Nee heb ik niet. Mijn mening is gebaseerd op pure gut feeling.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:32 schreef Scaurus het volgende:
Dat laatste is natuurlijk het ideaal. Maar ik snap waar je heen wil: het is beter dat de ouders uit elkaar gaan dan dat ze ruziënd bij elkaar blijven. Maar is dat zo? Kan je een onderzoek geven die dat aantoont?
Maar heb je nog wel het idee dat die mensen van elkaar houden? En ondanks die ruzies toch nog blij zijn dat ze elkaar hebben?quote:Mijn ouders zijn echt niet meer verliefde pubers. Omdat mijn vader van Mars komt en mijn moeder van Venus, is er wel eens wat onenigheid of onbegrip. Mijn ouders hebben echter nooit flinke ruzies gehad. (Die zijn namelijk niet te verbergen, kinderen ruiken dat.) Ik denk dat dit voor een deel ook komt omdat ze altijd het belang van de kinderen op de eerste plaats gezet hebben en niet hun neus achterna gegaan zijn. Dat zie je tegenwoordig vaak: papa krijgt wat met dat jonge ding van het werk, het huwelijk is toch al niet zo spannend meer, papa is weg. Natuurlijk is het zo dat de meeste scheidingen veel meer schrijnende oorzaken hebben, maar toch zie je dat de drempel om te scheiden lager wordt.
mijn probleem is dat ik niet meer van hem hou. een therapeut kan daar niets aan veranderen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:27 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ben je al naar een therapeut/psycholoog oid geweest? Misschien kan die bijdragen aan een oplossing voor jullie problemen.
Het is een ander soort 'houden van' dan gangbaar is. De liefde tussen ouders kan ook liggen in het gezin dat zij gesticht hebben, net zoals vroeger de liefde tussen de boer en boerin lag in de boederij die ze onderhielden. Geert Mak schrijft daar over in Hoe God verdween uit Jorwerd. Als mensen lang samen leven en iets bouwen wat puur uit henzelf voortkomt en waarin hun eigen levens nauw verweven zijn, dan vergroeien ze met elkaar. Misschien is dat geen pure liefde, maar wel een vorm van 'houden van'.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:38 schreef Garisson72 het volgende:
Maar heb je nog wel het idee dat die mensen van elkaar houden? En ondanks die ruzies toch nog blij zijn dat ze elkaar hebben?
Een beetje zoals de uithuwelijkingsconstructie in veel culturen werkt, denk ik ja. Onze hedendaagse cultuur is toch wel een heel andere, en al zeker anders dan het leven van een boer en boerin uit Jorwerd.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:43 schreef Scaurus het volgende:
Het is een ander soort 'houden van' dan gangbaar is. De liefde tussen ouders kan ook liggen in het gezin dat zij gesticht hebben, net zoals vroeger de liefde tussen de boer en boerin lag in de boederij die ze onderhielden. Geert Mak schrijft daar over in Hoe God verdween uit Jorwerd. Als mensen lang samen leven en iets bouwen wat puur uit henzelf voortkomt en waarin hun eigen levens nauw verweven zijn, dan vergroeien ze met elkaar. Misschien is dat geen pure liefde, maar wel een vorm van 'houden van'.
Ben inderdaad 31. en dat is ook iets wat mee speelt. ben nu nog jong en denk dat de ware daar ergens voor mij rondloopt, want hij is dat al lang niet meer. en denk ik nooit geweest want als hij dat wel was had ik er nooit over nagedacht om te scheiden. als ik 50+ was geweest was het mischien makkelijker om bij hem te blijven. maar moet ik mijn geluk boven die van mijn kinderen leggen? Daarom wil ik graag weten wat beter is. Ik doe alles om mijn kinderen gelukkig te maken.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:38 schreef Garisson72 het volgende:
TS is 31 als we de username mogen geloven, dat is te jong om daar genoegen mee te nemen, vind ik.
quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:36 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Tja. Je kan kinderen van gescheiden ouders ook gaan vergelijken met kinderen die seksueel zijn misbruikt of helemaal geen ouders hebben gekend.
bron (pdf)quote:Echtscheiding of scheiding van ouders kan gezien worden als een “gebeurtenis”, op zichzelf van belang en omdat het leidt tot vele veranderingen. Scheiding kan ook gezien worden als onderdeel van een “proces” dat begint voor de scheiding en dat bekeken moet worden in die context. Er is zich een consensus aan het ontwikkelen dat al deze aspecten van belang zijn. (108) Hoe dan ook, echtscheiding en scheiding worden verschillend ervaren door volwassenen en kinderen. Wat een goede echtscheiding lijkt voor volwassenen kan heel anders voelen voor kinderen. In de afwezigheid van een hoog conflictniveau, zijn kinderen zich er vaak niet van bewust dat hun ouders moeilijkheden ervaren. Voor deze kinderen kan de echtscheiding of scheiding zelf problematisch zijn. Het kan zelfs zo zijn dat kinderen meer worden geraakt door het conflict ontstaan door de scheiding en dat nadien voortduurt, als toen hun ouders nog samen waren. (109) Er zijn twee soorten kinderen met hoge risico’s voor psychologische problemen in de toekomst: (1) degenen die opgroeien met ouders die getrouwd blijven, maar waarbij die ouders conflictueus en vijandig blijven, en (2) degenen met ouders in een huwelijk met weinig conflict, die desalniettemin gaan scheiden. (110) Meer dan de helft van de echtscheidingen betreft huwelijken met weinig conflict – wat “goed genoeg” genoemd zou kunnen worden – die een goede mogelijkheid hebben om gered te worden (in een studie rapporteerden 64 % van de paren die zeiden ongelukkig te zijn, maar die bij elkaar bleven en aan hun relatie werkten, vijf jaar later gelukkig te zijn). (111) Echtscheidingen in deze huwelijken met weinig conflict kunnen zeer schadelijk voor kinderen zijn. (112)
108 Furstenberg, F. and Kiernan, K. (2001), ‘Delayed parental divorce: How much do children benefit?’, Journal of Marriage and Family 63,
pp. 446–457.
109 Cockett and Tripp (1994), The Exeter Family Study: Family Breakdown and Its Impact on Children, pp. 55–58.
110 Booth A. and Amato P. (2001), ‘Parental predivorce relations and offspring postdivorce well-being’, Journal of Marriage and Family 63
(1), pp. 197–212.
111 Waite, L. and Gallagher, M. (2000), The Case for Marriage: Why Married People are Happier, Healthier, and Better off Financially, New
York: Doubleday.
112 Booth and Amato (2001), ‘Parental predivorce relations and offspring postdivorce well-being’, pp. 197–212.
Mijn standpunt moge inmiddels duidelijk zijn; dat vind ik inderdaad. Althans, ik kan me voorstellen dat je dat zo ziet, maar ik denk dat de káns dat je kinderen gelukkig opgroeien groter is als jullie zouden scheiden en jij lekker je eigen geluk achternajaagt, terwijl je hen opvoedt zo goed als de situatie mogelijk maakt.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:54 schreef steenbok1977 het volgende:
maar moet ik mijn geluk boven die van mijn kinderen leggen? Daarom wil ik graag weten wat beter is. Ik doe alles om mijn kinderen gelukkig te maken.
agree!quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 20:07 schreef Soempie het volgende:
En zelfs als ouders niet vijandig met elkaar omgaan, dan nog is het misschien wel schadelijk voor een kind. Je merkt vast wel dat ouders niet meer van elkaar houden, langs elkaar leven, etcetera. Ik zou m'n kinderen zo'n beeld van een relatie niet mee willen geven. Ik kan hier alleen geen onderzoek bij vinden.
quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:59 schreef Panthera1984 het volgende:
...
edit: Ik heb wel liefde gezien tussen man en vrouw, en dat zou ik zelf ook als belangrijkste mee willen geven aan een kind, verliefde blikken af en toe, een gestolen kus of omhelzing.
In dit geval, als je helemaal niet van je man houd, zou ik voor jezelf en je kind dus wél scheiden.
en (2) degenen met ouders in een huwelijk met weinig conflict, die desalniettemin gaan scheiden. (110) Meer dan de helft van de echtscheidingen betreft huwelijken met weinig conflict – wat “goed genoeg” genoemd zou kunnen worden –() Echtscheidingen in deze huwelijken met weinig conflict kunnen zeer schadelijk voor kinderen zijn. (112)quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 20:04 schreef Soempie het volgende:
Sigme, uit jouw stukje:
Er zijn twee soorten kinderen met hoge risico’s voor psychologische problemen in de toekomst: (1) degenen die opgroeien met ouders die getrouwd blijven, maar waarbij die ouders conflictueus en vijandig blijven
'goed genoeg' ja, dat is wat je moet nastreven voor je kinderen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 20:13 schreef sigme het volgende:
[b]en (2) degenen met ouders in een huwelijk met weinig conflict, die desalniettemin gaan scheiden. (110) Meer dan de helft van de echtscheidingen betreft huwelijken met weinig conflict – wat “goed genoeg” genoemd zou kunnen worden –
Zo lees ik het niet en dat staat er ook niet.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 20:13 schreef sigme het volgende:
Een huwelijk moet echt slecht een agressief zijn wil het de kinderen schaden. "Niet meer van elkaar houden" is niet schadelijk.
Nee, het hoeft niet schadelijk te zijn. Hoe rijker en goedgemanierder (beide) ouders zijn, hoe beter georganiseerd de rest van de familie (ooms tantes & grootouders), hoe minder erg het is.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 20:17 schreef Soempie het volgende:
Ook uit het stukje van Sigme:
Echtscheidingen in deze huwelijken met weinig conflict kunnen zeer schadelijk voor kinderen zijn.
Ik denk dat daar wel kanttekeningen bij te plaatsen zijn. Ik denk dat het uitmaakt hoe de scheiding geregeld wordt en of ouders elkaar al dan niet zwartmaken na de scheiding.Er staat dan ook: 'kunnen zeer schadelijk zijn.' Het hoeft dus niet.
Ik kan me niet heugen ooit iets gelezen te hebben over nadelige gevolgen van verstandshuwelijken etcquote:Verder bedoelde ik dat ik nergens zie wat het met de relaties van de kinderen zelf doet op latere leeftijd als ze alleen maar ouders hebben gekend die geen liefde voor elkaar voelen.
dat ligt helemaal aan de situatie, de leeftijd en de tijd dat het gezin dysfunctioneel is, dat is zeker waar. Of om ff om te draaien... kinderen uit dysfunctionele gezinnen hebben de grootste kans om later in de problemen te raken.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:38 schreef Scaurus het volgende:
@Re
Ik geloof best dat de scheiding van je ouders voor jou goed is geweest, maar je moet persoonlijke ervaring niet gaan projecteren op echtscheiding als sociaal fenomeen. Dat echtscheiding in een groot deel van de gevallen negatieve gevolgen heeft die niet mis zijn, kan je niet ontkennen.
Heb je er alles aan gedaan om de relatie beter te krijgen, of gooi je zonder al teveel moeit de handdoek in de ring?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:06 schreef steenbok1977 het volgende:
[..]
Nee dat dus niet. Ik durf niet omdat ik bang ben voor zijn reactie.
Denk wel aan scheiden, maar denk als het er op aan komt denk ik dat ik het niet durf alleen maar om zijn reactie. Dus misschien is het toch beter om bij hem te blijven. Dan hebben de kinderen in ieder geval hun vader bij hun.Misschien krijgen ze alles wel niet eens mee?
Kan gewoon vragen hoe zij zich eronder voelen hoor, of ze het niet te vervelend vinden, ze er niet teveel last van hebben en zo ja wat zij vinden dat eraan gedaan kan worden om het voor hen beter te maken.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:14 schreef mike_hunt het volgende:
[..]
Niet aan de kinderen vragen. Zij zijn 4 en 10 jaar. Je kan die druk niet bij hen neerleggen.
Kinderen via opa en oma naar elkaar brengen als het moet bv?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:24 schreef steenbok1977 het volgende:
Ik ken hem en denk ook als ik ga scheiden van hem dat hij heel moeilijk gaat doen en dat de ruzies dan nog erger worden. Dus hoe gaat dat dan? Weet zeker dat als ik de kinderen naar hem breng of hij naar mii, dat hij ruzie gaat maken waar de kinderen bij zijn. En dat wil ik ze ook niet aan doen. Dus dan is het misschien toch beter om maar gewoon bij hem te blijven. Gewoon kijken hoe lang ik het kan rekken en misschien lukt het me wel tot de kinderen het huis uit zijn en dan gaan scheiden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |