abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62668110
Op heel Fok en dus ook in dit subforum zitten heel wat Vlamingen. Het valt me op dat een heel aantal gerechten en merken enkel in Nederland en Vlaanderen/België bekend zijn. Toch zijn er aan de andere kant toch wat verschillen : sommige gerechten hebben een andere naam, en omgekeerd soms wordt dezelfde naam toch voor iets anders gebruikt. Enige spraakverwarring kan dus optreden als je op reis bent of zo. Sommige merken of producten van bepaalde merken lijken nooit te bestaan te hebben aan de andere kant van de grens, en - belangrijker nog - sommige producten waar men aan de ene kant van de grens nostalgisch aan terugdenkt, liggen nog steeds gewoon in de rekken van bijna alle winkels aan de andere kant.
Kortom : misschien kunnen we in dit topic een aantal van die dingen samenvatten, en van elkaar leren.

Ik geef onmiddellijk een aantal voorbeelden ( de plaatjes zijn "spoilers" om de boel niet op te blazen):

- ham is wel bekend in Vlaanderen, maar aan de toonbank wordt toch vaak "hesp" gezegd
- "tosti" wordt hier bij mijn weten nooit gebruikt, ik denk dat enkel de term "croque monsieur" gebruikt wordt
- Patat wordt hier, in tegenstelling tot in Nederland, nooit gebruikt om "friet" aan te duiden. "Patat" is bij ons iets dat met het onbepaald lidwoord "een" voorkomt: "een patat" is een doodgewone aardappel.
- rode neuzen of "cuberdons" zijn hier een populair snoepje, maar ze zijn blijkbaar moeilijk te exporteren. Zijn die eigenlijk bekend in Nederland?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
- In Vlaanderen wordt met "kroketten", als er niks anders bij vermeld wordt, automatisch aangenomen dat het om aardappelkroketten gaat:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
-De term "sandwich" lijkt een wel erg grote lading te dekken, wereldwijd gezien. Soms lijkt het gewoon op een gewone maar nogal goed belegen (al dan niet driehoekvormige) boterham te slaan, in andere gevallen slaat het op een erg hard brood (als in "frans brood") te slaan. Als je in Vlaanderen een "sandwich" vraagt in een bakkerij, dan krijg je een erg zacht, luchtig,langwerpig stukje brood, waarop je zelf gelei, ham, kaas,... kan doen nadat je het opengesneden hebt. Het is zo zacht en smal dat de meeste volwassenen zo'n ding wel in één keer zouden kunnen binnenkrijgen (als je ECHT wil natuurlijk):
SPOILER
- De mattentaart is een zeer populaire (en lekkere) streekspecialiteit uit het Vlaamse Geraardsbergen (dat hierom bekend staat, naast de eigen variant van Manneken Pis). Op Nederlandse sites merk ik dat de taart blijkbaar gewoon onbekend is:
SPOILER
- Het merk LU lijkt in Nederland en België grotendeels hetzelfde te verkopen: Cracottes, Prince koekjes, Bastogne, TUC-koekjes, Pim cakes, ....
Ik vroeg me echter of in Nederland de "dinosauruskoeken", de chocoladereep "Cha-Cha" en de andere Pim cakes met bijvoorbeeld frambozen (en dus geen sinaasappel) en chocomousse bekend zijn.
SPOILER
- Is het merk "Delacre" eigenlijk actief in Nederland? In België is dit een merk dat heel wat koekjes zoals Café Noir, Sprits, Délichocs en assortimentendozen verkoopt (wat heb ik die vaak zien tevoorschijn komen bij de oma )
SPOILER
Ondertussen ben ik wel al te weten gekomen dat het vergeefse moeite is aan beide kanten van de grens om naar de "Lila Pause" van Milka of de "Bisc &M'n M's" van Mars te zoeken.

Laat ons er een fijn interessant topic van maken. Alle opmerkingen, correcties, aanvullingen welkom! Laat het zeker weten als je denkt dat een Nederlands of regionaal gerecht anders is of overheerlijk is maar jammer genoeg hier onbekend...

[ Bericht 4% gewijzigd door zuiderbuur op 25-10-2008 16:38:16 ]
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 16:19:51 #2
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_62668281
die Delacre koekjes kennen we in NL ook
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 16:22:07 #3
69357 R-Mon
jong en dynamisch
pi_62668337

Vroeger wel eens gehad, maar verder niet meer gezien.

Rechtsonder "Verkade" Die hebben we ook wel, maar misschien met iets minder cafe erop zo te zien.
<tsjsieb> maarja, jij bent ook gewoon cool R-Mon :p
pi_62668548
- Cote d'or is hier een echt kwaliteitsmerk van chocolade met een uitgebreid assortiment van repen, tabletten, mignonetten, bouchées,.....
Hun website (voor België) is erg uitgebreid, maar mij lijkt het dat lang niet al hun soorten verkrijgbaar zijn in Nederland?
- Niet echt eten , maar een "tas koffie" is dus een "kop koffie" bij ons.
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 16:22 schreef R-Mon het volgende:
[ afbeelding ]
Vroeger wel eens gehad, maar verder niet meer gezien.
Is trouwens ook in verschillende soorten verkrijgbaar hoor (geen chocolade of melkchocolade)
quote:
Rechtsonder "Verkade" Die hebben we ook wel, maar misschien met iets minder cafe erop zo te zien.
Was me nog nooit opgevallen! Ik heb er niet echt op gelet, maar volgens mij bestaat het merk "Verkade" hier niet. Is Verkade van Delacre of zo? Delacre heeft trouwens ook wel een uitgebreide website. Dat kan van LU België niet gezegd worden
pi_62668550
Zijn die mattentaarten lekker? Ik zie ze altijd op de markt liggen, maar ik denk altijd dat het calorieenbommetjes zijn
Mijn kamergenoot op mijn werk eet altijd frangipanes (frangipannekes ), ook zo'n lekker massief stuk Vlaams gebak. Of carré-confituurkes
pi_62668684
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 16:33 schreef ColdFeet het volgende:
Zijn die mattentaarten lekker? Ik zie ze altijd op de markt liggen, maar ik denk altijd dat het calorieenbommetjes zijn
Het antwoord op beide vragen is ja, ze zijn erg erg lekker en ze zijn ongeveer het ergste wat je kan eten.
quote:
Mijn kamergenoot op mijn werk eet altijd frangipanes (frangipannekes ), ook zo'n lekker massief stuk Vlaams gebak. Of carré-confituurkes
Waarschijnlijk frangipannes en carré-confiture (konfituurtaart) van het merk Lotus? Of van een bakker zelf? Bestaat dat niet in Nederland?
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 16:59:41 #7
69357 R-Mon
jong en dynamisch
pi_62669031
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 16:32 schreef zuiderbuur het volgende:
Is Verkade van Delacre of zo?
Eerder andersom: http://www.refdag.nl/oud/econ/010914econ05.html

[ Bericht 0% gewijzigd door R-Mon op 25-10-2008 17:21:28 ]
<tsjsieb> maarja, jij bent ook gewoon cool R-Mon :p
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 17:36:37 #8
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_62669776
Een tas koffie kennen we in sommige streken binnen Nederland ook wel hoor
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_62670094
Is die sandwich niet gewoon wat wij hier een 'puntje' noemen?

Wat mij opvalt is dat je in Nederland in een restaurant biefstuk besteld je keuze hebt uit rare, medium en well-done. In België hebben jullie vijf (?) verschillende varianten en dat wil nog wel eens voor spraakverwarring zorgen.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_62670692
TVP: ik woon vlakbij de grens met Vlaanderen en ik vind het ook wel interessant om de verschillen en overeenkomsten te zien

Ons pa fietst nogal eens naar Vlaanderen toe om mayonaise (met citroen, jammie) en Cha Cha repen te halen, maar ik kan me vaag herinneren dat we die laatste ook in Nederland hebben/hadden. Maar volgens mij zijn de verpakkingen in Vlaanderen toch wel groter (ik geloof een stuk of 10 of 12? Ze zijn bij ons altijd te snel op om ze te tellen )

Trouwens, het is altijd wel grappig om tegen vriendinnen uit het noorden van Nederland te zeggen dat we 'even' naar Vlaanderen fietsen voor chocola of mayonaise, ze schrikken zich altijd dood (het is ongeveer een kilometer of 4 naar de grens en zo'n 8 kilometer naar het dichtstbijzijnde plaatsje)

O ja, in Nederland noemen we het Filet Americain, maar in Vlaanderen noemen ze het geloof ik prepare (met zo'n streepje op de e, maar het kan er ook een beetje op lijken, ik weet het niet meer zeker )
pi_62671421
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 17:51 schreef MinderMutsig het volgende:

Wat mij opvalt is dat je in Nederland in een restaurant biefstuk besteld je keuze hebt uit rare, medium en well-done. In België hebben jullie vijf (?) verschillende varianten en dat wil nog wel eens voor spraakverwarring zorgen.
Bleu, saignant, whatever
D&L-sauzen zijn hier min of meer standaard terwijl dat in NL echt 'luxe' is, voor mijn gevoel.
pi_62673501
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 17:51 schreef MinderMutsig het volgende:
Die term is dus onbestaande hier. Maar ik heb het even opgezocht en onze "sandwich" is dus blijkbaar jullie "zacht puntje", deze site lijkt dat toch te bevestigen:
SPOILER
Jullie blijken ook een "hard puntje" te hebben, dat wordt dan bij ons vaak een "piccolo" genoemd, vergelijkbaar in grootte met de sandwich maar wel veel harder:
SPOILER
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 18:53 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Bleu, saignant, whatever
D&L-sauzen zijn hier min of meer standaard terwijl dat in NL echt 'luxe' is, voor mijn gevoel.
Inderdaad, bij mijn weten worden Devos-Lemmens sauzen niet echt als luxe beschouwd (dat is wat wij in de koelkast hebben).
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet goed weet hoe de Nederlandse mayonaise smaakt.
Over de frietsaus wordt dan weer gezegd dat die van de McDonalds bij ons smaakt zoals die in de winkels in Nederland, terwijl die in de winkels in België anders is.
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 18:21 schreef Filiassi_Jane het volgende:

O ja, in Nederland noemen we het Filet Americain, maar in Vlaanderen noemen ze het geloof ik prepare (met zo'n streepje op de e, maar het kan er ook een beetje op lijken, ik weet het niet meer zeker )
Ik eet dat eigenlijk nooit, maar ik denk dat filet américain en préparé hier ook gezegd worden voor hetzelfde. Bij onze slager koop je het in een bakje, en dan kan je het bijvoorbeeld op je brood doen of zo.

Verder:

- In België heb je ongeveer 80 Quick restaurants, in Nederland blijkbaar geen. Ik ben er niet zo vaak geweest en in het algemeen is het daar minder goed dan de McDonalds. Daarentegen zijn Burger King en Kentucky Fried Chicken bij ons onbestaande. Ik ken mensen die in Nederland vaak van de gelegenheid gebruik maken om zo'n tent te bezoeken.
- Bij ons wordt er over "speculoos" gesproken en niet over "speculaas". Ik weet niet of de smaak werkelijk zo anders is, maar de reden zou zijn dat men paradoxaal genoeg tamelijk weinig speculaaskruiden in de speculoos verwerkt. Op de verpakkingen staat dan ook "speculoos" bij ons. Ik weet niet of Lotus ook "speculoos"/"speculaas" verkoopt in Nederland en wat zij dan op de verpakking zetten?
SPOILER
pi_62673668
Nee, speculoos is echt iets anders dan hollandse speculaasjes. Allebei lekker, trouwens En speculoospasta! Woh! dat lepel ik het liefst met mijn vingers uit de pot

Sowieso vind ik mayo kopen hier bij de Delhaize nogal ingewikkeld: er zijn zo! veel! soorten!!!

Prepare heet trouwens ook wel gewoon americain. Tenminste, bij broodjeszaken. Ik eet het nooit.
pi_62674196
Verder nog:

- Wikipedia lijkt te suggereren dat in Vlaanderen "rijstpap" gezegd wordt, terwijl in Nederland "rijstebrij" gebruikt wordt. Op Nederlandse en Vlaamse sites lijken beide termen toch voor te komen, hoewel het mij lijkt dat bij ons inderdaad "rijstpap" veruit het meest gezegd wordt.
- Een gelijkenis lijkt dan weer te zijn : het gebruik van chocoladevlokken en hagelslag (volgens Wikipedia buiten Nederland en België vrijwel onbestaande, behalve dan nog in Suriname en Indonesië). Ik heb het eigenlijk nooit op mijn brood gedaan (net zoals chocopasta of speculoospasta is dat eigenlijk gewoon snoep met brood) maar wel op ijsjes.
- Ik geraak er niet aan uit wat nu in Vlaanderen en Nederland de betekenis is van ontbijtkoek/snijkoek/honingkoek/peperkoek. Thuis zeiden we altijd "peperkoek" maar op de verpakking staat eigenlijk "honingkoek". (Wij kopen dat trouwens van het merk Meli, dat het Meli-pretpark in Adinkerke bezat, totdat dat het eerste Plopsaland werd). Ik heb gehoord dat wat men in het algemeen onder "peperkoek" verstaat in Nederland helemaal anders is?
pi_62674766
Ik zeg ook vaak peperkoek tegen bijvoorbeeld ontbijtkoek of kandijkoek. Ik kan alleen niet zo goed het verschil omschrijven tussen de verschillende soorten, maar je proeft het wel. Ik ken dan geen Vlaamse varianten, dus ik kan het verschil tussen die twee dan ook niet uitleggen.

Het is wel lekker:)

In Nederland heb je trouwens ook peperkoek (of een variant) waar dan iets tussen zit, een soort van botermengsel, ik ben er nog niet helemaal achter wat het is. Ik doe trouwens ook vaak boter en suiker op mijn peperkoek.
pi_62679291
Die belgische neuzen heb ik van de week gehad op kantoor!
Een collega uit belgie nam ze mee.. Ik vond er in de ochtend een op m'n bureau en dacht dat het iets van een geurkaarsje was ofzo.. (zocht naar lont, maar die zat er niet op)..

Vind ze niet echt super eigenlijk ..
Life is short, eat dessert first.
pi_62682426
Broodje Smos

Oftewel een broodje gezond!

En dan nog

Kennen Belgen dat eigenlijk wel? Was op vakantie in Belgie namelijk totaal onvindbaar!

Daarnaast zijn er in Belgie soepen van Knorr (wat hier vaak Unox heet) met een aantal smaken 'soep in brik' die hier onbekend zijn:

Daarnaast heeft Knorr nog wel meer dingen in Belgie die hier helaas onbekend zijn zoals:

voor het maken van aardappel-gratin

[ Bericht 20% gewijzigd door Trusten op 26-10-2008 10:32:33 ]
pi_62682969
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 09:55 schreef Trusten het volgende:
Broodje Smos

[ afbeelding ]

Dat broodje smos ziet er toch wel anders uit dan een broodje gezond hoor. Broodje gezond is bij mijn weten met ham, kaas, ei, tomaat, komkommer.

edit: en sla natuurlijk.
pi_62683033
Ik krijg honger van dit topic
pi_62683311
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 10:34 schreef erikkll het volgende:
Dat broodje smos ziet er toch wel anders uit dan een broodje gezond hoor. Broodje gezond is bij mijn weten met ham, kaas, ei, tomaat, komkommer.

edit: en sla natuurlijk.
Het is wel degelijk hetzelfde hoor alleen het verschilt per zaakje of er bijv salade (zoals op die foto) op doen maar bij bijv Broodje Smos Kaas/hesp krijg je gewoon een Stokbroodje met kaas/ham/ei/tomaat/sla etc . Er zijn in Belgie wel meer varianten....broodje smos martino (met filet), broodje smos camembert, tonijntino, zalm, enz. Het smos staat voor de groenten die er op zitten volgens mij

pi_62683552
quote:
Broodje Smos

[ afbeelding ]
Hmmm, zelfs binnen Vlaanderen is dat eigenlijk erg vaag, lijkt me.....

Volgens deze site is de Vlaamse "smos" hetzelfde als een Nederlands "broodje gezond" : een broodje met tomaat, sla, kaas, hesp/ham en wat ei. Een mogelijk verschil zou zijn dat er mayonaise op de smos is, wat niet op het "broodje gezond" ligt, maar je kan dat natuurlijk altijd vragen als je dat niet wil (soms vragen ze je zelf of je dat wel wil).
Bij Panos, een keten bij ons die belegde broodjes, koffiekoeken,... verkoopt, vaak in stations en zo, is er dan weer noch smos, noch "broodje gezond" te krijgen.
Het meest in de buurt komt de "Club", met kaas, ham, tomaat, sla en mayonaise en ei:

gevolgd door - vreemd genoeg - de "Hollandia" met kaas, tomaat,sla, mayonaise en ei:

Panos.nl lijkt niets met een broodjesketen te maken te hebben bij jullie, ik neem aan dat Panos niet bestaat bij jullie?
pi_62683618
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 11:09 schreef zuiderbuur het volgende:
Panos.nl lijkt niets met een broodjesketen te maken te hebben bij jullie, ik neem aan dat Panos niet bestaat bij jullie?
Mij zegt het niks....maar op wikipedia vond ik dit:
quote:
Het broodje wordt eerst besmeerd met mayonaise en vervolgens belegd met groenten. Het betreft sla, tomaten, komkommer en hardgekookt ei.

Meestal wordt kaas, hesp, beiden of een slaatje tussen gedaan
En toen ik in Belgie een keer zo'n broodje at zat er ook een soort salade op, wat lijkt op (nederlandse?) huzarensalade. Zoveel zaken zoveel broodjes denk ik. Het broodje gezond is ook vrijwel overal anders....(wel ei, geen ei, wel ham, geen ham, wel mayo geen mayo etc)
pi_62684381
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 11:09 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Hmmm, zelfs binnen Vlaanderen is dat eigenlijk erg vaag, lijkt me.....

Volgens deze site is de Vlaamse "smos" hetzelfde als een Nederlands "broodje gezond" : een broodje met tomaat, sla, kaas, hesp/ham en wat ei. Een mogelijk verschil zou zijn dat er mayonaise op de smos is, wat niet op het "broodje gezond" ligt, maar je kan dat natuurlijk altijd vragen als je dat niet wil (soms vragen ze je zelf of je dat wel wil).
Bij Panos, een keten bij ons die belegde broodjes, koffiekoeken,... verkoopt, vaak in stations en zo, is er dan weer noch smos, noch "broodje gezond" te krijgen.
Het meest in de buurt komt de "Club", met kaas, ham, tomaat, sla en mayonaise en ei:
[ afbeelding ]
gevolgd door - vreemd genoeg - de "Hollandia" met kaas, tomaat,sla, mayonaise en ei:
[ afbeelding ]
ik zou dan denken aan c'est du pain. Ook een grote keten, die onder meer op stations te vinden is.
pi_62684606
Nog iets dat blijkbaar wel bekend is in NL, maar ik nog nooit van gehoord heb in BE; draadjesvlees, wtf is dit eigenlijk, het klinkt overigens niet echt smakelijk.
pi_62684948
quote:
Broodje Smos

[ afbeelding ]

En dan nog

[ afbeelding ]

Kennen Belgen dat eigenlijk wel? Was op vakantie in Belgie namelijk totaal onvindbaar!

Daarnaast zijn er in Belgie soepen van Knorr (wat hier vaak Unox heet) met een aantal smaken 'soep in brik' die hier onbekend zijn:

[ afbeelding ]

Daarnaast heeft Knorr nog wel meer dingen in Belgie die hier helaas onbekend zijn zoals:

[ afbeelding ]

voor het maken van aardappel-gratin
Die hebben we hier inderdaad niet maar dat vind ik persoonlijk ook niet echt een gemis.
SPOILER
There is no love sincerer than the love of food.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')