Ligt er natuurlijk aan met welke bank je het vergelijkt. Een voorbeeldje: Rabo zit rond de 3%, CEB 5,25%. Toch een duidelijk verschil lijkt me.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:32 schreef PurnodePurno het volgende:
[..]
Ja zoiets, volgens mij. Da's honderd euro voor ¤20.000, maar wel een vergroot risico dat je je geld voor een maand of drie kwijt bent en helemaal naar je rente kunt fluiten.
Kan wel zijn, maar dat geld heb ik toch echt nodig binnen nu en 6 maanden. Bovendien is het nog geen 1000 euro, dus van de lagere rente bij een Postbank merk ik toch vrij weinig. Ik overweeg op het moment toch echt mijn geld weg te halen bij ATB en weer een spaarrekening te openen bij de Postbank, al is het maar tot het weer een beetje rustig is op economisch vlak (wat misschien nog wel een jaar of 5 gaat duren).quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Gewoon laten staan! Wat anders? Massaal opnemen? Resultaat: bank failliet! Dan zet je je geld bij een andere bank, en 2 dagen later hetzelfde. Resultaat over 2 weken: geen bank meer over... Het valt onder het garantiestelsel, het beste wat je nu kan doen is gewoon niet stressen!
De rente bij Rabo is inmiddels 3,6% (zie http://www.rabobank.nl/im(...)250808_2947531.pdf). Dan scheelt het dus 1,65%, over ¤20.000 op jaarbasis zo'n ¤300.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:37 schreef Toad het volgende:
[..]
Ligt er natuurlijk aan met welke bank je het vergelijkt. Een voorbeeldje: Rabo zit rond de 3%, CEB 5,25%. Toch een duidelijk verschil lijkt me.
Misschien zijn kleine banken iets minder stabiel, maar goed, Fortis als grote bank, viel (bijna) als eerste.
Deze rente bestaat uit:quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:42 schreef PurnodePurno het volgende:
[..]
De rente bij Rabo is inmiddels 3,6% (zie http://www.rabobank.nl/im(...)250808_2947531.pdf). Dan scheelt het dus 1,65%, over ¤20.000 op jaarbasis zo'n ¤300.
Een aardig bedrag, maar dat is het risico dat ik straks drie maande gestresst op m'n geld moet gaan zitten wachten echt niet waard.
Ach, en daarmee doelt ie ook op het roepen van ongefundeerde dingen als CEB verbinden met de Russische maffia. Sorry hoorquote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:02 schreef DonJames het volgende:
Behalve je "gezonde boerenverstand".
Je loopt inderdaad evenveel risico als de bank omvalt. Maar een groter risico dat de bank omvalt, in het geval van zo'n klein buitenlands internetbankje. Een subtiel maar belangrijk verschil.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:42 schreef Asgard het volgende:
Waarom zou je je geld nou op een Nederlandse bank zetten voor minder rente terwijl je evenveel risico loopt als die bank omvalt?
3,6% dus.quote:Als jij je geld voor 2% rente aan de Postbank of Rabobank wilt geven
Het risico ALS de bank omvalt is inderdaad even groot, het risico DAT de bank omvalt nietquote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:42 schreef Asgard het volgende:
Waarom zou je je geld nou op een Nederlandse bank zetten voor minder rente terwijl je evenveel risico loopt als die bank omvalt? En ga nou niet roepen dat Nederlandse banken superstabiel zijn, kijk maar naar Fortis.
Dat die mensen niet voor zichzelf kunnen denken is hun probleem. Bovendien roept niemand dat die banken in de problemen zitten, en volgens mij zitten ze dat ook niet.quote:Als jij je geld voor 2% rente aan de Postbank of Rabobank wilt geven, prima ga vooral je gang. Maar ga hier aub geen paniek zaaien. Volgens mij zitten er hier genoeg mensen die alleen meelezen maar wel hun geld gaan weghalen zodra iemand gaat lopen roepen dat CEB of AKbank ook in problemen zitten. Als je dat gaat roepen krijg je wel een selffulfilling prophecy.
Als je toch niet van plan bent het op te nemen (en dat ben je niet, want je vindt het immers ook niet erg om het 3 maanden te moeten missen als de bank failliet gaat), dan hebben we het dus over effectief 3,6%.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:45 schreef Toad het volgende:
[..]
Deze rente bestaat uit:
- basisrente: 3,00% over het gehele tegoed
- bonusrente: 0,60% over het laagste saldo in een kalenderkwartaal
Groter risico omdat iedereen dat gaat roepen!quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:46 schreef PurnodePurno het volgende:
[..]
Je loopt inderdaad evenveel risico als de bank omvalt. Maar een groter risico dat de bank omvalt, in het geval van zo'n klein buitenlands internetbankje. Een subtiel maar belangrijk verschil.
Ik wil niet het risico lopen dat ik er ineens 3 maanden niet bij kan, ook al krijg ik het (zonder rente) van DNB terug.
[..]
3,6% dus.
Misschien ben ik wel in de war met al die topics hierover, maar er zat net wel iemand te roepen dat de website van CEB het niet deed enz.... (maar dat was in die topic al verduidelijkt, iets met tussen 8 en 20 alleen kunnen overmaken).quote:Dat die mensen niet voor zichzelf kunnen denken is hun probleem. Bovendien roept niemand dat die banken in de problemen zitten, en volgens mij zitten ze dat ook niet.
Och. Ik was er destijds al vroeg bij met die internetspaarrekeningen bij kleinere banken en heb er al een aantal gehad. Want voor allemaal gold dat ze, na een jaar van hoge rente, ineens dramatisch in hun percentages zakten. Dan moest ik weer naar een andere bank, en dat begon ik echt een beetje zat te worden.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:45 schreef Toad het volgende:
Je moet het zelf weten. Maar ik ga niet stressen als m'n spaargeld gegarandeerd is.
True. Maar dat is dus dat prisoners' dilemma.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:49 schreef Asgard het volgende:
[..]
Groter risico omdat iedereen dat gaat roepen!
Zolang iedereen gewoon rustig blijft en hun geld laat zitten is er volgens mij niks aan de hand.
Klopt, ik heb er alleen geen zin in dat ik de enige ben die rustig blijft en straks geen buitenlandminor kan doen, niet op vakantie kan gaan en voorlopig ook geen nieuwe gitaar kan kopenquote:Zolang iedereen gewoon rustig blijft en hun geld laat zitten is er volgens mij niks aan de hand.
Vet dilemmaquote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:51 schreef PurnodePurno het volgende:
[..]
True. Maar dat is dus dat prisoners' dilemma.
Jij snapt hem.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:53 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Klopt, ik heb er alleen geen zin in dat ik de enige ben die rustig blijft en straks geen buitenlandminor kan doen, niet op vakantie kan gaan en voorlopig ook geen nieuwe gitaar kan kopen.
Ik heb daarom van te voren gekeken in de geldgidsscore: http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artikel&number=3620693quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:49 schreef PurnodePurno het volgende:
[..]
Och. Ik was er destijds al vroeg bij met die internetspaarrekeningen bij kleinere banken en heb er al een aantal gehad. Want voor allemaal gold dat ze, na een jaar van hoge rente, ineens dramatisch in hun percentages zakten. Dan moest ik weer naar een andere bank, en dat begon ik echt een beetje zat te worden.
De Engelse versie van die wiki is wat minder summier. Een zeer interessante probleemstelling, waar al vele wetenschappers (wiskundigen, economen, historici, psychologen etc.) zich mee hebben beziggehouden.quote:
Bedankt voor de link.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:56 schreef Toad het volgende:
[..]
Ik heb daarom van te voren gekeken in de geldgidsscore: http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artikel&number=3620693
Volgens mij heb ik sommigen toch al een beetje aan het denken gekregen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
geweldig dat het opportunistische bullshit hier fijn doorgaat
Het scheelt iets meer, maar nog wel ruim boven de 4% inderdaad.quote:4,83% is een drie maand depositio bij de internetbank van de Rabo (Bizner).
Ga je naar een locale Rabo vestiging, dan zal er dan 1 of 2 tiende onderliggen.
Niks 2 en 3%
Eensch. Maar helaas is die beslissing niet aan ons, maar aan DNB. Die is zo dom om dit soort schimmige buitenlandse bankjes te garanderen. Op kosten van jou en mij.quote:Wil je voor een half % meer risico lopen? Prima, maar leg de rekening dan niet bij mij, of uberhaupt bij een ander.
Zo een beetje elke aflevering van Law en Order..quote:
...quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:08 schreef PurnodePurno het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik sommigen toch al een beetje aan het denken gekregen.
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |