abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 22:17:04 #26
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_62654619
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 21:51 schreef Iblis het volgende:
In principe zou een bedrijf personen die volledig incapabel zijn er wel tijdens de proeftijd moeten uitpikken, anderzijds is het m.i. wel simpelweg een vorm van misleiding geen zelf-geschreven brieven te sturen, want dat is toch waar de meeste mensen vanuit gaan. Zo'n brief wordt gelezen met het idee: doet iemand een beetje moeite om zichzelf goed te presenteren, en als er dan ook nog wat tips voor een gesprek gegeven worden, dan snap ik best dat zulke mensen toch de sollicitatie doorkomen (zeker als het aanbod niet denderend groot is) doordat de werkgever door de goede brief op het verkeerde been is gezet.

Doch, ik verwacht dat bedrijven, als dit een beetje bekend wordt, expliciet om een zelf-geschreven brief zullen gaan vragen, en dan kan het UWV weer wat anders verzinnen.
Mwoah, niet helemaal mee eens. De sollicitatie is slechts een begeleidend schrijven bij de CV. En om die CV draait het; daar staan je opleidingen en werkervaringen in. Dat is hetgeen waar de werkgever in geinteresseerd is. Als je in je CV dingen gaat zetten die niet waar zijn, dan pas is er sprake van misleiding. Naar mijn mening dan.

En als pas na de proeftijd blijkt dat de aangenomen kandidaat toch niet geschikt is, dan heeft die gewoonweg geen of te weinig begeleiding gehad. Of iemand al dan niet geschikt voor een functie komt al snel naar boven bij een goede begeleiding/inwerking.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 22:23:54 #27
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_62654815
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 22:00 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Sterker nog, ze krijgen vakken die nergens over gaan. Ergo, minder tijd voor de techniek.
Was dat met dat boek met een opdracht over hoe je netjes vraagt of je even mag passeren?
[KNE]-Mod
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 22:24:38 #28
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62654840
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 22:17 schreef StateOfMind het volgende:
Mwoah, niet helemaal mee eens. De sollicitatie is slechts een begeleidend schrijven bij de CV. En om die CV draait het; daar staan je opleidingen en werkervaringen in. Dat is hetgeen waar de werkgever in geinteresseerd is. Als je in je CV dingen gaat zetten die niet waar zijn, dan pas is er sprake van misleiding. Naar mijn mening dan.
Mensen verwachten doorgaans (volgens mij) dat inderdaad dat wat in je CV staat waar is, en dat je dat daadwerkelijk hebt gedaan, maar ook dat je je sollicitatiebrief zelf geschreven hebt. Door dat niet te doen zet je mensen m.i. op het verkeerde been. Natuurlijk heeft de werkgever daar ook verantwoordelijkheid, maar als iemand solliciteert op een functie waarin hij of zij onder andere brieven moet opstellen, en op het CV meldt die opleiding te hebben, maar eigenlijk niet zo goed te kunnen spellen, dan kun je dat in een gesprek niet horen, je hoort niet dat iemand ‘ik wordt’ zou schrijven. Als iemand zelf zo'n brief schrijft die barst van de spelfouten, dan ben je wat dat betreft al gewaarschuwd.

Desondanks zou het in de proeftijd wel moeten opvallen, maar ik denk dat mensen initieel wel misleid kunnen worden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 22:28:21 #29
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_62654941
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 22:01 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Kan je wel lezen, als hij zijn eigen bedrijf heeft mag hij alles doen wat hij zelf leuk vindt. Het gaat er hierom dat mensen aangenomen worden op basis van leugens vermeld in een prefab brief.

Nee, de inhoud is correct, de presentatie is 'gelogen' (als in: niet door diegene zelf opgesteld).
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 21:43 schreef soylent het volgende:

[..]

^ The real WTF.

Kortom een organisatie die nieuwe medewerkers niet voldoende begeleidt en volgt. Op de blaren zitten dan maar.
Dit dus.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_62655336
Ik voer regelmatig gesprekken met sollicitanten en ik zie dit niet als een probleem. Je moet niet vergeten dat de doelstelling van het UWV "werk vóór geld" is. Dus help liever mensen aan werk dan aan een uitkering. Dat is toch iets dat Martijn_77 moet aanspreken.

Om aan een baan te komen heb je om te beginnen een fatsoenlijke, aantrekkelijke sollicitatiebrief nodig. Als het UWV die voor je schrijft heb ik daar geen enkel probleem mee, mits de inhoud waar is. As werkgever heb je voldoende instrumenten om de inhoud van zowel brief als CV te toetsen. Met alleen een gelikte brief kom je niet aan een baan, je moet er tijdens een gesprek ook een consistent verhaal bij hebben. Kortom: ik zie het probleem niet.
pi_62656063
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 21:06 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Omdat het huidige MBO niveau inderdaad te bedroevend is voor woorden is mijn MBO opleiding van twintig jaar geleden sterk aan inflatie onderhevig .
Had je maar een vak moeten leren
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 23:16:11 #32
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_62656329
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 23:05 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dude...

* HenryHill trekt bier en chips uit de kast...
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_62660198
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 19:47 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
Als iemand op sollicitatiegesprek komt pik je dat er toch zo uit als de stijl van presenteren niet overeenkomt met de stijl zoals gebruikt in de brief?
Nee. De gemiddelde schrijver loopt er ook bij als Jezus na 2 nachten doorhalen. Daarnaast kun je schriftelijk heel begenadigd zijn maar verbaal een stuk minder sterk, om wat voor reden dan ook.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_62660204
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 21:50 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Je website door iemand anders laten maken? Ik heb voor een kennis die redelijk Nederlands spreekt, maar nauwelijks schrijft een website voor zijn bedrijf gemaakt. Ben ik nu medeschuldig aan bedrog of moeten jullie blij zijn, omdat hij nu niet van ons geld in de bijstand zit maar zelf zijn geld verdient?
Ja, maar dan wil ik eigenlijk ook een Pool hier naartoe halen, draag ik 25% salaris af en dan gaat hij voor me werken.

Maar uiteindelijk is dit de zorg van de werkgever, dat vind ik wel. Anderzijds, als je naam en handtekening staan onder een brief die je niet zelf hebt geschreven... Ik weet het niet.
pi_62660265
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 19:41 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Bron

Triest dat het UWV mee werkt aan dit soort praktijken. Daarnaast ook dom van de werkgevers om alleen op de brief af te gaan en geen verder onderzoek / navraag te doen over de capaciteiten van de mensen
Heel triest inderdaad dat UWV zich leent voor dit soort onzin.

Maar goed, elk weldenkende werknemer die verantwoordelijk is voor het aannemen van personeel weet dit toch wel. Je krijgt constant dezelfde sollicitatiebrieven binnen.

De echte bagger gaat meteen de prullenbank in, maar iemand met in elk geval een hersencelletje komt in elk geval op het idee om van internet een kant-en-klare brief te plukken.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 25 oktober 2008 @ 08:15:48 #36
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62660314
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 22:23 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Was dat met dat boek met een opdracht over hoe je netjes vraagt of je even mag passeren?
Die ja
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 23:05 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Volgens mij is dat nu net wat ze trachten op het MBO
pi_62660325
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 07:28 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Maar uiteindelijk is dit de zorg van de werkgever, dat vind ik wel. Anderzijds, als je naam en handtekening staan onder een brief die je niet zelf hebt geschreven... Ik weet het niet.
De directeur heeft alle brieven waar zijn naam onder staat ook echt zelf geschreven. Je naam en handtekening er onder zetten kan betekenen dat je je conformeert met de inhoud van de brief, ook al heeft de directieslet de brief getikt.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 15:14:19 #38
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_62666861
quote:

[..]

Bron

Triest dat het UWV mee werkt aan dit soort praktijken. Daarnaast ook dom van de werkgevers om alleen op de brief af te gaan en geen verder onderzoek / navraag te doen over de capaciteiten van de mensen
Niks bedondering; een brief, zelfs een diploma vragen wil niet zeggen dat je creativiteit zoekt maar men zoekt mensen die bepaalde resultaten kunnen behalen. Hoe ze daartoe komen is hun eigen zaak.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_62667076
Op de werkvloer worden ook volop ideeen gejat e.d.

Het gaat er uit eindelijk toch vooral om dat je met een nette rapportage komt. Hoe je er aan komt maakt niet zo gek veel uit.
pi_62667282
Ik ben ook wel eens bij sollicitatie-interviews aanwezig en ik heb ook eens meegemaakt dat ik iemand heb laten komen vanwege zijn brief. Het was een keurige brief en erg goed en origineel geschreven èn geheel zonder fouten. Toen de bewuste sollicitant op bezoek kwam kan ik hem vrijwel direct al niet verenigen met zijn brief. Niet dat hij erg slecht over kwam, maar de manier van redeneren was geheel anders. Ik dacht, laat ik hem eens uit de tent lokken en complimenteerde hem met zijn goede brief en vroeg hem of hij altijd zo bedreven is met schriftelijke taal aangezien we dat erg belangrijk vinden. Toen werd hij wat zenuwachtig lacherig en gaf aan dat hij de brief had laten schrijven door een kennis, omdat hij zelf erg slecht de Nederlandse taal in geschrift beheerst.
pi_62675077
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 08:20 schreef Halcon het volgende:

[..]

De directeur heeft alle brieven waar zijn naam onder staat ook echt zelf geschreven.
Nou, misschien kunnen die CWI klanten wel meteen door voor dirk dan
pi_62675263
Geen probleem. Ook voordat dit bestond ging het natuurlijk al vaak zo, alleen niet professioneel. Toen haalde men de voorbeeldbrieven van internet, of uit een boekje. Anders wilde die slimme neef, of de buurman wel even helpen met het opstellen van een goede brief.

Met een goede brief heb je geen baan. Die brief dient alleen op om gesprek te mogen komen, als een soort toelichting op het CV en met de motivatie voor de betreffende baan. Zowel het CV als de motivatie komen tijdens het gesprek nog uitgebreid aan de orde, als het goed is.

Ik voel een volgend schandaal aankomen. De sollicitant had bij het gesprek een net colbetje aan, maar later bleek dat niet eens van hem te zijn! Hij had het geleend van z'n vader!
pi_62677106
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 21:43 schreef soylent het volgende:

[..]

^ The real WTF.

Kortom een organisatie die nieuwe medewerkers niet voldoende begeleidt en volgt. Op de blaren zitten dan maar.
Ik kan me hier eigenlijk alleen maar bij aansluiten. Dat mens heeft haar recht om te zeiken op die brievenfabriek absoluut verspeelt, daar de persoon in kwestie gewoon de proeftijd doorgekomen is. Ze kan beter haar organisatie op orde brengen.

Ik vind het geen slecht initiatief; sommige mensen zijn nu eenmaal niet zo goed in brieven schrijven en grammaticaal correct kunnen schrijven boeit in verreweg de meeste banen toch al geen zak. Desnoods gebruik je spellingscontrole en mensen weten heus wel wat er bedoelt wordt ondanks een "t" die een d wezen moest. Kortom; taalfoutjes zijn -extremiteiten daargelaten- onbelangrijke trivialiteitjes die over het algemeen echt niks zeggen over de persoon die erachter zit.
Ignorance sparks religion. Religion sparks ignorance.
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 21:04:25 #44
52513 whosvegas
The Trickster
pi_62764006
http://www.briefopbestelling.nl/pricing
Je kunt ook een liefdesbrief laten schrijven
Are you nuts??
pi_62765804
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 15:35 schreef servus_universitas het volgende:
Ik ben ook wel eens bij sollicitatie-interviews aanwezig en ik heb ook eens meegemaakt dat ik iemand heb laten komen vanwege zijn brief. Het was een keurige brief en erg goed en origineel geschreven èn geheel zonder fouten. Toen de bewuste sollicitant op bezoek kwam kan ik hem vrijwel direct al niet verenigen met zijn brief. Niet dat hij erg slecht over kwam, maar de manier van redeneren was geheel anders. Ik dacht, laat ik hem eens uit de tent lokken en complimenteerde hem met zijn goede brief en vroeg hem of hij altijd zo bedreven is met schriftelijke taal aangezien we dat erg belangrijk vinden. Toen werd hij wat zenuwachtig lacherig en gaf aan dat hij de brief had laten schrijven door een kennis, omdat hij zelf erg slecht de Nederlandse taal in geschrift beheerst.
Op zich hoeft een verschil in presentatie in woord en geschrift en in een real-life presentatie helemaal niet te zeggen dat iemand een brief niet zelf heeft geschreven ofzo. Iemand kan zich nu eenmaal soms veel beter uiten in geschrift dan mondeling (of andersom). Ik heb dat ook.

Maar om terug te komen op de sollicitatiebrief die door een instantie voor de werklozen wordt geschreven. Als de informatie maar strookt met de werkelijkheid en past bij de kandidaat die de brief verstuurd dan is er toch niets aan de hand, en is er van misleiding toch vrijwel geen sprake?

Verder moet de betreffende kandidaat het toch echt helemaal zelf doen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_62766107
quote:

[..]

Bron

Aan de andere kant sturen ze ook stapels werklozen naar sollicitatiecursussen waarin men in groepsverband ook volgens bepaalde regeltjes een briefje leert kloppen. In hoeverre is dat nog eigen werk?

Nou ja, ik stuur gewoon naast mijn CV de twee laatste getuigschriften mee en dan is het meestal kat-in-het-bakkie.
pi_62766307
Oh My God... is dit werkelijk nieuws????

Kom op zeg, kan iemand niet bedenken dat je wie dan ook een brief voor je kan laten schrijven?

Ik ben het er wel mee eens dat je niet moet liegen over je vaardigheden (doelende op de schriftelijke vaardigheden) maar als je niet goed in brieven schrijven bent, vraag je toch gewoon hulp erbij.. al dan niet op deze manier waarvan ik trouwens niet begrijp dat het een mysterie voor bedrijven is dat het gebeurt.

Ik heb menigmaal mensen geholpen met het schrijven van een brief, omdat ik toevallig redelijk goed ben in woorden op papier zetten. Is dat dan meteen fraude?
Wat een onzin zeg. Dan moeten ze maar wat zorgvuldiger zijn in hun selectieprocedure.

Er wordt ook nog gezegd dat de proefperiode afgelopen is en het bedrijf zich nu genaaid voelt, pardon, maar ehm, als diegene voldeed in de proefperiode, wat ik aanneem als diegene er nog werkt, wat is dan opeens het probleem?
pi_62767740
Als je een sollicitatiebrief of CV (ook nog een "kunst" om die goed op te stellen) maakt, kan je hem toch even door een ander laten controleren op stijl en taalfouten? Zo toont ook de loodgieter (alsof alle loodgieters niet kunnen spellen ) een beetje moeite om netjes voor de dag te komen.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_62768142
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 22:04 schreef MarMar het volgende:
Oh My God... is dit werkelijk nieuws????

Kom op zeg, kan iemand niet bedenken dat je wie dan ook een brief voor je kan laten schrijven?

Ik ben het er wel mee eens dat je niet moet liegen over je vaardigheden (doelende op de schriftelijke vaardigheden) maar als je niet goed in brieven schrijven bent, vraag je toch gewoon hulp erbij.. al dan niet op deze manier waarvan ik trouwens niet begrijp dat het een mysterie voor bedrijven is dat het gebeurt.

Ik heb menigmaal mensen geholpen met het schrijven van een brief, omdat ik toevallig redelijk goed ben in woorden op papier zetten. Is dat dan meteen fraude?
Wat een onzin zeg. Dan moeten ze maar wat zorgvuldiger zijn in hun selectieprocedure.

Er wordt ook nog gezegd dat de proefperiode afgelopen is en het bedrijf zich nu genaaid voelt, pardon, maar ehm, als diegene voldeed in de proefperiode, wat ik aanneem als diegene er nog werkt, wat is dan opeens het probleem?
Helemaal mee eens .

Zelf laat ik officiële dingen ook altijd even controleren door mijn vader voordat ze de deur uit gaan. Dan gebeurt het regelmatig dat er iets beter verwoord kan worden of dat er nog wat foutjes uit geplukt worden. Zo komen er wel vaker mensen naar hem toe om te helpen met een sollicitatiebrief of zelfs om te oefenen voor een sollicitatiegesprek. Geeft in ieder geval aan dat je het serieus neemt en er aandacht aan besteedt.

Het gaat inderdaad wat ver om te zeggen dat de Nederlandse taal uitstekend beheerst wordt als dat niet het geval is, maar verder heb ik er geen problemen mee als mensen hulp krijgen met hun sollicitatiebrieven. Als je na de proeftijd nog niet doorhebt dat mensen niet geschikt zijn voor een bepaalde functie faal je zelf als leidinggevende ook behoorlijk.

Ik kan me hier echt niet zo druk om maken.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 23:24:50 #50
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_62768941
Zolang er in de sollicitatiebrief staat dat die door een ander geschreven is dan heb ik er geen enkele moeite mee. Als je als bedrijf kandidaten zoekt die zowel in woord als geschrift representatief moeten overkomen bij klanten dan voel je je wel bedonderd als je er pas tijdens een sollicitatiegesprek of proeftijd achterkomt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')