Masterkickquote:Op donderdag 5 augustus 2010 13:28 schreef huizenhulp het volgende:
Het ligt ook wel aan in welke plaats je een huis gaat kopen. Noord Groningen is anders dan Amsterdam.
Als je de komende dertig jaar in een koophuis blijft wonen, is er waarschijnlijk weinig aan de hand. Dan kun je ook nu gewoon kopen. Zolang je maar weet dat je de maandlast (die je kunt uitrekenen) al die tijd kunt betalen.
Als je tussentijds verhuist naar een andere koopwoning is die ook goedkoper (bij een dalende markt) of duurder (bij een stijgende markt) geworden.
Niemand kan de markt voorspellen, dus het is meer een kwestie van geen verlies hoeen te nemen in de tijd dat je in een koopwoning woont.
Er wordt niet niets verkocht, er wordt alleen wat minder verkocht. En dan met name de duurdere huizen, volgens mij doet de startersmarkt in verhouding het nog wel redelijk. In mijn omgeving zijn er best veel starters (prijsklasse 150-250k) die het afgelopen jaar een huis hebben gekocht. Waaronder ikzelf ook trouwens.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 15:53 schreef ioko het volgende:
[..]
Maar als er niets verkocht wordt, dan zijn dat toch geen realistische prijzen meer? Dus ze kunnen het wel vragen, maar ik ben meer geinteresseerd in de prijzen van huizen die worden verkocht.
De startersmarkt is juist de markt die het hardst daalt, de huizen zijn onbetaalbaar geworden en daardoor kan bijna niemand meer instappen. Iedereen die kon kopen heeft dat gedaan de rest staat aan de zijlijn te wachten totdat de prijzen gaan dalen, dalen gaan ze... vooral in de nieuwbouw sector daar is de prijs al reeds 15% gedaald en dalendequote:Op donderdag 5 augustus 2010 16:08 schreef Devz het volgende:
Er wordt niet niets verkocht, er wordt alleen wat minder verkocht. En dan met name de duurdere huizen, volgens mij doet de startersmarkt in verhouding het nog wel redelijk. In mijn omgeving zijn er best veel starters (prijsklasse 150-250k) die het afgelopen jaar een huis hebben gekocht. Waaronder ikzelf ook trouwens.
Dat de vraagprijs niet omlaag is juist een teken dat er blijkbaar toch wel gewoon huizen verkocht worden. Alleen de mindere (en slecht onderhouden) huizen zullen lastiger verkoopbaar zijn, omdat kopers momenteel veel keuze hebben.
Schei nou toch uit joh. Woningruimte te kort en een aktief segment! Prijsdaling op de startersmarkt is echt onzin. Anders zie ik graag een linkje natuurlijk.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 16:14 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De startersmarkt is juist de markt die het hardst daalt, de huizen zijn onbetaalbaar geworden en daardoor kan bijna niemand meer instappen. Iedereen die kon kopen heeft dat gedaan de rest staat aan de zijlijn te wachten totdat de prijzen gaan dalen, dalen gaan ze... vooral in de nieuwbouw sector daar is de prijs al reeds 15% gedaald en dalende
precies om de redenen wat ik net zei, als je huis koopt mits aflost dan houd je dat over als je pensioen gaat dan heb je in elk geval een dak boven je hoofd met relatief lage kosten. Tel daarbij op dat je meer vrijheid hebt met verbouwingen etc.. Dat heeft niks met winst te maken..quote:Op donderdag 5 augustus 2010 15:48 schreef ioko het volgende:
[..]
Ik droom helemaal nergens van. Iig niet van waardestijgingen van mijn huis. Echter, ik los ook geld af op mijn hypotheek, iets wat je als huurder niet doet. Je creert dus wel waarde, en daarnaast betaal je veel rente, dat is waar.
Als je niet weg wil, en niet wilt kopen, waarom praat je dan over een huis kopen over 10 jaar? Dat is net zo krom als nu een huis kopen omdat je winst wil maken.
Leuk dat je "de massa" napraat, maar in praktijk zie ik dit helemaal niet terug. De huizenprijzen dalen niet of nauwelijks en (hoogopgeleide) starters kunnen nog prima een huis kopen.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 16:14 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De startersmarkt is juist de markt die het hardst daalt, de huizen zijn onbetaalbaar geworden en daardoor kan bijna niemand meer instappen. Iedereen die kon kopen heeft dat gedaan de rest staat aan de zijlijn te wachten totdat de prijzen gaan dalen, dalen gaan ze... vooral in de nieuwbouw sector daar is de prijs al reeds 15% gedaald en dalende
Misschien niet in Belgie maar hier in NL is dat zeker wel het geval.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 16:17 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Schei nou toch uit joh. Woningruimte te kort en een aktief segment! Prijsdaling op de startersmarkt is echt onzin. Anders zie ik graag een linkje natuurlijk.
Ja... ik praat altijd de massa naquote:Op donderdag 5 augustus 2010 16:27 schreef Devz het volgende:
Leuk dat je "de massa" napraat, maar in praktijk zie ik dit helemaal niet terug. De huizenprijzen dalen niet of nauwelijks en (hoogopgeleide) starters kunnen nog prima een huis kopen.
Ik zou zeggen ga eens rondkijken... er is enorm veel aanbod en op sommige locaties kun je met gemak 20% korting krijgen. voor 300k koop je hier een vrijstaande woning met een lap grond en een garage, dat er uberhaupt mensen zijn die 300k voor een rijtjescontainer betalenquote:Met nieuwbouwprijzen heb ik geen ervaring, wellicht dat daar momenteel minder vraag naar is, dat zou kunnen. Maar die prijsklasse ligt dan veelal ook weer hoger. Nieuwbouwhuizen hier in de buurt gaan in ieder geval vanaf 2,5-3 ton.
Dat zeg ik toch niet, ik ken je niet eens. Maar het is wel populistisch om zoiets te roepen zonder dat het echt door feiten onderbouwd wordt.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 16:56 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ja... ik praat altijd de massa na![]()
De praktijk als in mijn woon- en leefomgeving. Dat baseer ik op eigen ervaringen en gegevens op Funda, waaruit blijkt dat de gemiddelde (vraag)prijs van een gelijkwaardige woning hier (Noord-Holland) in de startersmarkt de afgelopen jaren niet of nauwelijks gedaald is.quote:Welke praktijk is dat dan? De makelaarspraktijk?
Dat komt omdat zelfs MBO'ers onder het kopje hoogopgeleid geschaard worden. Dat zijn ze natuurlijk niet, met hoogopgeleid bedoel ik HBO+.quote:NL kent heel veel hoog opgeleide mensen, sterker nog de beroepsbevolking bestaat enkel uit hoog opgeleide mensen, maar waarom merk ik daar in de praktijk zo weinig van
Wie weet interessant, maar ik ben niet op zoek naar een huisquote:Ik zou zeggen ga eens rondkijken... er is enorm veel aanbod en op sommige locaties kun je met gemak 20% korting krijgen. voor 300k koop je hier een vrijstaande woning met een lap grond en een garage, dat er uberhaupt mensen zijn die 300k voor een rijtjescontainer betalen
quote:Op donderdag 12 augustus 2010 17:23 schreef Verburg_K het volgende:
Ik verwacht dat de overheid fors meer huurwoningen zal laten bouwen daar is genoeg vraag naar
Ja men kan die gronden en projecten niet laten liggen, dat zou dom zijn.quote:
Wel eens tot je doorgedrongen dat het rijk belang heeft bij schaarste? Net als coorporaties en de bouw?quote:Op donderdag 12 augustus 2010 17:35 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
Ja men kan die gronden en projecten niet laten liggen, dat zou dom zijn.
Verkopen kan dan in een later stadium alsnog
Het rijk heeft belang bij een goede economie, en een goed verdienende MKBquote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:08 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wel eens tot je doorgedrongen dat het rijk belang heeft bij schaarste? Net als coorporaties en de bouw?
Wat een grenzeloze naiviteit.
.quote:do 12 aug 2010, 11:21 | 19 reacties
Huizenverkoper vraagt te hoge prijs
AMSTERDAM - Huizenverkopers vragen nog altijd een te hoog bedrag voor hun woning.
Dat stellen onderzoekers van Bouwfonds REIM, de vastgoedbeleggingstak van Bouwfonds, in hun gisteren verschenen kwartaalbericht.
In ons land staan volgens de onderzoekers veel woningen boven de huidige marktwaarde te koop, ondanks een prijsdaling van 8% sinds de piek in augustus 2008. Een verdere prijscorrectie lijkt onvermijdelijk, stellen zij
Ooh.... dat word smullen, komen er vast weer allerlei huilies langs die tranen laten over het feit dat ze hun veel te dure woning niet aan een grotere sukkel weten te slijten. Top entertainmentquote:Op donderdag 12 augustus 2010 20:26 schreef Verburg_K het volgende:
Nu op 2
Netwerk
De diepe malaise op de vastzittende woningmarkt
geef jij maar eens een link waaruit blijkt dat er een woningtekort is onder jongeren.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 16:17 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Schei nou toch uit joh. Woningruimte te kort en een aktief segment! Prijsdaling op de startersmarkt is echt onzin. Anders zie ik graag een linkje natuurlijk.
"Mijn naam is DAM, meneer DAM, en die VVD heeft me maar te redden!quote:Op donderdag 12 augustus 2010 20:29 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ooh.... dat word smullen, komen er vast weer allerlei huilies langs die tranen laten over het feit dat ze hun veel te dure woning niet aan een grotere sukkel weten te slijten. Top entertainment
ga eens vragen aan jongeren zou ik zeggen.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 20:41 schreef andlikethathesgone het volgende:
[..]
geef jij maar eens een link waaruit blijkt dat er een woningtekort is onder jongeren.
wat is dat nou voor antwoord ouwe?quote:Op donderdag 12 augustus 2010 20:52 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
ga eens vragen aan jongeren zou ik zeggen.
Even denken hoor. Laat ik eens Amsterdam nemen. Alle jongerenwoningen worden op basis van wachttijd vergeven via een centraal systeem. Ik heb nu 2.5 jaar wachttijd, heb mij ingeschreven voor mijn studie. Geen schijn van kans, nog steeds niet. Op het moment dat ik afstudeer, wat ik gewoon binnen 4 jaar voor elkaar wil hebben, maak ik nog steeds geen kans. Ook heb ik dan te weinig wachttijd voor gewone huur in Amsterdam.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 20:41 schreef andlikethathesgone het volgende:
[..]
geef jij maar eens een link waaruit blijkt dat er een woningtekort is onder jongeren.
read again. Ik zei dat sociale huur wel is te meten, maar er zijn zero, nada, zilch cijfers over de zgn. schaarste aan koopwoningen in Nederland.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |