en hoe ver de kraan open staat (de impedantie van de speaker). De impedantie van een speaker kun je vergelijken met "hoe ver de kraan open staat". Ze je de kraan verder open dan komt er meer water uit, maar het maximum wordt bepaald door wat de waterdruk is. Overigens is een versterker net zo 'passief' als een speaker , het zijn gewoon electronica compenenten die hun eigen karakterstiek in in een schakeling hebben. Als je het precies wil weten kan ik het wel uitleggen, anders moet je maar aannemen dat dat zo is.
Als je het met een kraan vergelijkt, is het dan niet zo dat je de volumeknop moet vergelijken met 'hoever je de kraan opendraait' ? Want hoe hoger je volume staat, deste meer signaal er op je output komt volgens mij (hoe verder de kraan open staat, deste meer water komt er uit). In dat geval (wat ook weer veel logischer klinkt) bepaalt je cab nog steeds helemaal niets.

Een versterker is in principe passief ja maar je kunt nog wel aan allemaal knopjes draaien om een en ander in te stellen, op een cab heb je die knopjes niet. Dak maakt een versterker in mijn ogen wat minder passief dan een cab.

En volgens mij bedoel je electronische componenten die hun eigen functie in een schakeling hebben. De diverse varianten van een component zorgt dan weer voor de karakteristiek van een gedeelte van, of de gehele schakeling.

En iets zomaar aannemen doe ik alleen in het geval van sommen geld in contanten (ongemarkeerde biljetten).
quote:
Zoals gezegd, het maakt wél wat uit, alleen er gaat niks kapot als je een cab met een hogere impedantie aansluit (zolang je niet in de extremen gaat). ALs jij een 4 ohm cab hebt mag je blij zijn dat je versterker niet hardwired op 8 of 16 ohm staat want daar krijg je dus wél brokken van.
Ok, dat stuk is helder.
quote:
Nik sin het rod. Een versterker die gemaakt is om 120 W te leveren kan dat honderden uren achter elkaar doen zonder dat er iets stuk gaat. Buizentechnologie is nu eenmaal vrij betrouwbaar. Uiteraard zijn er kwaliteitsverschillen, maar als jij een 120 w eindtrap 1000 uur achter alkaar voluit aanzet zul je hooguit merken dat je eindbuizen wat achteruit gaan, hetgeen normaal is. Zoals je overigens ook een automotor 1000 uur achter elkaar op vol vermogen kunt laten draaien zonder dat er iets stuk gaat.
Een automotor kun je niet 1000 uur achter elkaar op vol vermogen laten draaien want je hebt met bewegende onderdelen te maken die aan slijtage onderhevig zijn.
quote:
Tja...
[..]

Geloof is mooi. Je moet vooral geloven wat je wilt. Sommige mensen geloven in God, of in UFO's. Je moet alleen niet denken dat het ieets met kennis te maken heeft
Je haalt geloof en geloof door elkaar.

Maar zoals je in een andere post aangeeft, heb je geen electrotechnische achtergrond.
Iemand waarvan ik weet dat hij dat wel heeft, die buizenversterkers bouwt en ontwerpt en het een en ander ook nog eens glashelder uit kan leggen heeft volgens mij wel enige kennis van zaken.
quote:
Ik noem dat Mickey Mouse taal omdat het misinformatie is. Harmonische vervorming heeft echt helemaal niks te maken met of er iets in je versterker kapot gaat bijv. Klok en klepel, onzin en flauwekul. Als iemand zich daar persoonlijk door aangevallen voelt: jammer. Moet je maar geen onzin verkondigen.

Jip-en-janneke taal daarentegen vind ik wel prima. En in jip-en-janneke taal: als de ohms van je cabs gelijk of hoger zijn dan de ohms van je versterker, en het verschil is niet extreem groot, dan is het OK.
Mickey Mouse had vaker gelijk dan je denkt, lees de strips er maar op na.
pi_62811923
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:06 schreef Bafnek het volgende:
Ik heb sinds kort 'n Vox AC15CC1x buizenversterker. Ik zie aan beide kanten 2 buizen in de versterker... als ik 'm aanzet wordt alleen de linkerkant warm/licht op. De andere twee zitten in een metalen omhulsel en worden niet warm en lichten ook niet op (zit wel een ventilatie rooster boven).

Zijn deze reserve? Of zouden ze ook mee moeten werken? Of werken ze mee alleen worden ze niet zo zwaar gebruikt?
wopwop
kaasboer
pi_62812558
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:49 schreef brother52 het volgende:
(Heel verhaal)
Ik zal het nog één keer uitleggen de rest moet je maar teruglezen, het staat er allemaal al. Het afgegeven vermogen van een installatie wordt bepaald door zowel speaker als versterker. Zonder speaker geen afgegeven vermogen. Al zet je je versterker nog zo hard, zonder speaker gebeurt er niks (ja, hij gaat op den duur kapot, een buizenamp eerder dan een trannie). Een versterker heeft dus de belasitng van de speaker nodig om überhaupt vermogen te kunnen leveren. Hoe hoger de belasting (=hoe lager de impedantie) hoe hoger het vermogen. In principe kun je daar eindeloos mee doorgaan maar er zitten aan de kant van de versterker wel wat beperkingen, bijv. hoeveel stroom de eindbuizen of torren en de trafo kan leveren. Daarom geeft de leverancier aan wat het maximale vermogen is dat door een versterker geleverd kan worden. Omdat dat vermogen afgegeven wordt bij een bepaalde belasting geeft de leverancier ook de impedantie op. Dus bijv. 350W aan 4 ohm, 200 W aan 8 ohm. Voor een transistorversterker maakt het niet zoveel uit welke belasting je er aan hangt, zolang je maar niet teveel stroom trekt. Dus als je er een reeks cabs van 8 ohm aan zou hangen kun je rustig een impedantie van 64 ohm aansluiten, er gaat (electrisch) dan nog niet veel mis, wel een beetje weinig vermogen (als je ze serieel aansluit). \Voor een buizenamp ligt dat iets anders, omdat buizen 1) een eindtrafo nodig hebben, die werkt icm met de speaker als een gestemde kring, en heeft dus een resonantiefrequentie. Daardoor wordt de klank anders als je een andere impedantie aansluit. Bovendien geeft een veel hogere impedantie een iets hogere anodespanning, hetgeen soms theoretisch tot extra slijtage van de eindbuizen zou kunnen leiden.

Bij de eerder genoemde Warp7 geeft H&K zelf ook al aan dat je aan de uitgang iedere impedantie aan mag sluiten, zolang je maar neit onder de 4 ohm komt (want dan wordt de stroom dus te hoog). Maar wie H&K niet wil geloven moet dat natuurlijk zelf weten. UFO's, God, Sinterklaas en impedantierichtlijnen van The Dean, geloof wat je wilt, mij best hoor.)

Het wordt verder een beetje herhaling van zetten, geloof ik. Ik heb niets meer te melden dat ik niet al eens geschreven heb, als je dat niet leest of onjuist interpreteert moet je niet raar opkijken van onjuiste conclusies. Ik heb zelf ook de nodige amps gebouwd en gerepareerd, en ik heb toevallig ook nog een paar jaar natuurkunde gestudeerd en weet dus electrotechnisch best wel waar ik het over heb. Verder geen zin mijn standpunten te verdedigen, wie het beter weet; veel succes! Veel maakt het, op de schaal van het universum, allemaal niet uit.
quote:
Mickey Mouse had vaker gelijk dan je denkt, lees de strips er maar op na.
Ja, dat is dan wel weer zo...
Mu!
pi_62812913
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:51 schreef Bafnek het volgende:

[..]

wopwop
Een 15CC is toch een remake van de AC15 ? Daar zitten wel wat meer buizen in, 7 stuks dacht ik. De preamp buisjes worden trouwens meestal niet erg warm, ik kan me wel voorstellen dat je die door het omhulsel heen haast niet voelt.

Maar je kunt het omhulseltje er gemakklijk afhalen, normaal gesproken indrukken en draaien, is een soort vanbajonetsluiting. EN dan kun je zien of de buizen het doen.
Mu!
pi_62813097
maar aanraken van de buizen met je handen is dan weer niet aan te raden, toch?
pi_62813328
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 15:31 schreef Aresdreams het volgende:
maar aanraken van de buizen met je handen is dan weer niet aan te raden, toch?
maar als ze in een kokertje zitten is het geen probleem hoor (als het kokertje tenminste niet gloeiend heet is )
Mu!
pi_62814746
Kut, wat gaan jullie megasnel zeg...tvp'tje .
"De kabel aan je gitaar is als de band onder je auto: Klein stukje rubber en wat metaal maar o zo belangrijk..."
  Redactie Frontpage donderdag 30 oktober 2008 @ 16:27:03 #83
197197 Moozze
Plugged
pi_62814860
Jongens, ik geniet niet voor niks zoveel van dit topic en nu staan er ineens allemaal posts met meer dan 50 woorden... Wat is er aan de hand?
pi_62814895
even snel een tvptje tussendoor, voor het meelezen. Zo leer ik nog eens wat.
pi_62814983
We gaan te snel en om dat te voorkomen gaan mensen tvp's plaatsen? Wat klopt hier niet? .
pi_62815143
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 16:31 schreef Litpho het volgende:
We gaan te snel en om dat te voorkomen gaan mensen tvp's plaatsen? Wat klopt hier niet? .
Jouw uitspraak.
"De kabel aan je gitaar is als de band onder je auto: Klein stukje rubber en wat metaal maar o zo belangrijk..."
pi_62815521
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:18 schreef -Menn0- het volgende:

[..]

Ja, akelige grappen zijn dat altijd.
Geeft maar weer eens aan hoe willekeurig fabrikanten de prijzen voor hun producten bepalen.
It has to mean something
pi_62815897
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 16:51 schreef Cynic het volgende:

[..]

Geeft maar weer eens aan hoe willekeurig fabrikanten de prijzen voor hun producten bepalen.
Of de nieuwe serie komt er aan, en op deze manier kunnen ze mooi nog wat 'oude voorraad' verkopen...
pi_62816090
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 17:06 schreef The_Dean het volgende:

[..]

Of de nieuwe serie komt er aan, en op deze manier kunnen ze mooi nog wat 'oude voorraad' verkopen...
Maar dan nog maken ze hier geen verlies op.
Geloof me, daar heb ik dan weer een titel voor
It has to mean something
pi_62816109
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 15:13 schreef SingleCoil het volgende:

Ik zal het nog één keer uitleggen de rest moet je maar teruglezen, het staat er allemaal al. Het afgegeven vermogen van een installatie wordt bepaald door zowel speaker als versterker. Zonder speaker geen afgegeven vermogen. Al zet je je versterker nog zo hard, zonder speaker gebeurt er niks (ja, hij gaat op den duur kapot, een buizenamp eerder dan een trannie). Een versterker heeft dus de belasitng van de speaker nodig om überhaupt vermogen te kunnen leveren. Hoe hoger de belasting (=hoe lager de impedantie) hoe hoger het vermogen. In principe kun je daar eindeloos mee doorgaan maar er zitten aan de kant van de versterker wel wat beperkingen, bijv. hoeveel stroom de eindbuizen of torren en de trafo kan leveren. Daarom geeft de leverancier aan wat het maximale vermogen is dat door een versterker geleverd kan worden. Omdat dat vermogen afgegeven wordt bij een bepaalde belasting geeft de leverancier ook de impedantie op. Dus bijv. 350W aan 4 ohm, 200 W aan 8 ohm. Voor een transistorversterker maakt het niet zoveel uit welke belasting je er aan hangt, zolang je maar niet teveel stroom trekt. Dus als je er een reeks cabs van 8 ohm aan zou hangen kun je rustig een impedantie van 64 ohm aansluiten, er gaat (electrisch) dan nog niet veel mis, wel een beetje weinig vermogen (als je ze serieel aansluit). \Voor een buizenamp ligt dat iets anders, omdat buizen 1) een eindtrafo nodig hebben, die werkt icm met de speaker als een gestemde kring, en heeft dus een resonantiefrequentie. Daardoor wordt de klank anders als je een andere impedantie aansluit. Bovendien geeft een veel hogere impedantie een iets hogere anodespanning, hetgeen soms theoretisch tot extra slijtage van de eindbuizen zou kunnen leiden.
Met andere woorden, je kun een versterker dus onbelast aanzetten. Want, zoals jij het stelt, geldt de regel: geen belasting = geen vermogen uit je versterker.

Hoe zit het dan met de gigantische piekspanningen die je krijgt in je buizenversterker wanneer je die onbelast aanzet? Want die piekspanningen zullen je eindtrafo en eindbuizen opblazen als je hem langere tijd onbelast aanzet..
quote:
Bij de eerder genoemde Warp7 geeft H&K zelf ook al aan dat je aan de uitgang iedere impedantie aan mag sluiten, zolang je maar neit onder de 4 ohm komt (want dan wordt de stroom dus te hoog). Maar wie H&K niet wil geloven moet dat natuurlijk zelf weten. UFO's, God, Sinterklaas en impedantierichtlijnen van The Dean, geloof wat je wilt, mij best hoor.)
De mensen van H&K zullen wel weten waarover ze het hebben, anders verkochten ze waarschijnlijk ook niet zo veel versterkers. En het stuk over dat het niet verstandig is om een 4 ohm cab op een 8 ohm uitgang aan te sluiten was al duidelijk.

UFO's zie ik dagelijks. Meestal zie ik dan even later (wanneer het object dichterbij is) dat het veelal gewoon om een vogel of een vliegtuig gaat.

Wat god betreft zijn de meningen verdeeld en dat is een heel andere discussie.

Sinterklaas bestaat gewoon. (punt)

Dean is gewoon helder in zijn uitleg en heeft geen vergelijkingen met kranen nodig. Bij mijn andere vraagbaken over electronica is dat net zo.
quote:
Het wordt verder een beetje herhaling van zetten, geloof ik. Ik heb niets meer te melden dat ik niet al eens geschreven heb, als je dat niet leest of onjuist interpreteert moet je niet raar opkijken van onjuiste conclusies. Ik heb zelf ook de nodige amps gebouwd en gerepareerd, en ik heb toevallig ook nog een paar jaar natuurkunde gestudeerd en weet dus electrotechnisch best wel waar ik het over heb. Verder geen zin mijn standpunten te verdedigen, wie het beter weet; veel succes! Veel maakt het, op de schaal van het universum, allemaal niet uit.
Je valt inderdaad in herhaling en meestal is dat een teken van zwakte. Of je kunt gewoon niet uitleggen wat je bedoelt.
Verder stel je dat je geen zin hebt om je standpunten te verdedigen maar aangezien dat je de moeite hebt genomen om hele lappen tekst te typen, lijkt het me eerder dat je je standpunten niet kunt verdedigen.

Ik beweer nergens dat ik het beter weet. Ik zet alleen een paar vraagtekens bij zaken die jij beweert waarop ik van jouw kant nog steeds geen helder antwoord cq heldere onderbouwing heb gekregen.
  FOK!fotograaf donderdag 30 oktober 2008 @ 17:18:47 #91
159915 -Menn0-
MNO
pi_62816135
Ik maak er wel verlies op, euro of 400
,,/
pi_62816598
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 16:51 schreef Cynic het volgende:

[..]

bij mij gebeurt het andersom, ik koop hem goedkoper en hij wordt duurder
pi_62817002
Buizenamp mag je trouwens nooit zonder speaker aanzetten!
Daar gaat hij dus wel kapot van.
It has to mean something
pi_62817630
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 13:33 schreef SNArky het volgende:
Niet heel erg gitaar-related, maar ik ben een harmonica in C en een nieuw stemapparaat/metronoom rijker .
Die mondharminica heb ik ook gekocht Kan ik de Bob Dylan uit gaan hangen
Don't let my username fool you...
  donderdag 30 oktober 2008 @ 18:42:37 #95
47781 Jorikjet
Brother from another mother
pi_62817881
kappen met die lange posts, moet veels te veel scrollen!!!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  donderdag 30 oktober 2008 @ 18:56:07 #96
125915 Dribbel_
pi_62818245
Zo en nu richting Almere
  donderdag 30 oktober 2008 @ 19:11:32 #97
151527 KaMo
Boem, zei de bas
pi_62818701
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 18:29 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Die mondharminica heb ik ook gekocht Kan ik de Bob Dylan uit gaan hangen
Ik heb een stroboscoop

Want de bongo's waren niet binnen gekomen
pi_62819962
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 17:17 schreef brother52 het volgende:
(lang verhaal dat verder niet veel on-topic info bevat)
maak je niet druk, het is maar een hobby hoor. En je kunt nou eenmaal niet alles weten, geeft niks.
Mu!
pi_62820121
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 19:57 schreef SingleCoil het volgende:

maak je niet druk, het is maar een hobby hoor. En je kunt nou eenmaal niet alles weten, geeft niks.
Ik maak me absoluut niet druk. Waarom zou ik.
Jij moet zo nodig je gelijk halen en als dat niet lukt ga je niet eens meer inhoudelijk reageren.
Hiermee geef je dus aan dat je het zelf ook niet weet.
pi_62820338
Rustig jongens
It has to mean something
  donderdag 30 oktober 2008 @ 20:13:49 #101
20720 brother52
Dus..........
pi_62820448
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 20:10 schreef Cynic het volgende:
Rustig jongens
Ik ben de rust zelve

Ik zit alleen nog met een aantal onbeantwoorde vragen en dat vind ik een beetje jammer.
pi_62820527
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 17:59 schreef Cynic het volgende:
Buizenamp mag je trouwens nooit zonder speaker aanzetten!
Daar gaat hij dus wel kapot van.
nou, niet direct hoor...maar wel snel. Ligt er ook aan of er signaal doorheen komt, en of íe lang open staat. Ik heb bijv. een mesa 20/20 eindtrap en als ik daar maar één kanaal van gebruik zet ik van het andere kanaal het volume helemaal dicht, dan kan het geen kwaad als daar geen cab op aangesloten zit.

Ik heb een Marshall JCM2000 combo. Ik wil gaan spelen, zet 'm aan, geen geluid. Dus ik draai 'm verder open, nog geen geluid. Ik check mijn gitaar, kabel, die dingen...geen geluid. Zet 'm nog een keer uit en aan, nog steeds geen geluid. Ik kijk aan de achterkant. Die amp heeft achterin zo'n speakeraansluiting met een plug, die lag er uit omdat ik 'm op een andere cab had aangesloten. Dus ik stop de plug er weer in...alles werkt weer, niks kapot. Pfff...mazzel gehad, denk ik...
Mu!
pi_62820599
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 20:13 schreef brother52 het volgende:

[..]

Ik ben de rust zelve

Ik zit alleen nog met een aantal onbeantwoorde vragen en dat vind ik een beetje jammer.
Vraag en gij zult ontvangen...
Mu!
  donderdag 30 oktober 2008 @ 20:21:20 #104
47781 Jorikjet
pi_62820653
Gee, someone sounds a bit frustrated!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  donderdag 30 oktober 2008 @ 20:26:29 #105
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_62820794
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 19:11 schreef KaMo het volgende:

[..]

Ik heb een stroboscoop

Want de bongo's waren niet binnen gekomen
In Helmond hadden ze die wel gewoon. Daar moest ik toevallig toch zijn, maar mijn god, nu weet ik het zeker: in Helmond wonen de lelijkste mensen van Nederland, sjezus wat een volk liep daar rond
pi_62820870
Ik heb net even gechecked maar ik snap het nog niet best, mijn ene cab heeft 2 ingangen, één daarvan is 4ohm en bedoeld voor mono. Anders zijn ze 8 ohm.
Mijn andere cab heeft ook 2 ingangen, waarvan eentje van 4 ohm en eentje van 16 ohm en volgens mij samen weer 8 ohm. Op beide cabs zit een schakelaar. Mijn eindtrap heeft ook een schakelaar voor 8 of 16 ohm.
Ik dacht dat ik er destijds over nagedacht had hoe ik ze aansloot, maar nu snap ik het echt niet meer.
It has to mean something
pi_62821249
Ik heb alleen een gitaarstandaard gescoord bij de lidl 8) en bij de muziekwinkel zo'n muurhaak voor mn explorer want op een normale standaard gaat dat niet echt lukken
pi_62821354
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 20:26 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

In Helmond hadden ze die wel gewoon. Daar moest ik toevallig toch zijn, maar mijn god, nu weet ik het zeker: in Helmond wonen de lelijkste mensen van Nederland, sjezus wat een volk liep daar rond
duhuh
het is niet voor niets hellmond he?
pi_62821435
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 20:28 schreef Cynic het volgende:
Ik heb net even gechecked maar ik snap het nog niet best, mijn ene cab heeft 2 ingangen, één daarvan is 4ohm en bedoeld voor mono. Anders zijn ze 8 ohm.
Mijn andere cab heeft ook 2 ingangen, waarvan eentje van 4 ohm en eentje van 16 ohm en volgens mij samen weer 8 ohm. Op beide cabs zit een schakelaar. Mijn eindtrap heeft ook een schakelaar voor 8 of 16 ohm.
Ik dacht dat ik er destijds over nagedacht had hoe ik ze aansloot, maar nu snap ik het echt niet meer.
Is de ene cab die standaard van H&K, met 4x12" Celestion Rockdrivers ? En wat is die andere, een 2x12 met 8 ohms speakers ?
Mu!
pi_62821493
Ik heb geen H&K, da's Ares.
Zijn beide Marshall cabs.
It has to mean something
  FOK!fotograaf donderdag 30 oktober 2008 @ 20:56:44 #111
159915 -Menn0-
MNO
pi_62821645
Had je nog geld over voor mn Washburn Cynic?
,,/
pi_62821671
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 20:50 schreef Cynic het volgende:
Ik heb geen H&K, da's Ares.
Zijn beide Marshall cabs.
ah, mixup! Wat voor amp en cabs heb je precies ?
Mu!
pi_62822210
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 20:57 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

ah, mixup! Wat voor amp en cabs heb je precies ?
Een Marshall 9100 50 watt eindtrap met een 4x12 valvestate cab en een 2x12 valvestate cab (marshall 8222).
Ik sluit ze op 2 manieren aan, bij de ene band speel ik 2x stereo, dus gebruik ik beide cabs tegelijk, bij de andere band speel ik samen met onze gitariste over mijn eindtrap (die in feite 2 gescheiden versterkers in 1 behuizing is) en is alles dus 2x mono aangesloten. Ik pas de schakelaar op mijn eindtrap daarbij niet aan, die staat altijd op 8 ohm, wel let ik op dat ik beide cabinetten in het tweede geval op de mono-ingang aansluit.
It has to mean something
pi_62822242
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 20:56 schreef -Menn0- het volgende:
Had je nog geld over voor mn Washburn Cynic?
don't tempt me!
ik denk er wel over ja, ik denk dat ik mijn Ibanez Afs wegdoe en dan heb ik weer plek voor een gitaar
It has to mean something
  FOK!fotograaf donderdag 30 oktober 2008 @ 21:28:31 #115
159915 -Menn0-
MNO
pi_62822459
Mooie gitaar hoor die afs

Pics?
,,/
pi_62822549
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 20:48 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Is de ene cab die standaard van H&K, met 4x12" Celestion Rockdrivers ? En wat is die andere, een 2x12 met 8 ohms speakers ?
de ene idd de standaard en de andere is een atrix serrie 4x12 op 8 ohm

oh, was niet tegen mij
pi_62822726
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 21:28 schreef -Menn0- het volgende:
Mooie gitaar hoor die afs

Pics?

Ik vind hem ook heel mooi, heb er ook de bijbehorende koffer bij gekocht, maar ik denk dat ik er in totaal nog geen 5 keer op heb gespeeld.
It has to mean something
  FOK!fotograaf donderdag 30 oktober 2008 @ 21:42:01 #118
159915 -Menn0-
MNO
pi_62822765
Ik vind em echt vet Misschien kunnen we tot een overeenkomst komen
,,/
pi_62822971
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 21:42 schreef -Menn0- het volgende:
Ik vind em echt vet Misschien kunnen we tot een overeenkomst komen
Da's ook wel een optie ja.
It has to mean something
pi_62823055
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 21:40 schreef Cynic het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ik vind hem ook heel mooi, heb er ook de bijbehorende koffer bij gekocht, maar ik denk dat ik er in totaal nog geen 5 keer op heb gespeeld.
Zonde . Prachtige gitaar .
pi_62823090
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 21:53 schreef Litpho het volgende:

[..]

Zonde . Prachtige gitaar .
Ja, vind ik ook. Maar ik gebruik hem echt helemaal niet en dat is ook zonde toch?
It has to mean something
pi_62823186
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 21:54 schreef Cynic het volgende:

[..]

Ja, vind ik ook. Maar ik gebruik hem echt helemaal niet en dat is ook zonde toch?
Ja, het zonde gedeelte was ook de 5 keer spelen, niet dat je hem een beter huis gunt .
pi_62823374
Ik heb hem een paar keer mee naar optredens gehad, maar dan sleepte ik 3 gitaren mee en da's net één backup teveel eigenlijk.
It has to mean something
pi_62823428
Een bijwerking van de gitaar is verder dat je ermee uitgroeit tot reusachtige omvang

It has to mean something
pi_62823515
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:06 schreef Cynic het volgende:
Een bijwerking van de gitaar is verder dat je ermee uitgroeit tot reusachtige omvang

[ afbeelding ]
Hij ziet er behoorlijk plat uit voor een semi. Vergelijkbaar met een ES-335?
pi_62823577

Stoer ding
  FOK!fotograaf donderdag 30 oktober 2008 @ 22:12:40 #127
159915 -Menn0-
MNO
pi_62823610
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 21:50 schreef Cynic het volgende:

[..]

Da's ook wel een optie ja.
Make me an offer
,,/
pi_62823653
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:09 schreef Litpho het volgende:

[..]

Hij ziet er behoorlijk plat uit voor een semi. Vergelijkbaar met een ES-335?
Geen idee, daar heb ik nooit op gespeeld. Die AFS serie is inderdaad dunner dan normale semi's.
It has to mean something
pi_62823699
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:14 schreef Cynic het volgende:

[..]

Geen idee, daar heb ik nooit op gespeeld. Die AFS serie is inderdaad dunner dan normale semi's.
43mm, dat is een stuk dunner. Toch eens een winkel opzoeken om te kijken of dat een beetje lekker speelt .
pi_62823928
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 21:18 schreef Cynic het volgende:

[..]

Een Marshall 9100 50 watt eindtrap met een 4x12 valvestate cab en een 2x12 valvestate cab (marshall 8222).
Ik sluit ze op 2 manieren aan, bij de ene band speel ik 2x stereo, dus gebruik ik beide cabs tegelijk, bij de andere band speel ik samen met onze gitariste over mijn eindtrap (die in feite 2 gescheiden versterkers in 1 behuizing is) en is alles dus 2x mono aangesloten. Ik pas de schakelaar op mijn eindtrap daarbij niet aan, die staat altijd op 8 ohm, wel let ik op dat ik beide cabinetten in het tweede geval op de mono-ingang aansluit.
OK. Je versterker is een buizenversterker en is dus relatief gevoelig voor de impedantie van de cab. Gelukkig heb je nogal wat mogelijkheden. Het maakt eigenlijk niet uit of je stereo speelt of 2 x mono, in beide gevallen moet je hetzelfde doen. Je 4x12 is altijd 8 ohm, de 2x12 kan ook je met twee speakers mono gebruiken of iedere speaker onafhankelijk (stereo dus). Als je de 2x12 dus met één speaker mono gebruikt is íe 8 ohm, de 4x12 ook, en je versterker staat ook op 8 ohm, dus alles ok. De 2x12 is 100w, dus die ene speaker kan wel 50 w aan. Dat is het enige dat ik een beetje krap vind, dus wel uitkijken dat je die niet opblaast.
Die 4x12 kan toch ook stereo ? en dan 2x 16 ohm ? Dan zou ik de 9100 op 16 ohm zetten en alleen de 4x12 gebruiken. Als je 4x12 niet op 2x16 ohm kan dan zou ik 'm rewiren. De 2x12 kan dan mooi weg, want nu gebruik je eigenlijk de helft van je speakers maar.
Mu!
pi_62823961
Mijn 2x12 is 200 watt mono

En ik heb altijd alles zo aangesloten dat alle speakers het doen.

[ Bericht 24% gewijzigd door Cynic op 30-10-2008 22:34:27 ]
It has to mean something
pi_62824219
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:26 schreef Cynic het volgende:
Mijn 2x12 is 200 watt mono
Ah, dan is er geen risico, je gebruikt dan maar 1 speaker maar dat maakt niet zo veel uit. Misschien hoor je een beetje volumeverschil omdat de 4x12 wat efficienter is dan de ene speaker in de 2x12 maar als je met de andere gitariste speelt zal dat niet veel uitmaken. In je stereo setup kun je het misschien wel horen maar dat is dan weer een kwestie van de kant van de 2x12 iets harder zetten.

Maar je zou natuurlijk ook gewoon de 4x12 stereo als 2x16 ohm kunnen aansluiten, dat geeft dezelfde mogelijkheden.
Mu!
pi_62824279
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:26 schreef Cynic het volgende:
En ik heb altijd alles zo aangesloten dat alle speakers het doen.
Whoops...als je de 2x12 mono gebruikt dan is 'ie 4 ohm, dat is niet goed voor de 8 ohm aansluitng van je amp...kun je die cab niet op mono zetten ?
Mu!
pi_62824286
Nou ik ben eigenlijk gewoon wel tevreden over het geluid en de manier waarop ik alles in beide situaties heb aangesloten, ik loop alleen liever geen risico dat ik de boel in de vernieling help.
It has to mean something
pi_62824630
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:37 schreef Cynic het volgende:
Nou ik ben eigenlijk gewoon wel tevreden over het geluid en de manier waarop ik alles in beide situaties heb aangesloten, ik loop alleen liever geen risico dat ik de boel in de vernieling help.
Er zijn nog wel wat andere mogelijkheden, maar wat je nu doet is echt niet goed hoor.

De 2x12 kun je als 4 ohm (2 8 ohm speakers parallel) of als 2 losse speakers van 8 ohm gebruiken (maar in dat geval gebruik je dus maar 1 speaker, geeft niks hoor). Of je kunt 'm rewiren zodat íe 16 ohm mono is (dus de speakers serieel aansluiten ipv parallel). Je kunt evt.ook je amp nog rewiren zodat het ene kanaal 16 ohm is en het andere 8 ohm (kwestie van de impedantieschakelaar anders aansluiten) en dan ben je zeker vrij van problemen.
Mu!
pi_62824660
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:37 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Whoops...als je de 2x12 mono gebruikt dan is 'ie 4 ohm, dat is niet goed voor de 8 ohm aansluitng van je amp...kun je die cab niet op mono zetten ?
ja dat is ook een beetje waar ik me zorgen over maak.
ik vind het een beetje loos om maar 1 speaker te gebruiken (dat kan inderdaad wanneer ik hem in de 8ohm input aansluit).
It has to mean something
  FOK!fotograaf donderdag 30 oktober 2008 @ 22:52:10 #137
159915 -Menn0-
MNO
pi_62824665
Als je daar dan een PROFE op aansluit ben je helemaal de bom
,,/
pi_62824901
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:35 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Ah, dan is er geen risico, je gebruikt dan maar 1 speaker maar dat maakt niet zo veel uit. Misschien hoor je een beetje volumeverschil omdat de 4x12 wat efficienter is dan de ene speaker in de 2x12 maar als je met de andere gitariste speelt zal dat niet veel uitmaken. In je stereo setup kun je het misschien wel horen maar dat is dan weer een kwestie van de kant van de 2x12 iets harder zetten.

Maar je zou natuurlijk ook gewoon de 4x12 stereo als 2x16 ohm kunnen aansluiten, dat geeft dezelfde mogelijkheden.
Een 2x12 mono cab gebruikt gewoon beide speakers hoor, die zijn parallel aangesloten. Net als een mono 4x12 ook alle 4 speakers benut.
pi_62824930
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:52 schreef -Menn0- het volgende:
Als je daar dan een PROFE op aansluit ben je helemaal de bom
tja...die emg's, ik weet het niet, hoor...
Mu!
pi_62825020
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:59 schreef The_Dean het volgende:

[..]

Een 2x12 mono cab gebruikt gewoon beide speakers hoor, die zijn parallel aangesloten. Net als een mono 4x12 ook alle 4 speakers benut.

sorry hoor...
Mu!
pi_62825200
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 23:04 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

sorry hoor...
Mijn Marshall cab is een 4x12 mono cab, en er komt uit alle 4 geluid hoor. Wat voor zin heeft het anders een 4x12 te gebruiken?
pi_62825227
Ik geloof dat er nu wat dingen langs elkaar gaan...
It has to mean something
pi_62825304
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 23:10 schreef The_Dean het volgende:

[..]

Mijn Marshall cab is een 4x12 mono cab, en er komt uit alle 4 geluid hoor. Wat voor zin heeft het anders een 4x12 te gebruiken?
Ja, ja, maar daar ging het dus niet om. Waar het om gaat is dat de versterker 8 ohm of 16 ohm aan kan. Geen 4 ohm. En de 2x12 kan 4 ohm mono, of 2 x 8 ohm stereo. Dus hij kan alleen de 2 x 8 ohm stereo optie gebruiken, anders is de impedantie te laag (weet je nog ?). Maar in dat geval werkt er maar één speaker.

De 4x12 is geen probleem als je die op 8 ohm aan wilt sluiten, dat is het punt ook helemaal niet.
Mu!
pi_62825461
Maar het rewiren van cabs ga ik dus niet doen, ik zou niet weten hoe dat moet.
Heeft het volume waarop ik speel ergens nog mee te maken? Ik heb doorgaans mijn versterker maar half open.
It has to mean something
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 00:00:51 #145
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62826383
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 13:53 schreef RicknRoll het volgende:
Ha mensen!

Zover ik weet ben ik de eerste muzikant die ukelele heeft gespeeld op een metal CD. .

Ja het is te doen, want de stemming is vergelijkbaar met die van een gitaar, de hoogste vier snaren vanaf bijv de 7de fret (hangt van je tuning af, wat weer af kan hangen van de soort ukelele die je hebt (sopraan, concert etc).

Ik kan de ukeleles van Oscar Schmidt aanraden met D'addario snaren. Mooi gelijk, goede afwerking. Kosten rond de 40,-. Klinkt misschien veel, maar is het waard. De ukeleles die ik gezien heb van onder die prijs klinken bagger en zijn slecht afgewerkt. Sowieso die van 17,50 bij de Feedback. Niet doen, echt niet.

Let bij het kopen van snaren aub op dat het de goede gauge is. Over het algemeen hebben ze in de muziekwinkel er geen kaas van gegeten (zo kreeg ik een ukelele te demoën die in mandolinestemming stond, dus in kwinten gestemd ipv kwarten, geez!). Ik heb eens de verkeerde gauge gebruikt en daarmee mijn brug gesloopt.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 00:04:02 #146
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62826461
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 10:28 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Ik snap het nog steeds niet...je zegt dat het een 2 x 8 ohm uitgang is maar er staat 4 ohm op...? Wat voor versterker is het, welke merk/type ? Dan kan ik wel even voor je nakijken of wat jij wilt een probleem is of niet.
Hartke 3500. Ik heb geen probleem hoor, ding blaast als een tierelier en is met geen kanon kapot te krijgen. Hartke wil alleen graag dat je met 2 speakers het volledige vermogen haalt en niet met maar één (zoals wel mogelijk is bij Ashdown of Ampeg (brrr)).
pi_62827007
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 23:21 schreef Cynic het volgende:
Maar het rewiren van cabs ga ik dus niet doen, ik zou niet weten hoe dat moet.
Heeft het volume waarop ik speel ergens nog mee te maken? Ik heb doorgaans mijn versterker maar half open.
zeker! zo heel grof kun je zeggen dat als je je volume maar half open hebt de versterker dus ook maar de helft van het vermogen levert (klopt niet echt, maar vooruit, heel grof gezegd) en ej dus je trafo ook maar voor de helft van het vermogen belast. Als je dan een 4 ohm cab aansluti waar en 8 ohm cab verwacht wordt gaat het wrs. wel goed. Je krijgt denk ik wel wat extra hoog in je geluid, door die 4 ohm cab.

Echt safe is het niet, natuurlijk...
Mu!
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 02:00:33 #148
125915 Dribbel_
pi_62827924
Zo en weer terug TLFG ownd Almere weer ff Op naar de finale en 500e aan camerashit rijker
pi_62828126
Kijk!
pi_62828545
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 00:30 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

zeker! zo heel grof kun je zeggen dat als je je volume maar half open hebt de versterker dus ook maar de helft van het vermogen levert (klopt niet echt, maar vooruit, heel grof gezegd) en ej dus je trafo ook maar voor de helft van het vermogen belast. Als je dan een 4 ohm cab aansluti waar en 8 ohm cab verwacht wordt gaat het wrs. wel goed. Je krijgt denk ik wel wat extra hoog in je geluid, door die 4 ohm cab.

Echt safe is het niet, natuurlijk...
En als ik nou ervoor zorg dat ik beide uitgangen gebruik maar wel mono blijf spelen? Die 9100 heeft per helft 2 uitgangen, als ik die beide op mijn cab aansluit zit ik dus helemaal goed op 8 ohm en gebruik ik beide speakers? Of heb ik het dan nog steeds niet begrepen?
Ik heb speakerkabels zat dus daar hoeft het niet aan te liggen
It has to mean something
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 07:12:58 #151
20720 brother52
Dus..........
pi_62828719
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 05:54 schreef Cynic het volgende:

En als ik nou ervoor zorg dat ik beide uitgangen gebruik maar wel mono blijf spelen? Die 9100 heeft per helft 2 uitgangen, als ik die beide op mijn cab aansluit zit ik dus helemaal goed op 8 ohm en gebruik ik beide speakers? Of heb ik het dan nog steeds niet begrepen?
Beide uitgangen op je versterker op hetzelfde cabinet aansluiten terwijl je cab op mono staat?
Dat lijkt me niet verstandig. Je gebruikt dan effectief alleen de mono-ingang van je cab, dus 1 uitgang van je versterker is dan onbelast wat me niet echt gezond lijkt voor je versterker.
pi_62828764
ik dnek dat ie dan wel bedoeld om de cab op stereo te zetten
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 07:27:35 #153
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62828798
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 02:00 schreef Dribbel_ het volgende:
Zo en weer terug TLFG ownd Almere weer ff Op naar de finale en 500e aan camerashit rijker
.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 07:28:05 #154
20720 brother52
Dus..........
pi_62828799
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 07:21 schreef Aresdreams het volgende:
ik dnek dat ie dan wel bedoeld om de cab op stereo te zetten
Dan kan het natuurlijk wel.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 09:34:09 #156
125915 Dribbel_
pi_62830350
Thnx Maar verdomme wat ben ik blij met m'n draadloze systeem totaal geen storing, misschien klein beetje tone verlies maar daar merk ik tch niks vna En alle vrijheid
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 10:03:51 #157
20720 brother52
Dus..........
pi_62830999
quote:
Tof

Helaas was ik gister pas om 8 uur thuis en moest vanochtend 7 uur alweer aan het werk
Altijd klote wanneer dingen spontaan beginnen om te vallen.

Wanneer is de finale?
pi_62831394
wat voor set heb je drib?
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 11:23:54 #159
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62833110
Set .
pi_62833252
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 11:23 schreef Witchfynder het volgende:
Set .
pi_62833476
zucht... type draadloos geval ding dat dribbel heeft, niet een of ander vaag ding uit den oudheid!
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 12:47:59 #162
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62835220
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 11:36 schreef Aresdreams het volgende:
zucht... type draadloos geval ding dat dribbel heeft, niet een of ander vaag ding uit den oudheid!
pi_62837236
akg dingetje dus, ziet er wel oke uit... iig geen gezeur met nog een kabeltje naar een pack toe maar gelijk erin zie ik... hoe duur was tie?
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 14:52:45 #164
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62838696
Dribbel demo't hem voor zijn gitaarleraar. . Volgens mij zit hij in dezelfde klassen als de Sennheiser G2.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:17:55 #165
20720 brother52
Dus..........
pi_62839449
Bij musik productiv verkopen ze hem voor 189 euro.
pi_62840664
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 07:28 schreef brother52 het volgende:

[..]

Dan kan het natuurlijk wel.
Als ik beide ingangen gebruik gaat hij automatisch naar 8 ohm, ik dacht dat er een schakelaar op mijn 2x12 cab zat maar dat is niet zo, alleen op mijn 4x12.
It has to mean something
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:43:51 #167
125915 Dribbel_
pi_62844870
150e mag ik hem hebben anders isd ie wat duurder. MAar nu weer op naar volgende gig
pi_62845300
Zo, goed bezig!
Jullie hebben het er maar druk mee
It has to mean something
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 19:26:31 #169
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_62846079
Ahhh yessss.... weekend
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_62846557
Ik moet morgenvroeg nog weer werken.
Maar ik heb hoogstwaarschijnlijk wel een stageplek waar ik over een week of 3 kan beginnen.
Oh en mijn 7-snaar is weer terug van de maker, met schakelaar nummer 3 erin. Maar deze keer een Schaller en weer 5-weg geschakeld (ipv een 3-weg schakelaar) dus nu moet het goed zijn.
It has to mean something
  Redactie Frontpage vrijdag 31 oktober 2008 @ 19:48:09 #171
197197 Moozze
Plugged
pi_62846794
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 19:41 schreef Cynic het volgende:
Maar ik heb hoogstwaarschijnlijk wel een stageplek waar ik over een week of 3 kan beginnen.
Oh en mijn 7-snaar is weer terug van de maker, met schakelaar nummer 3 erin. Maar deze keer een Schaller en weer 5-weg geschakeld (ipv een 3-weg schakelaar) dus nu moet het goed zijn.
Wat een updates
pi_62847280
Had dit al eerder gepost, maar er kwam geen reactie op

Ik ben een complete leek op het gebied van gitaren, ik ben ook geen echte fan van gitaar muziek. Echter zijn er wel genoeg nummers die ik mooi vind. Nu zag ik dus die aanbieding in de Lidl folder, en ik wilde altijd eigenlijk wel een keer een instrument bespelen, dus begint het een beetje te kriebelen . Iemand zei in dit topic dat je dan beter ergens anders kan halen dan bij de Lidl, i.v.m. garantie enzo.... Is dit geen mooi setje: http://www.thomann.de/nl/thomann_gitarren_set_g13.htm ?
Zit ook een lesboek en cd bij.... kan ik wel gebruiken haha.

Of kan ik dan beter zoiets halen, en dan zo'n lesboek apart:
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbstset_2_black.htm
Scheelt niet veel in prijs, maar ik heb geen idee van kwaliteit etc. Is zo'n gitaar een beetje goed?
Denken jullie dat ik, als geen echte gitaarmuziek luisteraar/liefhebber, goed aan zou doen een gitaar te kopen, of moet je dan echt een rocker zijn ? Ach, als het niks is kan ik het natuurlijk ook weer verkopen op marktplaats ofzo.
pi_62848116
Je hoeft niet echt een rocker te zijn, je kan zoveel meer dingen spelen met een gitaar. Ik vraag me alleen af of je misschien niet beter een ander instrument kan kiezen, waarom ben je toch bij gitaar uitgekomen?

Ik heb verder geen idee hoe goed die Harley Benton gitaren zijn, ze zijn in ieder geval goedkoop en ik denk dat het wel een leuke manier is om voor jezelf te kijken of gitaar echt iets voor jou is. Overigens zijn er nog wel wat andere merken die leuke dingen voor beginners hebben voor niet al teveel geld. Yamaha, Ibanez en Squier om er een paar te noemen.
It has to mean something
pi_62848873
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 20:41 schreef Cynic het volgende:
Je hoeft niet echt een rocker te zijn, je kan zoveel meer dingen spelen met een gitaar. Ik vraag me alleen af of je misschien niet beter een ander instrument kan kiezen, waarom ben je toch bij gitaar uitgekomen?

Ik heb verder geen idee hoe goed die Harley Benton gitaren zijn, ze zijn in ieder geval goedkoop en ik denk dat het wel een leuke manier is om voor jezelf te kijken of gitaar echt iets voor jou is. Overigens zijn er nog wel wat andere merken die leuke dingen voor beginners hebben voor niet al teveel geld. Yamaha, Ibanez en Squier om er een paar te noemen.
Bedankt voor de reactie! Wat kan je dan zoal allemaal spelen? is het geluid trouwens verschillend per gitaar?
Ik weet ook niet precies waarom ik bij de gitaar ben uitgekomen. Ik had altijd al zoiets van ik wil wel een keer een instrument bespelen, dat lijkt me leuk. Toen zag ik die Lidl actie, en zag ik dus een gitaar, en die was helemaal niet duur....toen ging er een lichtje bij mij branden Waarom zou ik volgens jou beter een ander instrument moeten kiezen?
pi_62849017
Je kan nagenoeg alles spelen: pop, jazz, klassiek, funk, blues, soul, r&b.
Het geluid kan per gitaar echt enorm verschillen inderdaad, dat hangt onder andere af van de electronica, de elementen, de houtsoort die wordt gebruikt.
It has to mean something
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 21:50:19 #176
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62849923
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 19:41 schreef Cynic het volgende:
Goed man @ stageplek.

Toevallig, ik wil nog steeds een 3-weg schakelaar hebben voor die Strat . Maar eerst maar een slagplaat regelen, eindelijk. .
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 22:03:52 #177
151527 KaMo
Boem, zei de bas
pi_62850361
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 20:41 schreef Cynic het volgende:

Harley Benton is prima als je iemand kent die hem helemaal voor je kan afstellen.
pi_62852473
Ik heb hier thuis dus een Epiphone SG-400 staan samen met een Line6 Spider 30watt, heb deze combo nu ongeveer een half jaartje en het is nog steeds genieten <3

Alleen nu ik al wat langer op m'n elektrische speel begin ik toch 'n nadeeltje te merken, m'n geluid klinkt toch 'n beetje modderig. Dit merk ik vooral goed als ik bijv. AC/DC probeer te spelen, in het lied zelf klinkt de gitaar gewoon lekker fel en scherp, maar hier is het allemaal maar 'n beetje dof, ik krijg er niet echt pit achter. Ik heb al allerlei instellingen geprobeerd met m'n versterker, gitaar zelf ook op treble staan en tone vol open, maar ik blijf toch het gevoel hebben dat ik iets mis.

Ik zat er dus aan te denken dat het waarschijnlijk wel de pickups zullen zijn, want over die standaard epi humbucker pickups hoor je over het algemeen niet zo'n goeie verhalen, maarja, dan komt natuurlijk weer de volgende keus... wat voor pickups zouden er in moeten Dat is eigenlijk iets waar ik totaal _geen_ verstand van heb en dus hoopte dat jullie me hier 'n beetje mee kunnen helpen Ik ben eigenlijk opzoek naar pickups waar je eigenlijk 'n beetje alles mee kunt, ik speel veel clean, ik speel muziek met 'n beetje crunch, maar ook muziek waarbij de gitaar doorzeeft is van de distortion. Ojah, als het gaat niet te duur, *is arme student*, ik kan anders ook nog gewoon naar 2ehandse kijken ^^
pi_62852794
GFS
Binnenkort review van de crunchy pat
pi_62853203
Je hebt het dus over deze? De prijs mag er in ieder geval wel wezen! <3

'Binnenkort review', Bedoel je daarmee dat je ze hebt? Zo ja, dan ben ik wel benieuwd naar je review en hoe ze bevallen

[ Bericht 8% gewijzigd door Xylon op 01-11-2008 00:11:21 ]
  zaterdag 1 november 2008 @ 02:34:10 #181
125915 Dribbel_
pi_62855277
Ja dat probleem van die G400 is inderdaad zo. Heb bij de mijne gelijk de elementen vervangen, ze zijn heel erg dof en idd snel modderig. Zijn natuurlijk veel opties wat je erin kan doen en zag zelf ook door de bomen het bos niet meer Dus maar wat vergelijkbare gitaren geprobeerd met verschillende elementen en daar keuze uit gemaakt, heb nu een Dirty Fingers van Gibson in de brug en die scheur echt vet goeie definitie en totaal niet modderig. Maar voor de rest geen verstand van al die elemnten
pi_62855859
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 23:56 schreef Xylon het volgende:
Je hebt het dus over deze? De prijs mag er in ieder geval wel wezen! <3

'Binnenkort review', Bedoel je daarmee dat je ze hebt? Zo ja, dan ben ik wel benieuwd naar je review en hoe ze bevallen
Jep, die bedoelde ik
Heb ik inderdaad liggen, stop er een in mijn SG Special. Had al eerder een setje chrome covered, maar die waren mij ook wat te modderig. Heb er nu een setje gewone open humbuckers in, maar vond chrome covers erg sexy staan, dus dan deze eens proberen.

Heb nog wel een idee... heb er twee liggen. Als je je adres even PM't stuur ik je een op. Bevalt hij bij jou, maak je het geld over. Bevalt ie niet, stuur je hem gewoon terug.
Het gaat eerst om de brug positie. Als die me bevalt bestel ik er een nek positie bij, en zou dan ook een voor jou bij kunnen bestellen.
PM me maar even, regelen we wel wat
  zaterdag 1 november 2008 @ 09:54:14 #183
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62856699
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 23:33 schreef The_Dean het volgende:
GFS
Binnenkort review van de crunchy pat
Hier binnenkort ook.

Er is een reden waarom Dean een chrome covered heeft
  zaterdag 1 november 2008 @ 09:56:29 #184
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62856714
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 22:03 schreef KaMo het volgende:

[..]

Harley Benton is prima als je iemand kent die hem helemaal voor je kan afstellen.
Dat hoor ik vaker. .
pi_62856965
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 05:54 schreef Cynic het volgende:

[..]

Nee, als je je 2x12 op stereo zet en 'm dan met twee paralelle kabels vanaf he amp aanluit wordt het vanzelf weer 2x 8ohm parallel, dus 4 ohm, dus te weinig.
Met jouw setup is er eigenlijk geen goede oplossing zonder soldeerwerk, of zonder hier of daar een speaker niet te gebruiken.
Mu!
  zaterdag 1 november 2008 @ 11:13:12 #186
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62857788
En gitaar spelen is ook leuk... lalala.
pi_62858045
quote:
uh... heb ik zeker wat gemist.... dribbel komt naar m'n hometown

*edit*: oh dat jaarlijkse MMM...

@SingleCoil:
Wat is er mis met het editten van je post ipv tig keer achterelkaar een nieuwe post aanmaken?
pi_62858115
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 11:30 schreef Falcon4ever het volgende:

[..]

@SingleCoil:
Wat is er mis met het editten van je post [ afbeelding ] ipv tig keer achterelkaar een nieuwe post aanmaken?
huh?
Mu!
  zaterdag 1 november 2008 @ 11:59:29 #189
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62858460
.
pi_62859039
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 23:17 schreef Xylon het volgende:
Ik heb hier thuis dus een Epiphone SG-400 staan samen met een Line6 Spider 30watt, heb deze combo nu ongeveer een half jaartje en het is nog steeds genieten <3

Alleen nu ik al wat langer op m'n elektrische speel begin ik toch 'n nadeeltje te merken, m'n geluid klinkt toch 'n beetje modderig. Dit merk ik vooral goed als ik bijv. AC/DC probeer te spelen, in het lied zelf klinkt de gitaar gewoon lekker fel en scherp, maar hier is het allemaal maar 'n beetje dof, ik krijg er niet echt pit achter. Ik heb al allerlei instellingen geprobeerd met m'n versterker, gitaar zelf ook op treble staan en tone vol open, maar ik blijf toch het gevoel hebben dat ik iets mis.

Ik zat er dus aan te denken dat het waarschijnlijk wel de pickups zullen zijn, want over die standaard epi humbucker pickups hoor je over het algemeen niet zo'n goeie verhalen, maarja, dan komt natuurlijk weer de volgende keus... wat voor pickups zouden er in moeten Dat is eigenlijk iets waar ik totaal _geen_ verstand van heb en dus hoopte dat jullie me hier 'n beetje mee kunnen helpen Ik ben eigenlijk opzoek naar pickups waar je eigenlijk 'n beetje alles mee kunt, ik speel veel clean, ik speel muziek met 'n beetje crunch, maar ook muziek waarbij de gitaar doorzeeft is van de distortion. Ojah, als het gaat niet te duur, *is arme student*, ik kan anders ook nog gewoon naar 2ehandse kijken ^^
Ik heb exact dezelfde gitaar en heb er laatst in de bridge een Crunchy Pat gezet. Hij klinkt lekker iig. Erg goed voor AC/DC enzo ook (helemaal i.c.m met een Marshall.

Als je nog wat meer wilt weten, zeg het maar
  zaterdag 1 november 2008 @ 13:00:46 #191
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62859425
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 12:38 schreef EvilWasp het volgende:

[..]

Ik heb exact dezelfde gitaar en heb er laatst in de bridge een Crunchy Pat gezet. Hij klinkt lekker iig. Erg goed voor AC/DC enzo ook (helemaal i.c.m met een Marshall.

Als je nog wat meer wilt weten, zeg het maar
Kun je er ook metal mee heerschen? Hoe reageert hij met echt high gain? Is hij dan nog goed gedefinieerd? .
pi_62864015
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 13:00 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Kun je er ook metal mee heerschen? Hoe reageert hij met echt high gain? Is hij dan nog goed gedefinieerd? .
Hmm, ik speel echt totaal geen metal en als ik hier nu allemaal claims over ga maken zijn die niet echt betrouwbaar

Sowieso speel ik over een Fender versterker, en Fender versterker + metal = beetje no-go (vind ik dan he )
pi_62864204
Nja, kan op mijn Fender Frontman 15R aardig metallen anders hoor
Voor zover ik dat kan dan he

En Daan, heb er inderdaad eentje extra
  zaterdag 1 november 2008 @ 17:14:43 #194
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62864270
Dan wacht ik wel op Dean. .
pi_62864359
Nja, hoop binnenkort even tijd ervoor vrij te maken... ben nu ook druk met mijn huisje...
pi_62864368
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 17:14 schreef Witchfynder het volgende:
Dan wacht ik wel op Dean. .
Naja dingen zoals AC/DC doet ie erg goed, met voldoende laag en een mooi gedefinieerd hoog (zoals ook op de site van GFS staat).

Maar als je echt metal wilt spelen, zou je dan geen andere nemen van GFS? Een high output humbucker, of zo'n crunchy rails oid?
pi_62864386
Ja, maar die zijn er niet chrome covered
En als je dat juist graag wil
pi_62864439
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 17:19 schreef The_Dean het volgende:
Ja, maar die zijn er niet chrome covered
En als je dat juist graag wil
Ah
  zaterdag 1 november 2008 @ 18:01:33 #199
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62865313
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 17:21 schreef EvilWasp het volgende:

[..]

Ah
Precies. Ik heb een Crunchy Rails die ik nog in mijn RG moet zetten, maar iemand met een G400 Korina heeft liever goudkleurige dingen er in zitten. .
  zaterdag 1 november 2008 @ 20:58:16 #200
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_62869232
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 17:02 schreef EvilWasp het volgende:

[..]

Sowieso speel ik over een Fender versterker, en Fender versterker + metal = beetje no-go (vind ik dan he )
Hoezo?:

Zo, eindelijk eens ff een beetje tijd voor mezelf. Gisteren 2e gesprek gehad bij CapGemini (ja, wil er nu toch mee doorgaan) en dat verliep erg goed, was een erg relaxte vent waarmee ik gesprek had (speelt overigens zelf ook gitaar ) en ik zie er ontzettend veel mogelijkheden in. En de rest van de tijd gaan klussen en verven bij een vriend van me, word je best moe van... Nu ook ff geen zin om te gitaren
  zaterdag 1 november 2008 @ 21:16:38 #201
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_62869661
Vloeiend akkoorden pakken lukt veel beter als ik mijn ogen dichtdoe en alles doe op de tast. Blindheid ftw!
Dasvidanja
pi_62869790

waarom twee haken als het met 1 ook kan
pi_62869848
En nu hopen dat het houd, anders sloop je je muur, drie gitaren, je Roland en als het tegen zit je wasbak...
pi_62869867
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 21:24 schreef The_Dean het volgende:
En nu hopen dat het houd, anders sloop je je muur, drie gitaren, je Roland en als het tegen zit je wasbak...
Zijn beide (erg) lichte gitaren en dat ding moet berekend zijn op een LP dus
pi_62869873
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 20:58 schreef Metalfreak het volgende:

Zo, eindelijk eens ff een beetje tijd voor mezelf. Gisteren 2e gesprek gehad bij CapGemini (ja, wil er nu toch mee doorgaan) en dat verliep erg goed, was een erg relaxte vent waarmee ik gesprek had (speelt overigens zelf ook gitaar ) en ik zie er ontzettend veel mogelijkheden in. En de rest van de tijd gaan klussen en verven bij een vriend van me, word je best moe van... Nu ook ff geen zin om te gitaren
Goed bezig dude

En kom ook net uit mijn huis, maar ook voor geen meter zin nu nog iets te doen naast achter de PC hangen met een Coronaatje en lekker te relaxen
pi_62869883
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 21:25 schreef Daantke het volgende:

[..]

Zijn beide (erg) lichte gitaren en dat ding moet berekend zijn op een LP dus
Nja, zelf weten verder natuurlijk
  zaterdag 1 november 2008 @ 21:45:46 #207
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62870286
Ik ben een desktop aan het installeren om in de oefenruimte te plaatsen om onze oefensessies op te nemen via het mengpaneel. Zijn we een band vol IT'ers of wat? .
pi_62870782
Boeiend, is wel vet!
pi_62872639
Shit, ik word hardstikke ziek.
Dat gebeurt ook altijd in je vrije tijd he?
It has to mean something
pi_62873923
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 21:21 schreef Daantke het volgende:
[ afbeelding ]

waarom twee haken als het met 1 ook kan
heiligschennis! gitaren naast een verwarming...
  zondag 2 november 2008 @ 00:32:38 #211
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62873954
Yep, altijd.
  zondag 2 november 2008 @ 02:04:18 #212
20720 brother52
Dus..........
pi_62875430

Living Colour was weer erg tof. Ze speelden een erg harde set voor hun doen.

Ik heb nu al weer zin in vrijdag.

pi_62875688
Vanavond naar Jan Akkerman geweest, Patronaat in Haarlem. Was erg goed.
Mu!
  zondag 2 november 2008 @ 04:19:19 #214
125915 Dribbel_
pi_62876107
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 11:30 schreef Falcon4ever het volgende:

[..]

@SingleCoil:
Wat is er mis met het editten van je post [ afbeelding ] ipv tig keer achterelkaar een nieuwe post aanmaken?
27 november weer een kans
pi_62878556
Gister gezellig dagje uit geweest
paar nieuwe dingetjes gehaald voor den gitaar

deze schoonheid voor mezelf

en voor me vriendin ook nog wat:
pi_62878851
quote:
Op zondag 2 november 2008 11:51 schreef Aresdreams het volgende:
Gister gezellig dagje uit geweest
paar nieuwe dingetjes gehaald voor den gitaar
[ afbeelding ]
deze schoonheid voor mezelf
Cool, ik was daar al nieuwsgierig naar. Laat weten hoe hij bevalt .
pi_62878878
gaat nog wel ff duren voordat ik er achter ben
maar de distortion part is iig vele malen beter dan die van boss
pi_62878898
quote:
Op zondag 2 november 2008 12:06 schreef Aresdreams het volgende:
gaat nog wel ff duren voordat ik er achter ben
maar de distortion part is iig vele malen beter dan die van boss
Het wachten is tot je vier distortionpedalen achter elkaar modelleert en dan het einde van de wereld veroorzaakt .
  zondag 2 november 2008 @ 12:12:12 #219
125915 Dribbel_
pi_62878973
Wat is het
pi_62879014
quote:
Op zondag 2 november 2008 12:12 schreef Dribbel_ het volgende:
Wat is het
Een Line6 stompbox modeler.

Zeg maar heel veel stompboxes in 1 handig apparaatje. Met MIDI en nog wel meer dingen geloof ik.
pi_62879021
quote:
Op zondag 2 november 2008 12:12 schreef Dribbel_ het volgende:
Wat is het
Het emuleert maximaal vier Line 6 stompboxes tegelijk. Dat kunnen vier verschillende zijn, maar ook vier dezelfde. In willekeurige volgorde, met de total recall die je van een multi-effect mag verwachten.
pi_62879047
het is geweldig
de m13 is een combinatie van de dm4 dl4 fm4 mm4 en een beetje iets van de jm4
dus eigenlijk is het een zeer uitgebreide multi FX van hoogwaardige kwaliteit
ik had gister eerst de DM4 getest, die was wel aardig, maar geen midi aansluiting, dus zou ik moeten gaan tapdansen on-stage om effecten te wisselen. lijkt mij geen succes, en de M13 heeft nog veel meer gave dingen, dus die daarna getest, en klinkt werkelijk geweldig
pi_62879073
quote:
Op zondag 2 november 2008 12:16 schreef Aresdreams het volgende:
de m13 is een combinatie van de dm4 dl4 fm4 mm4 en een beetje iets van de jm4
dus eigenlijk is het een zeer uitgebreide multi FX van hoogwaardige kwaliteit
Met in tegenstelling tot de gemiddelde multi FX een volkomen vrij te kiezen signal path waarin bepaalde modules meermaals mogen voorkomen .
pi_62879130
quote:
Op zondag 2 november 2008 12:17 schreef Litpho het volgende:

[..]

Met in tegenstelling tot de gemiddelde multi FX een volkomen vrij te kiezen signal path waarin bepaalde modules meermaals mogen voorkomen .
zit er ook software bij om dat vanaf je PC te doen ?
Mu!
  zondag 2 november 2008 @ 12:20:10 #225
125915 Dribbel_
pi_62879134
Ah okee tof Maarrr wat ik me wel afvraag dan, als het je vooral gaat dat de distortion dingen vet zijn. Waarom ga je dan niet gewoon voor een vette amp en gebruik je ie boss voor overige effecten?
pi_62879156
Ziet er erg leuk uit in ieder geval
It has to mean something
pi_62879224
quote:
Op zondag 2 november 2008 12:20 schreef Dribbel_ het volgende:
Ah okee tof Maarrr wat ik me wel afvraag dan, als het je vooral gaat dat de distortion dingen vet zijn. Waarom ga je dan niet gewoon voor een vette amp en gebruik je ie boss voor overige effecten?
Ach, vette amps zijn zeau 2008. De mogelijkheden van zo'n line6 ding zijn gewoon veer groter, daar zitten sounds in die je met geen enkele amp kunt maken.
Mu!
pi_62879318
quote:
Op zondag 2 november 2008 12:19 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

zit er ook software bij om dat vanaf je PC te doen ?
Nee. Je kan MIDI IN/OUT gebruiken om de scenes (pedalboard configuraties) te backuppen naar je computer of terug te zetten op je M13, maar er is nog geen editprogramma voor.
pi_62879654
quote:
Op zondag 2 november 2008 12:28 schreef Litpho het volgende:

[..]

Nee. Je kan MIDI IN/OUT gebruiken om de scenes (pedalboard configuraties) te backuppen naar je computer of terug te zetten op je M13, maar er is nog geen editprogramma voor.
en gelukkig heb ik nod een geluidskaart met midi (de audiophile van m-audio)
eens kijken of ik het nog goed aan de praat krijg ooit, en een update er in blazen...
pi_62879704
quote:
Op zondag 2 november 2008 12:45 schreef Aresdreams het volgende:

[..]

en gelukkig heb ik nod een geluidskaart met midi (de audiophile van m-audio)
eens kijken of ik het nog goed aan de praat krijg ooit, en een update er in blazen...
Sowieso voor de firmware upgrade. Die kan trouwens vijf tot tien minuten duren las ik net, dat je je niet afvraagt waarom het zo lang duurt .
pi_62879857
....dus wel benieuwd naar samples...
Mu!
pi_62880254
Holy shit
Word ook steeds idioter met die multieffects

Waar heb je dat in godsnaam allemaal voor nodig?
pi_62880531
tja, in prencipe heb ik het nergens echt voor nodig, maar het is gewoon leuke hobbie he?
en zeker vet
  zondag 2 november 2008 @ 13:37:18 #236
47781 Jorikjet
pi_62880818
tof ding!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
pi_62881048
quote:
Op zondag 2 november 2008 13:14 schreef The_Dean het volgende:
Waar heb je dat in godsnaam allemaal voor nodig?
Vraag je je drummer ook waarom hij niet aan één trommeltje genoeg heeft? .
pi_62881567
quote:
Op zondag 2 november 2008 13:47 schreef Litpho het volgende:

[..]

Vraag je je drummer ook waarom hij niet aan één trommeltje genoeg heeft? .
en waarom in hemelsnaam meer dan 10 kanalen op je tv ?
Mu!
  zondag 2 november 2008 @ 14:13:34 #239
98135 TeleluvR
pi_62881740
quote:
Op zondag 2 november 2008 14:07 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

en waarom in hemelsnaam meer dan 10 kanalen op je tv ?
Dat vraag ik me serieus af...
pi_62881885
quote:
Op zondag 2 november 2008 14:13 schreef TeleluvR het volgende:

[..]

Dat vraag ik me serieus af...
écht? Heb je 'm nooit aan dan? Of altijd op hetzelfde kanaal?
Mu!
  zondag 2 november 2008 @ 14:30:11 #241
98135 TeleluvR
pi_62882135
iig geen tien kanalen.... en al helemaal niet tegelijk! jij wel?
pi_62882226
quote:
Op zondag 2 november 2008 14:30 schreef TeleluvR het volgende:
ik kijk gemiddeld toch wel naar zo'n 10 verschillende kanalen, door de week heen. Meestal niet naar twee verschillenden tegelijk.
Ik gebruik ook meestal geen twee preamps tegelijk. Toch is het wel fijn om een rack vol van die dingen te hebben.

Het oog wil trouwens ook wat. Ik vind dat Line6-ding er cool uitzien, een beetje de styling van de nieuwe TC Electronics gear. En of je alle mogelijkheden gaat gebruiken doet er eigenlijk niet veel toe.
Mu!
  zondag 2 november 2008 @ 15:21:04 #243
47781 Jorikjet
pi_62883269
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  zondag 2 november 2008 @ 19:40:51 #245
47781 Jorikjet
pi_62889553
2000 !
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
pi_62889990
bah...honeyburst...
Mu!
  zondag 2 november 2008 @ 20:07:41 #247
125915 Dribbel_
pi_62890633
quote:
Op zondag 2 november 2008 14:30 schreef TeleluvR het volgende:
Met zo'n ding zou je ook 10x naar het zelfde kanaal kunnen kijken
  zondag 2 november 2008 @ 20:25:08 #248
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62891198
Zijn er mensen hier die hun rackgear via midi switchen? Zo ja, wat voor board heb je daar voor? Ik wil uiteindelijk overstappen op alles in een rack en dan via een compact midi-boardje switchen. Veel beter dan zo'n hele koffer voor je. Soms heb ik zoveel liggen dat ik niet meer heen en weer kan lopen. .
pi_62891269
quote:
Op zondag 2 november 2008 20:25 schreef Witchfynder het volgende:
Zijn er mensen hier die hun rackgear via midi switchen? Zo ja, wat voor board heb je daar voor? Ik wil uiteindelijk overstappen op alles in een rack en dan via een compact midi-boardje switchen. Veel beter dan zo'n hele koffer voor je. Soms heb ik zoveel liggen dat ik niet meer heen en weer kan lopen. .
Yep. ik gebruik óf een GT8, of een G-System, of een FCB1010. WIl je alleen MIDI kunnen switchen dan is de FCB1010 prima (maar heeft maar één amp switch).

Wat wil je kunnen switchen ?
Mu!
  zondag 2 november 2008 @ 21:03:16 #250
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62892417
Ik gebruik in principe maar drie kanalen: clean met wat pre-amp gedoe, een kanaal met een chorus/reverb mixje en een boost kanaal voor wanneer ik een solo speel. Ik sluit niet uit dat ik later er meer kanalen bij wil gaan gebruiken. Ik gebruik ook een compressor daarnaast. Omdat mij amp toch in mijn rack zit, zou ik ook mijn effectenspul in mijn rack willen hebben ipv op de grond. Ik wil in feite dus met zo'n switcher een 19" rackeffectending willen switchen.

Overigens, jij bent vrij nieuw hier, dus je weet misschien nog niet dat ik bassist ben (voordat je met uitleg over distortion begint enzo ). .
pi_62892955
ik vrij nieuw hier ?

OK. Als je je amp wilt kunnen switchen moet dat óf met midi, óf met een ampswitch, óf het gaat niet zonder gezeur, kortgezegd. Ligt aan je amp. De meeste bass amps habben trouwens maar één kanaal, dus valt er niks te switchen .

Kun je natuurlijk nog wel fx er voor aan- of uitzetten met een midi switcher. Ik ben niet zo thuis in bass fx, maar ik zou denken dat je met een eq, chorus, overdrive/distortion en delay al een heel eind zou moeten komen.
Die kunnen prima in één dossje zitten, en dan zou je dus met een multifx met midi control icm een midi floorboard klaar zijn.
Op ebay of marktplaats is er veel 19" multifx spul te koop, en als floorboard kan een fcb1010 prima dienst doen. Kun je voor zo'n 300 eur klaar zijn.

Het kan altijd duurder natuurlijk
Mu!
  zondag 2 november 2008 @ 21:28:45 #252
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62893203
Ik dacht aan een Rocktron Intelliflex ofzo. Effecten als chorus, delay, flanger enzo zijn niet zo specifiek voor bas of gitaar. Zo'n unit kan ik al voor onder de 200,- kopen op MP. Misschien kan ik alles in één ding kopen, zoals een Blue Thunder, maar geen idee hoe tof alles daar van is. Ik heb nu al een Rocktron compressor en die is geweldig, maar er is helaas geen rackversie van. Ik hoop stiekem dat ze dezelfde technologie in de Blue Thunder e.d. gebruiken. Scheelt me een hoop ruimte als ik maar 1 HE kwijt ben ipv 3 (FX, comp, tuner). .
  zondag 2 november 2008 @ 21:43:09 #253
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62893655
Deze vent blijft geniaal. .

zondag 2 november 2008 @ 21:46:57 #254
47781 Jorikjet
pi_62893762
quote:
Op zondag 2 november 2008 21:03 schreef Witchfynder het volgende:

Overigens, jij bent vrij nieuw hier, dus je weet misschien nog niet dat ik bassist ben (voordat je met uitleg over distortion begint enzo ). .
nee, singlecoil heeft een pauze gehad! hij was al hier back in the old days, toen het nog echt over gitaren ging
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  zondag 2 november 2008 @ 21:58:35 #255
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62894115
Ooooooooh. Sorry, gast. .

Gitaren... pff. Het is een gitaristentopic. Alles wat uitgesproken wordt door gitaristen is dus valide. .
pi_62894682
Intelliflex + fcb1010 is een prima combinatie
Mu!
  zondag 2 november 2008 @ 22:18:01 #257
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62894755
Die vind ik dan weer erg groot. Dat is toch die met 2 expressiepedalen?
pi_62895004
quote:
Op zondag 2 november 2008 22:18 schreef Witchfynder het volgende:
Die vind ik dan weer erg groot. Dat is toch die met 2 expressiepedalen?
Zeker. Speel je soms op heel kleine podia, dat die 15 cm van dat tweede expressiepdeaal er niet meer op passen?

Je kunt ook iets doen als een Roland FC-200 http://www.roland.com/products/en/FC-200/index.html of een VoodooLab Ground COntrol http://www.voodoolab.com/gcontrolpro.htm , kleiner maar duurder.
Mu!
  zondag 2 november 2008 @ 22:35:23 #259
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62895332
Nou ja, heel klein. We zijn met 6 man en maken nogal ADHD-muziek waarbij heel erg Iron Maidenachtig heen en weer gerend dient te worden, dus wij kunnen elke cm wel gebruiken. We hebben vaak genoeg de monitoren van het podium af gegooid en op kratten laten zetten. .
pi_62895501
quote:
Op zondag 2 november 2008 22:35 schreef Witchfynder het volgende:
Nou ja, heel klein. We zijn met 6 man en maken nogal ADHD-muziek waarbij heel erg Iron Maidenachtig heen en weer gerend dient te worden, dus wij kunnen elke cm wel gebruiken. We hebben vaak genoeg de monitoren van het podium af gegooid en op kratten laten zetten. .
6 man...drukke toestand. Ik vind het met 4 man al snel druk worden...
Dat van die monitors doen wij meestal ook, want idd, iedere cm telt.

Je moet maar ff kijken, de FCB1010 is een echt goed ding, stevig als een tank, heel betrouwbaar, en lekker goedkoop. Zoals ik al zei, het kan altijd duurder.
Mu!
pi_62896287
quote:
Op zondag 2 november 2008 22:40 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Nja, als je allemaal zo'n 5 m2 pedaalplank hebt...
pi_62896498
quote:
Op zondag 2 november 2008 23:05 schreef The_Dean het volgende:

[..]

Nja, als je allemaal zo'n 5 m2 pedaalplank hebt...
als dit een grap voor moet stellen zou ik nog maar wat meer oefenen
Mu!
  zondag 2 november 2008 @ 23:14:55 #263
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_62896576
Goeden avond gitaarkenners.

Ik wil een nieuwe gitaar aanschaffen.
Richtprijs 1000 euro.
Ik wil lekker kunnen raggen, dikke solo's kunnen plaatsen, wel een beetje richting metal, maar blues toch zeker ook.

Ik heb dus eigenlijk geen verstand van het hele ding, ondanks ik alweer 7 jaar op de zelfde Stagg zonder serienummer speel. Ik heb er veel op geleerd, maar ik moet nu echt een nieuwe hebben aangezien ik de laatste tijd er geen aandacht meer aan besteed en merk dat mn technieken ed. begint te verwateren...

Nou zou een Gibson Les Paul helemaal de shit zijn natuurlijk. Maar wat krijg ik voor 1000 euro? Aangezien de meeste beginnen bij 2000 euro...
Waar moet ik op letten (hardware)? En wat zijn goede alternatieven?
Ik wil in iedergeval geen Ibanez of Fender.

Groeten, en bij voorbaat dank!
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
  zondag 2 november 2008 @ 23:15:24 #264
125915 Dribbel_
pi_62896593
quote:
Op zondag 2 november 2008 23:12 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

als dit een grap voor moet stellen zou ik nog maar wat meer oefenen
Gast hou je bijdehande bek op sommige momenten eens
  zondag 2 november 2008 @ 23:19:41 #265
151527 KaMo
Boem, zei de bas
pi_62896713
quote:
Op zondag 2 november 2008 23:14 schreef MOD het volgende:

Richtprijs 1000 euro.
Ik wil lekker kunnen raggen, dikke solo's kunnen plaatsen, wel een beetje richting metal, maar blues toch zeker ook.

Ik heb dus eigenlijk geen verstand van het hele ding, ondanks ik alweer 7 jaar op de zelfde Stagg zonder serienummer speel. Ik heb er veel op geleerd, maar ik moet nu echt een nieuwe hebben aangezien ik de laatste tijd er geen aandacht meer aan besteed en merk dat mn technieken ed. begint te verwateren...

Nou zou een Gibson Les Paul helemaal de shit zijn natuurlijk. Maar wat krijg ik voor 1000 euro? Aangezien de meeste beginnen bij 2000 euro...

http://www.musicstore.de/(...)k/art-GIT0010378-000

ESP Eclipse ofzo
pi_62896727
quote:

Richtprijs 1000 euro.

Dean

Weet niet precies wat voor model je wil... maar je kan eens kijken naar bijvoorbeeld een Soltero, Hardtail, Razorback, ML, Vendetta, Evo, V.... voor 1000 euro heb je een monster!
  zondag 2 november 2008 @ 23:25:49 #267
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62896906
quote:
Goede. .
  zondag 2 november 2008 @ 23:31:41 #268
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62897059
quote:
Op zondag 2 november 2008 22:40 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Je moet maar ff kijken, de FCB1010 is een echt goed ding, stevig als een tank, heel betrouwbaar, en lekker goedkoop. Zoals ik al zei, het kan altijd duurder.
Ik zag eens een prog metalband spelen in Tilburg die allemaal 45 minuten lang in dezelfde m2 bleven staan. Tja, dan heb je ruimte genoeg, maar ik houd het liever dynamisch. Sowieso heb ik de ruimte nodig omdat ik linkshandig ben en dan moet je ver uit de buurt van de anderen blijven anders krijg je kruisende halzen. Ik moet ook echt aan de wireless, maar die lange snoeren breekt onze rennende zanger ook alleen maar zijn nek over. .

We hebben weleens een gig afgewezen omdat het podium te klein was. Het drumstel paste er niet eens helemaal op. . Wie bouwt er zoiets?! .
  zondag 2 november 2008 @ 23:36:12 #269
151527 KaMo
Boem, zei de bas
pi_62897215
quote:
Op zondag 2 november 2008 23:31 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Ik zag eens een prog metalband spelen in Tilburg die allemaal 45 minuten lang in dezelfde m2 bleven staan. Tja, dan heb je ruimte genoeg, maar ik houd het liever dynamisch. Sowieso heb ik de ruimte nodig omdat ik linkshandig ben en dan moet je ver uit de buurt van de anderen blijven anders krijg je kruisende halzen. Ik moet ook echt aan de wireless, maar die lange snoeren breekt onze rennende zanger ook alleen maar zijn nek over. .

We hebben weleens een gig afgewezen omdat het podium te klein was. Het drumstel paste er niet eens helemaal op. . Wie bouwt er zoiets?! .
Ik probeer het altijd wel, alleen de iceman heeft de kabel niet handig zitten, je kan hem iig niet naar achter dien via je gitaar band. Dus ik trap er wel eens op. + moet een beetje dichtbij de mic staan.
  zondag 2 november 2008 @ 23:45:30 #270
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_62897505
quote:
Op zondag 2 november 2008 23:20 schreef The_Dean het volgende:

[..]

Dean

Weet niet precies wat voor model je wil... maar je kan eens kijken naar bijvoorbeeld een Soltero, Hardtail, Razorback, ML, Vendetta, Evo, V.... voor 1000 euro heb je een monster!
Thnx ik zal es ff youtuben
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
pi_62897656
quote:
Op zondag 2 november 2008 23:15 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Gast hou je bijdehande bek op sommige momenten eens
Ha, we hebben een huilie
Mu!
pi_62897683
quote:

Richtprijs 1000 euro.

Tweedehands Lp Studio ? Ik heb de mijne gekocht voor 600 eur op marktplaats...
Mu!
pi_62897735
quote:
Op zondag 2 november 2008 23:31 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Ja, er zijn van die podia... Wie kent er niet het befaamde podium van SWAF in Alkmaar, drie bij vier en om op de WC te komen moeten de gasten over het podium heen...
Mu!
  zondag 2 november 2008 @ 23:55:47 #274
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62897776
quote:
Op zondag 2 november 2008 23:50 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Ha, we hebben een huilie
Gast....serieus, dimmen. .
pi_62897845
quote:
Op zondag 2 november 2008 23:55 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

ah...want anders...?

Luister, wie kaatst moet de bal verwachten, en aders gewoon niet kaatsen. Simpel toch?

Nu weer on topic?
Mu!
  FOK!fotograaf maandag 3 november 2008 @ 00:01:50 #276
159915 -Menn0-
MNO
pi_62897923
Why the attitude?
,,/
pi_62897962
quote:
Op maandag 3 november 2008 00:01 schreef -Menn0- het volgende:
Why the attitude?
kweenie...misschien te lang niet geneukt ofzo?
Mu!
  FOK!fotograaf maandag 3 november 2008 @ 00:04:32 #278
159915 -Menn0-
MNO
pi_62897976
quote:
Op maandag 3 november 2008 00:03 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

kweenie...misschien te lang niet geneukt ofzo?
En dat is de schuld van de mensen hier omdat? Ik snap het echt niet
,,/
  maandag 3 november 2008 @ 00:07:01 #279
151527 KaMo
Boem, zei de bas
pi_62898031
quote:
Op maandag 3 november 2008 00:04 schreef -Menn0- het volgende:

[..]

Mompelt iets met gitaren
  maandag 3 november 2008 @ 00:09:58 #280
125915 Dribbel_
pi_62898090
quote:
Op maandag 3 november 2008 00:04 schreef -Menn0- het volgende:

[..]

Mja de gedachtengang van sommige mensen zal ik nooit snappen
pi_62898192
quote:
Op zondag 2 november 2008 14:34 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

ik kijk gemiddeld toch wel naar zo'n 10 verschillende kanalen, door de week heen. Meestal niet naar twee verschillenden tegelijk.
Ik gebruik ook meestal geen twee preamps tegelijk. Toch is het wel fijn om een rack vol van die dingen te hebben.

Het oog wil trouwens ook wat. Ik vind dat Line6-ding er cool uitzien, een beetje de styling van de nieuwe TC Electronics gear. En of je alle mogelijkheden gaat gebruiken doet er eigenlijk niet veel toe.
Om Karl Marx maar eens flink te misquoten:
"Televisie is de opium van het volk"
pi_62898211
quote:
Op maandag 3 november 2008 00:09 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Mja de gedachtengang van sommige mensen zal ik nooit snappen
DNFTT
  maandag 3 november 2008 @ 00:19:04 #283
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62898269
Ja zeg, jij begon op dag 1 zelf al met kaatsen, zoals jij het noemt. Jouw reactie op Dean was ongegrond en ver ondermaats. Ik vind het dan ook niet vreemd dat Dribbel (of wie dan ook) daar zo op reageert. Dean is een zeer gewaardeerd lid van dit topic en een graag geziene gast op meetings. Hij heeft voor meerdere van ons gitaren afgesteld, versterkers gerepareerd of ons van andere onmisbare hulp voorzien. Je kunt daarom niet verwachten dat wanneer je met zo'n aggressieve, negatieve houding een hechte groep binnen stapt je door iedereen met open armen ontvangen wordt. Wij zijn hier geenszins seclusief, maar communiceren met enig decorum is toch wel een redeljik minimum of niet? Fok zit vol met etterige, betweterige keyboardhelden, maar die zaten nooit in dit topic en dat willen wij graag zo houden. Als je over gitaargerelateerde zaken wilt praten, soms slap wilt kletsen en graag flauwe grappen tapt dan ben je hier meer dan welkom, maar als je hier enkel cynisch wilt komen doen (no offence, Sander ) en iedereen louter wilt overtuigen van je gelijk en erkenning wilt zoeken voor je vermeend ruime wijsheden dan kun je beter doorschuiven naar een ander forum.
  maandag 3 november 2008 @ 00:19:55 #284
125915 Dribbel_
pi_62898285
quote:
Op maandag 3 november 2008 00:16 schreef SNArky het volgende:

[..]

DNFTT
Evenals sommige afkotingen
  maandag 3 november 2008 @ 00:20:49 #285
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62898301
quote:
Op maandag 3 november 2008 00:14 schreef SNArky het volgende:

[..]

Om Karl Marx maar eens flink te misquoten:
"Televisie is de opium van het volk"
Ik dacht dat opium de opium van het volk is. .

vrij naar Bill Bailey
  maandag 3 november 2008 @ 00:21:11 #286
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62898310
quote:
Op maandag 3 november 2008 00:19 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Evenals sommige afkotingen
QFT!

.
pi_62898312
quote:
Op zondag 2 november 2008 23:55 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Ook daar kan je natuurlijk een expressiepedaal voor gebruiken. Heb je 5cm over? .
  maandag 3 november 2008 @ 00:22:27 #288
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62898336
quote:
Op maandag 3 november 2008 00:21 schreef Litpho het volgende:

[..]

Ook daar kan je natuurlijk een expressiepedaal voor gebruiken. Heb je 5cm over? .
Boss FV-500 kopen? .
  maandag 3 november 2008 @ 00:23:05 #289
125915 Dribbel_
pi_62898342
quote:
Op maandag 3 november 2008 00:21 schreef Litpho het volgende:

[..]

Misschien zit er bij die gast een schroefje los... maarrrr gelukkig hebben we daar Dean voor
  maandag 3 november 2008 @ 00:23:50 #290
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62898356
quote:
Op maandag 3 november 2008 00:23 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Misschien zit er bij die gast een schroefje los... maarrrr gelukkig hebben we daar Dean voor
Ik pak de power tools vast!

Had ik daar niet een nummer over geschreven ooit?
pi_62898363
quote:
Op maandag 3 november 2008 00:23 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Ik pak de power tools vast!

Had ik daar niet een nummer over geschreven ooit?
Ben jij Benny Benassi? .
  maandag 3 november 2008 @ 00:25:37 #292
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62898385
quote:
Op maandag 3 november 2008 00:24 schreef Litpho het volgende:

[..]

Ben jij Benny Benassi? .
Alleen op Joodse feestdagen. .
pi_62898571
quote:
Op maandag 3 november 2008 00:19 schreef Witchfynder het volgende:
Ja zeg, jij begon op dag 1 zelf al met kaatsen, zoals jij het noemt. Jouw reactie op Dean was ongegrond en ver ondermaats. Ik vind het dan ook niet vreemd dat Dribbel (of wie dan ook) daar zo op reageert. Dean is een zeer gewaardeerd lid van dit topic en een graag geziene gast op meetings. Hij heeft voor meerdere van ons gitaren afgesteld, versterkers gerepareerd of ons van andere onmisbare hulp voorzien. Je kunt daarom niet verwachten dat wanneer je met zo'n aggressieve, negatieve houding een hechte groep binnen stapt je door iedereen met open armen ontvangen wordt. Wij zijn hier geenszins seclusief, maar communiceren met enig decorum is toch wel een redeljik minimum of niet? Fok zit vol met etterige, betweterige keyboardhelden, maar die zaten nooit in dit topic en dat willen wij graag zo houden. Als je over gitaargerelateerde zaken wilt praten, soms slap wilt kletsen en graag flauwe grappen tapt dan ben je hier meer dan welkom, maar als je hier enkel cynisch wilt komen doen (no offence, Sander ) en iedereen louter wilt overtuigen van je gelijk en erkenning wilt zoeken voor je vermeend ruime wijsheden dan kun je beter doorschuiven naar een ander forum.
Tja, fijn hè, zo'n forum waar iedereen recht heeft op z'n eigen mening ?
Ik zou zeggen: deal with it...
Mu!
  FOK!fotograaf maandag 3 november 2008 @ 00:43:04 #294
159915 -Menn0-
MNO
pi_62898626
Volgende topic: humbuckers only
,,/
pi_62898640
Mu!
pi_62898646
quote:
Op maandag 3 november 2008 00:43 schreef -Menn0- het volgende:
Volgende topic: humbuckers only
Zet het even in de TT, dan kan ik het boycotten .
  maandag 3 november 2008 @ 00:57:25 #297
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62898795
quote:
Op maandag 3 november 2008 00:44 schreef Litpho het volgende:

[..]

Zet het even in de TT, dan kan ik het boycotten .
Dwarsliggers gaan maar naar het treintopic. .
  maandag 3 november 2008 @ 00:58:20 #298
125915 Dribbel_
pi_62898804
quote:
Op maandag 3 november 2008 00:57 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Dwarsliggers gaan maar naar het treintopic. .
Je moet altijd dwars liggen in het leven dan ben je moeilijker te begraven
  maandag 3 november 2008 @ 01:03:25 #299
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_62898856
quote:
Op maandag 3 november 2008 00:58 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Je moet altijd dwars liggen in het leven dan ben je moeilijker te begraven
Daarom begraven ze in Malta mensen recht op. .

Edit: -Menno-, gooi hem vol en maak een nieuwe! .
  maandag 3 november 2008 @ 01:05:46 #300
125915 Dribbel_
pi_62898883
Nou wie gooit em vol
pi_62898939
ik zou het niet durven...

ooops
Mu!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: