abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62981190
quote:
Op woensdag 5 november 2008 19:40 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Dat weet ik het grootste deel van communicatie is nonverbaal. En ik weet wat de woorden betekenen. Ik kan ze alleen niet altijde plaatsen en al helemaal niet als gezichtuitdrukking. Zowel bij mijzelf als andere.
Ik kijk alleen niet graag naar mijn spiegelbeeld of foto's van mijzelf. Maar ik zal dit wel moeten doen. Dus ga ik dit proberen.
Veel succes Ik kan me indenken dat het niet makkelijk is, zeker omdat het merendeel wat je ziet aan gezichtsuitdrukkingen geen pure onvervalste versies van een bepaalde basisemotie zijn. Het helpt al als je leert welke gezichtsuitdrukkingen positief zijn en welke negatief..
  woensdag 5 november 2008 @ 22:58:41 #152
262 Re
Kiss & Swallow
pi_62985915
jongens en meisjes, het ligt aan de regen...

http://www.medicalnewstoday.com/articles/127862.php
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_62986846
Hè, jammer.. ik was dit topic vergeten. Net even alles terug zitten lezen
Er gaat niets boven Groningen
pi_62986898
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 00:03 schreef TheHamsterSlayer het volgende:
wat een hoop mongeaultjes hier zeg...en het zijn bijna allemaal vrouwen, op tijnbrein na dan....

is het niet zo dat jullie overreageren op bepaalde karaktertrekjes? ik zit ook aan mijn puisten, maar ik ben geen autist (toch?)

ik snap ook niet waarom meteen de psycholoog of de huisarts erbij gehaald moeten worden. Problemen moet je uiteindelijk toch zelf oplossen?
Zeg, als je niks nuttigs te melden hebt, houd je muil dan gewoon...
Er gaat niets boven Groningen
pi_62987132
quote:
Op woensdag 5 november 2008 00:15 schreef Maeghan het volgende:
Ik doe wel altijd dingen graag zelf omdat ik geen zin heb om ze uit te leggen.
Oh, dat is zo herkenbaar Ik heb dat ook.. maar dan krijg ik meestal bonje omdat ik niks zeg, en het zelf doe.
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 01:11 schreef Maeghan het volgende:
Trouwens, nu we toch bezig waren met genante onthullingen en zo, ik heb ook nog iets waarvan ik me afvraag of iemand hier er iets van herkent. Ik praat namelijk constant tegen mezelf.
Ik heb dat meer dat ik het echt in mijn hoofd doe.. om gek van te worden soms
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 23:23 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Van mijzelf weet ik dat ik vaak niet graag ergens over praat, omdat ik eerst een hele uitleg moet geven aan de ander wat mij dus dubbel zoveel werk kost. Heb jij dat ook?
Ik zeg meestal alleen iets als mij direct iets gevraagd wordt. En zo veel mogelijk antwoord ik alleen met ja of nee. Zelfs op vragen waar dat eigenlijk niet echt bij past.

En krabben op je hoofd en pulken aan wondjes doe ik ook wel, maar of dat nou iets met autisme te maken heeft.
Er gaat niets boven Groningen
pi_62988312
quote:
Op woensdag 5 november 2008 23:41 schreef sander-3 het volgende:

En krabben op je hoofd en pulken aan wondjes doe ik ook wel, maar of dat nou iets met autisme te maken heeft.
tis wel toevallig dat zoveel hier dat doen.
Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
pi_62988758
quote:
Op woensdag 5 november 2008 22:58 schreef Re het volgende:
jongens en meisjes, het ligt aan de regen...

http://www.medicalnewstoday.com/articles/127862.php
Straks ligt het nog aan het feit of de vader links of rechtsdragend is
pi_62998291
Foutje...
Sweet and innocent...
  donderdag 6 november 2008 @ 13:43:59 #159
35189 Troel
scherp en bot
pi_62998550
Afgelopen dinsdag een sollicitatiegesprek gehad waarin ik eerlijk heb aangegeven dat ik een autistische stoornis heb.

Gisteren hoorde ik dat ik de baan had


Erg fijn dat het soms dus gewoon er niet toe doet dat je een stempel hebt.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_62998575
quote:
Op donderdag 6 november 2008 13:43 schreef Troel het volgende:
Afgelopen dinsdag een sollicitatiegesprek gehad waarin ik eerlijk heb aangegeven dat ik een autistische stoornis heb.

Gisteren hoorde ik dat ik de baan had


Erg fijn dat het soms dus gewoon er niet toe doet dat je een stempel hebt.
Sweet and innocent...
pi_62999810
quote:
Op donderdag 6 november 2008 13:43 schreef Troel het volgende:
Afgelopen dinsdag een sollicitatiegesprek gehad waarin ik eerlijk heb aangegeven dat ik een autistische stoornis heb.

Gisteren hoorde ik dat ik de baan had


Erg fijn dat het soms dus gewoon er niet toe doet dat je een stempel hebt.
Tof
  donderdag 6 november 2008 @ 15:53:11 #162
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_63002852
quote:
Op donderdag 6 november 2008 13:43 schreef Troel het volgende:
Afgelopen dinsdag een sollicitatiegesprek gehad waarin ik eerlijk heb aangegeven dat ik een autistische stoornis heb.

Gisteren hoorde ik dat ik de baan had


Erg fijn dat het soms dus gewoon er niet toe doet dat je een stempel hebt.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  donderdag 6 november 2008 @ 15:54:23 #163
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_63002884
Een vraag: zijn er hier (gediagnosticeerde) mensen waarbij een duidelijk verschil tussen verbaal en performaal IQ naar voren is gekomen? En zo ja, wat zijn jullie ervaringen hiermee en/of hoe gaan jullie hier mee om?
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  donderdag 6 november 2008 @ 19:02:13 #164
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_63007911
Gisteren, ben ik bij de psycholoog , geweest. Ze vindt, dat ik erg blijf ''steken'' in negatieve dingen die er gebeurd zijn. En dat dat wel vaker voorkomt, bij autisme (dat de negatieve, gebeurtenissen en gevoelens sterker in het geheugen blijven).

Nu heb ik twee schriften moeten kopen, een zwarte en een lichte kleur (ik heb nu een beige met ''Time for Happy Thoughts'' (HEMA; echt toeval precies wat ik, zocht ) gekocht).
In het zwarte schrift moet ik alle, vervelende dingen schrijven, en in het beige schrift, alle postieve dingen en dingen, die goed gegaan zijn.

En ja ik heb ook een P-v kloof. (zoals ze dat noemen).
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_63010647
quote:
Op donderdag 6 november 2008 15:54 schreef Stupendous76 het volgende:
Een vraag: zijn er hier (gediagnosticeerde) mensen waarbij een duidelijk verschil tussen verbaal en performaal IQ naar voren is gekomen? En zo ja, wat zijn jullie ervaringen hiermee en/of hoe gaan jullie hier mee om?
Verbaal 112, performaal 104

Mijn verbale IQ is niet echt laag maar ik loop enorm achter. Ik moet werkelijk bij alles nadenken en eer bij mij alles "in de laatjes" is opgeslagen en verwerkt, zijn mijn gesprekspartners al een aantal onderwerpen verder.
Hoe ga ik er mee om? Euuhmm ik geef aan dat ik niet zo snel ben ik reageren en handelen, en als men daar geen rekening mee wilt of kan houden dan probeer ik de voor mij belangrijke punten op te slaan. Als dat niet lukt dat sla ik niets op en verlaat ik het gesprek en vraag ik of men het mij in schriftelijk vorm wil doen toekomen. Tot zover het zakelijke.
Privé vraag ik de mensen hetzelfde, en als men daar geen rekening mee wil of kan houden dan is het gesprek voor mij over.
  donderdag 6 november 2008 @ 20:50:17 #166
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_63011319
quote:
Op donderdag 6 november 2008 15:54 schreef Stupendous76 het volgende:
Een vraag: zijn er hier (gediagnosticeerde) mensen waarbij een duidelijk verschil tussen verbaal en performaal IQ naar voren is gekomen? En zo ja, wat zijn jullie ervaringen hiermee en/of hoe gaan jullie hier mee om?
Mijn dochter is NLD gediagnostiseerd. Verbaal IQ 108, performaal IQ 75.........

Pfff, vooral het omgaan door de buitenwereld met haar is moeilijk (geweest). Iemand die ontzettend "goed" kan praten wordt hoog ingeschat; daar wordt veel van verwacht. En daar kan ze dus niet aan voldoen. De gevolgen zijn destraseus; een kind wat steeds faalangstiger werd, steeds minder vertrouwen in de wereld om haar heen kreeg en steeds vaker "raar" gevonden werd.

Hoe meer ze overvraagd wordt, hoe lager het performale IQ wordt. Toen het heel goed met haar ging op het SBO was haar performale IQ 91. Maar doordat de druk van de buitenwereld te groot is (wordt), trek ze zich terug in een soort starheid en is nauwelijks leerbaar.
pi_63026590
quote:
Op donderdag 6 november 2008 19:02 schreef Oxymoron het volgende:
Gisteren, ben ik bij de psycholoog , geweest. Ze vindt, dat ik erg blijf ''steken'' in negatieve dingen die er gebeurd zijn. En dat dat wel vaker voorkomt, bij autisme (dat de negatieve, gebeurtenissen en gevoelens sterker in het geheugen blijven).

Heb ik ook. Ik kan me dus nagenoeg geen positieve herinneringen voor de geest halen, negatieve wel. Echt heel extreem, zelfs als ik weet dat we vorige week iets leuks gedaan hebben, kan ik me bijv. van d ehele dag nog beter herinneren dat ik in de brandnetels ben gaan staan dan wat we verder gedaan hebben. Maar ook van m'n jeugd bijvoorbeeld en dingen van een jaar geleden, dan herinner ik me praktisch niks positiefs meer.
Sanity is (not) statistical
pi_63028388
Iemand hier die ervaring heeft met het LOI? Ik wil graag een vwo opleiding gaan doen.. maar ik vraag me erg af hoe dat dat zit met begeleiding en dergelijke.
Er gaat niets boven Groningen
pi_63041414
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 13:08 schreef sander-3 het volgende:
Iemand hier die ervaring heeft met het LOI? Ik wil graag een vwo opleiding gaan doen.. maar ik vraag me erg af hoe dat dat zit met begeleiding en dergelijke.
Ik heb alleen ervaring met een cursus Slijtersvak en dat was zo droevig dat ik een klacht gestuurd heb en uiteindelijk twee maanden geen lesgeld heb hoeven betalen. Moet ik dan nog meer zeggen?
Sanity is (not) statistical
pi_63042357
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 21:47 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Ik heb alleen ervaring met een cursus Slijtersvak en dat was zo droevig dat ik een klacht gestuurd heb en uiteindelijk twee maanden geen lesgeld heb hoeven betalen. Moet ik dan nog meer zeggen?
Gaarne

Was de inhoud van de cursus dan slecht, of iets anders? Want bij iets als een VWO moet het wel aan de eisen voldoen enzo.. toch?

Maar ik weet het ook nog niet zeker hoor. Ik zou dolgraag vwo doen.. maar als het zo vaag is allemaal.
Er gaat niets boven Groningen
pi_63043305
Slijtersvakdiploma is ook een erkend diploma, dus wat dat betreft zegt het niks.

De inhoud was inderdaad niet goed. Het was soms heel onduidelijk en de informatie was gebrekkig; dan beschreven ze bijvoorbeeld een ingewikkeld apparaat en daar deden ze dan geen foto bij, terwijl de omschrijving echt iets was waar je je nauwelijks een voorstelling van kan maken. Of ze gaven bijv een opsomming van wat voor drank in wat voor soort glas moest, maar dan ook geen foto of omschrijving van de vorm van dat glas. Dan heb ik het niet over longdrinkglazen hoor, maar over hele specifieke bier- of wijnglazen. Of er werd een afkorting gebruikt van een instituut of een kleurschaal, maar daarvan werd dan niet uitgelegd wat het was. Ik denk niet dat je zomaar van mensen kunt verwachten dat ze weten wat een EBU-waarde is of wat stichting NIBEM is. Ook zaten er tegenstrijdigheden in de lesstof, in het ene hoofdstuk stond dan een andere benaming of oorzaak van iets dan in het andere hoofdstuk. Bijvoorbeeld in het ene hoofdstuk dat het gist in een bierflesje zakt door de zwaartekracht en in het andere dat het zakt onder druk van het koolzuur. Of dat bieren met een tweede gisting in het ene hoofdstuk bovengistend genoemd worden en in het andere wisselgistend. Ook staat het vol met kromzinnen, spelfouten en taalfouten. Zo gaat constant over "de meest belangrijke" in plaats van "de belangrijkste" en dingen als "het hoeveelheid bier" en "een bier die". De vragen die ze gebruiken als toetsen zijn heel onduidelijk (het examen zelf is niet van de LOI dus dan heb je geen last van onduidelijke vragen gelukkig). Er wordt bijvoorbeeld gevraagd in welke maanden druiven geoogst worden (meerkeuzevraag), maar er wordt niet bijgezegd op welk halfrond. De informatie was ook gedateerd; een groot deel van de cursus was na 2003 niet meer bijgewerkt en een deel zelfs sinds 1999 niet. Alsof er in 9 jaar niets meer veranderd is op het gebied van drank (het ging dus nog over bierbrouwerijen die niet meer bestonden, trends die al even over zijn, maar het miste ook de belangrijkste recente productontwikkelingen zoals Breezers en rosebier en belangrijke wijzigingen in de regelgeving op het gebied van afvalverwerking en reclamecodes. Verder nog een enkele feitelijke onjuistheid, zoals dat Sydney de hoofdstad van Australie zou zijn. Nou ja, dat is het wel.

Voor mij waren er achteraf betere alternatieven. Voor het VWO is dat misschien wat lastiger.

Hoe het met begeleiding zit weet ik niet. Op zich kreeg ik weinig feedback op m'n ongezonden opdrachten. De feedback die je krijgt als je antwoord fout is, is standaard "zie paragraaf x.x". Overige begeleiding heb ik niet gevraagd, je schijnt inderdaad wel contact te kunnen zoeken met een docent. Ik heb daar niet zo'n behoefte aan, ik gebruik google wel als ik iets niet snap.

Maar goed, het is maar hoe je zelf bent. Als je genoeg zelfdiscipline hebt voor thuisstudie, dan kan het een aardig hulpmiddeltje zijn. Je legt dan een redelijke basis en als je daar behoefte aan hebt kun je informatie in de bibliotheek of op internet zoeken. En het voordeel in jouw geval is dat heel veel mensen natuurlijk VWO hebben gedaan en je kunnen helpen, het Slijtersvakdiploma komt net even wat minder voor.
Sanity is (not) statistical
  vrijdag 7 november 2008 @ 23:00:01 #172
191398 sweetlady-o
Beroepslurker
pi_63043416
quote:
Op donderdag 6 november 2008 20:50 schreef childintime het volgende:

[..]

Mijn dochter is NLD gediagnostiseerd. Verbaal IQ 108, performaal IQ 75.........

Pfff, vooral het omgaan door de buitenwereld met haar is moeilijk (geweest). Iemand die ontzettend "goed" kan praten wordt hoog ingeschat; daar wordt veel van verwacht. En daar kan ze dus niet aan voldoen. De gevolgen zijn destraseus; een kind wat steeds faalangstiger werd, steeds minder vertrouwen in de wereld om haar heen kreeg en steeds vaker "raar" gevonden werd.

Hoe meer ze overvraagd wordt, hoe lager het performale IQ wordt. Toen het heel goed met haar ging op het SBO was haar performale IQ 91. Maar doordat de druk van de buitenwereld te groot is (wordt), trek ze zich terug in een soort starheid en is nauwelijks leerbaar.
Wacht even dus als ik het goed begrijp zijn sommige mensen met autisme verbaal goed, maar kunnen daarnaast een laag IQ hebben?
Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
pi_63043571
Kan iemand simpel uitleggen wat performaal IQ nou precies is?
Sanity is (not) statistical
  vrijdag 7 november 2008 @ 23:11:42 #174
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_63043655
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 23:00 schreef sweetlady-o het volgende:

[..]

