abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62684982
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 12:06 schreef Chimay het volgende:
Nog iets dat blijkbaar wel bekend is in NL, maar ik nog nooit van gehoord heb in BE; draadjesvlees, wtf is dit eigenlijk, het klinkt overigens niet echt smakelijk.
geloof ik niks van dat ze dat in belgie niet kennen. Draadjesvlees is ene algemene uitdrukking voor rundvlees dat zolang gestoofd is dat het uit elkaar valt, bijvoorbeeld bij boeuf bourgignon
pi_62685521
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 12:23 schreef MinderMutsig het volgende:
Zo zonde om zulke soepjes uit een pakje te maken. En een gratin is ook heel makkelijk zelf te maken onder een pot open te trekken.
Dat weet ik ook wel maar soms is soep uit een blik/pakje wel verdomde makkelijk als ik om half 8 thuis kom heb ik soms geen zin meer op soep of wat dan ook te maken en dan is dat erg handig. Sommige soepen uit blik zijn best lekker
pi_62685659
quote:
Nog iets dat blijkbaar wel bekend is in NL, maar ik nog nooit van gehoord heb in BE; draadjesvlees, wtf is dit eigenlijk, het klinkt overigens niet echt smakelijk.
Stoofvlees wel van gehoord?
pi_62687033
Panos hebben we wel in Nederland, in Rijswijk is er eentje op het NS station!
pi_62687346
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 12:57 schreef Trusten het volgende:

[..]

Stoofvlees wel van gehoord?
Op Wikipedia staat "stoofvlees" als "typisch Belgisch". Wij noemen het in Vlaanderen ook "stoverij" en je kan het in het frietkot vaak kopen. Zelf hou ik niet zo van vlees dat echt verdrinkt in de saus. Stoverij wil ik wel nog eten als de saus doorzichtig/licht is, zo dus:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
maar niet zo:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_62688280
tvp
pi_63050637
Ik heb een vraag aan mijn noorderburen.

Ik las hier een interessant artikel omtrent de culinaire verschillen die Lotus ervaart.
Lotus is dus een topmerk in België, dat allerlei soorten wafels (suikerwafels, vanillewafels,koffiewafels,...), gebakjes (marshmallows,frangipanes,madeleines,..) en speculoos verkoopt.
Zij verkopen ook in Nederland, maar zoals je ziet (producten in België) en (producten in Nederland) verkopen zij niet alleen veel minder van deze producten in Nederland, een aantal producten zoals de "jodekoek" en "glacé" zijn onbekend bij ons, en dan ook geen deel van hun aanbod. Het "mergpijpje" is bij ons ook vrij onbekend maar dat biedt Lotus hier ook wel aan blijkbaar.

Lotus experimenteert nu met de specuLOOSpasta op de Nederlandse markt, terwijl ze de Nederlandse ontbijtkoek willen verkopen in België.
Verder staat er:
quote:
Nog zoiets: Belgen zijn gek van madeleintjes, de bekende cakejes, terwijl wij aan Nederlanders geen madeleintje verkocht krijgen".
Madeleines zijn inderdaad erg populaire cakejes hier. Van oorsprong zijn ze Frans en schelpvormig:

maar die hier (zowel van Lotus als van goedkopere merken) zijn steevast langwerpig:

Is het waar dat jullie die niet lusten?
pi_63050752
Madeleines heb je hier ook gewoon.
pi_63051087
Niet lusten is een groot woord maar ik vind ze niet bijzonder en zeker niet lekkerder dan een normale cake.
Ik heb overigens sowieso liever knapperige koekjes zoals kletskoppen.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_63051966
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 12:07 schreef n0a het volgende:
Madeleines heb je hier ook gewoon.
Van andere merken dan Lotus dan?

Persoonlijk vind ik het altijd jammer als iets "niet gelust wordt" door de Vlamingen of de Nederlanders of wie dan ook, terwijl ze het eigenlijk niet kennen.
Ik kan niet wachten tot ik zo'n "mergpijpje" of "stroopwafel" kan proberen.
  zaterdag 8 november 2008 @ 14:45:48 #36
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63053392
Madeleines, vind er niks aan.
Maar ik eet sowieso nooit cake, bijna nooit koek.
  zaterdag 8 november 2008 @ 15:31:22 #37
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_63054197
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 12:00 schreef zuiderbuur het volgende:

Is het waar dat jullie die niet lusten?
Ik lust graag madeleines, vind het ook jammer dat je ze hier nauwelijks kan krijgen want er zit een citroensmaakje aan en dat vind ik heerlijk. En is niet te vinden in de andere cakejes die je hier in Nederland koopt. Behalve bij sommige Turkse supermarkten waar ze gelukkig OF madeleines of citroencakejes verkopen.
pi_63055116
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 13:19 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Van andere merken dan Lotus dan?

Persoonlijk vind ik het altijd jammer als iets "niet gelust wordt" door de Vlamingen of de Nederlanders of wie dan ook, terwijl ze het eigenlijk niet kennen.
Ik kan niet wachten tot ik zo'n "mergpijpje" of "stroopwafel" kan proberen.
stroopwafels zijn erg lekker, maar ik kan je aanraden ze vers op een markt/zomermarkt/wintermarkt te halen en niet voorverpakt. Voorverpakt zijn ze 'te eten'. Daar is ook alles mee gezegd.

Mergpijpjes zijn gewoon altijd goed
pi_63055318
quote:
je neemt een blokje vlees:

en dat ga je stoven tot het bijna uit elkaar valt.

Je hebt er een erg lekkere jus van (lekker over de gekookte aardappelen die ik belgen ook nooit zie eten )

recept
http://communities.zeelandnet.nl/data/recept/index.php?page=13&showpage=5209
pi_63057897
UPDATE UPDATE

De jumbo (grote supermarkt hier) verkoopt speculoospasta van Lotus!

Ik heb het gehaald, en het is lekker... speculaasjes op brood deed ik sowieso wel eens, soms. Het is iets minder kruidig, maar verder ongeveer hetzelfde!
pi_63058238
Die rode neuzen of cuberdons nam mijn schoonzuster altijd mee uit België, heerlijk! Alleen noemde zij het gewoon neuzen.

Verder weet ik niet zo goed wat we hier wel verkopen en in België niet. Ik neem aan dat ze geen Blue Band verkopen aldaar aangezien diezelfde schoonzuster eens naarstig op zoek was naar de Blue Band die op haar boodschappenbriefje (van mijn moeder gekregen) stond....ze zocht alleen bij het maandverband
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 8 november 2008 @ 19:21:52 #42
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_63058764
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 16:59 schreef R-Mon het volgende:

[..]

Eerder andersom: http://www.refdag.nl/oud/econ/010914econ05.html
Vroeger was het de NOBO, van de spritskoeken, koeken met van die golven van zanddeeg, ik zat er achter op school en het rook altijd heel erg zoet, dat je het gewoon niet lekker ging vinden. Ik vind een sprits nu nog niet lekker.

Tegenwoordig worden er in die fabriek hondenkoekjes gebakken door ?(ben even het bedrijf kwijt)
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  zaterdag 8 november 2008 @ 19:25:44 #43
190186 hierissieweer
pi_63058847
quote:
Sucadelappen en dan heel goed gaar zodat het op je tong smelt
pi_63059422
Madeleines zijn lekker! Ik haal ze op vakantie altijd . In Spanje en Italië zijn ze ook volop verkrijgbaar.

Leuk topic dit
pi_63131029
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 19:50 schreef MaLo het volgende:

Dank je.

Ik was vandaag bij de bakker om een rozijnenbrood en ik keek naar de soorten taartjes en ging daarna uit nieuwsgierigheid even googlen en zoeken in dit subforum.

-Flantaart, kan het zijn dat dat niet populair is bij jullie of onder een andere naam door het leven gaat?

-Brésiliennetaart lijkt ook niet veel hits op te leveren, en op de Nederlandse google lijken de meeste sites te spreken van "Belgisch recept". Men zei me ooit dat Nederlanders dit "kruimelvla" noemen maar klopt dat wel?

-Eclairs: zal je steevast (en onder die naam) vinden bij de bakkerij bij ons : met chocolade aan de bovenkant (en soms wat hagelslag of zo) en gele crème binnenin:

[ Bericht 14% gewijzigd door zuiderbuur op 11-11-2008 15:48:33 ]
  dinsdag 11 november 2008 @ 16:35:09 #46
190186 hierissieweer
pi_63132597
kruimerlvlaai kennen wij wel, maar ziet er net iets platter uit (en ik zie op de foto 2 soorten vullingen, wij kennen er alleen maar een met room). De eclairs hebben we hier ook wel, maar denk dat een moorkop of boschebol eerder verkocht word.

ff gekeken naar het recept van die flantaart, maar het komt me wel bekend voor, maar zo niet weten hoe en wat...
  dinsdag 11 november 2008 @ 18:07:14 #47
137173 YPrue
Message in a bottle...
pi_63134954
Klopt, kruimelvlaai ('greumelevlaai' ) heeft alleen die gele roomvulling. En die bresiliennetaart zie ik hier ook vrij regelmatig in de winkel liggen.
The Police 08-06-2008
pi_63140606
Abrikoos greumele
  dinsdag 11 november 2008 @ 22:39:02 #49
137173 YPrue
Message in a bottle...
pi_63144025
Heerlijk, vind ik de lekkerste van de soorten greumelevlaai
The Police 08-06-2008
pi_63149503
Bresiliennetaart kennen wij hier in Noord-Brabant wel hoor. Maar dat is met van die knapperige suikernootjes (die je ook wel over softijs strooit). Kruimelvlaai eten wij hier met roomvulling, maar ook met kersen/abrikozen/appel vulling.

Verder krijg ik net over de grens (Belgie) een broodje ham wanneer ik een broodje smos bestel.
Alleen met zelfspot kun je overleven...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')