dit ziet er niet slecht uit, eend in sinaasappelsaus.quote:Ingredienten
3 el suiker
2 el water
2 el witte wijnazijn
3 dl sinasappelsap
2 el gehakte sjalot
3 dl sterke kippebouillon (of gevogeltefond)
4 sinasappels, de partjes losgesneden.
4 eendeborstfilets met vel
2 el ijskoude boter
2 el geraspt sinasappelvel
Bereiding
Verhit de suiker en het water in een pannetje tot het bruinig wordt. Voeg dan de azijn toe (zal flink sissen), even roeren. Voeg dan het sap en de sjalot toe en kook in tot er ca. 1 dl over is. Voeg dan de bouillon toe en kook dit nog verder in, ca. 1 dl over. Van het vuur nemen en laten staan terwijl je de eend maakt.
Wat olie in een pan verhitten. Het vel van de eend op veel plekken insnijden en flink kruiden met zout. In de olie eerst de onderkant bakken, heel eventjes dichtschroeien. Dan de velkant bakken, er zal flink wat vet vrij komen uit het vel. Pan beetje schuinhouden zodat je het velletje eigenlijk krokant frituurt in de olie en zijn eigen vet. Eventueel de andere kant ook nog even bakken. Zorg dat het velletje mooi krokant is, als het goudbruin gekleurd is. Deze manier werkt perfect om het vel mooi en krokant te krijgen. Doe een paar el van het bakvet bij de saus.
Eend uit de pan nemen en aan beide kanten kruiden met peper en zout. De eend in mooi plakjes snijden.
De saus verwarmen, de partjes en raspsel er door roeren, tot ie begint te pruttelen, van het vuur nemen en de koude boter er door roeren tot gesmolten.
De saus om de eend heen gieten, niet er op anders wordt het velletje zacht.
Maar een eendenborstfilet is nog een heel ander verhaal dan een hele eend. Tenzij Ymme natuurlijk heuse slagers-skillzzz heeftquote:Op donderdag 2 oktober 2008 17:37 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
dit ziet er niet slecht uit, eend in sinaasappelsaus.
is volgens mij een vrij klassieke bereidingswijze.
ja, weet ik veel, er staat 'eend' , dus ik ga er vanuit dat TS gewoon een hele eend heeftquote:Op donderdag 2 oktober 2008 19:18 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Maar een eendenborstfilet is nog een heel ander verhaal dan een hele eend. Tenzij Ymme natuurlijk heuse slagers-skillzzz heeft
levend en welquote:Op donderdag 2 oktober 2008 19:53 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
ja, weet ik veel, er staat 'eend' , dus ik ga er vanuit dat TS gewoon een hele eend heeft
Oh leuk, schoonmoeder komt je testen of je wel goed genoeg bent voor zoonlief.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 19:46 schreef ymme het volgende:
Ik denk dat het eendenborstfilet isZeker weten doe ik het niet. Vanavond laat komt schoonmoeders het brengen
Nee hoor, dat heeft ze 7 jaar geleden al gedaan. En ik ben geslaagd.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 20:30 schreef Tahiti het volgende:
[..]
Oh leuk, schoonmoeder komt je testen of je wel goed genoeg bent voor zoonlief.
Strak plan, meidquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 09:09 schreef ymme het volgende:
[..]
Nee hoor, dat heeft ze 7 jaar geleden al gedaan. En ik ben geslaagd.
Het is eend filet ofzo. (geen hele eend dus).
Als ik deze morgen aanbak, kan het dan zondag in de oven om te garen. Of wordt de eend dan erg droog?
Ik zou het niet aanbakken en tussendoor af laten koelen, eigenlijk. Goeie kans dat je vlees taai wordt.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 10:59 schreef ymme het volgende:
Dus ik kan morgen gewoon de eend aanbakken. En zondag in de oven warm maken.
Bedankt Chielus...
De saus wordt zeker geen probleem. Rode wijnsaus heb ik al vaker gemaakt.
Ik begin me af te vragen waarom je het werkelijk waar probeert. No offence maar volgens mij ben je geen kookwonder. Waarom laat je diegene die de eend gegeven heeft niet zien hoe je dat bereidt?:)quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 14:07 schreef ymme het volgende:
En de stukken eend, naast elkaar in een ovenschaal leggen?
Lijkt me niet goed, ze ook nog op elkaar te leggen:P Aangezien in 10 stukken eend heb, zal ik wel 2 ovenschalen in de oven kunnen plaatsen.
Tja, eens moet de eerste keer zijn.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 14:17 schreef lighted het volgende:
[..]
Ik begin me af te vragen waarom je het werkelijk waar probeert. No offence maar volgens mij ben je geen kookwonder. Waarom laat je diegene die de eend gegeven heeft niet zien hoe je dat bereidt?:)
Als je eend straks opeens very well done is is het namelijk niet meer echt lekker
Eens, eens, eens, eens.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 14:24 schreef Chielus het volgende:
[..]
Tja, eens moet de eerste keer zijn.
Oefen baart kunst
No brilliance without failure.
Alleen zij die geweldig durven te falen, kunnen ooit iets geweldigs bereiken.
Proberende leert men.
etc.
quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 14:53 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
[flauw-modus]Dan ben ik heel benieuwd waar jij je BH's koopt[/flauwmodus]
quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 14:53 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
[flauw-modus]Dan ben ik heel benieuwd waar jij je BH's koopt[/flauwmodus]
Ik hoor graag van haar dat wij inderdaad gelijk hadden wat betreft onze adviezen dit niet te proberen zonder te oefenenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:52 schreef motorbloempje het volgende:als ze niet te vreten waren horen we er wrsch niets van
A) ze reageert niet
B) ze zegt sowieso dat ze helemaal geweldig waren
Enkelvoud, ik ben dus minder. Minder wat?quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 16:53 schreef ymme het volgende:
8 Eenden borsten. Voor de iets mindere onder ons.
Ohhh, wacht. Ik las 'pas een keer' als in 'recent een keer', maar je bedoelt 'pas één keer'quote:
Neem die zonder bot en koop er wat diepvries pannenkoekjes bij. Samen met wat lente ui, komkommer en hoisin saus.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:54 schreef ColdFeet het volgende:
Ik wil sowieso nog eens pekingeend klaarmaken. Zo'n diepvriesding, van de toko
Mijn tip is: fietspomp!!quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:27 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Enkelvoud, ik ben dus minder. Minder wat?
Ik wil trouwens ook binnenkort eens eend gaan maken; er liggen mooie wilde eenden bij de Delhaize, zag ik. Maar dan in hun geheel. Dus, iemand nog tips?
Daar kwam die fietspomp bijkijkenquote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:43 schreef missy_c het volgende:
Peking eend thuis klaar maken kan niet.. of je moet een staande hete lucht oven hebben in huis en techniek beheersen om het vel van de eend los te halen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |