abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 oktober 2008 @ 00:59:30 #51
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_62220557
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_62220594
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 00:55 schreef en_door_slecht het volgende:
Precies, maar waarom heeft Wellink die kneuzen dan binnen gelaten? Nu kunnen de ING's en Rabo's voor de rommel opdraaien
True. Da's inderdaad balen. Maar ook een beetje achterafgepraat.
en zijn vriendje de Kietelaar
pi_62220617
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 00:47 schreef sitting_elfling het volgende:
waarom wil eigenlijk iedereen z'n geld van de rekening halen? Door dat te doen wordt je geld vanzelf minder waard, zo gooi je inwezen de inflatie alleen maar omhoog en vreet je je geld op.
Wat een vreemde redenatie trouwens. Door je geld over te zetten van de ene naar de andere bank "wordt je geld vanzelf minder waard en gooi je in wezen de inflatie alleen maar omhoog en vreet je je geld op"? Hoe verzin je het.
pi_62220641
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 00:58 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

je snapt natuurlijk zelf ook wel dat met het geld weghalen bij de bank je zoiets alleen versneld...
Snap alleen niet dat mensen zo naief zijn om alles maar bij 1 bank neer te dumpen, of afgaan op mooie praatjes van als we failliet raakt krijg je alles terug, .. als iets te mooi is om waar te zijn ... is het dat ook.

Zorg gewoon dat je bij verscheidene banken zit..
ik verwijs even naar mijn eigen post.

1 het probleem is geen nederlands probleem
2 icesave bestaat juist omdat ijsland al veel langer problemen heeft (proberen geld bijelkaar te schrapen in het buitenland om hun eigen stelsel te redden, iets wat alleen mogelijk was door hele hoge rente te bieden) , mensen met een beetje kennis van zaken hadden er dus sowieso nooit een rekening geopend.
pi_62220673
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:01 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

True. Da's inderdaad balen. Maar ook een beetje achterafgepraat.
Voor lullo's zoals jij en ik is dat goedkoop de koe in de kont kijken. Voor Wellink niet. Al jaren wordt er zelfs hier op Fok over gesproken dat die hele leenmarkt zo gammel is als wat. Of dat nu de Yanks zijn, of het money-is-debt (klets)praatje, dat doet er niet toe. Al die tijd is al duidelijk dat IJsland heel erg hoog spel speelt, Wellink had dat moeten weten. En hij wist dat, maar wat zijn zijn beweegredenen geweest om niet in te grijpen?
pi_62220680
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:03 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Wat een vreemde redenatie trouwens. Door je geld over te zetten van de ene naar de andere bank "wordt je geld vanzelf minder waard en gooi je in wezen de inflatie alleen maar omhoog en vreet je je geld op"? Hoe verzin je het.
zolang dat gebeurt is er geen porobleem , als je het geld van de bank haalt en thuis laat is er een probleem
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_62220751
Icesave is zojuist gesloten.
pi_62220754
dag
pi_62220844
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:08 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Voor lullo's zoals jij en ik is dat goedkoop de koe in de kont kijken. Voor Wellink niet. Al jaren wordt er zelfs hier op Fok over gesproken dat die hele leenmarkt zo gammel is als wat. Of dat nu de Yanks zijn, of het money-is-debt (klets)praatje, dat doet er niet toe. Al die tijd is al duidelijk dat IJsland heel erg hoog spel speelt, Wellink had dat moeten weten. En hij wist dat, maar wat zijn zijn beweegredenen geweest om niet in te grijpen?
Allemaal waar. Maar misschien speelden er ook andere belangen mee. IJsland is dan wel geen lid van de EU, maar wel lid van de EER. Ik kan me dus voorstellen dat men elkaar binnen die ruimte ook een beetje helpt als er stront aan de knikker komt.

Natuurlijk kun je nu concluderen dat de naïeve pogingen tot redding van het IJslandse bankenstelsel uiteindelijk slechter uitpakken voor de Europese economie in plaats van beter (had de boel destijds lekker laten ploffen dan was ons nu veel ellende bespaard gebleven), maar dat blijft een achteraf-verhaal.
pi_62220865
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:08 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

zolang dat gebeurt is er geen porobleem , als je het geld van de bank haalt en thuis laat is er een probleem
Dan ontvang je geen rente. Maar da's toch geen probleem?
pi_62221044
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:19 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Dan ontvang je geen rente. Maar da's toch geen probleem?
Als iedereen zijn geld gaat oppotten en niet meer bij de bank dumpt. Kan de bank geen geld uitlenen aan bedrijven. Bedrijven zullen prijzen omhoog gooien en mensen ontslaan om meer geld binnen te kunnen krijgen, anders draaien ze verlies. Prijzen zullen als een gek stijgen.. zoals in de 20ies 30ies .. en zo wordt het geld wat je thuis houdt niks meer waard.

Banken hebben liquide middelen nodig.. haal je geld weg, hebben ze dat niet meer.. zo kakt de economie vanzelf in
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_62221074
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:33 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Als iedereen zijn geld gaat oppotten en niet meer bij de bank dumpt. Kan de bank geen geld uitlenen aan bedrijven. Bedrijven zullen prijzen omhoog gooien en mensen ontslaan om meer geld binnen te kunnen krijgen, anders draaien ze verlies. Prijzen zullen als een gek stijgen.. zoals in de 20ies 30ies .. en zo wordt het geld wat je thuis houdt niks meer waard.

Banken hebben liquide middelen nodig.. haal je geld weg, hebben ze dat niet meer.. zo kakt de economie vanzelf in
Wat een kleuterschool economie.
pi_62221084
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:35 schreef Thieske het volgende:

[..]

Wat een kleuterschool economie.
Ik krijg het hier op de uni in londen onderwezen
pi_62221119
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:36 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik krijg het hier op de uni in londen onderwezen
Ik heb helemaal geen economische achtergrond ofzo.
Maar het is toch helemaal niet mogelijk dat iedereen z'n geld van de bank haalt? Zo veel geld (als in papiergeld en munten) is er toch helemaal niet in omloop?
Dus het loopt toch al veel eerder spaak?
pi_62221164
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:39 schreef Thieske het volgende:

De pinautomaten leeg en de internetsites overbelast.
***** Kraak.....
  woensdag 8 oktober 2008 @ 01:46:57 #66
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_62221193
quote:
Maar het is toch helemaal niet mogelijk dat iedereen z'n geld van de bank haalt? Zo veel geld (als in papiergeld en munten) is er toch helemaal niet in omloop?
Geld van zichzelf is sowieso niks waard. Het probleem is dat ons economische systeem gebaseerd is op blind vertrouwen in plaats van gebaseerd te zijn op iets van een vaste waarde (zoals goud of schelpjes ).
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_62221213
quote:

[..]

Klopt, maar een groot gedeelte zal dan zijn geld nooit meer terug zien omdat het andere gedeelte slim denkt te zijn door al het geld van de bank te halen. Iedere bank gebruikt immers de betaal/spaar rekeningen van hun klanten als dekking zijnde. Om bijv. leningen van te betalen.. valt er 1 stukje uit de connectie weg.. klapt het als een kaartenhuis in elkaar.

Maar inderdaad, niet iedereen kan zijn geld van de bank afhalen, want op een gegeven moment zal de bank sluiten om niet in verdere problemen te geraken
pi_62221219
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:46 schreef Catbert het volgende:

[..]

Geld van zichzelf is sowieso niks waard. Het probleem is dat ons economische systeem gebaseerd is op blind vertrouwen in plaats van gebaseerd te zijn op iets van een vaste waarde (zoals goud of schelpjes ).
En dat is maar goed ook
  woensdag 8 oktober 2008 @ 01:53:34 #69
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_62221255
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:49 schreef sitting_elfling het volgende:

En dat is maar goed ook
Nou, ik vind het huidige systeem waarbij banken gewoon out of thin air geld creeren niet echt 'goed' te noemen. Flinke bankrun en de economie ligt op z'n gat.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_62221329
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:53 schreef Catbert het volgende:

[..]

Nou, ik vind het huidige systeem waarbij banken gewoon out of thin air geld creeren niet echt 'goed' te noemen. Flinke bankrun en de economie ligt op z'n gat.
Het huidige systeem niet goed vinden, of een papier waar een bedrag op staat waarderen zijn natuurlijk 2 andere dingen.

Het basis systeem bij de banken is verneukt.. klopt.. maar om terug te gaan naar schelpjes en steentjes en goud / zilver is ook geen optie.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 02:06:31 #71
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_62221406
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:53 schreef Catbert het volgende:

Er is niet echt een alternatief denk ik.

Dat geld creeëren is alleen maar goed. Wanneer er geen kredieten meer worden verstrekt, zullen veel bedrijven niet meer kunnen draaien (inkoop op krediet, investeringen etc.). De kredietcrisis legt natuurlijk wel een zwakke plek bloot. Er hebben rotte appels te veel risico genomen. Deze worden er nu uitgesaneerd en in de toekomst zal het toezicht zich moeten richten op bijvoorbeeld de onderlinge verbanden tussen de banken en niet alleen per bank kijken wat de balans is.

Lees anders dit stukje eens http://www.beleggersbelan(...)et-uitzonderlijk.htm . Hierin staat dat deze problemen in de banksector in feite van alle tijden is.
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
  woensdag 8 oktober 2008 @ 02:15:25 #72
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_62221500
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 02:06 schreef yozd het volgende:
Er is niet echt een alternatief denk ik.

Dat geld creeëren is alleen maar goed. Wanneer er geen kredieten meer worden verstrekt, zullen veel bedrijven niet meer kunnen draaien (inkoop op krediet, investeringen etc.). De kredietcrisis legt natuurlijk wel een zwakke plek bloot. Er hebben rotte appels te veel risico genomen. Deze worden er nu uitgesaneerd en in de toekomst zal het toezicht zich moeten richten op bijvoorbeeld de onderlinge verbanden tussen de banken en niet alleen per bank kijken wat de balans is.

Lees anders dit stukje eens http://www.beleggersbelan(...)et-uitzonderlijk.htm . Hierin staat dat deze problemen in de banksector in feite van alle tijden is.
Met creeren bedoel ik dat banken meer geld 'maken'. Natuurlijk is geld uitlenen belangrijk, maar dat zou in princiepe geld moeten zijn dat inderdaad bestaat, en dus ergens vandaan komt. Nu snap ik dat het een systeem is dat niet zomaar veranderd kan worden, maar het systeem is gebaseerd op een vertrouwen in geld, en dat is enorm risicovol.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 02:49:26 #73
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_62221748
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 02:15 schreef Catbert het volgende:

[..]

Met creeren bedoel ik dat banken meer geld 'maken'. Natuurlijk is geld uitlenen belangrijk, maar dat zou in princiepe geld moeten zijn dat inderdaad bestaat, en dus ergens vandaan komt. Nu snap ik dat het een systeem is dat niet zomaar veranderd kan worden, maar het systeem is gebaseerd op een vertrouwen in geld, en dat is enorm risicovol.
Banken maken geld door geld uit te lenen. Stel het publiek brengt 100 miljard naar de bank, dan leent die bank 800 miljard uit in de wetenschap dat het publiek toch nooit allemaal tegelijk hun geld eraf haalt (tenzij er een run op komt, zoals nu bij Icesafe). Nu is er dus geld "gemaakt".

Als banken slechts 100 miljard kunnen uitlenen (of misschien zelfs nog minder, omdat het publiek zo nu en dan wat uitcashed) dan zit er te weinig geld in de economie om investeringen e.d. te bekostigen.

Ja, het is een risicovol systeem. Vandaar dat er goed toezicht nodig is. En schurken die een gevaarlijk spel spelen moeten gestraft worden. De topmannen van Enron werden ook geboeid afgevoerd. Misschien dat het met de topmannen van sommige banken ook gaat gebeuren. Aan de andere kant; de economie groeit door innovatie en daar moeten soms risico's bij gelopen worden. Dit moet alleen niet te ver gaan.
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
  woensdag 8 oktober 2008 @ 02:53:39 #74
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_62221785
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 02:49 schreef yozd het volgende:

Banken maken geld door geld uit te lenen. Stel het publiek brengt 100 miljard naar de bank, dan leent die bank 800 miljard uit in de wetenschap dat het publiek toch nooit allemaal tegelijk hun geld eraf haalt (tenzij er een run op komt, zoals nu bij Icesafe). Nu is er dus geld "gemaakt".
Nee, want dat geld bestaat, is uitgegeven, en zijn die mensen in princiepe aan de bank schuldig. Het probleem is dat banken een bepaald perccentage van wat ze hebben (10% ofzo) meer morgen uitlenen dan ze hebben. Watje dan krijgt is dat een bank aan de ander leent, die heeft dan 110 miljard, waarna ze 121 miljard terug kunnen lenen. Op deze manier wordt er geld gecreerd dat niet bestaat en ook nooit uitgegeven is. Er is maar 100 miljard aan dollars/euro's uitgegeven, maar toch heeft zo'n bank 121 in de boeken staan.
pi_62221815
tvp
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')