FOK!forum / General Chat / Waarom PABO als je les kunt geven?
CantBuyMeLuvwoensdag 29 oktober 2008 @ 13:37
Ik, 4e jaars HBO'er, kijk met verwondering naar het PABO-lespakket, met vakken als creativiteit en gymnastiek.

Het nijpende lerarentekort op basisscholen, en het daarbijhorende (betrekkelijk hoge) salaris is m'n inziens onterecht. Natuurlijk hebben de leraren een drukke dag, maar qua inhoud hoeft het toch niet zoveel voorstellen? Immers, het zijn nog maar kinderen. Die kunnen je toch niet pwnen. .

Contact mee maken, in gaten houden, ze huiswerkopgaven geven, evalueren met hun ouders, etc. En dan was het wel zo'n beetje. Dat kan iedere HBO'er/student toch ook wel .

Waarom is het PABO dan in het leven geroepen? Al die pedagogische vaardigheidstoetsen etc zijn, achteraf gezien, alleen maar opvulling van hun studie. .
admiraal_anaalwoensdag 29 oktober 2008 @ 13:39
duidelijk iemand die er de ballen verstand van heeft
admiraal_anaalwoensdag 29 oktober 2008 @ 13:39
Ooh shit had niet gezien wie TS was, maar zie nu dat het de relkloon user is
Beurlapwoensdag 29 oktober 2008 @ 13:43
Ze hebben helemaal geen drukke dag. Het zijn ambtenaren, die te vaak vakantie hebben.
Desunotowoensdag 29 oktober 2008 @ 14:09
Je denkt er duidelijk te makkelijk over. Omgaan met kinderen van 8 tot 12 jaar oud is een hele andere groep dan 12-16 bijvoorbeeld. Er komt echt wel veel meer bij kijken dan wat je aan 'sociale vaardigheden' al weet.
DJKosterwoensdag 29 oktober 2008 @ 14:12
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 13:37 schreef CantBuyMeLuv het volgende:


Contact mee maken, in gaten houden, ze huiswerkopgaven geven, evalueren met hun ouders, etc. En dan was het wel zo'n beetje.
Als het zo makkelijk was..
Tja..1986woensdag 29 oktober 2008 @ 14:13
Lessen bedenken ook misschien? Niet alles komt uit een boekje hoor. En verder, wat moet je doen als een kind bij je komt met het verhaal dat der moeder der slaat?
SwJwoensdag 29 oktober 2008 @ 14:14
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 13:37 schreef CantBuyMeLuv het volgende:
Immers, het zijn nog maar kinderen. Die kunnen je toch niet pwnen.
DJKosterwoensdag 29 oktober 2008 @ 14:16
"In de gaten houden"

Doe dat maar eens met 30 kinderen van rond de 5 jaar... Die hebben een spanningsboog van <15 minuten..
CantBuyMeLuvwoensdag 29 oktober 2008 @ 14:26
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 14:13 schreef Tja..1986 het volgende:
Lessen bedenken ook misschien? Niet alles komt uit een boekje hoor. En verder, wat moet je doen als een kind bij je komt met het verhaal dat der moeder der slaat?
Praten met moeder, het verhaal verifiëren, en bij nog steeds twijfel kinderbescherming inschakelen.

Het gaat hier om basisonderwijs dude. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.
CantBuyMeLuvwoensdag 29 oktober 2008 @ 14:26
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 13:39 schreef admiraal_anaal het volgende:
duidelijk iemand die er de ballen verstand van heeft
Vertel dan eens wat voor concrete meerwaarde het PABO heeft, en wat je daar zoal leert?
kurvwoensdag 29 oktober 2008 @ 14:27
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 13:39 schreef admiraal_anaal het volgende:
duidelijk iemand die er de ballen verstand van heeft
Volledig mee eens. Ga maar eens één dag voor de klas staan met deze houding. Ik wed dat je dan gillend gek naar huis rent.
SwJwoensdag 29 oktober 2008 @ 14:27
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 14:26 schreef CantBuyMeLuv het volgende:

[..]

Vertel dan eens wat voor concrete meerwaarde het PABO heeft, en wat je daar zoal leert?
pedagogiek
didactische werkvormen
enz
Desunotowoensdag 29 oktober 2008 @ 14:30
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 14:26 schreef CantBuyMeLuv het volgende:

[..]

Praten met moeder, het verhaal verifiëren, en bij nog steeds twijfel kinderbescherming inschakelen.

Het gaat hier om basisonderwijs dude. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.
"Mevrouw, ik heb van Margrietje gehoord dat je haar slaat, zit hier misschien een kern van waarheid achter?"

quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 14:27 schreef kurv het volgende:

[..]

Volledig mee eens. Ga maar eens één dag voor de klas staan met deze houding. Ik wed dat je dan gillend gek naar huis rent.
Eens.
LinkseFrieseVegetarierwoensdag 29 oktober 2008 @ 14:32
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 14:16 schreef DJKoster het volgende:
"In de gaten houden"

Doe dat maar eens met 30 kinderen van rond de 5 jaar... Die hebben een spanningsboog van <15 minuten..
Spanningsboog?


Aandachtsspanne bedoel je zeker.
Loohcswoensdag 29 oktober 2008 @ 14:43
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 14:32 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Spanningsboog?
[ afbeelding ]

Aandachtsspanne bedoel je zeker.
Didactisch trucje om te zien of de users nog wakker zijn.
Jojoortjewoensdag 29 oktober 2008 @ 15:21
Idd... TS moet zelf maar eens een weekje voor de klas staan (In mijn klas mag wel )
Gillend naar huis jeweetz
Ladidadidawoensdag 29 oktober 2008 @ 16:04
En als ze het niet snappen?
En na uitleg nog niet snappen?
En na nog meer uitleg nog niet snappen?

TS heeft echter wel gelijk dat de opleiding kut met peren is en met 2 vingers in de neus gedaan kan worden.
Zonnestraaltjewoensdag 29 oktober 2008 @ 18:10
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 13:37 schreef CantBuyMeLuv het volgende:
Ik, 4e jaars HBO'er, kijk met verwondering naar het PABO-lespakket, met vakken als creativiteit en gymnastiek.

Het nijpende lerarentekort op basisscholen, en het daarbijhorende (betrekkelijk hoge) salaris is m'n inziens onterecht. Natuurlijk hebben de leraren een drukke dag, maar qua inhoud hoeft het toch niet zoveel voorstellen? Immers, het zijn nog maar kinderen. Die kunnen je toch niet pwnen. .

Contact mee maken, in gaten houden, ze huiswerkopgaven geven, evalueren met hun ouders, etc. En dan was het wel zo'n beetje. Dat kan iedere HBO'er/student toch ook wel .

Waarom is het PABO dan in het leven geroepen? Al die pedagogische vaardigheidstoetsen etc zijn, achteraf gezien, alleen maar opvulling van hun studie. .
Lieve TS,

Zullen we jou eens een dagje voor de klas zetten?
Dan weet je meteen waarop een opleiding als de PABO in het leven is geroepen.

Zonder pedagogische vaardigheden weet jij niet om te gaan met allerlei situaties en weet je niet wat een kind moet/ zou moeten kunnen op een bepaalde leeftijd.
Twinkle20woensdag 29 oktober 2008 @ 18:21
Nou ja ik heb zelf pabo gedaan, ben twee maanden voor mijn afstuderen gestopt omdat ik een baan kon krijgen die op dat moment (en nog steeds) meer bij mij past en vooral dat ik meer RUST heb.
Want RUST in het onderwijs heb je nooit. Vooral in mijn laatste jaar, toen ik verantwoordelijk was voor mijn eigen combinatieklas waarin 3 rugzakleerlingen zaten (leerlingen met problemen, die je nog eens extra aandacht moet geven terwijl er nog 25 anderen in de klas zitten) (oke oke, groepsleerkracht blijft eindverantwoordelijke). 's Morgens, 's middags, 's avonds, 's nachts, in het weekend, in mijn 'vakantie.. ALTIJD was je bezig met voorbereiden, nakijken, verdiepen, verbeteren etc. Nooit een moment RUST.

Pauze? Dat kennen ze niet in het onderwijs man. Als je tussen de middag een kwartier op je gat mag zitten mag je blij zijn.

Je moet wel heel erg veel van dit vak houden wil je het 40 jaar uit kunnen houden. Want jij vindt dat het loon hoog is (1700 euro netto hoog voor een starter? Dacht het niet..), maar als je ziet wat je er allemaal voor op moet geven en dat je bij elkaar geteld al gauw 50 uur in een week maakt. En dat je minstens 1 keer in de week tot 20.00 uur op school zit omdat er vergaderd moet worden of er zijn leerlingbesprekingen of ouderavonden of dit of dat.

Mensen die niet op de PABO zitten denken er veel te makkelijk over. Er werd al door iemand gezegd: En als een kind het niet snapt? En na een uitleg nog niet? En na die uitleg ook nog niet?

Je moet wel een beetje weten welke ontwikkelingen kinderen doormaken en dat kinderen niet ineens kunnen lezen of rekenen of dingen kunnne begrijpen.
Jij hebt het ook ooit geleerd, en daar zit een bepaalde gedachte achter om het kinderen aan te leren. Dat komt niet plotsklaps. Daar moetj e GOEDe leerkrachten voor hebben die BEGRIJPEN waar ze het over hebben.

De PABO een lachertje en met twee vingers in de neus te halen? Dacht het niet...

Zo dat waren mijn 2 eurocenten.
Philip10woensdag 29 oktober 2008 @ 18:24
Je hebt gelijk. De rest van de wereld zag het niet, en we doen het allemaal jaren verkeerd.


CantBuyMeLuvwoensdag 29 oktober 2008 @ 18:24
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 18:10 schreef Zonnestraaltje het volgende:

[..]

Lieve TS,

Zullen we jou eens een dagje voor de klas zetten?
Dan weet je meteen waarop een opleiding als de PABO in het leven is geroepen.
Ik neem de uitdaging aan. Waar wacht je dan op?!

Sowieso wordt het een drukke dag, maar ik mis nog steeds jullie argumenten waarom je daarvoor PABO gevolgd moet hebben. Zet mij dan in de klas!

Nou?!
Ladidadidawoensdag 29 oktober 2008 @ 18:46
Lesgeven tegenwoordig is niet meer lesgeven aan een klas. Het is lesgeven aan 30 individuele kinderen waarop het onderwijs moet aansluiten. Je kunt eigenlijk nauwelijks meer klassikaal lesgeven, want je hebt een X-aantal zorgleerlingen, leerlingen met achterstand, hoogbegaafde leerlingen en je moet het lesprogramma zo'n beetje afstellen op het individu. Dat is nauwelijks te bolwerken. Daarnaast moet je ALTIJD verdiepend èn verbredend materiaal klaar hebben waarmee kinderen aan het werk kunnen als ze klaar zijn. Dat betekent voor 30 leerlingen op eigen niveau altijd werk hebben klaarliggen. Dat vergt enorm veel voorbereiding en organisatie.
De Pabo is geen moeilijke opleiding. Het niveau is er extreem laag. Je hoeft niet veel te weten. Je moet wel veel kunnen èn bereid zijn om er veel voor te doen.
Imprywoensdag 29 oktober 2008 @ 19:13
Ben ik met je eens Ladidadida, de opleiding is niet moeilijk, nadeel is wel dat er behoorlijk wat typwerk aan vast zit. Overdreven veel reflecteren e.d.. Maar qua stof is het allemaal best te behappen. Zeker het rekenen/taal waar nogal eens over gesproken wordt is echt peanuts. Zwaardere stof die er tussen zit is dat wat gaat over bijv. leer- en gedragsproblemen maar ook daar moet niet te zwaar aan getild worden.
Enige nadeel is dat het grootste deel van de vrouwen die erop zit erg betweterig zijn

Verder voor wat betreft het lesgeven op de basisschool:
- Je bent niet om 15.00u. of 15.15u. klaar. Denk aan algemene vergaderingen, overleg met IB-er (intern begeleider) over probleemleerlingen, nakijken, contact met ouders, lesvoorbereidingen, voorbereidingen van gezamenlijke activiteiten (zoals Sinterklaas, kinderboekenweek, kerst), handelingsplannen schrijven voor leerlingen, toetsresultaten invoeren/rapporten maken, extra werk zoeken voor sommige leerlingen, je klas beetje schoon/bijhouden, lessen plannen en zo kan ik nog wel een paar dingen verzinnen.

- Het lesgeven moet je niet zien als voor de klas staan en eenvoudigweg vertellen hoe je 2+2 uitrekent, of hoe je 2/8 + 3/16 kunt doen. Je moet de klas dit aanbieden op een manier waarop iedereen er wat van opsteekt. Aangezien je met verschillende leerlingen zit met verschillende niveau's zul je dus ook moeten differentiëren.

Je geeft dus bijv. eerst algemene instructie aan de 'gemiddelde' leerlingen, wanneer zij het begrijpen kun je overgaan op de andere leerlingen. Echter als die leerling het na drie keer uitleggen het nog niet weet zul je dit op een andere manier aan moeten gaan pakken.

Hierdoor is er ondertussen dus weer een derde 'groep' bij gekomen. Ondertussen geef je dus eigenlijk al les aan 3 klassen binnen één klaslokaal. Als je dan ook nog les geeft aan een combinatieklas zoals waar ik nu sta dan heb je al snel te maken met 5 á 6 'groepen' binnen één klas. Vind het erg knap als je dat tijdens je eerste dagje voor de klas kunt draaien.

- Naast het probleem van de verschillende niveau's zit je ook nog met de verschillende intelligenties van de kinderen. De ene leerling kan zo 1,5 uur zelfstandig werken, de andere leerling stuitert na vijf minuten weer door de klas. Dit kun je ze soms niet kwalijk nemen omdat sommige gebieden in hun hersens anders ontwikkeld zijn dan bij andere leerlingen is. Maar hier moet je wel mee om weten te gaan.

- Doordat elke dag anders is (wat een cliché, maar toch is het zo) kun je niet er vanuit gaan dat je na een weekje weet hoe het zit en je dus verder niets anders hoeft te doen dan de lessen te draaien. Elke keer moet je gaan kijken wat nu het beste is voor de klas en op welke manier je dat moet doen. Je bent dus constant aan het nadenken over je werk. Dus soms ook als je thuis op de bank tv zit te kijken of in bed ligt. Je bouwt tenslotte toch een band op met je leerlingen en je wil er alles voor doen om een goed resultaat te behalen.

Korte conclusie van dit geheel, op de Pabo leer je:
- les geven (hoe kun jij een leerling uitleggen hoe iets werkt, en wat moet je doen als ze je eerste uitleg niet begrijpen)
- organiseren (planning van een hele dag, week en schooljaar, maar ook klassenopstelling)
- differentiëren (hoe de verschillende niveau's te benaderen)
- de achtergrond van leer- en/of gedragsproblemen (en hoe hier mee om te gaan)
- algemene kennis (natuurlijk weet je nog een aantal dingen, maar sommige feitjes van bijv. geschiedenis of aardrijkskunde wist ik niet meer na die paar Havo)
- reflecteren (terugkijken op hoe je het gedaan hebt en hoe dit verbeterd kan worden)

Tot zover even wat me nu te binnen schiet, kan goed zijn dat ik later nog veel meer toe te voegen heb
FloggingMollywoensdag 29 oktober 2008 @ 19:25
We mogen toch erg blij zijn dat de PABO er is, anders hadden we misschien les gehad van iemand als TS. Lijkt me geen succes.
Knutknuttssonwoensdag 29 oktober 2008 @ 20:00
Zucht, weer een studentje die denkt wel even les te kunnen geven. Wat een onnozele mensen lopen er toch rond.....
Tja..1986woensdag 29 oktober 2008 @ 22:34
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 14:26 schreef CantBuyMeLuv het volgende:

[..]

Praten met moeder, het verhaal verifiëren, en bij nog steeds twijfel kinderbescherming inschakelen.

Het gaat hier om basisonderwijs dude. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.
Serieus? Ga maar geen les geven. Wat denk je dat als het verhaal klopt wat die moeder dan doet?
Nee, lesgeven is niet zo simpel, juist niet op de basisschool. Op de middelbare school draait het vooral om vakkennis, op de basisschool gaat het om nog meer dingen. Ben blij dat de pabo er is.
Desunotowoensdag 29 oktober 2008 @ 22:40
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 22:34 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Serieus? Ga maar geen les geven. Wat denk je dat als het verhaal klopt wat die moeder dan doet?
Nee, lesgeven is niet zo simpel, juist niet op de basisschool. Op de middelbare school draait het vooral om vakkennis, op de basisschool gaat het om nog meer dingen. Ben blij dat de pabo er is.
Niet helemaal waar vind ik, als je niets boeiend kan vertellen en geen leuke lessen kan geven dan komt het niet over.
"The pupils don't care how much you know, they want to know how much you care" - quote van weet ik het wie maar er zit een kern van waarheid in.

Ben het wel met je eens dat er op de basisschool veel meer dingen bij komen kijken. Daar is de rol van docent als 'opvoeder' nog even een stuk groter.
r_onewoensdag 29 oktober 2008 @ 22:54
@TS: zolang je het nog stelselmatig over het PABO hebt, zou ik maar niet te hoog van de toren blazen
En gymnastiek maakt geen onderdeel uit van het PABO lespakket

@Impry:
(documenteren/leerlingdossier/LVS mis ik nog in je opsomming, een tijdslurpende taak)
Knutknuttssonwoensdag 29 oktober 2008 @ 23:02
Waarom PABO als je les kunt geven?

Om mensen die denken dat ze les kunnen geven zonder enige kennis van didactiek en pedagogiek te weren uit onze basisscholen!
Heraldwoensdag 29 oktober 2008 @ 23:03
misleidende TT!
ik dacht dat het zou gaan om http://www.pabo.nl/babe08/
r_onewoensdag 29 oktober 2008 @ 23:10
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 23:02 schreef Knutknuttsson het volgende:
Waarom PABO als je les kunt geven?

Om mensen die denken dat ze les kunnen geven zonder enige kennis van didactiek en pedagogiek te weren uit onze basisscholen!
Ik ben bang dat TS eerst het woord 'didactiek' mag gaan opzoeken want ik zie ik 'm van alles doen, behalve kennis overdragen:
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 13:37 schreef CantBuyMeLuv het volgende:
Contact mee maken, in gaten houden, ze huiswerkopgaven geven, evalueren met hun ouders, etc. En dan was het wel zo'n beetje. Dat kan iedere HBO'er/student toch ook wel .
Kleuters en huiswerkopgaven
Wouserwoensdag 29 oktober 2008 @ 23:11
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 14:13 schreef Tja..1986 het volgende:
Lessen bedenken ook misschien? Niet alles komt uit een boekje hoor. En verder, wat moet je doen als een kind bij je komt met het verhaal dat der moeder der slaat?
Troosten? Vertellen dat het goed komt? Vragen of iemand anders er vanaf weet? Naar politie stappen?

Mis ik iets? Misschien wel geen idee. Maar dit is wat ik zou doen.

ps. dit zijn zo de eerste dingen die me binnen 10 seconde naar binnen schoten.
Wouserwoensdag 29 oktober 2008 @ 23:14
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 16:04 schreef Ladidadida het volgende:
En als ze het niet snappen?
En na uitleg nog niet snappen?
En na nog meer uitleg nog niet snappen?

TS heeft echter wel gelijk dat de opleiding kut met peren is en met 2 vingers in de neus gedaan kan worden.
- nog een keer uitleggen
- nog een keer uitleggen maar op andere manier
- nog een keer uitleggen maar weer op een andere manier
Knutknuttssonwoensdag 29 oktober 2008 @ 23:15
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 23:11 schreef Wouser het volgende:

[..]

Troosten? Vertellen dat het goed komt? Vragen of iemand anders er vanaf weet? Naar politie stappen?

Mis ik iets? Misschien wel geen idee. Maar dit is wat ik zou doen.

ps. dit zijn zo de eerste dingen die me binnen 10 seconde naar binnen schoten.
Kun je garanderen dat het goed komt dan? Zo niet, mag je het ook niet zeggen.
Wouserwoensdag 29 oktober 2008 @ 23:16
Ps. wat zou Twinkle20 doen wanneer iemand het na 3x uitleggen nog steeds niet snapt? Ben daar wel benieuwd naar.
Wouserwoensdag 29 oktober 2008 @ 23:17
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 23:15 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Kun je garanderen dat het goed komt dan? Zo niet, mag je het ook niet zeggen.
True daar heb ik inderdaad waarschijnlijk een denkfout gemaakt. Omdat het kind je dan vertrouwd en wanneer moeder daarna nog een keer slaat is het vertrouwen beschaamd en vertrouwt hij/zij je niet meer omdat ze dacht dat ze niet meer geslagen werd.
Tja..1986donderdag 30 oktober 2008 @ 00:58
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 23:17 schreef Wouser het volgende:

[..]

True daar heb ik inderdaad waarschijnlijk een denkfout gemaakt. Omdat het kind je dan vertrouwd en wanneer moeder daarna nog een keer slaat is het vertrouwen beschaamd en vertrouwt hij/zij je niet meer omdat ze dacht dat ze niet meer geslagen werd.
En zo zijn er nog vele denkfouten te maken. Sinds ik een vriendin heb die beginnend juf is weet ik door de verhalen dat het veel moeilijker kan zijn, en veel meer bij komt kijken dan TS en een aantal anderen hier beweren.
Twinkle20donderdag 30 oktober 2008 @ 17:08
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 23:16 schreef Wouser het volgende:
Ps. wat zou Twinkle20 doen wanneer iemand het na 3x uitleggen nog steeds niet snapt? Ben daar wel benieuwd naar.
Een stap terug doen op de ontwikkelingslijn, waar je weer mee leert te werken op de PABO
MoneyTalksdinsdag 4 november 2008 @ 15:57
Wat doe jij als HBO 'er als een kind weer eens in z'n broek gepoept heeft? Ben blij dat die PABO mensen er ook zijn!
r_onedinsdag 4 november 2008 @ 16:04
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 15:57 schreef MoneyTalks het volgende:
Wat doe jij als HBO 'er als een kind weer eens in z'n broek gepoept heeft? Ben blij dat die PABO mensen er ook zijn!
De poepbroek meegeven als 'huiswerk'
Miracle_Drugdinsdag 4 november 2008 @ 18:45
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 14:26 schreef CantBuyMeLuv het volgende:

[..]

Praten met moeder, het verhaal verifiëren, en bij nog steeds twijfel kinderbescherming inschakelen.

Het gaat hier om basisonderwijs dude. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.
Totdat TS de leraar iemand als ik mee maakt Geloof me, ik ben een moeder 'from hell'. Twee begaafde zoons. Oudste was 10 jaar, toen zijn leraar me antwoord gaf op de simpele vraag 'hoe het nu gaat met M', mét zweetdruppeltjes op z'n voorhoofd, 'wij weten het ook niet meer.. mefrau.. hij is gewoonweg klaar met de basisschool.. misschien toch maar naar het VWO?' Helaas voor hem heb ik geen enkele tact in mijn donder. Mijn jongste zoon was een lastpost en een klier. Toen ik zei 'dan moet je hem bezig houden' werd er gezegd 'hij moet zichzelf bezig houden wanneer hij klaar is met z'n werk'. Een kind van 6 . Deze zoon gaat tegenwoordig naar een basisschool waar ze kids wel bezighouden.

Basisonderwijs is niet moeilijk, aldus TS. 30 Kids in bedwang houden wellicht ook niet. Maar veel succes met de 60 ouders, en zo'n 100 stiefouders
Ladidadidadinsdag 4 november 2008 @ 19:08
De ouders zijn nog wel het allerallerergst aan werken in het onderwijs
r_onedinsdag 4 november 2008 @ 19:28
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 18:45 schreef Miracle_Drug het volgende:
Basisonderwijs is niet moeilijk, aldus TS. 30 Kids in bedwang houden wellicht ook niet. Maar veel succes met de 60 ouders, en zo'n 100 stiefouders
Second that
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 19:08 schreef Ladidadida het volgende:
De ouders zijn nog wel het allerallerergst aan werken in het onderwijs
Vanwaar de ' '?
Ladidadidadinsdag 4 november 2008 @ 19:35
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 19:28 schreef r_one het volgende:


Vanwaar de ' '?
Ik kon op geen andere uiting komen, denkend aan de gevallen die ik meegemaakt heb..
hoerezooidinsdag 4 november 2008 @ 19:55
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 18:21 schreef Twinkle20 het volgende:
Nou ja ik heb zelf pabo gedaan, ben twee maanden voor mijn afstuderen gestopt omdat ik een baan kon krijgen die op dat moment (en nog steeds) meer bij mij past en vooral dat ik meer RUST heb.
Want RUST in het onderwijs heb je nooit. Vooral in mijn laatste jaar, toen ik verantwoordelijk was voor mijn eigen combinatieklas waarin 3 rugzakleerlingen zaten (leerlingen met problemen, die je nog eens extra aandacht moet geven terwijl er nog 25 anderen in de klas zitten) (oke oke, groepsleerkracht blijft eindverantwoordelijke). 's Morgens, 's middags, 's avonds, 's nachts, in het weekend, in mijn 'vakantie.. ALTIJD was je bezig met voorbereiden, nakijken, verdiepen, verbeteren etc. Nooit een moment RUST.

Pauze? Dat kennen ze niet in het onderwijs man. Als je tussen de middag een kwartier op je gat mag zitten mag je blij zijn.

Je moet wel heel erg veel van dit vak houden wil je het 40 jaar uit kunnen houden. Want jij vindt dat het loon hoog is (1700 euro netto hoog voor een starter? Dacht het niet..), maar als je ziet wat je er allemaal voor op moet geven en dat je bij elkaar geteld al gauw 50 uur in een week maakt. En dat je minstens 1 keer in de week tot 20.00 uur op school zit omdat er vergaderd moet worden of er zijn leerlingbesprekingen of ouderavonden of dit of dat.

Mensen die niet op de PABO zitten denken er veel te makkelijk over. Er werd al door iemand gezegd: En als een kind het niet snapt? En na een uitleg nog niet? En na die uitleg ook nog niet?

Je moet wel een beetje weten welke ontwikkelingen kinderen doormaken en dat kinderen niet ineens kunnen lezen of rekenen of dingen kunnne begrijpen.
Jij hebt het ook ooit geleerd, en daar zit een bepaalde gedachte achter om het kinderen aan te leren. Dat komt niet plotsklaps. Daar moetj e GOEDe leerkrachten voor hebben die BEGRIJPEN waar ze het over hebben.

De PABO een lachertje en met twee vingers in de neus te halen? Dacht het niet...

Zo dat waren mijn 2 eurocenten.
het werk zelf is idd wel zwaar denk ik ja mar we hebben het hier puur over die opleiding met al die reken,taal en gymnastiek lessen. Zet dat tegenover een fatsoenlijke beta studie en de verhouding is compleet zoek.

en als ik leraar was had ik het wel geweten, zon gruwelijk grote metalen lineaal klaarleggen en af en toe wat dreigen of hard op je bureau ermee slaan
Knutknuttssondinsdag 4 november 2008 @ 20:27
Iedereen die denkt dat je tijdens de gym-lessen op de PABO lekker een potje voetballen speelt, heeft het mis.
Juist de gymles is een van de verraderlijkste lessen om te geven op de basisschool. Leren om een veilige, inhoudelijk verantwoorde, gymles te geven is één van de speerpunten van de gym- lessen op de PABO. Veiligheid, overzicht, didactiek, ontwikkelingen waarnemen en sociale samenwerking zijn zomaar wat punten die in een gymles naar voren komen. Lijkt me logisch dat daar op de PABO aandacht aan moet worden besteed.

En de PABO vergelijken met een BETA-studie is inderdaad moeilijk, maar insinueren dat de PABO daarom makkelijker te halen zou zijn is natuurlijk niet van toepassing.
Ladidadidadinsdag 4 november 2008 @ 20:36
Je krijgt alleen kleutergym op de pabo hoor. Zo verraderlijk is pittenzakken gooien niet.
Knutknuttssondinsdag 4 november 2008 @ 20:45
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 20:36 schreef Ladidadida het volgende:
Je krijgt alleen kleutergym op de pabo hoor. Zo verraderlijk is pittenzakken gooien niet.
Ik ben van voor 2005, dus heb mijn bevoegdheid gewoon.had me even moeten bedenken dat het allemaal anders is nu.
En een pittenzak in de handen van een adhd-kleuter is als een lethal weapon hoor!
Ladidadidadinsdag 4 november 2008 @ 21:07
Laat me je vertellen dat gym op de pabo nu echt niks meer inhoudt
Knutknuttssondinsdag 4 november 2008 @ 21:13
Maar dan zal je dat toch ook niet zo heel veel krijgen, toch? Ik bedoel, als je alleen nog maar kleutergym mag geven......
Ik heb begrepen dat de PABO het eerste termijn van de bevoegdheid tot het geven van gymnastiek wel aanbiedt, maar dat je het daarna zelf moet betalen. Klopt dat?
r_onedinsdag 4 november 2008 @ 21:19
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 21:13 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik heb begrepen dat de PABO het eerste termijn van de bevoegdheid tot het geven van gymnastiek wel aanbiedt, maar dat je het daarna zelf moet betalen. Klopt dat?
Klopt, is een post-HBO opleiding geworden.
Knutknuttssondinsdag 4 november 2008 @ 21:23
En hoe werkt dat in de praktijk dan? Doen de "oude stempel" leraren de lessen gymnastiek en mogen de net afgestudeerden aan de kant zitten?
r_onedinsdag 4 november 2008 @ 21:29
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 21:23 schreef Knutknuttsson het volgende:
En hoe werkt dat in de praktijk dan? Doen de "oude stempel" leraren de lessen gymnastiek en mogen de net afgestudeerden aan de kant zitten?
Soms zijn besturen genegen de kosten van de post-HBO opleiding te betalen voor mensen in vaste dienst en zonder gymbevoegdheid. Je ziet ook gebeuren dat een bevoegde leerkracht de gymles overneemt van de groep van de net afgestudeerde en de net afgestudeerde op hetzelfde moment de groep van de bevoegde leerkracht draait.
Knutknuttssondinsdag 4 november 2008 @ 21:30
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 21:29 schreef r_one het volgende:

[..]

Soms zijn besturen genegen de kosten van de post-HBO opleiding te betalen voor mensen in vaste dienst en zonder gymbevoegdheid. Je ziet ook gebeuren dat een bevoegde leerkracht de gymles overneemt van de groep van de net afgestudeerde en de net afgestudeerde op hetzelfde moment de groep van de bevoegde leerkracht draait.
Tuurlijk! Om het simpel te houden!
Imprydinsdag 4 november 2008 @ 21:32
Is een erg groot probleem op veel scholen in ieder geval.
Het was de bedoeling dat de professionele gymleerkrachten (van sportopleiding) de gymlessen op de basisscholen gingen geven. Echter is er geen subsidie gegeven aan de basisscholen waardoor ze geen geld hebben om professionele gymleerkrachten in te huren. Met als gevolg dat er allerlei ingewikkelde constructies worden bedacht om alle groepen nog gym te kunnen geven.

Daarnaast ben je mooi de sjaak als je nog geen vaste baan hebt (dus invalwerk) en je geen gymbevoegdheid hebt. Je moet dan namelijk die opleiding zelf betalen. (zonder papiertje is werk vinden een stuk moeilijker) en bent dan zo'n ¤ 2400,- en 1,5 jaar lang je woensdagmiddag kwijt. Tenminste, dat is wat ik hoorde van een invaller bij ons op school.
Knutknuttssondinsdag 4 november 2008 @ 21:36
Dus het is het doel weer eens hopeloos voorbij geschoten, begrijp ik. In plaats van gymnastieklessen te laten verzorgen door degelijk opgeleide (sport)leerkrachten, worden er nu weer allerlei kunstgrepen uitgevonden om de gymlessen überhaupt doorgang te laten vinden. Zucht....
Ladidadidadinsdag 4 november 2008 @ 21:37
Jep. En met de 3 uur college per week die je tegenwoordig hebt op de pabo, is er toch best ruimte voor wat extra gymles..
TeChNo2dinsdag 4 november 2008 @ 21:57
Dit topic is werkelijk het toppunt van mensen die blaten over zaken waar ze niets van af weten (op een enkele slimme opmerking na dan),. TS mag gerust een uurtje mijn klas proberen over te nemen, langer houdt hij (of in ieder geval: de kinderen) toch niet vol...
r_onewoensdag 5 november 2008 @ 06:43
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 21:57 schreef TeChNo2 het volgende:
Dit topic is werkelijk het toppunt van mensen die blaten over zaken waar ze niets van af weten (op een enkele slimme opmerking na dan),.
Ik mag toch hopen dat je je wat ongelukkig uitdrukt; het merendeel van de reacties is namelijk wel degelijk steekhoudend ('slim'), gemaakt door mensen uit de praktijk.
TeChNo2woensdag 5 november 2008 @ 09:34
quote:
Op woensdag 5 november 2008 06:43 schreef r_one het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen dat je je wat ongelukkig uitdrukt; het merendeel van de reacties is namelijk wel degelijk steekhoudend ('slim'), gemaakt door mensen uit de praktijk.
Ik heb 't hele topic nog eens even nagelezen, maar... nee

(nog steeds: op een enkele opmerking na)
Metalfreakwoensdag 5 november 2008 @ 14:48
Laat ik even vooropstellen dat ik het niet eens ben met TS maar dat ik wel van mening ben dat het niveau van de PABO enorm laag ligt, dat bevestigt een goede vriendin van mij zelfs die de opleiding gedaan heeft (en nu verder is gaan studeren aan pedagogische wetenschappen) Maar ik zeg niet dat iedereen het kan, je moet er een beetje aanleg voor hebben. En ja, ik kom dagelijks op vele basisscholen voor mijn werk, dus zie vanalles om me heen.
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 18:21 schreef Twinkle20 het volgende:

*heel verhaal*
Punt 1: 1700 euro netto voor een starter is wél veel. Op de een of andere manier hebben veel mensen in hun hoofd zitten dat ze meteen na het HBO minimaal 2500 euro netto gaan verdienen.

Punt 2: mensen in het onderwijs moeten eens een wat professionelere houding gaan aannemen wat betreft hun werkzaamheden. En dan heb ik het niet over hoe je met kinderen omgaat, maar dat men het maar normaal vindt om zoveel "overuren" te maken voor extra werk zonder extra vergoeding. En dan maar klagen achteraf... Als ik bij mijn baas een uur moet overwerken, geef ik dat uur gewoon op en krijg ik dat gewoon uitbetaald. Maar de mensen in het onderwijs laten zich ook allemaal alle kanten op sturen. Stel je eens wat professioneler op, of zeur niet. Ik kan er zelf nog niet aan denken om 's avonds geheel belangeloos werk te gaan verrichten zonder er iets voor terug te zien, iets wat mensen in het onderwijs heel normaal vinden. Als je 50 uur maakt in een week, dan zorg ervoor dat je ook voor die 50 uur betaald wordt. Ik zie dit gedrag dagelijks en ik snap niet dat ze zoveel over zich heen laten komen.
RozeAnjerwoensdag 5 november 2008 @ 14:58
Sowieso, HBO _!

Zo'n cursus kan elke broekpoepende kleuter afronden
TeChNo2woensdag 5 november 2008 @ 14:59
quote:
Op woensdag 5 november 2008 14:48 schreef Metalfreak het volgende:
Laat ik even vooropstellen dat ik het niet eens ben met TS maar dat ik wel van mening ben dat het niveau van de PABO enorm laag ligt, dat bevestigt een goede vriendin van mij zelfs die de opleiding gedaan heeft (en nu verder is gaan studeren aan pedagogische wetenschappen) Maar ik zeg niet dat iedereen het kan, je moet er een beetje aanleg voor hebben. En ja, ik kom dagelijks op vele basisscholen voor mijn werk, dus zie vanalles om me heen.
Tja, en als jouw vriendin het zegt, dan is het zo, wat is dat nou weer voor non-bron...

En laat me raden, jij komt wel eens op die basisscholen i.v.m. het computernetwerkje ? en dan zie je als je een scherm komt omwisselen het niveau van de leerkracht voor de klas...knap hoor...

Voor de duidelijkheid: er staan heel wat mutsen voor de klas, dat geef ik direct toe, maar niet aankomen van: "ik kom regelmatig op scholen (om snoertjes te verwisselen, dan wel slecht schoon te malen, danwel de ramen te lappen) en dus zie ik wel eens een school van binnen, en dus heb ik er verstand van..., of de buurman van mijn vriendin laat wel eens z'n hond uit in de buurt van een basisschool enz." dat is zo'n flauwekul...
Dat is net zoiets als zomaar (!) brallen dat het rekenonderwijs niet deugt of dat alle kinderen dyslectisch of zonder te kunnen rekenen van de basischool af komen.
r_onewoensdag 5 november 2008 @ 15:20
quote:
Op woensdag 5 november 2008 14:59 schreef TeChNo2 het volgende:
Tja, en als jouw vriendin het zegt, dan is het zo, wat is dat nou weer voor non-bron...

En laat me raden, jij komt wel eens op die basisscholen i.v.m. het computernetwerkje ? en dan zie je als je een scherm komt omwisselen het niveau van de leerkracht voor de klas...knap hoor...

Voor de duidelijkheid: er staan heel wat mutsen voor de klas, dat geef ik direct toe, maar niet aankomen van: "ik kom regelmatig op scholen (om snoertjes te verwisselen, dan wel slecht schoon te malen, danwel de ramen te lappen) en dus zie ik wel eens een school van binnen, en dus heb ik er verstand van..., of de buurman van mijn vriendin laat wel eens z'n hond uit in de buurt van een basisschool enz." dat is zo'n flauwekul...
Dat is net zoiets als zomaar (!) brallen dat het rekenonderwijs niet deugt of dat alle kinderen dyslectisch of zonder te kunnen rekenen van de basischool af komen.
Jammer dat je wel trapt (net als TS maar dan de andere kant uit) maar niet inhoudelijk op zijn punten ingaat. Uit een eerdere post maak ik op dat jij ook voor de klas staat, klopt?

Ik was zelf heel benieuwd welke financiële constructie Metalfreak dan voor die 12 weken vakantie wil gaan toepassen; als hij wel elk overwerkuur gecompenseerd wil zien, dan zou elk 'minderwerkuur' gekort moeten worden; zit je in een vakantieweek dan op zwart zaad of gaan we eenrichtingdenken?
TeChNo2woensdag 5 november 2008 @ 15:30
quote:
Op woensdag 5 november 2008 15:20 schreef r_one het volgende:

[..]

Jammer dat je wel trapt (net als TS maar dan de andere kant uit) maar niet inhoudelijk op zijn punten ingaat.
Noem mij een inhoudelijk punt van TS en ik zal er graag op reageren, ik heb tot nu toe niets inhoudelijks kunnen ontdekken
quote:
Uit een eerdere post maak ik op dat jij ook voor de klas staat, klopt?
Ja.
quote:
Ik was zelf heel benieuwd welke financiële constructie Metalfreak dan voor die 12 weken vakantie wil gaan toepassen; als hij wel elk overwerkuur gecompenseerd wil zien, dan zou elk 'minderwerkuur' gekort moeten worden; zit je in een vakantieweek dan op zwart zaad of gaan we eenrichtingdenken?
Ik vind dat het onderwijssalaris helemaal niet slecht is, er wordt uitgegaan van een normjaartaak van 1679 uur, tijdens werkweken werk je meer dan 40 uur, in de vakanties uiteraard minder, over het algemeen komt het wel overheen met een normale werkweek/normale jaartaak, ik heb daarover geen klagen en doe dat dus ook niet. Kort gezegd: een normaal/goed salaris voor een normale taak qua werkuren, niets meer en niets minder.
r_onewoensdag 5 november 2008 @ 16:10
quote:
Op woensdag 5 november 2008 15:30 schreef TeChNo2 het volgende:
Noem mij een inhoudelijk punt van TS en ik zal er graag op reageren, ik heb tot nu toe niets inhoudelijks kunnen ontdekken
Hoezo nou juist TS Jij ageert tegen de meesten hier en de meesten zijn het ook niet met TS eens.
quote:
Ja.
PO?
quote:
Ik vind dat het onderwijssalaris helemaal niet slecht is, er wordt uitgegaan van een normjaartaak van 1679 uur, tijdens werkweken werk je meer dan 40 uur, in de vakanties uiteraard minder, over het algemeen komt het wel overheen met een normale werkweek/normale jaartaak, ik heb daarover geen klagen en doe dat dus ook niet. Kort gezegd: een normaal/goed salaris voor een normale taak qua werkuren, niets meer en niets minder.
Ik heb ook geen klagen, mijn buurman is timmerman en heeft ook geen klagen. Maar dat betekent toch niet dat je daarom maar niet op de argumenten van Techno Metalfreak kunt ingaan?

[ Bericht 0% gewijzigd door r_one op 05-11-2008 16:36:41 ]
Ladidadidawoensdag 5 november 2008 @ 16:20
Niemand heeft klagen!
TeChNo2woensdag 5 november 2008 @ 16:23
quote:
Op woensdag 5 november 2008 16:10 schreef r_one het volgende:

[..]

Hoezo nou juist TS Jij ageert tegen de meesten hier en de meesten zijn het ook niet met TS eens.
Ik ageer alleen tegen mensen die denken dat ze iets van het huidige onderwijs weten, terwijl ze al jaren niet meer in een school klas (!) zijn geweest.
quote:
[..]

PO?
We hadden het over de Pabo toch, ja dus.
quote:
[..]

Ik heb ook geen klagen, mijn buurman is timmerman en heeft ook geen klagen. Maar dat betekent toch niet dat je daarom maar niet op de argumenten van Techno kunt ingaan?
Moet ik op mijn eigen argumenten in gaan (ik ben zelf techno2 ), of wil je dat ik ga uitleggen waarom leerkrachten te weinig verdienen/te lange werkweken maken, terwijl ik daar niet over klaag ?
Damzkieeewoensdag 5 november 2008 @ 16:24
Als HBO'er kun je toch ook binnen een jaar docent worden? Zelfs op de middelbare school.
Zou ik eerder doen dan de basisschool
r_onewoensdag 5 november 2008 @ 16:34
quote:
Op woensdag 5 november 2008 16:23 schreef TeChNo2 het volgende:
Ik ageer alleen tegen mensen die denken dat ze iets van het huidige onderwijs weten, terwijl ze al jaren niet meer in een school klas (!) zijn geweest.
Zullen we er even een paar de revue laten passeren? Ladidadida, Impry, Twinkle20, JoJoortje? Allemaal praten ze poep?
quote:
We hadden het over de Pabo toch, ja dus.
Wel het meest aannemelijk ja maar niet noodzakelijk; waarom zouden VO-ers hier niet kunnen/mogen reageren?
quote:
Moet ik op mijn eigen argumenten in gaan (ik ben zelf techno2 ), of wil je dat ik ga uitleggen waarom leerkrachten te weinig verdienen/te lange werkweken maken, terwijl ik daar niet over klaag ?
Excuses, ik bedoel uiteraard Metalfreak. Hij snijdt het uitbetalen van overuren aan, daar valt genoeg zinnigs tegenin te brengen. Jij komt niet verder dan een simpel 'ik klaag niet dus het deert me niet'.
Roquefortwoensdag 5 november 2008 @ 16:34
quote:
Op woensdag 5 november 2008 16:23 schreef TeChNo2 het volgende:

[..]

...
Moet ik op mijn eigen argumenten in gaan (ik ben zelf techno2
...
Yeah right!

Als iedereen hier een beetje techno2 uit gaat hangen kunnen we het topic wel sluiten.
TeChNo2woensdag 5 november 2008 @ 16:41
quote:
Op woensdag 5 november 2008 16:34 schreef r_one het volgende:

[..]

Zullen we er even een paar de revue laten passeren? Ladidadida, Impry, Twinkle20, JoJoortje? Allemaal praten ze poep?
[..]

Wel het meest aannemelijk ja maar niet noodzakelijk; waarom zouden VO-ers hier niet kunnen/mogen reageren?
Je vroeg of ik in het PO werkte, daar gaf ik antwoord op. Jij maakt daarvan dat anderen niet mogen reageren, het zou alleen fijn zijn als dat niet op het niveau zou gaan van, mijn buurvrouw heeft een kennis en die...
quote:
[..]

Excuses, ik bedoel uiteraard Metalfreak. Hij snijdt het uitbetalen van overuren aan, daar valt genoeg zinnigs tegenin te brengen. Jij komt niet verder dan een simpel 'ik klaag niet dus het deert me niet'.
Ik heb je net proberen uit te leggen dat in het onderwijs wordt gewerkt op basis van een normjaartaak, dus niet over een werkweek, dan is een discussie over overuren volstrekt zinloos. Op basis van het aantal uren dat je werkt krijg je compensatie-uren (onterecht nog wel eens adv genoemd ) om die uren te compenseren. Overuren uitbetalen bestaat niet in het PO. De ene week werk je wat minder uren , de andere weer wat meer, het gemiddelde klopt aardig. Ik heb overigens, behalve geblaat dat ik niet inhoudelijke genoeg ben, ook weinig inhoudelijke reactie op mijn, danwel metalfreaks punten gelezen.

Overigens: ik bedoelde het meer als ïk klaag niet want ik ben best tevreden". Da's heel iets anders.
quote:
Op woensdag 5 november 2008 16:34 schreef Roquefort het volgende:

[..]

Yeah right!

Als iedereen hier een beetje techno2 uit gaat hangen kunnen we het topic wel sluiten.
Precies.

[ Bericht 10% gewijzigd door TeChNo2 op 05-11-2008 16:47:42 ]
r_onewoensdag 5 november 2008 @ 16:50
quote:
Op woensdag 5 november 2008 16:41 schreef TeChNo2 het volgende:
Je vroeg of ik in het PO werkte, daar gaf ik antwoord op. Jij maakt daarvan dat anderen niet mogen reageren, het zou alleen fijn zijn als dat niet op het niveau zou gaan van, mijn buurvrouw heeft een kennis en die...
Ik maak dat er niet van, ik verwonderde mij over je logica. Jammer dat jij leerkrachten VO vergelijkt met kennissen van buurvrouwen, ik mag aannemen dat eerstgenoemden er een beduidend betere kijk op hebben.

En omdat je er met een grote U-bocht omheen draait, herhaal ik 'm maar even:
quote:
Op woensdag 5 november 2008 16:34 schreef r_one het volgende:
Zullen we er even een paar de revue laten passeren? Ladidadida, Impry, Twinkle20, JoJoortje? Allemaal praten ze poep?
Allemaal "kennissen van buurvrouwen en die ..."?
TeChNo2woensdag 5 november 2008 @ 16:58
quote:
Op woensdag 5 november 2008 16:50 schreef r_one het volgende:

[..]

Ik maak dat er niet van, ik verwonderde mij over je logica. Jammer dat jij leerkrachten VO vergelijkt met kennissen van buurvrouwen, ik mag aannemen dat eerstgenoemden er een beduidend betere kijk op hebben.
quote:
En omdat je er met een grote U-bocht omheen draait, herhaal ik 'm maar even:
[..]

Allemaal "kennissen van buurvrouwen en die ..."?
"praten poep"klinkt meer VSO maar goed... Ik draai nergens omheen maar geef dan eens gewoon 1 duidelijk voorbeeld (dus een inhoudelijke reactie van iemand die weet waar hij/zij het over heeft, in plaats van stomweg wat namen te roepen...), of nog beter, reageer zelfs eens inhoudelijk. Je komt niet verder dan stampvoet-gedrag (door alleen maar te zeggen dat ik niet inhoudelijk reageer, ben je dat zelf in ieder geval niet), probeer nou zelf eens inhoudelijk te reageren op een van de door jou genoemde mensen... (of op wat ik net schreef)
santaxwoensdag 5 november 2008 @ 16:59
Was jij niet die gast die zich afvroeg of hij met 1400 euro kon rondkomen als student zijnde?
Zoja: ik denk dat je per uitstek geschikt bent voor de PABO. Daar kunnen ze ook niet rekenen
TeChNo2woensdag 5 november 2008 @ 17:03
Nou vooruit, hier een paar zinnige uitspraken:
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 20:00 schreef Knutknuttsson het volgende:
Zucht, weer een studentje die denkt wel even les te kunnen geven. Wat een onnozele mensen lopen er toch rond.....
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 20:27 schreef Knutknuttsson het volgende:

En de PABO vergelijken met een BETA-studie is inderdaad moeilijk, maar insinueren dat de PABO daarom makkelijker te halen zou zijn is natuurlijk niet van toepassing.
Meer zinnige quotes kon ik zo snel niet vinden.
(en hier boven staat weer een hele domme opmerking, daar zijn er wel makkelijk meer van te vinden, maar het kost me te veel moeite, om die allemaal te gaan quoten, en het heeft ook geen nut)
Metalfreakwoensdag 5 november 2008 @ 17:56
quote:
Op woensdag 5 november 2008 14:59 schreef TeChNo2 het volgende:

[..]

Tja, en als jouw vriendin het zegt, dan is het zo, wat is dat nou weer voor non-bron...

En laat me raden, jij komt wel eens op die basisscholen i.v.m. het computernetwerkje ? en dan zie je als je een scherm komt omwisselen het niveau van de leerkracht voor de klas...knap hoor...

Voor de duidelijkheid: er staan heel wat mutsen voor de klas, dat geef ik direct toe, maar niet aankomen van: "ik kom regelmatig op scholen (om snoertjes te verwisselen, dan wel slecht schoon te malen, danwel de ramen te lappen) en dus zie ik wel eens een school van binnen, en dus heb ik er verstand van..., of de buurman van mijn vriendin laat wel eens z'n hond uit in de buurt van een basisschool enz." dat is zo'n flauwekul...
Dat is net zoiets als zomaar (!) brallen dat het rekenonderwijs niet deugt of dat alle kinderen dyslectisch of zonder te kunnen rekenen van de basischool af komen.


Wat goed, dat je ook echt mijn argumenten weet onderuit te halen, doe je echt goed Geeft me alleen maar meer gelijk. Maar wat ik dus probeer te zeggen is dat mensen in het onderwijs altijd liggen te klagen dat ze het zo druk hebben, maar ondertussen wel alles aanpakken wat ze in hun schoenen geschoven krijgen. Zeg eens een keer massaal nee, misschien dat de overheid het dan eens leert... Want tja, als overheid zou ik jullie ook steeds meer laten doen als jullie alles belangeloos doen. En ik doe trouwens meer dan het verwisselen van snoertjes (toegegeven: dat doe ik ook wel eens omdat veel docenten zich niet zelf kunnen bedenken dat een computer het niet doet als de netwerkkabel er niet in zit ) maar dat snap je vast toch niet. BTW: waarom zou iemand die zelf op de PABO heeft gezeten, heeft les gegeven, mee heeft gewerkt om een volledige nieuwe lesmethode te ontwikkelen en nu pedagogische wetenschappen studeert, geen goeie bron zijn? Ze gaf me overigens eerst ook nooit gelijk in deze, maar ze begon op een gegeven moment heel hard terug te krabbelen en zei laatst nog een keer "ik moet je toch helemaal gelijk geven wat betreft de PABO". En nogmaals: ik heb het niet inhoudelijk over jullie werk gehad, hoe jullie met kinderen omgaan heb ik geen verstand van en dat kan ik bijvoorbeeld absoluut niet. Wel zie ik vaker mensen voorbij komen die bijvoorbeeld nog niet eens fatsoenlijk kunnen spellen of rekenen en die moeten dan lesgeven...
TeChNo2woensdag 5 november 2008 @ 18:15
quote:
Op woensdag 5 november 2008 17:56 schreef Metalfreak het volgende:

[..]



Wat goed, dat je ook echt mijn argumenten weet onderuit te halen, doe je echt goed Geeft me alleen maar meer gelijk.
Gelijk met de stelling dat...
quote:
Maar wat ik dus probeer te zeggen is dat mensen in het onderwijs altijd liggen te klagen
Niet altijd en zeker niet iedereen, ik ben het levende voorbeeld daarvan.
quote:
dat ze het zo druk hebben, maar ondertussen wel alles aanpakken wat ze in hun schoenen geschoven krijgen.
Door de schoolleiding of zo ?
quote:
Zeg eens een keer massaal nee, misschien dat de overheid het dan eens leert... Want tja, als overheid zou ik jullie ook steeds meer laten doen als jullie alles belangeloos doen.
Misschien op de school waar jij de ICT regelt... maar verder
quote:
En ik doe trouwens meer dan het verwisselen van snoertjes (toegegeven: dat doe ik ook wel eens omdat veel docenten zich niet zelf kunnen bedenken dat een computer het niet doet als de netwerkkabel er niet in zit )
Zoals ik al eerder zei: er zitten idd wel wat te veel mutsen in het onderwijs. (ik ben jarenlang ICT-coordinator geweest dus wat dat betreft heb je wel gelijk vrees ik)
quote:
maar dat snap je vast toch niet.
dat noem je ook een argument of zo ? (en: dus wel)
quote:
BTW: waarom zou iemand die zelf op de PABO heeft gezeten, heeft les gegeven, mee heeft gewerkt om een volledige nieuwe lesmethode te ontwikkelen en nu pedagogische wetenschappen studeert, geen goeie bron zijn?
Vast wel, maar dat is je vriendin, dat maakt jou nog niet deskundig.
quote:
Ze gaf me overigens eerst ook nooit gelijk in deze, maar ze begon op een gegeven moment heel hard terug te krabbelen en zei laatst nog een keer "ik moet je toch helemaal gelijk geven wat betreft de PABO".
net had je het over werkdruk, en nu over de Pabo, wees nou eens duidelijk
quote:
En nogmaals: ik heb het niet inhoudelijk over jullie werk gehad, hoe jullie met kinderen omgaan heb ik geen verstand van en dat kan ik bijvoorbeeld absoluut niet. Wel zie ik vaker mensen voorbij komen die bijvoorbeeld nog niet eens fatsoenlijk kunnen spellen of rekenen en die moeten dan lesgeven...
Want, ze sturen je briefjes met rekensommetjes , Ik heb het met de ICT-ers altijd alleen over de ICT...
Imprywoensdag 5 november 2008 @ 18:16
Zijn onderstaande argumenten dan niet dekkend genoeg voor waarom je de Pabo zou moeten doen?
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 19:13 schreef Impry het volgende:
Korte conclusie van dit geheel, op de Pabo leer je:
- les geven (hoe kun jij een leerling uitleggen hoe iets werkt, en wat moet je doen als ze je eerste uitleg niet begrijpen)
- organiseren (planning van een hele dag, week en schooljaar, maar ook klassenopstelling)
- differentiëren (hoe de verschillende niveau's te benaderen)
- de achtergrond van leer- en/of gedragsproblemen (en hoe hier mee om te gaan)
- algemene kennis (natuurlijk weet je nog een aantal dingen, maar sommige feitjes van bijv. geschiedenis of aardrijkskunde wist ik niet meer na die paar Havo)
- reflecteren (terugkijken op hoe je het gedaan hebt en hoe dit verbeterd kan worden)
TeChNo2woensdag 5 november 2008 @ 18:18
quote:
Op woensdag 5 november 2008 18:16 schreef Impry het volgende:
Zijn onderstaande argumenten dan niet dekkend genoeg voor waarom je de Pabo zou moeten doen?
[..]
Jawel, + een beetje aanleg en heel veel stage.
Imprywoensdag 5 november 2008 @ 18:21
Dat ben ik zeker met je eens, aanleg moet je sowieso wel beetje hebben en op je stage leer je 10x zoveel dan op de hele Pabo.
Maar dat zal hetzelfde zijn met bijv. een ICT-opleiding.
TeChNo2woensdag 5 november 2008 @ 18:32
Prceies, nou fijn dat wij het in ieder geval eens zijn (conclusie: De Pabo stelt wel wat voor, daar ging het tenslotte over) dan kan ik nu wel gaan eten
Hanoyingwoensdag 5 november 2008 @ 18:40
Op zich valt er best iets voor te zeggen dat de PABO te lang duurt als je kijkt naar het werk dat je uiteindelijk moet doen. Als je een echt goede cursus opzet van, pak en beet, een jaar dan moeten de meeste studenten immers ook best in staat worden geacht om voor een klas te staan. De basale kennis (mbt de lesstof) is als het goed is toch al voldoende aanwezig na het afronden van de HAVO.

Voor de studenten is dit in veel opzichten ook veel prettiger. Ten eerste is het niet zo'n ramp meer als je na een half jaar voor de klas besluit dat je het bestaan als leraar toch niet op kan brengen (en dat kan best zwaar zijn, zeker op een lagere school). Je hebt dan immers geen 4,5 (een half jaar doceren en 4 jaar studie) maar slechts anderhalf jaar verprutst. Dan heb je dus nog voldoende tijd om een andere studie op te pakken, en bovendien nog stufi over. Ten tweede zullen veel meer studenten kiezen voor de PAbO, en zo zijn er nog wel meer voordelen.

Ik begrjp als geen ander dat het vak leraar niet zo eenvoudig is als veel mensen denken, maar 4 jaar studeren lijkt me eigenlijk ook wel wat ridicuul.

Voordat iedereen overigens reacties begint te plempen in de trant van 'ja maar... jij weet helemaal niet hoe het is om voor een klas te staan!!" wil ik nog even opmerken dat ik anderhalf jaar lang in het weekend op een English Center van een vriend van mij en mijn vrouw heb gewerkt om hem te helpen het center op te zetten. Ik gaf daar in totaal zo'n 14 uur per weekend engelse les aan Vietnamese kids (meer bezigheidstherapie voor de kleintjes om eerlijk te zijn :p) op verschillende niveaus variërend in leeftijd van ~3 tot 15.

Op het moment kan ik het niet meer combineren met mijn gewone werk maar ik heb het altijd met veel plezier gedaan. Uiteraard was het vooral in het begin best zwaar, maar toch had ik er door een lange studie niet beter in kunnen zijn dan ik na een maand of 6 praktijk al was.

-my two cents-
xalowoensdag 5 november 2008 @ 18:55
TVP, ik ga dadelijk maar eens het hele topic doornemen .
TeChNo2woensdag 5 november 2008 @ 20:14
quote:
Op woensdag 5 november 2008 18:40 schreef Hanoying het volgende:
Op zich valt er best iets voor te zeggen dat de PABO te lang duurt als je kijkt naar het werk dat je uiteindelijk moet doen. Als je een echt goede cursus opzet van, pak en beet, een jaar dan moeten de meeste studenten immers ook best in staat worden geacht om voor een klas te staan. De basale kennis (mbt de lesstof) is als het goed is toch al voldoende aanwezig na het afronden van de HAVO.
Alleen de stage is al langer, en terecht. het is nog steeds een vak, en leer je niet met een cursusje.
quote:
Voor de studenten is dit in veel opzichten ook veel prettiger. Ten eerste is het niet zo'n ramp meer als je na een half jaar voor de klas besluit dat je het bestaan als leraar toch niet op kan brengen (en dat kan best zwaar zijn, zeker op een lagere school). Je hebt dan immers geen 4,5 (een half jaar doceren en 4 jaar studie) maar slechts anderhalf jaar verprutst. Dan heb je dus nog voldoende tijd om een andere studie op te pakken, en bovendien nog stufi over. Ten tweede zullen veel meer studenten kiezen voor de PAbO, en zo zijn er nog wel meer voordelen.
Dat geldt voor iedere opleiding, de stage (m.n. LIO duurt in totaal veel langer dan een halfjaar). Een opleiding korter maken omdat falende studenten dan minder "schade" oplopen is natuurlijk volstrekt ridicuul.
quote:
Ik begrjp als geen ander dat het vak leraar niet zo eenvoudig is als veel mensen denken, maar 4 jaar studeren lijkt me eigenlijk ook wel wat ridicuul.
Oneens, het gaat er niet om dat je je eigen basisvaardigheden leert zoals taal, rekenen e.d. maar vooral de didactiek ervan, daarnaast pedagogiek, onderwijskunde, noem het allemaal maar op, dat kan natuurlijk niet in een jaartje... Vanwaar zo denigrerend over deze opleiding? Trouwens: studenten kunnen zelf de duur verkorten...
quote:
Voordat iedereen overigens reacties begint te plempen in de trant van 'ja maar... jij weet helemaal niet hoe het is om voor een klas te staan!!" wil ik nog even opmerken dat ik anderhalf jaar lang in het weekend op een English Center van een vriend van mij en mijn vrouw heb gewerkt om hem te helpen het center op te zetten. Ik gaf daar in totaal zo'n 14 uur per weekend engelse les aan Vietnamese kids (meer bezigheidstherapie voor de kleintjes om eerlijk te zijn :p) op verschillende niveaus variërend in leeftijd van ~3 tot 15.
Mooi werk hoor (echt!), maar dat heeft dus inderdaad, zoals je zelf al aangeeft, niets maar dan ook helemaal niets met het Nederlands PO te maken. Als jij Engelstalige bezigheidstherapie (je eigen woorden) aan een paar kinderen geeft, nogmaals: mooi, maar dat geeft geen onderwijservaring en zeker niet betrekking tot het Nederlandse systeem.
quote:
Op het moment kan ik het niet meer combineren met mijn gewone werk maar ik heb het altijd met veel plezier gedaan. Uiteraard was het vooral in het begin best zwaar, maar toch had ik er door een lange studie niet beter in kunnen zijn dan ik na een maand of 6 praktijk al was.
Nogmaals, inhoudelijk is dat ook heel iets anders (het NL onderwijs is niet gebaseerd op bezigheidstherapie), maar dat zou je pas werkelijk kunnen weten na het daadwerkelijk volgen van zo'n studie
quote:
-my two cents-
Knutknuttssonwoensdag 5 november 2008 @ 20:22
Wat een bullshit lees ik hier toch.
Vooral het "inhoudelijke" argument dat 4 jaar studeren te lang is om voor de klas te mogen staan.
Ik vraag me af waar mensen dat op baseren.
Persoonlijk lijkt me 4 jaar HEAO ook wat lang om "wat met cijfertjes" te doen. Laat staan de opleiding HBO-toerisme! 4 jaar voor het leiden van het animatieteam!!! En met HBO-informatica kan je na 4 jaar eindelijk de goede stekker in de modem stoppen. Knap hoor!
Hanoyingwoensdag 5 november 2008 @ 20:36
quote:
Op woensdag 5 november 2008 20:14 schreef TeChNo2 het volgende:

[..]

Alleen de stage is al langer, en terecht. het is nog steeds een vak, en leer je niet met een cursusje.
[..]
In een jaar kan je veel leren.
quote:
Dat geldt voor iedere opleiding, de stage (m.n. LIO duurt in totaal veel langer dan een halfjaar). Een opleiding korter maken omdat falende studenten dan minder "schade" oplopen is natuurlijk volstrekt ridicuul.
[..]
Misschien kan je de stage anders vorm geven, of op een andere plek in de opleiding inpassen. Bv na de theorie. Een jaar lang theorie, dan een half jaar stage en vervolgens drie maanden evaluatie.
quote:
Oneens, het gaat er niet om dat je je eigen basisvaardigheden leert zoals taal, rekenen e.d. maar vooral de didactiek ervan, daarnaast pedagogiek, onderwijskunde, noem het allemaal maar op, dat kan natuurlijk niet in een jaartje... Vanwaar zo denigrerend over deze opleiding? Trouwens: studenten kunnen zelf de duur verkorten...
Ik wil helemaal niet denigrerend zijn, ik heb respect voor iedereen die het vak leraar kiest. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik niet kan vinden dat een opleiding tot juf of meester naar mijn gevoel sneller zou moeten kunnen dan nu het geval is.
quote:
Mooi werk hoor (echt!), maar dat heeft dus inderdaad, zoals je zelf al aangeeft, niets maar dan ook helemaal niets met het Nederlands PO te maken. Als jij Engelstalige bezigheidstherapie (je eigen woorden) aan een paar kinderen geeft, nogmaals: mooi, maar dat geeft geen onderwijservaring en zeker niet betrekking tot het Nederlandse systeem.
bezigheidstherapie geldt alleen voor de allerkleinsten, de groep van 3-5. Tenminste, dat voelt als bezigheidstherapie omdat je ze uiteindelijk toch niet veel meer kan leren dan het alfabet, de kleuren (door... te kleuren.. juist ) en een paar andere standaard woordjes en liedjes. Met de oudere kinderen zijn de lesen een stuk serieuzer hoor. Een "paar kinderen" valt ook wel mee, soms wel 20-25 per klas.
quote:
Nogmaals, inhoudelijk is dat ook heel iets anders (het NL onderwijs is niet gebaseerd op bezigheidstherapie), maar dat zou je pas werkelijk kunnen weten na het daadwerkelijk volgen van zo'n studie
Zie bovenstaand, mijn klassen waren dat dus ook niet met uitzondering van de allerjongste kinderen. In Nederland dreunen we de kennis ook nog niet in kinderen van 4 lijkt me.
Hanoyingwoensdag 5 november 2008 @ 20:42
quote:
Op woensdag 5 november 2008 20:22 schreef Knutknuttsson het volgende:
Wat een bullshit lees ik hier toch.
Vooral het "inhoudelijke" argument dat 4 jaar studeren te lang is om voor de klas te mogen staan.
Ik vraag me af waar mensen dat op baseren.
Persoonlijk lijkt me 4 jaar HEAO ook wat lang om "wat met cijfertjes" te doen. Laat staan de opleiding HBO-toerisme! 4 jaar voor het leiden van het animatieteam!!! En met HBO-informatica kan je na 4 jaar eindelijk de goede stekker in de modem stoppen. Knap hoor!
Waarom voel je je zo aangevallen? Leraar is een vak dat zeker niet iedereen kan en je mag er trots op zijn dat jij dat wel kan. Een discussie over de PABO als instituut staat niet gelijk aan een persoonlijke aanval op jouzelf en kan legitiem gevoerd worden.
Hanoyingwoensdag 5 november 2008 @ 20:48
Edit: hoewel TS wel een (volledig misplaatst) arrogante eikel is uiteraard met zijn 4 jaar HBO
Silentalarmwoensdag 5 november 2008 @ 20:51
blijkbaar is het allemaal niet zo makkelijk, aangezien een groot deel van de leraren op onze school bijzonder veel moeite hebben om een klasje van 20 leerlingen onder controle te houden.
TeChNo2woensdag 5 november 2008 @ 20:51
Toen de Pa -> Pabo werd is de opleiding verlengd van 3 naar 4 jaar, later is het laatste jaar omgevormd tot een (deels) betaalde stage LIO. Het is echt onzin om de opeliding te verkorten. Snelle studenten kunnen hem zoals ik al eerder schreef zelf verkorten. Maar het stellen dat het wel korter kan, impliceert dat het inhoudelijk niet al te veel zou voorstellen, dat bestrijd ik.
3 maanden evaluatie heeft geen zin, evalueren doe je om jezelf in de daaropvolende situatie te verbeteren, dat dient dus juist kort en regelmatig gedaan te worden.
Je enige redenen om de opleiding te verkorten is dat mislukte studenten er dan minder last van ondervinden en dat jij persoonlijk het gevoel hebt dat het wel korter kan, dat is dus gewoon niet zo, en kun je zoals KK als schreef als argument bij iedere opleiding wel stellen...

Oh en ik voel me niet persoonlijke aangevallen hoor, maar ik vind het nog steeds wel een vak, en bij een vak hoort een fatsoenlijke opleiding waar niet zomaar op bezuinigd moet worden (ja en ik ben ook tegen mensen die zomaar opeens voor de klas worden gezet (zij-instromers), volstrekt onverantwoordlelijk is dat).
Knutknuttssonwoensdag 5 november 2008 @ 21:00
quote:
Op woensdag 5 november 2008 20:42 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Waarom voel je je zo aangevallen? Leraar is een vak dat zeker niet iedereen kan en je mag er trots op zijn dat jij dat wel kan. Een discussie over de PABO als instituut staat niet gelijk aan een persoonlijke aanval op jouzelf en kan legitiem gevoerd worden.
Ik word alleen zo moe van die mensen die denken dat PABO niets voorstelt. 99% procent van de mensen die hierover zijn mening geeft weet inhoudelijk niets van de opleiding af, maar pretenderen wel te weten dat je het diploma met 2 vingers in de neus kan halen. Ik weet dus niets van een opleiding HEAO af, maar ga toch ook niet verkondigen dat dat ook wel in 2 jaar kan worden gedaan. Of dat de HEAO eigenlijk geen HBO-studie hoeft te zijn. Wat ik hierboven (post van 20.22)schreef is natuurlijk dikke onzin, alleen maar om aan te geven dat je geen steekhoudende mening kan geven als je zelf geen ervaring op een PABO hebt.
Twinkle20woensdag 5 november 2008 @ 21:51
quote:
Op woensdag 5 november 2008 14:48 schreef Metalfreak het volgende:
Laat ik even vooropstellen dat ik het niet eens ben met TS maar dat ik wel van mening ben dat het niveau van de PABO enorm laag ligt, dat bevestigt een goede vriendin van mij zelfs die de opleiding gedaan heeft (en nu verder is gaan studeren aan pedagogische wetenschappen) Maar ik zeg niet dat iedereen het kan, je moet er een beetje aanleg voor hebben. En ja, ik kom dagelijks op vele basisscholen voor mijn werk, dus zie vanalles om me heen.
[..]

Punt 1: 1700 euro netto voor een starter is wél veel. Op de een of andere manier hebben veel mensen in hun hoofd zitten dat ze meteen na het HBO minimaal 2500 euro netto gaan verdienen.

Punt 2: mensen in het onderwijs moeten eens een wat professionelere houding gaan aannemen wat betreft hun werkzaamheden. En dan heb ik het niet over hoe je met kinderen omgaat, maar dat men het maar normaal vindt om zoveel "overuren" te maken voor extra werk zonder extra vergoeding. En dan maar klagen achteraf... Als ik bij mijn baas een uur moet overwerken, geef ik dat uur gewoon op en krijg ik dat gewoon uitbetaald. Maar de mensen in het onderwijs laten zich ook allemaal alle kanten op sturen. Stel je eens wat professioneler op, of zeur niet. Ik kan er zelf nog niet aan denken om 's avonds geheel belangeloos werk te gaan verrichten zonder er iets voor terug te zien, iets wat mensen in het onderwijs heel normaal vinden. Als je 50 uur maakt in een week, dan zorg ervoor dat je ook voor die 50 uur betaald wordt. Ik zie dit gedrag dagelijks en ik snap niet dat ze zoveel over zich heen laten komen.
Juist en weet je wat ze tegen me zeggen als ik met punt 2 aan kom kakken?

'Voor jou 10 anderen mevrouw, goedemiddag!)

En denken dat ik in de schoolvakanties minder uitvoerde als wanneer ik voor de klas stond, no way .. Ook dan gaat het feest gewoon door hoor.

Goed net wat iemand anders hier op het laatst al in het topic zegt, het heeft voor 99% van de mensen die niet op de PABO zitten geen zin om mee te discussieren. Zij hebben een bepaald beeld van de PABO en de leerkracht wat wij toch niet kunnen ombuigen. Ik ga me niet meer verdedigen. Ik heb het met plezier gedaan en ik heb een keuze gemaakt waar ik meer bij gebaat was en ik weet wel wat het vak leerkracht inhoudt. En ik heb diep respect voor deze mensen.
yosanderwoensdag 5 november 2008 @ 23:08
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 14:13 schreef Tja..1986 het volgende:
Lessen bedenken ook misschien? Niet alles komt uit een boekje hoor. En verder, wat moet je doen als een kind bij je komt met het verhaal dat der moeder der slaat?
Terugslaan.
r_onedonderdag 6 november 2008 @ 01:00
quote:
Op woensdag 5 november 2008 16:58 schreef TeChNo2 het volgende:
"praten poep"klinkt meer VSO maar goed... Ik draai nergens omheen maar geef dan eens gewoon 1 duidelijk voorbeeld (dus een inhoudelijke reactie van iemand die weet waar hij/zij het over heeft, in plaats van stomweg wat namen te roepen...), of nog beter, reageer zelfs eens inhoudelijk. Je komt niet verder dan stampvoet-gedrag (door alleen maar te zeggen dat ik niet inhoudelijk reageer, ben je dat zelf in ieder geval niet), probeer nou zelf eens inhoudelijk te reageren op een van de door jou genoemde mensen... (of op wat ik net schreef)
Stampvoetgedrag Volgens mij heb je e.e.a. gemist (mijn post over gymbevoegdheid b.v.)
Maar je hebt gelijk hoor, als didacticus had ik eerst zelf een pakkend voorbeeld moeten geven

Gelukkig kan ik je latere posts dan wel weer waarderen
TeChNo2donderdag 6 november 2008 @ 08:55
quote:
Op donderdag 6 november 2008 01:00 schreef r_one het volgende:

[..]

Stampvoetgedrag Volgens mij heb je e.e.a. gemist (mijn post over gymbevoegdheid b.v.)
Bedoel je deze:
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 21:29 schreef r_one het volgende:

[..]

Soms zijn besturen genegen de kosten van de post-HBO opleiding te betalen voor mensen in vaste dienst en zonder gymbevoegdheid. Je ziet ook gebeuren dat een bevoegde leerkracht de gymles overneemt van de groep van de net afgestudeerde en de net afgestudeerde op hetzelfde moment de groep van de bevoegde leerkracht draait.
Tja en ik ben dus degene die zijn eigen groep "in de steek moet laten" om de gymles van een ander te geven, waardoor je een soort tweederangs vakleerkracht gym bent (want er bestaat ook gewoon een opleiding voor, die ik niet heb gevolgd).
Het hele idee was om het bewegingsonderwijs te verbeteren... Er zouden voor alle klassen (in NL) vakleerkrachten worden opgeleid. Toen zijn ze begonnen met het vak gym van de Pabo te schrappen, en vervolgens kwam er een nieuw kabinet dat het niet nodig vond om in gym vakleerkrachten te investeren
quote:
Maar je hebt gelijk hoor, als didacticus had ik eerst zelf een pakkend voorbeeld moeten geven

Gelukkig kan ik je latere posts dan wel weer waarderen
Goh worden we het toch nog eens (zijn we eigenlijk al dacht ik)
r_onedonderdag 6 november 2008 @ 09:40
quote:
Op donderdag 6 november 2008 08:55 schreef TeChNo2 het volgende:
Bedoel je deze:
[..]

Tja en ik ben dus degene die zijn eigen groep "in de steek moet laten" om de gymles van een ander te geven, waardoor je een soort tweederangs vakleerkracht gym bent (want er bestaat ook gewoon een opleiding voor, die ik niet heb gevolgd).
Het hele idee was om het bewegingsonderwijs te verbeteren... Er zouden voor alle klassen (in NL) vakleerkrachten worden opgeleid. Toen zijn ze begonnen met het vak gym van de Pabo te schrappen, en vervolgens kwam er een nieuw kabinet dat het niet nodig vond om in gym vakleerkrachten te investeren
[..]

Goh worden we het toch nog eens (zijn we eigenlijk al dacht ik)
Ja
Niets aan toe te voegen.
Ja
MASDdonderdag 6 november 2008 @ 15:32
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 18:45 schreef Miracle_Drug het volgende:

[..]


Basisonderwijs is niet moeilijk, aldus TS. 30 Kids in bedwang houden wellicht ook niet. Maar veel succes met de 60 ouders, en zo'n 100 stiefouders
"Kids"

Die dingen heten kinderen geen "kids".