Bronquote:Bedrijven bedonderd met gekochte sollicitatiebrieven
Werkgevers moeten er rekening mee houden dat een kandidaat voor een vacature zijn solliciatiebrief niet zelf heeft geschreven. Werklozen die moeite hebben met schrijven kunnen via het UWV of het CWI namelijk een brief bestellen. Minstens 12 duizend uitkeringsgerechtigden hebben hier inmiddels gebruik van gemaakt.
Ruim eenderde van de sollicitanten wordt dankzij de professionele prefab-brief uitgenodigd voor een gesprek. 'Meer dan een derde daarvan krijgt ook een baan' zegt de Joke van der Ven, directeur van het bedrijf dat de brieven schrijft, in de Volkskrant. Haar onderneming, briefopbestelling.nl, rekent zo'n 70 euro per brief.
Goede resultaten
Volgens Van der Ven gaat normaal gesproken maar 8 procent van de sollicitanten op gesprek, van wie 10 procent een baan krijgt. 'We hebben 150 brievenschrijvers. Deze schrijven de brieven op basis van gedetailleerde gegevens van de werkzoekende en passen de brief aan aan hun opleidingsniveau. In een brief van bijvoorbeeld een mbo’er worden kortere zinnen gebruikt en makkelijker woorden. Het is een fantastisch en goedkoop instrument.'
Maryann Jongens van het inburgeringsinstituut Oranje is een andere mening toe gedaan. Een paar maanden geleden ontving ze een 'geweldige' sollicitatiebrief. 'Wauw, hij was zo goed geschreven. We zagen allerlei mogelijkheden voor deze administratief medewerkster.'
Bedrogen
De sollicitant zou volgens de brief beschikken over 'prima schriftelijke vaardigheden', maar in de werkelijkheid gaat ze zelfs met simpele werkwoorden al in de fout. Bij navraag bleek dat ze de brief had laten schrijven. Haar reïntegratiebureau had haar dit aangeraden. De brief werd vergoed door de uitkeringsinstanties. Jongens: 'Het duurde even voordat ik erachter kwam, maar nu zit ik aan haar vast. De proeftijd is al voorbij. Dit heet toch misleiding.'
Van der Ven vindt het maar een 'raar verhaal'. 'Je neemt toch niet alleen iemand aan op basis van een brief. Je moet de brief zien als binnenkomer.' Ook het UWV heeft tot nu toe alleen goede reacties gehad op het prefab-brievenproject, aldus een voorlichter. 'Alleen degenen die gemotiveerd én geschikt zijn voor een functie, maar geen goede brief kunnen schrijven, mogen er gebruik van maken.'
Rotsituatie
Daar schiet ik niets mee op, reageert Jongens. 'Ik heb een klein bedrijf. Haar contract loopt pas af in februari en ik heb geen geld een ander aan te nemen. Haar werk doe ik nu in het weekend. Wat een rotsituatie.'
CV en daarna presentatie en een stukje gevoel.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 20:00 schreef Ryan3 het volgende:
Solliciteren is je CV samenstellen en een heel kort briefje schrijven toch?
Die CV is het belangrijkste, dat briefje is hoe langer hoe meer gelul.
Ja dat klopt maar als dat kleine briefje al vol staat met fouten weet je al voldoende, ik vind het trouwens helemaal triest dat sommige mensen bij belangrijke brieven niet eens de spellingscontrole kunnen vinden.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 20:00 schreef Ryan3 het volgende:
Solliciteren is je CV samenstellen en een heel kort briefje schrijven toch?
Die CV is het belangrijkste, dat briefje is hoe langer hoe meer gelul.
Een stratenmaker of loodgieter hoeft geen foutloze brief te schrijven. Sommige onlinevacatures, ook voor hoger opgeleiden staan soms ook vol met spelfouten.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 20:50 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Ja dat klopt maar als dat kleine briefje al vol staat met fouten weet je al voldoende, ik vind het trouwens helemaal triest dat sommige mensen bij belangrijke brieven niet eens de spellingscontrole kunnen vinden.
Nee bij sommige functies boeit het natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 20:55 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Een stratenmaker of loodgieter hoeft geen foutloze brief te schrijven. Sommige onlinevacatures, ook voor hoger opgeleiden staan soms ook vol met spelfouten.
Jij weet dat allemaal, omdat je op een PZ- of P&O-afdeling werkt?quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 20:50 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Ja dat klopt maar als dat kleine briefje al vol staat met fouten weet je al voldoende, ik vind het trouwens helemaal triest dat sommige mensen bij belangrijke brieven niet eens de spellingscontrole kunnen vinden.
Nee dat niet maar bij kleinere bedrijven waar ik heb gewerkt deed ik de post en kwam ik vaak genoeg sollictatiebrieven tegen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Jij weet dat allemaal, omdat je op een PZ- of P&O-afdeling werkt?
quote:In een brief van bijvoorbeeld een mbo’er worden kortere zinnen gebruikt en makkelijker woorden.
Er zijn veel mensen die de spellingscontrole niet nodig hebben. En veel mensen werken blijkbaar vanuit standaardbrieven, waarin - neem ik aan - geen schrijffouten staan.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:05 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Nee dat niet maar bij kleinere bedrijven waar ik heb gewerkt deed ik de post en kwam ik vaak genoeg sollictatiebrieven tegen.
En als je een foutloze brief moet schrijven gebruik je toch de spellingscontrole daar is tie toch voor?
Onzin, technisch MBO is een gedegen opleiding.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:06 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Omdat het huidige MBO niveau inderdaad te bedroevend is voor woorden is mijn MBO opleiding van twintig jaar geleden sterk aan inflatie onderhevig.
Bullshit, ik heb de boeken gezien van MBO ICT'ers die bij ons komen werken. Het niveau is bedroevend.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Onzin, technisch MBO is een gedegen opleiding.
Tja best slecht ze zullen best een goede opleiding hebben gehad als ze 5x modaal verdienen..quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Er zijn veel mensen die de spellingscontrole niet nodig hebben. En veel mensen werken blijkbaar vanuit standaardbrieven, waarin - neem ik aan - geen schrijffouten staan.
Maar verder wat die vorige user al zei. Die schrijffouten boeien niet echt, tenzij je solliciteert naar de functie van editor oid. Je moest eens weten wat voor schrijffouten ik vind in de texten, die door het hogere echalon management van mijn bedrijf worden geschreven. Huilen met de pet op. Door mensen die echt wel meer dan 5 x modaal verdienen.
^ The real WTF.quote:'Het duurde even voordat ik erachter kwam, maar nu zit ik aan haar vast. De proeftijd is al voorbij.
Je website door iemand anders laten maken? Ik heb voor een kennis die redelijk Nederlands spreekt, maar nauwelijks schrijft een website voor zijn bedrijf gemaakt. Ben ik nu medeschuldig aan bedrog of moeten jullie blij zijn, omdat hij nu niet van ons geld in de bijstand zit maar zelf zijn geld verdient?quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:37 schreef Boris_Karloff het volgende:
Heb je nog een brief nodig dan. Je kan toch gewoon je CV online zetten
Maar een brief door iemand anders laten schrijven is wel een vorm van bedrog
Zijn die boeken ineens een graadje minder techniek geworden?quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:14 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Bullshit, ik heb de boeken gezien van MBO ICT'ers die bij ons komen werken. Het niveau is bedroevend.
Joh, al dat semi-enthousiaste geouwehoer in die brieven wil je niet hebben als PZ- of P&O-organisatie, je wilt alleen de CV's hebben.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:51 schreef Iblis het volgende:
In principe zou een bedrijf personen die volledig incapabel zijn er wel tijdens de proeftijd moeten uitpikken, anderzijds is het m.i. wel simpelweg een vorm van misleiding geen zelf-geschreven brieven te sturen, want dat is toch waar de meeste mensen vanuit gaan. Zo'n brief wordt gelezen met het idee: doet iemand een beetje moeite om zichzelf goed te presenteren, en als er dan ook nog wat tips voor een gesprek gegeven worden, dan snap ik best dat zulke mensen toch de sollicitatie doorkomen (zeker als het aanbod niet denderend groot is) doordat de werkgever door de goede brief op het verkeerde been is gezet.
