abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62243411
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:57 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Maar wie gaat er nu voor z'n plezier met een lege aanhanwagen rondrijden?
TS in dit geval.

Maar bijvoorbeeld een met tuinafval of piepschuim volgeladen aanhangwagen weegt vaak minder dan het leeggewicht van de auto.

Veel verhuur-aanhangwagens kunnen uit de fabriek dan ook makkelijk 2 ton trekken, maar wordt op het kentekenbewijs een veel lager maximaal gewicht vermeld, zodat de gemiddelde automobilist zonder hummer of BE em ook mag trekken.
pi_62244488
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 21:10 schreef Boschkabouter het volgende:

[..]

TS in dit geval.

Maar bijvoorbeeld een met tuinafval of piepschuim volgeladen aanhangwagen weegt vaak minder dan het leeggewicht van de auto.

Veel verhuur-aanhangwagens kunnen uit de fabriek dan ook makkelijk 2 ton trekken, maar wordt op het kentekenbewijs een veel lager maximaal gewicht vermeld, zodat de gemiddelde automobilist zonder hummer of BE em ook mag trekken.
Inderdaad, zodat je hooguit een boete kan krijgen voor overbelading.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 21:41:25 #128
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_62244567
We gaan het nog even moeilijker maken
quote:
De BE Oplegger - kampioen in laadvermogen!

De BE oplegger is eigenlijk geen aanhangwagen meer, maar geeft u de mogelijkheid vrachten te vervoeren met een BE rijbewijs waarvoor u normaal gesproken een vrachtwagenrijbewijs en een vrachtwagen nodig zou hebben. Combinaties met lengtes tot meer dan 12 meter en een bruto gewicht van ongeveer 10000 Kg zijn mogelijk. Door deze unieke eigenschap is voor veel bedrijven de BE oplegger een uitkomst.

Hoe wordt het berekend?

Wanneer de chauffeur in het bezit is van rijbewijs E (aanhangwagen) bij B, mag een oplegger getrokken worden met het volgende bruto laadvermogen: het trekgewicht van de trekker + de schoteldruk van de trekker.

Bij het berekenen van het bruto laadvermogen van de oplegger moet rekening worden gehouden met de gebruikseis dat de minimale schoteldruk 20% van het bruto laadvermogen van de oplegger moet bedragen.
Het bruto laadvermogen wordt dan dus 5x de schoteldruk mits dit lager is dan het trekgewicht van de auto. Dit zorgt ervoor dat een combinatie van trekker en oplegger wel tot 10 ton mag wegen. Een en ander natuurlijk afhankelijk van de combinatie van trekkend voertuig, oplegger en chauffeur.
quote:
Rijbewijs BE

Met rijbewijs BE bent U niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen die U mag trekken. Let wel op de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig (maximale trekhaaklast). Deze maximale trekhaaklast staat vermeld op het kentekenbewijs.

Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg bedragen. Alleen voor het trekkende voertuig geldt, dat de toegestane maximum massa niet meer dan 3500 kg mag bedragen.

In de rijbewijzen, die tot en met 31 mei 1996 zijn afgegeven, staan nog de begrippen ledig gewicht en ledig gewicht + laadvermogen. Sinds 1 juni 1996 heten deze begrippen ledige massa en toegestane maximum massa.
Een gewicht van ongeveer 10 ton besturen met alleen maar BE rijbewijs. Heerlijke maas in de wet waardoor je met een simpel BE rijbewijsje dingen mag doen waar je vroeger een C rijbewijs nodig had.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 22:49:38 #129
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_62246940
Die maas in de wet wordt door mening vervoersbedrijf benut in de combiwagens waarin aanhanger en trekkend voertuig optisch versmolten lijken. Best leuke dingen om eens mee te stoeien...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  woensdag 8 oktober 2008 @ 23:00:03 #130
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_62247325
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:49 schreef Skull-splitter het volgende:
Die maas in de wet wordt door mening vervoersbedrijf benut in de combiwagens waarin aanhanger en trekkend voertuig optisch versmolten lijken. Best leuke dingen om eens mee te stoeien...

Inderdaad. Je denkt dat je met een 3 assige bakwagen te maken hebt, terwijl het een zeer kortgekoppelde trekker-oplegger combi is. Mooi spul al zeg ik het zelf!
pi_62250903
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:02 schreef Light het volgende:

Er wordt gekeken naar wat de aanhanger maximaal mag wegen. Dat voorkomt ook dat ze iedere keer de aanhanger moeten wegen. Je kunt aan de buitenkant immers slecht zien hoe zwaar een aanhanger is. Liggen er onder het zeil takken of tegels?
[..]

Hoe zwaarder de aanhanger, hoe groter de kans dat'ie een eigen leven gaat leiden. Zeker als de aanhanger ook nog eens zwaarder is dan de auto. En een aanhanger hoeft geen dubbelasser te zijn om meer dan 750kg toegestane totaalmassa te hebben.
Dat eerste betwijfel ik een beetje. Ik heb een boottrailer en als ik daarmee zonder bootje rij, stuitert dat ding als een gek.
Ligt er een bootje op (en is ie dus zwaarder) dan heeft het geheel een veel betere weglegging omdat de vering dan meer gedempt is. In die zin denk ik dus terecht dat een wat zwaardere aanhangwagen minder snel een eigen leven gaat leiden.

Mja, ik vind het gewoon allemaal erg verwarrend. Op papier snap ik het, maar het is verre van logisch allemaal.

Als ik TS was, zou ik het voor laten komen. Gewoon eerlijk je verhaal doen en wellicht kan er wat gematigd worden. Baat het niet dan schaadt het niet. Ook een rechter is het wel eens oneens met boetes neem ik aan.
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
pi_62251219
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 01:52 schreef nachtdier2 het volgende:
Dat eerste betwijfel ik een beetje. Ik heb een boottrailer en als ik daarmee zonder bootje rij, stuitert dat ding als een gek.
Ligt er een bootje op (en is ie dus zwaarder) dan heeft het geheel een veel betere weglegging omdat de vering dan meer gedempt is. In die zin denk ik dus terecht dat een wat zwaardere aanhangwagen minder snel een eigen leven gaat leiden.
Puur alleen een aanhanger op zich zegt niet zoveel. Veel belangrijker dan het gewicht van de (on)beladen aanhanger is het gewicht ten opzichte van het trekkende voertuig. Als je een te zware aanhanger moet trekken, gaat de aanhanger met de auto aan de haal bij b.v. een noodstop in plaats van andersom. Daarin schuilt een veel groter gevaar dan een wat stuiterende onbeladen boottrailer (en als ie echt "als een gek stuitert", rij je domweg te snel met dat ding en moet je je snelheid er op aanpassen). De combinatie te lichte auto/te zware aanhanger is dan letterlijk onbestuurbaar terwijl je een stuiterende aanhanger snel weer in het gareel kunt krijgen door snelheid te minderen.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_62255128
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:31 schreef nachtdier2 het volgende:

[..]

En hier ben ik het weer niet mee eens. Een lege dubbelasser ligt mijns inziens beter op de weg dan een enkelasser. Daarnaast is de dubbelasser nog voorzien van een reminrichting voor het geval het ding los zou komen van de auto.

'En je moet er niet voor niets een apart rijbewijs voor halen' >>> Ik denk dat dat met geldzucht van het CBR en bureaucratie van de overheid te maken heeft eerlijk gezegd. Alles in regeltjes willen vastleggen. Want waarom moet je voor deze veiligere aanhanger een rijbewijs hebben terwijl je voor een ietwat onveiligere en slechter op de weg liggende aanhangwagen een extra rijbewijs nodig hebt. Ik zou het pas terecht vinden als de aanhangwagen flink zwaar beladen want dan veranderen de rij-eigenschappen wel.

Het in een tegenligger boren is puur speculatief. Dat zou met een lege enkelasser ook kunnen gebeuren en ik denk eigenlijk dat dat met een lege enkelasser eerder gebeurdt dan met een dubbelasser.

Daarnaast, wat zegt een rijbewijs nu eigenlijk? Niets meer dan dat je ergens in een ver verleden eens een keer een proefje van een half uur hebt ondergaan en dat je daar voldoende reed... Iemand die 30 jaar geleden zijn rijbewijs heeft gehaald en daarna nooit meer heeft gereden, mag toch legaal de weg op terwijl ik me afvraag of dat wel zo verstandig is.

Overigens, wat was de reden dat TS aan de kant is gezet? Was dat een controle of was er een aanleiding voor?
Ik zie een hoop 'mijns inziens' , 'ik denk' enzovoorts in je post. Heb je ook enig onderbouwd bewijs voor het feit dat het veiliger is om te rijden met een dubbelasser? En dat het CBR geldkloppers zijn?
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_62259400
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:03 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Ik zie een hoop 'mijns inziens' , 'ik denk' enzovoorts in je post. Heb je ook enig onderbouwd bewijs voor het feit dat het veiliger is om te rijden met een dubbelasser? En dat het CBR geldkloppers zijn?
Nee, bewijs heb ik niet. Enkel mijn eigen ervaring met mijn eigen boottraler, wat ik heb gezien met kleine aanhangertjes en natuurlijk logisch redeneren. Maar dat logische redeneren is natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs.
Maar heb jij enig bewijs dat het veiliger is om te rijden met een rijbewijs E achter B, dan zonder? En dat het niet onveiliger is om te rijden met een dubbelasser. De wegligging van zo'n ding IS gewoon beter.

Dat het CBR geldkloppers zijn, dat is denk ik best wel algemeen bekend? Een heel mooi voorbeeldje: het papiertje voor je eigen verklaring waar je een aantal keertje Nee moet vermelden. Kost rond de 20 euro. Voor een simpel papiertje, dat om af te drukken nog geen 10 cent kost.
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
pi_62259605
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:09 schreef nachtdier2 het volgende:

[..]

Nee, bewijs heb ik niet. Enkel mijn eigen ervaring met mijn eigen boottraler, wat ik heb gezien met kleine aanhangertjes en natuurlijk logisch redeneren. Maar dat logische redeneren is natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs.
Maar heb jij enig bewijs dat het veiliger is om te rijden met een rijbewijs E achter B, dan zonder? En dat het niet onveiliger is om te rijden met een dubbelasser. De wegligging van zo'n ding IS gewoon beter.
Nou sorry dat ik het zeg, ik rij regelmatig met een dubbelasser die ik dan huur, maar dat ligt er maar net aan welke je meekrijgt. De ene zwalkt achter je auto, de andere is keurig onderhouden en doet dat een stuk beter.

Dus zomaar zeggen dat de wegligging van elke dubbelasser beter is, dan de wegligging van elke enkelasser is sowieso een onzinnige bewering.

Bij het behalen van een rijbewijs BE wordt er heel veel aandacht besteed aan hoe je om moet gaan met een zware aanhanger achter je auto. Ik het is dus aan te nemen dat je door dit extra stukje onderwijs en ervaring veiliger met een aanhanger rijdt dan iemand die een dubbelasser achter zijn auto plant en als hij een boete krijgt, zegt "Ja, maar dit is niet mijn schuld, ik wist de regels niet, dus is de boete te hoog".
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_62263439
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:24 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

En om de chaos compleet te maken: een aanhangwagen van meer dan 750 kilo (beladen en wel, geen eigen kenteken) mag wel degelijk door iemand met B getrokken worden, mits het trekkend voertuig zwaarder is en lading mag trekken conform kenteken, en de totale combinatie onder de 3500 kilo blijft
Een aanhanger boven de 750 kg heeft bij mijn weten altijd een eigen kenteken.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 17:41:45 #137
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_62265013
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:56 schreef Kreator het volgende:
Ah. Ja dan rij je al jaren onverzekerd op je brommert.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_62738104
Ik zou nog wel graag willen weten wat de 'extra' kosten zouden kunnen worden in het geval ik voor de rechter moet verschijnen. Kan iemand die al wat ervaring heeft, daar meer over zeggen?
pi_62741106
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 16:01 schreef Kreator het volgende:
Bovendien heeft TS wel een rijbewijs, alleen niet om met een aanhanger te rijden die zwaarder is dan X kg. Nou wooptiefuckingdoo, wat een ramp.
Er is ook een reden dat TS bijvoorbeeld geen vervoermiddel mag besturen waarin 8 of meer passagiers zitten. Dikke kans dat zo'n busje kleiner is dan een kleine vrachtwagen die je nog wel met B mag rijden.

Dit zijn precies dezelfde dingen die je behoort te weten als bestuurder. Je krijgt niet voor niets eerst een theorie-examen. Jouw argument dat je dat allemaal niet uit je hoofd meer kan weten is erg slap. Het is namelijk ook niet nodig om exact te onthouden, het belangrijkste is dat je weet dat er iets speelt bij een bepaalde situatie. Op basis van herkenning kan je dus opzoeken wat de exacte regels zijn.

Oh, en TS die zichzelf slachtoffer noemt

Slachtoffer van z'n eigen domheid ja. Natuurlijk is het rijden met de combinatie zoals je gedaan hebt niet gevaarlijker dan met een aanhanger van hetzelfde gewicht maar met lager laadvermogen. Het gaat erom dat de politie niet individueel kan gaan schatten en meten wat je wel of niet mag vervoeren. Een lege trailer is natuurlijk ook makkelijk te bepalen op gewicht, maar helaas staat dat niet zo in de wet. Gewoon dokken dus. Als je het voor laat komen ga je waarschijnlijk wel met een stukje meer naar huis, want steekhoudende argumenten heb je namelijk niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheSilverSpoon op 28-10-2008 08:32:54 ]
pi_69394252
Ik zou nog wel graag willen weten wat de 'extra' kosten zouden kunnen worden in het geval ik voor de rechter moet verschijnen. Kan iemand die al wat ervaring heeft, daar meer over zeggen?
  maandag 25 mei 2009 @ 20:31:02 #141
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_69394671
Ignorant fuck
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_69402825
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 20:53 schreef trancemaniak het volgende:
Overigens was de kar leeg op het moment dat ik werd aangehouden.
Boeiend, het gaat om ledig gewicht + laadvermogen. Dat is de massa van de aanhanger. En daarvoor gelden simpele regels. Bijgaand een schema:

En dat jij dom bent, daar kunnen wij niets aan doen. Gewoon betalen. Voor ongeveer 400 euro heb je trouwens E achter B en mag je gewoon legaal ermee rijden.
pi_69402901
quote:
Op maandag 25 mei 2009 20:21 schreef trancemaniak het volgende:
Dat weet ik dan wel uit ervaring, die waren er niet. Athans, niet toen wij iets lieten voorkomen. OvJ eiste zelfde bedrag (zelfs 1 hele euro lager ) dan op de boete. En die werd door de rechter toegewezen. Kwamen verder geen kosten bij.

Overigens ben je gek om het voor te laten komen, dit ga je 200% zeker verliezen. Athans, ik zie geen enkele reden of argument dat in je voordeel pleit.
pi_69540185
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 20:52 schreef trancemaniak het volgende:

[..]

Dat kan best zijn, maar het is ook enigszins een principekwestie. Als je een dergelijk hoge boete krijgt wanneer je helemaal geen rijbewijs zou hebben, Ok. Maar omdat je slechts met een kar rijdt die niet aan de eisen voldoet voor wat betreft het rijbewijs B, dan rekenen ze gelijk zo'n hoog bedrag? Dat vind ik niet fair.
Het gaat je om het principe? Het is simpel, jij hebt geen rijbewijs om met die kar te mogen rijden...en je doet het wel. Gewoon stom dus.Net zo erg als iemand die geen rijbewijs heeft en toch gaat rijden.

Vind je het bedrag te hoog? => Mooi daar dient een boete ook voor... anders doe je het volgende keer nog een keer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')