enquote:Op woensdag 22 oktober 2008 21:23 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik heb inmiddels twee keer met MEE aan de telefoon gehangen nadat ik ze telefonisch gesproken had en beide keren werd ik afgepoeierd. Heb daar dus niet zulke goede ervaringen mee.
quote:Op woensdag 22 oktober 2008 21:49 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
En via je huisarts/begeleider?
Oooh Troel, ik heb dat met MEE ook meegemaakt. Ik heb het er echter niet bij laten zitten en ben op hoge poten er naartoe gegaan. Aan de balie heb ik geeist dat ik een ander contactpersoon kreeg omdat ik anders via de klachtenprocedure een klacht in zou gaan dienen. Toen werd ik wel geholpen, met excuses voor hoe het daarvoor was verlopen.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 21:23 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik heb inmiddels twee keer met MEE aan de telefoon gehangen nadat ik ze telefonisch gesproken had en beide keren werd ik afgepoeierd. Heb daar dus niet zulke goede ervaringen mee.
Omega vetzuren. Die zitten in niet heel veel andere dingen dan vis en ze zijn goed voor je. Het is een soort wondermiddel. Maar goed, als je erin gelooft, kun je nog altijd maar beter gewoon veel vette vis eten in plaats van die visolie te slikken.quote:
Valt helaas nog erg tegen. Ik had bij m'n vorige baan een collega die naar school ging en gestopt is met z'n bijbaantje omdat z'n Wahjonguitkering hoger was dan wat ie verdiende. Toen ik studeerde was daar nog zo'n trut die zwart werkte in een restaurant en iedere keer onder de regeltjes van de Wahjong uitdraaide door de afspraak met de psych steeds te verzetten, etc. Ze zijn er nog lang niet zo streng mee als met de WAO of hoe dat tegenwoordig ook alweer mag heten.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 20:30 schreef childintime het volgende:
Nou, die vloeibare visolie is ook geen succes.......Ze wordt er misselijk van zegt ze, van het gevoel wat het geeft als ze het doorslikt.....Denk dat we de visolie letterlijk en figuurlijk maar even in de koelkast moeten zetten.
Ferrobar, waarom laat je jezelf niet eens testen? Als je zelf twijfels hebt dan zou ik dat zeker doen. Het kan je veel inzicht in jezelf geven, waarom je dingen zo doet/ervaart. Het kan er ook voor zorgen dat je meer "vrede" hebt met de manier waarop je dingen doet, ipv dat je jezelf het kwalijk neemt of je blijft verzetten/dwingen tegen/ tot iets wat misschien niet haalbaar is.
Troel, ik had wel begrepen dat WAJONG tegenwoordig steeds "moeilijker" toegekend wordt. Omdat er een golf van jongeren met ADHD inmiddels ook die leeftijd heeft bereikt en er voor al die jongeren ook WAJONG aan wordt gevraagd. De kosten zijn zo dus nauwelijks nog beheersbaar en moet je al echt een extreem geval zijn wil je WAJONG toegewezen krijgen. Misschien is ondersteuning van een job-coach iets? Bij MEE kun je daar info over aanvragen.
Zij geeft aan het gevoel niet te kunnen verdragen als ze de olie doorslikt. Ik kan me er eerlijk gezegd wel iets bij voorstellen...... Maar ik vind het wel jammer. Je leest toch veel positieve dingen. Het schijnt positief te werken om het geheugen beter te laten functioneren en vaak geven mensen aan dat ze zich wat meer betrokken voelen, dus niet zo afwezig.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 10:55 schreef Innocence het volgende:
tvp
Van visolie wordt je inderdaad misselijk. Ik zit na het slikken van een capsule (ooit geprobeerd voor m'n huid) ook constant vieze lucht op te boeren.
Ik weet niet wat een PGB is, maar WAJONG, nee. Ik voel me namelijk prima in staat om te werken en het is mijn eer te na om een uitkering te krijgen terwijl ik kan werken. Ik vind het niet goed voor mijn eigenwaarde. Ik denk dat ik diep ongelukkig zou zijn als het ooit zo ver zou komen dat ik vanwege mijn autisme arbeidsongeschikt word verklaard.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 01:05 schreef childintime het volgende:
I do!! Ga je met de achtergrond reden om een PGB of WAJONG aan te vragen?
quote:Op zondag 26 oktober 2008 17:37 schreef Maes het volgende:
Hoi,
Ik ben sinds een half jaar, samen met mijn vriend, fulltime verzorger van zijn dochter, gediagnostiseerd met Asperger. Alle symptomen die ze heeft zijn redelijk verklaarbaar en bespreekbaar. Alleen het jokken over van alles en nog wat stuit mij tegen de borst.
Ik heb haar al meerdere malen betrapt op een leugen en als ik haar vraag waarom ze dat doet zegt ze dat ze niet anders kan. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat ze moet nadenken voor ze wat zegt en in haar hoofdje moet afwegen of het waar is wat ze wil gaan zeggen.
Heeft iemand nog tips? Stiefdochter is 12 jaar
Grin, jij vertelt iets compleet anders dan wat ik veel orthopedagogen en psychologen en dergelijke heb horen vertellenquote:Op zondag 26 oktober 2008 17:46 schreef Pandora73 het volgende:
Hoi Maes,
Volgens mij is liegen niet echt een kenmerk van Asperger... Sterker nog, de meeste Aspergers vinden liegen veel te ingewikkeld, en snappen het nut er ook niet van...
Waarom denk je dat dit met elkaar te maken heeft?
Wat voor soort leugens zijn het ongeveer? Gewone standaard dingetjes als "Ik heb mijn huiswerk al gedaan" omdat ze buiten wil spelen of tv wil kijken of zo? Of "Ik heb heeeel veel vriendjes en vriendinnetjes op school" terwijl ze altijd alleen staat? Of vertelt ze bijvoorbeeld echt fantasieverhalen aan anderen over dat haar papa straaljagerpiloot is en haar mama een beroemde zangeres of zo?
Dát doe ik graag, voelen aan dingen (dingen in de supermarkt, hout, stenen, stoffen enz), ik wist helemaal niet dat autisten dat vaak doen.quote:Op zondag 26 oktober 2008 19:47 schreef Troel het volgende:
Een van de beste uitleggen die ik gehad heb was "weet je waarom autisten heel vaak dingen voelen en vastpakken? Omdat ze vaak in een fantasiewereld leven en zo weten dat het echt is"
Dat klinkt op zich wel handig.quote:Op zondag 26 oktober 2008 13:58 schreef Pandora73 het volgende:
PGB = PersoonsGebondenBudget. Dan krijg je een bedrag waarmee je zelf hulp kunt betalen, bijvoorbeeld schoonmaakster, of in geval van een kind extra begeleiding op/na school of zo. Of wanneer je een behandeling ondergaat die niet officieel erkend is maar wel helpt of zo. Je moet het alleen wel allemaal verantwoorden.
Oh, ik zou ook wel een schoonmaakster willen, maar dat is meer omdat ik gewoon lui benquote:Heb er zelf serieus over nagedacht te proberen PGB te vragen, omdat ik echt het huishouden niet aankan... Ik klap dicht als ik eraan denk, begin van binnen te trillen en raak helemaal in de war... Serieus!
Het enige wat ik doe is de was: voor mij is dat een typisch "autistisch" klusje: eerst de was sorteren, dan het juiste programma met het juiste soort wasmiddel, en als het klaar is alles netjes geordend ophangen, met altijd dezelfde kleuren knijpers aan dingen die bij elkaar horen enzo, en dan a;s het droog is weer netjes opvouwen (alle shirts moeten wel even breed zijn natuurlijk) en netjes stapelen... Of ben ik de enige die zich hierop uitleeft?![]()
Maar voor de rest... Ik krijg het letterlijk benauwd als ik denk aan het huishouden. O afwassen doe ik ook nog wel, uit noodzaak (dus als alle borden/bestek/glazen gebruikt zijn dan moet ik wel), en stofzuigen met grote tegenzin als ik bezoek krijg. Maar badkamer schoonmaken? Ramen lappen? Afstoffen? Nope...
Het leven in een fantasiewereld is wat anders dan bewust liegen... Als je fantasie en werkelijkheid door elkaar haalt, dan wéét je niet beter zeg maar. Dan hoef je het ook niet extra te onthouden ("Tegen die persoon heb ik dit gezegd, hoewel het eigenlijk dat was"), omdat het in jouw hoofd gewoon zo was als je het gezegd hebt. Terwijl bewust liegen voor veel autisten toch wel lastig is.quote:Op zondag 26 oktober 2008 19:47 schreef Troel het volgende:
[..]
Grin, jij vertelt iets compleet anders dan wat ik veel orthopedagogen en psychologen en dergelijke heb horen vertellen
Een van de beste uitleggen die ik gehad heb was "weet je waarom autisten heel vaak dingen voelen en vastpakken? Omdat ze vaak in een fantasiewereld leven en zo weten dat het echt is"
Ik zou "fantasiewereld" liever een andere wereld dan de "normale wereld" willen noemen. Fantasiewereld klinkt alsof het niet serieus genomen hoeft te worden... En daar gaat het dus al mis.quote:Op zondag 26 oktober 2008 19:47 schreef Troel het volgende:
[..]
Bang voor "straf", reprimandes, zelfs een simpele negatieve opmerking, als ze betrapt wordt? Ik herken dit dus echt heel erg, ook bij mijn ex.quote:Op zondag 26 oktober 2008 18:48 schreef Maes het volgende:
Van verzinnen wat ze gedaan heeft tot bedenken wat ze gegeten heeft. Of ik vraag of ze de hond uit wil laten en dan volhouden dat ze het gedaan heeft terwijl ik kan zien dat de riem niet van zijn plaats is geweest. Ik maak er meestal geen ophef over alleen dan het wijzen op fout gedrag.
Soms lijkt het wel of ze liegt om iedereen te vriend te houden.
Ik vind dat je het hartstikke goed uitlegt dutch-mama... Goede houding ook van je, met voldoende duidelijkheid voor Aspergertjes. "Nu 1 kans, en dan dus geen consequenties, en anders wel consequenties." En inderdaad dat je aangeeft dat je bereid bent om hun standpunt te bekijken, ook als dat anders is dan het jouwe... Daardoor (lijkt mij in ieder geval) leren ze wel gelijk dat "de wereld" er misschien toch anders tegenaan kijkt dan zijzelf. Immers, jij, hun moeder, gezagsfiguur dus, vertegenwoordigt in zekere zin "de wereld" en zo weten ze dat dus ook gelijk. Prima aanpak!quote:Op maandag 27 oktober 2008 02:35 schreef dutch-mamma het volgende:
Over liegende aspergers...
Het is geen liegen, maar "normale" mensen ervaren het wel als liegen. Hier is mijn huwelijk met een asperger op kapot gelopen, en ik heb er ook heel veel problemen mee gehad met mijn beide aspergerkinderen.
Inmiddels weet ik dat het geen liegen is, maar paniek. Er volgt nu een lang verhaal, en ik vind het verschrikkelijk moeilijk om uit te leggen... Alsjeblieft, pak me niet op enkele onhandige zinnen...
<uitleg>
Mijn dochter heeft een erg "houterige" motoriek. Ze is niet flexibel in bewegen en heeft snel "ongelukjes". In tijden dat ze veel spanning heeft krijgt ze dwangmatige tics. Dat kan varieeren van haar achter haar oren doen, kuchen tot "fladderen".quote:Op zondag 26 oktober 2008 19:40 schreef Oxymoron het volgende:
Hebben jullie autisten ook, een vreemde manier van lopen?![]()
Ik heb nl. al voor de zoveelste keer fysio, therapie omdat ik op mijn tenen loop (habutele tenenloop) of erg ''dansend''.
Daaarbij gebruik ik mijn armen ook niet (die houd ik stil).
Als ik veel spanning heb dan wordt het rare loopje, erger.![]()
Hoe zit dit bij jullie?
Heb ook altijd veel gelogen over onzindingen, omdat het best waar had kunnen zijn of omdat het zo had moeten zijn. Volgens m'n moeder had ik gewoon een enorme fantasie als kind. Weet ook niet of dat wel iets met autisme te maken heeft.quote:Op zondag 26 oktober 2008 19:46 schreef Troel het volgende:
[..]
Herkenbaar
Tips? Nee. Bij mij was het zo dat het eigenlijk altijd om dingen ging waar helemaal geen leugen voor nodig was
Misschien weet ze het wel en probeert ze vervelende vooruitzichten zo ver mogelijk voor zich uit te schuiven?quote:Op maandag 27 oktober 2008 09:48 schreef childintime het volgende:
Herkent iemand dit: Na een week vakantie begon school vandaag weer. Vanmorgen was ze niet lekker, alles ging verkeerd en uiteindelijk rende ze op het laatste moment de deur uit en heeft haar bus gemist. Ze is dus thuis....Dit gebeurt zo vaak na een vrije periode en ik vind het zo'n moeilijk iets om mee om te gaan. Terwijl ik al een aantal dagen van te voren zeg dat Maandag school weer begint, is het net alsof het haar overvalt op de dag zelf.
Ja dat heb ik ook... Rotklussen zo lang mogelijk uitstellen, in de hoop dat ze vanzelf voorbij gaan of zo. Je weet dat het niet gebeurt, maar toch... Uitstel uitstel uitstel... Ik moet echt harde "deadlines" hebben, en iemand die het controleert, anders gebeurt er bizar weinig bij me. Tenzij ik iets echt leuk vind, dan is het geen probleem!quote:Op maandag 27 oktober 2008 09:56 schreef Innocence het volgende:
[..]
Misschien weet ze het wel en probeert ze vervelende vooruitzichten zo ver mogelijk voor zich uit te schuiven?
Dat herken ik namelijk wel. Terwijl je er dan toch de hele tijd mee bezig bent en je er alleen maar rot door gaat voelen.
Geloof dat iedereen dat wel kentquote:Op maandag 27 oktober 2008 10:25 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Ja dat heb ik ook... Rotklussen zo lang mogelijk uitstellen, in de hoop dat ze vanzelf voorbij gaan of zo. Je weet dat het niet gebeurt, maar toch... Uitstel uitstel uitstel... Ik moet echt harde "deadlines" hebben, en iemand die het controleert, anders gebeurt er bizar weinig bij me. Tenzij ik iets echt leuk vind, dan is het geen probleem!
Hahaha ja in zekere zin wel natuurlijk... Maar bedoelde meer dat dat uitwijk-/vluchtgedrag bij Aspies misschien wat sterker is... "zo lang mogelijk" ligt bij mij in ieder geval aanzienlijk verder dan bij de mensen om me heen... Die komen toch wat eerder de realiteit ("zucht, het moet toch maar eens gaan gebeuren") onder ogen dan ik.quote:Op maandag 27 oktober 2008 10:32 schreef Innocence het volgende:
[..]
Geloof dat iedereen dat wel kent
Jaaa ook allemaal weer herkenbaar!quote:Op maandag 27 oktober 2008 11:17 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik ben ook nogal houterig. Daarbij heb ik altijd veel moeite gehad met rechtop staan en rechtop lopen en ik schijn op een zeer lachwekkende manier te rennen. Ik heb eigenlijk pas pasgeleden bij zangles geleerd hoe ik rechtop moet staanDat mijn rug niet helemaal recht is (scoliose) maakt het niet veel makkelijker overigens.
Wat betreft tics valt het bij mij best mee, maar ik ben zelfdestructief. Ik heb de neiging om puistjes open te krabben en dat worden dan lelijke wondjes en dan kan ik weer niet van de korstjes af blijven, godzijdank zitten ze nu eens niet op mijn gezicht. Ook bijt ik mijn lippen kapot als ze droog worden door de kou. Dat alles steekt vooral op als ik veel stress heb.
In groep 8 had ik veel bloedneuzen, maar dan vooral omdat ik het niet kon laten om de korstjes los te peuteren waardoor ik weer een bloedneus ontketende. Volgens mij heb ik daarmee mijn reukzin aardig verneukt
quote:Op donderdag 16 oktober 2008 11:08 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Hey Ferrobar!
[..]
Laat je testenJe klinkt alsof je het inderdaad zou kunnen hebben, maar wij kunnen je niet diagnosticeren. Maar ik weet dat het een grote stap is. Ik moet nu ook nog steeds een huisarts opzoeken in Rotterdam voor een verwijzing naar het SARR voor een second opinion (en nu broodnodige begeleiding) en ik had dat me een maand of twee maanden geleden voorgenomen
[..]
Ik heb nog wat koudwatervrees, vrees ik...quote:Op woensdag 22 oktober 2008 20:30 schreef childintime het volgende:
[..]
Ferrobar, waarom laat je jezelf niet eens testen? Als je zelf twijfels hebt dan zou ik dat zeker doen. Het kan je veel inzicht in jezelf geven, waarom je dingen zo doet/ervaart. Het kan er ook voor zorgen dat je meer "vrede" hebt met de manier waarop je dingen doet, ipv dat je jezelf het kwalijk neemt of je blijft verzetten/dwingen tegen/ tot iets wat misschien niet haalbaar is.
[..]
Bij deze! (als ik niet te laat ben).quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:09 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik ga maandag naar de huisarts voor een verwijzing naar het SARR. Wish me luck.
Vaak weet ze niet eens welke dag van de week het is of nog erger, hoe laat het isquote:Op maandag 27 oktober 2008 09:56 schreef Innocence het volgende:
[..]
Misschien weet ze het wel en probeert ze vervelende vooruitzichten zo ver mogelijk voor zich uit te schuiven?
Dat herken ik namelijk wel. Terwijl je er dan toch de hele tijd mee bezig bent en je er alleen maar rot door gaat voelen.
Dit herken ik wel, ook na een tijd van vakantie of geen colleges dat ik dan ná de vrije dagen een of twee vrije dagen moet nemen om weer zover te komen om te gaan. Ik denk dat het aan het wegvallen van structuur ligt, misschien dat je dochter daarom in vakanties die dingen niet weet, omdat er geen (minder) vaste terugkerende dingen zijn op die dagen.quote:Op maandag 27 oktober 2008 12:31 schreef childintime het volgende:
[..]
Vaak weet ze niet eens welke dag van de week het is of nog erger, hoe laat het isAls ik haar na een kwartier zeg dat er 2 uur voorbij is (of andersom), neemt ze dat direkt aan. Buiten de vakanties om krijgt ze een aardig gevoel van de dagen van de week, doordat ze natuurlijk naar school gaat en iedere dag er anders uitziet. Maar in vakanties heeft ze geen idee welke dag het is, zo vraagt ze me regelmatig op Zondag of we even naar de winkel gaan........
Dacht dat ik de enige was die dat deedquote:Op maandag 27 oktober 2008 11:17 schreef Black_Tulip het volgende:
Wat betreft tics valt het bij mij best mee, maar ik ben zelfdestructief. Ik heb de neiging om puistjes open te krabben en dat worden dan lelijke wondjes en dan kan ik weer niet van de korstjes af blijven, godzijdank zitten ze nu eens niet op mijn gezicht. Ook bijt ik mijn lippen kapot als ze droog worden door de kou. Dat alles steekt vooral op als ik veel stress heb.
In groep 8 had ik veel bloedneuzen, maar dan vooral omdat ik het niet kon laten om de korstjes los te peuteren waardoor ik weer een bloedneus ontketende. Volgens mij heb ik daarmee mijn reukzin aardig verneukt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |