abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62537931
Deel 6!
Nee niet over die zoemende beestjes, maar over het vliegtuig als vervoermiddel

Als vervolg op:
Lange vliegreizen en
[Centraal] Vragen over vliegen
[Centraal] Vragen over vliegen #2
[Centraal] Vragen over vliegen #3
[Centraal] Vragen over vliegen! Deel #4
Vragen over vliegen Deel #5 (e-tickets, bagage etc.)

kun je hier al je vragen kwijt over het vervoer door de lucht. Hoe werkt zo\\\'n e-ticket, waar kan ik vluchtinfo vinden, heeft een 777-200 van KLM nou wel of geen IFE en zitten die stoelen van BA nou lekkerder dan die van Singapore Airlines?

En hoe krijg je nou een goede plek in het vliegtuig? En hoe lukt het het best om te slapen in het vliegtuig?

Bediscussieer het allemaal hier

Veelgestelde vragen

Waar is de beste plek in het vliegtuig?
Dat is erg persoonlijk, beenruimte, aan het raam, niemand achter je of niemand voor je ? Maar www.seatguru.com helpt je een beetje op weg.

Hoe weet ik hoe vol het vliegtuig zit?

Kijk op www.seatcounter.com.

Hoe werkt een e-ticket?
Print het uit, neem je paspoort mee naar het vliegtuig en volg de instructies die je van de luchtvaartmaatschappij krijgt

Hoeveel (hand-)bagage mag ik meenemen?
Dat staat aangegeven in de voorwaarden bij het boeken bij de luchtvaartmaatschappij. Sommige luchthavens zoals veel Engelse beperken het aantal stuks handbagage tot 1

Welke voornaam vul ik in bij het boeken van een ticket?
Altijd de eerste volledige voornaam als in je paspoort.

Mag m'n koffer op slot?
Ja, maar niet naar de VS. Daarvoor kun je een speciaal TSA slot kopen.

Hoe kom ik aan een visum?
Kijk op www.wijsopreis.nl voor visuminformatie

Hoe werkt het visum voor de VS?
Kijk op deze website en http://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html

Waarom zijn enkele reizen duurder dan retourtickets?
Enkele reizen worden verkocht voor de zakelijke markt

Waarom is een ticket van KLM vanaf Dusseldorf goedkoper dan vanaf Amsterdam voor dezelfde vlucht?

Dat is vanwege de concurrentie. Daar profiteer je hier ook van als je met BA of Lufthansa vliegt.

Kan ik een vlucht via Amsterdam boeken en dan pas daar opstappen?
Nee, als je een deel van een als 1 geheel geboekte reis niet maakt, dan is je ticket niet meer geldig. Dit geldt dus niet voor bijna alle low-cost maatschappijen waar je reis bestaat uit losse enkele reizen.
quote:
www.vliegtickets.nl, www.worldticketcenter.nl, www.vliegtarieven.nl maken gebruik van de boekingsengine www.travelstreet.com

www.atp.nl, www.vliegticketskopen.nl maken weer gebruik van de boekingsengine van www.atp.nl met vliegticketskopen.nl welke maar 10 euro administratiekosten rekent in plaats van de 15 euro door ATP zelf...

Cheaptickets rekent in totaal 45 euro bovenop de ticketprijs als 'kosten' voor het boeken, goedkoopstevliegtickets maar 10 euro....

Let nog wel op deze centrale topics:
  • Mocht je specifieke vragen hebben over vliegangst, kijk dan in: Vliegangst? Wat doe jij er tegen? (deel 2)
  • of over pijn in je oren : Last van de oren met vliegen?
  • Wil je de beste deal voor vliegtickets, stel je vraag dan in: Het grote -Hoe kom ik (goedkoop) van A naar B- topic #13
  • En kom je een ongelooflijke aanbieding of nieuwtje tegen, post die dan in: [TRV] Nieuws en aanbiedingen

[ Bericht 26% gewijzigd door DutchTrain op 20-10-2008 21:41:28 ]
  •   Moderator maandag 20 oktober 2008 @ 21:15:01 #2
    45833 crew  Fogel
    pi_62539022
    Misschien kunnen www.seatguru.com en www.seatcounter.com in de OP als handige links? Die komen standaard in ieder topic in deze reeks terug.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    pi_62540192
    quote:
    Op maandag 20 oktober 2008 21:15 schreef Fogel het volgende:
    Misschien kunnen www.seatguru.com en www.seatcounter.com in de OP als handige links? Die komen standaard in ieder topic in deze reeks terug.
    OP aangepast
    pi_62540195
    Iemand enig idee hoe het zit met overstappen (Iberia) in Madrid vanuit Zuid-Amerika. Moet je daar opnieuw in en uitchecken met je bagage? Zelfs als je er voor kiest (en dat kan via de website van Iberia) om niet over te stappen in 2 uur maar in 14 of 18 uur? Of zou je zelf op de luchthaven van vertrek kunnen kiezen of je je bagage gelabeld wil hebben naar je uiteindelijke eindbestemming of naar de luchthaven waar je zou moeten overstappen?

Ik zit namelijk te denken om een soort tegenovergestelde actie te doen van het net-buiten-nederland vertrekken met KLM en dan pas beginnen op Schiphol (wat vorige week dus bij kassa of rader op tv mislukt was). Het schijnt namelijk goedkoper te zijn een ticket als Nederland-Madrid-Zuid Amerika-Madrid-Lissabon te boeken dan Amsterdam-Madrid-Zuid Amerika-Madrid-Amsterdam. Als het dus mogelijk is er op het einde in Madrid met je bagage tussenuit te knijpen en dan met Easyjet het laatste stukje te vliegen kan mij dat rond de 200 euro schelen! Niet slecht dus dit zou wel leuk zijn..

Iemand ideeen?
    pi_62540301
    Vul eens in wat je precies wil op een site waar je met meerdere bestemmingen kan zoeken, bijvoorbeeld kayak.com of cheaptickets.com. Ik denk dat AMS-MAD-XXX XXX-MAD-LIS hetzelfde zal kosten als terug naar Amsterdam.
    pi_62540734
    quote:
    Op maandag 20 oktober 2008 21:55 schreef DutchTrain het volgende:
    Vul eens in wat je precies wil op een site waar je met meerdere bestemmingen kan zoeken, bijvoorbeeld kayak.com of cheaptickets.com. Ik denk dat AMS-MAD-XXX XXX-MAD-LIS hetzelfde zal kosten als terug naar Amsterdam.
    Dat had ik dus inderdaad gedaan

AMS to EZE, SAO to AMS Wed 28 Jan 2009 – Sat 14 Feb 2009 $1262 IBERIA
    AMS to EZE, SAO to LIS Wed 28 Jan 2009 – Sat 14 Feb 2009 $918 IBERIA

En dan eventueel van Madrid met Easyjet/Ryanair/iets goedkoops terug naar Nederland..

Het lijkt mij trouwens hoe dan ook mogelijk, ze gaan er zelf waarschijnlijk niet mee akkoord maar je kan natuurlijk ook even "zoek" raken op Barajas (groot he) en dan die vlucht naar Lissabon missen. De bagage wordt vervolgens dan toch van boord gehaald dus die kan je daarna als je weer boven water bent weer ophalen. En laat dat omboeken dan maar zitten voor de volgende vlucht.. blijf dan wel in Madrid.

pi_62540930
    Het zal voor de frequent flyers vast een bekend gegeven zijn en vast ook hier ergens aan bod gekomen (sorry als dat zo is, ik vond het gisteren een aardige vinding): is je koffer te zwaar of twijfel je erover?

Probeer je koffer bij het inchecken schuin op de band neer te zetten, zodat 'ie leunt op de rand van de weegschaal (althans: da's gewoon de geleider die zorgt dat de koffer niet van de band af kiept). Gisteren vanaf Palma gevlogen en ingecheckt. Ik zet m'n koffer op de band en de weegschaal geeft (zoals op Schiphol op de heenweg, er zat niets meer of minder in) 15,8 kg aan. Mijn koffer viel om en schuin op de rand..... 13,9 kg .
    [b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
    pi_62541511
    quote:
    Op maandag 20 oktober 2008 22:13 schreef Five_Horizons het volgende:
    Probeer je koffer bij het inchecken schuin op de band neer te zetten, zodat 'ie leunt op de rand van de weegschaal (althans: da's gewoon de geleider die zorgt dat de koffer niet van de band af kiept). Gisteren vanaf Palma gevlogen en ingecheckt. Ik zet m'n koffer op de band en de weegschaal geeft (zoals op Schiphol op de heenweg, er zat niets meer of minder in) 15,8 kg aan. Mijn koffer viel om en schuin op de rand..... 13,9 kg .
    Zullen ze bij een "echte" lvm misschien niet zo op letten wanneer ze én nog steeds makkelijk bij het handvat kunnen om de bagagelabel te bevestigen, én het overgewicht niet meer dan één a twee kg is. Maar bij die prijsvechters die er echt op uit zijn om ook aan de incheck bagage te verdienen maak je waarschijnlijk geen schijn van kans.

Wat je meer zal helpen is je koffer vol met helium pompen.
    pi_62551152
    Ik vlieg in decemeber vanaf amsterdam naar heattrow en dan door nar Miami intl.

Gaat mijn bagage automatisch t vliegtuig in van london naar miami of moet ik het weer apart inchecken?

Ik heb het geboekt als 1reis zegmaar op vliegtickets.nl
    pi_62551719
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2008 12:26 schreef mic_forever het volgende:

Gaat mijn bagage automatisch t vliegtuig in van london naar miami of moet ik het weer apart inchecken?

Automatisch niet, een Engelsman zal je koffer van het ene vliegtuig naar het andere vliegtuig verslepen. M.a.w, je checkt in Amsterdam je koffer in en die wordt doorgelabeld naar Miami.
    Honey ! Take me drunk, i am home !
    pi_62570172
    Ik vertrek donderdag richting New York, en ik land op Newark.
    Ik moet waarschijnlijk 2 laptops voor mijn werk meenemen, waarvan 1 op mijn naam staat. Hier heb ik papieren voor die aantonen dat die van mij is. Die andere is een normale laptop, maar hier draait een applicatie op die niet op de bedrijfslaptop kan lopen.

Is het uberhaupt mogelijk om 2 laptops mee te nemen, en ook weer terug natuurlijk?
    pi_62574262
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2008 23:41 schreef Professional het volgende:
    Ik vertrek donderdag richting New York, en ik land op Newark.
    Ik moet waarschijnlijk 2 laptops voor mijn werk meenemen, waarvan 1 op mijn naam staat. Hier heb ik papieren voor die aantonen dat die van mij is. Die andere is een normale laptop, maar hier draait een applicatie op die niet op de bedrijfslaptop kan lopen.

Is het uberhaupt mogelijk om 2 laptops mee te nemen, en ook weer terug natuurlijk?
    Waarom niet ? Zou alleen wel de papieren meenemen, want de douane zou moeilijk kunnen gaan doen, maar als je aantoont dat ze in NL zijn gekocht is er niks aan de hand.
    pi_62574523
    lijkt me idd geen probleem. Douane in VS zou wel eens op je laptops willen checken. En als je idd kan aantonen waar je deze gekocht hebt zou dat verder niet uit moeten maken.
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
    pi_62577586
    quote:
    Op maandag 20 oktober 2008 16:37 schreef Palomar het volgende:

[..]

vraag me wel af of dat heel erg betrouwbaar is. Toen ik bijv. van Schiphol naar Newark ging heb ik ook op die site gekeken:

[ afbeelding ]

Maar in werkelijkheid (kon je tijdens de vlucht zien op je display) ging die iets lager, waardoor je zuidelijker door engeland/ierland ging en bij canada langs de kustlijn ipv. er overheen. Klein verschil op de kaart, maar voor 'wat je uit het raampje ziet' een best groot verschil Al is het wel een redelijk goede indicatie natuurlijk
    Die site doet niets anders dan de grootcirkel tussen beide plaatsen tekenen. De grootcirkel is de kortste lijn tussen twee plaatsen. Als je op een landkaart een streep trekt en vervolgens die kaart om een globe vouwt dan krijg je de kromme die die site tekent.
    Helaas zal je nooit de kortste route vliegen, vanwege luchtruim weer, belastingen, militairen ed.
    pi_62578127
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2008 12:26 schreef mic_forever het volgende:

Nee, hoogstwaarschijnlijk raakt je koffer zoek tussen 1 van de 5 terminals op het chaotische LHR.
    Als hij dan uiteindelijk weer gevonden is, dan sturen ze hem naar je adres in Florida, waar je inmiddels al niet meer bent, omdat we al weer een maand verder zijn.
    In het hotel in Florida zijn ze wel zo aardig om je even te bellen en niet je koffer gewoon te verkopen. Ze willen hem best voor je opsturen naar Nederland, maar dat kost wel $200.

Hou wel rekening met genoeg overstap tijd, vluchten naar LHR hebben vaak forse vertragingen tijdens de drukke perioden (een uur vertraging is geen uitzondering). En op Heathrow kost het ontzettend veel tijd om van de ene terminal naar de andere te komen, inclusief enorme security rijen. Ik zou toch voor minimaal 3 uur overstap tijd gaan. (maar liever nog zou ik met een grote boog om LHR heen gaan )
    pi_62578410
    Met Alternate eens. de bester ervaring die je kan hebben met LHR is er wegblijven. Er zijn maar weinig beroerdere vliegvelden dan dat ding.
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
    pi_62578772
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2008 09:42 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
    lijkt me idd geen probleem. Douane in VS zou wel eens op je laptops willen checken. En als je idd kan aantonen waar je deze gekocht hebt zou dat verder niet uit moeten maken.
    Douane in Nedeland kan net zo vervelend zijn....
    pi_62604561
    Kans dat ze je laptop innemen is aanwezig, maar acht ik niet bepaald groot...
    Zorg gewoon dat je duidelijk kan vertellen waarom je twee laptops hebt e.v.t. met een bewijsje. Ik zou me bij terugkomst in Nederland meer zorgen maken over de douane idd, bewijs maar is dat allebei de laptops in Nederland zijn aangeschaft en je ze al bij had voordat je naar de States vertrok
    Hello! I am a signature virus. Please copy me into your own signature to help me spread.
    pi_62664365
    Mijn schoonmoeder heeft voor morgen een vliegticket laten boeken door haar zoon, maar hij heeft bij het invullen haar geboortedatum verkeerd... Bellen naar vliegwinkel lukt niet, elke keer ingesprek.

Is het een probleem om dan in te checken? Lijkt me niet echt toch?
    O+ BlaBlub O+
    pi_62665604
    Normaalgesproken niet. Maar als iemand echt goed alles nakijkt wel. De gegevens moeten gewoon juist ingevuld zijn natuurlijk.
    pi_62717198
    quote:
    Op zaterdag 25 oktober 2008 13:06 schreef neggix het volgende:
    Mijn schoonmoeder heeft voor morgen een vliegticket laten boeken door haar zoon, maar hij heeft bij het invullen haar geboortedatum verkeerd... Bellen naar vliegwinkel lukt niet, elke keer ingesprek.

Is het een probleem om dan in te checken? Lijkt me niet echt toch?

Ik zou het risico niet nemen iig
    Hello! I am a signature virus. Please copy me into your own signature to help me spread.
    pi_62748586
    Volgens mij gaan ze bij een e-ticket uit van de combinatie naam + geboortedatum. Anders is verwarring natuurlijk bijna niet te voorkomen.
    pi_62758707
    Geboortedatum wordt bij luchtvaartmaatschappijen nooit om gevraagd voor je e-ticket. Normaal alleen voor de verzekering of voor marketingdoeleinden.
    pi_62774287
    quote:
    Op dinsdag 28 oktober 2008 18:34 schreef DutchTrain het volgende:
    Geboortedatum wordt bij luchtvaartmaatschappijen nooit om gevraagd voor je e-ticket. Normaal alleen voor de verzekering of voor marketingdoeleinden.
    Uuhm...
    Vorig jaar op schiphol werd er iemand voor mij geweigerd omdat geboortedatum op het ticket niet overeenkwam met het paspoort, was iets omgedraaid denk ik.
    Is wel opgelost, maar gaf veel problemen
    pi_62784400
    quote:
    Op dinsdag 28 oktober 2008 18:34 schreef DutchTrain het volgende:
    Hoe gaan ze je dan identificeren? Zou mooi zijn als je Jan Jansen heet, dan ga je gewoon elke dag op schiphol proberen in te checken in de hoop dat je het e-ticket van een andere Jan Jansen kunt inpikken.
      woensdag 29 oktober 2008 @ 16:37:49 #26
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_62786235
    Op (veel) (E-)tickets is de geboortedatum van de passagier niet zichtbaar. De gegevens zijn bij de luchtvaartmaatschappijen vaak wel bekend, maar hoeft niet altijd.

Identificatie gebeurd in combinatie met het paspoortnummer, of je creditcardnummer als je nog op de airport moet inchecken en anders inderdaad per naam. En je kunt wel lukraak op het vliegveld gaan proberen in te checken met jouw naam, dat zal wel in de gaten lopen.

Uiteraard kan je bij de luchtvaartmaatschappij de geboortedatum, indien noodzakelijk, wel veranderen, dit zal normaliter kosteloos zijn.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_62787641
    quote:
    Op woensdag 29 oktober 2008 16:37 schreef ozzietukker het volgende:
    Op (veel) (E-)tickets is de geboortedatum van de passagier niet zichtbaar. De gegevens zijn bij de luchtvaartmaatschappijen vaak wel bekend, maar hoeft niet altijd.

Identificatie gebeurd in combinatie met het paspoortnummer, of je creditcardnummer als je nog op de airport moet inchecken en anders inderdaad per naam. En je kunt wel lukraak op het vliegveld gaan proberen in te checken met jouw naam, dat zal wel in de gaten lopen.

Uiteraard kan je bij de luchtvaartmaatschappij de geboortedatum, indien noodzakelijk, wel veranderen, dit zal normaliter kosteloos zijn.
    Er staat helemaal niets op een e-ticket, er is geen fysiek ticket, daarom heet het een e-ticket. Het 'ticket' is niet meer dan een record in de database. De geboortedatum is niet 'soms bekend' maar MOET ALTIJD bekend zijn. Zonder dat al je gegevens geregistreerd zijn mag je simpelweg niet vliegen. De manier waarop dat record opgezocht wordt in de database kan bv een cc nummer zijn, een e-ticket nummer of wat dan ook. Maar vervolgens wordt ALTIJD gecontroleerd of naam, geboortedatum en geboorteplaats matchen met de gegevens in je paspoort. Als dat niet het geval is moet het aangepast worden. Aangezien eigenlijk de enige echt verplichte velden bij een e-ticket naam en geboorte datum zijn ga je ontzettend moeilijk aan kunnen tonen dat het echt jouw ticket is en dat je niet het ticket van een ander met de zelfde naam probeert te stelen.
      woensdag 29 oktober 2008 @ 18:45:10 #28
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_62789184
    quote:
    Op woensdag 29 oktober 2008 17:32 schreef Alternate het volgende:

[..]

Er staat helemaal niets op een e-ticket, er is geen fysiek ticket, daarom heet het een e-ticket. Het 'ticket' is niet meer dan een record in de database. De geboortedatum is niet 'soms bekend' maar MOET ALTIJD bekend zijn. Zonder dat al je gegevens geregistreerd zijn mag je simpelweg niet vliegen. De manier waarop dat record opgezocht wordt in de database kan bv een cc nummer zijn, een e-ticket nummer of wat dan ook. Maar vervolgens wordt ALTIJD gecontroleerd of naam, geboortedatum en geboorteplaats matchen met de gegevens in je paspoort. Als dat niet het geval is moet het aangepast worden. Aangezien eigenlijk de enige echt verplichte velden bij een e-ticket naam en geboorte datum zijn ga je ontzettend moeilijk aan kunnen tonen dat het echt jouw ticket is en dat je niet het ticket van een ander met de zelfde naam probeert te stelen.
    Ik kan mijn boardingpass thuis uitprinten van bijvoorbeeld Easyjet, en bij het boarden wordt echt alleen maar gekeken of de naam overeenkomt met het paspoort, meer tijd is er niet voor degenen die de boarding uitvoeren. (Meer staat er ook niet op de uitdraai (instapkaart), op de door jouw thuis geprinte of uit de incheckmachine gehaalde boarding pass). (Het staat ongetwijfeld in het systeem, maar dat zullen ze echt niet tijdens het boardingprocess nachecken met wat er op je ID staat). Sterker nog, bij bijvoorbeeld Easyjet hoef je de geboortedatum niet eens op te geven tijdens het boeken...

Uiteraard dient het aanbeveling om bij de luchtvaartmaatschappij gewijzigde gegevens door te spelen om eventuele problemen te voorkomen. (Ik kan mij voorstellen dat de incheckbalie, mocht je die gebruiken, dit eventueel opmerkt, alhoewel in mijn ervaring ook dan aleen op naam wordt gezocht).

Overigens, zeker bij Aziatische luchtvaartmaatschappijen (Budget) heb ik verschillende keren gevlogen zonder dat mijn geboortedatum bekend was, maar dat is wellicht geen goed voorbeeld omdat Azië natuurlijk geen Europa is. Ook in de VS op binnenlandse vluchten heb ik zelfs zonder een ID te tonen gevlogen...... Maar das ook geen goed voorbeeld want de VS is ook geen Europa.

[ Bericht 3% gewijzigd door ozzietukker op 29-10-2008 18:50:38 ]
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_62789236
    Ik kan mij ook niet herinneren dat ik oooit mijn geboortedatum ergens heb hoeven invoeren bij het boeken van een ticket...
    2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
    pi_62789441
    Klopt ook niet met mijn ervaring; als je binnen europa voor meerdere personen boekt, vult alleen de betaler zijn (cc) gegevens in. De rest vul je alleen voor en achternaam in en je kunt thuis inchecken. Er is dan geen enkele mogelijkheid om je geboortedatum te weten.
    Enige reden om je te weigeren op basis van een verkeerde geboortedatum is als je korting zou krijgen voor je leeftijd of bij een (ic) vlucht waarvoor de passagiersgegevens van belang zijn (zoals naar de VS of Spanje). Maar in dat laatste geval vul je meestal zelf een apart formulier los van je ticketboeking in, of vraag je een visum aan).

En mag je cc maatschappij je leeftijd en/of andere persoonsgegevens doorgeven
    pi_62805841
    Ik heb laatst een ticket geboekt naar Canada; moest hier ook mn geboortedatum invullen.
    Paspoort nr oid hoefde niet.
    pi_62951273
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2008 12:08 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
    Met Alternate eens. de bester ervaring die je kan hebben met LHR is er wegblijven. Er zijn maar weinig beroerdere vliegvelden dan dat ding.
    chicago is volges mij nog beroerder
    Naja ik heb in ieder geval 3,5 uur ertussen dus mijn hoop is groot
    pi_62954847
    quote:
    Op woensdag 29 oktober 2008 17:32 schreef Alternate het volgende:

[..]

De geboortedatum is niet 'soms bekend' maar MOET ALTIJD bekend zijn. Zonder dat al je gegevens geregistreerd zijn mag je simpelweg niet vliegen.
    Toch vreemd, ik issue dagelijks meerdere tickets zonder geboortedatum of passpoort gegevens (ik werk voor een airline namelijk).
    Het is niet noodzakelijk dat het op een ticket staat, tenzij je buiten Schengen of EU gaat vliegen, maar volgens mij is het ook company policy trouwens. En dan nog zal het niet op het ticket staan maar in de PNR.

Het checkin systeem op de luchthaven (of online check in) kijkt naar het vlucht nummer, voor- en achternaam en coupon status van het ticket. Is er een match, dan wordt het ticket geprint.
    pi_63038216
    Ik zit net naar goedkope vluchten te kijken en ik zie een vlucht met de KLM vanaf Dusseldorf.

Dusseldorf - Amsterdam
    Amsterdam - Detroit
    Detroit - eindbestemming
    Kosten 469 euro inclusief belastingen (retour)

Kijk ik naar dezelfde vlucht maar via de KLM site (en zonder het stuk Dusselfdorf - Amsterdam) dan is de prijs:
    (tromgeroffel)

842 euro!!!

Unbelievable. Nu vraag ik mij af, kan ik deze vlucht boeken en dan gewoon op Schiphol instappen en terug komen op schiphol.
    En dus niet naar Dusseldorf hoeven af te reizen en ook weer sneller thuis?

Dat zou heel mooi zijn. En anders wil ik er ook nog wel voor naar Dusseldorf rijden. Scheelt gewoon 400 euro voor DEZELFDE vlucht.

Iemand dit al eens gedaan?
    In a world without fences, who needs Windows and Gates!
      Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 7 november 2008 @ 19:49:50 #35
    132619 crew  D_A
    Ben jij van die © ?
    pi_63038283
    Toevallig was daar laatst een stuk over bij kassa. Het kan dus niet, je moet je ticket gebruiken van het beginpunt tot eindpunt. Ook al woon je naast schiphol. Je wordt als het goed is en de regels nog niet aangepast zijn gewoon geweigerd als je in amsterdam wilt opstappen. Kijk anders even op de site van kassa.
    [b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
    [i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
      vrijdag 7 november 2008 @ 19:50:00 #36
    231532 CookingCookie
    I cook your cookies!
    pi_63038290
    Nee kan niet, KLM controleert dit.
    pi_63038316
    Ik denk dat je wanneer je weer in A'dam bent uitgestapt je bagage in Düsseldorf mag ophalen
    pi_63038357
    wow, bedankt voor het supersonisch snelle antwoord.

Jammer.
    Ik ben trouwens een keer op een terugvlucht van Bergen naar Gothenburg met een stop in Oslo met alleen handbaggage gewoon in Oslo uitgestapt.

Toch jammer dat het niet kan. Maar kan je zien hoe krom de tarieven zijn. Dezelfde vlucht is gewoon honderden euro's goedkoper. Echt absurd dit.
      vrijdag 7 november 2008 @ 20:12:46 #39
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_63038873
    Klm is vrij om in andere landen andere tarieven te vragen.

Het goedkopere tarief kan deels worden verklaard doordat als je opstapt in Dusseldorf je geen 45 euro vliegbelasting hoeft te betalen, en geen 38 euro vertrekbelasting, maar slechts 12 euro transitbelasting.
    Klm geeft aan dat mensen aan een rechtstreekse verbinding meer waarde hechten dan met een overstap en daardoor het direct tarief duurder is.

Uiteraard is bovenstaande grotendeels onzin waarom de verschillen honderden euro's zijn, maar zolang er nog geen gerechterlijke uitspraak is kan KLM het verplicht uitvoeren van vluchten in de couponvolgorde blijven doen, volgens mij worden er nu stappen ondernomen door o.a. Kassa om KLM voor de Nederlandse rechter en het Europese hof te dagen om te toetsen of ze daadwerkelijk mensen mogen weigeren die niet in de couponvolgorde vliegen.

Op de terugweg kan je eventueel in Amsterdam uitstappen als je alleen handbagage hebt, heb je wel ingescheckte bagage, zal dit wel achterblijven op Schiphol (bagage mag niet mee aan boord als de betreffende persoon niet meevliegt), maar wordt het nog lastig om de bagage terug te krijgen.
    KLM staat bekend dat ze proberen mensen na te belasten als ze een vlucht niet gemaakt hebben, uiteraard juridisch hebben ze geen poot om op te staan, immers je kan altijd aangeven dat je deze gemist hebt en aangezien de tickets in de goedkoopste klasse niet gewijzigd mogen worden heb je geen rechten voor een andere vlucht. Hebben ze je bagage is dat natuurlijk een mooie troef voor KLM om alsnog aan jouw het tarief te berekenen had je in Amsterdam opgestapt.

Tip, als je alleen met handbagage vliegt, en op Amsterdam wilt uitstappen, zorg er dan voor dat je het ticket middels een overschrijving hebt betaald. KLM kan namelijk gemakkelijk jouw credit card nabelasten, maar als dit via een overschijving of Ideal is gebeurd moeten ze je aanschrijven dat ze je extra willen nabelasten omdat je in hun ogen niet in couponvolgorde hebt gevlogen.
    Je kunt altijd aangeven dat je de vlucht gemist hebt om welke reden dan ook, dit is voor KLM (en andere maatschappijen) niet te bewijzen dat dit niet zo is.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_63040688
    ozzie, bedankt voor de info. Ik kom uit Amerika, dus ik neem wel een koffer mee (lekker goedkoop inkopen). Dus ik zal helaas uit Dusseldorf moeten gaan vliegen. Erg jammer, want ik woon 30 min van Schiphol.

Overigens moderator: mijn vraag is beantwoord.
    pi_63051612
    Hallo mensen, ik heb dus laatst een reisje geboekt voor met de kerst vanaf eindhoven airport met het vliegtuig. Ik heb gewoon bij RyanAir een ticket geboekt. En er is ook al betaald. Maar kunnen hier later nog enkele kosten bovenop komen? Want op Schiphol heb je bijvoorbeeld bliegtaks, heb je dat in Eindhoven ook?

Thanks for any answers. ^^
    gr gr
    pi_63051841
    quote:
    Op zaterdag 8 november 2008 12:57 schreef Quyxz_ het volgende:
    Hallo mensen, ik heb dus laatst een reisje geboekt voor met de kerst vanaf eindhoven airport met het vliegtuig. Ik heb gewoon bij RyanAir een ticket geboekt. En er is ook al betaald. Maar kunnen hier later nog enkele kosten bovenop komen? Want op Schiphol heb je bijvoorbeeld bliegtaks, heb je dat in Eindhoven ook?

Thanks for any answers. ^^
    Vliegtaks heb je in het hele land, ongeacht van welk (Nederlands) vliegveld je vertrekt.
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
    pi_63051927
    quote:
    Op zaterdag 8 november 2008 13:10 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Vliegtaks heb je in het hele land, ongeacht van welk (Nederlands) vliegveld je vertrekt.
    o ok, ik dacht dat dat alleen per luchthaven geldde.
    Maar weet iemand dan hoe dat verder gaat?
    Wordt 2 dagen voor mijn vlucht gewoon nog wat extra geld van de creditcard afgeschreven ofzo ?
    gr gr
      zaterdag 8 november 2008 @ 13:53:38 #44
    222201 Han_som_reiste
    Sarcastisch en vervelend
    pi_63052482
    Ze moeten in reclame folders gewoon aangeven wat de totale prijs is incl. vliegtaks. Er is een tijd geleden toch een wet aangenomen die misleidende advertenties van vakantieboekers verbiedt?
    pi_63053178
    Tipje stel je wil naar de Vs vliegen. Vlieg dan als het makkelijk voor je is via Brussel of Dusseldorf. Dat kan je zomaar een euro of 200/300 schelen
    pi_63053229
    quote:
    Op vrijdag 7 november 2008 19:49 schreef Dark_Angelus het volgende:
    Toevallig was daar laatst een stuk over bij kassa. Het kan dus niet, je moet je ticket gebruiken van het beginpunt tot eindpunt. Ook al woon je naast schiphol. Je wordt als het goed is en de regels nog niet aangepast zijn gewoon geweigerd als je in amsterdam wilt opstappen. Kijk anders even op de site van kassa.
    Wat raar.
    in a crowd you lose humanity
    pi_63053476
    quote:
    Op zaterdag 8 november 2008 13:53 schreef Han_som_reiste het volgende:
    Ze moeten in reclame folders gewoon aangeven wat de totale prijs is incl. vliegtaks. Er is een tijd geleden toch een wet aangenomen die misleidende advertenties van vakantieboekers verbiedt?
    ik ben gewoon naar ryanair.com gegaan en heb daar geboekt,voor de rest niks gezien erover
    gr gr
    pi_63053841
    quote:
    Op zaterdag 8 november 2008 14:52 schreef Quyxz_ het volgende:
    ik ben gewoon naar ryanair.com gegaan en heb daar geboekt,voor de rest niks gezien erover
    Dan heb je dus alles betaald wat je zou moeten betalen
    pi_63053919
    quote:
    Op zaterdag 8 november 2008 15:12 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Dan heb je dus alles betaald wat je zou moeten betalen
    dus die 19 euro die ik heb gedokt was inclusief vliegtaks?
    en volgens wiki is ryanair 1 van de enige luchtvaartmaatschappijen met winst.
    nou knap dan
    gr gr
    pi_63054063
    quote:
    Op zaterdag 8 november 2008 15:16 schreef Quyxz_ het volgende:
    dus die 19 euro die ik heb gedokt was inclusief vliegtaks?
    en volgens wiki is ryanair 1 van de enige luchtvaartmaatschappijen met winst.
    nou knap dan
    Ja, ze halen hun inkomsten maar voor de helft uit de ticketprijs. Dus wel wat nootjes en een drankje kopen onderweg, anders moeten wij weer meer betalen volgende keer
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')