Als het zo makkelijk was..quote:Op woensdag 29 oktober 2008 13:37 schreef CantBuyMeLuv het volgende:
Contact mee maken, in gaten houden, ze huiswerkopgaven geven, evalueren met hun ouders, etc. En dan was het wel zo'n beetje.
quote:Op woensdag 29 oktober 2008 13:37 schreef CantBuyMeLuv het volgende:
Immers, het zijn nog maar kinderen. Die kunnen je toch niet pwnen.
Praten met moeder, het verhaal verifiëren, en bij nog steeds twijfel kinderbescherming inschakelen.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 14:13 schreef Tja..1986 het volgende:
Lessen bedenken ook misschien? Niet alles komt uit een boekje hoor. En verder, wat moet je doen als een kind bij je komt met het verhaal dat der moeder der slaat?
Vertel dan eens wat voor concrete meerwaarde het PABO heeft, en wat je daar zoal leert?quote:Op woensdag 29 oktober 2008 13:39 schreef admiraal_anaal het volgende:duidelijk iemand die er de ballen verstand van heeft
Volledig mee eens. Ga maar eens één dag voor de klas staan met deze houding. Ik wed dat je dan gillend gek naar huis rent.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 13:39 schreef admiraal_anaal het volgende:duidelijk iemand die er de ballen verstand van heeft
pedagogiekquote:Op woensdag 29 oktober 2008 14:26 schreef CantBuyMeLuv het volgende:
[..]
Vertel dan eens wat voor concrete meerwaarde het PABO heeft, en wat je daar zoal leert?
"Mevrouw, ik heb van Margrietje gehoord dat je haar slaat, zit hier misschien een kern van waarheid achter?"quote:Op woensdag 29 oktober 2008 14:26 schreef CantBuyMeLuv het volgende:
[..]
Praten met moeder, het verhaal verifiëren, en bij nog steeds twijfel kinderbescherming inschakelen.
Het gaat hier om basisonderwijs dude. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.
Eens.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 14:27 schreef kurv het volgende:
[..]
Volledig mee eens. Ga maar eens één dag voor de klas staan met deze houding. Ik wed dat je dan gillend gek naar huis rent.
Spanningsboog?quote:Op woensdag 29 oktober 2008 14:16 schreef DJKoster het volgende:
"In de gaten houden"
Doe dat maar eens met 30 kinderen van rond de 5 jaar... Die hebben een spanningsboog van <15 minuten..
Didactisch trucje om te zien of de users nog wakker zijn.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 14:32 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Spanningsboog?
[ afbeelding ]
Aandachtsspanne bedoel je zeker.
Lieve TS,quote:Op woensdag 29 oktober 2008 13:37 schreef CantBuyMeLuv het volgende:
Ik, 4e jaars HBO'er, kijk met verwondering naar het PABO-lespakket, met vakken als creativiteit en gymnastiek.
Het nijpende lerarentekort op basisscholen, en het daarbijhorende (betrekkelijk hoge) salaris is m'n inziens onterecht. Natuurlijk hebben de leraren een drukke dag, maar qua inhoud hoeft het toch niet zoveel voorstellen? Immers, het zijn nog maar kinderen. Die kunnen je toch niet pwnen..
Contact mee maken, in gaten houden, ze huiswerkopgaven geven, evalueren met hun ouders, etc. En dan was het wel zo'n beetje. Dat kan iedere HBO'er/student toch ook wel.
Waarom is het PABO dan in het leven geroepen? Al die pedagogische vaardigheidstoetsen etc zijn, achteraf gezien, alleen maar opvulling van hun studie..
Ik neem de uitdaging aan. Waar wacht je dan op?!quote:Op woensdag 29 oktober 2008 18:10 schreef Zonnestraaltje het volgende:
[..]
Lieve TS,
Zullen we jou eens een dagje voor de klas zetten?
Dan weet je meteen waarop een opleiding als de PABO in het leven is geroepen.
Serieus? Ga maar geen les geven. Wat denk je dat als het verhaal klopt wat die moeder dan doet?quote:Op woensdag 29 oktober 2008 14:26 schreef CantBuyMeLuv het volgende:
[..]
Praten met moeder, het verhaal verifiëren, en bij nog steeds twijfel kinderbescherming inschakelen.
Niet helemaal waar vind ik, als je niets boeiend kan vertellen en geen leuke lessen kan geven dan komt het niet over.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 22:34 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Serieus? Ga maar geen les geven. Wat denk je dat als het verhaal klopt wat die moeder dan doet?
Nee, lesgeven is niet zo simpel, juist niet op de basisschool. Op de middelbare school draait het vooral om vakkennis, op de basisschool gaat het om nog meer dingen. Ben blij dat de pabo er is.
Ik ben bang dat TS eerst het woord 'didactiek' mag gaan opzoeken want ik zie ik 'm van alles doen, behalve kennis overdragen:quote:Op woensdag 29 oktober 2008 23:02 schreef Knutknuttsson het volgende:
Waarom PABO als je les kunt geven?
Om mensen die denken dat ze les kunnen geven zonder enige kennis van didactiek en pedagogiek te weren uit onze basisscholen!
Kleuters en huiswerkopgavenquote:Op woensdag 29 oktober 2008 13:37 schreef CantBuyMeLuv het volgende:
Contact mee maken, in gaten houden, ze huiswerkopgaven geven, evalueren met hun ouders, etc. En dan was het wel zo'n beetje. Dat kan iedere HBO'er/student toch ook wel.
Troosten? Vertellen dat het goed komt? Vragen of iemand anders er vanaf weet? Naar politie stappen?quote:Op woensdag 29 oktober 2008 14:13 schreef Tja..1986 het volgende:
Lessen bedenken ook misschien? Niet alles komt uit een boekje hoor. En verder, wat moet je doen als een kind bij je komt met het verhaal dat der moeder der slaat?
- nog een keer uitleggenquote:Op woensdag 29 oktober 2008 16:04 schreef Ladidadida het volgende:
En als ze het niet snappen?
En na uitleg nog niet snappen?
En na nog meer uitleg nog niet snappen?
TS heeft echter wel gelijk dat de opleiding kut met peren is en met 2 vingers in de neus gedaan kan worden.
Kun je garanderen dat het goed komt dan? Zo niet, mag je het ook niet zeggen.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 23:11 schreef Wouser het volgende:
[..]
Troosten? Vertellen dat het goed komt? Vragen of iemand anders er vanaf weet? Naar politie stappen?
Mis ik iets? Misschien wel geen idee. Maar dit is wat ik zou doen.
ps. dit zijn zo de eerste dingen die me binnen 10 seconde naar binnen schoten.
True daar heb ik inderdaad waarschijnlijk een denkfout gemaakt. Omdat het kind je dan vertrouwd en wanneer moeder daarna nog een keer slaat is het vertrouwen beschaamd en vertrouwt hij/zij je niet meer omdat ze dacht dat ze niet meer geslagen werd.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 23:15 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Kun je garanderen dat het goed komt dan? Zo niet, mag je het ook niet zeggen.
En zo zijn er nog vele denkfouten te maken. Sinds ik een vriendin heb die beginnend juf is weet ik door de verhalen dat het veel moeilijker kan zijn, en veel meer bij komt kijken dan TS en een aantal anderen hier beweren.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 23:17 schreef Wouser het volgende:
[..]
True daar heb ik inderdaad waarschijnlijk een denkfout gemaakt. Omdat het kind je dan vertrouwd en wanneer moeder daarna nog een keer slaat is het vertrouwen beschaamd en vertrouwt hij/zij je niet meer omdat ze dacht dat ze niet meer geslagen werd.
Een stap terug doen op de ontwikkelingslijn, waar je weer mee leert te werken op de PABOquote:Op woensdag 29 oktober 2008 23:16 schreef Wouser het volgende:
Ps. wat zou Twinkle20 doen wanneer iemand het na 3x uitleggen nog steeds niet snapt? Ben daar wel benieuwd naar.
De poepbroek meegeven als 'huiswerk'quote:Op dinsdag 4 november 2008 15:57 schreef MoneyTalks het volgende:
Wat doe jij als HBO'er als een kind weer eens in z'n broek gepoept heeft? Ben blij dat die PABO mensen er ook zijn!
Totdat TS de leraar iemand als ik mee maaktquote:Op woensdag 29 oktober 2008 14:26 schreef CantBuyMeLuv het volgende:
[..]
Second thatquote:Op dinsdag 4 november 2008 18:45 schreef Miracle_Drug het volgende:
Basisonderwijs is niet moeilijk, aldus TS. 30 Kids in bedwang houden wellicht ook niet. Maar veel succes met de 60 ouders, en zo'n 100 stiefouders
Vanwaar de 'quote:Op dinsdag 4 november 2008 19:08 schreef Ladidadida het volgende:
De ouders zijn nog wel het allerallerergst aan werken in het onderwijs
Ik kon op geen andere uiting komen, denkend aan de gevallen die ik meegemaakt heb..quote:
het werk zelf is idd wel zwaar denk ik ja mar we hebben het hier puur over die opleiding met al die reken,taal en gymnastiek lessen. Zet dat tegenover een fatsoenlijke beta studie en de verhouding is compleet zoek.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 18:21 schreef Twinkle20 het volgende:
Nou ja ik heb zelf pabo gedaan, ben twee maanden voor mijn afstuderen gestopt omdat ik een baan kon krijgen die op dat moment (en nog steeds) meer bij mij past en vooral dat ik meer RUST heb.
Want RUST in het onderwijs heb je nooit. Vooral in mijn laatste jaar, toen ik verantwoordelijk was voor mijn eigen combinatieklas waarin 3 rugzakleerlingen zaten (leerlingen met problemen, die je nog eens extra aandacht moet geven terwijl er nog 25 anderen in de klas zitten) (oke oke, groepsleerkracht blijft eindverantwoordelijke). 's Morgens, 's middags, 's avonds, 's nachts, in het weekend, in mijn 'vakantie.. ALTIJD was je bezig met voorbereiden, nakijken, verdiepen, verbeteren etc. Nooit een moment RUST.
Pauze? Dat kennen ze niet in het onderwijs man. Als je tussen de middag een kwartier op je gat mag zitten mag je blij zijn.
Je moet wel heel erg veel van dit vak houden wil je het 40 jaar uit kunnen houden. Want jij vindt dat het loon hoog is (1700 euro netto hoog voor een starter? Dacht het niet..), maar als je ziet wat je er allemaal voor op moet geven en dat je bij elkaar geteld al gauw 50 uur in een week maakt. En dat je minstens 1 keer in de week tot 20.00 uur op school zit omdat er vergaderd moet worden of er zijn leerlingbesprekingen of ouderavonden of dit of dat.
Mensen die niet op de PABO zitten denken er veel te makkelijk over. Er werd al door iemand gezegd: En als een kind het niet snapt? En na een uitleg nog niet? En na die uitleg ook nog niet?
Je moet wel een beetje weten welke ontwikkelingen kinderen doormaken en dat kinderen niet ineens kunnen lezen of rekenen of dingen kunnne begrijpen.
Jij hebt het ook ooit geleerd, en daar zit een bepaalde gedachte achter om het kinderen aan te leren. Dat komt niet plotsklaps. Daar moetj e GOEDe leerkrachten voor hebben die BEGRIJPEN waar ze het over hebben.
De PABO een lachertje en met twee vingers in de neus te halen? Dacht het niet...
Zo dat waren mijn 2 eurocenten.
Ik ben van voor 2005, dus heb mijn bevoegdheid gewoon.had me even moeten bedenken dat het allemaal anders is nu.quote:Op dinsdag 4 november 2008 20:36 schreef Ladidadida het volgende:
Je krijgt alleen kleutergym op de pabo hoor. Zo verraderlijk is pittenzakken gooien niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |