Rabo heeft wel wat gezegd over Icesave destijds en laatst over het garantiestelsel. Wat ik ook bedoelde is dat banken het echt wel doorberekenen aan klanten, dus uiteindelijk betalen wij er wel voor.quote:Op zondag 12 oktober 2008 10:36 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Alleen voor het bedrag boven de ¤ 20.887, maar dat wisten alle banken van te voren zelf ook al, als een andere bank dan Icesave/Landsbanki was omgevallen, dan moest Icesave daar zelf ook voor opdraaien. Het is een soort van verplichte verzekering, ik moet ook betalen voor mijn autoverzekering, terwijl ik nooit schade heb gehad, maar ik ga niet klagen dat ik moet betalen voor de 'slechte' automobilisten.
Het verschil is alleen dat de banken niet periodiek een bedrag betalen voor deze 'verzekering', maar pas hoeven te betalen als een ander 'schade' heeft. Het enige waar de banken naar mijn mening wel terecht kritiek op kunnen uiten is dat het bedrag een dag voor Icesave omviel verhoogd werd naar ¤ 100.000, maar voor de rest was het allemaal duidelijk en was het niet anders geweest dan wanneer een andere bank was omgevallen. Bij verzekeringen is het gewoon zo dat de goeden (of geluksvogels) betalen voor de slechten (pechvogels).
De Rabobank heeft idd kritiek gegeven op Icesave, maar dat was natuurlijk ook alleen hun eigen belang, aangezien heel veel van hun klanten, waaronder ondergetekende, hun spaarrekening leeghaalden en het naar Icesave brachten.quote:Op zondag 12 oktober 2008 10:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
Rabo heeft wel wat gezegd over Icesave destijds en laatst over het garantiestelsel.
Rabo sloeg destijds de spijker op de kop natuurlijk. Het bleek inderdaad zo te zijn dat tegenover die hoge rente een hoog risico stond.quote:Op zondag 12 oktober 2008 10:55 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De Rabobank heeft idd kritiek gegeven op Icesave, maar dat was natuurlijk ook alleen hun eigen belang, aangezien heel veel van hun klanten, waaronder ondergetekende, hun spaarrekening leeghaalden en het naar Icesave brachten.
Volgens de Rabobank directeur was het onmogelijk dat ze op een verantwoorde manier zo'n hoge rente konden bieden. Nog geen dag na deze kritiek van de Rabobank directeur kwam er nieuws uit België, daar zaten ook buitenlandse rentestunters die een hoge rente boden en die kritiek kregen van de gevestigde Belgische banken, weet je wie een van die buitenlandse rentestunters was? Juist, de Rabobank. En wat was de verklaring van de directeur van de Belgische tak van de Rabobank? Zij konden zulke hoge rentes bieden omdat ze alles via internet deden en omdat ze geen dure kantoorpanden in elk gehucht hadden zoals de gevestige banken in België. Dat zet je toch aan het denken.
De Rabobank meet gewoon met twee maten (begrijpelijk, maar hypocriet). In hun eigen land, waar ze tot de gevestigde orde behoren, rentestunters als gevaarlijk bestempelen, maar ondertussen wel in het buitenland precies hetzelfde gaan doen met precies dezelfde reacties van de gevestige orde daar. En hun weerwoord in het buitenland was precies hetzelfde als die van Icesave in Nederland.quote:Op zondag 12 oktober 2008 10:58 schreef Halcon het volgende:
[..]
Rabo sloeg destijds de spijker op de kop natuurlijk. Het bleek inderdaad zo te zijn dat tegenover die hoge rente een hoog risico stond.
De Rabobank kan dat doen omdat ze inderdaad niet in elk gehucht in Vlaanderen een kantoor hebben en dat heeft de doorsnee Belgische bank wel.quote:Op zondag 12 oktober 2008 11:05 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De Rabobank meet gewoon met twee maten (begrijpelijk, maar hypocriet). In hun eigen land, waar ze tot de gevestigde orde behoren, rentestunters als gevaarlijk bestempelen, maar ondertussen wel in het buitenland precies hetzelfde gaan doen met precies dezelfde reacties van de gevestige orde daar. En hun weerwoord in het buitenland was precies hetzelfde als die van Icesave in Nederland.
Maar dan mag ik met 'hogere rente, hogere risico' dus ook concluderen dat de Postbank plusrekening het veiligst is? Als de Rabobank omvalt (wat niet gaat gebeuren, maar als voorbeeld), dan kan ik dus ook zeggen dat die mensen maar voor de Postbank hadden moeten kiezen?
Idem dus voor Icesave, dat was het hele punt.quote:Op zondag 12 oktober 2008 11:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
De Rabobank kan dat doen omdat ze inderdaad niet in elk gehucht in Vlaanderen een kantoor hebben en dat heeft de doorsnee Belgische bank wel.
En dat hebben de meeste Icesave spaarders ook gedaan. IJsland valt onder de Europese afspraak die hier over is gemaakt, dezelfde waar Nederland ook onder valt. En wat blijkt? IJsland betaald gewoon uit, dus wat is het probleem?quote:En inderdaad, als een Belg dan geld stalt bij de Rabobank moet die Belg zich gewoon afvragen of dat wel verantwoord is en moet die toch enig onderzoek doen naar de mogelijke risico's.
Een Europees land die onder dezelfde afspraak valt als Nederland vergelijken met Oeloeboeloestan gaat een beetje ver he? En als een bank uit Oeloeboeloestan hier komt met een hoog tarief, dan moeten ze onder het Nederlandse garantiestelsel vallen en komen ze volledig onder toezicht van DNB, net als de Turkse banken hier, dus daar zou ik me idd ook geen zorgen over maken.quote:Maar jij zet dus geld op elke bank uit Oeloeboeloestan die hier met een gunstig tarief komt?
Dat, maar ik heb er nu net wel een rekening geopendquote:Op zondag 12 oktober 2008 11:37 schreef YoshiBignose het volgende:
Wat vinden jullie van Moneyou? Ik vind het zo'n kut naam en kut reclamesmaar wel dochter van ABN...
Ik open wel 5 rekeningen bij verschillen banken en verdeel m'n geld. Spreid je kansenquote:Op zondag 12 oktober 2008 11:43 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat, maar ik heb er nu net wel een rekening geopend
Ik hou het voorlopig bij CEB en MoneYou, maar als een andere bank met een leuke aanbieding komt dan ga ik zeker geen nee zeggen. We moeten de spaarmarkt competitief houdenquote:Op zondag 12 oktober 2008 11:45 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ik open wel 5 rekeningen bij verschillen banken en verdeel m'n geld. Spreid je kansen
Het ECHTE probleem is natuurlijk het feit dat Icesave hier een vergunning heeft gekregen! Achteraf gaat de overheid kijken waar dat door gekomen is, maar zoals altijd bij de overheid is dat als het kalf verdronken is...quote:Op zondag 12 oktober 2008 11:33 schreef Halcon het volgende:
Dan kom ik weer met een herhaling van mijn zet dat ik Rabo toch iets betrouwbaarder en minder risicovol acht dan Icesave. Van Icesave was al langer bekend dat ze er niet best voor stonden.
Spaarders hebben dat niet gedaan. Ook al is er een garantiestelsel, lijkt me dit dat ze met de kennis die ze nu hebben het geld massaal gezet zouden hebben op een rekening van een bank die op omvallen stond.
Gaat niet ver. Hoeveel inwoners heeft IJsland en hoeveel geld staat er op die rekeningen? You do the math.![]()
De bankrun ontstond pas op het moment dat icesave transacties al stil had gezet, dus het 1e.quote:Op zondag 12 oktober 2008 12:39 schreef KabaYoshi het volgende:
De vraag is natuurlijk: waaraan is Icesave uiteindelijk ten onder gegaan. Was er sprake van mismanagement en het nemen van ongelofelijke risico's of zijn ze het slachtoffer geworden van geruchten en prestaties van andere banken in dat land waardoor een bankrun is ontstaan (wat geen enkele bank kan overleven)
Ze zijn een dochteronderneming van ABN AMRO Hypotheken Groep B.V. en die is weer een dochteronderneming van ABN AMRO Bank N.V., dus ja, ze zijn van de staat.quote:Op zondag 12 oktober 2008 13:53 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Op dat website van moneyou sparen staat:
MoneYou B.V. is een zelfstandige dochteronderneming van ABN AMRO Hypotheken Groep B.V. gevestigd te Amersfoort.
Ik weet dat ze volledig onder de het toezicht van de DNB staan en dergelijke maar valt dit AMB AMRO onderdeel nu ook 100 % zeker onder de staat. Ik dacht dat Bos alles van de ABN AMRO nederland in portefeuille had dus dan zou je zeggen van JA ! Kan iemand dat bevestigen ?
I can't feel my legs... Keyserquote:Op zondag 12 oktober 2008 12:39 schreef KabaYoshi het volgende:
De vraag is natuurlijk: waaraan is Icesave uiteindelijk ten onder gegaan. Was er sprake van mismanagement en het nemen van ongelofelijke risico's of zijn ze het slachtoffer geworden van geruchten en prestaties van andere banken in dat land waardoor een bankrun is ontstaan (wat geen enkele bank kan overleven)
Ik ben sparende Fokker, maar ben dus even mijn geld kwijt bij Icesave, zoals velen in dit topic denk ikquote:Op maandag 13 oktober 2008 16:35 schreef RemcoDelft het volgende:
Is dit topic dood?!
Wat is er gebeurt met de sparende Fokkers? Alles aan het verbrassen nu het nog kan? Of is er simpelweg niets te beleven aan nieuwe spectaculair hoge rentetarieven?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |