Agenda beurzen oktoberquote:
Niet genoemd in de agenda maar wel in oktober modelspoorbeurzen te: Groningen, Haarlem, Deurningen Osnabruck, Weert, Assen, Haaksbergen.quote:Houten, Modelspoorbeurs zaterdag 4 oktober 10.00 - 15.00 Eurospoor, Modelspoorbeurs (Utrecht) vr 24 okt10.00 - 18.00, za 25 okt 8.30 - 17.30, zo 26 okt 8.30 - 17.00
Ik heb niet de hele OP teruggeplaatst, kan hem alleen quoten.. en dan vallen alle stukjes eruitquote:Op donderdag 2 oktober 2008 12:43 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik ben gisteren bij Railz miniworld geweest
Was best leuk, en vooral ook erg groot. Vind alleen wel dat het met weinig liefde gemaakt is ofzo
Als je de banen op Eurospoor of Rail ziet, dan zie je de liefde die de makers in de baan gestopt hebben. Dat miste ik hier wel...
Ja het is natuurlijk een bedrijf met specialisten dat aan zo'n baan zit te werken. Het zijn geen hobbyisten. Ik ken het project alleen van de foto's en het doet mij heel natuurgetrouw voorkomen allemaal.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 12:43 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik ben gisteren bij Railz miniworld geweest
Was best leuk, en vooral ook erg groot. Vind alleen wel dat het met weinig liefde gemaakt is ofzo
Als je de banen op Eurospoor of Rail ziet, dan zie je de liefde die de makers in de baan gestopt hebben. Dat miste ik hier wel...
Dat valt reuze mee, ligt er maar net aan hoe uitgebreid je het doet en de keuze in het materiaalquote:Op donderdag 2 oktober 2008 16:25 schreef drumstickNL het volgende:
Het is nogal een dure hobby namelijk..
Je moet ook niet alles in één keer kopen. Huisjes zijn overigens wel het laatste waar ik me mee bezig houdt, laat eerst de trein maar eens rijden, dan komt de aankleding stukje bij beetje vanzelf wel.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 16:36 schreef drumstickNL het volgende:
Alleen de huisjes kosten al 20 euro..
Nu ja, ik was dus toevallig in de buurt. Over het algemeen ziet het er heel goed uit hoorquote:Op donderdag 2 oktober 2008 16:28 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Ja het is natuurlijk een bedrijf met specialisten dat aan zo'n baan zit te werken. Het zijn geen hobbyisten. Ik ken het project alleen van de foto's en het doet mij heel natuurgetrouw voorkomen allemaal.
Wil er zeker nog een keer naar toe. Het is voor mij helaas vrij ver weg, maar mocht ik toevallig in de buurt zijn...
Ik wil op mijn baan ook eindeloze stukken gras/weiland met af en toe een boerderijtjequote:Op donderdag 2 oktober 2008 17:07 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Nu ja, ik was dus toevallig in de buurt. Over het algemeen ziet het er heel goed uit hoor
Maar er zijn ook stukken dat er vooral 'meters' gemaakt worden om het zo maar te zeggen. Grote stappen, snel thuis.
Het kan dus beter naar mijn mening, maar de bouwers hoeven zich zeker niet te schamen
De leegte ofzo bedoel ik niet. Zo ziet het Nederlands landschap er nou eenmaal uit.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 17:24 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Ik wil op mijn baan ook eindeloze stukken gras/weiland met af en toe een boerderijtje
Maar dat is niet wat jij bedoeld of wel? Heb je toevallig foto's? Of bedoel je zo'n stukje:
http://www.railzminiworld.com/foto/galerij/fg20070407-20.jpg
Ja die berm is een goede. Ik vind het plaatje veel te groen. Het is geen grasmat maar het lijkt er wel opquote:Op donderdag 2 oktober 2008 17:48 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
De leegte ofzo bedoel ik niet. Zo ziet het Nederlands landschap er nou eenmaal uit.
Maar om je foto te nemen. De scherpe overgang van weg en gras (zonder berm ofzo) vind ik gewoon erg 'simpel'. Hetzelfde met het rode pad over de dijk.
De brug is ook een beetje versimpeld neergezet. Geen geleiders bijvoorbeeld.
Nu is dit dan een vast brug, maar ook bij ophaalbruggen loopt het spoor gewoon door.
Kijk, dat de brug niet echt open kan vind ik niet zo'n probleem. Maar zorg wel dat je de illusie geeft dat de brug echt open zou kunnen. Iig, dat is mijn mening
Maar het is allemaal niet zo negatief als het nu lijkt hoor. Ik zou het een ruime voldoende geven
Heb zeker geen spijt van m'n bezoek
Ik heb geen trein, maar kijk hier graag meequote:Op donderdag 2 oktober 2008 16:25 schreef drumstickNL het volgende:
Oja, heb ook een trein spoor, gebruik hem alleen nooit..
Het is nogal een dure hobby namelijk..
Eens, goeie muziek. Heb je de plaatser van dat filmpje al gecontacteerd?quote:Op donderdag 2 oktober 2008 22:57 schreef Jump het volgende:
Goede muziek (zet maar luid, als iemand weet hoe dit noemt, zeg maar)
Dit blijkbaar: stond ergens in comments.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 23:03 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Eens, goeie muziek. Heb je de plaatser van dat filmpje al gecontacteerd?
Hmm I see. klassiek is weer helemaal hip zequote:Op donderdag 2 oktober 2008 23:07 schreef Jump het volgende:
[..]
Dit blijkbaar: stond ergens in comments.
Ik keek in een agenda op internet voor wat data. En toen zag ik dat die beurs in Houten elke maand is? Klopt dat?quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 00:29 schreef Pheno het volgende:
Zaterdag ben ik iig in Houten, inkopen doen indien mogelijk
Zeker mooie banenquote:
Ik wacht op Eurospoorquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 00:29 schreef Pheno het volgende:
Zaterdag ben ik iig in Houten, inkopen doen indien mogelijk
Niet bij mijn weten? Ze wisselen af met Arnhem en Houten volgens mij. Nu zou Arnhem fietswaardig zijn, maar ik heb wat spullen nodig dus ga ik morgen even langs. Of er moet iets tussenkomen, dan wacht ik op Eurospoor. Sowieso ga ik daar ook heenquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 00:35 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Ik keek in een agenda op internet voor wat data. En toen zag ik dat die beurs in Houten elke maand is? Klopt dat?
Nouja, een simpele baan is nog wel in modules op te delen. Maar als drumsticknl een compleet Zwitsers landschap wil... Nouja het kan wel maar is geen aanrader bij bergenquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 23:00 schreef Dr_Flash het volgende:
eerste punt is: Hoeveel ruimte heb je beschikbaar?
Oh dan kan je dus kiezen of je HO of N gaat rijdenquote:
Misschien dat dit wat helpt: http://www.mijn-modelbaan.nl/index.htmquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 22:28 schreef drumstickNL het volgende:
Trouwens, is er ergens een gedetailleerde tutorial te vinden over het maken van een modelbaan ?
Ik kan je nu al vertellen dat er niet veel Nederlands spul is voor N.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 18:36 schreef Gutz het volgende:
Even een vraagje, weet iemand waar je typische Nederlands aandoendende huizen kan kopen? N Spoor bij voorkeur), en dan geen grachtenpanden, maar wat meer nieuwbouw achtig, wil namelijk een baan met nederlands landschap erin knallen.
http://www.conrad.com doet wel in modeltreinen (en toebehoren). Ik ken het assortiment niet, ik ga ook even checkenquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 22:22 schreef drumstickNL het volgende:
Zijn er grote internetwinkels die heel veel verschillende huisjes aanbieden? (HO)
Ik had vroeger ook kurk als ondergrond, idd zelf kurkplaten kopen en snijden. Da's stukken goedkoper.quote:Op zondag 5 oktober 2008 09:30 schreef Pheno het volgende:
Vandaag of morgen eens maar de ondergrond gaan kopen, dan kan ik daar ook wat mee ouwehoeren. Iemand ervaring met kurk als ondergrond? Ik wil drie lagen maken, : triplex met daarop geluidsisolerend materiaal en dan kurk er op voor de baan zelf. Ik weet dat er van die kurkbediingen te koop zijn, maar dan koop ik liever zelf een kurkplaat en snijd ik die zelf wel uit, dat lijkt me goedkoper.
Heb je die boog al in verkanting liggen? Of zou dat nog wat soelaas kunnen bieden?quote:Op zondag 5 oktober 2008 09:30 schreef Pheno het volgende:
Ik heb gisteren 10 meter aan peco rails gekocht voor de echte baan. De betonvariant
En iets ruimere bochten voor het testbaantje voor een paar euro, maar het is nog pet voor de Shinkansen. Ik kan 4~5 bakken op topsnelheid er op houden, maar meer geeft problemen.
Ik zit er sterk over te denken om daar ook peco tegenaan te gooienDan heb ik ook meteen minder weestand, liever 1 rail voor een 180 graden bocht dan minimaal 6
www.hobbyworld.nlquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 22:22 schreef drumstickNL het volgende:
Zijn er grote internetwinkels die heel veel verschillende huisjes aanbieden? (HO)
Wat voor boogstraal gebruik je dan? Lijkt me dat je nogal wat ruimte nodig hebt dan?quote:Op zondag 5 oktober 2008 09:53 schreef Pheno het volgende:
Nee, maar ik denk dat de verbindingen tussen de rails gaar zijn (he, het was cheap). Maar ik ga geen fortuin aan bochten kopen, een peco flex rail van bijna een meter kost even kort door de bocht () 5 euro. Daarmee heb ik een hele ruime radius, geen verbindingen die lastig kunnen doen, dus minder last van de weerstand die je wel gaat merken als er teveel verbindingen zijn.
Ik denk dat ik meteen een modulebak maak, zodat ik daarmee ook meteen weet of het inderdaad werkt qua geluidsisolatie en zoEn in isolerend materiaal is ook makkelijker een verkanting aan te brengen dan op mijn eigen bureau, dan kan ik daar inderdaad ook meteen zien of de tilting mechanisme van de Kato werkt
Ik kan op de website van Freebit.nl niets vinden over dat hij Peco rails verkoopt (categorie is leeg). Of bedoel je op beurzen? Koop altijd wel veel treinen van hem aldaar.quote:Op zondag 5 oktober 2008 09:30 schreef Pheno het volgende:
Overigens: NikkelCobalt: http://www.freebit.nl heeft ook peco 55, voor 4,50 euro per rail. Ik kan ze ook bestellen bij interhobby, maar dat moet ik nog doen. De wissels waren 15 euro uit mijn hoofd.
Conrad is altijd wat duurder dan de rest heb ik het idee.
Waar zoek je precies naar dan?quote:Op zondag 5 oktober 2008 14:24 schreef drumstickNL het volgende:
Hmm, niet een enorme selectie op die site's..
ik vond de drukte goed te doenquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 21:22 schreef JaFFe het volgende:
Vandaag in houten geweest. Wat een drukte daar. Toch een mooie 1100 op de kop getikt en een decoder en een plan d restauratiewagen.
Mashima motoren kun je in sowieso op Eurospoor halenquote:Op zondag 5 oktober 2008 21:52 schreef Ou-Tannu het volgende:
heeft iemand trouwens een idee.. waar ik nieuwe kwaliteits motortjes voor mn elocs kan scoren?![]()
heb alleen ff geen plaatje want mn webservert ligt er ff mee te mokken
http://www.gmens.nl/index.html en dan naar motoren en motorunitsquote:Op zondag 5 oktober 2008 21:52 schreef Ou-Tannu het volgende:
heeft iemand trouwens een idee.. waar ik nieuwe kwaliteits motortjes voor mn elocs kan scoren?![]()
heb alleen ff geen plaatje want mn webservert ligt er ff mee te mokken
Ik ben er nog niet uit wat nu erger is, het taalgebruik of de rotzooi die te koop staat.quote:Op maandag 6 oktober 2008 05:51 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik dacht dat mijn Nederlands slecht was. Maar dit is toch erger: http://link.marktplaats.nl/185881563
rils
kurktegels zijn gewoon te krijgen hoorquote:Op maandag 6 oktober 2008 11:48 schreef Automatic_Rock het volgende:
Kurk is al ongeveer 30 jaar uit de mode geloof ik
Maar ondervloer voor laminaat schijnt ook geschikt te zijn voor onder je spoor
Bij de bouwmarkt?? Volgens mij moet je daarvoor naar een vloerenspeciaalzaak ofzoquote:Op maandag 6 oktober 2008 11:49 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
kurktegels zijn gewoon te krijgen hoor
hornbach schijnt ze gewoon te hebben?quote:Op maandag 6 oktober 2008 12:50 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Bij de bouwmarkt?? Volgens mij moet je daarvoor naar een vloerenspeciaalzaak ofzo
Doorgaans alleen kurk in vloertegelvorm, moet je al geluk hebben dat het niet gecoat is. Heb ik op mijn teststukje ook gedaan, maar ik vind het te dik (4/5mm). Het snijd ook niet lekker. Ikea had altijd placemats van 2mm kurk. Maar kan dit helaas niet in hun assortiment vinden op dit moment. Wellicht een Xenos oid...quote:Op maandag 6 oktober 2008 09:55 schreef Pheno het volgende:
Ik zit wat online te zoeken, maar hebben gamma, praxis etc geen kurk?
Zelfconstructie maar ik zal eerst ff een basis maken voor de baan voordat ik het over huisjes ga hebben..quote:Op zondag 5 oktober 2008 14:35 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Waar zoek je precies naar dan?
- Prefab / zelfconstructie
- Duur / goedkoop
- Specifiek land van herkomst
- Tijdperk
En hoe serieus wil je met modelbouw bezig?
Ofwel, je kunt beurzen afstruinen voor huisjes etc. Is altijd heel veel te vinden. Ook gebruikte huisjes, in elkaar gezet etc. Vaak tegen een redelijke prijs (soms uitzoekbakken van ¤ 5 p/s).
Dat zou kunnen, Hornbach hebben we hier niet in de buurtquote:Op maandag 6 oktober 2008 13:06 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
hornbach schijnt ze gewoon te hebben?
Idem. Ik ben even een rondje gaan maken bij de gamma/praxis hier in de buur.Morgenavond de multimate maar proberen. En anders de blokker voor kurkmatjes. Of Xenosquote:Op maandag 6 oktober 2008 18:17 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, Hornbach hebben we hier niet in de buurt
Maar ondervloer voor laminaat gaat ook prima hoor: http://www.floodland.nl/aim/info_onderbouw_1.htmquote:Op maandag 6 oktober 2008 18:21 schreef Pheno het volgende:
[..]
Idem. Ik ben even een rondje gaan maken bij de gamma/praxis hier in de buur.Morgenavond de multimate maar proberen. En anders de blokker voor kurkmatjes. Of Xenos
Dit is de gluidswerende ondergrond voor een testbaantje. Ik wil nog wel een berg voor een deelprojectje, want dat wordt echt volledig zelfbouw, ik wil een kabelbaantje a la http://en.wikipedia.org/wiki/Nankai_Cable_Linequote:
Ik heb geen onderkant, het is een grote bak die op een bureau geplaatst is. En in het bureau ga ik niet borenquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 08:54 schreef Ou-Tannu het volgende:
vroegaah! toen mn pa zn baan nog heel was.. hadden we 2 blanke koperdraden onder de baan.. voor spanning
Ik kan me 3 herinneren bij ons spoorwegovergang in mijn ouderlijke buurt. Maar 2 moet donkerder als je daarvoor wilt gaan. De spoorwegovergang was eerst als een donkerdere 2, maar nu vernieuwd met een soort 3quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 14:57 schreef NikkelCobalt het volgende:
Wat vinden jullie van de volgende ballastsoorten?
Op de foto:
1. gemengd grijs/zwart fijn
2. rood/bruin fijn
3. graniet korrel
4. grijs korrel
Mijn keuze gaat uit naar 2 en 3. Vind alleen 2 iets te licht, moet het eigenlijk vervuilen/verdonkeren. Denk dat deze het beste bij Nederland passen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tenslotte voor de sfeer: een mislukte foto.
[ afbeelding ]
Combinatie als in door elkaar mixen?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 16:50 schreef Ou-Tannu het volgende:
combinatie van 2 + 3 ? en dan 2 wel wat donkerder
Mijn keuze is absoluut 3...quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 14:57 schreef NikkelCobalt het volgende:
Wat vinden jullie van de volgende ballastsoorten?
Op de foto:
1. gemengd grijs/zwart fijn
2. rood/bruin fijn
3. graniet korrel
4. grijs korrel
Ja ik heb ook nog een wadloper en icm in oude kleurstelling (niet icmm). Zag het 10-15 jaar terug ook zo eruit bij nieuw spoor? Had zelf het idee dat het een mix was van 2+3 met hier en daar beetje donker korreltje. Bij stations vaak wat rood/bruiner.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 20:47 schreef m3nster het volgende:
[..]
Mijn keuze is absoluut 3...Zo ziet elk spoor er tegenwoordig uit als het net gelegd is
hahaa
ja,, en niet en sommige delen iets meer van 2 en anderen wat meer richtign 3quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:49 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Combinatie als in door elkaar mixen?
Stik, ik had nog een stuk van de lichtgeleider afgeknipt om lichtlekkage te voorkomen, en bij het terugplaatsen van de kap heb ik een SMD-led gemold.quote:Op zondag 19 oktober 2008 23:12 schreef Duvel het volgende:
En een 2400 van Roco voorzien van een Digirails verlichtingssetje. Ik heb alleen de aansluiting gemodificeerd zodat ik nu de sluitlichten kan doven, handig voor als er een trein achter hangt!
ik heb nog wel een kortingsbon voor kinderen...quote:Op maandag 20 oktober 2008 19:43 schreef JaFFe het volgende:
Ja wij gaan ook, heeft er iemand nog een kortingsbon ofzo.
BR 624 lijkt me dan mooier dan de 628quote:Op donderdag 23 oktober 2008 15:42 schreef Dr_Flash het volgende:
BR 624Of anders de 628 natuurlijk.
Das dan eigenlijk weer DDR-materieel (en ook stuk minder goed aan te komen.)quote:En Halberstadtrijtuigen.
Ik zal wel opletten of ik dan een pinguïn rond zie waggelenquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 20:46 schreef Pheno het volgende:
Zondag![]()
Kun je daar wel fatsoenlijk pinnen trouwens?
Zijn geldautomaten in de centrale hal, en bij grotere handelaren kun je ook pinnen. En uiteraard kun je je toegangskaartje ook pinnenquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 20:46 schreef Pheno het volgende:
Zondag![]()
Kun je daar wel fatsoenlijk pinnen trouwens?
Ah, k, thnx. ken de jaarbeurs wel, maar deze beurs dan weer niet qua handelaren. Normaal loop je met een gevulde geldzak rond op een modelspoorbeurs. Nou ja, even danquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:11 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Zijn geldautomaten in de centrale hal, en bij grotere handelaren kun je ook pinnen. En uiteraard kun je je toegangskaartje ook pinnen
Jazekerquote:
Er staat op de markt zelfs een kraam met alleen maar Zwitsers materieelquote:Ik ga zondag zelf. Was er nog wat Zwitsers materieel te koop?
Dat klinkt als een flinke aanslag op de bankrekeningquote:Op zaterdag 25 oktober 2008 08:25 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Jazeker
Een 1100 met botsneus van Marklin/Hamo
Een NS IC rijtuig van Lima (ja, ik weet het, hij is te kort, en niet zo goed, etc. Maar dat maakt mij niet uit)
2 PTT-post wagons
1 autotransporter van Lima
3 Interfrigo wagons van Lima en Fleischmann
2 stadgebouwen
4 telefooncellen van Mastica
4 bushaltes, ook van Mastica
en als laatste 4 autootjes
[..]
Oe, grote kans dat ik morgen niet met lege handen terugkom dan.quote:Er staat op de markt zelfs een kraam met alleen maar Zwitsers materieel
En er is een Zwitserse baan
Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal qua banen op beurzen, maar ben benieuwd!quote:Ik moet wel zeggen dat de banen mij wat tegenvielen. Op Rail 2008 hadden ze minder ruimte, maar er waren meer banen had ik het idee. Sowieso was de kwaliteit van de banen daar beter naar mijn persoonlijke mening
Dat viel mee!quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 09:22 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dat klinkt als een flinke aanslag op de bankrekening.
Ik zou met de trein gaan. 2 minuten lopen van het stationquote:[..]
Oe, grote kans dat ik morgen niet met lege handen terugkom dan.
[..]
Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal qua banen op beurzen, maar ben benieuwd!
Hoe zit het trouwens met de parkeergelegenheid, was die er nog voldoende of werd dat wel erg krap? Ik twijfel namelijk nog tussen trein en auto om naar Utrecht te gaan.
Ja, het wordt toch de trein, denk ik. Ik zag dat ze op mijn route met de snelweg bezig zijn en wat toe- en afritten hebben afgesloten, en omrijden duurt langer dan de treinquote:Op zaterdag 25 oktober 2008 16:13 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Dat viel mee!
Ik was wel één van de eerste die binnen was, en ben meteen naar de markt gegaan. Dus ik had de koopjes nog
Ik had iig ¤270,- meegenomen, en toen ik thuis kwam had ik nog ¤60,- over. Niet slecht toch??
[..]
Ik zou met de trein gaan. 2 minuten lopen van het station
Gewoon rugzak meenemen, en gaan
Klopt, die hebben we vrijdag al meegepiktquote:Op zaterdag 25 oktober 2008 17:14 schreef DaMart het volgende:
[..]
We zijn er rond 12 uur pas, dus koopjes zullen er dan wel niet meer zijn.
Ah, mooi. Ga ik even kijken. Er zullen vast weinig japanse spullen te zien zijn, maar ik ga ook niet voor de treinkoopjes, de meeste treintjes zijn niet in mijn thema te passenquote:Op zaterdag 25 oktober 2008 12:32 schreef NikkelCobalt het volgende:
Pheno,
er was ook een baan die voor hun ondergrond gebruik hadden gemaakt van rubberkurk ipv kurk. Ik was wel enthousiast iig, dus ik ga het eens proberen. Dit was een N-baan met Duits materieel (oa een hele lange kolentrein) en een bepaald bochtje was nog in aanbouw waardoor je het mooi kan zien.
Twee handen op 1 buik natuurlijkquote:Op zondag 26 oktober 2008 17:35 schreef Pheno het volgende:
was namelijk geen japanse trein te vinden
Ik ga wel naar Duitsland,
He, kan ik er wat aan doen dat die winkel in Duitsland zitquote:
Ik ben weer thuis hoor! Zometeen even de buit uitpakkenquote:Op zondag 26 oktober 2008 18:00 schreef Automatic_Rock het volgende:
Is DaMart nog niet terug van de beurs? Of zal ie nog staan te kwijlen bij die stand met Zwitsers spul?
Tof. Plaats je ook even wat foto's?quote:Op zondag 26 oktober 2008 19:40 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik ben weer thuis hoor! Zometeen even de buit uitpakken.
Die stand met Zwitserse treinen was wel tof trouwens... heb er dus ook wat gekocht... verder had ik wel het idee dat Märklin behoorlijk oververtegenwoordigd was, al was er uiteindelijk ook nog genoeg Roco te vinden.
Uiteraard, heb ik net meteen gemaakt!quote:
Wat zei je toen: Und mein fahrrad bleibt stehn!quote:Op zondag 26 oktober 2008 20:09 schreef DaMart het volgende:
[..]
Uiteraard, heb ik net meteen gemaakt!
[...]
En op het laatst kwam ik dit schattige 'Sputnik'-wagentje (volgens mij gebruikt in werktreinen) tegen bij een Duitser die eigenlijk niet wilde dat je aan zijn koopwaar zat (Die Wagen bleibt liegen, ja!)
[ afbeelding ]
Leuk spulquote:Op zondag 26 oktober 2008 20:09 schreef DaMart het volgende:
[..]
Uiteraard, heb ik net meteen gemaakt!
Ik heb gekocht:
2 telescoopwagens.
[ afbeelding ]
3 bruine gesloten goederenwagens met verschillende bedrijfsnummers.
[ afbeelding ]
2 daarvan hebben dit opschrift op de schuifdeur.
[ afbeelding ]
Nog 2 gesloten goederenwagens, waaronder een blauwe wagen die gebruikt wordt bij werkzaamheden aan het spoor.
[ afbeelding ]
En op het laatst kwam ik dit schattige 'Sputnik'-wagentje (volgens mij gebruikt in werktreinen) tegen bij een Duitser die eigenlijk niet wilde dat je aan zijn koopwaar zat (Die Wagen bleibt liegen, ja!)
[ afbeelding ]
Ik vroeg netjes aan een handelaar of ik de trein die ik wilde kopen even mocht oppakken, en dat vond ie heel bijzonder.quote:Op zondag 26 oktober 2008 20:09 schreef DaMart het volgende:
Duitser die eigenlijk niet wilde dat je aan zijn koopwaar zat (Die Wagen bleibt liegen, ja!)
Zow einig Marklin bij de banen was, zo veel was er bij die stands ja. Ik weet niet of ik volgend jaar nog ga, de banen zijn wel leuk, maar voor de aankopen voor mijn thema hoef ik er zeker niet te zijn. Het enige japanse merk wat er was, was Kato, maar dan ook alleen maar de Amerikaanse treinen en die eeuwige Vliegende Hamburgerquote:Op zondag 26 oktober 2008 19:40 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik ben weer thuis hoor! Zometeen even de buit uitpakken.
Die stand met Zwitserse treinen was wel tof trouwens... heb er dus ook wat gekocht... verder had ik wel het idee dat Märklin behoorlijk oververtegenwoordigd was, al was er uiteindelijk ook nog genoeg Roco te vinden.
Mijn vader pakte iets op, en toen zei die Duitser er iets van. Hij noemde meteen een prijs en zo en dat hij er nog wel meer had. Toen rekende ik mijn Sputnik (die overigens beschikt over binnenverlichtingquote:Op maandag 27 oktober 2008 00:50 schreef NikkelCobalt het volgende:
Zulke reacties had ik vroeger ook wel eens. "NIET AANKOMEN!". Zie het nog wel eens als een kindje wat wil pakken. Zie je er zo jong uit DaMart?Of was het een duur wagentje?
Die Duitsers doen altijd wel een beetje moeilijk. Was er ook een die alle doosjes per 2 met plakbandje aan elkaar had geplakt. Het doel? Geen idee, zorgen dat zijn koopwaar valt zodra je het oppakt en onder het mom "pot breken potje betalen" zijn waar onder de man brengen misschien?
Was overigens wel goedkoop daar. Zijn die duitsers wel vakerDat dan wel.
Ik ken Houten niet, maar het was inderdaad wel lekker ruim van opzet op de markt.quote:Op maandag 27 oktober 2008 07:37 schreef Pheno het volgende:
[..]
Zow einig Marklin bij de banen was, zo veel was er bij die stands ja. Ik weet niet of ik volgend jaar nog ga, de banen zijn wel leuk, maar voor de aankopen voor mijn thema hoef ik er zeker niet te zijn. Het enige japanse merk wat er was, was Kato, maar dan ook alleen maar de Amerikaanse treinen en die eeuwige Vliegende Hamburger
Maar wat een ruimte om te lopen itt Houten, dat was wel sjiek hendig.![]()
Wel tof spul DaMart!
Leuk!quote:Op maandag 27 oktober 2008 10:38 schreef DaMart het volgende:
Ik kon het niet laten even een filmpje te maken van de nieuwe goederentrein... en ook mijn recent gekochte stam pasaagiersrijtuigen reed toevallig rond....
Bekijk deze YouTube-video
Met de auto naar Nieuwegein gaan en dan met de tram verder werkt ook prima:quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 16:13 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik zou met de trein gaan. 2 minuten lopen van het station
Gewoon rugzak meenemen, en gaan
foto's!!quote:Op maandag 27 oktober 2008 11:36 schreef Cothen het volgende:
[..]
Met de auto naar Nieuwegein gaan en dan met de tram verder werkt ook prima:
ik ging dus voor een VT95 en BR614 en kwam terug met
een VT95 van Fleischmann
een BR218 van Fleischmann (Om mijn 7-delige dubbeldekkersstam in tweeën te knippen)
een 5-delige stam umbauwagens van Roco (in eerste instantie wilde ik er 3, maar de verkoper bleef net zolang korting geven tot ik ze alle 5 nam)
en verder nog een zooitje profie-koppelingen om de ROCO-wagens ook te kunnen koppelen.
Nu nog een baan om op te rijden...
Zal ik van de week eens doen, als ik fatsoenlijk licht heb, das s'avonds echt niet te doen.quote:
Oh, viel mij juist op dat er heel veel Marklin banen waren. Het valt ook niet direct op maar bij een 2e blik kon ik de K-rails er wel tussenuit halen. Bij de stands was het gemengd. Heb veel Kato gezien tov andere jaren. TGV/Thalys en veel 66's en andere loc's. Geen Japans materieel overigensquote:Op maandag 27 oktober 2008 07:37 schreef Pheno het volgende:
[..]
Zow einig Marklin bij de banen was, zo veel was er bij die stands ja. Ik weet niet of ik volgend jaar nog ga, de banen zijn wel leuk, maar voor de aankopen voor mijn thema hoef ik er zeker niet te zijn. Het enige japanse merk wat er was, was Kato, maar dan ook alleen maar de Amerikaanse treinen en die eeuwige Vliegende Hamburger
Maar wat een ruimte om te lopen itt Houten, dat was wel sjiek hendig.![]()
Wel tof spul DaMart!
De busjes haal ik pas later, eerst een baanquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 00:16 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Oh, viel mij juist op dat er heel veel Marklin banen waren. Het valt ook niet direct op maar bij een 2e blik kon ik de K-rails er wel tussenuit halen. Bij de stands was het gemengd. Heb veel Kato gezien tov andere jaren. TGV/Thalys en veel 66's en andere loc's. Geen Japans materieel overigens. Oh nog wel een stand met heel veel Japanse bussen in 1:160.
Ik heb mijn oog al laten vallen op het faller systeem jaquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 08:30 schreef D.Rose het volgende:
Even een vraagje aan de modelspoorders (of treinverzamelaars of hoe men het ook mag noemen):
Houden jullie er nu ook een heel wagenpark (auto's dus) op na? En zijn dit dan de 1:87 modellen?
Begrijp ik goed dat dat Faller systeem een soort spoor voor auto's is?quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 08:55 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ik heb mijn oog al laten vallen op het faller systeem jaMaar dan 1: 160. En werkende rem en knipperlichten
En vertraging bij het naderen van een kruispunt.
Ja, een koperdraadje en een auto met magneet en motor. Alleen met wat zelfbouw kun je het wat toffer maken dan het standaard van Faller is.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 09:02 schreef D.Rose het volgende:
[..]
Begrijp ik goed dat dat Faller systeem een soort spoor voor auto's is?
Is er ook een site waar je kunt shoppen voor 1:160 auto's? Met lichten zal wel behoorlijk aan de prijs zijn.
Het aanbod op Ebay voor 1:160 valt tegen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 09:06 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ja, een koperdraadje en een auto met magneet en motor. Alleen met wat zelfbouw kun je het wat toffer maken dan het standaard van Faller is.
Conrad zal vast wel wat hebben. Ik ga gewoon ouderwets naar de winkels
Of ebay
Nee, de meeste zijn bezig met 1:87 (H0-schaal). 1:160 is N-schaal. Voor mensen met ruimtegebrek of te grote ideeenquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 09:24 schreef D.Rose het volgende:
[..]
Het aanbod op Ebay voor 1:160 valt tegen.
Doen de meeste hier aan 1:160? Je ziet nl. veel meer auto's in 1:87 (daar heb ik er nl. wel een paar van)
Ik spaar eigenlijk maar een automerk/type, en daarvan zijn (bijna) alle schalen welkom.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 09:29 schreef Pheno het volgende:
[..]
Nee, de meeste zijn bezig met 1:87 (H0-schaal). 1:160 is N-schaal. Voor mensen met ruimtegebrek of te grote ideeen
Schaal N begint nu pas wat aanbod te krijgen heb ik het idee, H0 bestaat natuurlijk ook een veel langere tijd. Als je nog niets hebt van N en wel van H0 zou ik daar toch blijven kijken, daar werkt het Faller systeem ook voor. Er zijn ook wel alternatieven, maar die zou ik je zo niet kunnen noemen.
Goh, zit er dan een speciaal kopermagneetje onder het autootjequote:Op dinsdag 28 oktober 2008 09:06 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ja, een koperdraadje en een auto met magneet en motor. Alleen met wat zelfbouw kun je het wat toffer maken dan het standaard van Faller is.
Conrad zal vast wel wat hebben. Ik ga gewoon ouderwets naar de winkels
Of ebay
Waar zeg ik dat dan? Ah, daar, ik bedoelde ijzer. Ik zit teveel in de koperdraad de laatste tijd, maar dat is werkgerelateerdquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 09:47 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Goh, zit er dan een speciaal kopermagneetje onder het autootje
Dat ligt er aan hoeveel ruimte je hebt. Welk thema, of je meer van het rangeerwerk houdt of om de werkelijkheid na te bootsen. Ik vind zelf juist de scenery wel leuk, dus ik denk niet dat ik heel veel rangeer zal maken. Al zla ik dan weer de Japanse merken moeten zoeken, daar is een Audi wel een zeldzame auto om te zien bvquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 09:39 schreef D.Rose het volgende:
[..]
Ik spaar eigenlijk maar een automerk/type, en daarvan zijn (bijna) alle schalen welkom.
Na een search op modelauto's kwam ik hier terecht en vroeg me zodoende af of jullie je ook met het wagenpark bezighouden (lijkt me dat als je een paar treinen hebt je toch minstens 10 keer zoveel auto's zou moeten hebben) of dat het echt bijzaak is.
1:160 auto's zijn zo lang als je duim breed is ongeveer. En dan heb ik het over sedan's.Veel van de auto's zien er niet uit. Maar voor de meeste modelspoorders zijn treinen hoofdzaak ja, en auto's een mooi artefact op de baan. En als het rijdt is het helemaal interessant. Er zijn overigens wel gekken die een enorm grote modelstad met dat faller systeem maken, zonder treinen. Dus ik denk dat 1:87 voor auto fanaten al aantrekkelijker is, vanwege de details.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 09:39 schreef D.Rose het volgende:
[..]
Ik spaar eigenlijk maar een automerk/type, en daarvan zijn (bijna) alle schalen welkom.
Na een search op modelauto's kwam ik hier terecht en vroeg me zodoende af of jullie je ook met het wagenpark bezighouden (lijkt me dat als je een paar treinen hebt je toch minstens 10 keer zoveel auto's zou moeten hebben) of dat het echt bijzaak is.
Wat weet je allemaal over de 1:160 versie van het car system? Ik wil ook hebbe, maar zet altijd mijn vraagtekens of het een beetje werkt. Rem en knipperlichten zitten er niet in op deze schaal zeker? Alleen abrupte stopquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 08:55 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ik heb mijn oog al laten vallen op het faller systeem jaMaar dan 1: 160. En werkende rem en knipperlichten
En vertraging bij het naderen van een kruispunt.
Ik ben aan het kijken naar het Dynamo systeem die icm faller zou werken. Maar ik heb nog geen tijd gehad om ze een mailtje te sturen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 12:54 schreef NikkelCobalt het volgende:
Wat weet je allemaal over de 1:160 versie van het car system? Ik wil ook hebbe, maar zet altijd mijn vraagtekens of het een beetje werkt. Rem en knipperlichten zitten er niet in op deze schaal zeker? Alleen abrupte stop
Alhoewel... een schakeling aan de stuurstang maken die wat smd-leds aanstuurt lijkt me niet eens zo heel ingewikkeld. Nog even een condensator aan de motor en daar een remlicht bij aansluiten en je hebt een rustige remweg + remlicht.
Sowieso aantrekkelijker, maar omdat 1:160 nog ontbreekt (ik reken de Micro Machines maar even niet mee) vroeg ik me af of het voor mij wel verkrijgbaar is. Daarbij heeft een 'onaantrekkelijk' model (autoquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 12:54 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
1:160 auto's zijn zo lang als je duim breed is ongeveer. En dan heb ik het over sedan's.Veel van de auto's zien er niet uit. Maar voor de meeste modelspoorders zijn treinen hoofdzaak ja, en auto's een mooi artefact op de baan. En als het rijdt is het helemaal interessant. Er zijn overigens wel gekken die een enorm grote modelstad met dat faller systeem maken, zonder treinen. Dus ik denk dat 1:87 voor auto fanaten al aantrekkelijker is, vanwege de details.
[..]
Het zal (voor velen) geen verrassing zijn dat het auto's zijn van een bepaald Amerikaans sportwagenmerkquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:43 schreef Pheno het volgende:
Wat spaar je dan precies D?
Hier heb je iig de shop die vooral japanse modellen heeft, ook auto's (ook grotere schaal):
http://www.japanmodelrailways.com/shopenglish2008/
Nee, dat dacht ik al, maar het kon zijn dat je hobby wat breder ging in de modelbouwquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 14:08 schreef D.Rose het volgende:
[..]
Het zal (voor velen) geen verrassing zijn dat het auto's zijn van een bepaald Amerikaans sportwagenmerk
Nee, ik heb mijn huidige verzameling al moeten beperken (sommige schalen afstoten) omdat het anders teveel van het goede wordt.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 14:35 schreef Pheno het volgende:
[..]
Nee, dat dacht ik al, maar het kon zijn dat je hobby wat breder ging in de modelbouw
Zijn er ook Honda's in 1:87??quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:43 schreef Pheno het volgende:
Wat spaar je dan precies D?
Hier heb je iig de shop die vooral japanse modellen heeft, ook auto's (ook grotere schaal):
http://www.japanmodelrailways.com/shopenglish2008/
Ik zal eens gaan zoeken. Ze hebben wel pakketjes met auto's erin , dat weet ik wel. Maar of id eal Faller ready zijn.... denk het niet, Faller is nogal van de Duitse auto's. Ik zit zelf me af te vragen of ik zo'n ding netjes uit elkaar kan mollen en een andere auto op het mechanisme kan bouwen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 15:30 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Zijn er ook Honda's in 1:87??
Heb je dat linkje van hierboven al bekeken? Die hebben wat auto's. Vast ook wel in H0.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 15:48 schreef Automatic_Rock het volgende:
Oh, hoeft niet te rijden hoor! Ik bedoel gewoon een autootje om op m'n toekomstige baan te zetten. Alleen de standaard fabrikanten Wiking, Herpa enzo hebben (vrijwel) geen Honda. En aangezien ik wel Honda-fan ben, zou ik een paar Honda's op m'n baan wel leuk vinden
Had dus een Conexxion bus van Rietze gekocht. Ik zou die kap wel over die standaard postbus 1950 van het startpakket Car System 1:160 willen bouwen. Dat kan ook wel mooi qua ruimtequote:Op dinsdag 28 oktober 2008 15:40 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ik zal eens gaan zoeken. Ze hebben wel pakketjes met auto's erin , dat weet ik wel. Maar of id eal Faller ready zijn.... denk het niet, Faller is nogal van de Duitse auto's. Ik zit zelf me af te vragen of ik zo'n ding netjes uit elkaar kan mollen en een andere auto op het mechanisme kan bouwen.
Nouja opzich voor dubbeltractie/opzending rijden zijn locomotieven zonder motor wel interessant. Mits ze er nog wel een beetje goed (gedetailleerd) uitzien, lijkt me in dit geval nietquote:
Gezien de koppelingen lijkt het me schaal N.quote:
Is dat in feite wat, die beurs in Houten? Ik zou er ook eens naartoe willen, het is toch elke twee maand dacht ik, maar aangezien het even rijden is twijfel ik steeds.quote:Op vrijdag 7 november 2008 22:08 schreef JaFFe het volgende:
Morgen weer beurs in Houten. Ik ga wel even kijken daar.
Ik zou eens bij pippos kijken. Ik weet niet of ze ook een site hebben, maar ze hebben best veel spul waar je wat mee kanquote:Op woensdag 12 november 2008 21:37 schreef Jump het volgende:
Heeft iemand nog goede sites voor materiaal zoals verf, ballast en die zaken te bestellen?
Conrad is voor sommige zaken wel goed, maar over het algemeen wel iets duurder dan de rest. Shipping kosten zijn wel goed, al sturen ze je zeven pakketjes, je betaald ze slechts 1 keer.quote:Op woensdag 12 november 2008 21:39 schreef NikkelCobalt het volgende:
- Conrad
- Woodland scenics. Maar je betaald wel 50 euro shipping costs, dus of het dan de moeite is. (Of is er nog een Europese handelaar?)
Ik zag laatst Woodland staan bij H&H in Gouda volgens mij. En heeft GM&S ook geen Woodland? Even zoeken op http://www.gmens.nl/quote:Op woensdag 12 november 2008 21:39 schreef NikkelCobalt het volgende:
- Conrad
- Woodland scenics. Maar je betaald wel 50 euro shipping costs, dus of het dan de moeite is. (Of is er nog een Europese handelaar?)
Hé, daar hebben ze ook een uitgebreid assortiment Faller car-systemquote:Op woensdag 12 november 2008 21:44 schreef Jump het volgende:
[..]
Treinmateriaal haal ik nu van http://ssl.lokshop.de/, maar voor scenery vind ik mijn weg er niet echt. En de shippings costs betaal je voor elk pakket, ook als je bestelling eerst al deels opgestuurd wordt en iets later de rest.
Gouda is een eindje weg van mij. De enige winkel hier ind e buurt is amper 10m² groot en heeft niet echt veel in huis. De site trekt ook niet echt veel aan: www.go-rail.bequote:Op woensdag 12 november 2008 21:45 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik zag laatst Woodland staan bij H&H in Gouda volgens mij. En heeft GM&S ook geen Woodland? Even zoeken op http://www.gmens.nl/Ze hebben 't niet...
Ik ken nog geen ander goed verkrijgbaar systeem.quote:Op woensdag 12 november 2008 21:56 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Hé, daar hebben ze ook een uitgebreid assortiment Faller car-system. Pheno, moet ik dat kopen?
Toll. Mein LKW fahrt sofort aus.quote:Op woensdag 12 november 2008 22:08 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ik ken nog geen ander goed verkrijgbaar systeem.
Als je betaald met ideal heb je helemaal geen verzendkosten.quote:Op woensdag 12 november 2008 21:44 schreef Jump het volgende:
[..]
Conrad is voor sommige zaken wel goed, maar over het algemeen wel iets duurder dan de rest. Shipping kosten zijn wel goed, al sturen ze je zeven pakketjes, je betaald ze slechts 1 keer.
Hand door de gehaktmolen gehaald?quote:Op donderdag 13 november 2008 07:15 schreef Pheno het volgende:
Ik moet nog even wachten met daadwerkelijk iets maken, even een kleine tegenslag te verduren gehad. Even weer wat bijkomen en over twee weken verwacht ik weer wat te kunnen
Ik heb geen iDealquote:Op donderdag 13 november 2008 07:14 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Als je betaald met ideal heb je helemaal geen verzendkosten.
En het lijkt erop dat Conrad de enige bruikbare leverancier is die Tillig rails en wissels heeft
Nee, wat onvoorziene medische kosten die niet vergoed worden.quote:Op donderdag 13 november 2008 17:02 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Hand door de gehaktmolen gehaald?
Deze heeft ook Tillig: http://www.henhmodelbouw.nl/quote:Op donderdag 13 november 2008 07:14 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Als je betaald met ideal heb je helemaal geen verzendkosten.
En het lijkt erop dat Conrad de enige bruikbare leverancier is die Tillig rails en wissels heeft
Doe mij maar een Oersik in T dan.quote:Op zaterdag 15 november 2008 16:40 schreef Jump het volgende:
Als volgens jou Z al klein is, probeer dit eens: http://www.mokei.de/t-gauge/indexenglisch.html
T gauge, spoorbreedte: 3mm
Maar dat vind ik dan weer net te kleinquote:Op zaterdag 15 november 2008 19:25 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Doe mij maar een Oersik in T dan.
Ik denk dat dit iets is voor Pheno. Genoeg Japans materieel
Signalen? Als in seinen?quote:Op woensdag 10 december 2008 23:16 schreef Jump het volgende:
Woei, vandaag ballast, signalen, signaaldecoders, wisseldecoders binnenDat wordt solderen en prutsen de komende tijd
![]()
Ik wist dat signalen in N klein waren, maar dat wordt prutsen met die hoop kabeltjes er nog eens bij.
Binnenkort starten aan testovaaltje
Vermogen, meegeleverde punten (grootte, eenvoud van vervangen, etc. ), ergonomie. Dan heb je het belangrijkste denk ik wel.quote:Op donderdag 11 december 2008 12:55 schreef Pheno het volgende:
Ik heb een soldeerbout nodig. Nu had ik eerst een vrij groot lomp gevaarte, moet ik nog ergens op letten bij het kopen van zo'n ding (met spoor N in het achterhoofd)?
Voor het fijne werk -> elektronica, zou ik altijd voor een elektrische bout gaan. Of liever nog een (duurder) soldeerstation, zodat je de temperatuur e.d. makkelijk af kan regelen.quote:Op donderdag 11 december 2008 17:13 schreef NikkelCobalt het volgende:
Ik moet ook een goeie soldeerbout hebben.
Is er nog iets te zeggen over butaangas/elektrisch? Of gaat dat alleen op bij van die lompe soldeerbouten?
Kom eens in Utrecht kijken bij Kuipers. Of anders Toemen in Den Bosch, daar hebben ze ook veeeelquote:Op donderdag 11 december 2008 20:05 schreef Pheno het volgende:
Ik ga morgen maar eens nijmegen in duiken, van der stad zal wel iets meer keus hebben. Helaas hebben ze dar niets meer van modelbouw, de voormalig eigenaar is jaren geleden al gestopt, daarna heeft de nieuwe eigenaar die afdeling eruit gedonderd.
haterquote:Op donderdag 11 december 2008 20:13 schreef Pheno het volgende:
tig urenfrauderende jostis in de vrijdagmiddagspits
Hm, Kuipers... Beetje dubbel gevoel bij.quote:Op donderdag 11 december 2008 20:09 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Kom eens in Utrecht kijken bij Kuipers. Of anders Toemen in Den Bosch, daar hebben ze ook veeeel
Haha nee helemaal niet, 't ligt enkel op sociaal vlak.quote:Op vrijdag 12 december 2008 07:53 schreef Pheno het volgende:
Ah, ok, op die manier. Ik dacht dat je afgezet was of zo
Toemen zit toch in het centrum? Als ik het de winkel is die ik denk dat het is dan is het assortiment de laatste jaren meer dan gehalveerdquote:Op donderdag 11 december 2008 20:09 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Kom eens in Utrecht kijken bij Kuipers. Of anders Toemen in Den Bosch, daar hebben ze ook veeeel
Brekelmans modelbouw uit Rosmalen schijnt nu ook iets in Nijmegen te hebben. Daar heb ik pas een advertentie van gezien. Alleen ik weet niet precies waar wat en hoe...quote:Op donderdag 11 december 2008 20:05 schreef Pheno het volgende:
Ik ga morgen maar eens nijmegen in duiken, van der stad zal wel iets meer keus hebben. Helaas hebben ze dar niets meer van modelbouw, de voormalig eigenaar is jaren geleden al gestopt, daarna heeft de nieuwe eigenaar die afdeling eruit gedonderd.
Even opgezocht, die zit vlakbij InterHobby. Daar kan ik ook wel even langsgaan.quote:Op vrijdag 12 december 2008 08:33 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Brekelmans modelbouw uit Rosmalen schijnt nu ook iets in Nijmegen te hebben. Daar heb ik pas een advertentie van gezien. Alleen ik weet niet precies waar wat en hoe...
Oke, en waar is dat?quote:Op vrijdag 12 december 2008 08:40 schreef Pheno het volgende:
[..]
Even opgezocht, die zit vlakbij InterHobby. Daar kan ik ook wel even langsgaan.
Ben je bekend in nijmegen? Nou ja, keizerkarelplein is wel te vinden lijkt me. Vandaar uit de st anna op. Bij de molen de haterseweg op en dan bij de eerste stoplichten (bij een autogarage) linksaf. De jacobslaan op. Daar zit hij meteen aan je linkerkant bij de parkeerplaats.quote:
Kan me wel wat bij voorstellen op zich. Ze zijn natuurlijk het afgelopen jaar of zo ook druk geweest met die verbouwing en de nieuwe Marklin store. Maar als ik in de buurt ben kijk ik altijd wel ff of er nog wat leuks staat in de etalage. Zo hadden ze een paar maanden terug een DB-draisine uit 1955 van Brekina in HO. MET motortjequote:Op vrijdag 12 december 2008 07:53 schreef Duvel het volgende:
Beetje norse types, geeft me een onwelkom gevoel.
Idd. Ze hadden ook altijd veel tweedehands materiaal, dat verkochten ze 1x per maand op de zaterdag.quote:Op zaterdag 13 december 2008 04:28 schreef PeuRac het volgende:
In Arnhem zat ook altijd een goede modelbouwzaak, Wentink heet die volgens mij, zat iig tussen Arnhem Velperpoortstation en schouwburg.
44 mm vanaf het splitbed bedoel je?quote:Op zondag 21 december 2008 17:08 schreef Jump het volgende:
Aangezien mijn ma even weg is met het fototoestel een evenwaardige foto opgezocht
Zo'n lichtje, hier staat er wel geen voorsein op is 44mm hoog. Priegelwerk dus om alles mooi in elkaar te krijgen en solderen.
[ afbeelding ]
Foto door Jeroni, uit 'Boppard in N'
44 mm boven de tafel, dus vanaf de voet in feitequote:Op dinsdag 23 december 2008 21:36 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
44 mm vanaf het splitbed bedoel je?Mên, niks voor mij
quote:Op dinsdag 23 december 2008 22:35 schreef Jump het volgende:
Morgen ga ik wat foto's van werkplekje/bureau plaatsen
quote:
Ja, die commentaren heb ik ook gelezen. Meestal zijn dat sneue zure mannetjes die nooit buiten komen. Het Mä/Trix-model is schaal 1:93, terwijl "echt" H0 1:87 is. Het model is dus iets te klein, maar echt: dat zie je niet. Tenminste, ik niet. Ik heb foto's gezien, en het model ziet er echt heel gaaf uit! Kijk hier bijvoorbeeld:quote:Op zondag 4 januari 2009 11:26 schreef BaDaZz het volgende:
Zijn er mensen die de koploper van TRIX al in het 'echt' gezien hebben? Ik wil hem misschien gaan kopen, maar ik lees op internet dat hij niet mooi op schaal is of iets dergelijks.
Bij het nieuwe mat (10 jaar en jonger) kan je met NEN-koppelingen de koppeling heel eenvoudig vervangen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:48 schreef BaDaZz het volgende:
Heeft er trouwens iemand koppelingen over van de Lima mDDm? Bij mij zijn er tijdens de verhuizing een paar gebroken. En ik weet niet welke koppelingen hetzelfde korte gekoppelde effect geven.
quote:Treintjesbouwer Märklin vraagt faillissement aan
4 februari 2009, 15:05 uur | FD.nl
1
De bekende Duitse fabrikant van modeltreinen Märklin heeft gisteren faillissement aangevraagd. Een mislukte herfinanciering en aanhoudende verliezen hebben het bedrijf de das om gedaan. Märklin, dat zevenhonderd werknemers heeft, hoopt nog op een doorstart.
Het is de tweede keer in relatief korte tijd dat het bedrijf uit Göppingen nabij Stuttgart in grote financiële problemen komt. In 2006 moest Märklin ook al bijna faillissement aanvragen. Het bedrijf werd toen op het nippertje gered door de Britse investeringsmaatschappij Kingsbridge en zakenbank Goldman Sachs.
Schaalgrootte onvoldoende
Onder leiding van Kingsbridge sneed Märklin de afgelopen jaren flink in zijn kosten, waarbij onder meer honderden banen verloren gingen. Daarnaast deden de nieuwe eigenaren twee overnames om meer schaalgrootte te krijgen. Desondanks bleef de treinenbouwer in de rode cijfers. Over 2008 werd een onbekend verlies geleden op een omzet van ¤ 128 mln.
Geen akkoord over nieuwe kredietlijn
Het 150 jaar oude bedrijf onderhandelde de afgelopen weken over de verlenging van een kredietlijn van ¤ 50 mln, die gebruikt werd om de seizoensschommelingen in werkkapitaal op te vangen. De partijen kwamen echter niet tot een akkoord, omdat de banken twijfelden aan de overlevingskansen van de onderneming.
Volgens investeerder Kingsbridge zijn de banken teruggekomen op een eerder toezegging om de kredietfaciliteit te verlengen, zo zegt de grootaandeelhouder tegenover de Duitse zakenkrant Handelsblatt.
Door start is onzeker
Advieskantoor KPMG is bezig om een herstructureringsplan voor de treintjesmaker op te stellen. Binnen twee weken moet duidelijk zijn of Märklin een doorstart kan maken.
NOS gaf er ook aandacht aan: http://player.nos.nl/index.php/media/play/tcmid/tcm:5-474690/quote:Op woensdag 4 februari 2009 21:28 schreef DaMart het volgende:
Märklin schijnt opnieuw in zeer zwaar weer te verkeren en het einde zou wel eens nabij kunnen zijn:
[..]
Treintopic 143: Waar de Arriva spurts vernaggeld wordenquote:Op woensdag 4 februari 2009 21:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Allemaal overstappen naar Fleischmann
ombouw naar $insert ander modeltreintjes bouwer shop!quote:Op woensdag 4 februari 2009 21:51 schreef Dr_Flash het volgende:
De plaatselijke modelbouwshop hier zal ook wel blij zijnHeeft net een paar jaar geleden een blinkende Marklin store geopend tegenover zijn andere pand, alleen maar voor wissslstroomtreinen. Hartje centrum Utrecht... sta je dan met je investering..
En daar krijgen ze nu de rekening van gepresenteerd...quote:Op donderdag 5 februari 2009 07:22 schreef Pheno het volgende:
Ik las het gisteren, het zat er aan te komen, ik blijf Marklin goed spul vinden, maar ook tyfusduur t.o.v. andere merken. Om maar niet te spreken over hun arrogante houding.
Goh!quote:Op donderdag 5 februari 2009 07:44 schreef Cothen het volgende:
[..]
En daar krijgen ze nu de rekening van gepresenteerd...
Heeft weinig met de prijs te maken, meer met de kostprijs van de produktie er van, en de kredietcrisis doet je dan snel de das om omdat banken terughoudend zijn met geld verstrekken.quote:Op 15 juni 2005 ging ROCO Modellspielwaren GmbH failliet. Na een noodzakelijke sanering met steun van huisbankier Raiffeisenverband werd het daarna voortgezet als Modelleisenbahn GmbH. Na de sanering vindt de productie plaats op drie locaties: Bergheim (Oostenrijk, tevens hoofdkantoor), Gloggnitz (Oostenrijk) en Banská Bystrica (Slowakije). Het bedrijf moest veel producten wijzigen omdat veel patenten in handen waren van de oude eigenaar Peter Maegdefrau. Leopold Heher werd de nieuwe algemeen directeur.
Idd, een medewerker van de betreffende zaak werd nog geciteerd ergens in een nieuwsbericht.quote:Op woensdag 4 februari 2009 21:51 schreef Dr_Flash het volgende:
De plaatselijke modelbouwshop hier zal ook wel blij zijnHeeft net een paar jaar geleden een blinkende Marklin store geopend tegenover zijn andere pand, alleen maar voor wissslstroomtreinen. Hartje centrum Utrecht... sta je dan met je investering..
Nou, ze hebben juist al flink lopen drukken op kostprijs door naar lageloonlanden te gaan, een gedeelte van de productie lag al in China. En nog maken ze geen winst.quote:Op donderdag 5 februari 2009 08:38 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Goh!
[..]
Heeft weinig met de prijs te maken, meer met de kostprijs van de produktie er van, en de kredietcrisis doet je dan snel de das om omdat banken terughoudend zijn met geld verstrekken.
Zo gingen ook Rivarossi/lima/Jouef/Arnold/Tri-ang al op de fles, en deze merken stonden juist bekend om hun goedkope produkten!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rivarossi
Ik heb destijds ook bewust voor tweerail gekozen, omdat je dan een ruimere keuze hebt qua merken en niet grotendeels van een leverancier afhankelijk bent. Op zich maakt Roco ook modellen die op het drierailsysteem passen, dus helemaal zonder nieuw materieel zal men niet komen te zitten. Maar ook daarbij merk je dat wisselstroommodellen duurder zijn dan gelijkstroommodellen.quote:Op donderdag 5 februari 2009 09:31 schreef Pheno het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat de boel geen doorstart gaat maken overigens. Voor de mensen die met Marklin rijden ook te hopen. Al is er nog genoeg spul te koop op de beursen, je wilt wel nieuwe modellen
Dan heb je wss nog M-Gleis, wat nu nog steeds prima te verkrijgen is op de beursenquote:Op donderdag 5 februari 2009 09:42 schreef Duvel het volgende:
Ik kon niet kiezen, mijn ouders hebben 24 jaar geleden voor me gekozen.
Ik heb inmiddels wel een hoop C-rails, dat rijdt een stuk beter dan die verroeste troep.quote:Op donderdag 5 februari 2009 09:55 schreef Pheno het volgende:
[..]
Dan heb je wss nog M-Gleis, wat nu nog steeds prima te verkrijgen is op de beursen
En minstens zoveel uren plezierquote:Op donderdag 5 februari 2009 11:01 schreef Duvel het volgende:
Duizenden euro's.
Dat is wel het grootste pluspunt. Je koopt niet alles tegelijkertijd dus het is goed te betalen. Over twee maanden kan ik eindelijk in Japan los, dus dan wordt de investering wat groter denk ikquote:Op donderdag 5 februari 2009 11:26 schreef Duvel het volgende:
Precies. Plus dat de investering uitgesmeerd wordt over meerdere jaren.
Oh ja, Baantjer heeft LGB, dat behoort ook tot Märklin.quote:Op donderdag 5 februari 2009 19:37 schreef Pheno het volgende:
AH, nu ook op de wereld draait door, met appie baantjer en Erik de zwart om wat promotie te maken...
En als de mensen die N hebben nu ook vinden dat er maar één maat moet zijn?quote:Op donderdag 5 februari 2009 22:58 schreef drumstickNL het volgende:
Eigenlijk zou er maar een maat moeten zijn. Heb zelf HO
Waarom 1 maat? Bang voor keuze?quote:Op donderdag 5 februari 2009 22:58 schreef drumstickNL het volgende:
Eigenlijk zou er maar een maat moeten zijn. Heb zelf HO
Lang leve marktplaats!quote:Op vrijdag 6 februari 2009 03:33 schreef WammesWaggel het volgende:
Met hernieuwde intresse in mijn oude Marklin HO treintjes ga ik dit topic lezen
Vroeger kocht ik altijd van die bergen voor in het landschap op koninginnendag voor een gulden of twee, tien jaar geleden heb ik ze ivm een gebrek aan ruimte bij het grofvuil gezet![]()
De laatste jaren zie ik niks meer aan trein geralateerde spullen op koninginnendag in Amsterdam
Ik heb H0 (niet HO, H0) gehad en heb nu N. Je kunt meer kwijt op hetzelfde oppervlak, de detaillering is vaak mooier van de treinen en ze zijn gewoon leuker om te zienquote:Op donderdag 5 februari 2009 22:58 schreef drumstickNL het volgende:
Eigenlijk zou er maar een maat moeten zijn. Heb zelf HO
Ieder zijn keuze. Japanse treinen in H0 zijn lastig, dus ik heb voor N gekozen. Voor H0 zijn er dan wel meer sceneryspullen te vinden (over het algemeen, ook niet japans).quote:Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik heb H0 (niet HO, H0) gehad en heb nu N. Je kunt meer kwijt op hetzelfde oppervlak, de detaillering is vaak mooier van de treinen en ze zijn gewoon leuker om te zien
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |