Volgens de heersende Fokwijsheid betekent het ook meteen dat het aantal luiwamessen en dommerikken in NL toe neemt. Ja jongens, de Nederlandse genen degenereren. Human degeneration in optima forma! Het Hollansche überRasch staat onder druk.quote:Actie bonden voor 'fatsoenlijk werk'
AMSTERDAM - Het aantal laagbetaalden in Nederland is de afgelopen dertig jaar verdubbeld tot 1,25 miljoen. Nederland telt ook 1,9 miljoen flexwerkers, van wie een groot deel niet uit vrije wil op tijdelijke basis aan het werk is.
Deze cijfers presenteerde de vakcentrale dinsdag bij de aftrap van de campagne „Gewoon goed werk”. Vakbonden in de hele wereld voeren dinsdag actie voor „Decent Work” . Ook in Nederland is dat volgens de bonden geen overbodige luxe.
Lage betaling is een belangrijke aanwijzing voor het ontbreken van „decent work', aldus de FNV. De vakcentrale rekent mensen die minder dan 10 euro bruto per uur verdienen, tot laagbetaalden. Steeds vaker zijn laagbetaalden mensen met een middelbare opleiding, aldus de FNV.
Werk moet voldoende lonen om zelfstandig van te kunnen leven, stelt FNV-voorzitter Agnes Jongerius. Flexwerk mag van de FNV alleen wanneer het echt nodig is, dus bij ziekte of piekdrukte.
Bruto uurloon van 10 ¤ is dan ook ruimschoots voldoende om zelfstandig van te kunnen leven, het probleem is dat je er netto zo verdomd weinig van over houdt.quote:Werk moet voldoende lonen om zelfstandig van te kunnen leven, stelt FNV-voorzitter Agnes Jongerius. Flexwerk mag van de FNV alleen wanneer het echt nodig is, dus bij ziekte of piekdrukte.
Je beseft je dat het minimuloon maar 1,50 per uur lager ligt he? 10 euro per uur is inderdaad genoeg om van te leven maar het is wel érg krap en zeker niet motiverend om hard aa nde slag te gaan elke dag als je ziet wat alles kost tegenwoordig, en dan met name de basisvoorzieningen als wonen, energie en voeding.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 09:44 schreef Chewie het volgende:
[..]
Bruto uurloon van 10 ¤ is dan ook ruimschoots voldoende om zelfstandig van te kunnen leven, het probleem is dat je er netto zo verdomd weinig van over houdt.
Het standpunt over flexwerk van de FNV zou lachwekkend zijn als het niet zo stupide is, prima als de leden dat niet willen maar dat is maar een klein gedeelte van de arbeidsmarkt bovendien is de opmerking over het aantal werknemers die dat niet zouden willen nogal leeg want wat is veel.
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=31996quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:12 schreef SjonLok het volgende:
10 euro per uur laag?!?!?!
Het minimum uurloon vanaf 23 jaar is
8,70 bij 36 uur per week
8,24 bij 38 uur per week
7,83 bij 40 uur per week
10,- per uur is dus zo'n 15% tot 28% hoger dan het minimumloon. En nog durven de bonden te zeggen dat het weinig is.
Van 1275 per maand kan je prima rondkomen! Je moet alleen wel met geld om kunnen gaan en niet boven je stand leven en ik gok dat em daar het probleem zit... Iedereen wil zoveel, van alles aan spullen, dure vakanties, auto's, een veel te duur huis kopen etc etc. Mijn ouders (net als jouw ouders waarschijnlijk) hebben ook ooit zo moeten beginnen en het ook rustig aan moeten doen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:23 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=31996
Minumloon bij 40u is 8,47 per uur. 10 euro is dus maar 18% hoger dan het minumumloon PLUS je valt buiten alle subsidieregelingen!
Je hebt het bij 10 euro per uur over 1600 euro bruto trouwens, niet echt een vetpot hoor, dat is ongeveer 1275 euro netto per maand.
Ik weet ook wel dat je van dat geld prima kan rondkomen, ik heb er jarenlang van moeten leven. En ook nu verdien ik niet enorm veel meer maargoed, je moet dan wel genoegen nemen met een klein flatje in een achterstandswijk. Je hebt dan ook eigenlijk amper kans om daar ooit weg te kunnen. Maar idd, rondkomen kan je er wel van. Sparen lukt alleen niet zo heel goed en ook veel uitgeven kun je niet. Dus als er steeds meer laagbetaalde mensen bijkomen lijdt de economie hier op den duur ook onder . Dure huizen kunnen niet meer gekocht worden, inkomsten van winkels lopen terug etc etc.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:39 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Van 1275 per maand kan je prima rondkomen! Je moet alleen wel met geld om kunnen gaan en niet boven je stand leven en ik gok dat em daar het probleem zit... Iedereen wil zoveel, van alles aan spullen, dure vakanties, auto's, een veel te duur huis kopen etc etc. Mijn ouders (net als jouw ouders waarschijnlijk) hebben ook ooit zo moeten beginnen en het ook rustig aan moeten doen.
Het wordt pas vervelend naar mijn idee wanneer je weet dat iemand zijn leven lang op dat salaris blijft zitten, ondanks allerlei inspanningen etc.
Ik denk dat dat allemaal wel meevalt. Ook ik heb een tijd van dat inkomen geleefd, en ik woonde niet in een achterstandswijk en kon ook prima sparen... Dus blijkbaar is het net hoe je er mee omgaat. En ik denk dat de economische gevolgen die jij nu schetst ook een beetje overdreven zijnquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:52 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik weet ook wel dat je van dat geld prima kan rondkomen, ik heb er jarenlang van moeten leven. En ook nu verdien ik niet enorm veel meer maargoed, je moet dan wel genoegen nemen met een klein flatje in een achterstandswijk. Je hebt dan ook eigenlijk amper kans om daar ooit weg te kunnen. Maar idd, rondkomen kan je er wel van. Sparen lukt alleen niet zo heel goed en ook veel uitgeven kun je niet. Dus als er steeds meer laagbetaalde mensen bijkomen lijdt de economie hier op den duur ook onder . Dure huizen kunnen niet meer gekocht worden, inkomsten van winkels lopen terug etc etc.
.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 12:10 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Ik denk dat dat allemaal wel meevalt. Ook ik heb een tijd van dat inkomen geleefd, en ik woonde niet in een achterstandswijk en kon ook prima sparen... Dus blijkbaar is het net hoe je er mee omgaat. En ik denk dat de economische gevolgen die jij nu schetst ook een beetje overdreven zijnEr zijn nog voldoende mensen die wel "veel" kunnen uitgeven, en wanneer je spaart kan ook een "laagbetaalde" wel eens iets duurders kopen. En waarom zou je in een duurder huis willen wonen? De prijzen zijn toch ook belachelijk? Ik wacht op het moment dat een koopwoning weer voor een reële prijs verkocht wordt, ik vind een rijtjes woning geen 3 ton waard namelijk... dan huur ik veel liever bij een woningbouw
Zoals ik al zei is het tientje het probleem niet maar wat je daar netto van overhoudt. Ook dat de overheid de huizenmarkt compleet verneukt heeft en je daardoor buitensporig veel kwijt bent om te wonen helpt niet echt mee.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 10:54 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Je beseft je dat het minimuloon maar 1,50 per uur lager ligt he? 10 euro per uur is inderdaad genoeg om van te leven maar het is wel érg krap en zeker niet motiverend om hard aa nde slag te gaan elke dag als je ziet wat alles kost tegenwoordig, en dan met name de basisvoorzieningen als wonen, energie en voeding.
Zeker als je je bedenkt dat je met een tientje per uur NERGENS ook maar recht hebt op kwijtschelding van belastingen of subsidieregelingen.
http://www.toeslagen.nl/p(...)r-06.html#P126_11112quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:31 schreef Chewie het volgende:
[..]
Zoals ik al zei is het tientje het probleem niet maar wat je daar netto van overhoudt. Ook dat de overheid de huizenmarkt compleet verneukt heeft en je daardoor buitensporig veel kwijt bent om te wonen helpt niet echt mee.
Hoe kom je er trouwens bij dat je nergens meer recht op zou hebben? Voor huursubsidie kom je nog wel in aanmerking
Dat is toch al jaren bekend:quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 09:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Volgens de heersende Fokwijsheid betekent het ook meteen dat het aantal luiwamessen en dommerikken in NL toe neemt. Ja jongens, de Nederlandse genen degenereren. Human degeneration in optima forma! Het Hollansche überRasch staat onder druk.
Is je eigen broek op kunnen houden niet motivatie genoeg?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 10:54 schreef Metro2005 het volgende:
10 euro per uur is inderdaad genoeg om van te leven maar het is wel érg krap en zeker niet motiverend om hard aa nde slag te gaan elke dag als je ziet wat alles kost tegenwoordig, en dan met name de basisvoorzieningen als wonen, energie en voeding.
Als je zorgt dat het interessant genoeg is voor de werkgever om jou iedere dag op te laten draven heb je zekerheid hoor.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 10:59 schreef LXIV het volgende:
Die mensen hebben geen enkele zekerheid, kunnen geen hypotheek nemen, etc.
Een procent of 20 meer dan heel weinig is nog steeds niet veel hoor.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:12 schreef SjonLok het volgende:
10 euro per uur laag?!?!?!
Het minimum uurloon vanaf 23 jaar is
8,70 bij 36 uur per week
8,24 bij 38 uur per week
7,83 bij 40 uur per week
10,- per uur is dus zo'n 15% tot 28% hoger dan het minimumloon. En nog durven de bonden te zeggen dat het weinig is.
Die huizenmarkt is de laatste jaren vooral verneukt door de tweeverdienersquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:31 schreef Chewie het volgende:
[..]
Zoals ik al zei is het tientje het probleem niet maar wat je daar netto van overhoudt. Ook dat de overheid de huizenmarkt compleet verneukt heeft en je daardoor buitensporig veel kwijt bent om te wonen helpt niet echt mee.
Hoe kom je er trouwens bij dat je nergens meer recht op zou hebben? Voor huursubsidie kom je nog wel in aanmerking
Waarom zou het meer moeten zijn?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 18:55 schreef du_ke het volgende:
Het minimumloon is maar net voldoende om fatsoenlijk van rond te komen
Idd, het heet niet voor niets minimumloonquote:
Dat hoeft ook niet. Ik bedoel ermee dat het bepaald geen vetpot is en dat iets meer dan het minimumloon nog niet veel is.quote:
Hoe moet ik dat lezen? Zijn dat dwangarbeiders? Dit is een absurde uitspraak. Dit is het ontkennen van de verantwoordelijkheid die iemand draagt voor de keuze om een bepaalde arbeidsovereenkomst aan te gaan.quote:Nederland telt ook 1,9 miljoen flexwerkers, van wie een groot deel niet uit vrije wil op tijdelijke basis aan het werk is.
In NL? Kom op zeg... Iedereen in NL heeft het goed. Dat we inmiddels zo'n verwend volkje zijn dat niet naar het buitenland op vakantie kunnen als "armoede" wordt betiteld, maakt dat niet anders.quote:
Dat zijn de juiste vragen ja.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 18:25 schreef OldJeller het volgende:
Vragen die men zichzelf kan stellen:
- hoe komt dat?
- is Nederland voorbij haar beste tijd?
quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
In NL? Kom op zeg... Iedereen in NL heeft het goed. Dat we inmiddels zo'n verwend volkje zijn dat niet naar het buitenland op vakantie kunnen als "armoede" wordt betiteld, maakt dat niet anders.
Ga je nu net doen alsof je met minimumloon honger moet lijden?quote:
Meer dan als in 1995, meer dan als in 1985 en meer dan als in 1975 (maarja, dat was lang geleden, toen stemde men nog massaal op de PvdA).quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ga je nu net doen alsof je met minimumloon honger moet lijden?
Puur gelul. Vandaag de dag is je koopkracht met minimumloon hoger dan in 1995, toen was het hoger dan in 1985, toen het beter was dan in 1975...quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:25 schreef Klopkoek het volgende:
Meer dan als in 1995, meer dan als in 1985 en meer dan als in 1975 (maarja, dat was lang geleden, toen stemde men nog massaal op de PvdA).
Precies. Iedereen met twee werkende hersencellen of meer kan met eigen ogen constateren dat ook de minima steeds meer luxe krijgt.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:40 schreef ShadyLane het volgende:
Ik weet niet wat onderzoeksbureaus erover denken, maar als ik op mijn eigen ervaringen afga, lijkt mij dat een gezin met minimumloon het nu absoluut luxer heeft dan wij destijds in 1985. En wij hadden het alweer oneindig veel luxer dan onze ouders (ook kinderen van minimumloners) in hun jeugd.
Precies: ook de frase "de armen worden armer en de rijken worden rijker" is een pure leugen.quote:Wellicht is de kloof groter geworden, al meen ik laatst gelezen te hebben dat dat in NL juist niet zo is.
Dat heet gewoon dysgenetica: http://wapedia.mobi/nl/Dysgeneticaquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 09:06 schreef Klopkoek het volgende:
Volgens de heersende Fokwijsheid betekent het ook meteen dat het aantal luiwamessen en dommerikken in NL toe neemt. Ja jongens, de Nederlandse genen degenereren. Human degeneration in optima forma! Het Hollansche überRasch staat onder druk.
De vraag is wat je onder armoede verstaat.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
In NL? Kom op zeg... Iedereen in NL heeft het goed. Dat we inmiddels zo'n verwend volkje zijn dat niet naar het buitenland op vakantie kunnen als "armoede" wordt betiteld, maakt dat niet anders.
Gewoon: niet kunnen voorzien in basisbehoeften. Echte armoede dus, ipv relatieve armoede, waarbij in theorie een miljonair arm kan zijn, mits hij in een gebied zit met miljardairs...quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:47 schreef nikk het volgende:
De vraag is wat je onder armoede verstaat.
Armoede in Nederland is natuurlijk wel wat anders dan armoede in pakweg Ethiopië.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 22:18 schreef DS4 het volgende:
[..]
Gewoon: niet kunnen voorzien in basisbehoeften. Echte armoede dus, ipv relatieve armoede, waarbij in theorie een miljonair arm kan zijn, mits hij in een gebied zit met miljardairs...
Armoede is wat mij betreft niet relatief. Maar ik vind het wel een grijs gebied en tijdsgeboden. Dan hebben we het niet over de mijonairs in een gebied van miljardairs. Maar over een gezin dat moet rondkomen van het minimumloon of wat daar net boven ligt. Dat is, in mijn ogen, armoede.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 22:18 schreef DS4 het volgende:
[..]
Gewoon: niet kunnen voorzien in basisbehoeften. Echte armoede dus, ipv relatieve armoede, waarbij in theorie een miljonair arm kan zijn, mits hij in een gebied zit met miljardairs...
Met alle respect, maar dit is een relatieve benadering...quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 22:37 schreef nikk het volgende:
Armoede is wat mij betreft niet relatief. Maar ik vind het wel een grijs gebied en tijdsgeboden. Dan hebben we het niet over de mijonairs in een gebied van miljardairs. Maar over een gezin dat moet rondkomen van het minimumloon of wat daar net boven ligt. Dat is, in mijn ogen, armoede.
Precies.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 22:46 schreef Fastmatti het volgende:
Zolang de laagstbetaalden op vakantie kunnen, roken, mobiele telefoons, drinken, een hond kunnen hebben, etc valt het allemaal wel mee.
Nee, armoede in NL bestaat niet. Op de bekende geesteszieken na die zwerven omdat we nu eenmaal willen bezuinigen op ziektekosten na dan...quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 22:35 schreef du_ke het volgende:
Armoede in Nederland is natuurlijk wel wat anders dan armoede in pakweg Ethiopië.
Ik ook, maar doe dat naast een betaalde baan. Heb meelij.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 23:25 schreef Picchia het volgende:
Ik doe vrijwilligerswerk. Vreselijk. Ik hoop dat Jongerius daar snel wat aan doet, voordat ik ten onder ga aan deze slavenarbeid.
Twee baantjes nodig om rond te komen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 23:28 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik ook, maar doe dat naast een betaalde baan. Heb meelij.
De ene kost alleen maar klauwen vol geldquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 23:30 schreef Picchia het volgende:
[..]
Twee baantjes nodig om rond te komen.
Het is maar hoe je het bekijkt inderdaad... Met de definitie van Van Dale bestaat in Nederland geen armoede op die enkele uitzondering na die je al noemde. Ik vind die definitie echter niet correct, het is veel te technisch of zo je wilt zwart/wit.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 22:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Met alle respect, maar dit is een relatieve benadering...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |