quote:
'Feyenoord heeft fantastische spelers'
Door WIETSE DIJKSTRA en SJOERD MOSSOU
ROTTERDAM - Karim el Ahmadi zag donderdagavond in het Zweedse Boras de bevestiging van wat hij al langer wist. ,,Feyenoord heeft gewoon fantastische voetballers,’’ zo had de Marokkaan genoten van de indrukwekkende UEFA Cup-zege op Kalmar FF (1-2).
Karim El Ahmadi. FOTO PRO SHOTS
,,Er zit veel kwaliteit in deze selectie. Dat hebben we in Zweden laten zien. Met name de jonge spelers, die door de vele blessures het team moeten dragen, verdienden een groot compliment, zo vond El Ahmadi. ,,Ik vind het knap van die jongens dat ze na een moeilijke start in de UEFA Cup en de competitie zon wedstrijd op de mat hebben gelegd. Als je dat kunt, ben je mentaal wel ver. Deze jonge groep heeft heel wat over zich heen gekregen, maar heeft zich niet gek laten maken.’’
Dat deed El Ahmadi zelf ook niet toen hij in de laatste twintig minuten als controlerende middenvelder eindelijk zijn officiële debuut kon maken voor Feyenoord. De duurste aankoop van de Rotterdammers was er mede verantwoordelijk voor dat de ploeg van trainer Gertjan Verbeek in de slotfase niet meer in de problemen kwam.
El Ahmadi stond vanwege een liesbreuk langdurig buitenspel. Dat zijn revalidatie samenviel met de ramadan kwam slecht uit. Door het vasten duurde zijn herstel volgens Verbeek een tot twee weken langer. ,,Er zit wel een kern van waarheid in wat de trainer daarover heeft gezegd, maar aan de andere kant heb ik ook veel kracht uit de ramadan gehaald,’’ reageerde de speler gisteren op die kritische noot van zijn coach. ,,Sinds dinsdag mag ik weer gewoon eten. Je kunt zeggen dat de ramadan net op tijd is afgelopen.’’
Want voor het cruciale duel met Kalmar FF moest El Ahmadi, die afgelopen maandag zijn rentree maakte bij de beloftes, topfit zijn. ,,Voor de wedstrijd in Zweden had ik wel een uitzondering gemaakt. Als de ramadan nog niet afgelopen was geweest, dan had ik denk ik niet gevast. Er bestaan uitzonderingen. Als je net terug bent uit je revalidatie en je moet zon belangrijke wedstrijd spelen, red je het niet als je niet eet.’’
Als invaller kon El Ahmadi terugzien op een prima debuut. ,,Ik denk dat ik een redelijke indruk heb achtergelaten. Het voelt goed om in zo’n belangrijke wedstrijd in te vallen. Het is nu aan mij om de lijn door te trekken. Het belangrijkste voor mij en het team is dat we deze ronde zijn doorgekomen.’’
De overwinning in Zweden leidde tot een uitgelaten terugreis. Feyenoord reisde donderdagavond meteen na afloop via een omweg terug naar Nederland. Omdat de ploeg op het late tijdstip niet op Rotterdam Airport mocht landen, vloog het via Schipol en nam het daar de bus naar Zestienhoven. Om pas tegen half drie te arriveren.
,,De stemming was zeer uitbundig,’’ aldus Verbeek. ,,De spelers waren zelfs niet te moe om in slaap te vallen. Er was een hoop herrie achter mij in het vliegtuig. Ik viel zelf ook niet in slaap.’’
,,Dit was een mooie avond,’’ sprak directeur Eric Gudde. ,,Voor de totale club, maar laat ik vooropstellen dat dit in de eerste plaats een sportief succes is. Voor de staf en voor de spelers is dit een geweldige steun in de rug. Pas daarna komt wat mij betreft het financiële verhaal. Als zijn we daar natuurlijk ook gewoon heel blij mee.’’
In plaats van een nieuw hoofdstuk vol ellende, kan Feyenoord weer eens opgewekt vooruit kijken. Naar de UEFA Cup-loting van dinsdag bijvoorbeeld. Spits Roy Makaay had zijn favoriete tegenstander snel gevonden: Deportivo La Coruna, de Spaanse club waar hij zo lang succesvol was.
Maar de focus ligt eerst op NEC, morgen de tegenstander in de Kuip. Met een interlandweek voor de boeg is Feyenoord er alles aan gelegen om dat duel te winnen. ,,Want dan hou je het goede gevoel namelijk veertien dagen vast,’’ sprak Verbeek gisteren. ,,Als je succes hebt, levert dat zelfvertrouwen op. Winnen is goed voor het moreel. Het is een bevestiging dat je op de goede weg bent.’’
Hoewel Feyenoord donderdag voor de verandering gevrijwaard bleef van nieuwe blessures, valt er voor Verbeek nog wel wat te puzzelen.
In de euforie van het moment informeerde hij op de terugreis hoe het met de enkel van Kevin Hofland stond. De verdediger, een van de uitblinkers in Zweden, hielp zijn trainer snel uit de droom door erop te wijzen dat hij voor het duel met NEC is geschorst.
Met alleen nog spits Michael Mols en een aantal jeugdspelers op de bank, kan El Ahmadi zich meteen opmaken voor zijn competitiedebuut.
Verbeek: ,,De keuze, een extra spits of een middenvelder, lijkt voor de handliggend. Ik tover de verdedigers niet uit mijn broekzak. El Ahmadi kan beginnen. Als je op de bank zit, moet je ook na vijf minuten in kunnen vallen.’’