Dat is altijd zo'n dooddoener. "Ja, sorry, het is de natuur van de mens". En probeer dan maar eens te bewijzen dat ze ongelijk hebben...
 Dat is altijd zo'n dooddoener. "Ja, sorry, het is de natuur van de mens". En probeer dan maar eens te bewijzen dat ze ongelijk hebben...

De helft loonbelasting eraf, daarna de rest van de heffingen en BTW.quote:Op zondag 26 oktober 2008 16:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nou, ik zou er heel blij mee zijn. Het is de ziekte van deze maatschappij, de hebzucht naar altijd meer

Niet geheel, dit soort groeperingen mogen van mij door de overheid best gesteund worden.quote:Op zondag 26 oktober 2008 16:44 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dus de overheid moet in haar beleid sportverenigingen, kerkgemeenten, vakbonden, kortom: het gehele maatschappelijke middenveld volledig negeren?

In Duitsland meer macht? Lidl en Aldi (ik noem maar een voorbeeld) hebben gewoon problemen in NL omdat ze hetzelfde plegen te doen als in Duitsland...quote:Op zondag 26 oktober 2008 16:58 schreef Klopkoek het volgende:
Werknemers en werkgevers zijn in dit land geen gelijken, de werkgevers voeren hier de boventoon. In tegenstelling tot België, Duitsland en Oostenrijk waar de werknemers meer macht hebben (zoals het hoort)

quote:Het mag alleen niet ten koste gaan van het individu en een individu zou er ook niet afhankelijk van moeten worden.

Dat is zo tegenstrijdig als de pest. Eerst zeg je dat de overheid zijn beleid volledig moet afstemmen op het individu, dan stel je dat de overheid het maatschappelijk middenveld best gesteund mag worden.quote:Op zondag 26 oktober 2008 17:15 schreef Hexagon het volgende:
Niet geheel, dit soort groeperingen mogen van mij door de overheid best gesteund worden.

Als student is het een fikse vooruitgang. Maar x4,5 is het 315.000 euro, dus een woning van 285.000 euro maximaal...quote:

Je bouwt zoiets langzaam op mallerd. Eerst koop je idd zo'n huis, daarna heb je een partner en kun je het dubbele veroorloven, daarna verkoop je dat huis weer en kan je met de opbrengst van dat huis een duurder huis betalen enz...quote:Als student is het een fikse vooruitgang. Maar x4,5 is het 315.000 euro, dus een woning van 285.000 euro maximaal...
Is dat rijkdom? Dacht het niet.

Volgens de wereldbank is het minimale inkomen om te kunnen overleven 1 dollar per dag.quote:Op zondag 26 oktober 2008 16:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
70.000 euro is niet bepaald een wereldsalaris. Het spijt mij wel.

En wat nu als dat middenveld in dienst staat van het individu?quote:Dat is zo tegenstrijdig als de pest. Eerst zeg je dat de overheid zijn beleid volledig moet afstemmen op het individu, dan stel je dat de overheid het maatschappelijk middenveld best gesteund mag worden.

Uiteindelijk leeft de mens in sociaal verband omdat dat ten voordeel is voor hemzelf.quote:Op zondag 26 oktober 2008 17:23 schreef Klopkoek het volgende:
En wat nu als dat middenveld in dienst staat van het individu?

Nee, omdat er geen andere keuze is.quote:Op zondag 26 oktober 2008 17:25 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Uiteindelijk leeft de mens in sociaal verband omdat dat ten voordeel is voor hemzelf.

O jawel hoor.quote:Op zondag 26 oktober 2008 17:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee, omdat er geen andere keuze is.

Tuurlijk wel, je kan ook in een hut op de hei gaan wonen.quote:Op zondag 26 oktober 2008 17:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee, omdat er geen andere keuze is.

Dus als ik het goed heb denk jij dat deze sociale verbanden een goede surrogaat voor de verzorgingsstaat kunnen zijn? Vroeger misschien wel ja. Toen kon je bij je buren aankloppen als je in het nauw zat. Inmiddels (individualisering, jewaights) is het lang niet meer zo makkelijk. Nu zou jij als conservatief er zeker naar streven deze oude verbanden weer terug te halen, maar dat lijkt mij een tikkeltje idealistisch.quote:Op zondag 26 oktober 2008 16:51 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Gezin, vakbond, kerk, sportvereniging, charitatieve instellingen, etcetera.

Waarom vergelijk jij kluizenaarschap met zelfmoord?quote:Op zondag 26 oktober 2008 17:37 schreef Klopkoek het volgende:
Je kunt jezelf ook ophangen en het einde aan je lijden maken, in die zin is er altijd een keus ja. Wat men in de benauwde protestante gemeenschappen waar Scaurus uit voortkomt ook massaal deed.

Om een voorbeeld te noemen. Stel een kerkgenootschap heeft een ruimte nodig om zijn activiteiten te doen of een studentenvereniging wil een festival in de stad organiseren. In dat geval vind ik het prima wanneer de overheid daar ondersteunende zaken voor heeft zoals geld of ruimte.quote:Op zondag 26 oktober 2008 17:19 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat is zo tegenstrijdig als de pest. Eerst zeg je dat de overheid zijn beleid volledig moet afstemmen op het individu, dan stel je dat de overheid het maatschappelijk middenveld best gesteund mag worden.

De verzorgingsstaat is een instituut an sich dat volgens een eigen logica werkt en ook andere diensten aanbiedt dan bijv. het Leger des Heils. Je kan het niet helemaal vergelijken met het maatschappelijk middenveld.quote:Op zondag 26 oktober 2008 17:37 schreef Knevelt het volgende:
Dus als ik het goed heb denk jij dat deze sociale verbanden een goede surrogaat voor de verzorgingsstaat kunnen zijn? Vroeger misschien wel ja. Toen kon je bij je buren aankloppen als je in het nauw zat. Inmiddels (individualisering, jewaights) is het lang niet meer zo makkelijk. Nu zou jij als conservatief er zeker naar streven deze oude verbanden weer terug te halen, maar dat lijkt mij een tikkeltje idealistisch.

Waarom niet zelf betalen?quote:Op zondag 26 oktober 2008 17:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Om een voorbeeld te noemen. Stel een kerkgenootschap heeft een ruimte nodig om zijn activiteiten te doen of een studentenvereniging wil een festival in de stad organiseren. In dat geval vind ik het prima wanneer de overheid daar ondersteunende zaken voor heeft zoals geld of ruimte.
Dat is nu precies wat gebeurt met een grote overheid. Een overheid met gelimiteerde taken (een nachtwakersstaat bijv) zou dit niet eens kunnen.quote:Wat ik afwijs is wanneer dit soort groeperingen via de overheid invloed kunnen uitoefenen zodat individuën daarbuiten daar last van ondervinden. Zoals een kerkgenootschap dat voor de hele stad gaat bepalen wanneer er gewinkeld mag worden oid.

Ik begrijp nog steeds niet waarom ik mijzelf nog niet opgehangen heb, aristocratische, bekrompen reactionair die ik ben.quote:Op zondag 26 oktober 2008 17:37 schreef Klopkoek het volgende:
Je kunt jezelf ook ophangen en het einde aan je lijden maken, in die zin is er altijd een keus ja. Wat men in de benauwde protestante gemeenschappen waar Scaurus uit voortkomt ook massaal deed.

Dat is zeker zo. Ik ben daarom ook geen kluizenaar geworden.quote:Op zondag 26 oktober 2008 17:25 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Uiteindelijk leeft de mens in sociaal verband omdat dat ten voordeel is voor hemzelf.

Dan ga je toch gewoon in een andere groepering zitten om dat te bestrijden. Zo werkt dat toch in jouw democratie.quote:Op zondag 26 oktober 2008 17:42 schreef Hexagon het volgende:
Wat ik afwijs is wanneer dit soort groeperingen via de overheid invloed kunnen uitoefenen zodat individuën daarbuiten daar last van ondervinden. Zoals een kerkgenootschap dat voor de hele stad gaat bepalen wanneer er gewinkeld mag worden oid.

---> Durkheimquote:Ik begrijp nog steeds niet waarom ik mijzelf nog niet opgehangen heb, aristocratische, bekrompen reactionair die ik ben.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |