Shit, moet ik weer 20 valse aangiftes doen om dit te compenserenquote:
Euh..quote:Op maandag 6 oktober 2008 20:44 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik zie wel eens van die gemeentelui met zo'n stoommachine de straten schoonmaken..... tja, ik weet verder niet wat dat aan belastinggeld kost, maar op zich is er wel wat voor te zeggen.
Peuken blijven 7 tot 10 jaar in het milieu voordat ze afgebroken zijn door het milieu bijvoorbeeld. En toen ik nog rookte gooide ik ze ook links en rechts op straat natuurlijk, wat moet je anders met dat brandende ding.... maar het is op zich wel begrijpelijk dat steeds meer plaatsen (zoals stranden en parken) om DIE reden (en niet om het roken/meeroken) het roken aan banden willen leggen.
Een verbod op kauwgom gaat te ver. Maar een verbod op het op straat gooien van kauwgomresten kan ik me heel goed voorstellen.
Goed hoor, kleine moeite. Net zo klein als de moeite om een rookvrij café op te zoeken. Maar dat laatste schijnt dan ineens niet te kunnen. Want rookvrije cafés, daar zaten die rokers niet waar men ook bij wilde zitten.quote:Op maandag 6 oktober 2008 16:27 schreef maartena het volgende:
[..]
Maar niet-rokers en personeel willen ook gezellig kunnen babbelen, en kunnen dat momenteel niet. Kunnen rokers niet even gezellig ouwehoeren met een potje bier zonder daarbij iets in de fik te moeten steken?
Ja joh, er waren ook zooooveel rookvrije cafe's hier in de stad om uit te kiezen.. (Lees geen enkele, en ik heb er om gezocht)quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 08:27 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Goed hoor, kleine moeite. Net zo klein als de moeite om een rookvrij café op te zoeken. Maar dat laatste schijnt dan ineens niet te kunnen. Want rookvrije cafés, daar zaten die rokers niet waar men ook bij wilde zitten.
quote:Cafés uit protest tegen rookverbod dicht
Cafés in Etten-Leur gooien uit protest tegen het rookverbod op vrijdagavond 10 oktober hun zaak een uur lang dicht. De horecaondernemers stellen dat het omzetverlies door het rookverbod vele malen hoger is dan verwacht.
Het protestuur, waarbij de cafés op slot gaan, vindt op vrijdagavond 10 oktober van tien tot elf uur plaats. Tijden waarop het normaliter druk is met stappers.
Tijdens het protestuur verzamelen de kroegbazen zich op de Markt in Etten-Leur. Daar worden toespraken gehouden en speelt Armand zijn nieuwe rooklied.
Volgens de Brabantse horecaondernemers is het effect van het rookverbod veel heftiger dan aanvankelijk werd gedacht. Naast gasten blijven ook verenigingen zoals kaartclubs en biljartverenigingen weg nu er niet meer gerookt mag worden in de kroeg.
zitten ze tevreden te roken, gaan ze nog onrust stoken. Stel huftersquote:Controleurs vaak kop van Jut
DEN HAAG - Controleurs van de Voedsel en Warenautoriteit (VWA) worden steeds vaker bedreigd wanneer zij in cafés de naleving van het rookverbod controleren.
De VWA heeft daarom besloten meer anoniem te gaan controleren en pas de volgende dag de kroegeigenaar een boete te geven.
„De agressie komt niet van de kasteleins, maar van de klanten,” zegt Bob Kiel van de VWA. „Vooral ’s avonds wanneer zij de cafés langs gaan. Het gaat vooral om verbale agressie en bedreigingen. Dat is heel vervelend, want onze mensen doen alleen maar hun werk.”
Sinds vorige week is de controle op het rookverbod aangescherpt. Wanneer ergens wordt doorgepaft, schrijven controleurs direct een boete uit. Die boetes beginnen bij 300 euro en kunnen oplopen tot 2400 euro.
Tot nu toe zijn er pas zo’n vijftig boetes uitgedeeld. Veel kleinere cafés staan roken nog toe, uit angst dat de klanten wegblijven.
Vandaag debatteert de Tweede Kamer over het verbod. VVD en PVV willen dat minister Klink (Volksgezondheid) overtreders van het rookverbod eerst waarschuwt voordat ze worden beboet. Dat gebeurde tot 1 oktober ook. Daarnaast willen ze dat kleine cafés zonder personeel worden uitgezonderd van het rookverbod. „De wet is bedoeld om werknemers een rookvrije werkplek te garanderen,” zegt VVD’er Halbe Zijlstra, die het algemene rookverbod in de horeca te rigide vindt.
De regeringspartijen vinden dat de wet gewoon moet worden gehandhaafd. Uitzonderingen op het verbod zijn volgens hen oneerlijk tegen horecagelegenheden die het verbod wel handhaven.
PvdA-Kamerlid Lea Bouwmeester wil dat Klink de veiligheid van VWA-controleurs garandeert. „Ook ik krijg veel haatmails, vol teksten waar de honden geen brood van lusten,” zegt ze. „Kun je nagaan wat VWA’ers meemaken die daadwerkelijk ergens naar binnen moeten.”
VWA’ers die ergens gaan controleren lichten vaak van tevoren de politie in, voor als het uit de hand mocht lopen. Tot nu toe hebben de 200 inspecteurs ruim 6700 controles uitgevoerd bij restaurants, cafés en kantines. Vooral bij cafés wordt het verbod vaak met voeten getreden: bij bijna een op de vier bezochte kroegen werd nog doorgerookt.
ja, als je je zaak dichtgooit wordt het omzetverlies wel hoger ja.quote:
Blijf je dit nu herhalen?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 08:27 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Goed hoor, kleine moeite. Net zo klein als de moeite om een rookvrij café op te zoeken. Maar dat laatste schijnt dan ineens niet te kunnen. Want rookvrije cafés, daar zaten die rokers niet waar men ook bij wilde zitten.
Je pikt ze er toch zo uit, manquote:
Zeker als het in het plaatselijke oud bruine café is. Daar komen vaak alleen maar stamgasten. Iedereen kent elkaar. Zodra er dan een vreemde binnenstapt, weet je gelijk waar je aan toe bent.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 10:45 schreef Pek het volgende:
[..]
Je pikt ze er toch zo uit, man![]()
Die gasten zijn net zo "onopvallend" als stille politieagenten
van de FP. Beetje meer van hetzelfde.quote:Spoeddebat over handhaving rookverbod
De Tweede Kamer buigt zich voor de eerste keer over het rookverbod sinds de invoering. In een spoeddebat willen VVD en Partij voor de Vrijheid weten waarom toezichthouder VWA sinds vorige week meteen boetes uitdeelt.
Van de cafébazen die een waarschuwing hebben gehad voor het overtreden van het rookverbod doet de helft niets om een boete te ontlopen. Dat zegt de Voedsel en Waren Autoriteit maandag. De toezichthouder deelt daarom sinds woensdag boetes uit.
Het rookverbod wordt drie maanden na uitvoering in 95 procent van de 6742 bezochte horecabedrijven nageleefd. Van de bezochte cafés bleek een kwart zich niet aan de regels te houden. Bij tien procent wordt het rookverbod volgens de VWA bewust overtreden. De autoriteit zegt deze cafés sinds half september scherper in de gaten te houden. Vorige week zijn 22 boetes uitgedeeld. Het totaal ligt nu op vijftig.
De VWA kan ook een compleet stadscentrum controleren. Bij zo'n actie in Zaandam werden vorige week dertien inspecties uitgevoerd en acht boetes uitgedeeld. Ook in Amersfoort kregen kroegbazen bezoek. Hier waren alle cafés rookvrij.
Ik zat nog naar meer info te zoeken. Maar zagen het dus tegelijkquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 10:54 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
van de FP. Beetje meer van hetzelfde.
Overigens zei mijn verstokt rokende collega vanochtend dat ie het helemaal geen probleem vond dit rookverbod.
Dus we hebben nu rokers die voor zijn, rokers die tegen zijn, niet rokers die voor zijn en niet rokers die tegen zijn.
Blijft grappig dat deze wet nb door een roker versneld is ingevoerd
ja te belachelijk voor woorden eigenlijk. Ook nu na 3 maanden elke kroegeigenaar wel weet dat hij roken niet mag faciliteren.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 10:56 schreef paddy het volgende:
Spoeddebat over handhaving rookverbod
Spoeddebat over de bekeuringen die zonder waarschuwing werden uitgedeeld?
Oké
Dat wist ik, dat hier van die zieligerds op het forum zitten en daarom deed ik dit ook bewust. Als dat roken toestaan namelijk stiekem gebeurt, dan schiet je er niets mee op. Ik denk dat het meer effect heeft als er massaal sprake is van burgerlijke ongehoorzaamheid als vorm van protest. Als echt niemand, cafe's noch klanten zich aan het rookverbod houdt en dit ook openlijk doet lijkt het mij dat er toch wel iets moet veranderen.quote:Op maandag 6 oktober 2008 22:44 schreef maartena het volgende:
[..]
Die krijgen dus ook binnenkort bezoek van de VWA.
Dat soort dingen kun je beter voor je houden, er zitten hier namelijk ook figuren die dat soort informatie direct doorspelen naar de VWA.....
Ja, omdat dat bij de invoering van de wet de afspraak was en die afspraak wordt nu niet nagekomen. Wat snap je daar niet aan?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 10:56 schreef paddy het volgende:
Spoeddebat over handhaving rookverbod
Spoeddebat over de bekeuringen die zonder waarschuwing werden uitgedeeld?
Oké
Dit gaat om een uur sluiting als protestactie, om aandacht te trekken. Niets mis mee toch?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 09:13 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
ja, als je je zaak dichtgooit wordt het omzetverlies wel hoger ja.
[..]
Omdat men moedwillig de wet ontduikt is het niet meer dan logisch dat men de sancties verhoogdquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:21 schreef bloodymary het volgende:
[..]
Ja, omdat dat bij de invoering van de wet de afspraak was en die afspraak wordt nu niet nagekomen. Wat snap je daar niet aan?
Sancties worden altijd opgelegd als men moedwillig de wet overschrijdt en er was afgesproken dat eerst een waarschuwing zou volgen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:29 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Omdat men moedwillig de wet ontduikt is het niet meer dan logisch dat men de sancties verhoogd
Bij elke overtreding die de VWA constateert krijgt de ondernemer een periode de tijd om het op te lossen. Waarom zou dat bij roken niet gelden. Een rokersruimte is niet zomaar bijgebouwd.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:10 schreef MikeyMo het volgende:
ja te belachelijk voor woorden eigenlijk. Ook nu na 3 maanden elke kroegeigenaar wel weet dat hij roken niet mag faciliteren.
er zijn al waarschuwingen uitgedeeld in het verleden, bovendien willen ondernemers een boete want dan kunnen ze die aanvechtenquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:35 schreef bloodymary het volgende:
[..]
Sancties worden altijd opgelegd als men moedwillig de wet overschrijdt en er was afgesproken dat eerst een waarschuwing zou volgen.
ze hadden er al in juli een kunnen bouwen. De controleurs komen na ongeveer 2 weken een herhalingscontrole doen dus iets waar ze al 3 maanden de tijd voor hebben gehad om te bouwen moeten ze nu in 2 weken doen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:44 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Bij elke overtreding die de VWA constateert krijgt de ondernemer een periode de tijd om het op te lossen. Waarom zou dat bij roken niet gelden. Een rokersruimte is niet zomaar bijgebouwd.
Goeie grap.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:44 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Bij elke overtreding die de VWA constateert krijgt de ondernemer een periode de tijd om het op te lossen. Waarom zou dat bij roken niet gelden. Een rokersruimte is niet zomaar bijgebouwd.
Ik wacht anders nog steeds op het onderzoek dat een significante correlatie laat zien, laat staan een causaal verband. Maar dat zou volgens jou in een kelder van een bibliotheek liggen.quote:Op maandag 6 oktober 2008 16:53 schreef maartena het volgende:
[..]
Nee hoor, ik heb honderden onderzoeken geplaatst. Onderzoeken die voor de regeringen van meer dan 60 regeringen genoeg waren, onderzoeken uitgevoerd door gerenommeerde universiteiten uit vele landen, onderzoeken die causaal verband aantonen, etc, etc.
quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 12:10 schreef Casos het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Jij jouw Malboro wereld, ik mijn Marlboro wereld.
Hier, waar de asbakken alweer op tafel staan, circuleert de volgende aanpak:quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:20 schreef bloodymary het volgende:
[..]
Dat wist ik, dat hier van die zieligerds op het forum zitten en daarom deed ik dit ook bewust. Als dat roken toestaan namelijk stiekem gebeurt, dan schiet je er niets mee op. Ik denk dat het meer effect heeft als er massaal sprake is van burgerlijke ongehoorzaamheid als vorm van protest. Als echt niemand, cafe's noch klanten zich aan het rookverbod houdt en dit ook openlijk doet lijkt het mij dat er toch wel iets moet veranderen.
Dat is het zeker. Maar maakt mij eigenlijk weinig uit of er nu Marlboro of bijv. Herba-Life op de billen staat, zolang de camera er maar op in wil zoomenquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:57 schreef MikeyMo het volgende:
[..]touché
![]()
ja, sponsoring kan een mooi iets zijn
welnee, daarvoor zijn er teveel nieuwsontwikkelingen. De mods willen echt niet voor elk kuchje een nieuw topicquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:16 schreef Casos het volgende:
[..]
Dat is het zeker. Maar maakt mij eigenlijk weinig uit of er nu Marlboro of bijv. Herba-Life op de billen staat, zolang de camera er maar op in wil zoomen.
Maar zo houden we het topic een beetje levendig, anders komt er straks nog een slotje op.
Omdat het eigenlijk al sinds 2004 aangekondigd was, en sinds April 2007 zo goed als definitief op papier werd gezet? Er is zowel in de media, als binnen de branche ruim voldoende tijd gegeven om je voor te bereiden. Je had op z'n minst al een offerte kunnen aanvragen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:44 schreef Boze_Appel het volgende:
Waar is hier?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:07 schreef Weltschmerz het volgende:
Hier, waar de asbakken alweer op tafel staan, circuleert de volgende aanpak:
Alles is opvraagbaar middels universiteiten, en naar mijn mening heb ik voldoende bewijs geleverd. Als dat het voor jou niet is, mag je zelf ook wel wat meer moeite doen om het bewijs.... of juist het bewijs dat het NIET zo is te leveren. Voor mij, vele regeringen, en vele universiteiten, en het overgrote deel van de Westerse bevolking is het geleverde bewijs RUIM voldoende. Voor jou, en forces.org.... niet.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:46 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik wacht anders nog steeds op het onderzoek dat een significante correlatie laat zien, laat staan een causaal verband. Maar dat zou volgens jou in een kelder van een bibliotheek liggen.
ach ja, binnenkort ben jij met je meeneemasbakje (quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:07 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hier, waar de asbakken alweer op tafel staan, circuleert de volgende aanpak:
-Het uitdrukkelijk boycotten van kroegen die zich aan het rookverbod houden.
-Het stelselmatig melden van alle overlast die kroegen veroorzaken door hun gasten naar buiten te sturen.
-Het 'klikken' van alcoholgebruik op straat.
-Het gebruik van meeneemasbakjes, zodat de horecaondernemer niet meer actief roken hoeft toe te staan door asbakken te plaatsen maar mensen zou moeten verwijderen.
Dan zet je de ondernemer dus gewoon klem, zoals de staat dat ook doet. Voordeel: De rechter moet dat meenemen in in ieder geval de hoogte van de boete.
quote:CAN eist boete voor roker
Clean Air Nederland (CAN) eist dat minister Ab Klink van VWS besluit om met onmiddellijke ingang ook rokers in cafés te beboeten. CAN zegt zo de ondernemers te willen helpen.
‘Het gaat niet goed met de handhaving van het rookverbod in met name kroegen en zalen’, zegt voorzitter Willem van den Oetelaar van CAN.
‘We moeten de horecaondernemer helpen om het rookverbod te handhaven door ook rokers een boete te geven. De meerderheid van de kroegeigenaren wil graag meewerken, maar het wordt door de huidige regelgeving en het gedrag van alle collega-ondernemers niet gemakkelijk gemaakt’.
Spoeddebat
Dinsdagmiddag vindt er een spoeddebat plaats in de Tweede Kamer. CAN eist dat minister Klink hierbij bepaalt dat ook de roker wordt beboet bij overtreding van de rookwet. CAN wil dat de minister met stevige maatregelen komt omdat het rookverbod in vooral cafés behoorlijk wordt geschonden.
Van den Oetelaar: ‘Het rookverbod is ingevoerd om de 500.000 werknemers in de horeca een gezonde en dus rookvrije werkplek te kunnen garanderen. Daarom zijn stevige maatregelen noodzakelijk’.
Per 1 Oktober niet meer, en het overgrote deel van de kamer is het daar mee eens. Nu krijgt men meteen boetes. Alleen voor overduidelijke vergissingen (zoals een rookruimte waar de ventilatie niet in orde is, maar het cafe wel rookvrij) krijgt men een waarschuwing.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:35 schreef bloodymary het volgende:
Sancties worden altijd opgelegd als men moedwillig de wet overschrijdt en er was afgesproken dat eerst een waarschuwing zou volgen.
Dat viel me ook al op..... maar zo'n meeneemasbakje gebruiken ze buiten natuurlijk niet, daar gaan de peuken gewoon op straat.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:31 schreef MikeyMo het volgende:
Het is voor de meeste jongeren al teveel moeite lichtjes op hun fiets te plaatsen, maar dan wel met een meeneemasbakje op pad gaan... Staat toch ook sneu als je met een asbak op pad loopt
Ik denk dat er in de wet voldoende rekening gehouden is met de andere kant, en is zeker niet zwart/wit. Er mag bijvoorbeeld een rookruimte gebouwd worden, men kan het terras uitbreiden met verwarming en overdekking voor de winter, en er bestaan alternatieve methodes voor de opname van nicotine die nog steeds volledig legaal zijn in de gehele horeca. Met de roker is naar mijn mening voldoende rekening gehouden. En waar het bovenstaande niet kan, en bij hen waarbij de verbrandingsmethode de enige gewenste toedieningsmethode is..... bestaat er altijd nog de open lucht. Buiten dus.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:31 schreef Bommenlegger het volgende:
Probeer het eens van de andere kant te zien.
Je weet wel...strohalm...
En dat de wet daarover is is geen discussiepunt meer, alleen de manier waarop die tot stand is gekomen.
Alles zwart wit zien is te simpel in deze.
nee, maar je loopt wel met zo'n ding de hele tijd in je jas, of tenzij die ergens in de garderobe hangt in je broekzak. Welke josti gaat er nou mete en asbak in zijn broekzak uitquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:33 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat viel me ook al op..... maar zo'n meeneemasbakje gebruiken ze buiten natuurlijk niet, daar gaan de peuken gewoon op straat.
quote:
Het verschil tussen horeca en de meeste andere bedrijven is dat je in een kantoor het makkelijk kunt afdwingen. De baas zegt dat er vanaf heden niet meer gerookt wordt, behalve in het hok aan het einde van de gang. Bij horeca heb je bezoekend publiek dat rookt en geld uitgeeft in diezelfde horeca.quote:Op maandag 6 oktober 2008 11:04 schreef Boze_Appel het volgende:
Dat de meerderheid voor rookvrije private eigendommen is elimineert de noodzaak om het met geweld op te leggen. Als de meerderheid voor is zou vanzelf de overgrote meerderheid van alle bedrijven rookvrij zijn, de overgrote meerderheid van alle winkels en de overgrote meerderheid van de horeca.
Geen enkele reden dus om het middels geweld af te dwingen. Waarom dan toch doen?
Hier in de Utrechtsestraat alleen al zitten er 2, die goede zaken deden....tot 1 juliquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:04 schreef MikeyMo het volgende:
volgens fleur was 10% van de cafe's rookvrij... da's vreemd ik heb er nog nooit een gezien
Er is inderdaad heel weinig belangstelling voor zo te zien. De Fleur Agema past wel mooi bij de PVV trouwens.... veel geschreeuw, en erg koppig.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:01 schreef MikeyMo het volgende:
er zitten maar 6 man in die hele kamer ofzo
de pvv wil het helemaal afschaffen, de vvd een uitzondering voor kleine horeca. Ze gaan zelfs te kemphanen met elkaarquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:13 schreef maartena het volgende:
[..]
Er is inderdaad heel weinig belangstelling voor zo te zien. De Fleur Agema past wel mooi bij de PVV trouwens.... veel geschreeuw, en erg koppig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |