abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62139019
Ik zal dan maar even wel een bron plaatsen
In artikel 18 lid 2 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek staat dat een product in ieder geval niet aan de overeenkomst beantwoordt als er binnen zes maanden iets mis mee blijkt te zijn. Hieruit blijkt dat je wettelijk gezien altijd een garantietermijn hebt van zes maanden. Deze wettelijke garantietermijn geldt voor een heleboel producten, behalve voor producten die van zichzelf nooit langer dan zes maanden meegaan.
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_62139044
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:59 schreef Snapcount2 het volgende:
Lach je me nu uit??
Nee, integendeel, dan had ik wel
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:57 schreef r_one het volgende:
Ik zou het serieus zo brengen ja
getypt.
pi_62139064
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 00:03 schreef oinkoink12 het volgende:
Ik zal dan maar even wel een bron plaatsen
In artikel 18 lid 2 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek staat dat een product in ieder geval niet aan de overeenkomst beantwoordt als er binnen zes maanden iets mis mee blijkt te zijn. Hieruit blijkt dat je wettelijk gezien altijd een garantietermijn hebt van zes maanden. Deze wettelijke garantietermijn geldt voor een heleboel producten, behalve voor producten die van zichzelf nooit langer dan zes maanden meegaan.
Aperte onzin!

Dit gaat over de bewijslast van de verkoper en nergens anders over.
pi_62139116
Jawel, want nu moet de koper aantonen dat het defect aan het product te wijten is, en hoe wil je dat doen?
  zondag 5 oktober 2008 @ 00:09:56 #80
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62139128
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 00:06 schreef r_one het volgende:

[..]

Aperte onzin!

Dit gaat over de bewijslast van de verkoper en nergens anders over.
Stop nou eens met je zielige getrol. Uit de FAQ:
quote:
Op zondag 18 september 2005 01:09 schreef Five_Horizons het volgende:
Hoe lang heb ik garantie ?

Het Nederlands recht kent geen concrete termijn, maar de huidige regelgeving in Titel 1 van Boek 7 van het BW is gebaseerd op een EU richtlijn. In deze richtlijn staat dat de garantie altijd minimaal 2 jaar moet bedragen. Tevens is er bepaald dat wanneer iets binnen 6 maanden stuk gaat, dit behandeld moet worden alsof het artikel al stuk was op het moment van kopen.
Nou, duidelijk toch?
en zijn vriendje de Kietelaar
pi_62139223
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:59 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

In nederland gaat dit voorlopig nog niet gebeuren, het nieuwe boekje van het Ministerie van Economische zaken is net uit en verwerkt op Consuwijzer.nl.
Ik zie het... even de tekst van Consuwijzer:
quote:
Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
Hoe dan ook, je hebt gewoon twee jaar garantie op zijn minst. Nederland heeft de termijn idd nog niet letterlijk in de wet zelf opgenomen, maar het is EU-recht en dus geldig. Via een artikeltje in de Grondwet ofzo en dat weer gekoppeld aan het EU-recht.

Dus helemaal niets betalen voor reparatie.
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
pi_62139299
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 00:09 schreef oinkoink12 het volgende:
Jawel, want nu moet de koper aantonen dat het defect aan het product te wijten is, en hoe wil je dat doen?
Je gaf toch uitleg aan BW 7:18 lid 2? Daarvoor is de casus van TS volstrekt niet relevant.
pi_62139522
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 00:13 schreef nachtdier2 het volgende:

[..]

Ik zie het... even de tekst van Consuwijzer:
[..]

Hoe dan ook, je hebt gewoon twee jaar garantie op zijn minst. Nederland heeft de termijn idd nog niet letterlijk in de wet zelf opgenomen, maar het is EU-recht en dus geldig. Via een artikeltje in de Grondwet ofzo en dat weer gekoppeld aan het EU-recht.

Dus helemaal niets betalen voor reparatie.
Succes met de rechtszaak Ze zullen vast onder de indruk zijn via dat artikeltje dat ofzo gekoppeld is aan het EU-recht

http://www.consumenteninf(...)/Kopen-in-de-EU#par1

Doet het defect zich voor tussen 6 en 24 maanden na de aankoop? Dan moet ù kunnen aantonen dat het gebrek al bestond toen u het artikel aankocht.

Binnen de periode van 2 jaar heeft u bij een gebrek buiten uw schuld recht op gratis reparatie of vervanging van uw aankoop. Dat moet binnen een redelijke termijn gebeuren en zonder dat u daar ernstige overlast van heeft.

De vraag is dus, hoe toon je dat aan.

[ Bericht 15% gewijzigd door oinkoink12 op 05-10-2008 00:33:07 ]
pi_62139685
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 00:05 schreef r_one het volgende:

[..]

Nee, integendeel, dan had ik wel
[..]

getypt.
Gelukkig...
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_62139714
Ach joh, flikker toch op. Je snapt wat ik bedoel en daar gaat het om. Grondwettelijk is bepaald dat EU wetgeving en verdragen van de EU dus ook gelding in Nederland hebben. En uit zo'n verdrag komt die richtlijn weer voort. Allemaal dichtgetimmerd dus als je er strikt juridisch naar kijkt. En in zo'n geval hoeft het dus niet in de Nationale wet te staan om geldig te zijn. Grondwet bepaalt via een bepaald artikeltje dat het Eu-recht boven het nationale recht gaat bij strijdigheden. Ik weet de bepaalde omschrijving niet precies dus vandaar de ofzo
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
pi_62139846
Oh, en je hoeft die rechter trouwens geen wetje uit te leggen. Ik denk dat die prima op de hoogte is van de consumentenwetgeving en garantietermijnen
[..]
pi_62142686
Waarom zegt de jurist hierboven dan dat je ongelijk hebt, hij zou het toch beter weten dan wij of niet?
pi_62144002
Hoe moet ik overigens bewijzen dat het moederbord NIET door mijn schuld kapot is gegaan? Het moederbord is een component dat in de PC zit en waar ik niet eens bij kan, als ik de notebook verder op een normale manier gebruikt heb, dan mag ik toch verwachten dat het notebook langer dan 1 jaar en 2 maanden meegaat?
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
  zondag 5 oktober 2008 @ 11:58:03 #89
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62144035
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 11:56 schreef Snapcount2 het volgende:
Hoe moet ik overigens bewijzen dat het moederbord NIET door mijn schuld kapot is gegaan? Het moederbord is een component dat in de PC zit en waar ik niet eens bij kan, als ik de notebook verder op een normale manier gebruikt heb, dan mag ik toch verwachten dat het notebook langer dan 1 jaar en 2 maanden meegaat?
Dat hoef je helemaal niet te bewijzen joh. Laat je toch niet opnaaien door al die betweters hierboven. De bewijslast ligt bij de winkel.

Bel nou morgen eerst die verzekering van je maar eens en laat je professioneel adviseren.
en zijn vriendje de Kietelaar
pi_62144511
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 11:58 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Dat hoef je helemaal niet te bewijzen joh. Laat je toch niet opnaaien door al die betweters hierboven. De bewijslast ligt bij de winkel.

Bel nou morgen eerst die verzekering van je maar eens en laat je professioneel adviseren.
Enig idee wat ik kan doen met de tijd die ik mijn notebook kwijt geweest ben? Zal een klachtenbrief naar Acer nog enige invloed hebben op hoe het een en ander opgepakt gaat worden?
pi_62146771
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 12:22 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Enig idee wat ik kan doen met de tijd die ik mijn notebook kwijt geweest ben? Zal een klachtenbrief naar Acer nog enige invloed hebben op hoe het een en ander opgepakt gaat worden?
Nee, in de consumentenwet staat dat een repair binnen "een redelijke termijn" moet worden uitgevoerd, bij ons is dat maximaal 20 werkdagen bij een reperateur, alleen is er nu een prijsconflict, dus je zou wel kunnen vragen bij de MM of ze met spoed een beslissing willen nemen
pi_62148096
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 14:18 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

Nee, in de consumentenwet staat dat een repair binnen "een redelijke termijn" moet worden uitgevoerd, bij ons is dat maximaal 20 werkdagen bij een reperateur, alleen is er nu een prijsconflict, dus je zou wel kunnen vragen bij de MM of ze met spoed een beslissing willen nemen
Er is geen prijsconflict. De Mediamarkt heeft de prijsopgave van Acer zelf geaccepteerd en gaat het eventuele verschil zelf terughalen bij de importeur. Er zou pas een prijsconflict ontstaan als ik niet akkoord zou gaan met de prijsopgave, maar mij is nog niets gevraagd.

De zes weken is puur het innemen, opsturen van de laptop, het bepalen van het probleem en het opstellen en terugsturen van de prijsopgave. Ik vind dit niet bepaald "een redelijke termijn".
pi_62148247
Ow dus je laptop is al terug?

zes weken is aan de lange kant idd.

3 dagen voordat hij in goes komt, 2 dagen reperateur 28 dagen reparatietijd (20 werkdagen) 2 dagen terug naar goes 3 dagen terug naar jou. Binnen 6 weken zou hij idd al lang terug moeten zijn. Gaat iets niet helemaal goed daar.
pi_62148343
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 15:30 schreef oinkoink12 het volgende:
Ow dus je laptop is al terug?

zes weken is aan de lange kant idd.

3 dagen voordat hij in goes komt, 2 dagen reperateur 28 dagen reparatietijd (20 werkdagen) 2 dagen terug naar goes 3 dagen terug naar jou. Binnen 6 weken zou hij idd al lang terug moeten zijn. Gaat iets niet helemaal goed daar.
Nee, niet eens, was het maar waar. Ik kan hem volgende week maandag terug verwachten. Dan is hij dus al acht weken weg.
  Moderator zondag 5 oktober 2008 @ 15:35:44 #95
42184 crew  DaMart
pi_62148351
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 11:58 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Dus als je weet hoe de wet in elkaar steekt, ben je een betweter? Ik zou dat eerder een wetweter noemen dan .

Maar als een gebrek zich na 6 maanden na aanschaf openbaart (of na een eventueel verlengde garantietermijn), ligt de bewijslast dat het een gebrek in het product betreft, toch echt bij de consument. Nu zullen winkeliers daar vaak niet moeilijk over doen en het product naar hun toeleverancier sturen ter controle, maar dat neemt niet weg dat formeel juridisch de bewijslast bij de consument ligt.

En dit zou dus ook mijn professionele advies zijn.
pi_62148409
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 15:35 schreef DaMart het volgende:

[..]

Dus als je weet hoe de wet in elkaar steekt, ben je een betweter? Ik zou dat eerder een wetweter noemen dan .

Maar als een gebrek zich na 6 maanden na aanschaf openbaart (of na een eventueel verlengde garantietermijn), ligt de bewijslast dat het een gebrek in het product betreft, toch echt bij de consument. Nu zullen winkeliers daar vaak niet moeilijk over doen en het product naar hun toeleverancier sturen ter controle, maar dat neemt niet weg dat formeel juridisch de bewijslast bij de consument ligt.

En dit zou dus ook mijn professionele advies zijn.
Okee, prima. Maar dan blijft mijn vorige vraag staan:
quote:
pi_62148572
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 15:35 schreef DaMart het volgende:
Maar als een gebrek zich na 6 maanden na aanschaf openbaart (of na een eventueel verlengde garantietermijn), ligt de bewijslast dat het een gebrek in het product betreft, toch echt bij de consument.
En als een gebrek zich binnen 6 maanden na aanschaf openbaart, ligt de bewijslast (dat het NIET een gebrek in het product betreft) bij de verkoper.

BW 7:18 lid 2

[ Bericht 10% gewijzigd door r_one op 05-10-2008 15:50:05 ]
pi_62148652
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 15:38 schreef Snapcount2 het volgende:
Jij hoeft vooralsnog niks te bewijzen omdat MM/Acer zich niet beroept op een "gebruik(er)sfout".
  Moderator zondag 5 oktober 2008 @ 15:48:51 #99
42184 crew  DaMart
pi_62148661
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 15:38 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

[..]

Je mag ook zeker verwachten dat een notebook langer meegaat. En dat bewijzen kan eigenlijk alleen als je een onafhankelijke expert de notebook zou laten beoordelen. Maar zoals ik al aangaf hebben veel winkels het beleid om in dit soort gevallen het product naar de leverancier te sturen ter controle, zodat ze toch de bewijslast van je overnemen. Juridisch zijn ze dat echter niet verplicht.
  zondag 5 oktober 2008 @ 16:19:45 #100
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_62149391
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:42 schreef r_one het volgende:
Nu Acer, in afwijking van Europese regelgeving, maar 1 jaar fabrieksgarantie geeft, is er het tweede jaar geen sprake van een "ruimere" wettelijke regeling maar van een voor de consument beperkender.
De bedoelde Europese regelgeving gaat over consumentenkoop. Acer heeft de laptop aan Mediamarkt verkocht, en op die overeenkomst is die Europese regelgeving niet van toepassing. Acert handelt niet in strijd met Europese regelgeving. Dat lijk je later zelf ook door te hebben.
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:39 schreef r_one het volgende:
In strijd met welke wet dan wel? In welke Nederlandse wet staat dan beschreven dat Acer (of willekeurig welke leverancier) 2 jaar garantie moet geven?

Wat betreft het aantonen dat de laptop langer dan 6 maanden mee moet gaan, kwam ik in een toonaangevend boekwerk dit stukje tegen:
quote:
Wanneer zich binnen zes maanden een gebrek aandient, zou intussen in veel gevallen ook zonder de besproken wetsbepaling wel het - dan rechterlijke (art. 150 Rv) - vermoeden rijzen dat de zaak onvoldoende solide is gebouwd en zij dus reeds ten tijde van de aflevering niet aan de overeenkomst zal hebben voldaan. Voor menige zaak leeft dat ongeschreven vermoeden ook nog wel na een langere periode dan een half jaar (uiteraard leent art. 7:18 lid 2 zich niet voor koperfrustrerende redeneringen a contrario). De wettelijke vastlegging lijkt derhalve met name van belang voor situaties waarin de gerechtvaardigde verwachtingen de termijn van zes maanden nauwelijks of niet te boven gaan
Het bewijs dat een laptop die na een jaar en twee maanden kapot gaat niet aan de overeenkomst beantwoordt, is met dit in het achterhoofd niet zo heel lastig te leveren. Ziet de laptop er niet uit alsof je iets hebt gedaan wat het moederbord kapot heeft laten gaan, en zijn er ook geen sporen dat er bliksem is ingeslagen oid, is dat een aardig 'bewijs'.

Wat betreft de redelijke gebruiksvergoeding:
quote:
In de MvT wordt [afwezigheid van een wettelijke bepaling] als volgt gemotiveerd (zie Parl. gesch. Inv., blz. 136): art. 23, lid 1, verplicht de koper op straffe van verval van al zijn rechten eventuele klachten bij de verkoper te melden binnen een korte termijn nadat hij gebreken heeft ontdekt of redelijkerwijze behoorde te ontdekken. Daarna heeft de verkoper op grond van art. 6:88 de mogelijkheid om de koper tot een keuze tussen de hem ten dienste staande rechten te dwingen. Normaal gesproken, aldus de MvT, t.a.p., zullen de belangen van de verkoper door deze bepalingen voldoende worden gewaarborgd, daar eventuele gebreken in gekochte zaken zich na korte tijd plegen te manifesteren. Het zal zich slechts bij uitzondering voordoen dat een gebrek na zo lange tijd wordt ontdekt (en ook niet eerder behoorde te worden ontdekt) dat het, uitgaande van het feit dat de verkoper in beginsel het risico van tekortkomingen behoort te dragen, redelijk zou kunnen zijn dat de koper een vergoeding voor het gebruik betaalt. In die uitzonderingsgevallen zal een zodanige verplichting door de rechter op de redelijkheid en billijkheid of op art. 6:212 [ongerechtvaardigde verrijking] kunnen worden gebaseerd.
Ten slotte wijst de MvT nog op art. 6:278, dat de koper die nadat de zaak in waarde is gedaald vervanging eist, tot een waardevergoeding verplicht indien hij zonder die waardedaling geen vervanging maar bij voorbeeld herstel zou hebben gevorderd. Langs die weg wordt de koper belet de zaak als het ware op kosten van de verkoper te gebruiken; zie Parl. gesch. Boek 6, blz. 1026 e.v. en 1038 e.v.
Het eerder gevoerde betoog dat een nieuw moederbord de economische levensduur van de laptop niet verlengt, brengt tesamen met bovenstaande mee dat een gebruiksvergoeding in dit specifieke geval niet geëist kan worden.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')