Maar zij heeft een performaal IQ van 75, dus zal nooit op het VWO komen en gezien de nieuwe wetgeving, zal ze dus MBO moeten gaan doen icm met werken........quote:Op zaterdag 8 november 2008 22:49 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
OuchIk was op mijn 16e ook nog niet klaar om te werken, maar ik zat nog op het VWO.
quote:Op zaterdag 8 november 2008 22:51 schreef Rekkof het volgende:
[..]
Ik deed er havo. En had geen vooropleiding, was van school gestuurd, omdat ik volgens hun onhandelbaar was. Maar jij wilt nu vwo doen?
Je moet gewoon even op de sites kijken, bij de ene school heb je geloof ik weer andere kwalificaties nodig dan bij de andere.
Edit: Ik lees nu pas dat je 18 was en mbo al had gedaan. Bij mij zat er ook een gast die eerst wat mbo had gedaan. Zal geen probleem zijn.
Ja, het beste is natuurlijk gewoon om naar die scholen te bellen of ff naar binnen te stappen. De mensen die daar werken kunnen je het vast beter vertellen, want van internet wordt je af en toe ook niet wijzer.quote:
Tip: probeer zo breed mogelijk te kiezen. Dat zal heel moeilijk zijn, zeker op MBO-niveau, maar geeft je wel meer kansen als je verschillende opleidingen/banen wilt proberen (je bent dan niet gebonden aan je vooropleiding) Administratief geeft je dus veel mogelijkheden (maar veroordeelt je wel tot een kantoorbaan), maar als je bijvoorbeeld niet weet of bananenverkoper iets is, wees dan voorzichtig met het volgen van een opleiding daarvoor: het kost je tijd en geld en het resultaat is onzeker, probeer dan gewoon fruitverkoop, dan kan je ook nog meloenen ofzo gaan verkopen.quote:Op zaterdag 8 november 2008 22:55 schreef childintime het volgende:
[..]
Maar zij heeft een performaal IQ van 75, dus zal nooit op het VWO komen en gezien de nieuwe wetgeving, zal ze dus MBO moeten gaan doen icm met werken........
En dat is eigenlijk best naar aan het feit dat je op je 16e al klaar bent met VMBO, je bent nog te jong om zulke belangrijke keuzes te maken.quote:Op zaterdag 8 november 2008 22:55 schreef childintime het volgende:
[..]
Maar zij heeft een performaal IQ van 75, dus zal nooit op het VWO komen en gezien de nieuwe wetgeving, zal ze dus MBO moeten gaan doen icm met werken........
Een MBO vervolgopleiding op dit nivo zal een MBO 1 of 2 zijn. Niet bijster boeiend..... De mogelijkheden zijn zeer beperkt. Ik vind het moeilijk om haar daar in te begeleiden. Haar vader werkt op universitair nivo, ik op post HBO nivo; soms zie ik het zeer duister in. Wij functioneneren heel anders en kunnen ons soms zeer moeilijk verplaatsen in haar denk en functioneringsnivo.quote:Op zondag 9 november 2008 00:36 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
En dat is eigenlijk best naar aan het feit dat je op je 16e al klaar bent met VMBO, je bent nog te jong om zulke belangrijke keuzes te maken.
Dat werd mij ook verteld; dat ik dat dan maar moest doen. Maar ik ga niet 3 jaar op een mbo zitten om met mensen om te gaan.. dat lukt toch nietquote:Op zondag 9 november 2008 01:21 schreef Maeghan het volgende:
dat was intellectueel verre van stimulerend, maar ik leerde om de uitdaging naar een ander vlak te verschuiven (sociaal vlak) en werd uiteindelijk leidinggevende. En hoewel ik m'n hersens nog steeds niet nodig had voor m'n werk, was het wel een uitdaging om te bedenken hoe ik mensen zo ver moest krijgen om te doen wat nodig was - hoe corrigeer je iemand vriendelijk en correct bijvoorbeeld.
Verbaal 112, performaal 104quote:Op vrijdag 7 november 2008 23:38 schreef childintime het volgende:
O ja, sorry, maar ik ga ervan uit dat iedereen bekend is met VIQ en PIQHet IQ wordt gemeten in verbaal (taalverwerking) en performaal (denken/handelen). Normaal gesproken (dus zonder stoornis) kan er een verschil van ong 10 zijn tussen verbaal en performaal. Is die kloof groter, dan treden er meer problemen op.
http://www.zozon.nl/hoogbegaafd/kloof.htm
Maar wat is HOOG? Is dat alles boven de 70?quote:Op zaterdag 8 november 2008 06:25 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Naast de al gegeven uitleg van anderen:
Performaal IQ:
Meet theoretisch en praktisch inzicht. Het betreft opdrachten die een beroep doen op het vermogen tot ruimtelijke visualisatie (het ruimtelijk inzicht).Een hoog performaal IQ kan vertraging of stagnaties in het onderwijsleerproces veroorzaken, omdat het kind gebruik maakt van een denkproces waarbij hij via het handelen /het voorstellingsvermogen inzicht verwerft en ook bij voorkeur handelend tot oplossingen komt.
Verbaal IQ:
Omvat de intelligentie met betrekking tot verbaal aangeboden opdrachten en hangt in hoge mate samen met de prestaties die een kind op school levert (onderwijs is voornamelijk verbaal georiënteerd)
Bovenstaand komt hier vandaan. Er zijn nog heel veel andere definities te vinden die allemaal op hetzelfde neerkomen.
Nee, je moet het ook niet als reden zien om iets te gaan doen. Maar ik moet toch werken en dan kan ik me daar gaan zitten opvreten omdat het niet intellectueel prikkelend is of ik kan (bij wijze van overlevingsstrategie) mezelf bezighouden met andere dingen om het voor mezelf nog enigszins aangenaam en nuttig te maken. Ik ben ook niet gaan werken voor m'n sociale contacten. Maar als je dan een opleiding moet doen en je bent beperkt in je keuze, kun je er maar het beste van maken, toch? En ik wil ook niet dat er alleen maar een negatief beeld is van werk onder je intellectuele niveau; ik zal nooit zeggen dat het m'n droombaan is, maar het is acceptabel en ik leer er toch iets van en heb in het dagelijks leven veel aan de ervaringen die ik tijdens mijn werk heb opgedaan. Verder kun je naast je baan of opleiding ook andere dingen doen die wél leuk zijn, er is nog meer in het leven dan werk en studie. Ik hoop dat ik het zo beter uit heb kunnen leggen.quote:Op zondag 9 november 2008 02:15 schreef sander-3 het volgende:
[..]
Dat werd mij ook verteld; dat ik dat dan maar moest doen. Maar ik ga niet 3 jaar op een mbo zitten om met mensen om te gaan.. dat lukt toch nietdat werkt bij mij juist averechts.
Een hoog performaal iq is geen 70 in ieder geval.quote:Op zondag 9 november 2008 02:26 schreef Juup© het volgende:
[..]
Maar wat is HOOG? Is dat alles boven de 70?
Nog niet helemaal wakkerquote:Op zondag 9 november 2008 11:42 schreef Black_Tulip het volgende:
Performaal...Of je IQ moet veel gaatjes hebben...
quote:Op zondag 9 november 2008 02:26 schreef Juup© het volgende:
[..]
Maar wat is HOOG? Is dat alles boven de 70?
Die gauss curve ken ik, maar ik bedoel niet het totale IQ maar het performale IQ, wat is daar hoog of laag bij?quote:Op zondag 9 november 2008 15:54 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Komt hier vandaan.
Weet ik niet, is wel interessant om eens uit te zoeken.quote:Op zondag 9 november 2008 19:43 schreef Juup© het volgende:
[..]
Die gauss curve ken ik, maar ik bedoel niet het totale IQ maar het performale IQ, wat is daar hoog of laag bij?
Herkenbaar. Inmiddels er wel mee leren omgaan, maar gaat erg moeilijk (en is ook echt niet leuk)quote:Op zondag 9 november 2008 21:08 schreef sempron2400 het volgende:
...
Wat de communicatie betreft: als ik in gesprek ben met iemand, en een ander neemt het gesprek plotseling over, dan vind ik dat heel moeilijk. Het gespreksonderwerp verandert dan ook, en dan is het net alsof ik er voor joker bij zit. Dat ervaar ik persoonlijk als erg pijnlijk. In zeldzame gevallen is degene die zich bij het gesprek voegt, een goede bekende van mij en is er niets aan de hand.
Een collega zei ooit over mij: eenzaam in de groep, en dat klopt vrij aardig. Die eenzaamheid is wel een apart soort, ik zoek die zelf op en voel me daar heel goed bij, maar aan de andere kant stoort dat enorm: vriendschap wordt op die manier erg moeilijk en intimiteiten onmogelijk. Andere mensen kunnen zich dat ook niet voorstellen, wat nu precies eenzaamheid is en hoe pijnlijk dat (voor een autist) kan zijn.quote:Die eenzaamheid die soms optreedt, vooral in gezelschap, dat is minder. In zo’n situatie loop ik toch tegen de grenzen van mijn kunnen aan. Verder ben ik vrij snel overprikkeld, maar hier wil ik wel iets aan gaan doen. Dit is uiteraard maar een korte schets van hoe ik mijn Autismespectrumstoornis beleef.
Dat gaat over het performale iq, dacht je dat het verbale hierbij opgeteld was ofzo?quote:Op zondag 9 november 2008 19:43 schreef Juup© het volgende:
[..]
Die gauss curve ken ik, maar ik bedoel niet het totale IQ maar het performale IQ, wat is daar hoog of laag bij?
Performale intelligentie meet je handelingsgerichte vaardigheden en je vermogen tot het plannen daarvan. Verbale intelligentie meet het vermogen tot het begrijpen en uiten en leren door taal. De meeste intelligentietests hebben een totaal IQ, een performaal en een verbaal IQ. Al deze cijfers zijn een standaardnormale verdeling, waarbij het gemiddelde 100 is met een standaarddeviatie van 15. Een score tussen 100-115 is niet begaafd, maar normaal, evenals een score tussen de 85-100.quote:Op zondag 9 november 2008 11:17 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
Een hoog performaal iq is geen 70 in ieder geval.
70 Is juist laag.
Performaal iq is wat er gemeten word met een test, min of meer.
Verbaal is ook wel te testen maar je begrijpt wel wat ik bedoel![]()
100 Is gemiddeld.
100-115 is Begaafd.
Ik heb performaal 115 verbaal weet ik niet precies meer iets van 90.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |