Gewoon àlle arme mensen over 1 kam scheren, wie ziet het verschilquote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:10 schreef maedel het volgende:
[..]
Nee, inderdaad, dat komt echt nooit voor
Zeker nooit een scheiding meegemaakt?
En omg, nou gaat iedereen hier Eveline en Peggy door elkaar halen
Hypotheek staat op 2 namen, dus als persoon A het niet kan opbrengen mogen ze bij persoon B het gaan halen, dus wat is precies het probleem?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:10 schreef maedel het volgende:
[..]
Ja, en enig hoe lang dat "gaan halen" eigenlijk duurt in dit land? Daar kan makkelijk anderhalf jaar over heen gaan. In die tijd is je huis allang door de bank verkocht.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hypotheek staat op 2 namen, dus als persoon A het niet kan opbrengen mogen ze bij persoon B het gaan halen, dus wat is precies het probleem?
Als hij weigert te dokken dan moet je er achteraan gaan, laat hem maar bloeden!
en dat terwijl Eveline niet een sgebruik mocht maken van de voedselbankquote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:10 schreef maedel het volgende:
[..]
En omg, nou gaat iedereen hier Eveline en Peggy door elkaar halen
O god, bevallen de antwoorden niet en gaan we dan maar roepen dat we niet in algemene zin mogen spreken?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:10 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Gewoon àlle arme mensen over 1 kam scheren, wie ziet het verschil
Het was maar een voorbeeld van die zorg, wat ik wil zeggen is dat als je echt wil werken er momenteel altijd wel iets is om te doen. Tja en dat van die hypotheek, dat is ook echt aan jezelf. Dat is toch echt het risico van op 2 salarissen op een hoge hypotheek gaan zitten. Dat is het risico dat je vantevoren in kon schatten. Ik zit ook niet in een megaduur koophuis al zou ik meer hypotheek kunnen krijgen omdat ik het in mindere tijden ook wil kunnen betalen. Dan maar wat minder leuk en luxe. Wat ik duidelijk wil maken is dat het zo makkelijk is om maar lekker alles te doen wat je wil, boven je stand leven etc, en als het dan mis gaat lopen janken dat het niet eerlijk isquote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:08 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor, maar als je een beetje reserve hebt opgebouwd, laten we zeggen 5000 euro, dan is dat met een hypotheek die 2x te hoog ligt alsnog behoorlijk snel verdampt...
De zorg is een typisch voorbeeld van veel schreeuwen om mensen om maar de goedkoopste krachten te hebben. Er daadwerkelijk aan de slag gaan is niet zo eenvoudig als het lijkt.
Nee, het zijn echt twee totaal verschillende gevallen. Niks met een zwaktebod te maken.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
O god, bevallen de antwoorden niet en gaan we dan maar roepen dat we niet in algemene zin mogen spreken?
Beetje zwaktebod hoor.
Budgetcoaching -ik vind het wel een aardig woord daarvoor- bestaat volgens mij al sowieso in de 4 grote steden. Dat werkt volgens mij in samenwerking met het Nibud. Dat soort dingen zijn inderdaad goed. Mensen moet je niet in de bijstand willen houden, mensen die in de bijstand zitten moet je ook niet als minderwaardig mens beschouwen. Maar mensen in de bijstand moeten, waar mogelijk, geholpen worden zodat ze weer voor zichzelf kunnen zorgen.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Klopt helemaal. Maar het minste wat je kan doen is een soort budgetcoach instellen die mensen helpen hun uitgaven en inkomstenpatroon te herkennen en te verbeteren toch? Ik mis gewoon de hele structurele opzet van hulpverlening als mensen bij de voedselbank aankloppen; het is meer symptoombestrijding, en dat is zonde van a) het geld, b) de energie van de mensen en c) de 'slachtoffers' zelf
Maar goed, een budgetcoach constructie is ook niet in 1 dag opgezet natuurlijk.
Ik mag toch lijen dat als je een huis koopt op 2 salarissen en 1 van die salarissen valt weg je niet zo dom bent om te veronderstellen dat je het huis in je eentje kan aanhouden, of wel soms? Gelijk te koop zetten dat ding, hoe eerder je ervan af bent hoe beter. Kom op zeg, het is geen raketwetenschap ofzo hoor?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:13 schreef maedel het volgende:
[..]
Ja, en enig hoe lang dat "gaan halen" eigenlijk duurt in dit land? Daar kan makkelijk anderhalf jaar over heen gaan. In die tijd is je huis allang door de bank verkocht.
Scenario 1:quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hypotheek staat op 2 namen, dus als persoon A het niet kan opbrengen mogen ze bij persoon B het gaan halen, dus wat is precies het probleem?
Als hij weigert te dokken dan moet je er achteraan gaan, laat hem maar bloeden!
Ik weet niet van welke planeet jij komt, maar echt waar...quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik mag toch lijen dat als je een huis koopt op 2 salarissen en 1 van die salarissen valt weg je niet zo dom bent om te veronderstellen dat je het huis in je eentje kan aanhouden, of wel soms? Gelijk te koop zetten dat ding, hoe eerder je ervan af bent hoe beter. Kom op zeg, het is geen raketwetenschap ofzo hoor?
Try me.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:18 schreef maedel het volgende:
[..]
Ik weet niet van welke planeet jij komt, maar echt waar...
Een maand dan. Dat zijn 30 dagen waarin je het huis makkelijk te koop kan zetten. Had je maar niet op 2 salarissen moeten gaan zitten. Billen, blaren enzo.quote:Er is eigenlijk niemand die 2 dagen nadat haar vent is weggelopen, het huis te koop zet en dat binnen een week verkocht heeft. Dat is gewoon echt onnozel om te denken dat dat haalbaar is.
Nee, omdat ze teveel verdiendequote:En bovendien, de mevrouw uit het voorbeeld (dus die met de hypotheek) maakt géén gebruik van de voedselbank.
Hoezo, hij betaalt geen cent, als die hypotheek op 2 namen staat ben je juridisch toch verplicht om te betalen. Dat duurt dan toch niet een eeuwigheid bij de rechter om aan te tonen en dan lijkt het me dat ze intussen toch het geld wel van hem vorderen? Dat is dan toch niet haar probleem? En dan krijg je toch de situatie van uitkopen? Dan heeft ze altijd genoeg tijd om het huis te verkopen terwijl hij zijn deel van de hypotheek betaalt. Dit gebeurt volgens mij heel veel. Is bij kennissen van mij ook gebeurd.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:17 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Scenario 1:
Man verlaat huis en trekt in bij nieuwe vlam/ouders/vrienden.
Zij blijft achter met veel te hoge lasten
Hij betaalt geen cent.
Zij kan hypotheek derhalve niet betalen en na enige tijd komt er een verkoop door de bank en staat zij op straat.
Beiden een BKR registratie, schulden en ellende.
Scenario 2:
Hij betaalt geen cent.
Zij gebruikt reserves om hypotheek te kunnen betalen en kan met moeite rond komen
Zij stapt naar de rechter vanwege geld wat ze van haar ex wil...dat duurt een tijdje en ondertussen wordt de situatie steeds schrijnender.
Zij kan met moeite het huis verkopen, maar heeft ondertussen een huurwoning aangeboden gekregen en als ze die weigert staat ze weer onderaan allerlei wachtlijsten:: ze neemt het huis maar aan in de hoop dat ze die klote koopwoning snel kwijt is.
Dubbele lasten: nog meer ellende, geen eten meer kunnen kopen.
Ik denk dat ze voor scenario 2 is gegaan
Welke van die 2 scenario`s kan je niet voorkomen door het huis snel te koop te zetten dan?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:17 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Scenario 1:
Hij betaalt geen cent.
Zij kan hypotheek derhalve niet betalen en na enige tijd komt er een verkoop door de bank en staat zij op straat.
Beiden een BKR registratie, schulden en ellende.
Scenario 2:
Hij betaalt geen cent.
Zij gebruikt reserves om hypotheek te kunnen betalen en kan met moeite rond komen
Zij stapt naar de rechter vanwege geld wat ze van haar ex wil...dat duurt een tijdje en ondertussen wordt de situatie steeds schrijnender.
Zij kan met moeite het huis verkopen, maar heeft ondertussen een huurwoning aangeboden gekregen en als ze die weigert staat ze weer onderaan allerlei wachtlijsten:: ze neemt het huis maar aan in de hoop dat ze die klote koopwoning snel kwijt is.
Dubbele lasten: nog meer ellende, geen eten meer kunnen kopen.
Ik denk dat ze voor scenario 2 is gegaan
Ik was me er niet van bewust dat je geen hypotheek meer hoeft te betalen zodra je huis te koop staat.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Welke van die 2 scenario`s kan je niet voorkomen door het huis snel te koop te zetten dan?
Dat ligt helemaal aan de vraagprijs natuurlijk.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:24 schreef Isabeau het volgende:
"zo snel mogelijk verkopen"...het aantal huizen dat langer dan een jaar te koop staat is schrikbarend hoog momenteel.
Waarom zou je iemand die onverantwoorde keuzes maakt moeten helpen? Zo leert diegene het toch nooit? Dop je eigen boontjes maar, moesten we 100 jaar geleden ook doen, waarom nu niet?quote:En al is het iemands eigen schuld door domme keuzes in het verleden, moet je die dan maar laten stikken en honger laten lijden(en dan heb ik het niet over de Peggy's van de maatschappij)
Als je niet eens 2 tot 6 maanden qua inkomsten derving kan opvangen met een buffer ben je financieel totaal onverantwoord bezig en zou je uberhaupt niet in het huis mogen wonen mijns inzien.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:28 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik was me er niet van bewust dat je geen hypotheek meer hoeft te betalen zodra je huis te koop staat.
Nou ja, huis was verkocht (toch?), dus ik neem aan dat haar lasten drastisch zijn gedaald en ze weer een 'normaal leven' heeft. Ik denk dat haar relaas als illustratie diende bij het feit dat ook werkende mensen plots in de financiele ellende kunnen komen. Haar sitautie zal tijdelijk nijpend zijn geweest, denk ik.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:27 schreef MikeyMo het volgende:
in feite niet, Isa, maar ik ben erg benieuwd naar de huidige levensstijl van Eveline. Pas dan kunnen we oordelen in principe zoals we nu bij Peggy kunnen.
Precies wat jij zegtquote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat ligt helemaal aan de vraagprijs natuurlijk.
[..]
Waarom zou je iemand die onverantwoorde keuzes maakt moeten helpen? Zo leert diegene het toch nooit? Dop je eigen boontjes maar, moesten we 100 jaar geleden ook doen, waarom nu niet?
We worden allemaal laffe ruggegraatloze jankende kinderen die zodra er iets fout gaat huilend rennen naar meneer de Staat in de veronderstelling dat deze ons wel zal helpen zoals vroeger onze ouders deden, maar als ze dan terecht het deksel op hun neus krijgen worden ze opstandige pubers en is het allemaal de schuld van anderen ?
Sorry, dat gaat er bij mij dus niet in.
Nou, dan schop de helft van Nederland maar uit z'n koophuis dan.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als je niet eens 2 tot 6 maanden qua inkomsten derving kan opvangen met een buffer ben je financieel totaal onverantwoord bezig en zou je uberhaupt niet in het huis mogen wonen mijns inzien.
Jij bent de helft van Nederland?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:35 schreef maedel het volgende:
[..]
Nou, dan schop de helft van Nederland maar uit z'n koophuis dan.
Feit is dat heel veel Nederlanders een veel te hoge hypotheek hebben, maar dit is natuurlijk ook aan de banken te wijten die nu zelf op de koffie komenquote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:35 schreef maedel het volgende:
[..]
Ben jij dan ook werkelijk waar zo positief over de toekomst dat je geen buffer hebt voor minstens een half jaar? Denk je dan werkelijk dat je altijd voorspoed zal kennen en geen tegenspoed? Dat kan je toch serieus niet menen he? Denk je wel na over de toekomst of leef je bij de dag?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:35 schreef maedel het volgende:
[..]
Nou prima toch? Waarom kom je dan op de proppen met de helft van Nederland die dat niet zou hebben?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:42 schreef maedel het volgende:
Ik heb dus wel een buffer. En wel een grotere dan 6 maanden.
Maar ik denk dat er dat niet veel zijn die dat hebben...
Wat heeft dit trouwens met mijn persoonlijke omstandigheden te maken? Ik ben 1. niet arm, 2. zit niet in de bijstand, en 3. gebruik niks van de voedselbank.
Ben wel heel benieuwd naar hun reactiequote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:48 schreef MikeyMo het volgende:
Nog geen mail van de voedselbank uit Spijkenisse
Het is gewoon niet zo. Dus, dan is het eigenlijk ongezond om net te doen alsof iedereen dat maar moet kunnen. Weet je eigenlijk wel hoe hoog een uitkering is, of een modaal inkomen (uit de losse pols nog altijd 2 keer een uitkering)?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou prima toch? Waarom kom je dan op de proppen met de helft van Nederland die dat niet zou hebben?
Vind je dan zelf ook niet dat mensen net zo financieel gezond moeten opereren als jij (en ik) doen?
Er wordt nergens beweert dat dat niet zo moet zijn toch? Er werd alleen een punt gemaakt dat het gros van de Nederlanders waarschijnlijk niet zo'n buffer heeft. Dat zegt dus niets over de wenselijkheid daarvan.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:48 schreef Scorpie het volgende:
Nou prima toch? Waarom kom je dan op de proppen met de helft van Nederland die dat niet zou hebben?
Vind je dan zelf ook niet dat mensen net zo financieel gezond moeten opereren als jij (en ik) doen?
Hoezo is dat ongezond?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:53 schreef maedel het volgende:
[..]
Het is gewoon niet zo. Dus, dan is het eigenlijk ongezond om net te doen alsof iedereen dat maar moet kunnen.
Wat hebben de cijfers nu te maken met mijn strategie dan? Ga je nu proberen wat cijfers voor te stellen om zo mijn stelling over financiele buffers proberen onderuit te halen?quote:Weet je eigenlijk wel hoe hoog een uitkering is, of een modaal inkomen (uit de losse pols nog altijd 2 keer een uitkering)?
Woeps: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)003/2003-1138-wm.htmquote:En inderdaad, ik durf wel te beweren dat de gemiddelde nederlander geen 5000 euro spaargeld heeft.
Denk ook eens aan vaste lasten bijvoorbeeld... Het gaat niet alleen om hypotheek/huur.
Nou, je roept wel redelijk wat dingen die je niet kan onderbouwen met feiten en argumenten. En niet alleen in dit subforum trouwensquote:En ik weet inderdaad wel e.e.a. van bijstandscliënten ja, ik roep niet zomaar wat.
Ok, goedkoop.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:58 schreef Scorpie het volgende:
Nou, je roept wel redelijk wat dingen die je niet kan onderbouwen met feiten en argumenten. En niet alleen in dit subforum trouwens
Roep eens wat over mijn CBS linkje anders, om het weer ontopic te houden.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 10:00 schreef maedel het volgende:
[..]
Ok, goedkoop.
Laat maar, dream on zou ik zeggen.
Ik begin ook niet over jouw trollgedrag.
quote:Op woensdag 22 oktober 2008 10:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Roep eens wat over mijn CBS linkje anders, om het weer ontopic te houden.
Daarnaast troll ik niet maar sla ik je om de oren met cijfers, dat is wat anders.
Welk deel van het woord "gemiddeld" begrijp je niet?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:58 schreef Scorpie het volgende:
Woeps: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)003/2003-1138-wm.htm
Ik weet niet welk woord van 'gemiddeld' jij hier aanhaalt dan :quote:Op woensdag 22 oktober 2008 10:03 schreef maedel het volgende:
[..]
[..]
Welk deel van het woord "gemiddeld" begrijp je niet?
En het ging in eerste instantie dus om een bijstandsmoeder.
Volgens mij kom jij toch echt met de 'gemiddelde' Nederlander aanzetten, niet ik. Dus waar wil je het over hebben, bijstandsmoeders, gemiddelde Nederlanders of wat anders?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:53 schreef maedel het volgende:
En inderdaad, ik durf wel te beweren dat de gemiddelde nederlander geen 5000 euro spaargeld heeft.
Denk ook eens aan vaste lasten bijvoorbeeld... Het gaat niet alleen om hypotheek/huur.
Angstig? Omdat ik geld spaar, een buffer aanhoudt en klappen weet op te vangen als die gaan komen?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 10:11 schreef servus_universitas het volgende:
Scorpie, in een andere topic zag ik ook al dat je nogal een zeer negatief toekomstbeeld hebt. Ik ben het met je eens dat het goed is om op een bewuste manier met het oog op de toekomst te leven, maar ik heb bij jou het idee dat je erg overdreven angstig bent. Je kunt ook problemen zien waar ze niet zijn natuurlijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |