Ben ik met je eens Ladidadida, de opleiding is niet moeilijk, nadeel is wel dat er behoorlijk wat typwerk aan vast zit. Overdreven veel reflecteren e.d.. Maar qua stof is het allemaal best te behappen. Zeker het rekenen/taal waar nogal eens over gesproken wordt is echt peanuts. Zwaardere stof die er tussen zit is dat wat gaat over bijv. leer- en gedragsproblemen maar ook daar moet niet te zwaar aan getild worden.
Enige nadeel is dat het grootste deel van de vrouwen die erop zit erg betweterig zijn

Verder voor wat betreft het lesgeven op de basisschool:
- Je bent niet om 15.00u. of 15.15u. klaar. Denk aan algemene vergaderingen, overleg met IB-er (intern begeleider) over probleemleerlingen, nakijken, contact met ouders, lesvoorbereidingen, voorbereidingen van gezamenlijke activiteiten (zoals Sinterklaas, kinderboekenweek, kerst), handelingsplannen schrijven voor leerlingen, toetsresultaten invoeren/rapporten maken, extra werk zoeken voor sommige leerlingen, je klas beetje schoon/bijhouden, lessen plannen en zo kan ik nog wel een paar dingen verzinnen.
- Het lesgeven moet je niet zien als voor de klas staan en eenvoudigweg vertellen hoe je 2+2 uitrekent, of hoe je 2/8 + 3/16 kunt doen. Je moet de klas dit aanbieden op een manier waarop iedereen er wat van opsteekt. Aangezien je met verschillende leerlingen zit met verschillende niveau's zul je dus ook moeten differentiëren.
Je geeft dus bijv. eerst algemene instructie aan de 'gemiddelde' leerlingen, wanneer zij het begrijpen kun je overgaan op de andere leerlingen. Echter als die leerling het na drie keer uitleggen het nog niet weet zul je dit op een andere manier aan moeten gaan pakken.
Hierdoor is er ondertussen dus weer een derde 'groep' bij gekomen. Ondertussen geef je dus eigenlijk al les aan 3 klassen binnen één klaslokaal. Als je dan ook nog les geeft aan een combinatieklas zoals waar ik nu sta dan heb je al snel te maken met 5 á 6 'groepen' binnen één klas. Vind het erg knap als je dat tijdens je eerste dagje voor de klas kunt draaien.
- Naast het probleem van de verschillende niveau's zit je ook nog met de verschillende intelligenties van de kinderen. De ene leerling kan zo 1,5 uur zelfstandig werken, de andere leerling stuitert na vijf minuten weer door de klas. Dit kun je ze soms niet kwalijk nemen omdat sommige gebieden in hun hersens anders ontwikkeld zijn dan bij andere leerlingen is. Maar hier moet je wel mee om weten te gaan.
- Doordat elke dag anders is (wat een cliché, maar toch is het zo) kun je niet er vanuit gaan dat je na een weekje weet hoe het zit en je dus verder niets anders hoeft te doen dan de lessen te draaien. Elke keer moet je gaan kijken wat nu het beste is voor de klas en op welke manier je dat moet doen. Je bent dus constant aan het nadenken over je werk. Dus soms ook als je thuis op de bank tv zit te kijken of in bed ligt. Je bouwt tenslotte toch een band op met je leerlingen en je wil er alles voor doen om een goed resultaat te behalen.
Korte conclusie van dit geheel, op de Pabo leer je:
- les geven (hoe kun jij een leerling uitleggen hoe iets werkt, en wat moet je doen als ze je eerste uitleg niet begrijpen)
- organiseren (planning van een hele dag, week en schooljaar, maar ook klassenopstelling)
- differentiëren (hoe de verschillende niveau's te benaderen)
- de achtergrond van leer- en/of gedragsproblemen (en hoe hier mee om te gaan)
- algemene kennis (natuurlijk weet je nog een aantal dingen, maar sommige feitjes van bijv. geschiedenis of aardrijkskunde wist ik niet meer na die paar Havo)
- reflecteren (terugkijken op hoe je het gedaan hebt en hoe dit verbeterd kan worden)
Tot zover even wat me nu te binnen schiet, kan goed zijn dat ik later nog veel meer toe te voegen heb