Doch, ik verwacht dat bedrijven, als dit een beetje bekend wordt, expliciet om een zelf-geschreven brief zullen gaan vragen, en dan kan het UWV weer wat anders verzinnen.
Sterker nog, ze krijgen vakken die nergens over gaan. Ergo, minder tijd voor de techniek.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zijn die boeken ineens een graadje minder techniek geworden?
Kan je wel lezen, als hij zijn eigen bedrijf heeft mag hij alles doen wat hij zelf leuk vindt. Het gaat er hierom dat mensen aangenomen worden op basis van leugens vermeld in een prefab brief.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:50 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Je website door iemand anders laten maken? Ik heb voor een kennis die redelijk Nederlands spreekt, maar nauwelijks schrijft een website voor zijn bedrijf gemaakt. Ben ik nu medeschuldig aan bedrog of moeten jullie blij zijn, omdat hij nu niet van ons geld in de bijstand zit maar zelf zijn geld verdient?
Mwoah, niet helemaal mee eens. De sollicitatie is slechts een begeleidend schrijven bij de CV. En om die CV draait het; daar staan je opleidingen en werkervaringen in. Dat is hetgeen waar de werkgever in geinteresseerd is. Als je in je CV dingen gaat zetten die niet waar zijn, dan pas is er sprake van misleiding. Naar mijn mening dan.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:51 schreef Iblis het volgende:
In principe zou een bedrijf personen die volledig incapabel zijn er wel tijdens de proeftijd moeten uitpikken, anderzijds is het m.i. wel simpelweg een vorm van misleiding geen zelf-geschreven brieven te sturen, want dat is toch waar de meeste mensen vanuit gaan. Zo'n brief wordt gelezen met het idee: doet iemand een beetje moeite om zichzelf goed te presenteren, en als er dan ook nog wat tips voor een gesprek gegeven worden, dan snap ik best dat zulke mensen toch de sollicitatie doorkomen (zeker als het aanbod niet denderend groot is) doordat de werkgever door de goede brief op het verkeerde been is gezet.
Doch, ik verwacht dat bedrijven, als dit een beetje bekend wordt, expliciet om een zelf-geschreven brief zullen gaan vragen, en dan kan het UWV weer wat anders verzinnen.
Was dat met dat boek met een opdracht over hoe je netjes vraagt of je even mag passeren?quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 22:00 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Sterker nog, ze krijgen vakken die nergens over gaan. Ergo, minder tijd voor de techniek.
Mensen verwachten doorgaans (volgens mij) dat inderdaad dat wat in je CV staat waar is, en dat je dat daadwerkelijk hebt gedaan, maar ook dat je je sollicitatiebrief zelf geschreven hebt. Door dat niet te doen zet je mensen m.i. op het verkeerde been. Natuurlijk heeft de werkgever daar ook verantwoordelijkheid, maar als iemand solliciteert op een functie waarin hij of zij onder andere brieven moet opstellen, en op het CV meldt die opleiding te hebben, maar eigenlijk niet zo goed te kunnen spellen, dan kun je dat in een gesprek niet horen, je hoort niet dat iemand ‘ik wordt’ zou schrijven. Als iemand zelf zo'n brief schrijft die barst van de spelfouten, dan ben je wat dat betreft al gewaarschuwd.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 22:17 schreef StateOfMind het volgende:
Mwoah, niet helemaal mee eens. De sollicitatie is slechts een begeleidend schrijven bij de CV. En om die CV draait het; daar staan je opleidingen en werkervaringen in. Dat is hetgeen waar de werkgever in geinteresseerd is. Als je in je CV dingen gaat zetten die niet waar zijn, dan pas is er sprake van misleiding. Naar mijn mening dan.
quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 22:01 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Kan je wel lezen, als hij zijn eigen bedrijf heeft mag hij alles doen wat hij zelf leuk vindt. Het gaat er hierom dat mensen aangenomen worden op basis van leugens vermeld in een prefab brief.
Dit dus.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:43 schreef soylent het volgende:
[..]
^ The real WTF.
Kortom een organisatie die nieuwe medewerkers niet voldoende begeleidt en volgt. Op de blaren zitten dan maar.
Had je maar een vak moeten lerenquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:06 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Omdat het huidige MBO niveau inderdaad te bedroevend is voor woorden is mijn MBO opleiding van twintig jaar geleden sterk aan inflatie onderhevig.
Dude...quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 23:05 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Had je maar een vak moeten leren
Nee. De gemiddelde schrijver loopt er ook bij als Jezus na 2 nachten doorhalen. Daarnaast kun je schriftelijk heel begenadigd zijn maar verbaal een stuk minder sterk, om wat voor reden dan ook.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 19:47 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
Als iemand op sollicitatiegesprek komt pik je dat er toch zo uit als de stijl van presenteren niet overeenkomt met de stijl zoals gebruikt in de brief?
Ja, maar dan wil ik eigenlijk ook een Pool hier naartoe halen, draag ik 25% salaris af en dan gaat hij voor me werken.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:50 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Je website door iemand anders laten maken? Ik heb voor een kennis die redelijk Nederlands spreekt, maar nauwelijks schrijft een website voor zijn bedrijf gemaakt. Ben ik nu medeschuldig aan bedrog of moeten jullie blij zijn, omdat hij nu niet van ons geld in de bijstand zit maar zelf zijn geld verdient?
Heel triest inderdaad dat UWV zich leent voor dit soort onzin.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 19:41 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Triest dat het UWV mee werkt aan dit soort praktijken. Daarnaast ook dom van de werkgevers om alleen op de brief af te gaan en geen verder onderzoek / navraag te doen over de capaciteiten van de mensen
Die jaquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 22:23 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Was dat met dat boek met een opdracht over hoe je netjes vraagt of je even mag passeren?
Volgens mij is dat nu net wat ze trachten op het MBOquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 23:05 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Had je maar een vak moeten leren
De directeur heeft alle brieven waar zijn naam onder staat ook echt zelf geschreven.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 07:28 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Maar uiteindelijk is dit de zorg van de werkgever, dat vind ik wel. Anderzijds, als je naam en handtekening staan onder een brief die je niet zelf hebt geschreven... Ik weet het niet.
Niks bedondering; een brief, zelfs een diploma vragen wil niet zeggen dat je creativiteit zoekt maar men zoekt mensen die bepaalde resultaten kunnen behalen. Hoe ze daartoe komen is hun eigen zaak.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 19:41 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Triest dat het UWV mee werkt aan dit soort praktijken. Daarnaast ook dom van de werkgevers om alleen op de brief af te gaan en geen verder onderzoek / navraag te doen over de capaciteiten van de mensen
Nou, misschien kunnen die CWI klanten wel meteen door voor dirk danquote:Op zaterdag 25 oktober 2008 08:20 schreef Halcon het volgende:
[..]
De directeur heeft alle brieven waar zijn naam onder staat ook echt zelf geschreven.![]()
Ik kan me hier eigenlijk alleen maar bij aansluiten. Dat mens heeft haar recht om te zeiken op die brievenfabriek absoluut verspeelt, daar de persoon in kwestie gewoon de proeftijd doorgekomen is. Ze kan beter haar organisatie op orde brengen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:43 schreef soylent het volgende:
[..]
^ The real WTF.
Kortom een organisatie die nieuwe medewerkers niet voldoende begeleidt en volgt. Op de blaren zitten dan maar.
Op zich hoeft een verschil in presentatie in woord en geschrift en in een real-life presentatie helemaal niet te zeggen dat iemand een brief niet zelf heeft geschreven ofzo. Iemand kan zich nu eenmaal soms veel beter uiten in geschrift dan mondeling (of andersom). Ik heb dat ook.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:35 schreef servus_universitas het volgende:
Ik ben ook wel eens bij sollicitatie-interviews aanwezig en ik heb ook eens meegemaakt dat ik iemand heb laten komen vanwege zijn brief. Het was een keurige brief en erg goed en origineel geschreven èn geheel zonder fouten. Toen de bewuste sollicitant op bezoek kwam kan ik hem vrijwel direct al niet verenigen met zijn brief. Niet dat hij erg slecht over kwam, maar de manier van redeneren was geheel anders. Ik dacht, laat ik hem eens uit de tent lokken en complimenteerde hem met zijn goede brief en vroeg hem of hij altijd zo bedreven is met schriftelijke taal aangezien we dat erg belangrijk vinden. Toen werd hij wat zenuwachtig lacherig en gaf aan dat hij de brief had laten schrijven door een kennis, omdat hij zelf erg slecht de Nederlandse taal in geschrift beheerst.
Aan de andere kant sturen ze ook stapels werklozen naar sollicitatiecursussen waarin men in groepsverband ook volgens bepaalde regeltjes een briefje leert kloppen. In hoeverre is dat nog eigen werk?quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 19:41 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Helemaal mee eensquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 22:04 schreef MarMar het volgende:
Oh My God... is dit werkelijk nieuws????
Kom op zeg, kan iemand niet bedenken dat je wie dan ook een brief voor je kan laten schrijven?
Ik ben het er wel mee eens dat je niet moet liegen over je vaardigheden (doelende op de schriftelijke vaardigheden) maar als je niet goed in brieven schrijven bent, vraag je toch gewoon hulp erbij.. al dan niet op deze manier waarvan ik trouwens niet begrijp dat het een mysterie voor bedrijven is dat het gebeurt.
Ik heb menigmaal mensen geholpen met het schrijven van een brief, omdat ik toevallig redelijk goed ben in woorden op papier zetten. Is dat dan meteen fraude?
Wat een onzin zeg. Dan moeten ze maar wat zorgvuldiger zijn in hun selectieprocedure.
Er wordt ook nog gezegd dat de proefperiode afgelopen is en het bedrijf zich nu genaaid voelt, pardon, maar ehm, als diegene voldeed in de proefperiode, wat ik aanneem als diegene er nog werkt, wat is dan opeens het probleem?
Ik vind het nogal naief van iemand die een bedrijf runt om te vergeten dat mensen vaak hulp van buitenaf vragen voor een dergelijke brief.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 23:24 schreef ACT-F het volgende:
Zolang er in de sollicitatiebrief staat dat die door een ander geschreven is dan heb ik er geen enkele moeite mee. Als je als bedrijf kandidaten zoekt die zowel in woord als geschrift representatief moeten overkomen bij klanten dan voel je je wel bedonderd als je er pas tijdens een sollicitatiegesprek of proeftijd achterkomt.
Tja of ze voldoet gewoon prima maar kan toevallig niet zo goed een sollicitatiebrief schrijven.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:43 schreef soylent het volgende:
[..]
^ The real WTF.
Hoe moet je dat ruiken als je zo'n brief voor je hebt? Als je als bedrijf geen belang hebt bij een kandidaat die de Nederlandse taal schriftelijk slecht beheerst dan wil ik dat uit de CV kunnen halen, en niet pas achter komen tijdens een sollicitatiegesprek.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 23:34 schreef MarMar het volgende:
Ik vind het nogal naief van iemand die een bedrijf runt om te vergeten dat mensen vaak hulp van buitenaf vragen voor een dergelijke brief.
Is het wereldnieuws voor je dat mensen hulp krijgen bij het schrijven van brieven?quote:Op woensdag 29 oktober 2008 17:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Hoe moet je dat ruiken als je zo'n brief voor je hebt? Als je als bedrijf geen belang hebt bij een kandidaat die de Nederlandse taal schriftelijk slecht beheerst dan wil ik dat uit de CV kunnen halen, en niet pas achter komen tijdens een sollicitatiegesprek.
Begrijpend lezen is ook niet je sterkste kant. Geef eens antwoord op mijn vraag:quote:Op woensdag 29 oktober 2008 17:32 schreef MarMar het volgende:
Is het wereldnieuws voor je dat mensen hulp krijgen bij het schrijven van brieven?
Ja?
Dan ben je naief.
Dat kan je dus niet, maar als het goed is gaat het om de inhoud en zelfs als iemand een goede brief kan schrijven, kan het nog wel een enorme knurft zijn die je niet aan het werk wilt hebben.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 17:56 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Begrijpend lezen is ook niet je sterkste kant. Geef eens antwoord op mijn vraag:
Hoe moet ik aan een sollicitatiebrief ruiken of deze zelfgeschreven is of door een ander?
Het kan wel, mits de sollicitant eerlijk is. Want waarom zou je het schrijven van een sollicitatiebrief uitbesteden als het voor je functie toch niet uitmaakt hoe je taalbeheersing is. Een beetje jammer geld of niet?quote:Op woensdag 29 oktober 2008 18:09 schreef MarMar het volgende:
Dat kan je dus niet, maar als het goed is gaat het om de inhoud
Dat is iets te kort door de bocht. Als je ergens on-line op reageert of je CV mailt dan is het wel handig als je nog een toelichting schrijft of toevoegt. Dat is weliswaar geen echte "klassieke" brief, maar het telt wel mee.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:56 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Joh, al dat semi-enthousiaste geouwehoer in die brieven wil je niet hebben als PZ- of P&O-organisatie, je wilt alleen de CV's hebben.
Je hebt volkomen gelijk, wat dat aangaat is het eigenlijk een soort van spel/toneelstuk. Een zekere overeenkomst met een schaakpartij misstaat ook niet (openingsvoorbereiding, eigen plannen, plan van je tegenstander doorzien en ga zo maar door). Vreemd genoeg heb ik dat toneelspel/spelelement altijd erg boeiend gevonden aan het hele gebeuren. Sollicitaties en wat daar omheen zit hebben een zekere amusementswaarde en zijn bijzonder leerzaam.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 20:06 schreef k_man het volgende:
Oh jee, de sollicitant wil zich zo goed mogelijk presenteren. Misschien nét ietsje beter dan ie echt is. Nou, da's nieuws! Schandalig! Het enige nieuwe is dat het nu een bedrijf is dat de brieven schrijft, in plaats van de buurman of het neefje.
Gelukkig doen werkgevers zich in sollicitatieprocedures nooit mooier voor dan ze zijn. Al die banen zijn echt uitdagend, afwisselend, in een informele sfeer, met een hecht team en tegen marktconforme arbeidsvoorwaarden.
Als werkgevers dat soort gelul in hun personeelsadvertenties zetten, mogen ze dan wel verwachten dat sollicitanten al hun zwakheden en tekortomingen in hun brief opnemen?
Kom op zeg, zijn mensen tegenwoordig zulke weekdieren dat ze zelfs dat niet kunnen of beter nog willen doen? Alleen al het feit dat je de moeite doet om een zelfgeschreven stukje tekst toe te voegen, ook al blinkt het niet uit kan al veel verschil maken. Het gaat om iets "eigens" toevoegen aan een generiek CV. Het hoeft helemaal niet zo'n super gelikt stukje te zijn.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 11:34 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Tja of ze voldoet gewoon prima maar kan toevallig niet zo goed een sollicitatiebrief schrijven.
Het enige wat zo'n sollicitatiebrief zegt is hoe goed je een sollicitatiebrief kan schrijven, totaal niet over hoe goed je in je vak bent of hoe je bent. (een beetje als een IQ test, dat geeft ook alleen aan hoe goed je bent in IQ testen maken)
Juist het feit dat zo'n brief formeel moet zijn en in keurig ABN geschreven moet zijn slaat in een hoop bedrijfstakken als een lul op een drumstel. Waarom moet iemand die pleepotten schrobt een keurige brief kunnen schrijven, of iemand die vuilnisbakken leegt of iemand die de vloer dweilt. Of een taxichauffeur of een buschauffeur of whatever, vul maar in.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 21:20 schreef drexciya het volgende:
[..]
Kom op zeg, zijn mensen tegenwoordig zulke weekdieren dat ze zelfs dat niet kunnen of beter nog willen doen? Alleen al het feit dat je de moeite doet om een zelfgeschreven stukje tekst toe te voegen, ook al blinkt het niet uit kan al veel verschil maken. Het gaat om iets "eigens" toevoegen aan een generiek CV. Het hoeft helemaal niet zo'n super gelikt stukje te zijn.
Verder is het gewoon iets algemeens qua vaardigheden dat je iets normaals op "papier" of in de tekstverwerker kunt kunt zetten. Alsof niemand E-mail gebruikt in een gemiddeld bedrijf. Dat is weliswaar niet zo formeel, maar net zo goed een terrein waarbij je enigszins schriftelijk vaardig moet zijn. Is dat niet zo dan kun je de meest vreselijke flame-wars en ellende binnen een organisatie krijgen!
Ik heb enige jaren geleden mijn zus geholpen bij het schrijven van een brief en daarbij heb ik niet alleen geholpen bij het schrijven van de brief, maar heb ik de nadruk gelegd op het "verhaal". De brief is het verhaal waar je het CV in verwerkt; je praat de stukjes van je CV (dat is maar een lijst) op een nette wijze (en met de juiste nuances en aandachtspunten) aan elkaar. Dus je brief en het verhaal wat je tijdens een gesprek "afdraait" lopen in elkaar over! Mijns inziens heeft die aanpak een groot verschil gemaakt en mijn zus ook enige inzichten meegegeven om zich beter te presenteren in een gesprek.
Wanneer je dat niet doet kun je mijns inziens iemand anders niet een brief voor je laten schrijven zonder dat het niet "klopt" bij een sollicitatiegesprek. Dit topic duidt dan ook op grote onkunde bij de PenO afdeling.
Precies. Zelf maakt het bedrijf de vacature ook net wat mooier dan die in werkelijkheid is en zijn de doorstroommogelijkheden veel beter dan in werkelijkheid het geval is, etc..quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 23:34 schreef MarMar het volgende:
[..]
Ik vind het nogal naief van iemand die een bedrijf runt om te vergeten dat mensen vaak hulp van buitenaf vragen voor een dergelijke brief.
Wanneer ik jouw reactie even tot in het extreme doortrek dan impliceer je dat mensen die voor zo'n beroep gaan dus niet eens de meeste basale schrijftelijke vaardigheden hoeven te hebben? Kom op zeg, zo spannend is een sollicitatiebrief niet en zo goed hoeft het ook niet te zijn. Verder zijn een heleboel functies tegenwoordig voorzien van een administratieve component in wat voor vorm dan ook. Schriftelijke vaardigheden zijn wel degelijk zinvol.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 12:22 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Juist het feit dat zo'n brief formeel moet zijn en in keurig ABN geschreven moet zijn slaat in een hoop bedrijfstakken als een lul op een drumstel. Waarom moet iemand die pleepotten schrobt een keurige brief kunnen schrijven, of iemand die vuilnisbakken leegt of iemand die de vloer dweilt. Of een taxichauffeur of een buschauffeur of whatever, vul maar in.
Natuurlijk is het wel het beste als je gewoon je best doet op een brief maar zolang het gemiddelde bedrijf niet eens de moeite neemt om terug te reageren op je brief en zelf ook standaard vacatures plaatst,... waarom dan zelf moeite nemen om elke keer maar weer een brief op te stellen die helemaal origineel is en zelf bedacht. Dat doet het gemiddelde bedrijf immers ook niet. Elk bedrijf heeft een jong en dynamisch team, heeft marktconforme salarissen etc.Daar kan je ook niks uithalen. Gewoon op gesprek gaan en de beste kandidaat er uitpikken tijdens een sollicitatiegesprek, dat zegt een miljoen keer meer dan zo'n stuk papier met wat standaard formeel gebrabbel erop.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |