SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.- In Vlaanderen wordt met "kroketten", als er niks anders bij vermeld wordt, automatisch aangenomen dat het om aardappelkroketten gaat:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.-De term "sandwich" lijkt een wel erg grote lading te dekken, wereldwijd gezien. Soms lijkt het gewoon op een gewone maar nogal goed belegen (al dan niet driehoekvormige) boterham te slaan, in andere gevallen slaat het op een erg hard brood (als in "frans brood") te slaan. Als je in Vlaanderen een "sandwich" vraagt in een bakkerij, dan krijg je een erg zacht, luchtig,langwerpig stukje brood, waarop je zelf gelei, ham, kaas,... kan doen nadat je het opengesneden hebt. Het is zo zacht en smal dat de meeste volwassenen zo'n ding wel in één keer zouden kunnen binnenkrijgen (als je ECHT wil natuurlijk):SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.- De mattentaart is een zeer populaire (en lekkere) streekspecialiteit uit het Vlaamse Geraardsbergen (dat hierom bekend staat, naast de eigen variant van Manneken Pis). Op Nederlandse sites merk ik dat de taart blijkbaar gewoon onbekend is:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.- Het merk LU lijkt in Nederland en België grotendeels hetzelfde te verkopen: Cracottes, Prince koekjes, Bastogne, TUC-koekjes, Pim cakes, ....
Ik vroeg me echter of in Nederland de "dinosauruskoeken", de chocoladereep "Cha-Cha" en de andere Pim cakes met bijvoorbeeld frambozen (en dus geen sinaasappel) en chocomousse bekend zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.- Is het merk "Delacre" eigenlijk actief in Nederland? In België is dit een merk dat heel wat koekjes zoals Café Noir, Sprits, Délichocs en assortimentendozen verkoopt (wat heb ik die vaak zien tevoorschijn komen bij de oma)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ondertussen ben ik wel al te weten gekomen dat het vergeefse moeite is aan beide kanten van de grens om naar de "Lila Pause" van Milka of de "Bisc &M'n M's" van Mars te zoeken.![]()
Laat ons er een fijn interessant topic van maken. Alle opmerkingen, correcties, aanvullingen welkom! Laat het zeker weten als je denkt dat een Nederlands of regionaal gerecht anders is of overheerlijk is maar jammer genoeg hier onbekend...
[ Bericht 4% gewijzigd door zuiderbuur op 25-10-2008 16:38:16 ]![]()
![]()
Vroeger wel eens gehad, maar verder niet meer gezien.
Rechtsonder "Verkade"Die hebben we ook wel, maar misschien met iets minder cafe erop zo te zien.
<tsjsieb> maarja, jij bent ook gewoon cool R-Mon :p![]()
- Cote d'or is hier een echt kwaliteitsmerk van chocolade met een uitgebreid assortiment van repen, tabletten, mignonetten, bouchées,.....
Hun website (voor België) is erg uitgebreid, maar mij lijkt het dat lang niet al hun soorten verkrijgbaar zijn in Nederland?
- Niet echt eten, maar een "tas koffie" is dus een "kop koffie" bij ons.
Is trouwens ook in verschillende soorten verkrijgbaar hoor (geen chocolade of melkchocolade)quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 16:22 schreef R-Mon het volgende:
[ afbeelding ]
Vroeger wel eens gehad, maar verder niet meer gezien.Was me nog nooit opgevallen! Ik heb er niet echt op gelet, maar volgens mij bestaat het merk "Verkade" hier niet. Is Verkade van Delacre of zo? Delacre heeft trouwens ook wel een uitgebreide website. Dat kan van LU België niet gezegd wordenquote:Rechtsonder "Verkade"Die hebben we ook wel, maar misschien met iets minder cafe erop zo te zien.
![]()
![]()
Zijn die mattentaarten lekker? Ik zie ze altijd op de markt liggen, maar ik denk altijd dat het calorieenbommetjes zijn
Mijn kamergenoot op mijn werk eet altijd frangipanes (frangipannekes), ook zo'n lekker massief stuk Vlaams gebak. Of carré-confituurkes
![]()
![]()
Het antwoord op beide vragen is ja, ze zijn erg erg lekker en ze zijn ongeveer het ergste wat je kan eten.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 16:33 schreef ColdFeet het volgende:
Zijn die mattentaarten lekker? Ik zie ze altijd op de markt liggen, maar ik denk altijd dat het calorieenbommetjes zijnWaarschijnlijk frangipannes en carré-confiture (konfituurtaart) van het merk Lotus? Of van een bakker zelf? Bestaat dat niet in Nederland?quote:Mijn kamergenoot op mijn werk eet altijd frangipanes (frangipannekes), ook zo'n lekker massief stuk Vlaams gebak. Of carré-confituurkes
![]()
![]()
Eerder andersom: http://www.refdag.nl/oud/econ/010914econ05.htmlquote:Op zaterdag 25 oktober 2008 16:32 schreef zuiderbuur het volgende:
Is Verkade van Delacre of zo?
[ Bericht 0% gewijzigd door R-Mon op 25-10-2008 17:21:28 ]<tsjsieb> maarja, jij bent ook gewoon cool R-Mon :p![]()
Een tas koffie kennen we in sommige streken binnen Nederland ook wel hoor
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!![]()
Is die sandwich niet gewoon wat wij hier een 'puntje' noemen?
Wat mij opvalt is dat je in Nederland in een restaurant biefstuk besteld je keuze hebt uit rare, medium en well-done. In België hebben jullie vijf (?) verschillende varianten en dat wil nog wel eens voor spraakverwarring zorgen.
There is no love sincerer than the love of food.![]()
TVP: ik woon vlakbij de grens met Vlaanderen en ik vind het ook wel interessant om de verschillen en overeenkomsten te zien
Ons pa fietst nogal eens naar Vlaanderen toe om mayonaise (met citroen, jammie) en Cha Cha repen te halen, maar ik kan me vaag herinneren dat we die laatste ook in Nederland hebben/hadden. Maar volgens mij zijn de verpakkingen in Vlaanderen toch wel groter (ik geloof een stuk of 10 of 12? Ze zijn bij ons altijd te snel op om ze te tellen)
Trouwens, het is altijd wel grappig om tegen vriendinnen uit het noorden van Nederland te zeggen dat we 'even' naar Vlaanderen fietsen voor chocola of mayonaise, ze schrikken zich altijd dood(het is ongeveer een kilometer of 4 naar de grens en zo'n 8 kilometer naar het dichtstbijzijnde plaatsje)
O ja, in Nederland noemen we het Filet Americain, maar in Vlaanderen noemen ze het geloof ik prepare (met zo'n streepje op de e, maar het kan er ook een beetje op lijken, ik weet het niet meer zeker)
![]()
Bleu, saignant, whateverquote:Op zaterdag 25 oktober 2008 17:51 schreef MinderMutsig het volgende:
Is die sandwich niet gewoon wat wij hier een 'puntje' noemen?
Wat mij opvalt is dat je in Nederland in een restaurant biefstuk besteld je keuze hebt uit rare, medium en well-done. In België hebben jullie vijf (?) verschillende varianten en dat wil nog wel eens voor spraakverwarring zorgen.
D&L-sauzen zijn hier min of meer standaard terwijl dat in NL echt 'luxe' is, voor mijn gevoel.![]()
Die term is dus onbestaande hier. Maar ik heb het even opgezocht en onze "sandwich" is dus blijkbaar jullie "zacht puntje", deze site lijkt dat toch te bevestigen:quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 17:51 schreef MinderMutsig het volgende:
Is die sandwich niet gewoon wat wij hier een 'puntje' noemen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jullie blijken ook een "hard puntje" te hebben, dat wordt dan bij ons vaak een "piccolo" genoemd, vergelijkbaar in grootte met de sandwich maar wel veel harder:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Inderdaad, bij mijn weten worden Devos-Lemmens sauzen niet echt als luxe beschouwd (dat is wat wij in de koelkast hebben).quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 18:53 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Bleu, saignant, whatever
D&L-sauzen zijn hier min of meer standaard terwijl dat in NL echt 'luxe' is, voor mijn gevoel.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet goed weet hoe de Nederlandse mayonaise smaakt.
Over de frietsaus wordt dan weer gezegd dat die van de McDonalds bij ons smaakt zoals die in de winkels in Nederland, terwijl die in de winkels in België anders is.
Ik eet dat eigenlijk nooit, maar ik denk dat filet américain en préparé hier ook gezegd worden voor hetzelfde. Bij onze slager koop je het in een bakje, en dan kan je het bijvoorbeeld op je brood doen of zo.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 18:21 schreef Filiassi_Jane het volgende:
O ja, in Nederland noemen we het Filet Americain, maar in Vlaanderen noemen ze het geloof ik prepare (met zo'n streepje op de e, maar het kan er ook een beetje op lijken, ik weet het niet meer zeker)
Verder:
- In België heb je ongeveer 80 Quick restaurants, in Nederland blijkbaar geen. Ik ben er niet zo vaak geweest en in het algemeen is het daar minder goed dan de McDonalds. Daarentegen zijn Burger King en Kentucky Fried Chicken bij ons onbestaande. Ik ken mensen die in Nederland vaak van de gelegenheid gebruik maken om zo'n tent te bezoeken.
- Bij ons wordt er over "speculoos" gesproken en niet over "speculaas". Ik weet niet of de smaak werkelijk zo anders is, maar de reden zou zijn dat men paradoxaal genoeg tamelijk weinig speculaaskruiden in de speculoos verwerkt. Op de verpakkingen staat dan ook "speculoos" bij ons. Ik weet niet of Lotus ook "speculoos"/"speculaas" verkoopt in Nederland en wat zij dan op de verpakking zetten?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Nee, speculoos is echt iets anders dan hollandse speculaasjes. Allebei lekker, trouwensEn speculoospasta! Woh! dat lepel ik het liefst met mijn vingers uit de pot
Sowieso vind ik mayo kopen hier bij de Delhaize nogal ingewikkeld: er zijn zo! veel! soorten!!!
Prepare heet trouwens ook wel gewoon americain. Tenminste, bij broodjeszaken. Ik eet het nooit.![]()
Verder nog:
- Wikipedia lijkt te suggereren dat in Vlaanderen "rijstpap" gezegd wordt, terwijl in Nederland "rijstebrij" gebruikt wordt. Op Nederlandse en Vlaamse sites lijken beide termen toch voor te komen, hoewel het mij lijkt dat bij ons inderdaad "rijstpap" veruit het meest gezegd wordt.
- Een gelijkenis lijkt dan weer te zijn : het gebruik van chocoladevlokken en hagelslag (volgens Wikipedia buiten Nederland en België vrijwel onbestaande, behalve dan nog in Suriname en Indonesië). Ik heb het eigenlijk nooit op mijn brood gedaan (net zoals chocopasta of speculoospasta is dat eigenlijk gewoon snoep met brood) maar wel op ijsjes.
- Ik geraak er niet aan uit wat nu in Vlaanderen en Nederland de betekenis is van ontbijtkoek/snijkoek/honingkoek/peperkoek. Thuis zeiden we altijd "peperkoek" maar op de verpakking staat eigenlijk "honingkoek". (Wij kopen dat trouwens van het merk Meli, dat het Meli-pretpark in Adinkerke bezat, totdat dat het eerste Plopsaland werd). Ik heb gehoord dat wat men in het algemeen onder "peperkoek" verstaat in Nederland helemaal anders is?![]()
![]()
![]()
Ik zeg ook vaak peperkoek tegen bijvoorbeeld ontbijtkoek of kandijkoek. Ik kan alleen niet zo goed het verschil omschrijven tussen de verschillende soorten, maar je proeft het wel. Ik ken dan geen Vlaamse varianten, dus ik kan het verschil tussen die twee dan ook niet uitleggen.
Het is wel lekker:)
In Nederland heb je trouwens ook peperkoek (of een variant) waar dan iets tussen zit, een soort van botermengsel, ik ben er nog niet helemaal achter wat het is. Ik doe trouwens ook vaak boter en suiker op mijn peperkoek.![]()
![]()
Die belgische neuzen heb ik van de week gehad op kantoor!
Een collega uit belgie nam ze mee.. Ik vond er in de ochtend een op m'n bureau en dacht dat het iets van een geurkaarsje was ofzo.. (zocht naar lont, maar die zat er niet op)..
Vind ze niet echt super eigenlijk..
Life is short, eat dessert first.![]()
Broodje Smos![]()
Oftewel een broodje gezond!
En dan nog
Kennen Belgen dat eigenlijk wel? Was op vakantie in Belgie namelijk totaal onvindbaar!
Daarnaast zijn er in Belgie soepen van Knorr (wat hier vaak Unox heet) met een aantal smaken 'soep in brik' die hier onbekend zijn:
Daarnaast heeft Knorr nog wel meer dingen in Belgie die hier helaas onbekend zijn zoals:
voor het maken van aardappel-gratin![]()
[ Bericht 20% gewijzigd door Trusten op 26-10-2008 10:32:33 ]![]()
Dat broodje smos ziet er toch wel anders uit dan een broodje gezond hoor. Broodje gezond is bij mijn weten met ham, kaas, ei, tomaat, komkommer.quote:Op zondag 26 oktober 2008 09:55 schreef Trusten het volgende:
Broodje Smos![]()
[ afbeelding ]
edit: en sla natuurlijk.![]()
Het is wel degelijk hetzelfde hoor alleen het verschilt per zaakje of er bijv salade (zoals op die foto) op doen maar bij bijv Broodje Smos Kaas/hesp krijg je gewoon een Stokbroodje met kaas/ham/ei/tomaat/sla etcquote:Op zondag 26 oktober 2008 10:34 schreef erikkll het volgende:
Dat broodje smos ziet er toch wel anders uit dan een broodje gezond hoor. Broodje gezond is bij mijn weten met ham, kaas, ei, tomaat, komkommer.
edit: en sla natuurlijk.. Er zijn in Belgie wel meer varianten....broodje smos martino (met filet), broodje smos camembert, tonijntino, zalm, enz. Het smos staat voor de groenten die er op zitten volgens mij
![]()
![]()
Hmmm, zelfs binnen Vlaanderen is dat eigenlijk erg vaag, lijkt me.....quote:
Volgens deze site is de Vlaamse "smos" hetzelfde als een Nederlands "broodje gezond" : een broodje met tomaat, sla, kaas, hesp/ham en wat ei. Een mogelijk verschil zou zijn dat er mayonaise op de smos is, wat niet op het "broodje gezond" ligt, maar je kan dat natuurlijk altijd vragen als je dat niet wil (soms vragen ze je zelf of je dat wel wil).
Bij Panos, een keten bij ons die belegde broodjes, koffiekoeken,... verkoopt, vaak in stations en zo, is er dan weer noch smos, noch "broodje gezond" te krijgen.
Het meest in de buurt komt de "Club", met kaas, ham, tomaat, sla en mayonaise en ei:
gevolgd door - vreemd genoeg - de "Hollandia" met kaas, tomaat,sla, mayonaise en ei:
Panos.nl lijkt niets met een broodjesketen te maken te hebben bij jullie, ik neem aan dat Panos niet bestaat bij jullie?![]()
![]()
Mij zegt het niks....maar op wikipedia vond ik dit:quote:Op zondag 26 oktober 2008 11:09 schreef zuiderbuur het volgende:
Panos.nl lijkt niets met een broodjesketen te maken te hebben bij jullie, ik neem aan dat Panos niet bestaat bij jullie?En toen ik in Belgie een keer zo'n broodje at zat er ook een soort salade op, wat lijkt op (nederlandse?) huzarensalade. Zoveel zaken zoveel broodjes denk ik. Het broodje gezond is ook vrijwel overal anders....(wel ei, geen ei, wel ham, geen ham, wel mayo geen mayo etc)quote:Het broodje wordt eerst besmeerd met mayonaise en vervolgens belegd met groenten. Het betreft sla, tomaten, komkommer en hardgekookt ei.
Meestal wordt kaas, hesp, beiden of een slaatje tussen gedaan![]()
ik zou dan denken aan c'est du pain. Ook een grote keten, die onder meer op stations te vinden is.quote:Op zondag 26 oktober 2008 11:09 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Hmmm, zelfs binnen Vlaanderen is dat eigenlijk erg vaag, lijkt me.....
Volgens deze site is de Vlaamse "smos" hetzelfde als een Nederlands "broodje gezond" : een broodje met tomaat, sla, kaas, hesp/ham en wat ei. Een mogelijk verschil zou zijn dat er mayonaise op de smos is, wat niet op het "broodje gezond" ligt, maar je kan dat natuurlijk altijd vragen als je dat niet wil (soms vragen ze je zelf of je dat wel wil).
Bij Panos, een keten bij ons die belegde broodjes, koffiekoeken,... verkoopt, vaak in stations en zo, is er dan weer noch smos, noch "broodje gezond" te krijgen.
Het meest in de buurt komt de "Club", met kaas, ham, tomaat, sla en mayonaise en ei:
[ afbeelding ]
gevolgd door - vreemd genoeg - de "Hollandia" met kaas, tomaat,sla, mayonaise en ei:
[ afbeelding ]
Panos.nl lijkt niets met een broodjesketen te maken te hebben bij jullie, ik neem aan dat Panos niet bestaat bij jullie?![]()
Nog iets dat blijkbaar wel bekend is in NL, maar ik nog nooit van gehoord heb in BE; draadjesvlees, wtf is dit eigenlijk, het klinkt overigens niet echt smakelijk.![]()
Die hebben we hier inderdaad niet maar dat vind ik persoonlijk ook niet echt een gemis.quote:Op zondag 26 oktober 2008 09:55 schreef Trusten het volgende:
Broodje Smos![]()
[ afbeelding ]
En dan nog
[ afbeelding ]
Kennen Belgen dat eigenlijk wel? Was op vakantie in Belgie namelijk totaal onvindbaar!
Daarnaast zijn er in Belgie soepen van Knorr (wat hier vaak Unox heet) met een aantal smaken 'soep in brik' die hier onbekend zijn:
[ afbeelding ]
Daarnaast heeft Knorr nog wel meer dingen in Belgie die hier helaas onbekend zijn zoals:
[ afbeelding ]
voor het maken van aardappel-gratin
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.There is no love sincerer than the love of food.![]()
geloof ik niks van dat ze dat in belgie niet kennen. Draadjesvlees is ene algemene uitdrukking voor rundvlees dat zolang gestoofd is dat het uit elkaar valt, bijvoorbeeld bij boeuf bourgignonquote:Op zondag 26 oktober 2008 12:06 schreef Chimay het volgende:
Nog iets dat blijkbaar wel bekend is in NL, maar ik nog nooit van gehoord heb in BE; draadjesvlees, wtf is dit eigenlijk, het klinkt overigens niet echt smakelijk.![]()
Dat weet ik ook wel maar soms is soep uit een blik/pakje wel verdomde makkelijkquote:Op zondag 26 oktober 2008 12:23 schreef MinderMutsig het volgende:
Zo zonde om zulke soepjes uit een pakje te maken.En een gratin is ook heel makkelijk zelf te maken onder een pot open te trekken.
![]()
als ik om half 8 thuis kom heb ik soms geen zin meer op soep of wat dan ook te maken en dan is dat erg handig. Sommige soepen uit blik zijn best lekker
![]()
![]()
Stoofvlees wel van gehoord?quote:Op zondag 26 oktober 2008 12:06 schreef Chimay het volgende:
Op Wikipedia staat "stoofvlees" als "typisch Belgisch". Wij noemen het in Vlaanderen ook "stoverij" en je kan het in het frietkot vaak kopen. Zelf hou ik niet zo van vlees dat echt verdrinkt in de saus. Stoverij wil ik wel nog eten als de saus doorzichtig/licht is, zo dus:quote:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.maar niet zo:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik heb een vraag aan mijn noorderburen.
Ik las hier een interessant artikel omtrent de culinaire verschillen die Lotus ervaart.
Lotus is dus een topmerk in België, dat allerlei soorten wafels (suikerwafels, vanillewafels,koffiewafels,...), gebakjes (marshmallows,frangipanes,madeleines,..) en speculoos verkoopt.
Zij verkopen ook in Nederland, maar zoals je ziet (producten in België) en (producten in Nederland) verkopen zij niet alleen veel minder van deze producten in Nederland, een aantal producten zoals de "jodekoek" en "glacé" zijn onbekend bij ons, en dan ook geen deel van hun aanbod. Het "mergpijpje" is bij ons ook vrij onbekend maar dat biedt Lotus hier ook wel aan blijkbaar.
Lotus experimenteert nu met de specuLOOSpasta op de Nederlandse markt, terwijl ze de Nederlandse ontbijtkoek willen verkopen in België.
Verder staat er:Madeleines zijn inderdaad erg populaire cakejes hier. Van oorsprong zijn ze Frans en schelpvormig:quote:Nog zoiets: Belgen zijn gek van madeleintjes, de bekende cakejes, terwijl wij aan Nederlanders geen madeleintje verkocht krijgen".
maar die hier (zowel van Lotus als van goedkopere merken) zijn steevast langwerpig:
Is het waar dat jullie die niet lusten?![]()
![]()
Niet lusten is een groot woord maar ik vind ze niet bijzonder en zeker niet lekkerder dan een normale cake.
Ik heb overigens sowieso liever knapperige koekjes zoals kletskoppen.
Van andere merken dan Lotus dan?quote:
Persoonlijk vind ik het altijd jammer als iets "niet gelust wordt" door de Vlamingen of de Nederlanders of wie dan ook, terwijl ze het eigenlijk niet kennen.
Ik kan niet wachten tot ik zo'n "mergpijpje" of "stroopwafel" kan proberen.![]()
![]()
Madeleines, vind er niks aan.
Maar ik eet sowieso nooit cake, bijna nooit koek.Mijn website: Aziatische-ingrediënten.nl![]()
Ik lust graag madeleines, vind het ook jammer dat je ze hier nauwelijks kan krijgen want er zit een citroensmaakje aan en dat vind ik heerlijk. En is niet te vinden in de andere cakejes die je hier in Nederland koopt. Behalve bij sommige Turkse supermarkten waar ze gelukkig OF madeleines of citroencakejes verkopen.quote:Op zaterdag 8 november 2008 12:00 schreef zuiderbuur het volgende:
Is het waar dat jullie die niet lusten?
![]()
stroopwafels zijn erg lekker, maar ik kan je aanraden ze vers op een markt/zomermarkt/wintermarkt te halen en niet voorverpakt. Voorverpakt zijn ze 'te eten'. Daar is ook alles mee gezegd.quote:Op zaterdag 8 november 2008 13:19 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Van andere merken dan Lotus dan?
Persoonlijk vind ik het altijd jammer als iets "niet gelust wordt" door de Vlamingen of de Nederlanders of wie dan ook, terwijl ze het eigenlijk niet kennen.
Ik kan niet wachten tot ik zo'n "mergpijpje" of "stroopwafel" kan proberen.
Mergpijpjes zijn gewoon altijd goed![]()
![]()
je neemt een blokje vlees:quote:Op zondag 26 oktober 2008 12:06 schreef Chimay het volgende:
Nog iets dat blijkbaar wel bekend is in NL, maar ik nog nooit van gehoord heb in BE; draadjesvlees, wtf is dit eigenlijk, het klinkt overigens niet echt smakelijk.
en dat ga je stoven tot het bijna uit elkaar valt.
Je hebt er een erg lekkere jus van (lekker over de gekookte aardappelen die ik belgen ook nooit zie eten)
recept
http://communities.zeelandnet.nl/data/recept/index.php?page=13&showpage=5209![]()
UPDATE UPDATE
De jumbo (grote supermarkt hier) verkoopt speculoospastavan Lotus!
Ik heb het gehaald, en het is lekker... speculaasjes op brood deed ik sowieso wel eens, soms. Het is iets minder kruidig, maar verder ongeveer hetzelfde!![]()
Die rode neuzen of cuberdons nam mijn schoonzuster altijd mee uit België, heerlijk! Alleen noemde zij het gewoon neuzen.
Verder weet ik niet zo goed wat we hier wel verkopen en in België niet. Ik neem aan dat ze geen Blue Band verkopen aldaar aangezien diezelfde schoonzuster eens naarstig op zoek was naar de Blue Band die op haar boodschappenbriefje (van mijn moeder gekregen) stond....ze zocht alleen bij het maandverband
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."![]()
Vroeger was het de NOBO, van de spritskoeken, koeken met van die golven van zanddeeg, ik zat er achter op school en het rook altijd heel erg zoet, dat je het gewoon niet lekker ging vinden. Ik vind een sprits nu nog niet lekker.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 16:59 schreef R-Mon het volgende:
[..]
Eerder andersom: http://www.refdag.nl/oud/econ/010914econ05.html
Tegenwoordig worden er in die fabriek hondenkoekjes gebakken door ?(ben even het bedrijf kwijt)"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!![]()
Sucadelappen en dan heel goed gaar zodat het op je tong smeltquote:Op zondag 26 oktober 2008 12:06 schreef Chimay het volgende:
Nog iets dat blijkbaar wel bekend is in NL, maar ik nog nooit van gehoord heb in BE; draadjesvlees, wtf is dit eigenlijk, het klinkt overigens niet echt smakelijk.
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Madeleines zijn lekker! Ik haal ze op vakantie altijd. In Spanje en Italië zijn ze ook volop verkrijgbaar.
Leuk topic dit![]()
![]()
Dank je.quote:![]()
Ik was vandaag bij de bakker om een rozijnenbrood en ik keek naar de soorten taartjes en ging daarna uit nieuwsgierigheid even googlen en zoeken in dit subforum.
-Flantaart, kan het zijn dat dat niet populair is bij jullie of onder een andere naam door het leven gaat?![]()
-Brésiliennetaart lijkt ook niet veel hits op te leveren, en op de Nederlandse google lijken de meeste sites te spreken van "Belgisch recept". Men zei me ooit dat Nederlanders dit "kruimelvla" noemen maar klopt dat wel?![]()
-Eclairs: zal je steevast (en onder die naam) vinden bij de bakkerij bij ons : met chocolade aan de bovenkant (en soms wat hagelslag of zo) en gele crème binnenin:
[ Bericht 14% gewijzigd door zuiderbuur op 11-11-2008 15:48:33 ]![]()
kruimerlvlaai kennen wij wel, maar ziet er net iets platter uit (en ik zie op de foto 2 soorten vullingen, wij kennen er alleen maar een met room). De eclairs hebben we hier ook wel, maar denk dat een moorkop of boschebol eerder verkocht word.
ff gekeken naar het recept van die flantaart, maar het komt me wel bekend voor, maar zo niet weten hoe en wat..."Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Klopt, kruimelvlaai ('greumelevlaai') heeft alleen die gele roomvulling. En die bresiliennetaart zie ik hier ook vrij regelmatig in de winkel liggen.
The Police 08-06-2008![]()
Bresiliennetaart kennen wij hier in Noord-Brabant wel hoor. Maar dat is met van die knapperige suikernootjes (die je ook wel over softijs strooit). Kruimelvlaai eten wij hier met roomvulling, maar ook met kersen/abrikozen/appel vulling.
Verder krijg ik net over de grens (Belgie) een broodje ham wanneer ik een broodje smos bestel.Alleen met zelfspot kun je overleven...![]()
Kijk eens een paar posts terugquote:Op woensdag 12 november 2008 07:27 schreef Tezz het volgende:
Verder krijg ik net over de grens (Belgie) een broodje ham wanneer ik een broodje smos bestel.. Smos in broodje smos staat voor de groente die er op zit. Je kunt het krijgen met ham (en groente), kaas (en groente), ham en kaas etc
![]()
In België verkopen ze plat water. Bij ons heet dat bronwater zonder prik.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit![]()
Ik kan wel lezen!quote:Op woensdag 12 november 2008 07:43 schreef Trusten het volgende:
[..]
Kijk eens een paar posts terug. Smos in broodje smos staat voor de groente die er op zit. Je kunt het krijgen met ham (en groente), kaas (en groente), ham en kaas etc
Vandaar mijn opmerking: als ik hier bij ons net over de grens een broodje smos bestel krijg ik een broodje ham. Dus of de broodjeszaak weet niet wat smos is, ofwel ze hebben daar gewoon een eigen interpretatie aan gegeven!
Alleen met zelfspot kun je overleven...![]()
Dat heet hier ook gewoon plat water hoor.quote:Op woensdag 12 november 2008 13:59 schreef Cat22 het volgende:
In België verkopen ze plat water. Bij ons heet dat bronwater zonder prik.
Nah, ik weet het niet, hoor. Ik vind Hollanders die plat water bestellen altijd een beetje van die 'kijk mij eens, ik lees de Delicious en heb dure keukenmessen'-mensenquote:Op woensdag 12 november 2008 16:56 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dat heet hier ook gewoon plat water hoor.
![]()
![]()
Ja ik vind het ook iets typisch belgisch en ook raar trouwens, plat water. Nooit een ober in 'n restaurant horen vragen hoor (wel randstad he)
![]()
Nou, sorry, dat heet gewoon plat water, ook in NL. Kan jij "kijk-mij-eens-mensen-achtig vinden", maar water zonder bubbels vind ik dan weer volkomen infantiel klinken.Mijn website: Aziatische-ingrediënten.nl![]()
Iedereen hier in de buurt noemt het een spa blauw (ongeacht welk merk het is...)quote:Op woensdag 12 november 2008 23:02 schreef RobinOok het volgende:
Nou, sorry, dat heet gewoon plat water, ook in NL. Kan jij "kijk-mij-eens-mensen-achtig vinden", maar water zonder bubbels vind ik dan weer volkomen infantiel klinken.
Ik kom uit gelderland overigensquote:Op woensdag 12 november 2008 21:29 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Nah, ik weet het niet, hoor. Ik vind Hollanders die plat water bestellen altijd een beetje van die 'kijk mij eens, ik lees de Delicious en heb dure keukenmessen'-mensen
quote:Op woensdag 12 november 2008 23:02 schreef RobinOok het volgende:
Nou, sorry, dat heet gewoon plat water, ook in NL. Kan jij "kijk-mij-eens-mensen-achtig vinden", maar water zonder bubbels vind ik dan weer volkomen infantiel klinken.Spreek voor jezelf, hier heet het geen plat water. Spa blauw of spa rood of kraanwater. Is ook logisch, want als er hier wél bubbels worden opgediend is het sowieso spa rood. Dus als je vraagt om water krijg je water, klaar. Water is niet met koolzuur, water is gewoon water. Als je bubbels wilt, moet je dus spa rood zeggen. Plat water is IMO het zelfde als water.
Goed waterverhaalHet is laat, zullen we maar zeggen. Maar water zonder bubbels hoef je dus niet te zeggen, gewoon water vragen voldoet in vrijwel alle restaurants in de randstad.
![]()
Echt?quote:Op woensdag 12 november 2008 21:29 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Nah, ik weet het niet, hoor. Ik vind Hollanders die plat water bestellen altijd een beetje van die 'kijk mij eens, ik lees de Delicious en heb dure keukenmessen'-mensenIn mijn beleving zijn mensen die plat water bestellen juist van het type taxichauffeur die effies uit eten zijn bij tante Annie's frietkeet. Zeg maar de Bauertjes of die mensen die toen in man bijt hond zaten.
Water hier is ansich ook voldoende om spa Blauw of kraanwater te krijgen.quote:Op donderdag 13 november 2008 01:49 schreef Taurus het volgende:
[..]Spreek voor jezelf, hier heet het geen plat water. Spa blauw of spa rood of kraanwater. Is ook logisch, want als er hier wél bubbels worden opgediend is het sowieso spa rood. Dus als je vraagt om water krijg je water, klaar. Water is niet met koolzuur, water is gewoon water. Als je bubbels wilt, moet je dus spa rood zeggen. Plat water is IMO het zelfde als water.
Goed waterverhaalHet is laat, zullen we maar zeggen. Maar water zonder bubbels hoef je dus niet te zeggen, gewoon water vragen voldoet in vrijwel alle restaurants in de randstad.
Ja, geldt trouwens ook voor Zwolle en Groningen, nooit plat water gehoord of gezegd om water te krijgen zonder koolzuur.quote:Op donderdag 13 november 2008 02:12 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Water hier is ansich ook voldoende om spa Blauw of kraanwater te krijgen.![]()
belgische curry en nederlandse curry,
de belgische is een soort kerriesaus en de nederlands curry een soort tomatensaus.
Kan er me trouwens iemand vertellen of er een recept is van de Belgische curry?
Aangezien het hier in de supermarkt soms wel en soms niet te koop is.
Ik kan het wel net over de grens halen ,maar vind dat voor een potje saus een beetje overdreven
Forum Opties Forumhop: Hop naar: