abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 oktober 2008 @ 02:59:55 #1
222000 Breiniak
Prince des Belges
pi_62221821
http://www.radio1.be/programmas/brom/1147256/ (waarschuwing, dit fragment bestaat uit 40 minuten lang ellenlang gezeur dat een poging tot mislukte humor moet voorstellen; want satire kun je dit niet noemen).
quote:
Hollanders verkopen zich stukken beter dan de Belgen. Ze halen veel meer medailles op de Olympische Spelen en ze weten het altijd beter. Maar Hollanders koloniseren graag. Vroeger Nederlands-Indië, vandaag Antwerpen. Elk weekend is het van dattum. Wie zegt die Hollanders eens dat plassen tegen de kathedraal geen plaatselijk folkloristisch gebruik is maar illegale en schofterige Hollandse import?
Pat Donnez nodigt volgende Bromberen uit.
Auteur Brigitte Raskin, hoofdredacteur Yves Desmet, cabaretier Begijn Lebleu
en zanger Stijn Meuris.
Kijk eens aan hoe men onder het mom van satire zich schuldig maakt aan botte hate-speech tegen de Nederlander, pardon, Hollander. Dit is dan ook waar de Belgische staat op gebaseerd is: een onbegrijpelijke zelfs onredelijke afkeer tegen onze noorderburen, dit is een groot stuk van de Belgische identiteit.
Vergis je niet, hate-speech is dit, of alleszins een vrij mislukte poging tot humor. Echte humor is kort, krachtig en zelfs luchtig en niet zo bezeten als het oeverloze gelul van Yves Desmet en Brigitte Raskin.

Dit is heel wat anders dan plezante mopjes over Belgen, Nederlanders of wat dan ook.

Let trouwens ook op hoe Hollanderhaat altijd op banale redenen gebaseerd is zoals "in Nederland drinken ze uit een klein glas" of "daar slikken ze hun medeklinkers in" en dat zou allemaal de reden moeten zijn waarom een Vlaming zich zou doodergeren in Nederland.

Eerlijkheidshalve dien ik erbij te melden dat er hier een geslaagde karikatuur is gemaakt, alleen niet van de Nederlanders.

[ Bericht 3% gewijzigd door Breiniak op 08-10-2008 03:15:47 ]
pi_62221860
Het is een soort Amerika-verhaal. Je bewondert de Hollanders op de één of andere manier maar de arrogantie is zum kotzen.

Whehehe, je parle donc je suis . Hij zal niet nieuw zijn maar ik vind 'm tof.
pi_62221915
Hehehe, Frans Bauer volstrekt inwisselbaar, de volgende schlagerkloon: so true!

Maar damn, wat een hoop gezever. Inderdaad geen geslaagde sketch maar soms toch subtiel scherp.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 03:17:23 #4
222000 Breiniak
Prince des Belges
pi_62221922
Het probleem is dat Radio 1 dit wel vaker doet. Deze mensen menen echt wat ze zeggen. Het zijn oprechte Belgisch nationalisten in ontkenning. Hoe goed Nederland ook zou doen, altijd zullen ze kritiek hebben. Als het niet arrogantie is dan is het de slijmerigheid...
Historisch gezien is de Vlaming ook een mens die klaagt om het minste en niet weet wannneer hij eigenlijk benadeeld wordt en wanneer niet. Je kan een best individualistische houding vinden hier, meer zo dan in Nederland, ondanks wat men beweert.

Gelukkig houden vele mensen zich niet met deze onzin bezig en zal je een Vlaming niet met een zuur gezicht horen klagen over de "slechte" bediening wanneer ze zich op een terrasje in bijvoorbeeld Vlissingen bevinden. Je zal ook weinig mensen horen klagen wanneer ze op zondag de Albert Heijn bezoeken bijvoorbeeld.

[ Bericht 33% gewijzigd door Breiniak op 08-10-2008 03:22:44 ]
pi_62221935
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 03:17 schreef Breiniak het volgende:
Het probleem is dat Radio 1 dit wel vaker doet. Deze mensen menen echt wat ze zeggen. Het zijn oprechte Belgisch nationalisten in ontkenning. Hoe goed Nederland ook zou doen, altijd zullen ze kritiek hebben. Als het niet arrogantie is dan is het de slijmerigheid...
Waarom zou je je druk maken om zulke zure idioten? Alsof wij zo vriendelijk zijn naar de Vlamingen. Daar hebben ook maar weinig Hollanders een vriendelijk woord voor over. Ze worden gewoon gelijk afgedaan als onbelangrijk, want dom.
quote:
Historisch gezien is de Vlaming ook een mens die klaagt om het minste en niet weet wannneer hij eigenlijk benadeeld wordt en wanneer niet. Je kan een best individualistische houding vinden hier, meer zo dan in Nederland, ondanks wat men beweert.
Historisch gezien is de Vlaming een mens die eigenlijk altijd onderdrukt is. Ik vind de Nederlanders eigenlijk grotere klagers dan de Vlamingen. En nee, individualisme staat hier nog in de kinderschoenen, vergeleken met Nederland.

Maar goed, evengoed zijn er genoeg dingen die op de Vlamingen aan te merken zijn.

[ Bericht 43% gewijzigd door MLI op 08-10-2008 03:25:03 ]
  woensdag 8 oktober 2008 @ 03:26:12 #6
222000 Breiniak
Prince des Belges
pi_62221962
Jij bent veel meer een bon-vivante dan ik. Ik zie dat je in België studeert, en ja, je hebt gelijk deze gedachtegang leeft zeker niet echt bij het normale volk. ^^

Ik bedoel: Holland erger dan de hel noemen, zonder gewijzigde toon, dat is hypocriet op zijn minst. Nederland staat verder dan Vlaanderen, volgens mij is de gemiddelde Nederlander veel gelukkiger zelfs.
pi_62221977
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 03:26 schreef Breiniak het volgende:
Jij bent veel meer een bon-vivante dan ik. Ik zie dat je in België studeert, en ja, je hebt gelijk deze gedachtegang leeft zeker niet echt bij het normale volk. ^^

Ik bedoel: Holland erger dan de hel noemen, zonder gewijzigde toon, dat is hypocriet op zijn minst. Nederland staat verder dan Vlaanderen, volgens mij is de gemiddelde Nederlander veel gelukkiger zelfs.
Het allergrootste verschil is volgens mij het profileren. Nederlanders hebben de neigingen om zich te profileren, waar Belgen van nature de neiging hebben in de massa op te gaan.

Wat kun jij slecht tegen kritiek trouwens! Waar maak je je druk om? So what als iemand Nederland erger dan de hel noemt?
  woensdag 8 oktober 2008 @ 03:33:37 #8
222000 Breiniak
Prince des Belges
pi_62221989
De gedachtegang dat Nederlanders onuitstaanbare buren zouden zijn, die voor de Vlaming een grote cultuurshock veroorzaken. Dat is niet een levende gedachte in zowel Nederland als Vlaanderen IMO.
quote:
Wat kun jij slecht tegen kritiek trouwens! Waar maak je je druk om? So what als iemand Nederland erger dan de hel noemt?
Dat is toch geen kritiek? Dat is gewoon plat gelul. Probleem is dat ik als Vlaming mezelf nooit echt verschillend voel van de Nederlander. Limburg en West-Vlaanderen verschillen voor mij evenveel als Noord-Brabant dat doet van Antwerpen in mijn ervaring.
pi_62221993
Inderdaad, in het dagelijks leven merk je daar niks van. En degene die dat wel nog merkt, die stelt zich waarschijnlijk op als de Hollanders waar ze juist zo'n hekel aan hebben.
pi_62222001
Moet je trouwens een kritiek leveren op Vlaanderen, kun je lachen . Belgen kunnen d'r echt niet mee omgaan.
pi_62222009
Plat gelul of niet, het doet wat met je want je wijdt er nogal een OP aan én je hebt de neiging om je te verdedigen.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 03:41:09 #12
222000 Breiniak
Prince des Belges
pi_62222034
Ik zal erop letten. Het is niet gemakkelijk hoor, mezelf inhouden bij het aanhoren van zaken die ik niet begrijp uit mijn eigen omringde cultuur. Als een Vlaming een klacht heeft, is het vaak één die zo ver gezocht is dat een buitenstaander niet begrijpt waar hij zich druk om maakt. Misschien ben ik op dat vlak Vlaamser dan ik dacht. Oh ironie.
pi_62222063

Dat wijf, wat een seut trouwens . De andere mensen komen nog wel eens met een scherpe vondst maar zij is wel echt walgelijk. Zure tak, doet toch niet echt alsof je bij de koningin van Nederland bitterballen voorgeschoteld krijgt?
  woensdag 8 oktober 2008 @ 03:53:35 #14
222000 Breiniak
Prince des Belges
pi_62222105
Akkoord. Die ratelt gewoon onophoudelijk door over de miezerigste banaliteiten. Ik heb er geen woorden voor rond dit uur. Maar misschien is het vooràl op haar dat ik reageer; ik ben nogal bevooroordeeld over Yves Desmet (hij heeft een vrij degoûtante en schijnheilige smoel).

Ik ga eens zien of er morgen meer mensen zich geroepen voelen dit gesprek te beluisteren.

[ Bericht 9% gewijzigd door Breiniak op 08-10-2008 03:58:45 ]
pi_62222435
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 03:53 schreef Breiniak het volgende:

Ik ga eens zien of er morgen meer mensen zich geroepen voelen dit gesprek te beluisteren.
Morgen.
 FR
pi_62222543
Haha, het eerste wat ik van de Vlamingen hier hoorde is dat Antwerpen altijd volstroomt met Hollanders in het weekend.

Verder schoppen mensen altijd richting hun grote broer; zoals Nederland dat is voor Vlaanderen is Duitsland dat voor ons. En is Amerika dat voor Frankrijk. Tegelijkertijd maakt men andersom zich nergens druk om; in Duitsland vindt men Hollanders schattig, zoals wij Vlamingen symphatiek vinden. En men in de VS die Fransen maar raar vindt.
Jesus saves but death prevails.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 08:04:27 #17
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_62223038
Vlamingen weten ook wel dat ze eigenlijk bij Nederland horen en niet bij dat andere land waar het hunne zuidelijk aan grenst. Dat ze nog last hebben van vermeende territoriumdrift als er een paar Hollanders in Antwerpen rondwandelen is een soort folklore die we als Nederlanders moeten toejuichen.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 09:55:21 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62224973
Vlaanderen!

(Al komt de liefde dus van één kant)
The End Times are wild
pi_62228301
Ik was laatst op zaterdagmiddag in Antwerpen (woon inmiddels een half jaar in Vlaanderen) en moet zeggen dat ik me wel dood zat te ergeren aan de onbeschofte Nederlanders daar! Jemig! Echt zo'n 'ik hoor hier niet bij'-gevoel. Schreeuwen tegen de ober, voordringen, lawaai maken, vast ook pissen tegen de kathedraal... Nederlanders in het buitenland
pi_62228715
Ik heb die ervaring helemaal niet in Antwerpen. Nu gaan we ook, als we gaan shoppen, meestal door de weeks en maar 1 x per jaar op zaterdag (met zusje) ... Dat moet vast schelen. Maar maakt niet uit waar ik verder in het buitenland ben; Hollanders vallen idd zelden positief op (net als Duitsers trouwens)

Wat we wel zeer regelmatig doen is op zaterdagavond naar Metropolis, daar stikt het van de Hollanders maar ook daar gedragen ze zich normaal .. (vast het normale volk wat wegvlucht uit de pathé om voor de hand liggende redenen ) ...

Maar goed misschien valt het ons minder op aangezien we in de grensstreek wonen al bijna 4 jaar en alles hier makkelijk door elkaar heen loopt.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_62228828
Meen je dat nou? Ik vind Metropolis Antwerpen ook vreselijk vanwege al die luidruchtige Hollanders.
pi_62228863
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:20 schreef ColdFeet het volgende:
Meen je dat nou? Ik vind Metropolis Antwerpen ook vreselijk vanwege al die luidruchtige Hollanders.
Waarom zou ik iets posten wat ik niet meen?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_62230313
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:21 schreef DarkElf het volgende:

[..]

Waarom zou ik iets posten wat ik niet meen?
In de bioscoop zelf vind ik het wel meevallen, maar in die restaurantjes en tentjes pik je ze er meteen uit, hoor.
pi_62230534
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 13:20 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

In de bioscoop zelf vind ik het wel meevallen, maar in die restaurantjes en tentjes pik je ze er meteen uit, hoor.
Dat je ze eruit pikt wil, in mijn opinie, heel niet zeggen dat ze zich misdragen. Je pikt britten er ook meteen uit (laatst in amsterdam, feilloos herken je ze alleen al aan uitstraling en kleding ) en zo gaat dat met de meeste andere nationaliteiten.

Maar goed, misschien zie jij andere dingen dan wij en vrienden van ons. En misschien scheelt het dat wij áltijd de laatste film nemen.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_62230586
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 13:29 schreef DarkElf het volgende:

[..]

Dat je ze erui pikt wil, in mijn opinie, heel niet zeggen dat ze zich misdragen.

True

Nou ja, een paar keer mensen gezien die zich echt vervelend gedroegen. Maar dat zal dan misschien een incident zij geweest. En verder gaan we meestal maar naar de Kinepolis hier in de stad
  woensdag 8 oktober 2008 @ 13:44:10 #26
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_62230919
Niet teveel van aantrekken TS, ik denk niet dat heel veel Vlamingen die mening delen. Hollanders zijn liev, ook al zijn ze luid en noemen ze ons dom
pi_62234854
Er is zo een stukje in het fragment waarin die zure tak uitweidt over Nederlandse jongeren die alleen bezig zijn met bier en seks. 'De meisjes daar willen alleen maar neuken!'. Laat dat nu een eigenschap zijn die in de praktijk best wel gewaardeerd wordt. De meeste Belgen met wie ik over seks praat, geven tenminste duidelijk aan dat ze wat dat betreft graag een voorbeeld zouden nemen aan de Hollanders. De Hollanders praten er open over en zijn ook veel vrijer in bed. Degenen die praktijkervaring hebben met Hollanders in bed, kijken ook altijd terug op mooie herinneringen.

Al denken ze wel dat álle Hollanders seksbeesten zijn. .
  woensdag 8 oktober 2008 @ 16:38:45 #28
222000 Breiniak
Prince des Belges
pi_62235705
Is dat niet zo dan? Seks met één partner is zo twintigste eeuw eigenlijk.
pi_62239637
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 16:04 schreef MLI het volgende:
Er is zo een stukje in het fragment waarin die zure tak uitweidt over Nederlandse jongeren die alleen bezig zijn met bier en seks. 'De meisjes daar willen alleen maar neuken!'. Laat dat nu een eigenschap zijn die in de praktijk best wel gewaardeerd wordt. De meeste Belgen met wie ik over seks praat, geven tenminste duidelijk aan dat ze wat dat betreft graag een voorbeeld zouden nemen aan de Hollanders. De Hollanders praten er open over en zijn ook veel vrijer in bed. Degenen die praktijkervaring hebben met Hollanders in bed, kijken ook altijd terug op mooie herinneringen.
Jamaar Goedele Liekens heeft het de Nederlanders geleerd!
 FR
pi_62304305
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:02 schreef ColdFeet het volgende:
Ik was laatst op zaterdagmiddag in Antwerpen (woon inmiddels een half jaar in Vlaanderen) en moet zeggen dat ik me wel dood zat te ergeren aan de onbeschofte Nederlanders daar! Jemig! Echt zo'n 'ik hoor hier niet bij'-gevoel. Schreeuwen tegen de ober, voordringen, lawaai maken, vast ook pissen tegen de kathedraal... Nederlanders in het buitenland
Dat doen niet alleen Nederlands hoor

Ik irriteer me weleens aan Nederlanders in het buitenland, maar het minderwaardigheidscomplex van de gemiddelde Vlaming is ook zum kotzen.

Daarnaast heb ik dan liever iemand die voordringt dan iemand die m'n auto elk weekend bekrast of ruitjes intikt....
pi_62304345
Oh als je liever hebt dat mensen voordringen moet je in Tel Aviv gaan wonen begrijp ik van mijn man. Daar doen ze niet anders én ze zijn extreen luidruchtig ook nog eens
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_62304364
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 10:20 schreef DarkElf het volgende:
Oh als je liever hebt dat mensen voordringen moet je in Tel Aviv gaan wonen begrijp ik van mijn man. Daar doen ze niet anders én ze zijn extreen luidruchtig ook nog eens
Israeliers op vakantie schijnen ook best lastig te zijn. Dat hebben Nederlanders dan weer gemeen met hen.
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 16:29:11 #33
222000 Breiniak
Prince des Belges
pi_62310570
Waarom ondertitelen ze Nederlanders hier en Vlamingen bij jullie eigenlijk? En waarom doen ze also onze talen divergeren naar onverstaanbare varianten en geloven mensen dat? Raar!
  zondag 12 oktober 2008 @ 07:25:27 #34
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_62322295
ach, dat ondertitelen gaat omdat een stuk ollanders in 't westen niet weet dat Nederlanders ook gewoon Vlaams verstaan. Is een beetje een partroon zeg maar.
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
  zondag 12 oktober 2008 @ 07:32:52 #35
111575 lubje25
lubjes' stash do not nick
pi_62322299
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 16:29 schreef Breiniak het volgende:
Waarom ondertitelen ze Nederlanders hier en Vlamingen bij jullie eigenlijk? En waarom doen ze also onze talen divergeren naar onverstaanbare varianten en geloven mensen dat? Raar!
ik vind dat ook raar, zie het aan beide kanten, terwijl het volgens mij echt wel te verstaan is voor de gemiddelde vlaming/nederlander. Neigt een beetje naar betutteling heb ik het gevoel
Donder op man, ik pak gewoon mijn klomp
pi_62331118
De afgelopen week was het in ieder geval weer feest. Maandagmorgen werd in de Belgische pers al snel duidelijk wie de schuld kreeg van dat hele Fortis-debacle.
  woensdag 15 oktober 2008 @ 15:42:43 #37
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_62406678
Vind zowieso Hollanders in 't buitenland vreselijk.

Ik ben dan Nederlander (geen Holland!!!) en ben ook woonachtig in België, maar ik ben d'r vrij hard mee bezig om zo snel mogelijk een Belgische tongval te ontwikkelen. Scheelt dat ik al een zachte G heb. Echt het is zo irritant zit je in college, komt er zo'n Amsterdamse truttebol met een of andere suffe vraag en plat Amsterdams. En dan de opmerking erachteraan dat 't allemaal wel wat verstaanbaarder mag...

Echt blijf dan lekker in Nederland studeren stomme doos! Bah! Idem is 't met restaurantjes en andere gelegenheden.

Ik sta hier echt stom te kijken dat ik een eurocent en twee eurocenten krijg, moet ik d'rmee, ophoepelen! Dus ik geef ze meestal terug. Stond ik gisteren in de Delhaize en voor een klasgenootje stonden twee Ollanders...
begonnen ze te zeuren en te zanikken over 't feit dat de kassajuffrouw een supermaxipack zakdoekjes inscande en de kassa de normale prijs liet zien. Want: "Er hing een briefje dat ze goeiekoper waren!! Ze waren maar 49 cent en geen 1 euro 40!!!" En maar moeilijk doen. Toen kwam de vrouw terug met 't kaartje wat ze uit 't rek gehaald had (en wij maar wachten) maar omdat de kassabon al uitgedraaid was kon de kassajuffrouw niets meer doen. Het kaartje bleek verkeerd geplaatst te zijn, of iemand had 't verplaatst. Er stond alleen 49 cent op en mevrouw kon zich toch wel voorstellen dat de prijs dan niet klopte.
Dan kon mevrouw dus niet en meneer ook niet. En maar verder zeuren: " Het is dan jullie probleem want ik neem ze gewoon mee voor 49 cent, en die eurocent wil ik ook!!!!"

Echt die vrouw, zo'n plofkop en de man sandalen aan. Hollanders op vakantie
Schaamde me echt dood en probeerde maar zo Belgisch mogelijk tegen de kassajuffrouw te praten toen we aan de beurt waren. Serieus, om je dood voor te schamen!
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_62406940
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:15 schreef DarkElf het volgende:
Hollanders vallen idd zelden positief op (net als Duitsers trouwens)
En Engelsen.
pi_62407166
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 15:51 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

En Engelsen.
en Russen en Israeli's dus..

Kortom; mensen moeten zich eens wat minder druk maken

oh en expres Vlaams gaan praten omdat je je niet wilt laten zien als wie je bent is echt té sneu voor woorden

er is maar een ding dommer dan een onbehouwen Nederlander en das een Nederlander die zich ineens Vlaams voelt en zo probeert te spreken.

wees jezelf zeg alsjeblieft
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_62407639
Dat radiofragment slaat nergens op. Alsof ze het over een heel ander land hebben en heel andere mensen.
  woensdag 15 oktober 2008 @ 20:29:04 #41
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_62414639
Zwahiel, zeer herkenbaar!
Ik heb het zelfs wanneer mijn ouders hier eens rondlopen >.>

Ik ben trouwens ook een beetje paranoïde.. wanneer ik in de rij sta om een broodje te kopen en de verkoopster zich omdraait en eerst iets anders gaat doen dekn ik vaak dat ze me heeft horen praten.
En ja, ik weet dat het erg paranoïde is.
pi_62417630
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 15:57 schreef DarkElf het volgende:

er is maar een ding dommer dan een onbehouwen Nederlander en das een Nederlander die zich ineens Vlaams voelt en zo probeert te spreken.

Ik spreek natuurlijk nog gewoon met een Hollandse tongval, maar ik begin wel te merken dat ik steeds meer Vlaamse woorden en uitdrukkingen oppik. Gewoon, voor het makkelijk. Geen zin maar goesting, dat soort dingen
pi_62421948
Iemand trouwens enig idee of hier ook Belgische Nederlanders zijn?
  donderdag 16 oktober 2008 @ 05:05:18 #44
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_62424676
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 22:00 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Ik spreek natuurlijk nog gewoon met een Hollandse tongval, maar ik begin wel te merken dat ik steeds meer Vlaamse woorden en uitdrukkingen oppik. Gewoon, voor het makkelijk. Geen zin maar goesting, dat soort dingen
nou ja dommer, ik probeer altijd de tongval van 't land of streek waar ik me bevind tot me te nemen. Zo praat ik Iers met een Corks accent, Engels met een Londons accent, Spaans wat Spanjaarden niet verstaan maar Zuid-Amerikanen dan weer wel (Chileens) en Nederlands met een accent omdat ik uit 't zuiden kom.

Maar ik heb er gewoon een graf hekel aan om anders of althans véél anders te klinken als een gewone inwoner. Is gewoon een kwestie van integreren en aanpassen, meer niet!
pi_62424736
Zijn jullie de Belgische zusjes van StefanP?
Jesus saves but death prevails.
pi_62425500
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 05:05 schreef zwahiel het volgende:

[..]

nou ja dommer, ik probeer altijd de tongval van 't land of streek waar ik me bevind tot me te nemen. Zo praat ik Iers met een Corks accent, Engels met een Londons accent, Spaans wat Spanjaarden niet verstaan maar Zuid-Amerikanen dan weer wel (Chileens) en Nederlands met een accent omdat ik uit 't zuiden kom.

Maar ik heb er gewoon een graf hekel aan om anders of althans véél anders te klinken als een gewone inwoner. Is gewoon een kwestie van integreren en aanpassen, meer niet!
Ik doe alleen mee met Engels met een normaal Brits accent, dat "sekssie foetboll" is niet echt aan mij besteed. Maar mijn Duits en Deens zijn met een mooi Nederlands accent, het bespaart je zo veel gezeik als je met een tongval praat. Ten eerste schept het een gespreksonderwerp en ten tweede kan je geoorloofd fouten maken!
Danmark: more usefull every day!
pi_62477962
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 15:42 schreef zwahiel het volgende:
Vind zowieso Hollanders in 't buitenland vreselijk.

Ik ben dan Nederlander (geen Holland!!!) en ben ook woonachtig in België, maar ik ben d'r vrij hard mee bezig om zo snel mogelijk een Belgische tongval te ontwikkelen. Scheelt dat ik al een zachte G heb. Echt het is zo irritant zit je in college, komt er zo'n Amsterdamse truttebol met een of andere suffe vraag en plat Amsterdams. En dan de opmerking erachteraan dat 't allemaal wel wat verstaanbaarder mag...

Echt blijf dan lekker in Nederland studeren stomme doos! Bah! Idem is 't met restaurantjes en andere gelegenheden.

Ik sta hier echt stom te kijken dat ik een eurocent en twee eurocenten krijg, moet ik d'rmee, ophoepelen! Dus ik geef ze meestal terug. Stond ik gisteren in de Delhaize en voor een klasgenootje stonden twee Ollanders...
begonnen ze te zeuren en te zanikken over 't feit dat de kassajuffrouw een supermaxipack zakdoekjes inscande en de kassa de normale prijs liet zien. Want: "Er hing een briefje dat ze goeiekoper waren!! Ze waren maar 49 cent en geen 1 euro 40!!!" En maar moeilijk doen. Toen kwam de vrouw terug met 't kaartje wat ze uit 't rek gehaald had (en wij maar wachten) maar omdat de kassabon al uitgedraaid was kon de kassajuffrouw niets meer doen. Het kaartje bleek verkeerd geplaatst te zijn, of iemand had 't verplaatst. Er stond alleen 49 cent op en mevrouw kon zich toch wel voorstellen dat de prijs dan niet klopte.
Dan kon mevrouw dus niet en meneer ook niet. En maar verder zeuren: " Het is dan jullie probleem want ik neem ze gewoon mee voor 49 cent, en die eurocent wil ik ook!!!!"

Echt die vrouw, zo'n plofkop en de man sandalen aan. Hollanders op vakantie
Schaamde me echt dood en probeerde maar zo Belgisch mogelijk tegen de kassajuffrouw te praten toen we aan de beurt waren. Serieus, om je dood voor te schamen!
Heb je ook al last van het Belgische minderwaardigheidscomplex?
  vrijdag 28 november 2008 @ 18:32:01 #48
226255 ES57
Live from Van Aartsen City
pi_63600951
Nederland - België: 7-1
telegraaf

Als u gaat emigreren is België niet de beste keus

ANTWERPEN - Een einduitslag van 7-1 zou op het scorebord verschijnen als Nederland en België het als voetbalploegen tegen elkaar op zouden nemen. De Universiteit van Antwerpen deed een onderzoek: "Het Nederlandse poldermodel presteert bijna op alle terreinen beter."

Een onderzoekscentrum, verboden aan de UA, vergeleek het Belgische systeem met het Nederlandse. En wat bleek?

"Het Nederlandse poldermodel presteert op bijna alle terreinen, van welvaarts- en banencreatie tot armoedebestrijding, beter dan het Belgische systeem", meldt de Belgische krant De Tijd.

In 2000 was er nog sprake van gelijkspel tussen Nederland en België. "Maar net zoals in het echte voetbal is FC Belgica sindsdien veel van haar pluimen verloren", aldus De Tijd.

Ons land scoort volgens het CSB (Centrum Sociaal Beleid) onder andere beter op het BBP per hoofd van de bevolking, werkeloosheidsgraad en de werkgelegenheid. Ook de sociale voorzieningen zijn in Nederland beter, stelt het centrum.

België haalt zijn ene punt uit de betere arbeidsvoorwaarden in het land.
"Friends, Romans, countrymen, lend me your ears"
pi_63605394
tja maar dan komen al die nederlanders wel allemaal over de grens in belgie wonen, en sturen ze hun kinderen toch liever naar een vlaamse school.
pi_63607212
Ik ben 23 minuten ver in het radio fragment. Als rasechte Hollander (De echte, dus iemand die uit de provincies Noord- en Zuid-Holland komt. Ikzelf kom uit Zuid-Holland) kan ik toch wel lachen om zo'n fragment Al weet ik niet hoe serieus ik iemand kan nemen die Anouk een nieuw fenomeen noemt. Of iemand die zijn kritiek baseert op de achternamen van Nederlanders.

Over de taal kan ik ze in zekere mate wel gelijk geven. Het is natuurlijk niet zo overdreven als er wordt gesteld. Maar de Hollander (De echte, dus uit Noord- en Zuid-Holland) heeft wel de gewoonte om zeer snel en heel veel letters in te slikken. Maar een voorbeeld als schrijver, waar zogenaamd de 'ch' zou wegvallen slaat volledig de plank mis.

Overigens zeer hard moeten lachen om de gast die verschillende schrijvers prezen omdat ze Nederland waren ontvlucht, maar Müllisch, een schrijver wiens boeken over de hele wereld worden gelezen, een man vonden die niet serieus genomen kon worden.
  zaterdag 29 november 2008 @ 09:18:05 #51
226255 ES57
pi_63614983
Wat een rare vooroordelen hebben Belgen over ons. Belgen zijn nu eenmaal een bekrompen volk die niet verder kijken dan hun Vlaams boerendorpje.

Ik lees altijd over het lekkere eten in België en dat dat in Nederland niet aanwezig is. Het is zeker zo dat je in België heerlijk kunt eten en dat de kwaliteitsstandaard gemiddeld genomen (nog?) op een hoger niveau ligt. Nederland kent echter veel meer variatie, daar waar je in B veelal de keuze hebt uit de Franse of Italiaanse keuken, kun je in NL ook terecht voor topkwaliteit Indonesisch, Thais, Japans en vele andere keukens. Nederlanders zijn nu eenmaal vanoudsher internationaler en nieuwsgieriger ingesteld. En jullie bier is beter, zeker, maar het blijft maar een biertje hoor, wijn is veel lekkerder.

Trouwens wat het aantal Michelinsterren betreft is het nog een kwestie van 1-2 jaar dat Nederland er meer heeft dan België. De inhaalslag die Nederlandse topkoks en -restaurants vele jaren hebben ingezet vanwege de verandering in eetcultuur in Nederland, werpt zijn vruchten af. De Belgen zijn min of meer stil blijven staan op culinair gebied.

Laten we de verdere feiten onder ogen zien!

Wij hebben de minste dodelijke ongelukken, de Belgen de meeste. Wijj hebben minder moorden, de minste zelfmoorden (de Belgen scoren op dit punt hoog, zelfs bijna het hoogste ter wereld),
http://www.nieuws.be/nieu(...)waarom_b6bf6938.aspx

... de minste tienerzwangerschappen, minder drugsgebruikers, etc.

Nederland is eenvoudigweg een beschaving, kijk naar de enorme moeite die wij doen voor de integratie van buitenlanders en jullie in Belgie? Een enorm verschil. En dat geldt ook voor milieu en kinderopvang.

Goed, het is een eindeloze lijst internationale onderzoeken waar wij bijzonder goed scoren. Op internationale geluksonderzoeken scoort Nederland steevast het hoogst, België vrij laag.
http://www.ad.nl/binnenla(...)pa.html?pageNumber=6

Jullie eten is misschien (nog) beter maar een Belgisch gezelschap aan het diner doet wel stijfjes aan, wat gereserveerd. Wij Nederlanders dansen meer, vrijen meer. Wij uiten ons meer, spreken ons meer uit wat ons niet bevalt. Belgen zijn van die opkroppers, binnenvetters. Dat zou best wel eens de reden kunnen zijn van dat hoge zelfdodingspercentage.

Verder vind ik jullie helemaal niet Bourgondisch ..... eerder zeurderig. Wat de gezondheidszorg betreft ik betaal 115 euri in de maand en hoef daarnaast niets maar dan ook niets af te rekenen: geen behandelingen, geen medicijnen, geen tandarts. Alles wordt betaald, in tegenstelling tot Belgie. Er zullen zeker ziekenhuizen zijn waar het wat minder is allemaal maar die ken ik niet persoonlijk.

Hollandse huizen zijn in het algemeen kleiner, maar wel van betere kwaliteit. De huizen in Belgie zijn van bordkarton en zijn het slechts geïsoleerd in Europa. Vandaar ook dat Belgen per capita 23 procent meer energie verbruiken dan Hollanders. Jullie geven niet veel om het milieu, jullie zeveren er alleen maar over.

Jullie Vlamingen zijn goed in het ophouden van een vals imago. Jullie hebben niet meer te bieden dan dat en het jaloers afgeven op jullie noorderburen waarbij de leugens over Nederlanders wild in het rond worden gestrooid.

[ Bericht 3% gewijzigd door ES57 op 29-11-2008 13:49:27 ]
pi_63616567

Je snapt toch zelf ook wel dat je gewoon overkomt alsof je zwaar op je pik getrapt bent?

En qua gezondheidszorg, wij betalen 12 euro per kwartaal en vrijwel alles wordt vergoed. Je hier laten behandelen is ook veel goedkoper. Een psycholoog is niet vergoed maar die kost dan ook maar 5 euro per consult. Psychiaters worden dan weer wel vergoed.
pi_63618265
@ES57: is deze post de tegenhanger van het radiofragment uit de OP?

Wat een schitterend voorbeeld van kortzichtigheid!

Het bestaat dus wel degelijk aan beide kanten.
 FR
  zaterdag 29 november 2008 @ 13:48:13 #54
226255 ES57
pi_63618341
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 13:42 schreef Bora-Bora het volgende:
@ES57: is deze post de tegenhanger van het radiofragment uit de OP?
Hollandse satire .... inderdaad ja.
pi_63619472
Maar jouw post is defensief in plaats van satirisch.
pi_63620929
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 13:48 schreef ES57 het volgende:

[..]

Hollandse satire .... inderdaad ja.
Hi-la-risch, die Hollande humor

De Vlamingen komen me soms de neus uit, absoluut. Met hun overdreven beleefdheid enzo. Maar ik vind Vlaamse humor dus wel echt geniaal, vaak. Veel subtieler en aardiger
  zaterdag 29 november 2008 @ 17:51:57 #57
226255 ES57
pi_63622240
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 16:21 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Hi-la-risch, die Hollande humor

De Vlamingen komen me soms de neus uit, absoluut. Met hun overdreven beleefdheid enzo. Maar ik vind Vlaamse humor dus wel echt geniaal, vaak. Veel subtieler en aardiger
Humor voor homo's dus?
pi_63652317
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 11:58 schreef MLI het volgende:

Je snapt toch zelf ook wel dat je gewoon overkomt alsof je zwaar op je pik getrapt bent?

En qua gezondheidszorg, wij betalen 12 euro per kwartaal en vrijwel alles wordt vergoed. Je hier laten behandelen is ook veel goedkoper. Een psycholoog is niet vergoed maar die kost dan ook maar 5 euro per consult. Psychiaters worden dan weer wel vergoed.
Uiteindelijk betaal je er toch voor via de belasting. Gezondheidszorg is in Belgie echt niet tientallen malen goedkoper dan in Nederland.
  maandag 1 december 2008 @ 05:06:14 #59
226255 ES57
pi_63659406
quote:
Op zondag 30 november 2008 21:08 schreef Halcon het volgende:

[..]

Uiteindelijk betaal je er toch voor via de belasting. Gezondheidszorg is in Belgie echt niet tientallen malen goedkoper dan in Nederland.
Tja, zouden Belgen dat wel snappen? Of willen ze ons doen geloven dat Belgische artsen bereid zijn om voor een hongerloontje patiënten te genezen?
pi_63662199
Tuurlijk betaal je daar via de belasting voor. Draagt hier de helft van je salaris af. Maar dan nog, het zorgsysteem hier is bijvoorbeeld wel gericht op service. Net als bijvoorbeeld een land als Denemarken. De artsen hier zeggen altijd 'als er een Hollander langskomt, dan weet je dat er iets aan de hand is'. Je wordt door je arts veel serieuzer genomen. In Nederland is het systeem toegespitst op kostenbesparing en dat merk je ontzettend in de houding van de arts.
  maandag 1 december 2008 @ 10:30:16 #61
223955 secoh
Hell yeah!
pi_63662309
Ik schaam me als Belg zijnde in dat soort programma's.
  maandag 1 december 2008 @ 10:53:40 #62
226255 ES57
pi_63662797
quote:
Op maandag 1 december 2008 10:30 schreef secoh het volgende:
Kan jij niks aan doen toch? Zeg ik ook altijd tegen Duitse leeftijdgenoten die beginnen over WOII.
  maandag 1 december 2008 @ 10:57:10 #63
226255 ES57
pi_63662896
quote:
Op maandag 1 december 2008 10:25 schreef MLI het volgende:
Tuurlijk betaal je daar via de belasting voor. Draagt hier de helft van je salaris af. Maar dan nog, het zorgsysteem hier is bijvoorbeeld wel gericht op service. Net als bijvoorbeeld een land als Denemarken. De artsen hier zeggen altijd 'als er een Hollander langskomt, dan weet je dat er iets aan de hand is'. Je wordt door je arts veel serieuzer genomen. In Nederland is het systeem toegespitst op kostenbesparing en dat merk je ontzettend in de houding van de arts.
Ik heb geen enkele klacht over mijn huisarts, specialist en ziekenhuis. Mijn huisarts spreek ik 2x per jaar en een specialist bezoeken in het ziekenhuis gebeurt eens in de 2-3 jaar. Ik ben altijd hoffelijk ontvangen en behandeld. Er zullen best wel ziekenhuizen zijn waar het allemaal wat minder is maar die ken ik persoonlijk niet.
pi_63663075
Interesseert me niet want ik woon niet meer in Nederland en ik wil ook niet meer terugkeren. Vlamingen hebben ook wel eens gelijk in hun kritiek, accepteer dat gewoon. Trek er, zoals de gemiddelde Nederlander, gewoon je schouders over op. Da's veel sympathieker dan gelijk Vlaanderen in zijn totaliteit afkraken omdat er 3 Vlamingen waren die durfden om ook eens iets over Nederlanders te roepen.
pi_63663265
Gaat StuBru eigenlijk dit jaar nog iets doen tegelijk met de nederlandse glazen huis actie op 3fm?
  maandag 1 december 2008 @ 11:44:19 #66
226255 ES57
pi_63664011
quote:
Op maandag 1 december 2008 11:05 schreef MLI het volgende:
Interesseert me niet want ik woon niet meer in Nederland en ik wil ook niet meer terugkeren. Vlamingen hebben ook wel eens gelijk in hun kritiek, accepteer dat gewoon. Trek er, zoals de gemiddelde Nederlander, gewoon je schouders over op. Da's veel sympathieker dan gelijk Vlaanderen in zijn totaliteit afkraken omdat er 3 Vlamingen waren die durfden om ook eens iets over Nederlanders te roepen.
Hun bier is beter, meer niet.
  maandag 1 december 2008 @ 19:40:37 #67
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_63676283
quote:
Op maandag 1 december 2008 11:12 schreef erikkll het volgende:
Gaat StuBru eigenlijk dit jaar nog iets doen tegelijk met de nederlandse glazen huis actie op 3fm?

Van 19 tot 24 december aan het Zuid, Gent. Het thema is 'Moeders op de vlucht'.

Net als de voorbije jaren worden tijdens Music For Life drie presentatoren voor zes dagen opgesloten, zonder eten; ze drinken alleen maar sapjes. Zo tonen de presentatoren hun onvoorwaardelijk engagement voor het vluchtelingenprobleem. De drie bewoners van het glazen huis 2008 zijn: Tomas De Soete, Siska Schoeters en Sofie Lemaire.

meer info: http://www.stubru.be/musicforlife/
When all things seem to end, the future still remains..
pi_63682401
quote:
Idem
pi_63684768
Ach welnee, dat is toch nergens voor nodig. Wij nederlanders begrijpen natuurlijk ook dat niet elke belg hetzelfde is of denkt. Ik wens als oost-nederlander ook niet geassocieerd te worden met de vele westerlingen die ons land rijk is. Maar zelfs daar zitten goede mensen tussen. Wat enkele personen zeggen valt gewoon niet te projecteren op de vele anderen in een land
pi_63685547
Ik ben blij dat ik een Nederlander ben. .
Ik ken verschillende Vlamingen en ik heb er niks mee. Wat zij terughoudend of tactisch noemen komt op mij over als slap en de Vlaamse beleefdheid als onoprechte huichelarij. Wees maar gewoon eerlijk en duidelijk, daar schiet iedereen meer mee op.
En breek me de bek niet open over de zogenaamde Vlaamse Bourgondische inslag. Ik ken weinig mensen die zo gierig en op de centen zijn als de Vlamingen en levensgenieters zijn het ook al niet. Daar zijn ze veel te zwartgallig voor en hebben ze een veel te groot minderwaardigheidscomplex.
Er zijn veel landen waarvan ik het wel vervelend vind als zij Nederlanders bot, lomp en luidruchtig vinden maar van een Vlaming vind ik dat een groot compliment.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_63687043
quote:
Op maandag 1 december 2008 23:50 schreef erikkll het volgende:
Ach welnee, dat is toch nergens voor nodig. Wij nederlanders begrijpen natuurlijk ook dat niet elke belg hetzelfde is of denkt. Ik wens als oost-nederlander ook niet geassocieerd te worden met de vele westerlingen die ons land rijk is. Maar zelfs daar zitten goede mensen tussen. Wat enkele personen zeggen valt gewoon niet te projecteren op de vele anderen in een land
Nee, niet iedere Nederlander begrijpt dat!
 FR
  dinsdag 2 december 2008 @ 04:54:33 #72
226255 ES57
pi_63687323
quote:
Op maandag 1 december 2008 23:50 schreef erikkll het volgende:
Ik wens als oost-nederlander ook niet geassocieerd te worden met de vele westerlingen die ons land rijk is. Maar zelfs daar zitten goede mensen tussen.
Als Westerling lach ik me dood om jullie. Jullie praten allemaal zo raar. Nou ja, bij jullie Oosterlingen zal er ook wel een slim iemand tussen zitten die zich verstaanbaar kan maken aan de rest van Nederland.
pi_63687822
quote:
Op maandag 1 december 2008 19:40 schreef Masanga het volgende:

[..]

Net als de voorbije jaren worden tijdens Music For Life drie presentatoren voor zes dagen opgesloten, zonder eten; ze drinken alleen maar sapjes. Zo tonen de presentatoren hun onvoorwaardelijk engagement voor het vluchtelingenprobleem. De drie bewoners van het glazen huis 2008 zijn: Tomas De Soete, Siska Schoeters en Sofie Lemaire.

meer info: http://www.stubru.be/musicforlife/
He bah, niet Sofie Lemaire. Geen idee wat die Belgen daar toch in zien. Was al niks als sidekick bij Peter Vandeveirre en dat totaal niet-grappige Canvasprogramma van haar was ook al geflopt.

Moet ik er weer een hele week naar luisteren.
pi_63702845
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 04:54 schreef ES57 het volgende:

[..]

Als Westerling lach ik me dood om jullie. Jullie praten allemaal zo raar. Nou ja, bij jullie Oosterlingen zal er ook wel een slim iemand tussen zitten die zich verstaanbaar kan maken aan de rest van Nederland.
Precies
  woensdag 3 december 2008 @ 12:30:40 #75
162917 tuinfluiter
Ene FOK!ker is de andere niet.
pi_63722661
-edit- mijn vraag hoort niet in dit topic, maar in topic toeristeninformatie-Antwerpen ofzo.

[ Bericht 20% gewijzigd door tuinfluiter op 03-12-2008 23:03:39 (Edit, verder op zoek naar Belgie#3) ]
pi_63738179
quote:
Op maandag 1 december 2008 05:06 schreef ES57 het volgende:

[..]

Tja, zouden Belgen dat wel snappen? Of willen ze ons doen geloven dat Belgische artsen bereid zijn om voor een hongerloontje patiënten te genezen?
Ik denk dat men het argument vooral gebruikt als het uitkomt. "Kijk eens hoe goedkoop de Belgische zorg is". Het is een kwestie van verder kijken dan je neus lang is natuurlijk.
  woensdag 3 december 2008 @ 23:15:39 #77
226255 ES57
pi_63741614
quote:
Op woensdag 3 december 2008 21:53 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik denk dat men het argument vooral gebruikt als het uitkomt. "Kijk eens hoe goedkoop de Belgische zorg is". Het is een kwestie van verder kijken dan je neus lang is natuurlijk.
Belgen kijken nooit ver, ze zijn goed in navelstaren en leugens verkondigen over hun noorderbuurtjes.
pi_63758012
quote:

[..]

Precies, in Winterswijk en Haarlo had ik een tolk nodig
En dat terwijl iemand die net van de boot uit Paramaribo stapt prima te verstaan is
pi_63758055
quote:
Op donderdag 4 december 2008 16:06 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Precies, in Winterswijk en Haarlo had ik een tolk nodig
En dat terwijl iemand die net van de boot uit Paramaribo stapt prima te verstaan is
Ik woon in winterswijk en ben er van overtuigd dat je geen enkele moeite hebt mij te verstaan.
  donderdag 4 december 2008 @ 19:19:03 #81
236716 motherflocker
live for the weekends
pi_63762553
Belgen sporen gewoon weg niet, voelen zich altijd onderdrukt en hebben een haat tegen ons waarvan ze vaak zelf niet eens weten waarom!
PSV
4 in a row!
29-04-2007 PSV kampioen met 1 doelpunt verschil!
pi_63762779
quote:
Op donderdag 4 december 2008 19:19 schreef motherflocker het volgende:
Belgen sporen gewoon weg niet, voelen zich altijd onderdrukt en hebben een haat tegen ons waarvan ze vaak zelf niet eens weten waarom!
wat breng je het aardig en subtiel!
  donderdag 4 december 2008 @ 19:35:16 #83
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_63762965
haha mensen die zo veel haat dragen. Medelij moet je hebben met deze types.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_63763209
quote:
Op donderdag 4 december 2008 16:08 schreef erikkll het volgende:

[..]

Ik woon in winterswijk en ben er van overtuigd dat je geen enkele moeite hebt mij te verstaan.
Dat gelook ik best
pi_63767085
quote:
Op donderdag 4 december 2008 19:44 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Dat gelook ik best
In Haarlo daarentegen

pi_63770757
Haarlo ken ik
Heb daar eens "wat gedaan" met een meisje (Erica) en zij woonde op een boederie met varkens etc, nou was zij moeilijk te verstaan maar haar vader was nog erger
En dan is er altijd nog Aalten
pi_63771615
Ach ja. Laat ik vooropstellen dat ik iedereen hier prima versta, ook in dialect. Ik heb alleen wel gemerkt dat als je Nederlands terugpraat dat de meeste mensen toch wel overschakelen op nederlands ipv dialect!
  vrijdag 5 december 2008 @ 10:56:43 #88
236716 motherflocker
live for the weekends
pi_63777973
Ik moet wel zeggen dat Belgische meisjes wel leuk zijn !

Heb zelf op de middelbare school gezeten daar en vind dat ze veel liever zijn als die nederlandse breezers..
PSV
4 in a row!
pi_63785788
quote:
zelfs als nederlander schaam ik me voor dit soort programma's een grapje over nederlanders kan leuk zijn, maar dit is een programma van 40 min. hahaha en het gaat maar door, dat ze niet moe van zichzelf worden.
pi_63788095
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 10:56 schreef motherflocker het volgende:
Heb zelf op de middelbare school gezeten daar en vind dat ze veel liever zijn als DAN die nederlandse breezers..
Als ze je nu nog algemeen beschaafd vlaams hadden geleerd was dat mooi geweest.
pi_63788256
quote:
Op donderdag 4 december 2008 16:00 schreef Mestras het volgende:
Belgen zijn dom
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Vivamus posuere.
Fusce vulputate dolor id augue. Maecenas sapien metus, consectetuer quis,
commodo eget, vehicula sed, elit.
pi_63788485
''Nederland is net zoals een stilleven!''
''Die Die, Hazes, Die verpakt dat uit de bol gaan wel een beetje [...] dat onredelijke van die Hollanders!''

''Ja, klompen op hun hoofd. Ja jezus zeg!''

''Paul de Leeuw [...] ik moet hem gewoon niet!''

''Nederlanders, ja... die zijn gewoon gek''

''En met dat WK, ik zag gewoon hele wijken, ze waren gewoon verpakt in oranje plastiek folie!''

... en ga zo nog maar even door....
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Vivamus posuere.
Fusce vulputate dolor id augue. Maecenas sapien metus, consectetuer quis,
commodo eget, vehicula sed, elit.
  vrijdag 5 december 2008 @ 19:08:45 #93
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_63789674
Het zou me trouwens hoogstens verbazen als deze figuren meer dan 3 nederlanders in hun leven zijn tegengekomen. Met die ontiegelijk slechte, overduidelijk verzonnen, voorbeeldjes van ze

[ Bericht 2% gewijzigd door SpecialK op 05-12-2008 22:04:04 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_63791362
dat nederlanders belgen nadoen, door overdreven vlaams te gaan spreken in het bijzijn van belgen is wel zo waar en idd dat stopt niet naar 1 minuutje maar gaat maar door
  zondag 7 december 2008 @ 11:59:01 #95
126620 Krln
Belg in Breda
pi_63820758
ik ben een belg, en gelukkig hoor je dat alleen nog maar aan mijn accent .woon nu al bijna 7j in NL, nog maar klein stukje over de grens en een beetje in de middenzone denk ik qua typisch gedrag (B bourgondish en vals bescheiden en NL zelfstandig en positief arrogant). ik kan echt niet meer terug, erger me dood aan het kleinburgerlijke en onnozel gedrag, en dat afgeven op 'd'hollanders'. ze zijn gewoon stom en onzeker. bijvoorbeeld: in een rij aan de kassa , iemand dringt voor. B: niemand zegt wat, iedereen moppert een beetje stil of tegen zijn gezelschap tegen elkaar, achteraf spreekt iedereen schande , blabla. maar toch glimlacht men naar de persoon die voordringt. (die dat misschien per ongeluk deed). NL: iemand zegt wat, al dan niet arrogant, maar wel assertief. de betreffende persoon voelt zich aangesproken en zal daar al dan niet pos of negatief op reageren. niemand laat over zich heen lopen. gewoon voor jezelf opkomen en niet achteraf gaan lopen zielig doen. ik kan het niet eens goed uitleggen. het enige dat ik mis in B is het lekker eten en mijn familie uiteraard.
pi_63827945
quote:
Op maandag 1 december 2008 10:25 schreef MLI het volgende:
quote:
Belgische gezondheidszorg zakt langzaam naar achteren

BRUSSEL - Dat we de beste gezondheidszorg ter wereld hebben, zoals onze politici en zorgverleners vaak beweren, wordt tegengesproken. We eindigen maar twaalfde in de Euro Health Consumer Index (EHCI). Nederland staat al een aantal jaar aan de top. België zakt jaar na jaar verder weg.

Van onze redacteur

Nederland aan de top en wij pas twaalfde? Waarom komen al die Nederlanders dan naar hier voor hun hart- en andere operaties?

Om drie redenen, waarvan er twee ook uit deze index blijken. Ten eerste: wachtlijsten kennen wij haast niet en zij wel. Ten tweede is de toegankelijkheid van diensten in beide landen zeer hoog, maar de Nederlanders zijn slim en bouwen zelf weinig ziekenhuizen uit in bijvoorbeeld grensstreken, omdat ze weten dat wij een overaanbod hebben en zij er goedkoop gebruik van kunnen maken.

Ten derde, en dat blijkt niét uit deze index, is de tevredenheid van de patiënt zeer hoog; die heeft vooral te maken met de 'randvoorwaarden': het eten in het ziekenhuis, de vriendelijkheid van de arts. Daarin scoren we goed omdat de patiënt keuzevrijheid heeft en de concurrentie volop speelt. De Nederlanders voeren nu ook de concurrentie in.

Twaalfde op 31, zou je 'niet slecht' kunnen noemen, ware het niet dat onze politici en zorgverleners voortdurend zeggen dat wij de beste gezondheidszorg ter wereld hebben en we vroeger de zesde plaats bekleedden.

In de meeste 'geobjectiveerde' rangschikkingen staan we niet zo goed. Voor levensverwachting, kindersterfte, kansen op overleving na kanker, scoren we maar middelmatig.

De EHCI-index vertrekt van zes criteria en 34 indicatoren. Ze gaan over patiëntenrechten (en daarvoor scoren we goed) en over de uitbouw van de elektronische informatie-uitwisseling ('e-health') waarin we matig scoren.

Voor wachtlijsten zitten we zeer goed: vierde, net na Zwitserland, Luxemburg en Duitsland. Ook voor beschikbaarheid en toegankelijkheid van diensten scoren we goed: aantal kataraktoperaties, vaccinatiegraad van kinderen, beschikbaarheid van tandzorg, aantal transplantaties.

Voor 'resultaten' is onze score slecht: aantal hartaanvallen met dodelijke afloop; overlevingskansen van kankerpatiënten, kindersterfte, ziekenhuisinfecties (DS 13 november), zelfmoorden.

Tot slot is ook gemeten hoe snel nieuwe geneesmiddelen beschikbaar zijn. Ze dringen 'merkwaardig traag' door, zegt EHCI. Hoe dat komt? Dat wordt bewust afgeremd om de uitgaven in te beperken. Voor een deel speelt hier ook mee: de grote achterstand die het (verwaarloosde) geneesmiddelenagentschap tot voor kort had.

Als redenen voor de magere prestatie van België noemden de onderzoekers spontaan: de zwakke resultaten, de hoge resistentie tegen antibiotica, het lage succes bij het terugdringen van het aantal zelfmoorden, de slechte behandeling van diabetespatiënten en de vertragingen bij de terugbetaling van nieuwe medicijnen.

Dokter Arne Björnberg, onderzoeksdirecteur bij de EHCI, zegt dat België in 'het rapporteren van gegevens aan internationale instellingen bijna tien jaar achteroploopt'. Hij legt daarmee de vinger op de wonde.

We hebben veel, we doen veel, we vullen veel formulieren in en we tellen veel, maar echt meten doen we ontzettend weinig. Dat we tot vorige week geen harde gegevens hadden over de ziekenhuisbacterie, zegt veel: hoe kun je ze dan efficiënt bestrijden?

De kern van het verhaal is dat we inefficiënt zijn omdat we te weinig meten en vervolgens bijsturen, met andere woorden: ons gezondheidssysteem wordt niet goed geleid.

Het zit hem dus in het beleid. Veel wordt stilzwijgend geduld, bijvoorbeeld overbodige hartcentra, of overbodige en verouderde onderzoeken die nog gebeuren 'omdat de apparatuur nog niet is afgeschreven'.

Directeur Johan Hjertqvist zei nog dat patiënten in België er ook bij zouden winnen als er zoals in de buurlanden rangschikkingen en beoordelingen van artsen en ziekenhuizen zouden gepublicerd worden.

Bron: De Standaard
Dit is iets wat ik al langer vermoedde. Ja, de Nederlandse gezondheidszorg heeft zo zijn problemen. Maar in Belgie zijn er weer andere, nog grotere problemen. Zo ben je in Belgie financieel zwaar de lul als je chronisch ziek wordt. Na elke bezoek mag je daar contant afrekenen met de arts. In Nederland is zoiets ondenkbaar.
  dinsdag 9 december 2008 @ 05:53:42 #97
226255 ES57
pi_63869074
quote:
Nederland doet het meest voor arme landen; België heeft niet zo veel over voor arme landen
Desondanks blijven Belgen beweren dat Ollanders gierig zijn

09 december 2008

Nederland koploper in ontwikkelingshulp, België 14de

Nederland doet het meeste aan ontwikkelingshulp voor arme landen. Dat blijkt uit een jaarlijkse ranglijst met 22 rijke landen die door de Amerikaanse denktank Center for Global Development is opgesteld. Nederland laat de Scandinavische landen Zweden, Noorwegen en Denemarken achter zich op de lijst.

Milieu en veiligheid
De denktank kijkt voor de lijst naar hoeveel regeringen doen op de terreinen hulp, handel, migratie, technologie en investeringen voor arme landen. Daarnaast wordt gekeken naar milieuaspecten en de oplossing van veiligheidsproblemen. Nederland blinkt volgens de denktank uit in buitenlandse hulp en hulp bij investeringen.

Wapenexport
België staat net na Spanje en Duitsland veertiende in die rangschikking en scoort net iets beter dan vijf jaar geleden. België is maar voor twee onderdelen een topland: hulp aan het buitenland en prestaties op milieugebied. Voor drie onderdelen staat ons land bij de staart: migratie, veiligheid en technologie. Negatieve factoren voor de algemene score van België zijn vooral het kleine aantal ongeschoolde immigranten uit ontwikkelingslanden dat in de jaren negentig België binnenkwam, de wapenexport naar arme landen en ondemocratische regimes, de kleine bijdragen die het land levert aan internationale vredesmachten en humanitaire interventies en de geringe overheidssteun voor onderzoek en ontwikkeling.

VS pas 17de
Onderaan de lijst staat Zuid-Korea dat weinig hulp biedt en de interne markt afschermt voor producten uit ontwikkelingslanden. Japan doet het niet veel beter, evenals de Verenigde Staten dat zeventiende staat. Dat komt volgens de opstellers van de lijst omdat ze wel hulp bieden, maar vooral aan landen die daar niet veel zinnigs mee doen. Het gaat vooral om landen waar de VS politieke belangen heeft, zoals Afghanistan, Irak en Pakistan. (novum/kh)

Rangschikking
1. Nederland
2. Zweden
3. Noorwegen
4. Denemarken
5. Ierland
6. Verenigd Koninkrijk
7. Nieuw-Zeeland
8. Finland
9. Australië
10. Oostenrijk
11. Canada
12. Spanje
13. Duitsland
14. België
15. Portugal
16. Frankrijk
17. Verenigde Staten
18. Zwitserland
19. Griekenland
20. Italië
21. Japan
22. Zuid-Korea
Update;
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/(...)lp-Belgie-14de.dhtml

[ Bericht 4% gewijzigd door ES57 op 10-12-2008 23:33:51 ]
pi_63916880
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 05:53 schreef ES57 het volgende:

[..]
Wat is je bron, ES57?
 FR
  woensdag 10 december 2008 @ 23:33:18 #99
226255 ES57
pi_63920786
quote:
Op woensdag 10 december 2008 21:29 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

Wat is je bron, ES57?
Het Laatste Nieuws
  donderdag 11 december 2008 @ 00:00:53 #100
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_63921737
quote:
Op woensdag 10 december 2008 21:29 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

Wat is je bron, ES57?
Nederland leidt in klassement ontwikkelingshulp
When all things seem to end, the future still remains..
pi_63923032
mensen!
 FR
  donderdag 11 december 2008 @ 07:59:31 #102
226255 ES57
pi_63924688
Feit is dus dat de Belgen hartstikke gierig zijn.

Zelfs Hollandermoppen hebben dus geen bestaansrecht meer in Belgenland.
pi_63925812
van de Belgen die ik ken gaat de haat richting Nederland maar om 1 ding: bier

ons bier is pis en niet te drinken. daartegenover staat het geweldige bier wat België heeft. nee.. ze worden nog liever dood gevonden dan dat ze Nederlands bier drinken. en dat ons bier zo'n succes heeft in het buitenland kunnen ze niet uitstaan en snappen ze niets van.
pi_63931246
quote:
We zijn inderdaad bijzonder gul als het om andermans geld gaat.
  donderdag 11 december 2008 @ 15:30:58 #105
226255 ES57
pi_63935042
quote:
Op donderdag 11 december 2008 09:28 schreef DJ_Ryow het volgende:
van de Belgen die ik ken gaat de haat richting Nederland maar om 1 ding: bier

ons bier is pis en niet te drinken. daartegenover staat het geweldige bier wat België heeft. nee.. ze worden nog liever dood gevonden dan dat ze Nederlands bier drinken. en dat ons bier zo'n succes heeft in het buitenland kunnen ze niet uitstaan en snappen ze niets van.
Ja lachen is dat, de Belgen vinden Nederlands bier niet om te zuipen terwijl de hele wereld het drinkt. De Belgen vinden hun bier het beste van de hele wereld maar het wordt elders nauwelijks gedronken.
pi_63935230
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:30 schreef ES57 het volgende:

[..]

Ja lachen is dat, de Belgen vinden Nederlands bier niet om te zuipen terwijl de hele wereld het drinkt. De Belgen vinden hun bier het beste van de hele wereld maar het wordt elders nauwelijks gedronken.
Ach kom nou toch. Nederland heeft een stuk of 100 brouwerijen (veelal redelijk groot). België heeft er 1500, waarvan vele klein en nog half ambachtelijk. Waar zou het kwaliteitsbier vandaan komen, denk je? Dat Nederlanders beter zijn in marketing lijkt me een logischer conclusie.
pi_63935257
quote:
Op donderdag 11 december 2008 07:59 schreef ES57 het volgende:
Feit is dus dat de Belgen hartstikke gierig zijn.

Zelfs Hollandermoppen hebben dus geen bestaansrecht meer in Belgenland.
Klopt, ze zijn wel gieriger dan Hollanders.
  donderdag 11 december 2008 @ 17:57:16 #108
226255 ES57
pi_63938750
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:38 schreef MLI het volgende:

[..]

Ach kom nou toch. Nederland heeft een stuk of 100 brouwerijen (veelal redelijk groot). België heeft er 1500, waarvan vele klein en nog half ambachtelijk. Waar zou het kwaliteitsbier vandaan komen, denk je? Dat Nederlanders beter zijn in marketing lijkt me een logischer conclusie.
Als het Hollandse bier (lees Heineken) zo vreselijk beroerd is, zoals de Belgen zeggen .... waarom drinkt de hele wereld dit dan?
Geen marketing is in staat een 40-jarig succesnummer te maken van vies spul.
Belgen zijn gewoon arrogant.
pi_63938966
quote:
Op donderdag 11 december 2008 17:57 schreef ES57 het volgende:

[..]

Als het Hollandse bier (lees Heineken) zo vreselijk beroerd is, zoals de Belgen zeggen .... waarom drinkt de hele wereld dit dan?
Weet ik veel, waarom is Britney Spears succesvol als zangeres? Heineken is gewoon de Britney onder de bieren. Duvel zou je dan weer beter kunnen vergelijken met, ik noem maar iemand, Edith Piaf. Of Chimay met Billie Holliday. Verkoopt misschien minder goed maar kwalitatief toch echt sterker.
  donderdag 11 december 2008 @ 18:11:25 #110
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_63939094
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:30 schreef ES57 het volgende:

[..]

Dat de Belgen superieur bier hebben dat weten de liefhebbers natuurlijk wel. Grolsch, HJ, Amstel, Heineken, het is allemaal zo doorsnee. Bud doet er niet voor onder.

Leuk typisch voorbeeld van Nederlandse arrogantie wel: Hun pis verkoopt goed, daarom is het ook meteen goede pis. China verkoopt het meeste speelgoed, dat is ook het beste spul wat er te krijgen is.

Ik kom trouwens meer Belgisch dan Nederlands bier tegen in de Midwest, gelukkig maar.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_63951730
quote:
Op donderdag 11 december 2008 18:11 schreef popolon het volgende:

Leuk typisch voorbeeld van Nederlandse arrogantie wel: Hun pis verkoopt goed, daarom is het ook meteen goede pis. China verkoopt het meeste speelgoed, dat is ook het beste spul wat er te krijgen is.
Applaus!
 FR
pi_63951746
popolon:
  vrijdag 12 december 2008 @ 04:03:13 #113
226255 ES57
pi_63951996
Vraag aan een New Yorker wat hij liever wil: Heineken of Stella?

Stella what?

Het Belgisch bier is het meest overschatte product ter wereld.
  vrijdag 12 december 2008 @ 04:06:03 #114
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_63952003
Ik ben bang dat je tegen een Nederlandse toerist aanlult dan.

En Heineken smaakt in de VS heel anders dan in Nederland.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_63952006
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 04:03 schreef ES57 het volgende:
Vraag aan een New Yorker wat hij liever wil: Heineken of Stella?

Stella what?

Het Belgisch bier is het meest overschatte product ter wereld.
Ja, want New Yorkers en Amerikanen in het algemeen staan bekend om hun voortreffelijke gastronomie.

En kap eens gewoon met zuigen, je begint me te irriteren zo onderhand. Je mening is nu wel duidelijk, straks ga je nog dubbelposten om je mening kracht bij te zetten of zo . Grow up en laat een ander er anders over denken, vooral als je in de zeik genomen wordt.
  vrijdag 12 december 2008 @ 06:05:09 #116
111575 lubje25
lubjes' stash do not nick
pi_63952153
quote:
Op donderdag 11 december 2008 17:57 schreef ES57 het volgende:

[..]

Bacardi is zo'n beetje de meest bekende rum in de wereld. Als je een BaCo besteldt dan wil je een rum cola. Het is bijna een synoniem van rum, maar de gemiddelde huisrum van een plaatselijke slijter is beter.
Marketing kan heel veel. Do not underestimate the power of marketing
Donder op man, ik pak gewoon mijn klomp
  vrijdag 12 december 2008 @ 06:13:38 #117
226255 ES57
pi_63952166
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 06:05 schreef lubje25 het volgende:

[..]

Bacardi is zo'n beetje de meest bekende rum in de wereld. Als je een BaCo besteldt dan wil je een rum cola. Het is bijna een synoniem van rum, maar de gemiddelde huisrum van een plaatselijke slijter is beter.
Marketing kan heel veel. Do not underestimate the power of marketing
Belgen overschatten hun bier schromelijk. Nederlanders wijzen gewoon op de feiten en die zijn dat wereldwijd Nederlands bier meer wordt gedronken dan Belgisch bier.
pi_63952167
daarom is Interbrew ook groter dan Heineken.
pi_63952169
Aah man, ga slapen _!
pi_63952170
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 06:14 schreef jpjedi het volgende:
daarom is Interbrew ook groter dan Heineken.
Inbev is de grootste toch?
  vrijdag 12 december 2008 @ 06:54:46 #121
226255 ES57
pi_63952289
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 06:14 schreef jpjedi het volgende:
daarom is Interbrew Inbev ook groter dan Heineken.
Ik heb het over Belgisch bier, niet over Budweiser.
pi_63954384
is allemaal hetzelfde pannekoeken..

interbrew is samen met ambev, inbev geworden met kantoor in Leuven. Interbrew op zich was al 2x groter dan Heineken met Stella, Jupiler, Hoegaarden. Nu na de overname van anheuser-busch (Budweiser) zijn ze 3 keer zo groot dan Heineken.

* SABMiller: 231
* InBev: 225
* Anheuser-Busch: 143
* Heineken: 122
* Carlsberg: 78

Verschil is dat wij overal Heineken zien waar Inbev honderden merken bezit over de hele wereld.

[ Bericht 2% gewijzigd door jpjedi op 12-12-2008 10:13:26 ]
  vrijdag 12 december 2008 @ 10:28:37 #123
226255 ES57
pi_63954969
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 10:00 schreef jpjedi het volgende:
is allemaal hetzelfde pannekoeken..

interbrew is samen met ambev, inbev geworden met kantoor in Leuven. Interbrew op zich was al 2x groter dan Heineken met Stella, Jupiler, Hoegaarden. Nu na de overname van anheuser-busch (Budweiser) zijn ze 3 keer zo groot dan Heineken.

* SABMiller: 231
* InBev: 225
* Anheuser-Busch: 143
* Heineken: 122
* Carlsberg: 78

Verschil is dat wij overal Heineken zien waar Inbev honderden merken bezit over de hele wereld.
Klopt. Kan je nagaan wat een mismanagement van die Belgen.
pi_63955470
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 10:28 schreef ES57 het volgende:

[..]

Klopt. Kan je nagaan wat een mismanagement van die Belgen.
Kan je die ook uitleggen?
  vrijdag 12 december 2008 @ 11:00:19 #125
236716 motherflocker
live for the weekends
pi_63955694
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 10:51 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Kan je die ook uitleggen?
Ben jij nou zo dom of doe je maar alsof?

Die Belgen zijn 3-4x zo groot, met overal merken ter wereld maar de burger ziet altijd Heineken in de grootste films voorbij komen etc. Heineken krijgt betere naamsbekendheid en blijft hangen. Opdracht geslaagd.

Snap je het nu?
PSV
4 in a row!
  vrijdag 12 december 2008 @ 11:04:50 #126
226255 ES57
pi_63955820
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 11:00 schreef motherflocker het volgende:

[..]

Die Belgen zijn 3-4x zo groot, met overal merken ter wereld maar de burger ziet altijd Heineken in de grootste films voorbij komen etc. Heineken krijgt betere naamsbekendheid en blijft hangen. Opdracht geslaagd.

Snap je het nu?
Waar de Belgen honderden merken nodig hebben om de grootste van de wereld te zijn (samen met de Brazilianen maar dit terzijde) heeft Heineken maar 1 merk nodig om no.2 bierbrouwer van de wereld te zijn.

Hollandse koopmansgeest versus Belgische chaos.
pi_63955980
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 11:00 schreef motherflocker het volgende:

[..]

Snap je het nu?
Ik doe lekker alsof.

Maar dan mijn vraag, als je dan met meerdere merken 3 keer zoveel kunt verdienen... waarom is Heineken dan beter? Dat je overal Heineken ziet levert ze niet perse meer op kan ik dan concluderen. Aangezien jouw intellect iets hoger is moet je me dit even uitleggen.
pi_63961956
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:38 schreef MLI het volgende:

[..]

Je moet bier niet vergelijken met pils, maar pils met pilis. Zijn Heineken, Amstel en Grolsch slechter dan bijvoorbeeld Stella, Maes en Jupiler? Dacht het niet. Uit blinde smaakproeven blijkt dat ook trouwens. Daarin vinden ook Belgen Nederlands pils niet lekkerder of viezer dan Belgisch pils. Belgen kopen het niet puur en alleen omdat het "pisbier" uit Olland is. Hoe fucking triest is dat? Stumpers...
pi_63962065
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 15:03 schreef Oma het volgende:

[..]

Je moet bier niet vergelijken met pils, maar pils met pilis. Zijn Heineken, Amstel en Grolsch slechter dan bijvoorbeeld Stella, Maes en Jupiler? Dacht het niet. Uit blinde smaakproeven blijkt dat ook trouwens. Daarin vinden ook Belgen Nederlands pils niet lekkerder of viezer dan Belgisch pils. Belgen kopen het niet puur en alleen omdat het "pisbier" uit Olland is. Hoe fucking triest is dat? Stumpers...
Je mag Maes wel weghalen uit je lijstje.. ging niet zo lekker meer toen bekend werd dat er wat veel water in het bier zat.
  vrijdag 12 december 2008 @ 15:07:59 #130
226255 ES57
pi_63962079
quote:

[..]

Diep triest inderdaad. De haat van de Belgen jegens Nederlanders is heel erg.
  vrijdag 12 december 2008 @ 15:13:04 #131
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_63962209
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 15:07 schreef ES57 het volgende:

[..]

Diep triest inderdaad. De haat van de Belgen jegens Nederlanders is heel erg.
Gelukkig bezoldig jij je nooit aan Belgenhaat
man, je klinkt alsof je eens hard in je kont genomen bent door een groep Belgen.

Ik snap dat Nederland vs België gedoe overigens niet goed. Alsof in een land wonen een wedstrijd is...
pi_63962294
quote:
Uit blinde smaakproeven blijkt dat ook trouwens. Daarin vinden ook Belgen Nederlands pils niet lekkerder of viezer dan Belgisch pils.
quote:
Vlamingen vallen voor Heineken

Onze proef op de som bewijst resultaten onderzoek Test-Aankoop

Zou het echt waar zijn? Dat het triest gesteld is met de Belgische pilsbieren, zoals de verbruikersorganisatie Test-Aankoop vaststelde. Wij namen de proef op de som, plukten vier doorsnee Vlamingen van de straat en lieten hen zes biermerken proeven zonder dat ze wisten wat in welk glas zat. En jawel, ze ledigden de beker tot de bittere bodem: een geblinddoekte Belg moet weliswaar niets hebben van witte producten of het Amerikaanse Budweiser, maar het liefste drinkt hij Heineken, in de volksmond ook bekend als 'dat Nederlandse pisbier'.
Bron: Het Nieuwsblad

Toegegeven, het is geen wetenschappelijke studie. Maar deze bevindingen komen wel overeen met de praktijk. Veel Vlamingen vinden Heineken helemaal niet zo vies als ze doen voorkomen.
  vrijdag 12 december 2008 @ 15:23:15 #133
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_63962503
Inbev is trouwens helemaal geen bedrijf waar wij als Belgen trots op moeten zijn. Ze hebben eerst hun ziel verkocht aan Brazilië en hebben een HR beleid beneden alle peil.

Heineken is idd nog zo slecht niet, beter dan een maes of een primus, maar een stella vind ik absoluut nog beter.
pi_63962520
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 15:13 schreef placebeau het volgende:
Gelukkig bezoldig jij je nooit aan Belgenhaat
Helaas moet ik toegeven dat dergelijke gevoelens mij soms ook bekruipen. Al is haat mischien een groot woord. En dan alleen nog richting de Vlamingen, want met Walen heb ik geen (negatieve) contacten. Het is nou eenmaal zo dat een groot deel van de Vlamingen een diepe haat koesteren jegens Nederlanders(of moet ik zeggen Ollanders?), met elke vezel in hun lijf. En doordat ik in het verleden best vaak in Vlaanderen kwam, ben ik dan ook vaak met die haat geconfronteerd. In het begin dacht ik nog dat het mischien aan mij lag. Maar later sprak ik ook Nederlanders met vergelijkbare ervaringen. Dus als ik Belgen al haat, dan hebben ze dat helemaal aan zichzelf te danken. Je ziet soms gewoon hun blik letterlijk veranderen als ze je Nederlandse accent horen.
  vrijdag 12 december 2008 @ 15:29:28 #135
226255 ES57
pi_63962689
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 15:24 schreef Oma het volgende:

[..]

Helaas moet ik toegeven dat dergelijke gevoelens mij soms ook bekruipen. Al is haat mischien een groot woord. En dan alleen nog richting de Vlamingen, want met Walen heb ik geen (negatieve) contacten. Het is nou eenmaal zo dat een groot deel van de Vlamingen een diepe haat koesteren jegens Nederlanders(of moet ik zeggen Ollanders?), met elke vezel in hun lijf. En doordat ik in het verleden best vaak in Vlaanderen kwam, ben ik dan ook vaak met die haat geconfronteerd. In het begin dacht ik nog dat het mischien aan mij lag. Maar later sprak ik ook Nederlanders met vergelijkbare ervaringen. Dus als ik Belgen al haat, dan hebben ze dat helemaal aan zichzelf te danken. Je ziet soms gewoon hun blik letterlijk veranderen als ze je Nederlandse accent horen.
Inderdaad, zo was ik vorig jaar in de Westhoek verzeild geraakt - off all places - en ging daar een café binnen. De hele zaak verstomde .... 'n Ollander, nou zal je het krijgen .... je hoorde het die inboorlingen denken.
  vrijdag 12 december 2008 @ 15:30:50 #136
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_63962723
Don't feed the troll. En kloon.
  vrijdag 12 december 2008 @ 15:32:13 #137
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_63962773
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 15:29 schreef ES57 het volgende:

[..]

Inderdaad, zo was ik vorig jaar in de Westhoek verzeild geraakt - off all places - en ging daar een café binnen. De hele zaak verstomde .... 'n Ollander, nou zal je het krijgen .... je hoorde het die inboorlingen denken.
hoe zagen ze dat dan meteen?

Had je een oranje hoed op of zo?
pi_63962831
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 15:32 schreef placebeau het volgende:

[..]

Hij zei: "Kolere, Annie. Heb je dat gesien net da buituh? Ze hebbe de telefoondrade gewoon nog bove de grond, ghji ghji ghji."
pi_63962935
Die radiouitzending waar dit topic mee begon, is dan ook niet zo uitzinnig als je zou hopen. Veel Vlamingen denken echt zo over Nederlanders, is mijn ervaring. Tja, als ik dan een troll ben door dat ter sprake te brengen, so be it...
  vrijdag 12 december 2008 @ 15:41:17 #140
226255 ES57
pi_63963005
quote:

[..]

Ik zei bij binnenkomst: "Goedemiddag"

Zijn ze daar niet gewend zeker dat iemand ze vriendelijk begroet.
  vrijdag 12 december 2008 @ 15:58:46 #141
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_63963509
quote:

[..]

pi_63970137
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 15:24 schreef Oma het volgende:

[..]

Klopt, over het algemeen is het een gefrustreerd volkje met een enorm minderwaardigheidscomplex.
pi_63970244
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 15:41 schreef ES57 het volgende:

[..]

Ik zei bij binnenkomst: "Goedemiddag"

Zijn ze daar niet gewend zeker dat iemand ze vriendelijk begroet.
Nee. Ik wandelde weleens ´s avonds met de hond en als ik dan iemand tegen kwam dan zei ik "goedenavond" of iets in die geest en dan keken ze je meteen zo aan van.... "wat moet je..."...

Parkeer ook maar eens een auto met een Nederlandse nummerplaat. Grote kans dat er vrij snel wat krassen op staan.

Ook een hoop gezeur gehad met de buurman. Ik zat een film te kijken en hij belde de politie dat ik een feest aan het houden was en enorm veel lawaai maakte. De politie kwam dus aankakken en vond dat er niets aan de hand was. Dat was er ook niet, want de TV stond gewoon met normaal volume aan.

Kwam die 15 minuten later aan de deur om te vragen of de TV wat zachter kan. In NL vraagt men het eerst gewoon netjes aan de buren en belt men daarna evt. de politie.
pi_63979226
Na het omvallen van L&H en Fortis is het misschien slechts een kwestie van tijd dat het Belgische Inbev hetzelfde doet, laten wij wel wezen... van het zakendoen en eigenlijk al het andere hebben Belgen weinig kaas gegeten.
  zaterdag 13 december 2008 @ 06:43:29 #145
226255 ES57
pi_63980379
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 02:19 schreef WammesWaggel het volgende:
... van het zakendoen en eigenlijk al het andere hebben Belgen weinig kaas gegeten.
Maar ze blijven koploper in het verkondigen van halve en hele onwaarheden over hun gehate noorderburen.
  maandag 15 december 2008 @ 11:06:47 #146
226255 ES57
pi_64026200
Misschien wordt het nu tijd voor wat Belgenmoppen?
  maandag 15 december 2008 @ 11:49:54 #147
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_64027173
Ach haat broedt haat. Als we nou eens met z'n allen afspreken om gewoon heel vriendelijk en normaal te blijven dan vervaagt het vanzelf.

Volgens mij zijn andere belgen (lees: alle belgen behalve de types zoals in het radiaprogramma) gewoon prima mensen.
  maandag 15 december 2008 @ 15:07:56 #148
236716 motherflocker
live for the weekends
pi_64031874
Het rare is zelfs als je gewoon normaal iets besteld in een bakkerij ofzo, een worstenbroodje bijv (is daar een frikandel broodje :S ) dan wordt je al scheef aangekeken als ze horen dat je een NL bent.
PSV
4 in a row!
pi_64032137
lol ik vind belgen gewoon een zoet volkje, geen slechte ervaringen met vlamingen
  maandag 15 december 2008 @ 15:36:03 #150
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_64032490
quote:

[..]

Over egocentrisme gesproken... Alsof Hollanders wel Nederlands praten. Een gemiddelde Amsterdammer of Hagenaar praat minstens zo onverstaanbaar en niet-ABN dan mensen uit de rest van het land. Hollanders zijn echter te dom om dat door te hebben en denken dat zíj het enige, juiste Nederlands spreken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')