Wacht even dus als ik het goed begrijp zijn sommige mensen met autisme verbaal goed, maar kunnen daarnaast een laag IQ hebben?
Dat kan, maar hoeft niet. Asperger is een ASS die voorkomt bij normaal tot hoog begaafden. NLD (rechterhemisfeer stoornis, maar daar zijn ook nog niet alle meningen gelijk over, zo is mijn dochter wel linkshandig, nogal vreemd bij een re. hemisfeerstoornis) komt voor bij zwak/normaal/ hoogbegaafden; 1 van de belangrijkste kenmerken bij NLD is dus een groot verschil tussen het VIQ en het PIQ, verder zijn de overeenkomsten met Asperger in grote lijnen gelijk.

De ene Asperger is de andere niet, er zullen er ongetwijfeld zijn die een harmonisch profiel hebben, dus nauwelijks een verschil tussen VIQ en PIQ.
  vrijdag 7 november 2008 @ 23:13:03 #175
262 Re
Kiss & Swallow
pi_63043689
performance IQ meet de non-verbale intellectuele mogelijkheden

misschien hier wat meer over te vinden:

http://childparenting.about.com/cs/learningproblems/a/wisciii.htm
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 7 november 2008 @ 23:38:34 #176
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_63044164
O ja, sorry, maar ik ga ervan uit dat iedereen bekend is met VIQ en PIQ Het IQ wordt gemeten in verbaal (taalverwerking) en performaal (denken/handelen). Normaal gesproken (dus zonder stoornis) kan er een verschil van ong 10 zijn tussen verbaal en performaal. Is die kloof groter, dan treden er meer problemen op.

http://www.zozon.nl/hoogbegaafd/kloof.htm
pi_63044561
Tja, ik begrijp alleen nog niet zo goed wat dat nou precies is, performaal. Ook van die link van Re word ik niet veel wijzer. Die van childintime is wat duidelijker, ik herken die problemen met opdrachten wel en het gebrek aan structuur. Maar hoe merk je verder dat iemand performaal slechter is? Wat voor soort dingen kun je dan minder goed? Hoe meten ze dat? Kunnen ze dat meten door een vragenlijst, kunnen ze het zien aan hoe je beweegt, kunnen ze het zien aan hoe je Jenga speelt, ik noem maar wat geks... En heeft dat ook invloed op je ruimtelijk inzicht bijvoorbeeld? Ik weet nl. dat ik een bovengemiddeld iq heb en dat ik die score voornamelijk opkrik door het verbale gedeelte. Op een 'gemengde' iq test scoor ik iets boven de 140 terwijl ik ooit op een test specifiek voor ruimtelijk inzicht rond de 110 scoorde.
Sanity is (not) statistical
  zaterdag 8 november 2008 @ 00:12:02 #178
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_63044974
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 23:55 schreef Maeghan het volgende:
Tja, ik begrijp alleen nog niet zo goed wat dat nou precies is, performaal. Ook van die link van Re word ik niet veel wijzer. Die van childintime is wat duidelijker, ik herken die problemen met opdrachten wel en het gebrek aan structuur. Maar hoe merk je verder dat iemand performaal slechter is? Wat voor soort dingen kun je dan minder goed? Hoe meten ze dat? Kunnen ze dat meten door een vragenlijst, kunnen ze het zien aan hoe je beweegt, kunnen ze het zien aan hoe je Jenga speelt, ik noem maar wat geks... En heeft dat ook invloed op je ruimtelijk inzicht bijvoorbeeld? Ik weet nl. dat ik een bovengemiddeld iq heb en dat ik die score voornamelijk opkrik door het verbale gedeelte. Op een 'gemengde' iq test scoor ik iets boven de 140 terwijl ik ooit op een test specifiek voor ruimtelijk inzicht rond de 110 scoorde.
Die 140 kan dan je TIQ zijn(totaal IQ). Dus ws ligt dan je VIQ een stuk hoger. Vergeet alleen niet dat je IQ wisselt. Het is afhankelijk van je algehele gesteldheid. Dus zo kan'ie 110 zijn en miss een half jaar later 100 of 120, dat ligt helemaal aan het moment. Vandaar dat dit soort testen meestal niet langer dan een jaar geldig zijn.

Het ruimtelijk inzicht hoort bij het PIQ. Alle niet-talige opdrachten/vragen bij een IQ test (dus ruimtelijk inzicht/oorzaak gevolg/overzicht/orientatie/tijdsgevoel/sociaal) zijn de testen die inzicht geven in je PIQ. Dat wordt gemeten dmv vragenlijsten en opdrachten uitvoeren.
pi_63045106
Hoe het zit met dat ruimtelijk inzicht weet ik niet. Ik doe altijd alle iq-testen die ik tegenkom, van BNN tot serieuzere, vind ik gewoon leuk. Ik ben testjesgek, ik doe ook altijd testjes als 'welke theesoort ben jij?' en zo. Maar goed, dus het gewone iq is altijd wel rond een bepaald getal, daar kan ik redelijk zeker van zijn waar dat 'ongeveer' zit. Natuurlijk fluctueert het wel iets, maar dan heb je het over hooguit een punt of tien, dat is volgens mij de marge die meestal wel aangehouden wordt. Alleen die ruimtelijk inzichttest is de enige die ik ooit gedaan heb. Maar goed, ik ben ook niet gek, ik weet gewoon dat ik op het gebied van taal veel hoger zit. Dat zijn ook altijd de vragen waarvan ik zeker weet dat ik ze goed heb of die ik gelijk zie. Ik sta er in mijn omgeving ook om bekend.
Sanity is (not) statistical
  zaterdag 8 november 2008 @ 01:33:00 #180
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_63046521
De testjes bv van een blok met gekleurde vlakken die je dan in verbeelding moet vouwen tot bepaalde kleuren op bepaalde plaatsen zitten. Of een test waarbij je in gedachten een "noord/oost/zuid/west route moet volgen en dan moet vertellen in welke richting je staat. Of een test met beelden in perspectief, en dan benoemen wat dichtbij of ver weg is. Of figurenreeksen. Dat soort testjes vallen allemaal onder de ruimtelijk inzicht/orientatie testen. En het ruimtelijk inzicht valt onder het PIQ.
  zaterdag 8 november 2008 @ 02:56:11 #181
46435 Big_Fat_Wombat
Number of the Bitch
pi_63047427
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 00:18 schreef Maeghan het volgende:
...
Welke theesoort ben jij?
Op maandag 37 juli 1742 01:42 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Whehehe.
pi_63047436
Dat zijn wel dingen waar ik slechter in ben. Niet heel slecht vergeleken met anderen, maar wel slecht vergeleken met andere dingen. Ik ervaar er zelf wel meer moeite mee dan met andere dingen in ieder geval.
Sanity is (not) statistical
pi_63047441
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 02:56 schreef Big_Fat_Wombat het volgende:

[..]

Welke theesoort ben jij?
Het was maar een voorbeeld he!
Sanity is (not) statistical
  zaterdag 8 november 2008 @ 06:25:08 #184
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_63047959
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 23:06 schreef Maeghan het volgende:
Kan iemand simpel uitleggen wat performaal IQ nou precies is?
Naast de al gegeven uitleg van anderen:
Performaal IQ:
Meet theoretisch en praktisch inzicht. Het betreft opdrachten die een beroep doen op het vermogen tot ruimtelijke visualisatie (het ruimtelijk inzicht).Een hoog performaal IQ kan vertraging of stagnaties in het onderwijsleerproces veroorzaken, omdat het kind gebruik maakt van een denkproces waarbij hij via het handelen /het voorstellingsvermogen inzicht verwerft en ook bij voorkeur handelend tot oplossingen komt.

Verbaal IQ:
Omvat de intelligentie met betrekking tot verbaal aangeboden opdrachten en hangt in hoge mate samen met de prestaties die een kind op school levert (onderwijs is voornamelijk verbaal georiënteerd)

Verbaal/Performaal kloof
Hiermee wordt een significant verschil bedoeld tussen de verbale (heeft betrekking op verbaal d.w.z. gesproken, aangeboden opdrachten) en performale (heeft betrekking op ruimtelijk inzicht) intelligentie.

Bovenstaand komt hier vandaan. Er zijn nog heel veel andere definities te vinden die allemaal op hetzelfde neerkomen.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_63048567
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 06:25 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Naast de al gegeven uitleg van anderen:
Performaal IQ:
Meet theoretisch en praktisch inzicht. Het betreft opdrachten die een beroep doen op het vermogen tot ruimtelijke visualisatie (het ruimtelijk inzicht).Een hoog performaal IQ kan vertraging of stagnaties in het onderwijsleerproces veroorzaken, omdat het kind gebruik maakt van een denkproces waarbij hij via het handelen /het voorstellingsvermogen inzicht verwerft en ook bij voorkeur handelend tot oplossingen komt.

Verbaal IQ:
Omvat de intelligentie met betrekking tot verbaal aangeboden opdrachten en hangt in hoge mate samen met de prestaties die een kind op school levert (onderwijs is voornamelijk verbaal georiënteerd)

Verbaal/Performaal kloof
Hiermee wordt een significant verschil bedoeld tussen de verbale (heeft betrekking op verbaal d.w.z. gesproken, aangeboden opdrachten) en performale (heeft betrekking op ruimtelijk inzicht) intelligentie.

Bovenstaand komt hier vandaan. Er zijn nog heel veel andere definities te vinden die allemaal op hetzelfde neerkomen.
Zit bij mij ook een verschil in perforaal en verbaal.
Dat zinnetje ook onderwijs is vooral verbaal georienteerd.... en waarom... School sucks.
pi_63051941
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 11:57 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Heb ik ook. Ik kan me dus nagenoeg geen positieve herinneringen voor de geest halen, negatieve wel. Echt heel extreem, zelfs als ik weet dat we vorige week iets leuks gedaan hebben, kan ik me bijv. van d ehele dag nog beter herinneren dat ik in de brandnetels ben gaan staan dan wat we verder gedaan hebben. Maar ook van m'n jeugd bijvoorbeeld en dingen van een jaar geleden, dan herinner ik me praktisch niks positiefs meer.
Dit is zo verschikkelijk herkenbaar. Ik weet nog precies wat voor (vaak onbenullige) "fouten" ik 10 of zelfs 20 jaar geleden gemaakt heb.
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 22:54 schreef Maeghan het volgende:
Slijtersvakdiploma is ook een erkend diploma, dus wat dat betreft zegt het niks.

[verhaal over zeer slechte slijtersvakopleiding van de LOI]
Dit is inderdaad te triest voor woorden.

Hieraan gerelateerd: is het slijtersvak echt je roeping / wil je er in doorgaan? Ik bedoel: je schreef dat je onder je niveau werkt en ben benieuwd waarom je het werk doet wat je doet. Niet dat ik het veroordeel of zo, absoluut niet, maar misschien kan ik wat leren van de keuzes die je gemaakt hebt (ik ben zelf ook wat aan het modderen qua werk). Het lijkt me ook niet het meest voor de hand liggende werk voor een autist.
pi_63057541
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 13:17 schreef Ferrobar het volgende:
Het lijkt me ook niet het meest voor de hand liggende werk voor een autist.
Ik heb even callcenterwerk gedaan Je moet je niet tegen laten houden door een idee wat wel of niet voor de hand liggend werk is. Voor een autist is het namelijk voor de hand liggend om een uitkering te trekken
pi_63057612
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 22:54 schreef Maeghan het volgende:
Slijtersvakdiploma is ook een erkend diploma, dus wat dat betreft zegt het niks.

De inhoud was inderdaad niet goed. Het was soms heel onduidelijk en de informatie was gebrekkig; dan beschreven ze bijvoorbeeld een ingewikkeld apparaat en daar deden ze dan geen foto bij, terwijl de omschrijving echt iets was waar je je nauwelijks een voorstelling van kan maken. Of ze gaven bijv een opsomming van wat voor drank in wat voor soort glas moest, maar dan ook geen foto of omschrijving van de vorm van dat glas. Dan heb ik het niet over longdrinkglazen hoor, maar over hele specifieke bier- of wijnglazen. Of er werd een afkorting gebruikt van een instituut of een kleurschaal, maar daarvan werd dan niet uitgelegd wat het was. Ik denk niet dat je zomaar van mensen kunt verwachten dat ze weten wat een EBU-waarde is of wat stichting NIBEM is. Ook zaten er tegenstrijdigheden in de lesstof, in het ene hoofdstuk stond dan een andere benaming of oorzaak van iets dan in het andere hoofdstuk. Bijvoorbeeld in het ene hoofdstuk dat het gist in een bierflesje zakt door de zwaartekracht en in het andere dat het zakt onder druk van het koolzuur. Of dat bieren met een tweede gisting in het ene hoofdstuk bovengistend genoemd worden en in het andere wisselgistend. Ook staat het vol met kromzinnen, spelfouten en taalfouten. Zo gaat constant over "de meest belangrijke" in plaats van "de belangrijkste" en dingen als "het hoeveelheid bier" en "een bier die". De vragen die ze gebruiken als toetsen zijn heel onduidelijk (het examen zelf is niet van de LOI dus dan heb je geen last van onduidelijke vragen gelukkig). Er wordt bijvoorbeeld gevraagd in welke maanden druiven geoogst worden (meerkeuzevraag), maar er wordt niet bijgezegd op welk halfrond. De informatie was ook gedateerd; een groot deel van de cursus was na 2003 niet meer bijgewerkt en een deel zelfs sinds 1999 niet. Alsof er in 9 jaar niets meer veranderd is op het gebied van drank (het ging dus nog over bierbrouwerijen die niet meer bestonden, trends die al even over zijn, maar het miste ook de belangrijkste recente productontwikkelingen zoals Breezers en rosebier en belangrijke wijzigingen in de regelgeving op het gebied van afvalverwerking en reclamecodes. Verder nog een enkele feitelijke onjuistheid, zoals dat Sydney de hoofdstad van Australie zou zijn. Nou ja, dat is het wel.

Voor mij waren er achteraf betere alternatieven. Voor het VWO is dat misschien wat lastiger.

Hoe het met begeleiding zit weet ik niet. Op zich kreeg ik weinig feedback op m'n ongezonden opdrachten. De feedback die je krijgt als je antwoord fout is, is standaard "zie paragraaf x.x". Overige begeleiding heb ik niet gevraagd, je schijnt inderdaad wel contact te kunnen zoeken met een docent. Ik heb daar niet zo'n behoefte aan, ik gebruik google wel als ik iets niet snap.

Maar goed, het is maar hoe je zelf bent. Als je genoeg zelfdiscipline hebt voor thuisstudie, dan kan het een aardig hulpmiddeltje zijn. Je legt dan een redelijke basis en als je daar behoefte aan hebt kun je informatie in de bibliotheek of op internet zoeken. En het voordeel in jouw geval is dat heel veel mensen natuurlijk VWO hebben gedaan en je kunnen helpen, het Slijtersvakdiploma komt net even wat minder voor.
Hmm, ik hoor/lees die verhalen wel meer mensen, dus eerst maar eens alles goed uitzoeken. Ik ben ook aan het kijken of ik niet naar het VAVO kan, maar daar valt ook weer geen zak over te vinden.

Bedankt voor je info in ieder geval..

Trouwens, heb je het diploma nog wel gehaald eigenlijk?
Er gaat niets boven Groningen
pi_63062822
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 18:26 schreef sander-3 het volgende:

[..]

Hmm, ik hoor/lees die verhalen wel meer mensen, dus eerst maar eens alles goed uitzoeken. Ik ben ook aan het kijken of ik niet naar het VAVO kan, maar daar valt ook weer geen zak over te vinden.

Bedankt voor je info in ieder geval..

Trouwens, heb je het diploma nog wel gehaald eigenlijk?
Over dat vavo, heb ik ook gedaan. goede manier om een diploma te halen. Meeste vavo's zijn op Zadkine of op het ROC.

Overigens nog steeds meelurkent, aangezien ik nog steeds het idee heb misschien wel Asperger te hebben. Maar die dokter he
pi_63063187
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 21:54 schreef Rekkof het volgende:

[..]

Over dat vavo, heb ik ook gedaan. goede manier om een diploma te halen. Meeste vavo's zijn op Zadkine of op het ROC.
Welke niveau deed jij dan? En had je daar nog een vooropleiding voor nodig? Dat kan ik dus nergens vinden.. ik bedoel.. ik heb nu een vmbo diploma, maar volgens mij kan je daar alleen havo mee doen
Er gaat niets boven Groningen
pi_63063379
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 13:17 schreef Ferrobar het volgende:
Hieraan gerelateerd: is het slijtersvak echt je roeping / wil je er in doorgaan? Ik bedoel: je schreef dat je onder je niveau werkt en ben benieuwd waarom je het werk doet wat je doet. Niet dat ik het veroordeel of zo, absoluut niet, maar misschien kan ik wat leren van de keuzes die je gemaakt hebt (ik ben zelf ook wat aan het modderen qua werk). Het lijkt me ook niet het meest voor de hand liggende werk voor een autist.
Lang verhaal, maar kort samengevat: ik heb als luie puber de verkeerde keuzes gemaakt een studie gedaan die ik leuk vond in plaats van eentje waarvan ik dacht dat ik er een goede baan mee kon vinden. Ook heb ik die studie gekozen uit gemakszucht, ik was er namelijk goed in. Die gemakszucht kwam ook voort uit m'n depressie, ik was natuurlijk niet zo enorm gemotiveerd. Ook zei men altijd dat het toch meer ging om het academisch denkniveau dan om de richting, maar mijn ervaring is dat dat dus helemaal niet zo is. Ik kom dus niet aan werk. Ook ben ik gestopt tijdens m'n master, door problemen op de uni, stress van thuis en faalangst, door problemen met het ordenen van info waardoor ik gewoon niks voor elkaar kreeg met m'n scriptie - ik heb twee masters gedaan, van de eerste alleen geen scriptie geschreven en van de andere mis ik een vak en de scriptie geloof ik. Ook daarmee had ik pech, de tweede master die ik deed had nog een andere manier om af te studeren maar die is afgeschaft in het jaar dat ik die master ben gaan doen. Ik ben toen na wat mislukte sollicitaties blijven hangen in een bijbaantje als hoofdcaissiere, maar was op het eind doodongelukkig. Ik verveelde me zo dat ik geen zin meer had om uit bed te komen. Daarom ben ik ander werk gaan zoeken, helaas liepen veel sollicitaties weer op niets uit, en toen ben ik gaan solliciteren bij Dirck III omdat ik wel affiniteit heb met dranken. Met het sollicitatiegesprek werd er een positief beeld gegeven van doorgroeimogelijkheden en vandaar dat ik het gedaan heb - ik hoop zo door te kunnen groeien naar een functie op niveau, al zal het heel lang duren. Nou ja, mijn vriend studeert nog, dus ik kan niet even een andere opleiding gaan doen op het moment. Met m'n beste vriend heb ik het erover gehad en hij is wel bereid me te helpen om -als m'n vriend afgestudeerd is over een paar maanden - wat anders te zoeken op een fatsoenlijk niveau. Hij is daar veel handiger in, ik weet niet eens waar ik moet zoeken. Het probleem is dat ik bij uitzendbureaus weggestuurd werd omdat ze liever mbo'ers hadden op dat moment en bij de bedrijven waar ik op gesprek geweest ben wilden ze ook liever iemand met een lagere opleiding omdat ze bang waren dat ik me zou gaan vervelen (ja, dat risico zit er ook wel in inderdaad) en andere bedrijven wilden me weer niet omdat ik geen opleiding had in de goede richting en die dachten dan dat ik er of niet in geinteresseerd kon zijn omdat ik een studie in een andere richting had gedaan (alsof je maar 1 ding leuk kan vinden), of dat ik het niet zou kunnen of dat het te veel tijd zou kosten om me in te werken. Daarnaast heb ik zefl het probleem dat ik absurd snel leer; ik ken niemand die op hetzelfde leertempo zit, niet om op te scheppen of zo, maar ik kan daardoor mensen niet duidelijk maken dat ik die dingen wél zo snel kan leren als ik beweer. Ik kan tegen iemand wel zeggen dat ik iets binnen een maand goed kan leren, maar dat geloven ze niet, dus nemen ze iemand aan met een opleiding in die richting. Daarnaast waren mijn sollicitatievaardigheden ook niet zo goed, na veel oefenen en hulp van een handige site (carrieretijger.nl) gaat dat al beter.

Maar goed, ik modder dus ook qua werk. Alleen ik heb nu een baan waarmee ik de hele dag in principe bezig ben, lichamelijk. Hierdoor heb ik minder tijd om te gaan malen en dat scheelt wel. Dat het makkelijk werk is maakt ook dat ik minder fouten maak, dus minder schuldgevoel, minder onzekerheid en daarnaast kom je ook niet moe thuis en heb je nog wat energie over voor andere dingen. Dat is dan weer het voordeel. Maar het is ook een proces voor mij geweest om me er bij neer te leggen dat ik moest stoppen met studeren en dat ik problemen had waardoor ik niet kon functioneren zoals anderen. Dat is iets waar ik echt al een jaar of vijf mee zat, terwijl ik pas een jaar geleden toevallig over Asperger las. Met name door m'n depressie vroeger, winterdepressies e.d. en het feit dat ik snel overprikkeld ben (geestelijk en zintuiglijk), moet ik gewoon sneller een stapje terug doen dan anderen en dat zou in sommige banen ook niet gaan. Ik probeer nu een beetje te bedneken wat ik wel wil en wel kan en als m'n vriend dan afgestudeerd is en bij Diii zit ik nog niet waar ik wil zijn, ga ik weer wat anders zoeken. Ook overweeg ik soms een eigen bedrijf te beginnen.

Wat bedoel je trouwens met niet voor de hand liggend werk? Het werken in een winkel? Ik werk al vanaf m'n 17e minimaal twintig uur per week in een winkel. In het begin was ik er heel slecht in, altijd chago, moe, snel hoofdpijn, prikkelbaar, ging altijd in op wat klanten zeiden, had vaak ruzie met klanten en volgens mij was ik overal degene waar de meeste klachten over binnen kwamen. Maar goed, dat is dan ook maar waar ik mijn uitdaging in zocht: intellectueel prikkelend was het allerminst, dus probeerde ik het sociale gedoe maar onder de knie te krijgen, met redelijk succes.
Sanity is (not) statistical
pi_63063423
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 22:11 schreef sander-3 het volgende:

[..]

Welke niveau deed jij dan? En had je daar nog een vooropleiding voor nodig? Dat kan ik dus nergens vinden.. ik bedoel.. ik heb nu een vmbo diploma, maar volgens mij kan je daar alleen havo mee doen
Je kan naar mbo en dan eventueel doorstromen naar HBO. Hoe oud ben je? Vanaf je 21e kun je colloquium doctum doen, dat is een soort toelatingstest voor HBO en universiteit. Kortom, je kan daar vanalles mee. Ik weet niet of zoiets er voro MBO ook is.
Sanity is (not) statistical
  zaterdag 8 november 2008 @ 22:29:20 #193
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_63063550
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 18:21 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ik heb even callcenterwerk gedaan Je moet je niet tegen laten houden door een idee wat wel of niet voor de hand liggend werk is. Voor een autist is het namelijk voor de hand liggend om een uitkering te trekken
Ik zie die bui bij dochter ook wel hangen ja Wij zijn nu aan het overwegen om hulp van een job coach te vragen. Als ze eenmaal die moeilijke eerste paar maanden door is zou ze het wel redden. Maar ja, welke werkgever zit er te wachten op iemand die dichtklapt op het moment dat'm iets gevraagd wordt....
pi_63063650
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 22:23 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Je kan naar mbo en dan eventueel doorstromen naar HBO. Hoe oud ben je? Vanaf je 21e kun je colloquium doctum doen, dat is een soort toelatingstest voor HBO en universiteit. Kortom, je kan daar vanalles mee. Ik weet niet of zoiets er voro MBO ook is.
Ik ben 18. En MBO heb ik al gedaan, maar dat ging niet.. te laag niveau en andere problemen..
Er gaat niets boven Groningen
pi_63063665
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 22:29 schreef childintime het volgende:

[..]

Ik zie die bui bij dochter ook wel hangen ja Wij zijn nu aan het overwegen om hulp van een job coach te vragen. Als ze eenmaal die moeilijke eerste paar maanden door is zou ze het wel redden. Maar ja, welke werkgever zit er te wachten op iemand die dichtklapt op het moment dat'm iets gevraagd wordt....
Hoe oud is je dochter eigenlijk?
pi_63063736
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 22:29 schreef childintime het volgende:

[..]
Wij zijn nu aan het overwegen om hulp van een job coach te vragen.
Dat is inderdaad wel aan te raden..
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 22:29 schreef childintime het volgende:Maar ja, welke werkgever zit er te wachten op iemand die dichtklapt op het moment dat'm iets gevraagd wordt....
Tsja, als je je werk goed doet moet dat niet zo'n punt zijn denk ik. En als die werkgever er van weet. Het is voor werkgevers ook aantrekkelijk gemaakt om iemand met een beperking in dienst te nemen.. dus..

Ik zou er graag wat meer over schrijven, maarja
Er gaat niets boven Groningen
pi_63063737
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 22:35 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Hoe oud is je dochter eigenlijk?
Nou ja, solliciteren kun je leren, je kan het oefenen, standaardvragen voorbereiden, alle voorbeelden van "waaruit blijkt dat je creatief bent?" vast op een rijtje zetten en uit je hoofd leren, etc. Maar goed, dan zit je nog met je proeftijd en twee maanden werk instuderen is geen optie.
Sanity is (not) statistical
  zaterdag 8 november 2008 @ 22:44:47 #198
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_63063882
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 22:35 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Hoe oud is je dochter eigenlijk?
Ze is 16. Zit in het laatste jaar van VMBO en moet dus nu gaan kiezen welke MBO opleiding (en daarbij behorend werk) ze wil gaan doen. Ze weet niets.
pi_63064005
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 22:44 schreef childintime het volgende:

[..]

Ze is 16. Zit in het laatste jaar van VMBO en moet dus nu gaan kiezen welke MBO opleiding (en daarbij behorend werk) ze wil gaan doen. Ze weet niets.
Ouch Ik was op mijn 16e ook nog niet klaar om te werken, maar ik zat nog op het VWO.
pi_63064049
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 22:11 schreef sander-3 het volgende:

[..]

Welke niveau deed jij dan? En had je daar nog een vooropleiding voor nodig? Dat kan ik dus nergens vinden.. ik bedoel.. ik heb nu een vmbo diploma, maar volgens mij kan je daar alleen havo mee doen
Ik deed er havo. En had geen vooropleiding, was van school gestuurd, omdat ik volgens hun onhandelbaar was . Maar jij wilt nu vwo doen?
Je moet gewoon even op de sites kijken, bij de ene school heb je geloof ik weer andere kwalificaties nodig dan bij de andere.

Edit: Ik lees nu pas dat je 18 was en mbo al had gedaan. Bij mij zat er ook een gast die eerst wat mbo had gedaan. Zal geen probleem zijn.
  zaterdag 8 november 2008 @ 22:55:53 #201
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_63064135
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 22:49 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ouch Ik was op mijn 16e ook nog niet klaar om te werken, maar ik zat nog op het VWO.
Maar zij heeft een performaal IQ van 75, dus zal nooit op het VWO komen en gezien de nieuwe wetgeving, zal ze dus MBO moeten gaan doen icm met werken........
pi_63064256
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 22:51 schreef Rekkof het volgende:

[..]

Ik deed er havo. En had geen vooropleiding, was van school gestuurd, omdat ik volgens hun onhandelbaar was . Maar jij wilt nu vwo doen?
Je moet gewoon even op de sites kijken, bij de ene school heb je geloof ik weer andere kwalificaties nodig dan bij de andere.

Edit: Ik lees nu pas dat je 18 was en mbo al had gedaan. Bij mij zat er ook een gast die eerst wat mbo had gedaan. Zal geen probleem zijn.

Ik heb al wel op de site gekeken van het roc wat dan bij mij in de regio zit, maar daar staat alleen dat je een havo diploma nodig hebt, of een overgangs bewijs van havo, maar over VMBO wordt niet gesproken.

Maar het lijkt mij stug dat ze je bij het LOI met een vmbo-diploma wel VWO laten doen, maar bij zo'n vavo weer niet..

Als dat niet blijkt te kunnen dan denk ik dat ik voorlopig wel even genoeg heb van school..

Edit: Soms lijkt het wel of die lui gewoon willekeurig regeltjes zit te verzinnen.. zo van.. "hmm.. eens kijken. Het zou wel heel handig zijn als je met een VMBO diploma toegelaten zou worden op een vavo vwo. Dan zouden we het zowaar nog druk kunnen krijgen. Nee, laten we dat maar gauw even verbieden hoor.."
Er gaat niets boven Groningen
pi_63064366
Ach, maar dat is toch overal in Nederland? Laten we het allemaal vooral niet te makkelijk maken, anders kan iedereen zomaar doen wat hij zelf wil, dat kunnen we niet hebben!
Sanity is (not) statistical
pi_63064449
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 23:01 schreef sander-3 het volgende:

[..]

-

Ja, het beste is natuurlijk gewoon om naar die scholen te bellen of ff naar binnen te stappen. De mensen die daar werken kunnen je het vast beter vertellen, want van internet wordt je af en toe ook niet wijzer.
Succes ermee
pi_63064533
Ga ik ook wel doen ja, maar ik zat alvast wat op internet te zoeken.
Er gaat niets boven Groningen
  zondag 9 november 2008 @ 00:08:05 #206
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_63065565
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 22:55 schreef childintime het volgende:

[..]

Maar zij heeft een performaal IQ van 75, dus zal nooit op het VWO komen en gezien de nieuwe wetgeving, zal ze dus MBO moeten gaan doen icm met werken........
Tip: probeer zo breed mogelijk te kiezen. Dat zal heel moeilijk zijn, zeker op MBO-niveau, maar geeft je wel meer kansen als je verschillende opleidingen/banen wilt proberen (je bent dan niet gebonden aan je vooropleiding) Administratief geeft je dus veel mogelijkheden (maar veroordeelt je wel tot een kantoorbaan), maar als je bijvoorbeeld niet weet of bananenverkoper iets is, wees dan voorzichtig met het volgen van een opleiding daarvoor: het kost je tijd en geld en het resultaat is onzeker, probeer dan gewoon fruitverkoop, dan kan je ook nog meloenen ofzo gaan verkopen.
Dat is trouwens niets vreemds, zo'n 80% van de jongeren weten niet wat ze willen (zowel LBO als universiteit) en er wordt nog steeds veelvuldig van opleiding gewisseld. Iets dat de overheid om onduidelijke redenen wil gaan verbieden, het gaat dus nog veel slechter worden.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_63065804
Wat een pakkende voorbeelden.
Sanity is (not) statistical
pi_63066035
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 22:55 schreef childintime het volgende:

[..]

Maar zij heeft een performaal IQ van 75, dus zal nooit op het VWO komen en gezien de nieuwe wetgeving, zal ze dus MBO moeten gaan doen icm met werken........
En dat is eigenlijk best naar aan het feit dat je op je 16e al klaar bent met VMBO, je bent nog te jong om zulke belangrijke keuzes te maken.
  zondag 9 november 2008 @ 00:54:11 #209
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_63066405
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:36 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

En dat is eigenlijk best naar aan het feit dat je op je 16e al klaar bent met VMBO, je bent nog te jong om zulke belangrijke keuzes te maken.
Een MBO vervolgopleiding op dit nivo zal een MBO 1 of 2 zijn. Niet bijster boeiend..... De mogelijkheden zijn zeer beperkt. Ik vind het moeilijk om haar daar in te begeleiden. Haar vader werkt op universitair nivo, ik op post HBO nivo; soms zie ik het zeer duister in. Wij functioneneren heel anders en kunnen ons soms zeer moeilijk verplaatsen in haar denk en functioneringsnivo.

Ik weet dat zij meer kan dan wat we nu van haar zien. Maar dan moeten wel alle randvoorwaarden goed zijn. En ik eis van haar geen HBO nivo, maar ik vind het zeer triest om te zien dat ze wel zo kan functioneren, alleen niet kan voldoen aan deze maatstaven omdat onze maatschappij perfectie verreist van iedereen.
pi_63066942
Ik begrijp je eigen frustratie, maar je zult dat echt los moeten laten en accepteren dat zij waarschijnlijk niet de perfecte baan gaat vinden en dat een hoger niveau moeilijk haalbaar is. Ze is niet de enige met een beperking, heel veel mensen kunnen hun droombaan nooit bereiken, dat is vervelend, maar het is nu eenmaal zo. Probeer je eigen wensen niet te veel op haar te projecteren - jij wilt graag een baan op een 'goed' niveau, maar zij is waarschijnlijk veel gelukkiger met een baan waarin ze rust heeft in haar hoofd dan met een baan op het uiterste niveau dat ze aankan, zelfs met die mooie randvoorwaarden. Het blijft toch altijd worstelen en je hebt altijd je betere en mindere dagen. Als zij gelukkig is, is het goed en hoe ze dat punt bereikt, dat doet er niet toe. (Ik bedoel het niet lullig hoor, maar ik herken het een beetje van de andere kant. Mijn ouders snappen niet waarom ik in een winkel werk en m'n oma was ronduit teleurgesteld).

Ook je opmerking "niet bijster boeiend" geeft aan dat jij je uitdagingen zelf zoekt (en vindt) op intellectueel niveau. Nee, mbo 1 of 2 is intellectueel niet prikkelend voor jou. Toch zal het voor je dochter waarschijnlijk moeilijk genoeg zijn, al is dat misschien niet omdat ze de lesstof op zich niet aan zou kunnen onder de goede omstandigheden. Ik zei al dat ik zelf sinds m'n 17e in winkels werkte - dat was intellectueel verre van stimulerend, maar ik leerde om de uitdaging naar een ander vlak te verschuiven (sociaal vlak) en werd uiteindelijk leidinggevende. En hoewel ik m'n hersens nog steeds niet nodig had voor m'n werk, was het wel een uitdaging om te bedenken hoe ik mensen zo ver moest krijgen om te doen wat nodig was - hoe corrigeer je iemand vriendelijk en correct bijvoorbeeld. Dus uiteindelijk heb ik er wel van geleerd en ik heb heel veel aan die ervaring.

Ik herken ook de strijd tussen wat je kan en tussen alles wat je zou kunnen, maar wat niet goed uit de verf komt. Op sommige momenten functioneer ik minder goed dan normaal. Stiekem zou ik ook best die geweldige baan willen met afwisseling en hectiek en spanning (en natuurlijk dat mooie salaris en die leuke collega's en bedrijfsuitjes in sjieke restaurants, maar dat terzijde), maar dat zit er soms gewoon niet in. En hoewel ik toch wel droom van de 'perfecte' baan (waarin ik dan natuurlijk ook 'perfect' ben he - het is tenslotte een droom), denk ik niet dat ik echt gelukkig zou worden van zo'n baan die ik op sommie momenten helemaal niet aankan.

Het leven bestaat ook uit meer dan opleiding en werk. Ik heb geen boeiende baan en of ik die ooit krijg, dat weet ik niet. Wel heb ik een hele lieve vriend en die zou ik niet in willen ruilen voor welke baan dan ook. M'n vriend is echt degene die me overal door sleept en degene voor wie ik door blijf gaan als ik het zelf niet meer zie zitten. Op dat gebied ben ik gewoon heel gelukkig. Als we samen blijven en hij verdient dalijk een leuke boterham en we kunnen af en toe op vakantie en af en toe uit eten, dan is driekwart van m'n leven heel goed en een kwart is acceptabel. Heb ik het dan zo slecht? Het is een kwestie van zoeken naar andere vormen van geluk.

[ Bericht 10% gewijzigd door Maeghan op 09-11-2008 01:26:59 ]
Sanity is (not) statistical
pi_63067684
quote:
Op zondag 9 november 2008 01:21 schreef Maeghan het volgende:
dat was intellectueel verre van stimulerend, maar ik leerde om de uitdaging naar een ander vlak te verschuiven (sociaal vlak) en werd uiteindelijk leidinggevende. En hoewel ik m'n hersens nog steeds niet nodig had voor m'n werk, was het wel een uitdaging om te bedenken hoe ik mensen zo ver moest krijgen om te doen wat nodig was - hoe corrigeer je iemand vriendelijk en correct bijvoorbeeld.
Dat werd mij ook verteld; dat ik dat dan maar moest doen. Maar ik ga niet 3 jaar op een mbo zitten om met mensen om te gaan.. dat lukt toch niet dat werkt bij mij juist averechts.
Er gaat niets boven Groningen
pi_63067787
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 23:38 schreef childintime het volgende:
O ja, sorry, maar ik ga ervan uit dat iedereen bekend is met VIQ en PIQ Het IQ wordt gemeten in verbaal (taalverwerking) en performaal (denken/handelen). Normaal gesproken (dus zonder stoornis) kan er een verschil van ong 10 zijn tussen verbaal en performaal. Is die kloof groter, dan treden er meer problemen op.

http://www.zozon.nl/hoogbegaafd/kloof.htm
Verbaal 112, performaal 104

Yeaaaaaaaahhhhhhhhh, ik ben normaal

pi_63067792
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 06:25 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Naast de al gegeven uitleg van anderen:
Performaal IQ:
Meet theoretisch en praktisch inzicht. Het betreft opdrachten die een beroep doen op het vermogen tot ruimtelijke visualisatie (het ruimtelijk inzicht).Een hoog performaal IQ kan vertraging of stagnaties in het onderwijsleerproces veroorzaken, omdat het kind gebruik maakt van een denkproces waarbij hij via het handelen /het voorstellingsvermogen inzicht verwerft en ook bij voorkeur handelend tot oplossingen komt.

Verbaal IQ:
Omvat de intelligentie met betrekking tot verbaal aangeboden opdrachten en hangt in hoge mate samen met de prestaties die een kind op school levert (onderwijs is voornamelijk verbaal georiënteerd)

Bovenstaand komt hier vandaan. Er zijn nog heel veel andere definities te vinden die allemaal op hetzelfde neerkomen.
Maar wat is HOOG? Is dat alles boven de 70?
pi_63068018
quote:
Op zondag 9 november 2008 02:15 schreef sander-3 het volgende:

[..]

Dat werd mij ook verteld; dat ik dat dan maar moest doen. Maar ik ga niet 3 jaar op een mbo zitten om met mensen om te gaan.. dat lukt toch niet dat werkt bij mij juist averechts.
Nee, je moet het ook niet als reden zien om iets te gaan doen. Maar ik moet toch werken en dan kan ik me daar gaan zitten opvreten omdat het niet intellectueel prikkelend is of ik kan (bij wijze van overlevingsstrategie) mezelf bezighouden met andere dingen om het voor mezelf nog enigszins aangenaam en nuttig te maken. Ik ben ook niet gaan werken voor m'n sociale contacten. Maar als je dan een opleiding moet doen en je bent beperkt in je keuze, kun je er maar het beste van maken, toch? En ik wil ook niet dat er alleen maar een negatief beeld is van werk onder je intellectuele niveau; ik zal nooit zeggen dat het m'n droombaan is, maar het is acceptabel en ik leer er toch iets van en heb in het dagelijks leven veel aan de ervaringen die ik tijdens mijn werk heb opgedaan. Verder kun je naast je baan of opleiding ook andere dingen doen die wél leuk zijn, er is nog meer in het leven dan werk en studie. Ik hoop dat ik het zo beter uit heb kunnen leggen.
Sanity is (not) statistical
pi_63070166
quote:
Op zondag 9 november 2008 02:26 schreef Juup© het volgende:

[..]

Maar wat is HOOG? Is dat alles boven de 70?
Een hoog performaal iq is geen 70 in ieder geval.
70 Is juist laag.
Performaal iq is wat er gemeten word met een test, min of meer.
Verbaal is ook wel te testen maar je begrijpt wel wat ik bedoel
100 Is gemiddeld.
100-115 is Begaafd.

Ik heb performaal 115 verbaal weet ik niet precies meer iets van 90.

[ Bericht 0% gewijzigd door ScarFace- op 09-11-2008 12:00:33 ]
pi_63070500
Performaal... Of je IQ moet veel gaatjes hebben...
pi_63070805
quote:
Op zondag 9 november 2008 11:42 schreef Black_Tulip het volgende:
Performaal... Of je IQ moet veel gaatjes hebben...
Nog niet helemaal wakker
  zondag 9 november 2008 @ 15:54:41 #218
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_63076262
quote:
Op zondag 9 november 2008 02:26 schreef Juup© het volgende:

[..]

Maar wat is HOOG? Is dat alles boven de 70?

Komt hier vandaan.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_63082036
quote:
Op zondag 9 november 2008 15:54 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Komt hier vandaan.
Die gauss curve ken ik, maar ik bedoel niet het totale IQ maar het performale IQ, wat is daar hoog of laag bij?
pi_63084835
Interessant dat het over opleidingen gaat. Ik heb zelf het syndroom van Asperger en toen ik jong was, bleek mijn intelligentie bovengemiddeld te zijn. Dit was getest omdat de kleuterjuf van mening was dat regulier onderwijs mogelijk te hoog gegrepen was. Goed, op aandringen van mijn ouders en vanwege de uitslag van de test mocht ik regulier onderwijs blijven volgen. In groep 8 zei de leerkracht soms dat mijn sociale vaardigheden niet zo goed zijn en dat ik daar aan moest werken. Op de middelbare school leefde ik vaak in mijn eigen wereldje (preoccupaties), en was er niet altijd even goed bij.

Als ik zie hoeveel communicatieve vaardigheden bij veel opleidingen worden gevraagd, zoiets zou voor mij stressen zijn. Uiteindelijk heb ik de studie econometrie weten af te ronden. Helaas heb ik daar geen werk in kunnen vinden, ik doe nu routinematig werk via een reïntegratiebureau, maar heb wel hoop om door te groeien zodat ik (met meer geld) nog eens wat leuks kan doen.

Wat de communicatie betreft: als ik in gesprek ben met iemand, en een ander neemt het gesprek plotseling over, dan vind ik dat heel moeilijk. Het gespreksonderwerp verandert dan ook, en dan is het net alsof ik er voor joker bij zit. Dat ervaar ik persoonlijk als erg pijnlijk. In zeldzame gevallen is degene die zich bij het gesprek voegt, een goede bekende van mij en is er niets aan de hand.

Die eenzaamheid die soms optreedt, vooral in gezelschap, dat is minder. In zo’n situatie loop ik toch tegen de grenzen van mijn kunnen aan. Verder ben ik vrij snel overprikkeld, maar hier wil ik wel iets aan gaan doen. Dit is uiteraard maar een korte schets van hoe ik mijn Autismespectrumstoornis beleef.
  maandag 10 november 2008 @ 14:04:52 #222
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_63101191
quote:
Op zondag 9 november 2008 19:43 schreef Juup© het volgende:

[..]

Die gauss curve ken ik, maar ik bedoel niet het totale IQ maar het performale IQ, wat is daar hoog of laag bij?
Weet ik niet, is wel interessant om eens uit te zoeken.
Het performale en verbale IQ volgen uit de gehele IQ-test, waarbij allen die gehele test gebruikt mag worden om je IQ uit te drukken. Performaal en verbaal volgen dus uit de test. Het is normaal dat die twee niet gelijk zijn (mag wel) Het huidige standpunt is dat, zodra het verschil tussen performaal en verbaal meer dan 12 (15?) punten is, er problemen kunnen ontstaan (de zogenaamde V/p-kloof of v/P-kloof)
Het lijkt mij dat als je met beide deel-IQ’s binnen "het gemiddelde IQ" zit, je normaal bent (en ik ga er dan even van uit dat het gemiddelde 100+15=115 of 100-15=85 is; met jouw scores van verbaal=112 en performaal=104 zijn dan 'normaal' )

* Stupendous76 opmerking: ik ben in geen enkel opzicht gerechtigd te kwalificeren, maar ik wilde je gewoon even wat moed inpraten
* Stupendous76 ik ga wel eens kijken of ik hier meer over kan vinden
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  maandag 10 november 2008 @ 14:12:30 #223
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_63101360
quote:
Op zondag 9 november 2008 21:08 schreef sempron2400 het volgende:
...
Wat de communicatie betreft: als ik in gesprek ben met iemand, en een ander neemt het gesprek plotseling over, dan vind ik dat heel moeilijk. Het gespreksonderwerp verandert dan ook, en dan is het net alsof ik er voor joker bij zit. Dat ervaar ik persoonlijk als erg pijnlijk. In zeldzame gevallen is degene die zich bij het gesprek voegt, een goede bekende van mij en is er niets aan de hand.
Herkenbaar. Inmiddels er wel mee leren omgaan, maar gaat erg moeilijk (en is ook echt niet leuk)
quote:
Die eenzaamheid die soms optreedt, vooral in gezelschap, dat is minder. In zo’n situatie loop ik toch tegen de grenzen van mijn kunnen aan. Verder ben ik vrij snel overprikkeld, maar hier wil ik wel iets aan gaan doen. Dit is uiteraard maar een korte schets van hoe ik mijn Autismespectrumstoornis beleef.
Een collega zei ooit over mij: eenzaam in de groep, en dat klopt vrij aardig. Die eenzaamheid is wel een apart soort, ik zoek die zelf op en voel me daar heel goed bij, maar aan de andere kant stoort dat enorm: vriendschap wordt op die manier erg moeilijk en intimiteiten onmogelijk. Andere mensen kunnen zich dat ook niet voorstellen, wat nu precies eenzaamheid is en hoe pijnlijk dat (voor een autist) kan zijn.

edit: kleine tekstwijziging

[ Bericht 1% gewijzigd door Stupendous76 op 10-11-2008 22:04:00 ]
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_63104221
quote:
Op zondag 9 november 2008 19:43 schreef Juup© het volgende:

[..]

Die gauss curve ken ik, maar ik bedoel niet het totale IQ maar het performale IQ, wat is daar hoog of laag bij?
Dat gaat over het performale iq, dacht je dat het verbale hierbij opgeteld was ofzo?
pi_63119667
quote:
Op zondag 9 november 2008 11:17 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

Een hoog performaal iq is geen 70 in ieder geval.
70 Is juist laag.
Performaal iq is wat er gemeten word met een test, min of meer.
Verbaal is ook wel te testen maar je begrijpt wel wat ik bedoel
100 Is gemiddeld.
100-115 is Begaafd.

Ik heb performaal 115 verbaal weet ik niet precies meer iets van 90.
Performale intelligentie meet je handelingsgerichte vaardigheden en je vermogen tot het plannen daarvan. Verbale intelligentie meet het vermogen tot het begrijpen en uiten en leren door taal. De meeste intelligentietests hebben een totaal IQ, een performaal en een verbaal IQ. Al deze cijfers zijn een standaardnormale verdeling, waarbij het gemiddelde 100 is met een standaarddeviatie van 15. Een score tussen 100-115 is niet begaafd, maar normaal, evenals een score tussen de 85-100.

Je performale IQ wordt samengesteld uit enkele subtests van de intelligentietest, zoals blokpatronen of figuurleggen. Elke subtestscore (ruwe score) wordt omgezet in een gestandaardiseerde score. Die scores bij elkaar opgeteld corresponderen in een grafiek met bepaalde performaal IQ scores. Je verbale IQ wordt samengesteld uit subtests die een beroep doen op je verbale vermogens, zoals bijvoorbeeld de subtest waarin je de overeenkomsten tussen woorden aan moet geven. Ook die scores worden gestandaardiseerd en daaruit rolt weer een verbaal IQ.

[ Bericht 9% gewijzigd door Xennia op 11-11-2008 00:52:14 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')