abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62237224
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:32 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Ja zoiets, volgens mij. Da's honderd euro voor ¤20.000, maar wel een vergroot risico dat je je geld voor een maand of drie kwijt bent en helemaal naar je rente kunt fluiten.
Ligt er natuurlijk aan met welke bank je het vergelijkt. Een voorbeeldje: Rabo zit rond de 3%, CEB 5,25%. Toch een duidelijk verschil lijkt me.

Misschien zijn kleine banken iets minder stabiel, maar goed, Fortis als grote bank, viel (bijna) als eerste.
pi_62237229
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:25 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Gewoon laten staan! Wat anders? Massaal opnemen? Resultaat: bank failliet! Dan zet je je geld bij een andere bank, en 2 dagen later hetzelfde. Resultaat over 2 weken: geen bank meer over... Het valt onder het garantiestelsel, het beste wat je nu kan doen is gewoon niet stressen!
Kan wel zijn, maar dat geld heb ik toch echt nodig binnen nu en 6 maanden. Bovendien is het nog geen 1000 euro, dus van de lagere rente bij een Postbank merk ik toch vrij weinig. Ik overweeg op het moment toch echt mijn geld weg te halen bij ATB en weer een spaarrekening te openen bij de Postbank, al is het maar tot het weer een beetje rustig is op economisch vlak (wat misschien nog wel een jaar of 5 gaat duren).
pi_62237335
Wat een gezever weer hoor.
Er is een groot verschil tussen het Nederlandse en Ijslandse situatie zoals hierboven al is uitgelegd. In de eerdere topics is volgens mij ook al gezegt dat het in Ijsland een garantieFONDS is itt Nederland.

Waarom zou je je geld nou op een Nederlandse bank zetten voor minder rente terwijl je evenveel risico loopt als die bank omvalt? En ga nou niet roepen dat Nederlandse banken superstabiel zijn, kijk maar naar Fortis.

Als jij je geld voor 2% rente aan de Postbank of Rabobank wilt geven, prima ga vooral je gang. Maar ga hier aub geen paniek zaaien. Volgens mij zitten er hier genoeg mensen die alleen meelezen maar wel hun geld gaan weghalen zodra iemand gaat lopen roepen dat CEB of AKbank ook in problemen zitten. Als je dat gaat roepen krijg je wel een selffulfilling prophecy.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:42:52 #279
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62237345
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:37 schreef Toad het volgende:

[..]

Ligt er natuurlijk aan met welke bank je het vergelijkt. Een voorbeeldje: Rabo zit rond de 3%, CEB 5,25%. Toch een duidelijk verschil lijkt me.

Misschien zijn kleine banken iets minder stabiel, maar goed, Fortis als grote bank, viel (bijna) als eerste.
De rente bij Rabo is inmiddels 3,6% (zie http://www.rabobank.nl/im(...)250808_2947531.pdf). Dan scheelt het dus 1,65%, over ¤20.000 op jaarbasis zo'n ¤300.

Een aardig bedrag, maar dat is het risico dat ik straks drie maande gestresst op m'n geld moet gaan zitten wachten echt niet waard.
en zijn vriendje de Kietelaar
pi_62237392
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:42 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

De rente bij Rabo is inmiddels 3,6% (zie http://www.rabobank.nl/im(...)250808_2947531.pdf). Dan scheelt het dus 1,65%, over ¤20.000 op jaarbasis zo'n ¤300.

Een aardig bedrag, maar dat is het risico dat ik straks drie maande gestresst op m'n geld moet gaan zitten wachten echt niet waard.
Deze rente bestaat uit:
- basisrente: 3,00% over het gehele tegoed
- bonusrente: 0,60% over het laagste saldo in een kalenderkwartaal

Je moet het zelf weten. Maar ik ga niet stressen als m'n spaargeld gegarandeerd is.
pi_62237401
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:02 schreef DonJames het volgende:

Behalve je "gezonde boerenverstand".
Ach, en daarmee doelt ie ook op het roepen van ongefundeerde dingen als CEB verbinden met de Russische maffia. Sorry hoor
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:46:04 #282
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62237418
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:42 schreef Asgard het volgende:
Waarom zou je je geld nou op een Nederlandse bank zetten voor minder rente terwijl je evenveel risico loopt als die bank omvalt?
Je loopt inderdaad evenveel risico als de bank omvalt. Maar een groter risico dat de bank omvalt, in het geval van zo'n klein buitenlands internetbankje. Een subtiel maar belangrijk verschil.

Ik wil niet het risico lopen dat ik er ineens 3 maanden niet bij kan, ook al krijg ik het (zonder rente) van DNB terug.
quote:
Als jij je geld voor 2% rente aan de Postbank of Rabobank wilt geven
3,6% dus.
pi_62237425
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:42 schreef Asgard het volgende:
Waarom zou je je geld nou op een Nederlandse bank zetten voor minder rente terwijl je evenveel risico loopt als die bank omvalt? En ga nou niet roepen dat Nederlandse banken superstabiel zijn, kijk maar naar Fortis.
Het risico ALS de bank omvalt is inderdaad even groot, het risico DAT de bank omvalt niet .
quote:
Als jij je geld voor 2% rente aan de Postbank of Rabobank wilt geven, prima ga vooral je gang. Maar ga hier aub geen paniek zaaien. Volgens mij zitten er hier genoeg mensen die alleen meelezen maar wel hun geld gaan weghalen zodra iemand gaat lopen roepen dat CEB of AKbank ook in problemen zitten. Als je dat gaat roepen krijg je wel een selffulfilling prophecy.
Dat die mensen niet voor zichzelf kunnen denken is hun probleem. Bovendien roept niemand dat die banken in de problemen zitten, en volgens mij zitten ze dat ook niet.

/edit @ Purno, je was me voor .

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2008 17:47:40 ]
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:47:17 #284
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62237446
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:45 schreef Toad het volgende:

[..]

Deze rente bestaat uit:
- basisrente: 3,00% over het gehele tegoed
- bonusrente: 0,60% over het laagste saldo in een kalenderkwartaal

Als je toch niet van plan bent het op te nemen (en dat ben je niet, want je vindt het immers ook niet erg om het 3 maanden te moeten missen als de bank failliet gaat), dan hebben we het dus over effectief 3,6%.
pi_62237508
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:46 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Je loopt inderdaad evenveel risico als de bank omvalt. Maar een groter risico dat de bank omvalt, in het geval van zo'n klein buitenlands internetbankje. Een subtiel maar belangrijk verschil.

Ik wil niet het risico lopen dat ik er ineens 3 maanden niet bij kan, ook al krijg ik het (zonder rente) van DNB terug.
[..]

3,6% dus.
Groter risico omdat iedereen dat gaat roepen!
Zolang iedereen gewoon rustig blijft en hun geld laat zitten is er volgens mij niks aan de hand.
quote:
Dat die mensen niet voor zichzelf kunnen denken is hun probleem. Bovendien roept niemand dat die banken in de problemen zitten, en volgens mij zitten ze dat ook niet.
Misschien ben ik wel in de war met al die topics hierover, maar er zat net wel iemand te roepen dat de website van CEB het niet deed enz.... (maar dat was in die topic al verduidelijkt, iets met tussen 8 en 20 alleen kunnen overmaken).
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:49:51 #286
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62237514
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:45 schreef Toad het volgende:
Je moet het zelf weten. Maar ik ga niet stressen als m'n spaargeld gegarandeerd is.
Och. Ik was er destijds al vroeg bij met die internetspaarrekeningen bij kleinere banken en heb er al een aantal gehad. Want voor allemaal gold dat ze, na een jaar van hoge rente, ineens dramatisch in hun percentages zakten. Dan moest ik weer naar een andere bank, en dat begon ik echt een beetje zat te worden.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:51:06 #287
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62237546
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:49 schreef Asgard het volgende:

[..]

Groter risico omdat iedereen dat gaat roepen!
Zolang iedereen gewoon rustig blijft en hun geld laat zitten is er volgens mij niks aan de hand.
True. Maar dat is dus dat prisoners' dilemma.
pi_62237609
quote:
Klopt, ik heb er alleen geen zin in dat ik de enige ben die rustig blijft en straks geen buitenlandminor kan doen, niet op vakantie kan gaan en voorlopig ook geen nieuwe gitaar kan kopen .
pi_62237612
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:51 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

True. Maar dat is dus dat prisoners' dilemma.
Vet dilemma
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:55:32 #290
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62237647
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:53 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Klopt, ik heb er alleen geen zin in dat ik de enige ben die rustig blijft en straks geen buitenlandminor kan doen, niet op vakantie kan gaan en voorlopig ook geen nieuwe gitaar kan kopen .
Jij snapt hem.
pi_62237678
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:49 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Och. Ik was er destijds al vroeg bij met die internetspaarrekeningen bij kleinere banken en heb er al een aantal gehad. Want voor allemaal gold dat ze, na een jaar van hoge rente, ineens dramatisch in hun percentages zakten. Dan moest ik weer naar een andere bank, en dat begon ik echt een beetje zat te worden.
Ik heb daarom van te voren gekeken in de geldgidsscore: http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artikel&number=3620693
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:59:40 #292
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62237738
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:54 schreef Asgard het volgende:

[..]

Vet dilemma
De Engelse versie van die wiki is wat minder summier. Een zeer interessante probleemstelling, waar al vele wetenschappers (wiskundigen, economen, historici, psychologen etc.) zich mee hebben beziggehouden.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 18:01:03 #293
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62237775
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:56 schreef Toad het volgende:

[..]

Ik heb daarom van te voren gekeken in de geldgidsscore: http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artikel&number=3620693
Bedankt voor de link.
pi_62237805
geweldig dat het opportunistische bullshit hier fijn doorgaat

4,83% is een drie maand depositio bij de internetbank van de Rabo (Bizner).
Ga je naar een locale Rabo vestiging, dan zal er dan 1 of 2 tiende onderliggen.

Niks 2 en 3%

Wil je voor een half % meer risico lopen? Prima, maar leg de rekening dan niet bij mij, of uberhaupt bij een ander.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 18:08:04 #295
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62237972
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
geweldig dat het opportunistische bullshit hier fijn doorgaat
Volgens mij heb ik sommigen toch al een beetje aan het denken gekregen.
quote:
4,83% is een drie maand depositio bij de internetbank van de Rabo (Bizner).
Ga je naar een locale Rabo vestiging, dan zal er dan 1 of 2 tiende onderliggen.
Niks 2 en 3%
Het scheelt iets meer, maar nog wel ruim boven de 4% inderdaad.
quote:
Wil je voor een half % meer risico lopen? Prima, maar leg de rekening dan niet bij mij, of uberhaupt bij een ander.
Eensch. Maar helaas is die beslissing niet aan ons, maar aan DNB. Die is zo dom om dit soort schimmige buitenlandse bankjes te garanderen. Op kosten van jou en mij.
pi_62238189
Bij fortisbank nu 4,5% bij een saldo vanaf 12.500
pi_62238219
vanavond in NOVA komt IceSave idd ook al weer aan bod
Cashback? Check <a href="http://spaarcentje.nl/?ref=10867">Spaarcentje</a> of <a href="http://www.shopbuddie.nl/?r=49a08ba692225eadf6049ca9d63f2518">Shopbuddie</a>
  woensdag 8 oktober 2008 @ 18:18:30 #298
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_62238228
Mensen,

Laat je de kop toch niet zo gek maken en hou is vertrouwen! Iedere internetbank (ak/ceb/atb etc) adverteerd nu op hun site dat alles tot 100.000 euro vergoed wordt door het depositogarantiestelsel, en dat er dus niks aan de hand is! Dit doen ze omdat wanneer 1 iemand typt bank x is slecht dan is het meteen paniek en wil iedereen zijn/haar geld eraf halen of op de betreffende site van de bank kijken. Die site raakt vervolgens even overbelast en hup het domino effect is gecreëerd, want men denkt dan plots goh die site doet het niet meer het is echt goed mis met die bank! Nou als het echt goed mis met een bank is dan ben je toch al te laat met het er af halen dus laat het in godsnaam staan want het is toch gegarandeed door DNB! en als die failliet gaat dan kun je je geld toch wel weg gooien want dat is dan toch niks meer waard. Een hele economie is gebaseerd op vertrouwen! Dus hou op met mekaar de kop gek maken van haal je geld eraf etc.. En laten we allemaal vertrouwen houden in de economie!
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 18:18:46 #299
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_62238235
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:54 schreef Asgard het volgende:

[..]

Vet dilemma
Zo een beetje elke aflevering van Law en Order..
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  woensdag 8 oktober 2008 @ 18:19:40 #300
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_62238252
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:08 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik sommigen toch al een beetje aan het denken gekregen.
[..]
...
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')