Het lijkt mij ook dat het bewustzijn versterkt wordt door het intellect. Blijkbaar wordt de rol van intelligentie door velen als onbelangrijk afgedaan, en niet alleen door de kerk, voor welke alleen het blinde vertrouwen in het woord van God van belang is.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 02:04 schreef Marsyas het volgende:
Bewustzijn en intelligentie zijn hetzelfde verschijnsel, maar voeden wij het bewustzijn met data en meten daarbij de verwerkingssnelheid/nauwkeurigheid en behoud van vaardigheid/info, dan noemen wij het resultaat intelligentie c.q. wijsheid, resultante van de mate van bewustzijn. Overschatten van het belang van intelligentie kan dus niet, onderschatten blijft dus over, en dat doe jij dus logischerwijze ook..
Dat bedoelde ik niet, vuile gnosticus.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 23:21 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Nee hoor, we zien je wel.![]()
Je hebt goede bijdrages gepost!
Hi, 7th/Allquote:Op donderdag 30 oktober 2008 03:30 schreef SeventhWave het volgende:
[..]
Het lijkt mij ook dat het bewustzijn versterkt wordt door het intellect. Blijkbaar wordt de rol van intelligentie door velen als onbelangrijk afgedaan, en niet alleen door de kerk, voor welke alleen het blinde vertrouwen in het woord van God van belang is.
Logica vind ik een persoonlijk iets voor iedereen. Het gaat meer over de mate waarop iemand heeft nagedacht over zijn keuzes. Ik kan me best voorstellen dat iemand het op een of andere manier plausibel acht dat er een hogere macht is, dat maakt die persoon niet meteen dom. Jan-Peter is bijvoorbeeld ook niet op zijn achterhoofd gevallen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 23:53 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ah, dus mensen die geloven zijn per definitie dom en mensen die niet geloven zijn per definitie ''intelligent''. Wauw.
Die stelling, samen met een aantal spelfouten mij als taalpurist erg pijn doen, maakt dat ik dit dus niet serieus kan nemen.
Het is niet zozeer dom on te geloven alswel onlogisch. Ik heb trouwens wel het gevoe dat voor veel gelovigen het al dan neit bestaan van god ook niet zón punt is, als we er volgende week achter komen dat god inderdaad niet bestaat betekent dat niet dat gelovigen ook gelijk ineens heel anders gaan leven, denk ik.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 23:53 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ah, dus mensen die geloven zijn per definitie dom en mensen die niet geloven zijn per definitie ''intelligent''. Wauw.
Die stelling, samen met een aantal spelfouten mij als taalpurist erg pijn doen, maakt dat ik dit dus niet serieus kan nemen.
Alles hangt hier natuurlijk af van de definitie van intelligentie maar het wordt in deze posts in verband gebracht met een hoog IQ.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 02:04 schreef Marsyas het volgende:
[..]
Als je intelligentie definieert als het vermogen je bewust te zijn van je bewustzijn, wordt je je bewust dat ze complementair zijn, en in een dynamisch evenwicht. De implicatie van wat jij zegt is absurd. hoe dommer, hoe autonomer, hoe slimmer hoe manipuleerbaarder?
Bewustzijn en intelligentie zijn hetzelfde everschijnsl, maar voeden wij het bewustzijn met data en meten daarbij de verwerkingssnelheid/nauwkeurigheid en behoud van vaardigheid/info, dan noemen wij het resultaat intelligentie c.q. wijsheid, resultante van de mate van bewustzijn. Overschatten van het belang van intelligentie kan dus niet, onderschatten blijft dus over, en dat doe jij dus logischerwijze ook..
Grtn
Hi,KD3/Allquote:Op zaterdag 1 november 2008 12:40 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Alles hangt hier natuurlijk af van de definitie van intelligentie maar het wordt in deze posts in verband gebracht met een hoog IQ.
Ik zie het al voor me: een computer die zijn activiteit definieert als bewustzijn en daarmee dat probleem ook weer heeft opgelost.
TS begint er anders mee, ik volg alleen in zijn voetsporen.quote:Op woensdag 31 maart 2010 19:42 schreef TheMagnificent het volgende:
Niet weer dat sprookjesfigurengedoe!
Nee, dat heb je verkeerd begrepen, ik heb het niet over sprookjesfiguren gehad.quote:Op woensdag 31 maart 2010 22:09 schreef Sakura het volgende:
[..]
TS begint er anders mee, ik volg alleen in zijn voetsporen.
Maar dat houdt de discussie wel scherp.quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:10 schreef Magistic het volgende:
Jammer dat het enige antwoord, die dat nog enigszins geloofwaardig is, uitgesloten wordt.
Wat een drama(!), tóch. ..?quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:09 schreef deboeah het volgende:
De Here God hoeft zich zelf niet meer te laten zien aan de mensen, Zijn woord is toch immers reeds volbracht? De Bijbel is compleet en de wereld weet dat Hij er is. God heeft zichzelf vaak genoeg laten zien zo we weten uit het oude en nieuwe testament. Voor God is het niet meer nodig zichzelf aan mensen te openbaren op fysieke wijze. Hij openbaart zich door de Heilige Geest die door Zijn zoon Jezus Christus het werk doet. Dat werk wat Hij doet is ons een fijn gevoel geven zodra wij de Here God loven, danken en eren. Als wij God geen aandacht schenken omdat wij zogenaamd niet geloven dat Hij bestaat, waarom zou God zich dan geestelijk aan ook maar 1 van ons openbaren? God wil ons leren kennen. Hij reikt Zijn hand al naar ons uit! Het enige wat Hij van ons vraagt is onszelf verdiepen in wat Hij te vertellen heeft. Hij is immers de bron van al wat leeft hier op deze wereld. Deze wereld.. waarin bijna geen plaats meer is voor een leven met Hem....
deboeah
Breng dan het stuk dat je daarboven hebt geschreven over dat wij denken zonder God te kunnen niet als feit maar als jouw mening.quote:Op donderdag 1 april 2010 11:21 schreef deboeah het volgende:
Het geloof is geen feit. Het geloof is een geloof waarin mensen denken/geloven dat er meer is tussen hemel en aarde.
quote:Op donderdag 1 april 2010 12:17 schreef Lod het volgende:
[..]
Mij biedt het troost als diegene zijn leven heeft kunnen leiden zonder indoctrinaties, dogma's of het religieuze juk opgelegd uit angst voor wat een ander daarover denkt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |