abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62080923
Voor a.s. zondag heb ik voor 10 personen op het menu. Eend met rode wijn saus.

Nu is alleen mijn vraag hoe ik het beste de eend kan braden (pan/oven)?
Ik heb nog nooit eerder eend bereid vandaar.

pi_62081173
zou je niet iets simpels maken of iets wat je al eerder hebt gemaakt/geprobeerd?
Je loopt nu een risico dat hij te doorbakken/rauw/etc.is omdat je het nog nooit gedaan hebt...

9 van de 10 keer schotel ik mijn gasten iets voor wat ik zelf al (het liefste meerdere keren) gemaakt heb.

Behalve toen een keer de tomaat-mascarpone-limoen-risotto van Vork, maar soit, als je vaker risotto maakt kun je daar niet heel veel aan verpesten.

Eend echter is een stuk gevoeliger....
Ja doei.
pi_62081207
wil me nergens mee bemoeien, maar vind je hetz elf handig om eend te gaan maken, voor 10 man, terwijl je het nog nooit eerder hebt klaargemaakt..?

buiten dat heeft eend een wat specifiekere smaak, niet iedereen vindt dat lekker, en de kans dat het mislukt, acht ik ook vrij groot. ook denk ik dat je aan 1 eend natuurlijk nooit genoeg hebt voor 10 man, dus dat vergt nog veel meer inspanningen
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_62081234
gamma
Ja doei.
pi_62081364
Braden in de pan, garen in de oven, zou ik zeggen. En verder zou ik het inderdaad eerst even zelf oefenen, thuis
pi_62081807
De eend hebben we gekregen. En ik vraag hier om tips, hoe jullie dit braden/bakken.

Dat je het beste iets voor kunt zetten wat je zelf al vaker hebt gemaakt. Ok.
Maar dit is gekregen en die persoon is er a.s. zondag ook. Maar ook dit doet er niet toe.
pi_62081847
je hoeft niet zo gepikeerd te doen, we raden het je alleen af

het is een delicaat stukje vlees waar ik eerst wat mee zou oefenen (niet met dát stukje vlees en het dan nóg een keer klaarmaken, dát niet,ander stuk eend).
Ja doei.
pi_62081885
quote:
Ingredienten
3 el suiker
2 el water
2 el witte wijnazijn
3 dl sinasappelsap
2 el gehakte sjalot
3 dl sterke kippebouillon (of gevogeltefond)

4 sinasappels, de partjes losgesneden.
4 eendeborstfilets met vel
2 el ijskoude boter
2 el geraspt sinasappelvel

Bereiding
Verhit de suiker en het water in een pannetje tot het bruinig wordt. Voeg dan de azijn toe (zal flink sissen), even roeren. Voeg dan het sap en de sjalot toe en kook in tot er ca. 1 dl over is. Voeg dan de bouillon toe en kook dit nog verder in, ca. 1 dl over. Van het vuur nemen en laten staan terwijl je de eend maakt.

Wat olie in een pan verhitten. Het vel van de eend op veel plekken insnijden en flink kruiden met zout. In de olie eerst de onderkant bakken, heel eventjes dichtschroeien. Dan de velkant bakken, er zal flink wat vet vrij komen uit het vel. Pan beetje schuinhouden zodat je het velletje eigenlijk krokant frituurt in de olie en zijn eigen vet. Eventueel de andere kant ook nog even bakken. Zorg dat het velletje mooi krokant is, als het goudbruin gekleurd is. Deze manier werkt perfect om het vel mooi en krokant te krijgen. Doe een paar el van het bakvet bij de saus.

Eend uit de pan nemen en aan beide kanten kruiden met peper en zout. De eend in mooi plakjes snijden.

De saus verwarmen, de partjes en raspsel er door roeren, tot ie begint te pruttelen, van het vuur nemen en de koude boter er door roeren tot gesmolten.

De saus om de eend heen gieten, niet er op anders wordt het velletje zacht.
dit ziet er niet slecht uit, eend in sinaasappelsaus.
is volgens mij een vrij klassieke bereidingswijze.
pi_62081949
met google en webchef kom je zelf ook al een heel eind:

http://www.webchef.be/recept/vlees/eend/
Ja doei.
  donderdag 2 oktober 2008 @ 17:45:54 #10
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_62082031
Ik wil wel graag even foto's zien van het eindresultaat .
Niet meer actief op Fok!
pi_62084424
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 17:37 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

dit ziet er niet slecht uit, eend in sinaasappelsaus.
is volgens mij een vrij klassieke bereidingswijze.
Maar een eendenborstfilet is nog een heel ander verhaal dan een hele eend. Tenzij Ymme natuurlijk heuse slagers-skillzzz heeft
pi_62085487
Ik denk dat het eendenborstfilet is Zeker weten doe ik het niet. Vanavond laat komt schoonmoeders het brengen
pi_62085722
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 19:18 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Maar een eendenborstfilet is nog een heel ander verhaal dan een hele eend. Tenzij Ymme natuurlijk heuse slagers-skillzzz heeft
ja, weet ik veel, er staat 'eend' , dus ik ga er vanuit dat TS gewoon een hele eend heeft
pi_62085982
2cv
pi_62086134
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 19:53 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

ja, weet ik veel, er staat 'eend' , dus ik ga er vanuit dat TS gewoon een hele eend heeft
levend en wel
Ja doei.
pi_62087068
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 19:46 schreef ymme het volgende:
Ik denk dat het eendenborstfilet is Zeker weten doe ik het niet. Vanavond laat komt schoonmoeders het brengen
Oh leuk, schoonmoeder komt je testen of je wel goed genoeg bent voor zoonlief.
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 01:53:09 #17
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_62096765
Arm eendje
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 01:54:39 #18
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_62096784
oh cul laat maar doei
pi_62099273
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 20:30 schreef Tahiti het volgende:

[..]

Oh leuk, schoonmoeder komt je testen of je wel goed genoeg bent voor zoonlief.
Nee hoor, dat heeft ze 7 jaar geleden al gedaan. En ik ben geslaagd.

Het is eend filet ofzo. (geen hele eend dus).
Als ik deze morgen aanbak, kan het dan zondag in de oven om te garen. Of wordt de eend dan erg droog?
pi_62099897
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 09:09 schreef ymme het volgende:

[..]

Nee hoor, dat heeft ze 7 jaar geleden al gedaan. En ik ben geslaagd.

Het is eend filet ofzo. (geen hele eend dus).
Als ik deze morgen aanbak, kan het dan zondag in de oven om te garen. Of wordt de eend dan erg droog?
Strak plan, meid
Heb je het recept dat MM postte uberhaupt gelezen? Eendenborstfilets hoef je alleen maar te bakken. Het is ook niet de bedoeling dat die door en door gaar worden
Mijn voorstel van aanbraden en daarna in de oven was voor een hele eend.
pi_62100079
Ik ben niet zo handig in a. goed lezen en b. plannen.

Ik heb dus 10 stukjes eend. En geen pan waar deze alle tien in kunnen Iemand een goede tip hoe dit te doen. Alles bakken voor zondag. Maar hoe kan ik het dan zondag warm op tafel krijgen
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 10:53:35 #22
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_62101170
Oké , even zonder gezeik ofzo hier wat tips & Trucs.

-Maak ipv een rode wijn een Rode port saus. Is lekkerder.

-Snij de filets op de vet kant licht in (evt ruitjes), Hierdoor trekt de filet niet krom en gaart die kant van het vlees beter.
- Pak een goede dikke koekepan en zet deze op het vuur, laat goed heet worden. Gebruik geen boter of olie. Bak de eend eerst op de vet kant. Er komt meer dan genoeg vet uit de eend. Draai naar verloop van tijd de eend om. (de bak tijd is afhankelijk van de dikte, de vet kant moet langer dan de andere zijde)
(doe dit met alle filets.)
- Laat de filets rusten onder alufolie.
-Trancheer (snij alvast in stukken) de eend. (afhankelijk van de manier van opdienen in hoveel stukken, maar snij het niet te fijn, dat zou zonde zijn) Zorg dat de eend daarna mooi tegen elkaar aan ligt.(alsof het 1 stuk is)
(dit is een manier om tijdens het garen in de oven te kijken of de eend van binnen goed is.
-leg alle filets in een ovenschaal, folie erover. Verwarm de oven voor en zet de schaal erin. Check regelmatig of de eend al warm is maar niet doorslaat.

Saus, zoek op het net en u zult vinden.

Succes iig.

Oja, gooi tussen door steeds het vet weg, anders ben je op het einde je eend an het frituren ipv bakken.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_62101307
Dus ik kan morgen gewoon de eend aanbakken. En zondag in de oven warm maken.

Bedankt Chielus...

De saus wordt zeker geen probleem. Rode wijnsaus heb ik al vaker gemaakt.
pi_62101315
Oh moet ik de stukken eend nog bestrooien met zout en peper, of is de smaak van de eend zelf al goed?
pi_62101414
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 10:59 schreef ymme het volgende:
Dus ik kan morgen gewoon de eend aanbakken. En zondag in de oven warm maken.

Bedankt Chielus...

De saus wordt zeker geen probleem. Rode wijnsaus heb ik al vaker gemaakt.
Ik zou het niet aanbakken en tussendoor af laten koelen, eigenlijk. Goeie kans dat je vlees taai wordt.
Zoveel werk is het toch niet om ze op zondag even aan te bakken?
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 11:17:21 #26
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_62101669
Ik bak ze ook nooit een dag van te voren, maar het kan wel.
Ik gebruik bij eend geen peper, wel een klein beetje zout, maar pas na het bakken (voordat het de oven in gaat)
pi_62103058
Een dag van tevoren bakken is echt kansloos. Het kost je 10minuten om t te bakken dus waarom zou je zo mooi stukje vlees "verneuken". Ik zeg niet dat het heel slecht is maar beter wordt het er niet van.
Ik zou:

1. Zoals al gezegd is, de vette kant insnijden. Let erop dat je dit met een scherp mes doet en probeer niet te ver door het vet heen te snijden.
2. De filets in een KOUDE pan (gaspit aan, pan meteen op t vuur, zonder olie) leggen i.p.v. een hete pan. Door ze in een koude pan te leggen geef je het vlees de kans het vet eruit te laten komen en rondom mooi bruin te bakken. Het is namelijk niet de bedoeling dat je zoals bij biefstuk het dichtschroeit, aangezien je vet bakt en geen vlees kant.
3. Laat deze kant mooi goudbruin worden, daarna draai je het vuur hoog en draai je de filets heel kort om, alleen om ze heel ff gebakken te hebben, dit hoeft maar heel kort.
4. Laat het vlees rusten
5. Oven warm maken.
6. Je kan kiezen het vlees vooraf of erna te trancheren.
Voordeel vooraf is dat het sneller gaart en je per persoon niet meer hoef te trancheren nadat het gaar is (als je dit niet goed en snel kan kan dit veel tijd kosten voor 10 fillets. Wel dicht tegen elkaar leggen want anders zorg je ervoor dat ze te snel en overal garen waardoor je geen mooi rosé stukje meer krijgt:)
Als je het erna doet is de kans groter dat je vlees mooi van binnen is, mits je het op tijd er uit haalt natuurlijk:).
pi_62103782
Hoeveel graden moet de oven? En hoelang?
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 13:55:14 #29
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_62104985
Ik doe altijd 160 grd.
Tijd afhankelijk van dikte, afkoelingsperiode, hoeveelheid, type oven etc.
pi_62105286
Gemiddelde tijd? Tien min.
pi_62105314
En de stukken eend, naast elkaar in een ovenschaal leggen?

Lijkt me niet goed, ze ook nog op elkaar te leggen:P Aangezien in 10 stukken eend heb, zal ik wel 2 ovenschalen in de oven kunnen plaatsen.
pi_62105557
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 14:07 schreef ymme het volgende:
En de stukken eend, naast elkaar in een ovenschaal leggen?

Lijkt me niet goed, ze ook nog op elkaar te leggen:P Aangezien in 10 stukken eend heb, zal ik wel 2 ovenschalen in de oven kunnen plaatsen.
Ik begin me af te vragen waarom je het werkelijk waar probeert. No offence maar volgens mij ben je geen kookwonder. Waarom laat je diegene die de eend gegeven heeft niet zien hoe je dat bereidt?:)
Als je eend straks opeens very well done is is het namelijk niet meer echt lekker
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 14:24:58 #33
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_62105728
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 14:17 schreef lighted het volgende:

[..]

Ik begin me af te vragen waarom je het werkelijk waar probeert. No offence maar volgens mij ben je geen kookwonder. Waarom laat je diegene die de eend gegeven heeft niet zien hoe je dat bereidt?:)
Als je eend straks opeens very well done is is het namelijk niet meer echt lekker
Tja, eens moet de eerste keer zijn.
Oefen baart kunst
No brilliance without failure.
Alleen zij die geweldig durven te falen, kunnen ooit iets geweldigs bereiken.
Proberende leert men.
etc.

Tijd is echt heel moeilijk in te schatten, maar ik denk gezien de hoeveelheid zeker 15 min.
pi_62105762
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 14:24 schreef Chielus het volgende:

[..]

Tja, eens moet de eerste keer zijn.
Oefen baart kunst
No brilliance without failure.
Alleen zij die geweldig durven te falen, kunnen ooit iets geweldigs bereiken.
Proberende leert men.
etc.

Eens, eens, eens, eens.
Maar om nou meteen 10 man eend voor te willen zetten? Kun je dan niet beter eerst zelf eens oefenen? Beetje zonde als er iets misgaat!
pi_62105912
Hoe ik het maak:

Snij het vet kruiselings in tot op het vlees. En dan maak ik ze onder de grill. Dus met het vet naar boven net zo lang dat dat bruin en krokant is. Dan omdraaien en nog heel even de andere kant. Dan in dunne mooie plakjes snijden en direct serveren. De saus kan je dan al van te voren maken. Ik vind een eendenborst pp wel teveel overigens, ik denk dat je met z'n tienen aan 6 borsten wel genoeg hebt...
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 14:41:54 #36
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_62106151
ligt er maar aan of het wilde/tamme eend is.
pi_62106389
Ik heb 8 borsten. Beter teveel dan te weinig. En er zitten grote vleeseters tussen.

Ik denk dat het helemaal goed gaat komen. De aardappeltjes en saus bereidt ik morgen alvast voor
Carpaccio is ook in tien min. klaar gemaakt.

Boontjes koken doe ik morgen alvast. Draai ik ze vast in het katenspek. Kunnen deze zondag alleen nog heel even in de koekenpan om het spek te harden.

Ook maak ik morgen alvast de ijs-schuimtaart. Dan hoef ik zondag alleen nog voor de eend te zorgen. En dat is ook maar eventjes.

Ik heb d'r een goed gevoel over
pi_62106447
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 14:51 schreef ymme het volgende:
Ik heb 8 borsten.
[flauw-modus]Dan ben ik heel benieuwd waar jij je BH's koopt [/flauwmodus]
pi_62106487
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 14:53 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Tuttebol
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 14:56:36 #40
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_62106518
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 14:53 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Ontopic, laat even hoe het is gegaan.
pi_62109203
8 Eenden borsten. Voor de iets mindere onder ons.
pi_62228677
En hoe is het gegaan?
Zouden de mensen die je wilde helpen vast graag weten, geen dank hoor.
pi_62229697
als ze niet te vreten waren horen we er wrsch niets van

A) ze reageert niet
B) ze zegt sowieso dat ze helemaal geweldig waren
Ja doei.
pi_62230413
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:52 schreef motorbloempje het volgende:
als ze niet te vreten waren horen we er wrsch niets van

A) ze reageert niet
B) ze zegt sowieso dat ze helemaal geweldig waren
Ik hoor graag van haar dat wij inderdaad gelijk hadden wat betreft onze adviezen dit niet te proberen zonder te oefenen :)..
pi_62230483
ach, eigenlijk moeten we hopen dat deze eend niet voor niets is gestorven, het zou natuurlijk zonde zijn van dit lekkere stukje vlees

en eigenlijk moeten we ook hopen dat TS goddelijk heeft genoten en dat het allemaal echt in een keer geweldig goed is gegaan, maar dan gooien we het natuurlijk op beginnersgeluk....
Ja doei.
pi_62230488
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 16:53 schreef ymme het volgende:
8 Eenden borsten. Voor de iets mindere onder ons.
Enkelvoud, ik ben dus minder. Minder wat?

Ik wil trouwens ook binnenkort eens eend gaan maken; er liggen mooie wilde eenden bij de Delhaize, zag ik. Maar dan in hun geheel. Dus, iemand nog tips?
pi_62230552
* motorbloempje leest even mee met de tips voor CF, al zit ik te denken om ook iets met eendenborstfilet te proberen, maar in het boek van Gordon Ramsay (100% Ramsay) stond een lekker recept wat ik misschien bij het volgende salaris eens ga maken voor mijn lief die heeft namelijk pas een keer eend gegeten, in schotland, en vond dat helemaal het einde
Ja doei.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 13:39:23 #48
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_62230798
Noh, ik kies ook altijd iets uit wat ik nooit gedaan heb en nodig dan de halve familie uit. No problem
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_62230875
Wanneer zijn jullie in Schotland geweest, dan?
pi_62230979
zomer 2007
Ja doei.
pi_62231027
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 13:46 schreef motorbloempje het volgende:
zomer 2007
Ohhh, wacht. Ik las 'pas een keer' als in 'recent een keer', maar je bedoelt 'pas één keer'
Heeft ie toen bij Lein geen eend gegeten?
pi_62231121
oh ja! Daar hadden we ook eend!!

twee keer dan

krijg volgende week woensdag salaris, dus zal 'm dan even flink verwennen, hoop ik

al ga ik eens kijken of er ergens een recept voor ' eendenborstfilet met honing' bestaat, heb volgens mij eens zoiets gehoord, en dat klinkt alleen al goddelijk. Met een lekker krokant korstje, zie ik dan zo voor me, crispy duck en en en

godver, nu baal ik dat we nasi eten vanavond
Ja doei.
pi_62231225
Ik wil sowieso nog eens pekingeend klaarmaken. Zo'n diepvriesding, van de toko
pi_62231332
die naast de eendentongen liggen

ik sta daar altijd vol verbazing naar te kijken, vooral bij de Oriental Supermarkt in Arnhem hebben ze schandalig veel ogenschijnlijk ranzige dingen liggen
Ja doei.
pi_62231966
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 13:54 schreef ColdFeet het volgende:
Ik wil sowieso nog eens pekingeend klaarmaken. Zo'n diepvriesding, van de toko
Neem die zonder bot en koop er wat diepvries pannenkoekjes bij. Samen met wat lente ui, komkommer en hoisin saus.

pi_62233984
Bij een hele eend moeten de pootjes verwijdert worden van het karkas en die pootjes moeten dan een stuk langer aangebraad c.q. gestooft worden. De borststukken snij je dan los en dan heb je dus twee eendenborstfilets die je op de bekende wijze kunt bereiden.
http://extra.volkskrant.n(...)eend_met_bramen.html
Is een lekker recept dat ik pas heb gemaakt.
anonieme razernist
pi_62235341
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 13:27 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Enkelvoud, ik ben dus minder. Minder wat?

Ik wil trouwens ook binnenkort eens eend gaan maken; er liggen mooie wilde eenden bij de Delhaize, zag ik. Maar dan in hun geheel. Dus, iemand nog tips?
Mijn tip is: fietspomp!!
pi_62260253
Peking eend thuis klaar maken kan niet.. of je moet een staande hete lucht oven hebben in huis en techniek beheersen om het vel van de eend los te halen.
Life is short, eat dessert first.
pi_62260432
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:43 schreef missy_c het volgende:
Peking eend thuis klaar maken kan niet.. of je moet een staande hete lucht oven hebben in huis en techniek beheersen om het vel van de eend los te halen.
Daar kwam die fietspomp bijkijken
pi_62260501
en TS is gestorven na het eten van de eend denk ik

RIP aan de nabestaanden dan maar
Ja doei.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:17:24 #61
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_62261133
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:53 schreef motorbloempje het volgende:
en TS is gestorven na het eten van de eend denk ik

RIP aan de nabestaanden dan maar
.
Niet meer actief op Fok!
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 9 oktober 2008 @ 20:24:39 #62
163650 Greys
pi_62268950
Het lijkt fuhdomme wel op zo'n R&P topic waar de TS niet meer op komt dagen

Ik krijg trouwens allemachtige trek van dat plaatje hierboven met die eend en pannekoekjes
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_62279942
quote:
Nee hoor, kan wel. Ik heb dit boek, van Ken Hom, en daar staat het gewoon in. Ik heb overigens de NL'se uitgave.
http://www.amazon.co.uk/K(...)ookery/dp/056355133X
Even off topic:
Ow als ik die foto zie dan kan ik zo terugverlangen naar de meest zalige Peking Duck ever, gegeten ineen onooglijk maar authentiek Chinees restaurantje in London. Mannn mannn Nooit hebben we lekkerder uit gegeten dan daar, in dat kleine restaurantje.
Peking Duck
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_62281261
Ik zelf ben helemaal verslaafd aan eend, veel lekkerder dan kip. Meer smaak.

Ik woon zelf in een klein dorpje en er is moeilijk om aan eend te komen, maar af en toe neem ik het mee als ik in een grote stad ben. Altijd lekker
pi_62281290
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 14:33 schreef conleche het volgende:
Hoe ik het maak:

Snij het vet kruiselings in tot op het vlees. En dan maak ik ze onder de grill. Dus met het vet naar boven net zo lang dat dat bruin en krokant is. Dan omdraaien en nog heel even de andere kant. Dan in dunne mooie plakjes snijden en direct serveren. De saus kan je dan al van te voren maken. Ik vind een eendenborst pp wel teveel overigens, ik denk dat je met z'n tienen aan 6 borsten wel genoeg hebt...
dat klinkt heel niet moeilijk.
Vind eend wel vet altijd... maar wel lekker
met vijgen bijvoorbeeld
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_62282626
Ik ben nu toch ook wel benieuwd hoe die van Ymme zijn geworden......

En DE: idd, een kind kan de was doen. Ook erg fijn als voorgerechtje, dan kan je 1 borst per 2 of 3 personen doen en dan een salade erbij oid. Eend combineert idd erg goed met zoet!

De lekkerste eend die ik ken komt van Dynastie hier in A'dam, die is zo ongelofelijk crispy.
pi_62287683
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 10:35 schreef DarkElf het volgende:

[..]

met vijgen bijvoorbeeld
Verse vijgen?

Waar koop je die dingen?!
Sweet and innocent...
pi_62287695
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 14:41 schreef Innocence het volgende:

[..]

Verse vijgen?

Waar koop je die dingen?!
zag ze vanmorgen bij de appie... maar laatst haalde ik ze bij de turk
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_62287729
Heb hier een hele straat vol 'Turken' maar geeneen met vijgen en bij de Appie is ook niets te vinden
Sweet and innocent...
pi_62321234
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 09:32 schreef verita het volgende:

[..]

Nee hoor, kan wel. Ik heb dit boek, van Ken Hom, en daar staat het gewoon in. Ik heb overigens de NL'se uitgave.
http://www.amazon.co.uk/K(...)ookery/dp/056355133X
Even off topic:
Ow als ik die foto zie dan kan ik zo terugverlangen naar de meest zalige Peking Duck ever, gegeten ineen onooglijk maar authentiek Chinees restaurantje in London. Mannn mannn Nooit hebben we lekkerder uit gegeten dan daar, in dat kleine restaurantje.
Peking Duck
Sorry hoor maar Ken Hom...
Probeer het thuis maar te maken en vergelijk het met 't eend van restaurant Taste of Culture..
Ik heb ook boel Chinese kookboeken met een DIY versie Peking Eend, maar wanneer je het niet op de juiste manier bereid is het geen peking eend. Wat is het verschil tussen een geroosterd eend en een Peking eend dan?
  zondag 12 oktober 2008 @ 09:14:33 #71
151515 verita
Happy days
pi_62322646
Ik ben persoonlijk niet bekend met de eend van restaurant Taste of Culture. Maar wat ik nu van jou begrijp is serveren ze daar dus de Peking Duck die op de enige juiste manier bereid is???
Wat is er overigens zo vreselijk mis met Ken Hom?

Peking duck

Waar blijft het verhaal van TS, waren ze nou lekker of niet?
pi_62335885
Leer maar eerst wat Peking eend is. Je hebt een verschil tussen Chinese geroosterde eend en Peking eend. Als je niet weet wat het verschil is, hoe weet je dan wat Peking eend is?

Wat ook vaak gebeurd in "Chinese" restaurants is dat ze "Peking eend" verkopen en vlees sliertjes van eend in de mandarin pancakes rollen met hoisinsaus.. Het is altijd de huid van eend met weinig tot geen vlees.. niet vlees sliertjes.

Ken Hom's gerechten zijn gericht en aangepast op Westerse keuken en smaak. Kan varianten op Chinese keuken niet zo waarderen.
pi_62336237
Ik heb een paar weken geleden in Frankrijk voor het eerst eend op. Er zat een soort perensaus bij, dat was wel lekker, maar het vlees zelf vond ik een beetje matig.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_62343687
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 21:28 schreef missy_c het volgende:
Leer maar eerst wat Peking eend is. Je hebt een verschil tussen Chinese geroosterde eend en Peking eend. Als je niet weet wat het verschil is, hoe weet je dan wat Peking eend is?
Of je bent een beetje arrogant
quote:
Wat ook vaak gebeurd in "Chinese" restaurants is dat ze "Peking eend" verkopen en vlees sliertjes van eend in de mandarin pancakes rollen met hoisinsaus.. Het is altijd de huid van eend met weinig tot geen vlees.. niet vlees sliertjes.
Of je leest even wat ik eerder schreef in het bericht. Maar speciaal voor jou in de herhaling: Wij hebben in London, in een klein Chinees authentiek restaurantje, Peking Duck gegeten. Ik vertelde erbij dat het de beste versie ooit was.
quote:
Ken Hom's gerechten zijn gericht en aangepast op Westerse keuken en smaak.
Dat zou best kunnen, maar dat was de vraag niet. Iemand stelde dat je het thuis niet kon maken, dat kan dus wel. Of het dan 100% authentiek is, daar kun je aan twijfelen.
quote:
Kan varianten op Chinese keuken niet zo waarderen.
Ja goh, jammer dat smaak zo subjectief is
pi_62343751
eensch is met verita
Ja doei.
pi_62346618
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 21:28 schreef missy_c het volgende:

Ken Hom's gerechten zijn gericht en aangepast op Westerse keuken en smaak. Kan varianten op Chinese keuken niet zo waarderen.
Hier in Rotterdam genoeg echte te vinden. Eet het hier bij Tai wu en Grand Palace.
pi_62349115
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 09:21 schreef verita het volgende:
Dat zou best kunnen, maar dat was de vraag niet. Iemand stelde dat je het thuis niet kon maken, dat kan dus wel. Of het dan 100% authentiek is, daar kun je aan twijfelen.
Laten we het beestje gewoon bij z'n naam noemen.

In de Chinese keuken bestaat er geen "variant" Peking eend. Er zijn een aantal factoren wat een Peking eend een Peking eend maakt. De Ken Hom recept is geen Peking eend, maar een Chinese geroosterde eend (herhaling). Dat je het eet met een pannenkoekje en hoisinsaus, maakt het nog geen Peking eend. Zelfs Chinezen zelf proberen Peking eend niet thuis na te maken, maar goed..
Peking eend kan je NIET thuis maken..
pi_62349399
Voorbeeld van de varianten Peking eend in Chinese restaurants sloeg niet op jou ervaringen in London, Veritas. Overigens in Nederland genoeg plekken waar ze dit gerecht wel goed bereiden..( en ook niet goed bereiden).
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 04:35:11 #79
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_62368019
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 13:18 schreef missy_c het volgende:

[..]

Laten we het beestje gewoon bij z'n naam noemen.

In de Chinese keuken bestaat er geen "variant" Peking eend. Er zijn een aantal factoren wat een Peking eend een Peking eend maakt. De Ken Hom recept is geen Peking eend, maar een Chinese geroosterde eend (herhaling). Dat je het eet met een pannenkoekje en hoisinsaus, maakt het nog geen Peking eend. Zelfs Chinezen zelf proberen Peking eend niet thuis na te maken, maar goed..
Peking eend kan je NIET thuis maken..

Oké, maar wat maakt de Peking eend dan dat je hem thuis niet kan maken, is de wokbrander niet groot genoeg, is de receptuur een uit het geheim genootschap der Pekingeendbereiders, zijn er ingredienten waarvoor een diploma nodig is voordat je er gebruik van mag maken, wordt er met zulke moluculaire middeltjes gewerkt dat zelfs Ferran Adrià met een dikke paal in z'n broek thuis verlekkert zit. Hebben de eendjes een speciaal zeewier menutje gehad?

Enlighten me.
pi_62375704
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 04:35 schreef Chielus het volgende:

[..]

Oké, maar wat maakt de Peking eend dan dat je hem thuis niet kan maken, is de wokbrander niet groot genoeg, is de receptuur een uit het geheim genootschap der Pekingeendbereiders, zijn er ingredienten waarvoor een diploma nodig is voordat je er gebruik van mag maken, wordt er met zulke moluculaire middeltjes gewerkt dat zelfs Ferran Adrià met een dikke paal in z'n broek thuis verlekkert zit. Hebben de eendjes een speciaal zeewier menutje gehad?

Enlighten me.
Smaakvol.
quote:
anonieme razernist
pi_62378148
Zoals NoCigar citeert dus.

Er werd al eerder "fietspomp" geroepen.. Niet dat het lukt met een fietspomp, maar het idee is dat je huid van het vlees blaast, via de nek. Blancheer het eend en smeer het dan in met een maltose oplossing. Hierna hang je de eend op in een koele droge plek om de huid te laten drogen. Dit kan een dag duren en zorgt voor een knapperige vel.

NLse wikipage:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pekingeend

Add info:
De beste pekingeend restaurants in China gebruiken houtovens waar de eenden rechtop hangend geroosterd worden (eend zelf is gevuld met kokend water, zodat de eend ook van binnenuit gegaard wordt).

Succes ermee hè
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 15:47:14 #82
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_62379236
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 15:04 schreef missy_c het volgende:
Zoals NoCigar citeert dus.

Er werd al eerder "fietspomp" geroepen.. Niet dat het lukt met een fietspomp, maar het idee is dat je huid van het vlees blaast, via de nek. Blancheer het eend en smeer het dan in met een maltose oplossing. Hierna hang je de eend op in een koele droge plek om de huid te laten drogen. Dit kan een dag duren en zorgt voor een knapperige vel.

NLse wikipage:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pekingeend

Add info:
De beste pekingeend restaurants in China gebruiken houtovens waar de eenden rechtop hangend geroosterd worden (eend zelf is gevuld met kokend water, zodat de eend ook van binnenuit gegaard wordt).

Succes ermee hè
Kijk hier kunnen we mee aan de slag Thanx voor de uitleg.
pi_62406385
*Thracier bestelt een houtoven, een zak maltose en een roedel Chinese eenden.
pi_62411379
Ik had bij de lidl 1.5 kilo eend gezien voor 10 euro dat is toch goedkoop of niet?
I am the mountain the forest and the earth.
pi_62461561
ik vraag me écht af of ze overleden zijn door verkeerd klaargemaakte eend daar bij TS thuis
Ja doei.
pi_62462013
ik ga vanavond de eend checken bij de Lidl, zal doorgeven als t wat is
pi_62466188
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 15:07 schreef motorbloempje het volgende:
ik vraag me écht af of ze overleden zijn door verkeerd klaargemaakte eend daar bij TS thuis
Haar laatste bezoek was 13 dagen geleden, was dat niet zo net voor dat etentje????
pi_62466200

ik vrees het ergste
Ja doei.
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 18:46:44 #89
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_62466580
Lolzors. Post ze wel vaker een hele poos niet?
Niet meer actief op Fok!
pi_62525489
Poos geen internet gehad:)

De eend was overigens heerlijk!!!!!!
pi_62525875
it's alive!
pi_62526504
zou ik ook zeggen
Ja doei.
pi_62528204
'T is echt zo....

En over een aantal weken komt weer iedereen hier eten. Omdat ik zo lekker kan koken

Ben zo trots op mezelf
pi_62528255
wat voor topic krijgen we dan?
Ja doei.
pi_62528540
Geen...
pi_62528560
jammer
Ja doei.
pi_62528876
Een optie voor je: Zelf een topic openen.
pi_62531941
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 14:22 schreef ymme het volgende:
'T is echt zo....

En over een aantal weken komt weer iedereen hier eten. Omdat ik zo lekker kan koken

Ben zo trots op mezelf
Misschien kan je de mensen ook wel bedanken die je zo hebben geholpen om zo trots op jezelf te zijn . Geen probleem hoor!
pi_62534713
Begrijp ik nou goed dat je ook klaargemaakte pekingeend kunt kopen bij sommige toko's?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_62537792
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 16:42 schreef lighted het volgende:

[..]

Misschien kan je de mensen ook wel bedanken die je zo hebben geholpen om zo trots op jezelf te zijn . Geen probleem hoor!
ik wilde het nog zeggen ja

graag gedaan namens een ieder die je recepten en tips heeft gegeven denk ik
Ja doei.
pi_62537801
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 14:48 schreef ymme het volgende:
Een optie voor je: Zelf een topic openen.
heb er al genoeg
Ja doei.
pi_62538450
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 18:40 schreef DancingPhoebe het volgende:
Begrijp ik nou goed dat je ook klaargemaakte pekingeend kunt kopen bij sommige toko's?
Purist zou zeggen geen echte, meer gegrilde eend. Maar tis lekker zat. Bij de toko (Wah Nam Hong Rotterdam) hier heb je in de vriezer ontbeende gegrilde eend. Alleen zelf even in de oven en klaar. Yummmm.
pi_62538567
hm.. maar 's kijken of dat bij ons ook te krijgen is (Nijmegen)
Ja doei.
pi_62541024
Klinkt goed inderdaad! Zeker als ze die pannekoekjes er ook bij verkopen. Dan wordt dat mn nieuwe lievelings!
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
pi_62541652
Pannenkoekjes hebben ze bij de WNH ook. Heb daar ooit eens een pakket gekocht waar alles in 1 zat maar die ben ik nooit meer tegen gekomen.
pi_62542084
Moet maar eens zoeken. Hier (breda) zijn de toko's niet zo overdadig aanwezig als in Rotterdam.

Een echte stoere heb ik dan ook nog niet kunnen vinden...
pi_64372634
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 10:35 schreef DarkElf het volgende:

[..]

met vijgen bijvoorbeeld
Eenden en ganzenvet zijn behalve lekker ook nog eens cholesterol verlagend !
Soms grill ik een eend (zonder zout of kruiden) en vang het vet op. Dat doe ik dan
in een potje en bewaar het in de ijskast. Als ik bv sperziebonen maak doe ik daar een klein klontje eendenvet door en dan worden ze toch leeeekkur Je kunt er ook goed in bakken trouwens.
  vrijdag 26 december 2008 @ 15:40:19 #108
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_64378448
Ja, sommige goeie chinese supermarkts hebben wel eens vers klaargemaakte pekingeenden in de aanbieding. Zien er mooi uit, maar nog nooit geprobeerd. Ik heb het wel eens zelf gemaakt, kale diepvries pekingeend gekocht, ontdooien, marineren, drogen etc.

Verslag daarvan is hier te lezen: http://kokrobin.wordpress.com/peking-duck-for-dummies/

Maar makkelijker is kant-en-klare pekingeend uit de vriezer natuurlijk.
Lees meer daarover hier: http://tokowijzer.wordpress.com/pekingeend/

En dan koop je er kant-en-klare pekingeendpannenkoekjes uit de vriezer bij.
Lees meer daarover hier: http://tokowijzer.wordpress.com/peking-pannenkoekjes/

En een potje hoisinsaus.
Lees meer daarover hier: http://tokowijzer.wordpress.com/hoisinsaus/

Hoewel, eigenlijk hoort er op pekingeend zoete bonensaus.
Lees meer daarover hier: http://tokowijzer.wordpress.com/zoete-bonensaus

Eend in de oven opwarmen en daarna in reepjes snijden.
Pannenkoekjes stomen. Pannenkoekje bestrijken met een theelepeltje saus, reepjes komkommer en lente-ui en wat eend. Oprollen en smullen maar!

pi_64408177
bij dit is het belangrijkste dat je voornamelijk het knapperige vel eet. Er is altijd maar een dun laagje vlees erbij, Het vlees wordt in andere gerechten verwerkt.
pi_67959223
Zojuist voor het eerst eendenborst klaargemaakt, wel al een paar keer gegeten in restaurants maar zo zelf is het me toch een partij lekker en heerlijk mals.

Uiteraard in het eigen vet van de eend gebakken, calvados eroverheen gedaan. En toen de eend klaar was hetzelfde vet plus wat fond gebruikt om appelschijfjes en venkel te bakken/stomen en daarna smikkelen.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
pi_68627413
waar koop je eigenlijk goede eendenborst, bij de slager of bij een poelier??
  zondag 3 mei 2009 @ 18:19:51 #112
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_68628045
Iemand had hier bij de Lidl toch eendeborst gekocht?
En?? Ben benieuwd!
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  maandag 4 mei 2009 @ 11:13:43 #113
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_68648781
ik haal het altijd bij een wildspecialist/poelier.
(maar appie heeft ze ook, k weet alleen niet de kwaliteit)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')