Goed, dat is een discussie over wat men onder goed geregeld verstaat, waar we niet uit gaan komen. Veel mensen zijn gerustgesteld als ze lezen dat 20k gegarandeerd wordt door de IJslandse staat.quote:
Mijn idee.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:42 schreef Cheiron het volgende:
Nou ja.. het was een jaar geleden natuurlijk niet de meest logische gedachte dat de IJslandse bank om zou vallen toch?
De vraag over garantie op de eerste 20k is talloze malen gesteld. Telkens was het antwoord: de eerste 20k wordt gegarandeerd door de IJslandse staat.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:40 schreef Dr.Daggla het volgende:
Hoezo? Er was vooraf bekend dat de eerste 20k van IJsland zelf moest komen. Dus itt die vergelijking die jij trekt, je wist nu dat de kans bestond dat je de eerste 20k niet terug zou zien.
Dat er uberhaupt banken zouden omvallen...quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:42 schreef Cheiron het volgende:
Nou ja.. het was een jaar geleden natuurlijk niet de meest logische gedachte dat de IJslandse bank om zou vallen toch?
De rabobank heeft in Juli nog gewaarschuwd en die berichten werden, ook hier op fok, weg gehoond. De rabobank was ouderwets en moest zich maar reorganiseren. NATUURLIJK was icesave veilig die rabobank was gewoon een kutbank en ze zouden het wel merken al die kapitaalvlucht naar IJsland.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:49 schreef SjonLok het volgende:
Daar stond nooit een waarschuwing bij over dat IJsland die garantie nooit zal nakomen.
Daarbij was de hypotheekrente hard aan het stijgen, en waren de grote banken gewoon heel traag met het aanpassen van de spaarrentes, omdat ze natuurlijk nog even extra geld wilden verdienen. Dat IceSave, crediteurope, ATBank e.a. zo de hoogte inschoten qua spaarrente had niks te maken met een groter risico, maar alles met dynamischer kapitalisme. Ze bieden hogere rentes omdat ze dat kunnen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:23 schreef Cheiron het volgende:
Alle banken rond de 3 procent? POstbank met de toprekening 4.7 (tijdelijk), ATB 5%. Zo vreemd is het niet. Daarnaast heeft een internetbank een stuk minder onkosten. Geen Rentepunten, geen dure kantorennetwerk, etc. Minder kosten -> je kunt een hogere rente geven.
Die 20k is bij alle banken, dus volgens jouw redenering als de Rabobank failliet gaat is het ook voor alle rekeninghouders daar eigen schuld, dikke bult? Of bij welke bank dan ook?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:40 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Hoezo? Er was vooraf bekend dat de eerste 20k van IJsland zelf moest komen. Dus itt die vergelijking die jij trekt, je wist nu dat de kans bestond dat je de eerste 20k niet terug zou zien.
Dus wel degelijk eigen schuld, dikke bult.
Ehm, bij een Nederlandse bank krijg je ook je eerste 20k terug, toch?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:04 schreef Liewec het volgende:
[..]
Die 20k is bij alle banken, dus volgens jouw redenering als de Rabobank failliet gaat is het ook voor alle rekeninghouders daar eigen schuld, dikke bult? Of bij welke bank dan ook?
Mijn punt is dat je als je bij een bank je geld zet, je ervan uit mag gaan dat zo'n bank geen onverantwoorde dingen met je geld doet - Wat mij betreft is dat inherent aan het concept 'bank', net als dat ik mijn auto uitleen ik verwacht dat iemand er geen rally mee gaat rijden. Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen risico is (dan moet je inderdaad je auto/geld helemaal niet uitlenen), maar ik vind het kort door de bocht om eigen schuld dikke bult te roepen.
Of vind jij wel dat als je iets in goed vertrouwen uitleent, en je die spullen kapot terugkrijgt, dat dat jouw eigen schuld is?
Eens met je punt hoor, maar dat van de Rabo...quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:55 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
De rabobank heeft in Juli nog gewaarschuwd en die berichten werden, ook hier op fok, weg gehoond. De rabobank was ouderwets en moest zich maar reorganiseren. NATUURLIJK was icesave veilig die rabobank was gewoon een kutbank en ze zouden het wel merken al die kapitaalvlucht naar IJsland.
Zelfs in die topics waarschuwde mensen dat het allemaal wellicht niet zo rooskleurig zou zijn, zie ook de quotes die ik in dit topic heb geplaatst.
Ergo, als je je een klein beetje verdiept had, had je kunnen weten dat
a. de economie in IJsland al 2 jaar in de lift naar beneden zat
b. De kroon het laatste jaar snel devalueerde
c. IJsland met 310.000 inwoners natuurlijk nooit miljarden spaargeld kan garanderen.
Nou ja, de risico's waren bij anderen wel degelijk bekend en de waarschuwingen van de Rabo werden door hen niet weggehoond.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:06 schreef Kontiki het volgende:
Wat een generalisatie hier weer... Ik had slechts 5% van mijn spaargeld op Icesave geparkeerd. De overige 95% staat voor een lager percentage bij ABN AMRO. Heb er destijds een rekening bij genomen om makkelijk wat geld weg te kunnen zetten. Icesave had een goede rating, makkelijk online te openen, was zeer succesvol in de UK en ik had nou niet echt het idee dat een compleet land binnen 5 maanden failliet zou gaan.
Ben ik dan een hebzuchtige, domme SBS-kijker?
Achteraf is het allemaal zo makkelijk. "Ja, dood, had je maar niet in een auto moeten stappen. Je weet dat er ongelukken mee gebeuren". Alsof je er vanuit gaat dat de banken massaal om gaan vallen...quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:08 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Nou ja, de risico's waren bij anderen wel degelijk bekend en de waarschuwingen van de Rabo werden door hen niet weggehoond.
Dus je had wellicht wat beter onderzoek kunnen doen.
Onzin, is totaal niet te vergelijken. De rabo kwam met een waarschuwing.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:11 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Achteraf is het allemaal zo makkelijk. "Ja, dood, had je maar niet in een auto moeten stappen. Je weet dat er ongelukken mee gebeuren". Alsof je er vanuit gaat dat de banken massaal om gaan vallen...
Nou heb ik dat inderdaad gedaan, maar je bent tegelijkertijd natuurlijk ook weer een ontzettende mongool als je de internetprofeten van fok wel gaat volgen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:08 schreef Dr.Daggla het volgende:
Nou ja, de risico's waren bij anderen wel degelijk bekend en de waarschuwingen van de Rabo werden door hen niet weggehoond.
my point exactly.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:11 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Achteraf is het allemaal zo makkelijk. "Ja, dood, had je maar niet in een auto moeten stappen. Je weet dat er ongelukken mee gebeuren". Alsof je er vanuit gaat dat de banken massaal om gaan vallen...
Maar anderen weer niet las ik, die kwamen met een goede rating.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:17 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Onzin, is totaal niet te vergelijken. De rabo kwam met een waarschuwing.
Juist wel.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:42 schreef Cheiron het volgende:
Ja hoor, jij wel.quote:
Ja, maar de Rabobank bestaat niet uit Fok!profeten. Dus zelf op onderzoek uitgaan, had je ook op die berichten uit laten komen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:18 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou heb ik dat inderdaad gedaan, maar je bent tegelijkertijd natuurlijk ook weer een ontzettende mongool als je de internetprofeten van fok wel gaat volgen.
Ja deze keer hebben de BAAAWWW DE DOLLAR GAAT VALLEN HURRRR ALLE BANKEN STORTEN ALS EEN KAARTENHUIS INELKAAR!11! Tru-profeten gedeeltelijk gelijk gekregen. Maarja.
Da's wel zo inderdaad. Ik kan me nog herinneren dat ik vond dat er op de site van Icesave niet duidelijk op het garantiestelsel werd ingegaan.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:08 schreef Dr.Daggla het volgende:
Ze boden hogere rentes omdat ze zo weinig in kas hadden, dat ze tegen elke prijs geld moesten vinden, lijkt me een betere beschrijving. De grote banken waren minder wanhopig, en dus 'gieriger'met de rente.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:01 schreef speknek het volgende:
[..]
Daarbij was de hypotheekrente hard aan het stijgen, en waren de grote banken gewoon heel traag met het aanpassen van de spaarrentes, omdat ze natuurlijk nog even extra geld wilden verdienen. Dat IceSave, crediteurope, ATBank e.a. zo de hoogte inschoten qua spaarrente had niks te maken met een groter risico, maar alles met dynamischer kapitalisme. Ze bieden hogere rentes omdat ze dat kunnen.
quote:Dat IceSave nu over de kop is gegaan, ligt dan ook meer aan de ongehoorde bankrun dan slecht beleid. Dat komt dan inderdaad wel weer doordat het depositogarantiestelsel zo weinig in kas had, maar al dat smalende gelach hier is volkomen ongepast.
quote:
Ik ben zelf inderdaad niet bij IceSave gegaan omdat ik op het laatste moment las dat ze niet voor ons spaargedeelte onder de Nederlandse garantie vielen, maar er zijn genoeg mensen (ook die ik ken) die dat niet gedaan hebben, en dat zijn echt niet allemaal sensatiebeluste lageropgeleiden. Kennisen van mij hebben volgende maand de sleuteloverdracht van hun huis, maar zijn ineens het eigen geld van de hypotheek kwijt, redelijk dramatisch.
IJsland zat al jaren in een neerwaartse spiraal.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:20 schreef Liewec het volgende:
[..]
Maar anderen weer niet las ik, die kwamen met een goede rating.
Ja, want wat de Rabo zegt is waar.. Wij van WC eend..quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:17 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Onzin, is totaal niet te vergelijken. De rabo kwam met een waarschuwing.
Vergelijk het met jezelf te pletter rijden terwijl het KNMI waarschuwt dat er ijzel op de weg ligt,
Dus dan zet je het op een rekening bij een niet-EU land waarvan de economie grotendeels draait om visserij?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:21 schreef speknek het volgende:
Ik vind de Rabo een vrij solide bank, maar als ze roepen dat je niet je geld op een andere rekening moet zetten, dan neem ik dat ook wel een beetje met een korreltje zout.
Dit dus inderdaad. De Rabobank is echt geen heilige instantie en heeft er belang bij om andere banken af te kraken.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:21 schreef speknek het volgende:
Ik vind de Rabo een vrij solide bank, maar als ze roepen dat je niet je geld op een andere rekening moet zetten, dan neem ik dat ook wel een beetje met een korreltje zout.
Zo massaal hoeft je ook niet te verwachten. Maar dat de IJslandse banken veel te ver gingen in het uitlenen van geld en dat dat een keer hard moest eindigen is wel degelijk al een lange tijd bekend. Dat IceSave hier de markt op kwam, was puur omdat ze heel hard spaargeld nodig hadden. Dat heeft allemaal niets met een hindsight bias te maken, maar met kranten en internet volgen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:11 schreef Cheiron het volgende:
Ik kende al die risico's hoor. Maar mensen hebben altijd de neiging om een risico dat zich heeft verwezenlijkt achteraf als veel groter in te schatten dan dat het daadwerkelijk was. Kom op zeg, hoe groot is nu de kans dat een bank met gezonde vermogenspositie en een enorm succes in Engeland (waar ze nog hogere rentes konden bieden), omvalt en een modern westers land meesleept in haar val? De allergrootste kans was verreweg dat ik gewoon 5,25% rente bleef krijgen en dat de grote Nederlandse banken efficiënter moesten gaan werken om die percentages ook te naderen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:08 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ze riepen vooral dat de risico's groter waren dan werd voorgehouden. Ik ben iig blij dat ik naar ze geluisterd heb (en ik heb niet eens een rabo rekening).quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:21 schreef speknek het volgende:
Ja, ik wel.quote:
Valt nog te bezien. Ik heb nog geen cijfers over het tweede kwartaal gezien van Rabo.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:28 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ze riepen vooral dat de risico's groter waren dan werd voorgehouden. Ik ben iig blij dat ik naar ze geluisterd heb (en ik heb niet eens een rabo rekening).
En het feit dat Rabo het minst getroffen is door al dit gezeik, laat zien dat ze hun shit beter in orde hebben dan, say, Fortis.
Niemand kon exact voorspellen hoe fout het zou gaan, maar de kans dat het fout zou gaan en dat IJsland dan w.s. niet voor die garantie kon staan, was levensgroot.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:28 schreef Pool het volgende:
Ik hoef echt geen medelijden, ik heb voor een risico gekozen, maar het is niet realistisch om nu te doen alsof dit er al die tijd in zat.
Bij jou zat ik gister met de vraag; waarom de helft er af halen en niet alles? Je was duidelijk op de hoogte, anders haal je de helft er niet af.quote:
Tsja, dat kun je ook zeggen van het Amerikaanse stelsel maar een jaar geleden werd je nog keihard naar TRU of BNW verwezen als je dat soort dingen riep.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:29 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Ja, ik wel.![]()
Al ver voordat Icesae hier op de markt kwam was het bekent dat het ijslandse finacielestelsel grote problemen had, heel grote problemem.
IJsland was ook een jaar (of langer gelden) al een heel ander verhaal.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:32 schreef Jarno het volgende:
[..]
Tsja, dat kun je ook zeggen van het Amerikaanse stelsel maar een jaar geleden werd je nog keihard naar TRU of BNW verwezen als je dat soort dingen riep.
Welke bankrunquote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:01 schreef speknek het volgende:
[..]
Daarbij was de hypotheekrente hard aan het stijgen, en waren de grote banken gewoon heel traag met het aanpassen van de spaarrentes, omdat ze natuurlijk nog even extra geld wilden verdienen. Dat IceSave, crediteurope, ATBank e.a. zo de hoogte inschoten qua spaarrente had niks te maken met een groter risico, maar alles met dynamischer kapitalisme. Ze bieden hogere rentes omdat ze dat kunnen.
Dat IceSave nu over de kop is gegaan, ligt dan ook meer aan de ongehoorde bankrun dan slecht beleid. Dat komt dan inderdaad wel weer doordat het depositogarantiestelsel zo weinig in kas had, maar al dat smalende gelach hier is volkomen ongepast. Ik ben zelf inderdaad niet bij IceSave gegaan omdat ik op het laatste moment las dat ze niet voor ons spaargedeelte onder de Nederlandse garantie vielen, maar er zijn genoeg mensen (ook die ik ken) die dat niet gedaan hebben, en dat zijn echt niet allemaal sensatiebeluste lageropgeleiden. Kennisen van mij hebben volgende maand de sleuteloverdracht van hun huis, maar zijn ineens het eigen geld van de hypotheek kwijt, redelijk dramatisch.
Dat ik wel medelijden met die mensen heb, vind ik overigens weer iets anders dan dat de staat bij moet springen om ze te compenseren.
quote:Op vrijdag 19 september 2008 12:26 schreef Sparqq het volgende:
[..]
.......
Als hij wel omvalt is het maar de vraag of het garantie stelsel van IJsland groot genoeg is om iedereen uit te betalen. En ik vraag me af in welke valuta zij uitbetalen, als het kronen zijn wordt je daar niet echt gelukkig van. Het is te verwachten dat als Landsbanki omvalt ze IJsland en de kroon in hun val meenemen.
Ja, als ik vind dat ik ergens een verkeerde risicoinschatting heb gemaakt, dan vind ik dat ik niet heb gedaan bij het instappen in IceSave. Dat risico zou ik onder dezelfde omstandigheden en met de zelfde kennis zo weer nemen. Risico nemen hoort erbij en ik heb in mijn leven ook al volop keren baat gehad bij genomen risico's.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:31 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Bij jou zat ik gister met de vraag; waarom de helft er af halen en niet alles? Je was duidelijk op de hoogte, anders haal je de helft er niet af.
De DNB heeft een vergunning verleend voor het Nederlandse bijkantoor van IceSave en had daar ook toezicht over. Bovendien heeft de DNB toegestaan dat IceSave zou deelnemen aan de Nederlandse garantieregeling voor 90% van alles tussen de 20.000 - 40.000 (inmiddels door de politiek zelfs voor 100% voor alles tot 100.000).quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:52 schreef kowala het volgende:
Ik hoop niet dat de Nederlandse Overheid zal bijspringen dit is een IJslands probleem. Fortis/ABN zijn Nederlandse banken en staan ook onder toezicht van de DNB. Het zou wat wezen als Nederland nu de puinhopen (financiële wanbeleid) van IJsland mag gaan opruimen. Want zo zou ik zelf ook wel zaken willen gaan doen in het buitenland.
Okay, das een heldere uitleg.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:46 schreef Pool het volgende:
[..]
Ja, als ik vind dat ik ergens een verkeerde risicoinschatting heb gemaakt, dan vind ik dat ik niet heb gedaan bij het instappen in IceSave. Dat risico zou ik onder dezelfde omstandigheden en met de zelfde kennis zo weer nemen. Risico nemen hoort erbij en ik heb in mijn leven ook al volop keren baat gehad bij genomen risico's.
Maar ik had het dit weekend inderdaad anders moeten doen en alles eraf moeten halen. Ik las ergens dat de rating van Landsbanki was verlaagd naar BBB na de nationalisatie van Glitnir, maar ik had het te druk om me verder te echt te verdiepen in de IJslandse situatie. Toen heb ik snel het geld erafgehaald dat ik binnen korte tijd misschien nodig dacht te hebben. Dit weekend heb ik me dus niet goed genoeg geïnformeerd en een risicofout gemaakt.
Van de FP.quote:Nederland zal IJsland aanklagen als blijkt dat de IJslandse autoriteiten in het verleden verkeerde informatie hebben verstrekt over de kredietwaardigheid van Icesave. Dat heeft minister van Financiën Wouter Bos (PvdA) vandaag gezegd in de Tweede Kamer.
De IJslandse internetbank Icesave is ongeveer een halfjaar actief in Nederland, met een vergunning van De Nederlandsche Bank (DNB). Bos laat nu onderzoeken op grond van welke informatie over de kredietwaardigheid van Icesave dat is gebeurd. "Als sprake zou zijn van verkeerde informatie, dan zijn rechtszaken tegen de IJslandse autoriteiten zeker niet uit te sluiten."
Bos is vooralsnog niet van plan de claims van alle Nederlandse spaarders bij Icesave over te nemen en te proberen die collectief verhalen op IJsland. De SP en GroenLinks hadden dat voorgesteld. "Zolang er nog een sprankje hoop is dat IJsland ook voor Nederlandse spaarders een vergoeding biedt, zijn al mijn inspanningen daarop gericht."
Bos zei zo snel mogelijk duidelijkheid te willen voor de circa 120 duizend Nederlandse klanten van Icesave. "Ik ben totaal niet van plan mensen maandenlang in onzekerheid te laten. We kunnen het spaarders niet aandoen dat zij allemaal individueel verdwaald raken in een maandenlang proces." Wat voor termijn Bos aanvaardbaar vind, wilde hij niet zeggen.
Nederland oefent diplomatieke druk uit op IJsland om over de brug te komen, herhaalde Bos verder. Daarnaast ziet hij mogelijkheden om dit weekeinde tijdens een vergadering van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) in Washington verdere druk op IJsland te zetten.
Gisteren werd duidelijk dat Icesave, een onderdeel van het ingestorte Landsbanki, niet langer aan zijn verplichtingen kan voldoen. Spaarders bij de Nederlandse tak van de IJslandse bank kunnen niet langer bij hun geld. De bank valt onder IJslandse garantieregeling voor spaargeld. Dat betekent dat spaarders de eerste twintigduizend euro op hun rekening in IJsland moeten zien terug te halen. De rest, tot honderdduizend euro, valt onder de Nederlandse garantieregeling.
De Britse premier Gordon Brown kondigde gisteren ook juridische stappen aan tegen IJsland. Volgens Browns minister van financiën Alistair Darling heeft IJsland laten weten niet met geld over de brug te zullen komen voor de Britse klanten van Icesave.
Het kort geding dat de Consumentenbond wilde aanspannen tegen Icesave is van de baan. Volgens een woordvoerder werd de bond 'ingehaald door de actualiteit' toen gistermiddag bleek dat de IJslandse bank niet aan zijn verplichtingen kon voldoen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |