abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62781036
Ik, 4e jaars HBO'er, kijk met verwondering naar het PABO-lespakket, met vakken als creativiteit en gymnastiek.

Het nijpende lerarentekort op basisscholen, en het daarbijhorende (betrekkelijk hoge) salaris is m'n inziens onterecht. Natuurlijk hebben de leraren een drukke dag, maar qua inhoud hoeft het toch niet zoveel voorstellen? Immers, het zijn nog maar kinderen. Die kunnen je toch niet pwnen. .

Contact mee maken, in gaten houden, ze huiswerkopgaven geven, evalueren met hun ouders, etc. En dan was het wel zo'n beetje. Dat kan iedere HBO'er/student toch ook wel .

Waarom is het PABO dan in het leven geroepen? Al die pedagogische vaardigheidstoetsen etc zijn, achteraf gezien, alleen maar opvulling van hun studie. .
pi_62781098
duidelijk iemand die er de ballen verstand van heeft
pi_62781116
Ooh shit had niet gezien wie TS was, maar zie nu dat het de relkloon user is
  woensdag 29 oktober 2008 @ 13:43:31 #4
18818 Beurlap
Harde Kak! Ohnee, hallucinatie
pi_62781197
Ze hebben helemaal geen drukke dag. Het zijn ambtenaren, die te vaak vakantie hebben.
De hallucinatie vliegt uit den aars. Nadeel is dat verderf na verloop van tijd om zich heenslaat, waardoor de hallucinatie niet meer de kracht behelst om de bittere, wrange waarheid te verbloemen, waarna men ziet wat het eigenlijk is: pure stront
pi_62781793
Je denkt er duidelijk te makkelijk over. Omgaan met kinderen van 8 tot 12 jaar oud is een hele andere groep dan 12-16 bijvoorbeeld. Er komt echt wel veel meer bij kijken dan wat je aan 'sociale vaardigheden' al weet.
pi_62781845
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 13:37 schreef CantBuyMeLuv het volgende:

Contact mee maken, in gaten houden, ze huiswerkopgaven geven, evalueren met hun ouders, etc. En dan was het wel zo'n beetje.
Als het zo makkelijk was..
pi_62781873
Lessen bedenken ook misschien? Niet alles komt uit een boekje hoor. En verder, wat moet je doen als een kind bij je komt met het verhaal dat der moeder der slaat?
  Moderator woensdag 29 oktober 2008 @ 14:14:28 #8
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_62781906
quote:
Immers, het zijn nog maar kinderen. Die kunnen je toch niet pwnen.
F.K.A. SuperwormJim
pi_62781964
"In de gaten houden"

Doe dat maar eens met 30 kinderen van rond de 5 jaar... Die hebben een spanningsboog van <15 minuten..
pi_62782199
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 14:13 schreef Tja..1986 het volgende:
Lessen bedenken ook misschien? Niet alles komt uit een boekje hoor. En verder, wat moet je doen als een kind bij je komt met het verhaal dat der moeder der slaat?
Praten met moeder, het verhaal verifiëren, en bij nog steeds twijfel kinderbescherming inschakelen.

Het gaat hier om basisonderwijs dude. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.
pi_62782219
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 13:39 schreef admiraal_anaal het volgende:
Vertel dan eens wat voor concrete meerwaarde het PABO heeft, en wat je daar zoal leert?
  woensdag 29 oktober 2008 @ 14:27:04 #12
230600 kurv
Age si quid agis
pi_62782225
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 13:39 schreef admiraal_anaal het volgende:
Volledig mee eens. Ga maar eens één dag voor de klas staan met deze houding. Ik wed dat je dan gillend gek naar huis rent.
  Moderator woensdag 29 oktober 2008 @ 14:27:52 #13
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_62782251
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 14:26 schreef CantBuyMeLuv het volgende:

[..]

Vertel dan eens wat voor concrete meerwaarde het PABO heeft, en wat je daar zoal leert?
pedagogiek
didactische werkvormen
enz
F.K.A. SuperwormJim
pi_62782346
quote:

[..]

Praten met moeder, het verhaal verifiëren, en bij nog steeds twijfel kinderbescherming inschakelen.

"Mevrouw, ik heb van Margrietje gehoord dat je haar slaat, zit hier misschien een kern van waarheid achter?"

quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 14:27 schreef kurv het volgende:

[..]

Volledig mee eens. Ga maar eens één dag voor de klas staan met deze houding. Ik wed dat je dan gillend gek naar huis rent.
Eens.
pi_62782388
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 14:16 schreef DJKoster het volgende:
"In de gaten houden"

Doe dat maar eens met 30 kinderen van rond de 5 jaar... Die hebben een spanningsboog van <15 minuten..
Spanningsboog?

Aandachtsspanne bedoel je zeker.
pi_62782698
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 14:32 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Spanningsboog?
[ afbeelding ]

Aandachtsspanne bedoel je zeker.
Didactisch trucje om te zien of de users nog wakker zijn.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_62783881
Idd... TS moet zelf maar eens een weekje voor de klas staan (In mijn klas mag wel )
Gillend naar huis jeweetz
Noot noot.
  woensdag 29 oktober 2008 @ 16:04:35 #18
163094 Ladidadida
En zo is het. En niet anders.
pi_62785192
En als ze het niet snappen?
En na uitleg nog niet snappen?
En na nog meer uitleg nog niet snappen?

TS heeft echter wel gelijk dat de opleiding kut met peren is en met 2 vingers in de neus gedaan kan worden.
Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
Cada día te quiero más que ayer y menos que mañana O+
pi_62788517
quote:
Ik, 4e jaars HBO'er, kijk met verwondering naar het PABO-lespakket, met vakken als creativiteit en gymnastiek.

Het nijpende lerarentekort op basisscholen, en het daarbijhorende (betrekkelijk hoge) salaris is m'n inziens onterecht. Natuurlijk hebben de leraren een drukke dag, maar qua inhoud hoeft het toch niet zoveel voorstellen? Immers, het zijn nog maar kinderen. Die kunnen je toch niet pwnen. .

Contact mee maken, in gaten houden, ze huiswerkopgaven geven, evalueren met hun ouders, etc. En dan was het wel zo'n beetje. Dat kan iedere HBO'er/student toch ook wel .

Waarom is het PABO dan in het leven geroepen? Al die pedagogische vaardigheidstoetsen etc zijn, achteraf gezien, alleen maar opvulling van hun studie. .
Lieve TS,

Zullen we jou eens een dagje voor de klas zetten?
Dan weet je meteen waarop een opleiding als de PABO in het leven is geroepen.

Zonder pedagogische vaardigheden weet jij niet om te gaan met allerlei situaties en weet je niet wat een kind moet/ zou moeten kunnen op een bepaalde leeftijd.
pi_62788753
Nou ja ik heb zelf pabo gedaan, ben twee maanden voor mijn afstuderen gestopt omdat ik een baan kon krijgen die op dat moment (en nog steeds) meer bij mij past en vooral dat ik meer RUST heb.
Want RUST in het onderwijs heb je nooit. Vooral in mijn laatste jaar, toen ik verantwoordelijk was voor mijn eigen combinatieklas waarin 3 rugzakleerlingen zaten (leerlingen met problemen, die je nog eens extra aandacht moet geven terwijl er nog 25 anderen in de klas zitten) (oke oke, groepsleerkracht blijft eindverantwoordelijke). 's Morgens, 's middags, 's avonds, 's nachts, in het weekend, in mijn 'vakantie.. ALTIJD was je bezig met voorbereiden, nakijken, verdiepen, verbeteren etc. Nooit een moment RUST.

Pauze? Dat kennen ze niet in het onderwijs man. Als je tussen de middag een kwartier op je gat mag zitten mag je blij zijn.

Je moet wel heel erg veel van dit vak houden wil je het 40 jaar uit kunnen houden. Want jij vindt dat het loon hoog is (1700 euro netto hoog voor een starter? Dacht het niet..), maar als je ziet wat je er allemaal voor op moet geven en dat je bij elkaar geteld al gauw 50 uur in een week maakt. En dat je minstens 1 keer in de week tot 20.00 uur op school zit omdat er vergaderd moet worden of er zijn leerlingbesprekingen of ouderavonden of dit of dat.

Mensen die niet op de PABO zitten denken er veel te makkelijk over. Er werd al door iemand gezegd: En als een kind het niet snapt? En na een uitleg nog niet? En na die uitleg ook nog niet?

Je moet wel een beetje weten welke ontwikkelingen kinderen doormaken en dat kinderen niet ineens kunnen lezen of rekenen of dingen kunnne begrijpen.
Jij hebt het ook ooit geleerd, en daar zit een bepaalde gedachte achter om het kinderen aan te leren. Dat komt niet plotsklaps. Daar moetj e GOEDe leerkrachten voor hebben die BEGRIJPEN waar ze het over hebben.

De PABO een lachertje en met twee vingers in de neus te halen? Dacht het niet...

Zo dat waren mijn 2 eurocenten.
pi_62788792
Je hebt gelijk. De rest van de wereld zag het niet, en we doen het allemaal jaren verkeerd.

pi_62788800
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 18:10 schreef Zonnestraaltje het volgende:

[..]

Lieve TS,

Zullen we jou eens een dagje voor de klas zetten?
Dan weet je meteen waarop een opleiding als de PABO in het leven is geroepen.
Ik neem de uitdaging aan. Waar wacht je dan op?!

Sowieso wordt het een drukke dag, maar ik mis nog steeds jullie argumenten waarom je daarvoor PABO gevolgd moet hebben. Zet mij dan in de klas!

Nou?!
  woensdag 29 oktober 2008 @ 18:46:57 #23
163094 Ladidadida
pi_62789242
Lesgeven tegenwoordig is niet meer lesgeven aan een klas. Het is lesgeven aan 30 individuele kinderen waarop het onderwijs moet aansluiten. Je kunt eigenlijk nauwelijks meer klassikaal lesgeven, want je hebt een X-aantal zorgleerlingen, leerlingen met achterstand, hoogbegaafde leerlingen en je moet het lesprogramma zo'n beetje afstellen op het individu. Dat is nauwelijks te bolwerken. Daarnaast moet je ALTIJD verdiepend èn verbredend materiaal klaar hebben waarmee kinderen aan het werk kunnen als ze klaar zijn. Dat betekent voor 30 leerlingen op eigen niveau altijd werk hebben klaarliggen. Dat vergt enorm veel voorbereiding en organisatie.
De Pabo is geen moeilijke opleiding. Het niveau is er extreem laag. Je hoeft niet veel te weten. Je moet wel veel kunnen èn bereid zijn om er veel voor te doen.
pi_62789959
Ben ik met je eens Ladidadida, de opleiding is niet moeilijk, nadeel is wel dat er behoorlijk wat typwerk aan vast zit. Overdreven veel reflecteren e.d.. Maar qua stof is het allemaal best te behappen. Zeker het rekenen/taal waar nogal eens over gesproken wordt is echt peanuts. Zwaardere stof die er tussen zit is dat wat gaat over bijv. leer- en gedragsproblemen maar ook daar moet niet te zwaar aan getild worden.
Enige nadeel is dat het grootste deel van de vrouwen die erop zit erg betweterig zijn

Verder voor wat betreft het lesgeven op de basisschool:
- Je bent niet om 15.00u. of 15.15u. klaar. Denk aan algemene vergaderingen, overleg met IB-er (intern begeleider) over probleemleerlingen, nakijken, contact met ouders, lesvoorbereidingen, voorbereidingen van gezamenlijke activiteiten (zoals Sinterklaas, kinderboekenweek, kerst), handelingsplannen schrijven voor leerlingen, toetsresultaten invoeren/rapporten maken, extra werk zoeken voor sommige leerlingen, je klas beetje schoon/bijhouden, lessen plannen en zo kan ik nog wel een paar dingen verzinnen.

- Het lesgeven moet je niet zien als voor de klas staan en eenvoudigweg vertellen hoe je 2+2 uitrekent, of hoe je 2/8 + 3/16 kunt doen. Je moet de klas dit aanbieden op een manier waarop iedereen er wat van opsteekt. Aangezien je met verschillende leerlingen zit met verschillende niveau's zul je dus ook moeten differentiëren.

Je geeft dus bijv. eerst algemene instructie aan de 'gemiddelde' leerlingen, wanneer zij het begrijpen kun je overgaan op de andere leerlingen. Echter als die leerling het na drie keer uitleggen het nog niet weet zul je dit op een andere manier aan moeten gaan pakken.

Hierdoor is er ondertussen dus weer een derde 'groep' bij gekomen. Ondertussen geef je dus eigenlijk al les aan 3 klassen binnen één klaslokaal. Als je dan ook nog les geeft aan een combinatieklas zoals waar ik nu sta dan heb je al snel te maken met 5 á 6 'groepen' binnen één klas. Vind het erg knap als je dat tijdens je eerste dagje voor de klas kunt draaien.

- Naast het probleem van de verschillende niveau's zit je ook nog met de verschillende intelligenties van de kinderen. De ene leerling kan zo 1,5 uur zelfstandig werken, de andere leerling stuitert na vijf minuten weer door de klas. Dit kun je ze soms niet kwalijk nemen omdat sommige gebieden in hun hersens anders ontwikkeld zijn dan bij andere leerlingen is. Maar hier moet je wel mee om weten te gaan.

- Doordat elke dag anders is (wat een cliché, maar toch is het zo) kun je niet er vanuit gaan dat je na een weekje weet hoe het zit en je dus verder niets anders hoeft te doen dan de lessen te draaien. Elke keer moet je gaan kijken wat nu het beste is voor de klas en op welke manier je dat moet doen. Je bent dus constant aan het nadenken over je werk. Dus soms ook als je thuis op de bank tv zit te kijken of in bed ligt. Je bouwt tenslotte toch een band op met je leerlingen en je wil er alles voor doen om een goed resultaat te behalen.

Korte conclusie van dit geheel, op de Pabo leer je:
- les geven (hoe kun jij een leerling uitleggen hoe iets werkt, en wat moet je doen als ze je eerste uitleg niet begrijpen)
- organiseren (planning van een hele dag, week en schooljaar, maar ook klassenopstelling)
- differentiëren (hoe de verschillende niveau's te benaderen)
- de achtergrond van leer- en/of gedragsproblemen (en hoe hier mee om te gaan)
- algemene kennis (natuurlijk weet je nog een aantal dingen, maar sommige feitjes van bijv. geschiedenis of aardrijkskunde wist ik niet meer na die paar Havo)
- reflecteren (terugkijken op hoe je het gedaan hebt en hoe dit verbeterd kan worden)

Tot zover even wat me nu te binnen schiet, kan goed zijn dat ik later nog veel meer toe te voegen heb
pi_62790277
We mogen toch erg blij zijn dat de PABO er is, anders hadden we misschien les gehad van iemand als TS. Lijkt me geen succes.
pi_62791359
Zucht, weer een studentje die denkt wel even les te kunnen geven. Wat een onnozele mensen lopen er toch rond.....
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_62797112
quote:

[..]

Serieus? Ga maar geen les geven. Wat denk je dat als het verhaal klopt wat die moeder dan doet?
Nee, lesgeven is niet zo simpel, juist niet op de basisschool. Op de middelbare school draait het vooral om vakkennis, op de basisschool gaat het om nog meer dingen. Ben blij dat de pabo er is.
pi_62797284
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 22:34 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Serieus? Ga maar geen les geven. Wat denk je dat als het verhaal klopt wat die moeder dan doet?
Nee, lesgeven is niet zo simpel, juist niet op de basisschool. Op de middelbare school draait het vooral om vakkennis, op de basisschool gaat het om nog meer dingen. Ben blij dat de pabo er is.
Niet helemaal waar vind ik, als je niets boeiend kan vertellen en geen leuke lessen kan geven dan komt het niet over.
"The pupils don't care how much you know, they want to know how much you care" - quote van weet ik het wie maar er zit een kern van waarheid in.

Ben het wel met je eens dat er op de basisschool veel meer dingen bij komen kijken. Daar is de rol van docent als 'opvoeder' nog even een stuk groter.
pi_62797789
@TS: zolang je het nog stelselmatig over het PABO hebt, zou ik maar niet te hoog van de toren blazen
En gymnastiek maakt geen onderdeel uit van het PABO lespakket

@Impry:
(documenteren/leerlingdossier/LVS mis ik nog in je opsomming, een tijdslurpende taak)
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_62798052
Waarom PABO als je les kunt geven?

Om mensen die denken dat ze les kunnen geven zonder enige kennis van didactiek en pedagogiek te weren uit onze basisscholen!
  woensdag 29 oktober 2008 @ 23:03:53 #31
3767 Herald
Come get some
pi_62798100
misleidende TT!
ik dacht dat het zou gaan om http://www.pabo.nl/babe08/
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_62798332
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 23:02 schreef Knutknuttsson het volgende:
Waarom PABO als je les kunt geven?

Om mensen die denken dat ze les kunnen geven zonder enige kennis van didactiek en pedagogiek te weren uit onze basisscholen!
Ik ben bang dat TS eerst het woord 'didactiek' mag gaan opzoeken want ik zie ik 'm van alles doen, behalve kennis overdragen:
quote:
Kleuters en huiswerkopgaven
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_62798362
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 14:13 schreef Tja..1986 het volgende:
Troosten? Vertellen dat het goed komt? Vragen of iemand anders er vanaf weet? Naar politie stappen?

Mis ik iets? Misschien wel geen idee. Maar dit is wat ik zou doen.

ps. dit zijn zo de eerste dingen die me binnen 10 seconde naar binnen schoten.
pi_62798445
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 16:04 schreef Ladidadida het volgende:
En als ze het niet snappen?
En na uitleg nog niet snappen?
En na nog meer uitleg nog niet snappen?

TS heeft echter wel gelijk dat de opleiding kut met peren is en met 2 vingers in de neus gedaan kan worden.
- nog een keer uitleggen
- nog een keer uitleggen maar op andere manier
- nog een keer uitleggen maar weer op een andere manier
pi_62798464
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 23:11 schreef Wouser het volgende:

[..]

Troosten? Vertellen dat het goed komt? Vragen of iemand anders er vanaf weet? Naar politie stappen?

Mis ik iets? Misschien wel geen idee. Maar dit is wat ik zou doen.

ps. dit zijn zo de eerste dingen die me binnen 10 seconde naar binnen schoten.
Kun je garanderen dat het goed komt dan? Zo niet, mag je het ook niet zeggen.
pi_62798504
Ps. wat zou Twinkle20 doen wanneer iemand het na 3x uitleggen nog steeds niet snapt? Ben daar wel benieuwd naar.
pi_62798542
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 23:15 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Kun je garanderen dat het goed komt dan? Zo niet, mag je het ook niet zeggen.
True daar heb ik inderdaad waarschijnlijk een denkfout gemaakt. Omdat het kind je dan vertrouwd en wanneer moeder daarna nog een keer slaat is het vertrouwen beschaamd en vertrouwt hij/zij je niet meer omdat ze dacht dat ze niet meer geslagen werd.
pi_62800672
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 23:17 schreef Wouser het volgende:

[..]

True daar heb ik inderdaad waarschijnlijk een denkfout gemaakt. Omdat het kind je dan vertrouwd en wanneer moeder daarna nog een keer slaat is het vertrouwen beschaamd en vertrouwt hij/zij je niet meer omdat ze dacht dat ze niet meer geslagen werd.
En zo zijn er nog vele denkfouten te maken. Sinds ik een vriendin heb die beginnend juf is weet ik door de verhalen dat het veel moeilijker kan zijn, en veel meer bij komt kijken dan TS en een aantal anderen hier beweren.
pi_62815924
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 23:16 schreef Wouser het volgende:
Ps. wat zou Twinkle20 doen wanneer iemand het na 3x uitleggen nog steeds niet snapt? Ben daar wel benieuwd naar.
Een stap terug doen op de ontwikkelingslijn, waar je weer mee leert te werken op de PABO
pi_62937680
Wat doe jij als HBO 'er als een kind weer eens in z'n broek gepoept heeft? Ben blij dat die PABO mensen er ook zijn!
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_62937889
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 15:57 schreef MoneyTalks het volgende:
Wat doe jij als HBO 'er als een kind weer eens in z'n broek gepoept heeft? Ben blij dat die PABO mensen er ook zijn!
De poepbroek meegeven als 'huiswerk'
.
pi_62941710
quote:

[..]

Totdat TS de leraar iemand als ik mee maakt Geloof me, ik ben een moeder 'from hell'. Twee begaafde zoons. Oudste was 10 jaar, toen zijn leraar me antwoord gaf op de simpele vraag 'hoe het nu gaat met M', mét zweetdruppeltjes op z'n voorhoofd, 'wij weten het ook niet meer.. mefrau.. hij is gewoonweg klaar met de basisschool.. misschien toch maar naar het VWO?' Helaas voor hem heb ik geen enkele tact in mijn donder. Mijn jongste zoon was een lastpost en een klier. Toen ik zei 'dan moet je hem bezig houden' werd er gezegd 'hij moet zichzelf bezig houden wanneer hij klaar is met z'n werk'. Een kind van 6 . Deze zoon gaat tegenwoordig naar een basisschool waar ze kids wel bezighouden.

Basisonderwijs is niet moeilijk, aldus TS. 30 Kids in bedwang houden wellicht ook niet. Maar veel succes met de 60 ouders, en zo'n 100 stiefouders
  dinsdag 4 november 2008 @ 19:08:49 #43
163094 Ladidadida
pi_62942337
De ouders zijn nog wel het allerallerergst aan werken in het onderwijs
pi_62942999
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 18:45 schreef Miracle_Drug het volgende:
Basisonderwijs is niet moeilijk, aldus TS. 30 Kids in bedwang houden wellicht ook niet. Maar veel succes met de 60 ouders, en zo'n 100 stiefouders
Second that
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 19:08 schreef Ladidadida het volgende:
De ouders zijn nog wel het allerallerergst aan werken in het onderwijs
Vanwaar de ' '?
.
  dinsdag 4 november 2008 @ 19:35:49 #45
163094 Ladidadida
pi_62943275
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 19:28 schreef r_one het volgende:

Vanwaar de ' '?
Ik kon op geen andere uiting komen, denkend aan de gevallen die ik meegemaakt heb..
pi_62943950
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 18:21 schreef Twinkle20 het volgende:
Nou ja ik heb zelf pabo gedaan, ben twee maanden voor mijn afstuderen gestopt omdat ik een baan kon krijgen die op dat moment (en nog steeds) meer bij mij past en vooral dat ik meer RUST heb.
Want RUST in het onderwijs heb je nooit. Vooral in mijn laatste jaar, toen ik verantwoordelijk was voor mijn eigen combinatieklas waarin 3 rugzakleerlingen zaten (leerlingen met problemen, die je nog eens extra aandacht moet geven terwijl er nog 25 anderen in de klas zitten) (oke oke, groepsleerkracht blijft eindverantwoordelijke). 's Morgens, 's middags, 's avonds, 's nachts, in het weekend, in mijn 'vakantie.. ALTIJD was je bezig met voorbereiden, nakijken, verdiepen, verbeteren etc. Nooit een moment RUST.

Pauze? Dat kennen ze niet in het onderwijs man. Als je tussen de middag een kwartier op je gat mag zitten mag je blij zijn.

Je moet wel heel erg veel van dit vak houden wil je het 40 jaar uit kunnen houden. Want jij vindt dat het loon hoog is (1700 euro netto hoog voor een starter? Dacht het niet..), maar als je ziet wat je er allemaal voor op moet geven en dat je bij elkaar geteld al gauw 50 uur in een week maakt. En dat je minstens 1 keer in de week tot 20.00 uur op school zit omdat er vergaderd moet worden of er zijn leerlingbesprekingen of ouderavonden of dit of dat.

Mensen die niet op de PABO zitten denken er veel te makkelijk over. Er werd al door iemand gezegd: En als een kind het niet snapt? En na een uitleg nog niet? En na die uitleg ook nog niet?

Je moet wel een beetje weten welke ontwikkelingen kinderen doormaken en dat kinderen niet ineens kunnen lezen of rekenen of dingen kunnne begrijpen.
Jij hebt het ook ooit geleerd, en daar zit een bepaalde gedachte achter om het kinderen aan te leren. Dat komt niet plotsklaps. Daar moetj e GOEDe leerkrachten voor hebben die BEGRIJPEN waar ze het over hebben.

De PABO een lachertje en met twee vingers in de neus te halen? Dacht het niet...

Zo dat waren mijn 2 eurocenten.
het werk zelf is idd wel zwaar denk ik ja mar we hebben het hier puur over die opleiding met al die reken,taal en gymnastiek lessen. Zet dat tegenover een fatsoenlijke beta studie en de verhouding is compleet zoek.

en als ik leraar was had ik het wel geweten, zon gruwelijk grote metalen lineaal klaarleggen en af en toe wat dreigen of hard op je bureau ermee slaan
pi_62944978
Iedereen die denkt dat je tijdens de gym-lessen op de PABO lekker een potje voetballen speelt, heeft het mis.
Juist de gymles is een van de verraderlijkste lessen om te geven op de basisschool. Leren om een veilige, inhoudelijk verantwoorde, gymles te geven is één van de speerpunten van de gym- lessen op de PABO. Veiligheid, overzicht, didactiek, ontwikkelingen waarnemen en sociale samenwerking zijn zomaar wat punten die in een gymles naar voren komen. Lijkt me logisch dat daar op de PABO aandacht aan moet worden besteed.

En de PABO vergelijken met een BETA-studie is inderdaad moeilijk, maar insinueren dat de PABO daarom makkelijker te halen zou zijn is natuurlijk niet van toepassing.
  dinsdag 4 november 2008 @ 20:36:46 #48
163094 Ladidadida
pi_62945292
Je krijgt alleen kleutergym op de pabo hoor. Zo verraderlijk is pittenzakken gooien niet.
pi_62945600
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 20:36 schreef Ladidadida het volgende:
Je krijgt alleen kleutergym op de pabo hoor. Zo verraderlijk is pittenzakken gooien niet.
Ik ben van voor 2005, dus heb mijn bevoegdheid gewoon.had me even moeten bedenken dat het allemaal anders is nu.
En een pittenzak in de handen van een adhd-kleuter is als een lethal weapon hoor!
  dinsdag 4 november 2008 @ 21:07:43 #50
163094 Ladidadida
pi_62946335
Laat me je vertellen dat gym op de pabo nu echt niks meer inhoudt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: