Inderdaad de publieke druk was dusdanig dat de tegoeden wel gegarandeerd moesten worden. Dan is het verstandig om IJsland medeverantwoordelijk te maken zodat de kans vrij groot is dat Nederland dat geld in elk geval nog terugkrijgt.quote:Op zondag 12 oktober 2008 18:42 schreef Picchia het volgende:
Hij kon ook geen lening afsluiten aan ijsland, maar dan blijft de vraag of het geld uberhaubt terugkomt.
Ik weet werkelijk niet waarop je doelt. Wat doet Bos zoveel beter dan zijn collega`s in het buitenland?quote:Op zondag 12 oktober 2008 18:42 schreef Weltschmerz het volgende:
Mijn god, wat een kleingeestig rechts gelul hier. Is het nou echt zo onvoorstelbaar dat iemand die volgens jou een helemaal verkeerde koers vaart wél goed met een crisis kan omgaan?
Er is best wel wat op aan te merken, maar de hoofdlijn is gewoon dat hij besluitvaardig en verstandig optreedt. Zo vanzelfsprekend is dat helemaal niet als je ziet hoe Balkenende bij deze en andere crises loopt te schutteren, en hoe veel van zijn internationale collega's de regie kwijt raken.
Waar doel je nu op? Claim je nu dat er tijdig, juist en besluitvaardig is opgetreden? Dat bijvoorbeeld de goedkeuring voor de ABN-AMRO overname geen blunder was? Dat de huidige plannen en maatregelen nu al onomstreden en aantoonbaar de juiste waren? Nog ff en je stelt dat Bos nu de crisis heeft opgelost?quote:Op zondag 12 oktober 2008 18:42 schreef Weltschmerz het volgende:
de hoofdlijn is gewoon dat hij besluitvaardig en verstandig optreedt.
Wat is dat dan slechter dan de huidige situatie?quote:Op zondag 12 oktober 2008 18:42 schreef Picchia het volgende:
Hij kon ook geen lening afsluiten aan ijsland, maar dan blijft de vraag of het geld uberhaubt terugkomt.
De schuld wordt van de burger naar de overheid verplaatst, dit heeft enkele voordelen.quote:Op zondag 12 oktober 2008 19:08 schreef Napalm het volgende:
Wat is dat dan slechter dan de huidige situatie?
Kijk! Daar zit de motivatie voor alleswat er nu gebeurd; men wil per se een massale bankrun voorkomen. Al het andere is leuk of onaardig maar niet doorslaggevend.quote:
Geef hier Wouter Bos een schouderklop.quote:Op zondag 12 oktober 2008 19:39 schreef Napalm het volgende:
[..]
Kijk! Daar zit de motivatie voor alleswat er nu gebeurd; men wil per se een massale bankrun voorkomen. Al het andere is leuk of onaardig maar niet doorslaggevend.
En die bankrun. denk eens aan Northern Rock als je weet dat dat al een jaar terug gebeurde, zijn de handelingen van Wouter dan nog steeds goed getimed en besluitvaardig? Of zijn ze veels te laat? Moest er toen niet al worden ingegrepen, was dit niet het laatste teken aan de wand wat je enkel met struisvogelpolitiek kon negeren?
Ik denk dat je niet hebt begrepen wat er in IJsland is gebeurd en wat er nog gaat gebeuren.quote:Op zondag 12 oktober 2008 18:31 schreef du_ke het volgende:
In termijnen met rente.
IJsland ontvangt als land gewoon belastinginkomsten hoor. En daarmee kan deze lening op termijn gewoon afbetaald worden of ze zetten de schuld om in een andere vorm van staatsschuld zodat NL haar geld terugkrijgt. Dat zal niet zo'n probleem vormen.
Zijn we dat eens. Maar in het voordeel van de Minister is uiteraard wel dat het tot op zekere hoogte koffiedik kijken is. Was er niets gebeurd dan was hij een zeurende bureaucraat die in de weg stond van het bedrijfsleven. Ach, Bush wilde ook in 2005 strenger toezicht op Freddie Mac en Fannie Mae, daar kreeg hij geen steun voor en diezelfde mensen geven hem nu de schuld. C`est la vie.quote:Op zondag 12 oktober 2008 19:43 schreef Picchia het volgende:
[..]
Geef hier Wouter Bos een schouderklop.
Dat gaf ik al aan in mijn eerste post in dit topic dat hij veelste laat reageerde. Van daadkracht en goede communicatie waar EchtGaaf van spreekt is absoluut geen sprake nee. Pas toen de beurs in een neerwaarts spiraal was geraakt en Fortis daadwerkelijk als verloren was bestempelt werden er initiatieven genomen, nadat de crisis oncontroleerbaar is geworden. En dan nog tot het laatste moment roepen dat er niets aan de hand was. Dit is ook een dure grap geweest, ja.
Je zou heel goed kunnen redeneren dat spaarders eerst zelf hun boontjes hadden moeten doppen voordat Bos ingreep. Echter, de omstandigheden zijn anders dan anders en dit helpt de kans op een bank-run te verminderen dus is het misschien de moeite waard. Echter, optimaal is anders en zekerheid is ook twijfelachtig.quote:Op zondag 12 oktober 2008 19:43 schreef Picchia het volgende:
Maar er is niets mis met de lening aan ijsland.
Wat een gelul. Er zijn 120000 Nederlandse spaarders bij Icesave, dat is minder dan 1% van de Nederlandse bevolking. Hoe zit het met die andere 99%? Mij is niets gevraagd hoor, maar er wordt wel van mij verwacht dat ik meebetaal aan de gevolgen van andermans verkeerde keuzes. Waarom hoeven die spaarders geen verantwoordelijkheid te dragen voor hun keuzes? Waarom neemt de overheid die verantwoordelijkheid op zich?quote:Op zondag 12 oktober 2008 18:47 schreef du_ke het volgende:
Inderdaad de publieke druk was dusdanig dat de tegoeden wel gegarandeerd moesten worden.
Vanuit moreel of sociaal perspectief had hij het ook inderdaad niet hoeven doen. Aandeelhouders krijgen ook geen cent terug, waarom spaarders dan wel? Eerlijkheid is ver te zoeken. De economische factor (het vertrouwen) blijft doorslaggevend, hoe 'sociaal' het dan ook mag overkomen.quote:Op zondag 12 oktober 2008 19:58 schreef Napalm het volgende:
Je zou heel goed kunnen redeneren dat spaarders eerst zelf hun boontjes hadden moeten doppen voordat Bos ingreep. Echter, de omstandigheden zijn anders dan anders en dit helpt de kans op een bank-run te verminderen dus is het misschien de moeite waard. Echter, optimaal is anders en zekerheid is ook twijfelachtig.
Jij kan de toekomst voorspellenquote:Op zondag 12 oktober 2008 19:58 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet hebt begrepen wat er in IJsland is gebeurd en wat er nog gaat gebeuren.
Ik denk dat jij niet begrijpt hoe de politiek en de media werken in een land als Nederlandquote:Op zondag 12 oktober 2008 20:00 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Wat een gelul. Er zijn 120000 Nederlandse spaarders bij Icesave, dat is minder dan 1% van de Nederlandse bevolking. Hoe zit het met die andere 99%? Mij is niets gevraagd hoor, maar er wordt wel van mij verwacht dat ik meebetaal aan de gevolgen van andermans verkeerde keuzes. Waarom hoeven die spaarders geen verantwoordelijkheid te dragen voor hun keuzes? Waarom neemt de overheid die verantwoordelijkheid op zich?
IJsland krijgt ook 4 miljard steun van Rusland , die heeft een schuin oog op de olievoorraad onder het IJslands deel van de noordpool, dus dan kan IJsland die lening wel terugbetalenquote:Op zondag 12 oktober 2008 21:04 schreef du_ke het volgende:
[..]
Jij kan de toekomst voorspellen?
1,5 miljard staatsschuld meer of minder zal IJsland niet opbreken hoor. Dat kost ze aan rente ongeveer 250 euro per IJslander per jaar. Dat is te overzien.
Voorkomen dat er een bank omvalt en de paniek uitbreekt.quote:Op zondag 12 oktober 2008 19:08 schreef Napalm het volgende:
Ik weet werkelijk niet waarop je doelt. Wat doet Bos zoveel beter dan zijn collega`s in het buitenland?
Daar gaat het niet om, natuurlijk kun je er kritiek op hebben of achteraf zeggen dat het anders had gemoeten. Het gaat erom dat crisismanagement een heel andere kunst is dan het reguliere werk van een minister. Schadebeperking en deëscalatie staan voorop, en dat gaat heel behoorlijk dankzij Bos, en ondanks Balkenende. En dan gaat het misschien heel veel over hoe hij overkomt, maar dat is nu eens een keer wél echt belangrijk omdat het bij banken eigenlijk alleen maar om vertrouwen bij de consument gaat. Zoals het bijvoorbeeld dan in Duitsland ging, waar een garantie werd gegeven die later weer op losse schroeven kwam te staan door Europese afspraken, dan wordt zelfs de overheid richting spaarder onbetrouwbaar.quote:Waar doel je nu op? Claim je nu dat er tijdig, juist en besluitvaardig is opgetreden? Dat bijvoorbeeld de goedkeuring voor de ABN-AMRO overname geen blunder was? Dat de huidige plannen en maatregelen nu al onomstreden en aantoonbaar de juiste waren? Nog ff en je stelt dat Bos nu de crisis heeft opgelost?![]()
Is maar hoe je het zien wil, Sinterklaas spelen met andermans geld vindt ik het. Wie dacht je dat al die miljarden straks bij elkaar moeten gaan hoesten. Kon die beter eerder ingegrepen hebben en eerder geld weg gegeven hebben, dan was den uil toch wel een beter staat man en econoom. Kan die nog niet aan typen hij is volgens mij nog niet de kleine teen van den uil. En was bos niet ook een vakbondsman? Van diezelfde vereniging als die wat ons de Euro door de strot geduwd heeft.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 10:47 schreef EchtGaaf het volgende:
Vriend en vijand moeten het toch eens zijn, dat Wouter Bos zich toont als een daadkrachtig crisismanager in deze barre tijden.
Deden sommigen tot voor kort nog wat lacherig over hem, de man toont zich als geweldig minister van financiën en doet wat hij moet doen. Hij lijkt er bijzonder rustig onder te blijven en communiceert bar goed. Bijzonder, want hij is nog geen twee jaar minister en zit nu in een storm waarin geen enkele minister sinds 1930 heeft gezeten.....(ok, heeft dan ook wel een heel ministerie achter zich, maar toch)
Wouter Bos maakt op mij diepe indruk. Ik weet het nu zeker. Deze man groeit uit tot een geweldig staatsman.
Bij deze: een schouderklop, Wouter Bos!
die zal je niet goed. Bos stroit niet met miljarden. De maatregelen die huij neemt zijn ronduit subliem.quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 11:08 schreef john2406 het volgende:
[..]
Is maar hoe je het zien wil, Sinterklaas spelen met andermans geld vindt ik het. Wie dacht je dat al die miljarden straks bij elkaar moeten gaan hoesten. Kon die beter eerder ingegrepen hebben en eerder geld weg gegeven hebben, dan was den uil toch wel een beter staat man en econoom. Kan die nog niet aan typen hij is volgens mij nog niet de kleine teen van den uil. En was bos niet ook een vakbondsman? Van diezelfde vereniging als die wat ons de Euro door de strot geduwd heeft.
Tja, het enige wat Bos daadwerkelijk heeft gedaan is de zeepbel een beetje stabilizeren. Neemt niet weg dat het nog steeds een (groeiende) zeepbel is.quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 06:13 schreef SeventhWave het volgende:
Wouter Bos heeft een typische linkse visie op de economie: Zolang mensen vertrouwen hebben in de economie zal het goed gaan met de economie. Het zal met de tijdgeest te maken hebben dat mensen hier massaal in geloven.
De oorzaak van de crisis is inflatie, en wat doet Woutertje, hij brengt meer geld in omloop om de mensen meer vertrouwen te geven... Er gaat een kleine opleving komen waarna de economie volledig plat zal gaan.
Dank de Hr GW Bush voor de huidige ellende en nog komende ellend, Bos heeft het vertrouwen tussen banken terug gebrachtquote:Op dinsdag 14 oktober 2008 06:13 schreef SeventhWave het volgende:
De oorzaak van de crisis is inflatie, de enorme groei aan hypotheken in de US
Is maar hoe iedereen het zien wil, ik zie het anders. Allemaal gevolgen van de Euro, opeens is er een wereld munt erbij gekomen. En ook nog een sterke munt, of die kunstmatig sterk is of niet weet ik niet. Ik ben in iedergeval van mening dat de euro de dollar naar de klote geholpen heeft. Amerika werkt zeker niet opeens anders als anders. Zijn dus volgens mij allemaal de gevolgen vroeg of laat van de Euro.quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 12:14 schreef henkway het volgende:
[..]
Dank de Hr GW Bush voor de huidige ellende en nog komende ellend, Bos heeft het vertrouwen tussen banken terug gebracht
Zodat je bank jouw een lening kan geven als je dat nodig hebt
IJsland is praktisch failliet. Hoe denk je van een kale kip veren te gaan plukken?quote:Op zondag 12 oktober 2008 21:04 schreef du_ke het volgende:
Jij kan de toekomst voorspellen?
1,5 miljard staatsschuld meer of minder zal IJsland niet opbreken hoor. Dat kost ze aan rente ongeveer 250 euro per IJslander per jaar. Dat is te overzien.
Kan je precies uitleggen hoe de crisis in de VS Europese banken onderuit haalt?quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 12:14 schreef henkway het volgende:
Dank de Hr GW Bush voor de huidige ellende en nog komende ellend, Bos heeft het vertrouwen tussen banken terug gebracht
Zodat je bank jouw een lening kan geven als je dat nodig hebt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |