Dat snap ik even niet. Je versterker heeft alleen een 2x8 ohm uitgang...waarom denk je dan dat he teen 4 ohm versterker is?quote:Op woensdag 29 oktober 2008 22:50 schreef Witchfynder het volgende:
Ik heb een 8 ohm speaker aangesloten op een 4 ohm versterker, maar mijn versterker heeft geen 4 ohm uitgang, maar alleen 2 x 8 ohm. Op 4 ohm is mijn versterker 350W en op 1 x 8 ohm 240W.
Maar als ik een 4 ohm speaker wil aansluiten op zo'n 8 ohm poort, levert mijn versterker dan alsnog 4 ohm of 8 ohm of gaat mijn versterker kapot?
Sorry, maar wat je zegt is echt niet waar.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 23:56 schreef The_Dean het volgende:
SingleCoil, ten eerste heb je gelijk, en dat ontken ik zeker niet. Ten tweede hebben we beide gelijk eigenlijk. Als je (uitersten genomen) 16 ohm cab aan 4 ohm versterker hangt moet je je versterker 4 keer zo hard zetten voor hetzelfde geluidsnivo (frequentie afwijkingen daargelaten). Iemand die zoekt naar een tone weet waar hij mee bezig is (hoop ik). Een leek die dat niet weet mist volume en jakkert zijn versterker telkens verder open waardoor op een gegeven moment de versterker aan zijn limiet zit te werken en de eindtrappen vol op de sodemieter krijgen en te heet worden.
Daarom dat ik zei dat het thuis wel mee zou vallen omdat je daar sowieso op lagere volumes speelt.
Daarom, als je niet weet wat je doet, match dan gewoon je ohms.
Wil je wel experimenteren, weet dan wat je doet en besef je goed hoe het zit/werkt met je apparatuur.
Zoals bewezen geef ik het hem van harte als hij echt gelijk heeft.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 00:51 schreef -Menn0- het volgende:
* Menno voorspelt dat de volgende post van SingleCoil ook begint met ik heb lekker toch gelijk
Ik heb er trouwens geen verstand van, ik hou wijs mn mond![]()
*menno heeft het mis, maar dan meer in woordkeuze dan in strekking*quote:Op donderdag 30 oktober 2008 00:48 schreef The_Dean het volgende:
Tussen het daadwerkelijk gelijk hebben en het graag willen krijgen zit verschil
Wat betreft het versterker vermogen zit je fout. Als je er een zwaardere speaker aanhangt geeft hij niet minder vermogen. Een versterker geeft altijd evenveel vermogen, alleen is het rendement ten opzichte van de speaker veel lager.
En een versterker heeft wel wat headroom, maar die is ook niet heel groot hoor. Als je je amp lang genoeg op vol vermogen draait geeft er echt wel hier en daar iets de geest, alleen al om de natuurlijke (harmonische) vervorming/oversturing die dan optreed.
Omdat het er op staat natuurlijk...quote:Op donderdag 30 oktober 2008 00:11 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat snap ik even niet. Je versterker heeft alleen een 2x8 ohm uitgang...waarom denk je dan dat he teen 4 ohm versterker is?
En zo leert men...quote:Op donderdag 30 oktober 2008 07:24 schreef Aresdreams het volgende:
zozo, gister nieuw effectje gemaakt...
pitch shifter een octaaf lager, en vervolgens door me loop heennaar de warp factor, resultaat: een bas achtig geluid met een vieze laag distortion
nadeel: mijn versterker is denk ik niet geheel op die lage tonen ontwikkelt
Het lijkt me in ieder geval niet een heel praktisch effect om live mee aan de slag te gaan voor langere stukken. Vooral als je een bassist hebt.quote:
Waarom niet? Fijn lage "drone"-stukken spelen terwijl je eigenlijke bassist er Peter Hook-achtige lijntjes omheen speelt. Moet prima gaan.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 08:08 schreef Cynic het volgende:
[..]
Het lijkt me in ieder geval niet een heel praktisch effect om live mee aan de slag te gaan voor langere stukken. Vooral als je een bassist hebt.
Ach ja, uiteindelijk is er altijd wel een toepassing voor te vinden natuurlijk.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 08:16 schreef Litpho het volgende:
[..]
Waarom niet? Fijn lage "drone"-stukken spelen terwijl je eigenlijke bassist er Peter Hook-achtige lijntjes omheen speelt. Moet prima gaan.
Als ik het dikgedrukte goed lees, bepaalt de speaker dus hoeveel vermogen een versterker afgeeft.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 01:14 schreef SingleCoil het volgende:
*menno heeft het mis, maar dan meer in woordkeuze dan in strekking*
Soory, again, maar je hebt het echt mis hoor. Het rendement van de speaker heeft niets te maken met het opgenomen vermogen maar met de hoeveelheid geluidsdruk die die speaker bij een bepaald vermogen produceert. Zoal je bijvoorbeeld bij de vraag hierboven kunt zien, is het afgegeven vermogen afhankelijk van de impedantie (ook wel 'load' of 'belasting' genoemd) van de aangesloten speakers. Hoewel dat regeltje niet helemaal kopt (het is tenslotte geen weerstand maar impedantie) kun je grofweg aanhouden dat twee keer zo lage impedantie een twee keer zo hoog vermogen oplevert (=uit de versterker trekt). De eindtrap die hierboven beschreven wordt levert 350 W aan 4 ohm en 200 w aan 8 ohm. Dat heeft verder niets te maken met de efficiency van die spreakers (= hoe hard dat gaat, bij hetzelfde vermogen).
Dus het zou niet veel uitmaken of je een 8 of 16 ohm cab aansluit op een 4 ohm versterker. Waarom kun je dan op de meeste tops kiezen tussen 4, 8 en 16 ohm? Het lijkt mij dat de fabrikanten dat niet voor niets doen.quote:Waar je rekening mee zou kunnen houden is dat een hogere impedantie er ook voor zorgt dat de anodespanning in de eindbuizen wat hoger wordt. Dat effect is niet heel groot, en de meest buizen kunnen een veel hogere spanning aan dan waar ze op gebruikt worden, maar theoretisch zou je, als je een heel groot verschil maakt (bijv. een 32 ohms speaker op een 2 ohm versterker) de levensduur van de eindbuizen kunnen verkorten. Dat is echter zuiver theoretisch, in de praktijk merk je daar niks van, tenzij je echt rare dingen gaat doen.
Zeker kleine verschillen, 4 op 5,3 of 4 op 8 heeft echt geen enkele invloed, anders dan, zoals gezegd, het geluid: een speaker die een lagere impedantie heeft dan de versterker geeft minder hoge tonen. Of je dat erg vindt is een kwestie van smaak.
Om even een andere vergelijking te maken, wat je hier zegt betekent dus dat je je auto continu hoog toerental kunt laten draaien (lees: in het rood) want de motoren zijn er op gebouwdquote:Waarom een versterker die je lang op volledig vermogen draait 'hier en daar iets de geest zou geven' roep je nu iedere keer, zonder daarbij aan te geven waarom je dat denkt. Ik gaf al eerder aan, dat is onzin. Een gloelamp die gemaakt is voor 220 V kan dat gewoon aan, die hoef je ook echt niet op een lagere spanning te draaien omdat er ander 'hier en daar iets de geest zou geven' (wat, met alle respect, dus weer mickey mouse taal is. Als je argumenteert, doe dat dan met steekhoudende argumenten, niet met vaagheden.)
Het hele verhaal komt dus absoluut niet logisch over.quote:Wat je zegt over harmonsiche vervorming heeft al helemaal niets met dit onderwerp te maken, je hebt er duidelijk minder verstand van dan je laat blijken (of misschien wel denkt). Dat geeft niks, maar ga dan anderen niet onjuist voorlichten.
edit: mocht je meer over speaker en impedantie willen weten, dan is dit http://www.peavey.com/support/technotes/concepts/impedance.cfm een goed beginpunt
Correct me if I'm wrong, maar als je 2 cabs van 8 ohm doorlust, dan moet je de uitgang op je versterker op 4 ohm zetten. want de cabs zijn dan in serie geschakeld.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 10:01 schreef Aresdreams het volgende:
wat doet een fullstack eigenlijk met je versterker?
ik heb er nu 1 rechtstreeks vanuit mijn versterker aangesloten (8 ohm op 8 ohm als het goed is) en dan 1tje doorgelust (ook op 8 ohm, dus dat zou goed moeten zitten).
ben wel benieuwd wat ik als antwoord krijg
het geeft iig genoeg herrie
Nou ja, dat was dus duidelijk niet het doelquote:Op donderdag 30 oktober 2008 09:43 schreef brother52 het volgende:
Oh, en Mickey Mouse taal is okay want dan snap ik ten minste ook waar het over gaat.
Nee, ik heb twee universitaire titels, in de economie en in de bedrijfskunde, en ik studeer op dit moment psychologie. Waarom dat relevant is zie ik niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 01:42 schreef The_Dean het volgende:
Mag ik aannemen dat je een HBO achtergrond hebt? Komen namelijk nogal veel uit het boek geleerde regeltjes voorbij. Durf je dat in de praktijk te verantwoorden? Ik doe het mijn apparatuur niet aan.
Ik snap het nog steeds niet...je zegt dat het een 2 x 8 ohm uitgang is maar er staat 4 ohm op...? Wat voor versterker is het, welke merk/type ? Dan kan ik wel even voor je nakijken of wat jij wilt een probleem is of niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 07:07 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Omdat het er op staat natuurlijk...
Ja, dat maakt uit. Welke impedantie hebben je cabs ?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 07:35 schreef Cynic het volgende:
ik zal vandaag eens op mijn versterker en cabs kijken hoe het precies zit. Ik weet dat mijn versterker een schakelaar heeft voor 8-16 ohm, ik weet alleen even niet wat op mijn cabs staat. Maar het maakt neem ik aan wel verschil wanneer je 2 cabs op je top aansluit ipv 1?
er zitten 2 uitgangne achterop en het is niet duidelijk welke nu op 4 of op 8 ohm werkt, maar goed, kwa geluid hoor ik ook niet echt verschil... misschien selecteert ie zelf de juiste waarde somehow?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 10:13 schreef brother52 het volgende:
[..]
Correct me if I'm wrong, maar als je 2 cabs van 8 ohm doorlust, dan moet je de uitgang op je versterker op 4 ohm zetten. want de cabs zijn dan in serie geschakeld.
Ik zal vanavond even kijken of het linkje nog heb met een redelijke onderbouwing.
ik nietquote:Op donderdag 30 oktober 2008 09:43 schreef brother52 het volgende:
Ik ben een nitwit wat electronica betreft
Nee, de combinatie van speaker en versterker bepalen hoeveel vermogen de versterker afgeeft. Vergelijk het een beetje met een kraan. Hoeveel water er uit komt wordt bepaald door de druk in de leiding (de versterker) en hoe ver de kraan open staat (de impedantie van de speaker). De impedantie van een speaker kun je vergelijken met "hoe ver de kraan open staat". Ze je de kraan verder open dan komt er meer water uit, maar het maximum wordt bepaald door wat de waterdruk is. Overigens is een versterker net zo 'passief' als een speakerquote:maar een paar dingen vallen me op.
[..]
Als ik het dikgedrukte goed lees, bepaalt de speaker dus hoeveel vermogen een versterker afgeeft.
Lijkt me niet logisch, een speaker is een passief ding wat verder helemaal niets bepaalt. Een versterker geeft een signaal af en de speaker moet het daar maar mee doen.
Zoals gezegd, het maakt wél wat uit, alleen er gaat niks kapot als je een cab met een hogere impedantie aansluit (zolang je niet in de extremen gaat). ALs jij een 4 ohm cab hebt mag je blij zijn dat je versterker niet hardwired op 8 of 16 ohm staat want daar krijg je dus wél brokken van.quote:Dus het zou niet veel uitmaken of je een 8 of 16 ohm cab aansluit op een 4 ohm versterker. Waarom kun je dan op de meeste tops kiezen tussen 4, 8 en 16 ohm? Het lijkt mij dat de fabrikanten dat niet voor niets doen.
Nik sin het rod. Een versterker die gemaakt is om 120 W te leveren kan dat honderden uren achter elkaar doen zonder dat er iets stuk gaat. Buizentechnologie is nu eenmaal vrij betrouwbaar. Uiteraard zijn er kwaliteitsverschillen, maar als jij een 120 w eindtrap 1000 uur achter alkaar voluit aanzet zul je hooguit merken dat je eindbuizen wat achteruit gaan, hetgeen normaal is. Zoals je overigens ook een automotor 1000 uur achter elkaar op vol vermogen kunt laten draaien zonder dat er iets stuk gaat.quote:
Om even een andere vergelijking te maken, wat je hier zegt betekent dus dat je je auto continu hoog toerental kunt laten draaien (lees: in het rood) want de motoren zijn er op gebouwd![]()
Tja...quote:Het hele verhaal komt dus absoluut niet logisch over.
Geloof is mooi. Je moet vooral geloven wat je wilt. Sommige mensen geloven in God, of in UFO's. Je moet alleen niet denken dat het ieets met kennis te maken heeftquote:Ik ben eerder geneigd iemand te geloven van wie ik weet dat hij een versterker kan repareren dan iemand die ellenlange verhalen typt die niet logisch overkomen.
Ik noem dat Mickey Mouse taal omdat het misinformatie is. Harmonische vervorming heeft echt helemaal niks te maken met of er iets in je versterker kapot gaat bijv. Klok en klepel, onzin en flauwekul. Als iemand zich daar persoonlijk door aangevallen voelt: jammer. Moet je maar geen onzin verkondigen.quote:Oh, en Mickey Mouse taal is okay want dan snap ik ten minste ook waar het over gaat.
maar zit er ook niet zoiets als de formule i=r*u orso in?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 10:44 schreef SingleCoil het volgende:
heel verhaal
Klopt. Zoals je ziet zegt H&K (ik neem aan dat je een H&K Warp7 hebt ?) hier ook dat de totale impedantie best hoger mag zijn dan de impedantie van de versterker, niet lager. Dus als je je maar aan die regel houdt is er geen probleem (anders dan 'ander geluid, minder vermogen'.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 10:44 schreef Aresdreams het volgende:
SPEAKER OUTPUTS:
Serial (combo): Designed to connect an auxiliary
cabinet with a minimum impedance of 4 ohms.
Unless of course you want to use the WARP 7™
one last time as a hot air grill, barbecuing it in the
process. That’s an option we can’t advocate...
Parallel (heads): Designed to connect to the
included 4x12" cabinet and another auxiliary
cabinet with a rating of at least 8 ohms. The
minimum permissible impedance is 4 ohms. This
means if you connect cabinets to both outs, each
cabinet’s impedance may be no lower than
4 ohms! Unless of course…(see above)
als ik dit zo lees uit de handleiding, maakt het dus niet uit hoe ik het aansluit
u = i * rquote:Op donderdag 30 oktober 2008 10:47 schreef Aresdreams het volgende:
[..]
maar zit er ook niet zoiets als de formule i=r*u orso in?
als ik de formule fout heb: sorry, natuurkunde is al weer lang geleden voor me...
het is idd een warp 7. hangt de originele cabinet aan en een atrix serrie straight cabinet, een lekkere muur van geluidquote:Op donderdag 30 oktober 2008 10:50 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Klopt. Zoals je ziet zegt H&K (ik neem aan dat je een H&K Warp7 hebt ?) hier ook dat de totale impedantie best hoger mag zijn dan de impedantie van de versterker, niet lager. Dus als je je maar aan die regel houdt is er geen probleem (anders dan 'ander geluid, minder vermogen'.
De karakteristiek van een transistorversterker zoals de Warp7 is trouwens weer iets anders dan een buizenamp, daardoor zul je bij een transistorversterker nog minder effect ondervinden van een hogere impedantie van de speakers.
...gelukkig zijn de meeste transistor amps, zeker icm modeling, even goed bruikbaar als buizenversterkersquote:Op donderdag 30 oktober 2008 11:52 schreef Aresdreams het volgende:
[..]
het is idd een warp 7. hangt de originele cabinet aan en een atrix serrie straight cabinet, een lekkere muur van geluid(en hij zou echt heel wat harder kunnen)
en ja, niet iedereen heeft helaas geld voor een buizenbakje
Je begeeft je hier in het kamp van de buizenfetisjisten. Ze proberen te verwarren met feiten is zinloosquote:Op donderdag 30 oktober 2008 12:23 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
...gelukkig zijn de meeste transistor amps, zeker icm modeling, even goed bruikbaar als buizenversterkers
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |