abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62194184
quote:
Actie bonden voor 'fatsoenlijk werk'
AMSTERDAM - Het aantal laagbetaalden in Nederland is de afgelopen dertig jaar verdubbeld tot 1,25 miljoen. Nederland telt ook 1,9 miljoen flexwerkers, van wie een groot deel niet uit vrije wil op tijdelijke basis aan het werk is.
Deze cijfers presenteerde de vakcentrale dinsdag bij de aftrap van de campagne „Gewoon goed werk”. Vakbonden in de hele wereld voeren dinsdag actie voor „Decent Work” . Ook in Nederland is dat volgens de bonden geen overbodige luxe.

Lage betaling is een belangrijke aanwijzing voor het ontbreken van „decent work', aldus de FNV. De vakcentrale rekent mensen die minder dan 10 euro bruto per uur verdienen, tot laagbetaalden. Steeds vaker zijn laagbetaalden mensen met een middelbare opleiding, aldus de FNV.

Werk moet voldoende lonen om zelfstandig van te kunnen leven, stelt FNV-voorzitter Agnes Jongerius. Flexwerk mag van de FNV alleen wanneer het echt nodig is, dus bij ziekte of piekdrukte.
Volgens de heersende Fokwijsheid betekent het ook meteen dat het aantal luiwamessen en dommerikken in NL toe neemt. Ja jongens, de Nederlandse genen degenereren. Human degeneration in optima forma! Het Hollansche überRasch staat onder druk.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 09:17:47 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_62194341
Waar lag de grens qua uurloon 30 jaar geleden? En wat heeft de inflatie sinds die tijd gedaan?
Zonder die informatie is het alleen maar een kunstmatige grens (omdat 10 euro zo'n mooi rond getal is)...

Realiseer je vooral dat vakbonden er belang bij hebben dat mensen denken te weinig geld te krijgen, dat levert namelijk nieuwe leden op.
censuur :O
pi_62194831
quote:
Werk moet voldoende lonen om zelfstandig van te kunnen leven, stelt FNV-voorzitter Agnes Jongerius. Flexwerk mag van de FNV alleen wanneer het echt nodig is, dus bij ziekte of piekdrukte.
Bruto uurloon van 10 ¤ is dan ook ruimschoots voldoende om zelfstandig van te kunnen leven, het probleem is dat je er netto zo verdomd weinig van over houdt.

Het standpunt over flexwerk van de FNV zou lachwekkend zijn als het niet zo stupide is, prima als de leden dat niet willen maar dat is maar een klein gedeelte van de arbeidsmarkt bovendien is de opmerking over het aantal werknemers die dat niet zouden willen nogal leeg want wat is veel.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 09:48:32 #4
23755 brienen
een resize is slecht voor je
pi_62194913
Is dit niet gewoon het gevolg van dat mensen langer door moeten werken en mensen die mogen stoppen nog voor de fun een baantje houden.

Zie mensen hier vaak met de vut gaan en dan gaan ze daarna werken als koerier ofzo
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 10:54:10 #5
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_62196350
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 09:44 schreef Chewie het volgende:

[..]

Bruto uurloon van 10 ¤ is dan ook ruimschoots voldoende om zelfstandig van te kunnen leven, het probleem is dat je er netto zo verdomd weinig van over houdt.

Het standpunt over flexwerk van de FNV zou lachwekkend zijn als het niet zo stupide is, prima als de leden dat niet willen maar dat is maar een klein gedeelte van de arbeidsmarkt bovendien is de opmerking over het aantal werknemers die dat niet zouden willen nogal leeg want wat is veel.
Je beseft je dat het minimuloon maar 1,50 per uur lager ligt he? 10 euro per uur is inderdaad genoeg om van te leven maar het is wel érg krap en zeker niet motiverend om hard aa nde slag te gaan elke dag als je ziet wat alles kost tegenwoordig, en dan met name de basisvoorzieningen als wonen, energie en voeding.
Zeker als je je bedenkt dat je met een tientje per uur NERGENS ook maar recht hebt op kwijtschelding van belastingen of subsidieregelingen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 10:59:23 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62196516
Als mensen een tientje per uur zouden verdienen, maar gewoon verzekerd zouden zijn van een 40-uren contract, reiskostenvergoeding en een normaal rooster, dan zou het nog niet zo'n ramp zijn.

Ik hoor echter steeds vaker van zogenaamde 0-uren contracten. Dan kunnen ze je op laten draven wanneer het hun uitkomt, en wanneer het even rustig is dan heb je dus helemaal niks die week. Die mensen hebben geen enkele zekerheid, kunnen geen hypotheek nemen, etc.
The End Times are wild
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:12:36 #7
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_62196862
10 euro per uur laag?!?!?!

Het minimum uurloon vanaf 23 jaar is
8,70 bij 36 uur per week
8,24 bij 38 uur per week
7,83 bij 40 uur per week

10,- per uur is dus zo'n 15% tot 28% hoger dan het minimumloon. En nog durven de bonden te zeggen dat het weinig is.

dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:23:03 #8
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_62197126
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:12 schreef SjonLok het volgende:

8,70 bij 36 uur per week
8,24 bij 38 uur per week
7,83 bij 40 uur per week

10,- per uur is dus zo'n 15% tot 28% hoger dan het minimumloon. En nog durven de bonden te zeggen dat het weinig is.

http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=31996

Minumloon bij 40u is 8,47 per uur. 10 euro is dus maar 18% hoger dan het minumumloon PLUS je valt buiten alle subsidieregelingen!

Je hebt het bij 10 euro per uur over 1600 euro bruto trouwens, niet echt een vetpot hoor, dat is ongeveer 1275 euro netto per maand.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:39:37 #9
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_62197609
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:23 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=31996

Minumloon bij 40u is 8,47 per uur. 10 euro is dus maar 18% hoger dan het minumumloon PLUS je valt buiten alle subsidieregelingen!

Je hebt het bij 10 euro per uur over 1600 euro bruto trouwens, niet echt een vetpot hoor, dat is ongeveer 1275 euro netto per maand.
Van 1275 per maand kan je prima rondkomen! Je moet alleen wel met geld om kunnen gaan en niet boven je stand leven en ik gok dat em daar het probleem zit... Iedereen wil zoveel, van alles aan spullen, dure vakanties, auto's, een veel te duur huis kopen etc etc. Mijn ouders (net als jouw ouders waarschijnlijk) hebben ook ooit zo moeten beginnen en het ook rustig aan moeten doen.
Het wordt pas vervelend naar mijn idee wanneer je weet dat iemand zijn leven lang op dat salaris blijft zitten, ondanks allerlei inspanningen etc.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:52:56 #10
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_62197936
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:39 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Van 1275 per maand kan je prima rondkomen! Je moet alleen wel met geld om kunnen gaan en niet boven je stand leven en ik gok dat em daar het probleem zit... Iedereen wil zoveel, van alles aan spullen, dure vakanties, auto's, een veel te duur huis kopen etc etc. Mijn ouders (net als jouw ouders waarschijnlijk) hebben ook ooit zo moeten beginnen en het ook rustig aan moeten doen.
Het wordt pas vervelend naar mijn idee wanneer je weet dat iemand zijn leven lang op dat salaris blijft zitten, ondanks allerlei inspanningen etc.
Ik weet ook wel dat je van dat geld prima kan rondkomen, ik heb er jarenlang van moeten leven. En ook nu verdien ik niet enorm veel meer maargoed, je moet dan wel genoegen nemen met een klein flatje in een achterstandswijk. Je hebt dan ook eigenlijk amper kans om daar ooit weg te kunnen. Maar idd, rondkomen kan je er wel van. Sparen lukt alleen niet zo heel goed en ook veel uitgeven kun je niet. Dus als er steeds meer laagbetaalde mensen bijkomen lijdt de economie hier op den duur ook onder . Dure huizen kunnen niet meer gekocht worden, inkomsten van winkels lopen terug etc etc.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 12:10:12 #11
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_62198383
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:52 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ik weet ook wel dat je van dat geld prima kan rondkomen, ik heb er jarenlang van moeten leven. En ook nu verdien ik niet enorm veel meer maargoed, je moet dan wel genoegen nemen met een klein flatje in een achterstandswijk. Je hebt dan ook eigenlijk amper kans om daar ooit weg te kunnen. Maar idd, rondkomen kan je er wel van. Sparen lukt alleen niet zo heel goed en ook veel uitgeven kun je niet. Dus als er steeds meer laagbetaalde mensen bijkomen lijdt de economie hier op den duur ook onder . Dure huizen kunnen niet meer gekocht worden, inkomsten van winkels lopen terug etc etc.
Ik denk dat dat allemaal wel meevalt. Ook ik heb een tijd van dat inkomen geleefd, en ik woonde niet in een achterstandswijk en kon ook prima sparen... Dus blijkbaar is het net hoe je er mee omgaat. En ik denk dat de economische gevolgen die jij nu schetst ook een beetje overdreven zijn Er zijn nog voldoende mensen die wel "veel" kunnen uitgeven, en wanneer je spaart kan ook een "laagbetaalde" wel eens iets duurders kopen. En waarom zou je in een duurder huis willen wonen? De prijzen zijn toch ook belachelijk? Ik wacht op het moment dat een koopwoning weer voor een reële prijs verkocht wordt, ik vind een rijtjes woning geen 3 ton waard namelijk... dan huur ik veel liever bij een woningbouw
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 13:17:03 #12
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_62200164
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 12:10 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Ik denk dat dat allemaal wel meevalt. Ook ik heb een tijd van dat inkomen geleefd, en ik woonde niet in een achterstandswijk en kon ook prima sparen... Dus blijkbaar is het net hoe je er mee omgaat. En ik denk dat de economische gevolgen die jij nu schetst ook een beetje overdreven zijn Er zijn nog voldoende mensen die wel "veel" kunnen uitgeven, en wanneer je spaart kan ook een "laagbetaalde" wel eens iets duurders kopen. En waarom zou je in een duurder huis willen wonen? De prijzen zijn toch ook belachelijk? Ik wacht op het moment dat een koopwoning weer voor een reële prijs verkocht wordt, ik vind een rijtjes woning geen 3 ton waard namelijk... dan huur ik veel liever bij een woningbouw
.
Woningen zijn idd belachelijk duur en ik heb het er persoonlijk ook niet voor over om voor 2 tot 3 ton in een vinexrijtjeshuis te kruipen. Ben momenteel ook bezig om verhuisplannen te maken richting het oosten van het land of zelfs over de grens. Ik kon trouwens ook goed sparen maar woon niet in de meest fantastische buurt van nederland maar het is wél krap en echt uitschieters kun je niet maken. Na je vaste lasten blijft er gewoon doodleuk maar 200 euro ofzo over en dan moet je al behoorlijk zuinig doen met je energie en boodschappen.
pi_62200473
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 10:54 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Je beseft je dat het minimuloon maar 1,50 per uur lager ligt he? 10 euro per uur is inderdaad genoeg om van te leven maar het is wel érg krap en zeker niet motiverend om hard aa nde slag te gaan elke dag als je ziet wat alles kost tegenwoordig, en dan met name de basisvoorzieningen als wonen, energie en voeding.
Zeker als je je bedenkt dat je met een tientje per uur NERGENS ook maar recht hebt op kwijtschelding van belastingen of subsidieregelingen.
Zoals ik al zei is het tientje het probleem niet maar wat je daar netto van overhoudt. Ook dat de overheid de huizenmarkt compleet verneukt heeft en je daardoor buitensporig veel kwijt bent om te wonen helpt niet echt mee.

Hoe kom je er trouwens bij dat je nergens meer recht op zou hebben? Voor huursubsidie kom je nog wel in aanmerking
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 13:37:04 #14
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_62200603
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:31 schreef Chewie het volgende:

[..]

Zoals ik al zei is het tientje het probleem niet maar wat je daar netto van overhoudt. Ook dat de overheid de huizenmarkt compleet verneukt heeft en je daardoor buitensporig veel kwijt bent om te wonen helpt niet echt mee.

Hoe kom je er trouwens bij dat je nergens meer recht op zou hebben? Voor huursubsidie kom je nog wel in aanmerking
http://www.toeslagen.nl/p(...)r-06.html#P126_11112

Helaas, als je 1600 euro per maand verdient krijg je géén huurtoeslag meer.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 14:49:39 #15
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_62202306
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 09:06 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Volgens de heersende Fokwijsheid betekent het ook meteen dat het aantal luiwamessen en dommerikken in NL toe neemt. Ja jongens, de Nederlandse genen degenereren. Human degeneration in optima forma! Het Hollansche überRasch staat onder druk.
Dat is toch al jaren bekend:
pi_62208450
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 10:54 schreef Metro2005 het volgende:

10 euro per uur is inderdaad genoeg om van te leven maar het is wel érg krap en zeker niet motiverend om hard aa nde slag te gaan elke dag als je ziet wat alles kost tegenwoordig, en dan met name de basisvoorzieningen als wonen, energie en voeding.
Is je eigen broek op kunnen houden niet motivatie genoeg?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_62208513
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 10:59 schreef LXIV het volgende:
Die mensen hebben geen enkele zekerheid, kunnen geen hypotheek nemen, etc.
Als je zorgt dat het interessant genoeg is voor de werkgever om jou iedere dag op te laten draven heb je zekerheid hoor.

En met 1.600 per maand kun je (uitzonderingen daargelaten) ook geen hypotheek krijgen als je een vast contract hebt.
pi_62208537
Vragen die men zichzelf kan stellen:
- hoe komt dat?
- is Nederland voorbij haar beste tijd?
pi_62209281
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:12 schreef SjonLok het volgende:

8,70 bij 36 uur per week
8,24 bij 38 uur per week
7,83 bij 40 uur per week

Een procent of 20 meer dan heel weinig is nog steeds niet veel hoor.
Het minimumloon is maar net voldoende om fatsoenlijk van rond te komen (ik doe het er niet voor in elk geval )
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_62209471
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:31 schreef Chewie het volgende:

[..]

Die huizenmarkt is de laatste jaren vooral verneukt door de tweeverdieners .
Het percentage van hun inkomen dat huishoudens aan huisvesting uitgeven is al decennia ongeveer gelijk.
pi_62209632
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 18:55 schreef du_ke het volgende:

Het minimumloon is maar net voldoende om fatsoenlijk van rond te komen
Waarom zou het meer moeten zijn?
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 19:12:35 #22
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_62209748
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 19:08 schreef DS4 het volgende:

[..]

Idd, het heet niet voor niets minimumloon
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_62209762
Oh ja, geen versoepeling van het ontslagrecht maar wel stellen dat flexwerk alleen in uitzonderlijke gevallen zou mogen

Sowieso, de lonen zijn prima met de economie meegegroeid. Het is alleen doodzonde dat de diverse overheden er zoveel van willen hebben. Dat gecombineerd met enorme woonlasten leidt inderdaad tot werkende armen.
pi_62209902
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 19:08 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat hoeft ook niet. Ik bedoel ermee dat het bepaald geen vetpot is en dat iets meer dan het minimumloon nog niet veel is.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 19:47:30 #25
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_62210793
quote:
Nederland telt ook 1,9 miljoen flexwerkers, van wie een groot deel niet uit vrije wil op tijdelijke basis aan het werk is.
Hoe moet ik dat lezen? Zijn dat dwangarbeiders? Dit is een absurde uitspraak. Dit is het ontkennen van de verantwoordelijkheid die iemand draagt voor de keuze om een bepaalde arbeidsovereenkomst aan te gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')