Waar we in europa de eisen voor banken aanscherpen versoepelen ze deze in china. Ben alleen benieuwd hoe soepel deze regels nu zijn in vergelijking met de basel 3 regels die we nu aan het invoeren zijn in europa.quote:Chinese banken lenen meer uit
Laatste update: 8 januari 2012 15:31 info.
PEKING - Chinese banken hebben in december meer nieuwe leningen verstrekt dankzij de versoepeling van de restricties op de kredietverstrekking door de Chinese overheid.
Dat blijkt uit zondag gepubliceerde cijfers van de Chinese centrale bank. Chinese banken verstrekten vorige maand voor 640,5 miljard yuan (79,8 miljard euro) aan leningen, tegen 562,2 miljard yuan in november.
De Chinese overheid heeft de kredietverstrekking gestimuleerd door eind november de kapitaaleisen voor banken te verlagen. Ook werden banken opgedragen meer leningen te verstrekken aan kleine ondernemers.
.
Deze ingrepen moeten de impact van de afkoelende wereldeconomie op de Chinese economie helpen verzachten.
Over heel 2011 leenden Chinese banken 7,47 biljoen yuan (930 miljard euro) uit, tegen 7,95 biljoen yuan een jaar eerder, aldus de centrale bank.
Overhitting
China legde eerder de kredietverstrekking juist aan banden om oververhitting van de economie te voorkomen en de hoge inflatie tegen te gaan. Maar om een harde landing door een afzwakkende export naar Europa en de Verenigde Staten te voorkomen, wordt dit beleid weer enigszins versoepeld. De Chinese economie groeide in 2011 naar schatting met 9 procent, het traagste groeitempo in 10 jaar.
Economen verwachten dat China de kapitaaleisen voor banken deze maand opnieuw gaat versoepelen om de kredietverstrekking verder te stimuleren. De Chinese centrale bank liet zondag weten dat in 2012 een ''prudent monetair beleid'' zal worden gevoerd
De reserve requirement is verlaagd van 21,5% naar 21%. Dat is meer dan het dubbele van wat de meeste westerse landen hebben.quote:Op maandag 9 januari 2012 08:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waar we in europa de eisen voor banken aanscherpen versoepelen ze deze in china. Ben alleen benieuwd hoe soepel deze regels nu zijn in vergelijking met de basel 3 regels die we nu aan het invoeren zijn in europa.
aldus http://fd.nl/economie-pol(...)-krimpt?visited=truequote:China's niet-verwerkende industrie krimpt
China's niet-verwerkende industrie is in februari voor het eerst in drie maanden gekrompen. De index daalde van 52,9% tot 48,4% volgens het Nationaal Bureau voor de Statistiek in Peking.
Een indexpercentage boven de 50% duidt op een expansie. De daling geeft tekenen af dat 's werelds tweede grootste economie aan het verzwakken is.
De tegenvallende cijfers kunnen bijdragen aan de toenemende zorg dat de economie meer zal vertragen. Ook na een daling van de overzeese verkoop en een zwakker dan verwachte kredietverlening in januari. De centrale bank in China heeft vorige maand voor de tweede keer de reserververeisten voor kredietverstrekkers bijgesteld om kredietverlening te stimuleren en expansie te ondersteunen.
'De economische cijfers in de eerste twee maanden van dit jaar worden vertekend door de wekenlange viering van het Chinese Nieuwjaar in januari en februari' zegt Cai Jin, een federatie vice-voorzitter, in een verklaring tegen Bloomberg News. 'Acties om de groei na het Chinese Nieuwjaar te herstellen zijn begonnen en hoewel de vraag blijft dalen, neemt de daling wel af' aldus Jin.
De index van de niet-verwerkende industrie is gebaseerd op een enquête onder ongeveer 1.200 bedrijven in 20 sectoren. Lu Ting, een in Hongkong gevestigde econoom bij de Bank of America, beschrijft de index als een gegeven van lage kwaliteit, onderhevig aan seizoensinvloeden en vervormingen met weinig voorspellende kracht.
bron: http://www.smh.com.au/bus(...)-20120603-1zq5h.htmlquote:MOUNTAINS of iron ore at Chinese ports used to be a sign of a booming Australian resources sector, but it has turned into a source of headaches for Chinese commodity traders who are struggling to find buyers for their stockpiles of red dirt.
The Port of Qingdao, through which a seventh of all iron ore imports to China pass, has run out of space to take in more goods. Thousands of trucks and dozens of trains have transported iron ore each day from the port in China's north to hundreds of steel mills to feed the country's insatiable demand for iron ore.
But the number of trucks and trains has declined significantly. Restaurant owners near the port and truck drivers have felt the impact most acutely. The stockpile of ore is now estimated to have hit 15 million tonnes and growing.
One truck driver said business this year was ''far worse than last year - hardly any business''.
''Though the number of ships carrying ore have hardly reduced, people transporting these goods have reduced greatly,'' he told Southern Weekend, a major newspaper in the southern Chinese city of Guangzhou.
A senior steel executive from Shangdong told the newspaper ''most of [the] steel mills are only maintaining a minimum level of production''.
The reported stockpiling came as the chief executive of Fortescue Metals, Neville Power, warned yesterday that iron ore prices would fall 19 per cent before finding a ''long-term sustainable'' level in China. "Looking forward, we've allowed the forecast to drop down to around $110 a tonne and done all our modelling around that," he told ABC TV. "Long term, that will be the sustainable price.''
One banking executive from Tanshan, the largest steel production centre in China, told BusinessDay that some Chinese ''iron ore producers have stopped production due to a sharp drop in price, from 1100 yuan [$180] per tonne to 830 per tonne. This situation has lasted few weeks already.'' He said the mood among Chinese steel executives was gloomy and some were worried about a repeat of the downturn in 2008.
Iron ore prices have fallen rapidly in the past two weeks as reports of some Chinese mills delaying contract volumes or defaulting on shipments altogether hurt market sentiment, said the resources industry consultancy Platts in a research report.
One of the largest private iron ore traders in Qingdao said that some commodity traders now see the conditions as being worse than during the 2008 global financial crisis.
''Traders and steel producers have made a wrong call back in 2011 regarding the demands and bought too much iron ore. No one expected the eurozone crisis back in 2011. Many importers have defaulted on their contracts at Qingdao Port,'' he said.
He had lost more than 100 million yuan in his last two transactions when he sold two shiploads of iron ore just as the spot price suffered a sharp fall.
Chinese analysts have said steel mills are reluctant to restock. Many small to medium-sized mills had stopped productions in March and April, with some doing maintenance work.
bron: http://www.nu.nl/economie(...)taalfabrikanten.htmlquote:Winstval voor Japanse staalfabrikanten
TOKIO - Japanse staalfabrikanten hebben hun winsten in het tweede kwartaal scherp zien dalen als gevolg van concurrentie met hun Chinese branchegenoten.
Dat blijkt uit een rapport waaruit de zakenkrant Nippon zondag citeerde.
Zo daalde de winst van Nippon Steel met circa 80 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De tweede staalproducent van Japan, JFE, zag de winst met 60 procent dalen, zo blijkt uit het onderzoek.
Volgens het rapport zijn de prijzen van staal de afgelopen tijd fors gedaald. De Chinese fabrikanten dreven de productie fors op, waardoor de prijzen vooral in Azië sterk naar beneden gingen. Dat bracht veel schade toe aan de Japanse export.
Ik zou bij nu.nl vooral denken aan een fout in interpretatie, als in het vorige stuk blijkt dat het vooral om een daling in vraag gaat, dan heeft de Japanse sector daar natuurlijk ook mee te maken. En dan komt het dus niet omdat de Chinese staalbedrijven compleet los gaan met hun productie tegen lage prijzen. Maar het is natuurlijk makkelijker om te zeggen dat aan China ligt.quote:Op zondag 22 juli 2012 14:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Een alweer een dikke maand oud artikel
[..]
bron: http://www.smh.com.au/bus(...)-20120603-1zq5h.html
Desondanks gaat het best redelijk met de Aussie miners (zeker in hoeveelheden), en investeren ze nog steeds als gekken in capaciliteitsuitbreiding, en blijft de AUD$ maar stijgen en stijgen op de miningboom.
Waar klopt dit dan niet? Waar blijft dat erts dan?
En tegelijk:
[..]
bron: http://www.nu.nl/economie(...)taalfabrikanten.html
Hoezo tegenstrijdig?
Ik zie geen tegenstrijdigheid. Japanse producenten hebben last van Chinese overproductie en nu gaan de Chinezen zelf daaraan kapot.quote:Op zondag 22 juli 2012 14:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Een alweer een dikke maand oud artikel
[..]
bron: http://www.smh.com.au/bus(...)-20120603-1zq5h.html
Desondanks gaat het best redelijk met de Aussie miners (zeker in hoeveelheden), en investeren ze nog steeds als gekken in capaciliteitsuitbreiding, en blijft de AUD$ maar stijgen en stijgen op de miningboom.
Waar klopt dit dan niet? Waar blijft dat erts dan?
En tegelijk:
[..]
bron: http://www.nu.nl/economie(...)taalfabrikanten.html
Hoezo tegenstrijdig?
Waarom niet? Steden zijn wereldwijd in trek. Of het nou slecht of goed gaat, in beide gevallen zoeken mensen hun geluk in de grote stad. Wereldwijd is de voorspelling dat er zelfs rond de 4 miljard zullen emigreren naar 'de stad'. Om dat op te vangen heb je 150 New Yorks nodig. In China hebben ze alleen al 50.000 wolkenkrabbers nodig. (en geloof me, als je een ritje in de trein maakt van Shanghai naar Beijing zie je dat ze daar al druk mee bezig zijn)quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 11:24 schreef Basp1 het volgende:
Ik ben benieuwd of er iets van de voorspelling van die trek naar de steden gaat uitkomen.
In het westen zien we ook dat sommige steden na een tijd zwaar in verval zijn omdat er wel werk moet zijn in de steden is dat niet het geval dan is de stad ook niet meer levensvatbaar. Het ergste voorbeeld daarvan is natuurlijk detroit. Op kleinere schaal zien we in NL natuurlijk ook krimpregios ontstaan.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 13:37 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Waarom niet? Steden zijn wereldwijd in trek. Of het nou slecht of goed gaat, in beide gevallen zoeken mensen hun geluk in de grote stad. Wereldwijd is de voorspelling dat er zelfs rond de 4 miljard zullen emigreren naar 'de stad'. Om dat op te vangen heb je 150 New Yorks nodig. In China hebben ze alleen al 50.000 wolkenkrabbers nodig. (en geloof me, als je een ritje in de trein maakt van Shanghai naar Beijing zie je dat ze daar al druk mee bezig zijn)
Er zijn nogal wat problemen met dat argument. Laat ik er twee noemen:quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 13:37 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Waarom niet? Steden zijn wereldwijd in trek. Of het nou slecht of goed gaat, in beide gevallen zoeken mensen hun geluk in de grote stad. Wereldwijd is de voorspelling dat er zelfs rond de 4 miljard zullen emigreren naar 'de stad'. Om dat op te vangen heb je 150 New Yorks nodig. In China hebben ze alleen al 50.000 wolkenkrabbers nodig. (en geloof me, als je een ritje in de trein maakt van Shanghai naar Beijing zie je dat ze daar al druk mee bezig zijn)
Heb je daar ook filmpjes of ander bewijzen van want in het drugshond fimpje kwam juist naar voren dat er voor 90% van de chinezen alleen een hok achteraf of iets waar men samen woont met veel mensen te huren is.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 15:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Niet van kopen natuurlijk. Maar de overheid bouwt nog steeds massaal sociale woningbouw (als in honderden flats tegelijk) waar je voor een paar euro per maand in kan. Je hebt dan vrijwel niks natuurlijk (1 aansluitpunt voor water maar bijvoorbeeld) maar het is soms al beter dan de situatie was voor mensen op het platteland.
quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 15:54 schreef Basp1 het volgende:
@ selang hoe zit het met de bouwkwaliteit van die dure appartementen torens verwacht je dat deze uberhaubt wel de 30 jaar gaan halen?
Ik kan me eigenlijk dan niet voorstellen dat de bouwkosten in china net zo extreem duur zijn als die in het westen terwijl men wel die appartementen voor westerse prijzen verhuurt of verkoopt. Dat zou dan toch inhouden dat in de projectontwikkeling ook bakken met geld eruit geschept worden.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 16:06 schreef SeLang het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Bouwkwaliteit is vaak niet best. Niet alleen kwa duurzaamheid maar in veel gevallen zijn er vanaf de eerste dag al problemen zoals lekkage, scheuren etc.
Of alles zo slecht is weet ik niet maar daar gaat het ook niet om. Die 30 jaar zuig ik eventjes uit m'n duim als voorbeeldje. Het idee dat ik wil overbrengen is dat zo'n gebouw niet iets is wat op lange termijn in waarde stijgt (wat velen wel denken) maar gewoon een vorm van consumptie is. Het gaat een aantal jaren mee en dan moet het worden afgebroken en heb je niets. In de tussentijd moet het zich dan hebben terugbetaald in huuropbrengsten. En dat wordt lastig zonder huurders of met huurders die nauwelijks inkomen hebben.
Ja, dat geld gaat grotendeels naar de linkse partij elite die eigenaar is van de bouwbedrijven of in de vorm van tribute/ kickbacks. Er wordt inderdaad goud aan verdiend, daarom gaat dit nu ook al zo lang door. Iedereen (ook in China) weet dat die overinvesteringsbubble niet sustainable is en dat de klap harder wordt naarmate dit langer doorgaat, maar de gevestigde belangen willen natuurlijk niet dat de muziek stopt.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 16:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik kan me eigenlijk dan niet voorstellen dat de bouwkosten in china net zo extreem duur zijn als die in het westen terwijl men wel die appartementen voor westerse prijzen verhuurt of verkoopt. Dat zou dan toch inhouden dat in de projectontwikkeling ook bakken met geld eruit geschept worden.
Ach de linkse partij in china heeft niets meer met links of communisme te maken, meer noekapitalistisch, met een nep westers sausje er over waarbij grote groepen mensen nog steeds onderdrukt/uitgebuit zullen/kunnen worden. Waren ze echt nog links geweest dan zouden vakbonden ook veel meer invloed hebben en dat is juist een van de dingen die daar ontbreken waardoor westerse bedrijvn nog steeds graag daar productievestigen opzetten.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 16:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja, dat geld gaat grotendeels naar de linkse partij elite die eigenaar is van de bouwbedrijven of in de vorm van tribute/ kickbacks. Er wordt inderdaad goud aan verdiend, daarom gaat dit nu ook al zo lang door. Iedereen (ook in China) weet dat die overinvesteringsbubble niet sustainable is en dat de klap harder wordt naarmate dit langer doorgaat, maar de gevestigde belangen willen natuurlijk niet dat de muziek stopt.
Ik begrijp je punten nu ja. Maar die trek zal er wel blijven denk ik. Hier nog een recent artikel:quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 14:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In het westen zien we ook dat sommige steden na een tijd zwaar in verval zijn omdat er wel werk moet zijn in de steden is dat niet het geval dan is de stad ook niet meer levensvatbaar. Het ergste voorbeeld daarvan is natuurlijk detroit. Op kleinere schaal zien we in NL natuurlijk ook krimpregios ontstaan.
Heb je het filmpje van drugshond bekeken? De appartementen die men in china aan het bouwen zijn, zijn voor 90% van de chinezen onbetaalbaar. Of de huizenprijzen daar moeten flink zakken, of de lonen naar een westers niveau stijgen.
Ik denk dat wanneer de eerste euforie van de stedelingen in china wat voorbij is er ook redelijk wat zullen inzien dat een stad ook niet alles is.
De vraag is helemaal niet of mensen naar de stad blijven trekken of niet. Het gaat erom of het huidige prijsniveau op DIT MOMENT juist is of niet. Mensen die op dit moment naar de stad trekken kunnen die huizen gewoon niet betalen, zo simpel is 't. Dan zeggen dat dit vanzelf oplost omdat lonen omhoog gaan, is echt een bizarre redenering omdat de waarde van die real estate ten opzichte van lonen dan afneemt.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 00:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik begrijp je punten nu ja. Maar die trek zal er wel blijven denk ik. Hier nog een recent artikel:
http://www.telegraph.co.u(...)flock-to-cities.html
(voor deze moet je waarschijnlijk ingelogd zijn, maar op skyscrapercity is er al ontelbaar veel gediscussieerd over dit onderwerp. http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1538302 )
Nog 1 over waarom mensen voorlopig wel naar de stad zullen blijven trekken:
http://www.economist.com/node/12552404
Heb daar eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Een paar euro per maand. Kleine kamers waar je voor 90 euro per maand net kunt leven, dat wel. Of als groep een appartement nemen en die onderverdelen in kleinere kamers. Verder doen/deden veel werkgroepen aan het verzorgen van de huisvesting van hun werknemers maar of dit nu nog veel gedaan wordt, ik betwijfel het. Misschien in de kleinere steden.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 15:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Niet van kopen natuurlijk. Maar de overheid bouwt nog steeds massaal sociale woningbouw (als in honderden flats tegelijk) waar je voor een paar euro per maand in kan. Je hebt dan vrijwel niks natuurlijk (1 aansluitpunt voor water maar bijvoorbeeld) maar het is soms al beter dan de situatie was voor mensen op het platteland. Daarom groeien die steden ook zo enorm. De overheid is verplicht iedereen een woning te geven (hoe crappy ook) zodat er geen grote sloppenwijken ontstaan.
Eh, dat is dus onzin. Ouders sturen hun kinderen niet. Als je geaccepteerd wordt voor een goede uni mag je daar naartoe. En ja, goede universiteiten staan nu eenmaal in grote steden. Daarvoor kun je dat echt niet doen, alleen al omdat je geen hukou (registratie van je huishouden) in die stad hebt, waardoor je er niet eens onderwijs mag genieten. Dit is weer een probleem voor migrantenfamilies, hun kinderen mogen bijvoorbeeld niet naar school in de stad waar die migranten zijn.quote:En de trek naar de stad komt natuurlijk ook omdat er beter onderwijs is bijvoorbeeld (ouders sturen al hun kinderen naar de stad).
Wel goed voor de economie (volgens Krugman achtige Keynes types) want nu kunnen ze hem dus nog een keer bouwen = stimulus!quote:Miljoenenbrug China ingestort
In de Chinese stad Harbin is een groot deel van de Yangmingtan-brug ingestort. Zeker drie mensen zijn daarbij omgekomen, vijf mensen raakten gewond. Vier vrachtwagens die over de brug reden zijn meters naar beneden gestort en hebben een ravage aangericht.
De brug over de rivier Songhua in de noordoostelijke provincie Heilongjiang, was zo goed als nieuw. De 16 kilometer lange brug werd november vorig jaar geopend en kostte ruim 235 miljoen euro.
Constructie
Volgens het Chinese staatspersbureau Xinhua is het ongeluk het gevolg van fouten in de constructie van de brug. Ook zouden de vrachtwagens die over de brug reden, te zwaar beladen zijn geweest.
De Chinese autoriteiten hebben een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van de instorting. Daarbij wordt ook gekeken naar de lading van de vrachtwagens.
Instortingen
De laatste tijd heeft China meer problemen met ondeugdelijke bruggen. Sinds juli 2011 zijn er al zes grote bruggen ingestort.
http://nos.nl/artikel/410286-miljoenenbrug-china-ingestort.html
Interessant artikel!quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 19:50 schreef JimmyJames het volgende:
Deze al gelezen: http://www.nytimes.com/20(...)of-unsold-goods.html ?
Lijkt me duidelijk dat de grenzen van wat te bereiken valt via het stimuleren van de economie zijn bereikt.
Ik vind het wel eng, eerlijk gezegd.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 20:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Interessant artikel!
Er gaan epische verliezen worden geleden op al die overcapaciteit en voorraden. Enorm deflatoir dit. We gaan nog een paar interessante jaren tegemoet.
Vergeet de rest van SEA niet.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 21:16 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ik vind het wel eng, eerlijk gezegd.
Als China een grote klap krijgt, dan zullen de VS en wij er ook wat van voelen.
++ artikel.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 19:50 schreef JimmyJames het volgende:
Deze al gelezen: http://www.nytimes.com/20(...)of-unsold-goods.html ?
Lijkt me duidelijk dat de grenzen van wat te bereiken valt via het stimuleren van de economie zijn bereikt.
Mooi. Uitstekend voorbeeld van de verspilling in een planeconomie. Allocatie van schaarse goederen, dat is het enige waar een economie om draait. En dat wil nog wel eens vergeten worden.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 19:50 schreef JimmyJames het volgende:
Deze al gelezen: http://www.nytimes.com/20(...)of-unsold-goods.html ?
Lijkt me duidelijk dat de grenzen van wat te bereiken valt via het stimuleren van de economie zijn bereikt.
True.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 23:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Vergeet de rest van SEA niet.
quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 19:50 schreef JimmyJames het volgende:
Deze al gelezen: http://www.nytimes.com/20(...)of-unsold-goods.html ?
Lijkt me duidelijk dat de grenzen van wat te bereiken valt via het stimuleren van de economie zijn bereikt.
quote:“Sales are down 50 percent from last year, and inventory is piled high,” said To Liangjian, the owner of a wholesale company distributing picture frames and cups, as he paused while playing online poker in his deserted storefront here in southeastern China.
Wu Weiqing, the manager of a faucet and sink wholesaler, said that his sales dropped 30 percent in the last year and he has piled up extra merchandise. Yet the factory supplying him is still cranking out shiny kitchen fixtures at a fast pace.
“My supplier’s inventory is huge because he cannot cut production — he doesn’t want to miss out on sales when the demand comes back,” he said.
Dat lijkt mij een objectieve documentairequote:
Nog meer infrastructuur er bij bouwen voor de stimulatie van hun economie, van die omvallende bruggen zoals selang hier eerder gepost heeft, dan blijf je wel bezig.quote:'Chinese economie stabiliseert'
PEKING - De Chinese economie vertoont tekenen van stabilisering na maanden van afnemende groei.
Dat zei het hoofd van het Chinese economische planbureau, Zhang Ping, woensdag in het Chinese Volkscongres.
''De groei van de economie stabiliseert op een laag tempo'', stelde de econoom. Hij wees daarbij op het succes van overheidsmaatregelen die de groei moeten aanzwengelen en speculatief gedrag tegengaan.
Rente
Om de groei te stimuleren heeft de Chinese overheid onder meer investeringen in infrastructuur naar voren gehaald en is de rente in het land de afgelopen maanden diverse keren verlaagd. In het tweede kwartaal viel de groei van de Chinese economie terug tot 7,6 procent. Dat is het laagste tempo in ruim 3 jaar tijd.
Economen verwachten dat de Chinese economie dit jaar met ongeveer 8 procent groeit. Dat zou de laagste groei zijn sinds 1999. De vertraging komt onder meer door de economische problemen in Europa en de Verenigde Staten, waardoor de vraag naar Chinese producten daar afneemt.
Dit zijn serieuze issues, maar ik zou van die documentaire niet al te veel verwachten. Op 0:45 wordt opgemerkt dat China's industrie CO2 uitstoot. Dit zou dan weer neervallen over de gehele kust van Amerika. Dat laatste is echter niet het probleem van CO2 emissies en getuigt van weinig intelligentie mbt het complex aan problemen. Het lijkt meer op stemmingmakerij.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 10:00 schreef Basp1 het volgende:
Dat lijkt me ook wel een interessante docu. Werd aangehaald door een van de commetatoren op dat nyt artikel.
Dat een economie draait om de allocatie van schaarse goederen klopt, maar semi dwangarbeid, geen arboregels, en milieu vervuiling zijn ook schaarse maar niet verdiscontieerde goederen. Dat we deze externaliteiten die ontstaan bij productie van de importgoederen uit china maar voor lief blijven nemen levert ook niet een echt eerlijk speelveld op.
Topic op skyscrapercity hier: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1242295quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:03 schreef Basp1 het volgende:
http://www.dezeen.com/201(...)e-construction-firm/
De chinezen gaan in 90 dagen 220 verdiepening bouwen, 5 verdiepingen per dag erop, ik ben benieuwd of dit gebouw ooit af komt en hoe duurzaam het wordt.
Precies, daar zijn een hoop overheidsbonzen een stuk wijzer van geworden in dat gehucht.quote:Op zaterdag 24 november 2012 13:51 schreef Xtreem het volgende:
In fucking Changsha.....![]()
Fiasco in wording...
Gebouw is 99% zeker cancelledquote:Op maandag 26 november 2012 04:19 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Precies, daar zijn een hoop overheidsbonzen een stuk wijzer van geworden in dat gehucht.
Lag wel voor de hand, ja. Al hebben ze dus wel die grond gekocht. Neem aan dat ze er nog wel een kleiner project gaan bouwen.quote:Op zaterdag 1 december 2012 23:27 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Gebouw is 99% zeker cancelled
Lees de laatste posts maar: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1242295&page=52
Toch wel erg jammer.
Overigens zie ik op die foto wel meer woonruimte dan voor 2000 farmers alleen. Misschien dat het qua bevolkingsregistratie niet helemaal klopt daar. Of de grens van twee counties loopt zodanig dat het gebouw aan de dunbevolkte kant staat. Op de foto is gok ik wel woonruimte voor 50.000-100.000 mensen. Nog steeds bizar natuurlijk maar toch.quote:Op zondag 2 december 2012 10:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
http://www.dailymail.co.u(...)le-refuse-China.html
met ook wat bizarre bouwprojectjes aan het eind, vooral die met onderschrift "The world's silliest supertower? Towering 328 metres (1,067ft) above the ground, this skyscraper in Huaxi, Jiangsu province, dwarf's everything in its path. It is 18 metres taller than the Shard in London and its closest rival is 600 miles away in Beijing. But that's because it was built in a village of 2,000 FARMERS"
Ligt het aan mij of werkt die link niet?quote:Op dinsdag 4 december 2012 18:49 schreef dramatiek het volgende:
tip -> voor wie blog van Michael Pettis nog niet leest
http://www.mpettis.com/
doet het wel, wel traag.quote:Op dinsdag 4 december 2012 18:57 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ligt het aan mij of werkt die link niet?
Je maakt me jaloers hier. Ik kan niet wachten om weer terug te gaan. Ik heb zelf ook heel wat uurtjes in de trein gezeten en zag precies hetzelfde. Honderden, zoniet duizenden flats in aanbouw.quote:Op zondag 2 december 2012 11:31 schreef Kaas- het volgende:
Ik reis nu al enkele maanden door China en hoewel ik er natuurlijk al veel over had gelezen verbaasde het me nog steeds hoeveel er nou echt gebouwd wordt. Rondom de grote steden zie je werkelijk niets anders dan grote bouwprojecten en in de steden zelf worden oude huizenblokken gesloopt om direct een nieuwe modernere wijk op dezelfde plaats te bouwen. Zelfs tijdens treinreizen van de ene naar de andere stad, als je honderden kilometers door niemandsland reist zie je overal flats, fabrieken, spoorwegen, bruggen etc. in aanbouw. In Shanghai staat momenteel het #3 hoogste gebouw ter wereld, maar recht ernaast zijn ze al een aan het bouwen die nog weer een stuk hoger moet worden. Je hebt echt het gevoel dat het land verandert met de dag en ik denk dat ik de meeste plekken die ik heb gezien over 5 jaar al niet meer terug zal kunnen herkennen..
Hoewel er inderdaad sprake is van een grote portie overinvestment en de nieuwe stimuleringsrondes (o.a. weer honderden miljoenen naar nieuwe vliegvelden, wegen en andere vormen van infrastructuur) niet de returns op zullen gaan leveren als in het verleden, ben ik inmiddels behoorlijk positief over de Chinese economie. Doordat het naast de investeringen ook redelijk op export leunt is het niet zo gek dat de groei momenteel afzwakt, gezien het feit dat de meeste handelspartners van China momenteel zelf niet goed presteren. Echter begint de binnenlandse consumptie in China nu ook meer aan te wakkeren en is het momenteel zelfs al het grootste onderdeel van de Chinese groei. Economische hervormingen gaan in onze ogen wellicht traag, maar ik denk eigenlijk dat het zelden ergens zo snel is gegaan als hier momenteel het geval is. Bovendien zijn er ook regio's aangewezen als SEZ's (Speciaal Economische Zones) zoals Pudong, waar hele andere regels gelden en er een stuk liberaler dan wel kapitalistischer beleid wordt gevoerd dan in de meeste westerse landen.
Grootste uitdagingen voor China op economisch gebied zijn m.i. vooral om de zogenaamde middle-income trap te voorkomen met goed beleid, al die staatsgeleide bedrijven zoveel mogelijk te privatiseren en haar markten competitiver te maken. Daarnaast hopelijk ook om zo snel mogelijk minder afhankelijk te worden van non-renewable fuels aangezien ze momenteel de volledige Zuid-Chinese Zee lijken te willen afnemen van andere landen (waaronder enkele bondgenoten van de VS dus een potentieel kruidvatje), omdat die zee barst van de olie en gas.. Bovendien voor de leefkwaliteit ook niet zo gek, want door de luchtvervuiling zie je in Beijing bovendien op sommige dagen geen hand voor ogen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |