quote:
Op donderdag 2 oktober 2008  21:50 schreef kip_zonder-kop het volgende:Het ergste van alles is dat ik een scoliose, oftewel een verkromming van 40 graden, in mijn rug heb wat me echt enorm onzeker maakt. Ik heb er een enorme hekel om over straat te lopen, elke dag weer, omdat ik gewoon weet dat ik niet rechtop kan lopen hoe hard ik ook probeer. 
Door deze afwijking heb ik eigenlijk totaal geen zin meer in het leven maar een zelfmoordpoging gaat me ook weer te ver. 

Onzekerheid... heel erg herkenbaar, maar niet onoverkoombaar...
Zelfs niet als je scoliose hebt. Ja ik weet wat het is om met een scheve rug rond te lopen. Ik ben er inmiddels wel aan geopereerd want anders had ik op een gegeven moment niet meer kunnen zitten e.d. maar ondanks dat mijn romp niet meer zo in elkaar gedrukt is als eerst (waardoor ik armen die zo lang waren in verhouding dat een orang oetang er jaloers op zou zijn geweest  

) draag ik nog wel altijd deels de bobbels en bochels mee. En ja, dat is gewoon ronduit klote. Dat heeft mij altijd enorm ontzettend onzeker gemaakt. En nu nog wel eens. Ik begrijp je onderzekerheid wat dat betreft TS, absoluut. 
Ik merk echter wel dat mensen het vaak pas zien als jijzelf daar echt aanleiding toe gaat geven. De eerste maanden dat mijn scoliose ontstond zag namelijk niemand het... en dan heb ik het niet over een lullig afwijkingkje van 15 graden zoals iedereen wel heeft, maar dan heb ik het over een bocht van 70 graden (hoek van cobb dames en heren, niet de geodriehoek er nu bij gaan pakken).
Uiteraard zagen mensen wel iets als ik mij aan het omkleden was (bij gym bijvoorbeeld) of in het zwembad op de kant zat. Maar hoewel mensen wel eens verbaast staarden en fluisterden (wat ik dan altijd wel weer een beetje laf vond, VRAAG het dan..) heb ik er nog nooit één vervelende opmerking van vreemden over gehad. Ooit wel een keer van een klasgenootje dat stoer probeerde te doen overigens, maar die heb ik zo'n enorme ram in z'n gezicht gegeven dat hij de eerste was die bij me in het ziekenhuis op bezoek kwam!
Ik heb het eerste half jaar mij dan ook nooit laten tegenhouden door de eventuele mening van anderen om bijvoorbeeld zomerse truitjes en/of een badpak/bikini te dragen. Ik droeg zelfs horizontale strepen - eigenlijk een vreselijke NOT DONE als je een kromme krug hebt 

-. Ik zag namelijk niet in waarom ik voor een ander een koltrui in de zomer zou gaan dragen enkel om hun mijn misvormingen te besparen.. ik zag ze namelijk zelf alleen in de spiegel, t was namelijk niet iets dat ik zelf echt goed kon zien..
Ja daar was soms best wel wat moed voor nodig. Hoewel het "Ik leef voor mijzelf en NIET voor anderen" toch wel de overhand had. En ik moet zeggen, dat heeft me toch gered, want het volgende half jaar werd een hel, enkel en alleen omdat ik dat gevoel van 'schijt aan de rest van de wereld' liet varen. Om een lang verhaal kort te houden; ik was continu bezig met die scoliose (operatie werd TELKENS verplaatst, dus ik zat continu in spanning) en ik begon me de mening van anderen aan te trekken. Ik begon me letterlijk in te beelden dat mensen alleen maar naar mijn rug, naar mijn bochels e.d. keken. Ik heb nog nooit zo gewalgd van mezelf..
Gelukkig heb ik dat zelfbeeld wel bij kunnen stellen. Ok, toegegeven, mijn rug is een heel stuk rechter dan eerst , maar  hoewel ik nog steeds wat hobbels en bochels meesleep - en daar nog steeds wel eens ruzie mee heb - durf ik trots rond te lopen. Want hé, ik mag dan een bochel hebben, hij heeft weer een  grote neus en zij heeft weer meer vetrollen.... en ik ben gewoon een aardige meid 

De een heeft een kronkel in z'n karakter, ik in mijn lijf!
Dus wat betreft mijn scoliose heb ik die onzekerheden toch wel aardig aan de kant weten te zetten. En dat zou jij, TS, ook moeten doen. Want een scoliose van 40 graden gaat men pas zien als JIJ het zichtbaar maakt. Dus kin in de lucht, borst fier vooruit en gewoon bedenken dat niemand perfect is, en dat een scheve rug NOOIT een aanleiding mag zijn om minder van het leven te genieten. Die fout heb ik gemaakt, die fout maak jij nu, en hoewel je er een hoop van kunt leren - het was voor mij een harde les om te leren niet mijn leraar uit te lachen vanwege zijn grote neus 

- kan het je leven zo ellendig maken. Zet een grote smile op je gezicht en niemand zal kijken naar die rug. En toch? Haal je schouders op.. Maakt iemand een rottige opmerking? Of bedenken dat die persoon wel een heel erg laag EQ heeft, of een enorme ram in het gezicht geven. Je bent namelijks NIKS minder waard met een scheve rug. PUNT!
quote:
Nu is het ook zo dat ik een broertje van 14 jaar heb. Hij is een enorme uitslover, drinkt al alcohol en heeft al zat vriendinnen gehad. Ik probeer me er niks van aan te trekken maar het wilt gewoon niet lukken. Zelf heb ik nog nooit alcohol gedronken omdat ik heel erg bang ben dat ik rare dingen ga doen waardoor mensen die scoliose gaan zien. Ik weet dat er een moment komt dat mijn broertje met een vriendin hier thuis komt en het bed in duikt en daar ben ik als de dood voor.

Nu is die scoliose natuurlijk niet het enige wat je onzeker maakt.. dat broertje van je is ook wel erg herkenbaar. Voor mij was het mijn zusje. Het ozo geliefde en populaire zusje. Zusje heeft de looks van een fotomodel, en het werd dan ook altijd in geuren en kleuren verteld wanneer zusjelief op een fotoshoot mocht verschijnen. Candaasjelief was daar altijd wat minder happy mee, want Candaasje had ondanks een heel goed geslaagde operatie nog steeds wat rare hobbels en bochels, had daarnaast de dikkere bovenbenen uit de familie geërfd, niet zo'n puntgaaf gezicht, inclusief wat minder strakke oogleden en wilde wenkbrauwen.. u voelt hem al aankomen; zusjelief was qua uiterlijk perfect, en zusjelief was ook nog onwijs populair en hield van de juiste dingen. Candaasje trok namelijk naar de alternatievere kant, en dat werd niet door iedereen even leuk gevonden. Ik voelde me naast dat zusje dus nogal lomp en lelijk, hoewel ik mij even heel arrogant gezecht, op emotioneel niveau toch wel wat ontwikkelder vond. En dat werd mijn houvast; een zusje dat er dan wel reteknap uit mocht zien, maar niet verder kon kijken dan de gemiddelde BreEz@hslet. Wauw.. ik had wat gevonden!
NIet dat alle onzekerheden gelijk weg waren hoor, maar beetje bij beetje ontdekte ik dat dat zusje heel niet zo perfect was en ik echt geen hoopje stront was. Mensen van mijn eigen leeftijd begonnen naar me toe te komen; of dat zusje van mij anorexia had.... ik kreeg naarmate ik ouder werd steeds meer aandacht van jongens van mijn leeftijd maar vooral ook jongens van een paar jaar ouder...ik ontdekte dat mensen mij echt wel mochten om wie ik was en wie ik ben. En sindsdien durf ik trots in de spiegel te kijken. Nee ik ben niet perfect, zal dat ook nooit worden, maar ik heb een lieve vriend, een leuk sociaal leven opgebouwd, een geweldige opleiding gevonden..... ik ben tevreden. En die onzekerheden? de meeste liggen nu in de prullenbak, maar dat heeft jaren gekost.
Om een HEEL lang verhaal kort te maken; laat je niet op je kop zitten door die rug of door je broertje TS. Je zult namelijk zien dat dat broertje heel niet zo geweldig is, dat jij over heel andere kwaliteiten beschikt dan hij. Je zult zien dat een echt leuke meid wel over die bochels en hobbels heenkomt - mijn vriend heeft er altijd minder moeite mee gehad dan ik! - enne, laat je zien, WEES er. 
(als dit stukje een beetje heul erg te lang is geworden hoor ik het wel, dat kort ik het wel in  

)